Aihe: Oliko ne kitarat ennen vanhaan sittenkään huonompia?
1 2 3 4 5 6 7 8
iec
16.08.2015 11:12:19

Osteri: Muutaman kitaran vissiin olen uutena ostanut ja ihan hyviä säätäjiä muillakin firmoilla on, esimerkkinä F-musiikki, Musamaailma ja levytukku joista oma uuden kokemukseni.

Nuo uudet säätelin myöhemmin soittamisen kuluessa itse. Tosin Gibson SG:stä pääsin eroon vuoden kuluttua hankinnasta joten eipäs siinä mitään tarvinnut tehdäkään. Kaikki käytettynä hankitut kitarat olen säätänyt itse jo hieman yli 15 vuotta. Suosittelen kitaristeja opettelemaan kitaranhuoltoa itse koska se on kivaa ja palkitsevaa. Jos ei siihen tunne mielenkiintoa yhtään tai uskallusta puuttuu, niin sitten on paras ratkaisu jättää oma sählääminen kokonaan tekemättä. Siitä tulee vaan turha stressi.

Ehdottomasti kannattaa opetella kaularaudan säätäminen, hienovireen säätö, ja kielten korkeuden säätö. Omien taitojen rajallisuus paljastui siinä vaiheessa kun nauhoja piti alkaa fiksaamaan ja satulaa vaihtamaan :D . Nauhat saattaa olla muuten uudessakin kitarassa hieman karkeasti viimeistelty tai sitten yksittäinen nauha voi olla hitusen liian korkealla yms yms. Toki kokenut kitaristi huomaa tuollaiset jo ostohetkellä ja etsii toisen yksilön. Käytettyjen kohdalla taas voi olla mitä vaan pientä säätöä kaipaavat asiaa ja nopeassa kaupantekotilanteessa kaikkea ei aina hoksaa.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
16.08.2015 11:39:54
iec: Ehdottomasti kannattaa opetella kaularaudan säätäminen, hienovireen säätö, ja kielten korkeuden säätö. Omien taitojen rajallisuus paljastui siinä vaiheessa kun nauhoja piti alkaa fiksaamaan ja satulaa vaihtamaan :D . Nauhat saattaa olla muuten uudessakin kitarassa hieman karkeasti viimeistelty tai sitten yksittäinen nauha voi olla hitusen liian korkealla yms yms. Toki kokenut kitaristi huomaa tuollaiset jo ostohetkellä ja etsii toisen yksilön. Käytettyjen kohdalla taas voi olla mitä vaan pientä säätöä kaipaavat asiaa ja nopeassa kaupantekotilanteessa kaikkea ei aina hoksaa.

-iec

Satulan fiksaamisen suurin ongelma taviksella on asiallisen satulaviilasetin puuttuminen. Käsi pystyyn keneltä löytyy? mulla ei ole. Kaikenlaisia hätävaravirityksiä voi kokeilla ja jotain niilläkin saa aikaan, mutta ei niin hyviä satulauria kuin pitäisi koska ne urat on vireen kannalta ihan kaikki kaikessa. Nauhatöitä en osaa tehdä eikä mull aole nauhaviilojakaan, mutta kyllä niitä voi jollain teräsvillalla kiilloitella välillä niin ovat mukavammat. Nauhanpäät olen muutaman kerran fiksannut itse mutta tästä lähtien vien suosiolla soitinrakentajalle kunnolla tehtäväksi, koska sekin on työ joka asiallisella viilalla ja kädentaidolla tulee huomattavasti paremmin tehdyksi kuin motonetin neulaviilalla tumpeloimalla.

Noista koholla olevista nauhoista sanoisin, että kannattaa ekaks ohuen rakotulkin kanssa käydä ne nauhojen tyvet läpi, että onko kuivuuden takia noussut urastaan (aika tavallinen vaiva suomen oloissa) ja jos löytää sellaisia ylös pullahtaneita nauhoja, niin niitä voi varovasti kokeilla itsekin koputella puutuurnan avulla takaisin pohjaan. Muu säätäminen onkin sitten ihan peruskauraa eikä oikeasti vaikeaa kun asiaan vähän perehtyy. Itse teetän kylläkin sähkötyöt suosiolla ammattilaisella kun olen sen verran surkea tuon juotoskolvin kanssa (juu olen yrittänyt opetella, mutta en vaan osaa).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kousi
16.08.2015 11:50:33
antnis: Fender muuten on vissiin nostanut (kaikkien tuotteidensa) hintoja enemmän kuin muut viime vuosina. Pari-kolme vuotta sitten Tokait ja G&L:t etc olivat samassa hintaluokassa kuin nuo Bajat ja ihan samaa laatua.

Tarkoitatko nyt Tribute -sarjan G&L:iä? Nimittäin jenkki-G&L:t ovat ylempää hintaluokkaa, eikä Tokaita tuossa bajan hintaluokassa ja mexicofenkkuja voi laadullisesti asettaa samaan kategoriaan. Paremman pään jenkkifenkut alkaa olemaan samaa tasoa. Vai puhuttiinko nyt käytettyjen hinnoista?
hallu
16.08.2015 13:14:18
Kousi: Tarkoitatko nyt Tribute -sarjan G&L:iä? Nimittäin jenkki-G&L:t ovat ylempää hintaluokkaa, eikä Tokaita tuossa bajan hintaluokassa ja mexicofenkkuja voi laadullisesti asettaa samaan kategoriaan. Paremman pään jenkkifenkut alkaa olemaan samaa tasoa. Vai puhuttiinko nyt käytettyjen hinnoista?

No paremman pään mexikon fenkut ovat lähinnä japsitokaiden kanssa aika lähelle samaa tasoa ihan yksiyhteen malleja ei taida tokailta esimerkiksi bajaan löytyä, mutta halvemmat tokait ovat kyllä aika rimpuloita näihin verrattuna ne tokait siis joita ei ole tehty japanissa eivätkä mielestäni ole parempien mehikolaisten kanssa samalla viivalla. Ne halvemmat alkaen mehicon fenderit eivät taas ole oikein squierinkaan veroisia joten täytyy vähän täsmentää mitä verrataan. Toisaalta parhaat mehico fenkut jättää kyllä myös usa stankut hyllyyn aika monelta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
antnis
16.08.2015 16:22:24
Kousi: Tarkoitatko nyt Tribute -sarjan G&L:iä? Nimittäin jenkki-G&L:t ovat ylempää hintaluokkaa, eikä Tokaita tuossa bajan hintaluokassa ja mexicofenkkuja voi laadullisesti asettaa samaan kategoriaan. Paremman pään jenkkifenkut alkaa olemaan samaa tasoa. Vai puhuttiinko nyt käytettyjen hinnoista?

Tributea tarkoitan tietysti.
mpekkanen
16.08.2015 17:55:19 (muokattu 16.08.2015 22:07:05)
varakeef: Olivat ne halvimmat halpikset 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa pahimmillaan aivan luokattoman huonoja. Ja 60-luvulla varsinkin.

Sieltä on peräisin tämä vieläkin esiintyvä käsitys siitä, että kitaran vireongelmat korjautuisivat virittimet vaihtamalla. Silloin saattoikin tavata koneistoja jotka olivat mekaanisesti täysiä susia, nykyään kaiketi ei. Mikitkin saattoivat oikeasti niin huonoja, että ne oli syytä vaihtaa - nyt kyse on halpistenkin mikkien osalta lähinnä makuasioista.

Ei kai enää myydä sellaisiakaan kitaroita, joissa intonaatiota ei voi saada kohdalleen, kun nauhat on rosikittu minne sattuu tai jossa kielet jäävät vähintään puolen sentin korkeudelle otelaudasta. Soittokelvottomia halpiksia ei ole enää tullut minulle vastaan.

Plussaa asiallisesta kirjoituksesta. Kun olen nämä jutut lukenut, niin väkisin tulee mieleen:
A) Monikaan ei ole edes niitä ensimmäisiä kitaroita ostanut 60,70 tai 80-luvullakaan ja silti heitetään juttua ja kaikenlaisia tilastotietoja hintatasoista ja muustakin.

B) Esim. 80-luvulla(saatika vielä vanhempaan aikaan) kitaroiden saatavuus oli soitinliikkeissä aivan jotain muuta kuin 90-luvulla tai nykyään. Isompienkin kaupunkien musakaupoissa ei ollut niitä laadukkaitakaan soittimia kymmenittäin. Koko liikkeen valikoima saattoi olla vain muutamia akustisia ja pari sähkökitaraa.

Täytyy sanoa, että olen täysin typerä kun edes kirjoitan koko aiheeseen. Onneksi en ole ainoa.
Ei nimittäin paljoa tarvitse olla seurannut asioita, että voi sanoa varmuudella että nykyään saa paljon parempia soittimia halvemmalla ja vielä entistäkin halvemmalla jos sitä rahan arvoa verrataan entisiin aikoihin kuin joskus yli 30 vuotta sitten.

Jos jonkun mielestä ne kaikki 30-40 vuotta vanhat halpa kitarat joiden silloinen hinta muutetaan tämän päivän euroksi ovat hyviä, niin...
A) Veikkaan, että joko muistetaan todella väärin asiat.
B) Myös voi olla niinkin, ettei sillä intonaatiolla ja mikeillä, virityskoneistoilla ja soitettavuudella ole mitään väliä.--->Tämä kyllä kertoo jo jostain, mutta saahan sitä toki harrastaa myös soittimien ostamistakin/keräilyä jos ei niillä edelleenkään saa musiikilta kuulostavaa soittoa aikaiseksi.

Oikeasti nykyään on saatavilla jo moneltakin merkiltä ja useita erilaisia malleja halvalla, joilla voi aloittaa hyvinkin soittoharrastuksen.
100 eurolla saa paremman kitaran kuin 30 vuotta sitten 1000 markalla, jos puhutaan uusista soittimista. 100 eurolla ei vielä saa ihan joka merkiltä soitinta, mutta ei niitä saanut 1000 markallakaan silloin 30 vuotta sitten ja ne olivat oikeasti paljon huonompia. Tuhat markkaa oli kylläkin aivan toisenlainen raha 30 vuotta sitten kuin sen nykyään muuttaa suoraan euroiksi.

E: Minun kolmas sähkökitarani oli Epiphonen sellainen superstrat jossa oli humbucker ja 2 yksikelaista. otelaudassa hainhammas otelautamerkit ja lapa "Jackson"-tyylinen. Se tuli ostettua 86 tai 87 ja se maksoi hilkkua vaille 1500 markkaa.
Joskus kun mietin kanssa, onko aika kullannut muistot tai jotain ja arvelin, että huono soittotaito olisi syynä siihen miksi ne ensimmäiset kitarat olivat huonoja. Tämä ei siis enää ollut ensimmäinen ja oli muutenkin laadullisesti ja soitannollisesti parempi kuin ne kaksi edeltäjäänsä.
Muutama vuosi sitten näin samanlaisen eräässä Turun soitinkaupassa. Sen hinta oli 80 euroa ja kunto oli mielestäni parempi kuin mitä jo noin vanhalle kitaralle olisi voinut uskoa. Ajattelin, että ostan sen ihan nostalgia syistä vaikka väri ei ollutkaan sama kuin omassani silloin aikoinaan.

EI, Ei ja EI. Oikeasti kun kitaraa kokeilin, niin alkoi harmittamaan ihan kunnolla. Aikoinaan olin säästänyt ja tehnyt paljon hommia saadakseni tuon soittimen ja sen soitettavuus ja laatu ei ollut minusta missään suhteessa siihen rahaan mitä siitä 80-luvulla maksoin. Myöskin tuo 80 euroa oli aivan liikaa siitä, jos sillä rahalla katsoo minkälaisia uusia kitaroita saa nykyään.
Oikeasti en olisi ottanut sitä edes ilmaiseksi, koskapa se olisi aina muistuttanut huonosta kaupasta ja suuresta vaivasta jolla olin hommannut huonon kitaran silloin nuorempana.
Kyllä näitäkin näkee torilla välillä 200-300 euronkin pyynneillä myytävän(lukeehan lavassa Epiphone By Gibson), mutta minusta tämä malli ei ole edes sen 80 euron arvoinen. En laita kuvalinkkiä, ettei kenellekkään tule paha mieli.

E2: Pari kirjoitusvirhettä.
Yallup
16.08.2015 20:10:36
Ostin Oulun Musiikkimiehestä vuonna 1976 ensimmäisen sähkökitaran, ihan uutena. SG-mallinen Maya maksoi kovan tinkauksen jälkeen 400 mk, joka minulla oli tienattuna kesätöistä. Tilastokeskuksen taulukon mukaan se olisi nykyrahassa 290 euroa, joka on aika paljon sen tasoisesta värkistä. Hyvä kitara se silti oli aloittelevalle rokkarille, vaikka bodykin taisi olla jotakin puumassaa? Mielestäni se oli parempi kuin seuraava Aria Diamond ja siinä oli esikuvansa oloinen saundi. Nyt samalla rahalla saisi ehkä paremman ja vähän lisää laittamalla jo meksiko-Fenderin tai J/M-Gibsonin. Siihen nähden se oli kallis. Fenderit ja Gibsonit olivat tuolloin märkiä unia vaan.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Lunnu
16.08.2015 20:43:29
Hauska huomata että on muitakin dinosauruksia - oletin ettei täällä kovin montaa ole jotka olisivat ekan jouskarin hommanneet aikaa ennen intterwebbiä.
Tosiaan, kuten mpekkanen tuossa jo mainitsi, valikoima ei ollut kummoinen tuohon aikaan ja ottakaa huomioon arvon juniorit, nettiä ja sen tuomaa tietoutta ja valikoimaa ei tuolloin vielä ollut...
Nostalgy is not what it used to be
Kousi
16.08.2015 21:17:24
antnis: Tributea tarkoitan tietysti.

Jep, täsmennystä tässä hain, jota toki olisin voinut itsekin tehdä mitä hallu tuossa peräänkuulutti. Mutta nuo tasoerot olikin jo tiedossa ja niistä aikalailla samoilla linjoilla ollaan.

hallu: No paremman pään mexikon fenkut ovat lähinnä japsitokaiden kanssa aika lähelle samaa tasoa ihan yksiyhteen malleja ei taida tokailta esimerkiksi bajaan löytyä, mutta halvemmat tokait ovat kyllä aika rimpuloita näihin verrattuna ne tokait siis joita ei ole tehty japanissa eivätkä mielestäni ole parempien mehikolaisten kanssa samalla viivalla. Ne halvemmat alkaen mehicon fenderit eivät taas ole oikein squierinkaan veroisia joten täytyy vähän täsmentää mitä verrataan. Toisaalta parhaat mehico fenkut jättää kyllä myös usa stankut hyllyyn aika monelta.
tjj2000
16.08.2015 23:33:29
iec:

Mites muuten arvoisat mnetin jäsenet - kuinka moni on käyttänyt uuden/käytetyn juuri ostetun kitaran vielä yllämainitun kaltaisessa huollossa? Ja nyt tarkoitan ettei missään kitaraliikkeen valohoidossa, jossa vain vähän säädetään intonaatiota ja laitetaan nauhoihin liukasteita, vaan sellaisessa huollossa jossa todella tiedetään mitä tehdään. Ja nyt tietysti sellainen lisähuomio, että en tietenkään syytä kaikkia kitaraliikkeitä valohoidosta, sillä joillakin on oikeat asiansa osaavat kitarasepät niitä hommia tekemässä.

-iec

Minun Standard MX Strato on käynyt Aurora Guitarsilla pikkuhiljaa osien päivityksessä ja nyt minulla on kitara, jonka kanssa pärjään loppuelämäni.
Rahaa on mennyt noin vajaa tonni valtakunnan valuuttaa. Tämä tosin monen vuoden aikana. Homma toimii näinkin oivallisesti.
Kaitsunkin mielestä minun Lake Placid Strato on nyt oikein erinomainen ;)
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
MikaHekkanen
16.08.2015 23:42:29
qal: Hauska huomata että on muitakin dinosauruksia - oletin ettei täällä kovin montaa ole jotka olisivat ekan jouskarin hommanneet aikaa ennen intterwebbiä.
Tosiaan, kuten mpekkanen tuossa jo mainitsi, valikoima ei ollut kummoinen tuohon aikaan ja ottakaa huomioon arvon juniorit, nettiä ja sen tuomaa tietoutta ja valikoimaa ei tuolloin vielä ollut...

Oma ensimmäinen sähkökitarani, jonka hankin noin vuonna 1982, on ainoa koskaan myymäni kitara. Se oli, hatarien muistikuvieni mukaan, vallan karu soitin. Olisi toki erittäin mukava saada se nyt takaisin käsiini ja verestellä muistoja.

Vein sen vuoden 1984 keväällä kivijalkakauppaan kun ostin itsellein 16-vuotislahjaksi paremman kitaran. Paljon paremman. Esikuvani mukaisesti kitaran piti olla sellainen kermanvalkoinen Strato - Fenderiin ei ollut toki varaa, mutta tuo silloin ostamani Squier oli ja on yhä erittäin kelpo soitin.
Yallup
17.08.2015 08:34:33
qal: Hauska huomata että on muitakin dinosauruksia - oletin ettei täällä kovin montaa ole jotka olisivat ekan jouskarin hommanneet aikaa ennen intterwebbiä.

Silloin pentuna sen Maya SG:n aikoina, ainoa asia jonka tiesi oli pari kitaramuotoa, strato ja LP. Ja tietysti nämä alkuperäiset valmistajat sekä muutama muu merkki, jonka oli nähnyt starojen käytössä tai kavereilla. En tiennyt edes sitä, että ostamani kitara oli SG-kopio, oli minulle outo malli vaikka tykkäsin heti niistä sarvista. Ei ollut mitään tietoa puulajeista, mikkien rakenteesta, kaulaliitoksista yms. asioista. Keppi kouraan ja menoksi. Sitä ennen oli hiplaillut paria kaverin kitaraa, eikä voinut oikein sanoa oliko ne hyviä vai huonoja kun ei osannut oikein soittaakaan. Käytännössä oli ihan pihalla koko asiasta. No kirjastosta sai lainata kirjoja, joista asiat alkoivat selvenemään.
Silver Mica
17.08.2015 10:19:39
Vanerista tehdyn Guyatone Les Paulin seuraaja oli oli rippilahjaksi saatu Squierin '52 Tele, joka maksoi uutena v. 1983 2300 mk. Samassa kaupassa ollut Fenderin strato kustansi tuplasti tuon. Vuoden 2013 rahassa Squierin hinta olisi 845 euroa. Siinä oli varmasti kitaraa koko rahan edestä, mutta tyhmyyksissäni menin myymään sen neljä vuotta myöhemmin.
Lunnu
17.08.2015 10:40:25
Yallup: Silloin pentuna sen Maya SG:n aikoina, ainoa asia jonka tiesi oli pari kitaramuotoa, strato ja LP. Ja tietysti nämä alkuperäiset valmistajat sekä muutama muu merkki, jonka oli nähnyt starojen käytössä tai kavereilla. En tiennyt edes sitä, että ostamani kitara oli SG-kopio, oli minulle outo malli vaikka tykkäsin heti niistä sarvista. Ei ollut mitään tietoa puulajeista, mikkien rakenteesta, kaulaliitoksista yms. asioista. Keppi kouraan ja menoksi. Sitä ennen oli hiplaillut paria kaverin kitaraa, eikä voinut oikein sanoa oliko ne hyviä vai huonoja kun ei osannut oikein soittaakaan. Käytännössä oli ihan pihalla koko asiasta. No kirjastosta sai lainata kirjoja, joista asiat alkoivat selvenemään.

Naulan kantaan. Itsellenikään ei todellakaan ollut selviöitä virityskoneistojen paremmuusjärjestys, intonaation hienoudet, tallan materiaalien vaikutus kokonaissoundiin tai se, että miten puristemassa vaikuttaa loppukokemukseen verrattuna vaikkapa hondurasin mahonkiin.
Nostalgy is not what it used to be
Yallup
17.08.2015 14:55:12
qal: Naulan kantaan. Itsellenikään ei todellakaan ollut selviöitä virityskoneistojen paremmuusjärjestys, intonaation hienoudet, tallan materiaalien vaikutus kokonaissoundiin tai se, että miten puristemassa vaikuttaa loppukokemukseen verrattuna vaikkapa hondurasin mahonkiin.

Vaihdoin sitten myöhemmin Mayan ja WEM Westminster putkikombon Aria Diamondiin, jota pidin muka laadukkaampana. Se osoittautui sittemmin virheeksi, kun sain huonomman kitaran ja se vahvistin olisi ollut järkevämpää pitää itsellä. Nyt olisi mielenkiintoista soittaa sillä Mayalla, kun vertailussa olisi parempia vehjeksiä. Ei se huono ollut, jos ei mikään erityisen laatuisakaan. Huonompia on nähty, paljon huonompia. Ehkä se oli hintansa väärti?

Tosiaan ollut edes kuullut mistään mahongeista, ruusupuista, lepästä tai suosaarnesta! Puu kuin puu ja mikit siihen, eihän se voi puusta olla sähkökitaran ääni ;-)
Silver Mica
17.08.2015 16:00:28
Kaverilla oli 80-luvulla silverface deluxe reverb ja yhdessä todettiin miten paljon parempi saundi minun Roland Cube 60: ssa oli. Olisi varmaan tarjonnut välirahaa, jos olisin suostunut vaihtamaan ;-)
Yallup
18.08.2015 18:59:04
Kävin Thomainnin sivuilla katsomassa Gibsonin halvinta SG-mallia. Siellä oli Future Tribute hintaan 599 e. Specialkin lähtisi 649 e. Näihin nähden se 76-mallinen Maya SG (400 mk -> 290 e nykyrahassa) oli kyllä aika kallis. Tuskin olisi tuplahinnalla löytynyt minkäänlaista Gibsonia, edes huonosti käytettyä rikkonaista? Muistelisin, että Oulussa oli yksi LP näytillä (ei saanut ipanat koskea) ja se oli jotakin 6000 mk eli nykyrahassa reilusti yli 4000 e.
aWalker
18.08.2015 21:23:36
Vastauksena otsikkoon: Kyllä oli.

Eroa nykyaikaan ja 70-luvulle (jolloin itse aloittelin soittamista) on varsinkin halvimman pään soittimissa, nykyajan eduksi. Itse ajattelen sen johtuvan muun muassa siitä että käsityön osuus on nykyään pienempi kuin 40v sitten, CNC:llä saa palikanvaihtaja mittatarkkaa heikommallakin ammattitaidolla. Käsityön jäljestä on iloa vain jos tekijä hallitsee hommansa, se ei ole itseisarvo. Laatu sitten maksoi ennen kuten nykyäänkin.

Eka sähkis oli käytetty lp special-versio humppareilla ja pulttikaulalla, vaneribody, karmea tekele. G:stä ylöspäin vasta onnistui barreet, virittimet hajosi vuodessa - koneistot mureni paloiksi- juotokset irtoili itsekseen, intonaatiota ei saanut millään kohdalleen. Silti sillä soittelin monta vuotta ja opettelin sähkökitaran sielunelämää. Merkkiä ja hintaa en muista, taisin viikkorahoista säästää ja isi maksoi puolet, joten halpa sen oli pakko olla. Spekseiltään vastasi siis noin nykyistä Epiphonen LP speciaalia, joka on aivan eri luokan kitara soitettavuudeltaan ja toimivuudeltaan - aloittelijalle aivan riittävä. Olen kokeillut joitakin 150-200€ hintaluokan muitakin nykyvehkeitä, Washburnia, Yamahaa jne ja aivan toimivia vehkeitä olivat myös.

Luokkakaverilla oli muuten tuolloin sunburst Yamaha SG2000 (Helsingistä tilattu ja noudettu, tehtaanjohtajan poika prkl), ja pääsin kokeilemaan sitä. Ero omaan oli...käsittämätön. No, 17v kesäduunirahoilla ostin itelleni oikeiden speksien japanilaisen lp-kopsun, sitten oltiinkin jo aivan eri maailmassa soitettavuudessa ja hinnassa.

PS. Nyt en ole satavarma oliko Yamaha SG just 2000-mallinen vuonna 1978, sen muistan et oli maksanut enemmän kuin meidän auto.
"Real guitars are for old people" - Stan Marsh
WanhaWetäjä
19.08.2015 00:31:30 (muokattu 19.08.2015 00:34:40)

aWalker: Vastauksena otsikkoon: Kyllä oli.
Joo, ainakin vasureille tarjotut, tarjonta oli se yks halpa ja huono valkoinen strato-kopio jos sitäkään. Tänä päivänä on onneksi toisin.

Luokkakaverilla oli muuten tuolloin sunburst Yamaha SG2000 (Helsingistä tilattu ja noudettu, tehtaanjohtajan poika prkl), ja pääsin kokeilemaan sitä. Ero omaan oli...käsittämätön.
Varmasti, kyseessähän on laatusoitin, edelleen tänäkin päivänä.

PS. Nyt en ole satavarma oliko Yamaha SG just 2000-mallinen vuonna 1978, sen muistan et oli maksanut enemmän kuin meidän auto.
No ite maksoin SG 2000 vasurista 4000mk, vuosi oli 79 tai 80, vasurilisää tuossa oli jonkin verran. En myy, en vaihda Les Pauliin tms, mun eka oikea kitara jonka kanssa on kuljettu nyt siis 35 vuotta! Edeltäjä vasuri Gibson SG oli vain ok, jos sitäkään, ja se saikin väistyä Yamahan tieltä.
Jos oikeen muistan niin sen hinta oli 1700mk vuonna 76 tai 77.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)