Aihe: Nightwish
1 2 3 4 5155 156 157 158 159207 208 209 210 211
Jeszse
10.08.2015 06:47:44
kärsä: :( Aika surullista tämä meno täällä. Ei Tuomas laulajaehdokkaita selannut demoilta läpi valitakseen huonointa kun Turunen poistui bändistä, eikä niin tehnytkään valinnassaan. Aika karmeaa luettavaa tuo jatkuva Anette Olzonin haukkuminen, eikö se olisi sama kehua uutta laulajaa kuin vertailla jatkuvasti ja etsiä Youtubesta Anetten videoita sanojensa tueksi. Naurettavaa. On se vaan jännää miten tällaista jatkuvaa vinkumista kun uusi laulaja löytyi, enemmän välillä melkein puhutaan edellisestä kuin nykyisestä laulajasta. :)

Keskustellaan täällä keskustelupalstalla vaan. Sori ny.
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
sustain65
10.08.2015 07:01:11
kärsä: :( Aika surullista tämä meno täällä. Ei Tuomas laulajaehdokkaita selannut demoilta läpi valitakseen huonointa kun Turunen poistui bändistä, eikä niin tehnytkään valinnassaan. Aika karmeaa luettavaa tuo jatkuva Anette Olzonin haukkuminen, eikö se olisi sama kehua uutta laulajaa kuin vertailla jatkuvasti ja etsiä Youtubesta Anetten videoita sanojensa tueksi. Naurettavaa. On se vaan jännää miten tällaista jatkuvaa vinkumista kun uusi laulaja löytyi, enemmän välillä melkein puhutaan edellisestä kuin nykyisestä laulajasta. :)

Kyllä. Muiden artistien solvaaminen on vastenmielistä. Voitaisiin yleensäkin keskittyä enemmän hyvien asioiden ja ominaisuuksien esilletuomiseen kuin ulinaan ja valittamiseen jonkun huonoudesta.

Ja sitä paitsi säännöissä todetaan näin:

"Muusikoiden.netissä jokainen muusikko on yhtä arvokas. Artistin tai kokoonpanon solvaaminen johtaa väliaikaiseen tai pysyvään kirjoituskieltoon. Perustellun mielipiteensä musiikista voi sanoa, mutta asiattomat hyökkäykset musiikin tekijöitä kohtaan ovat kokonaan kiellettyjä."
varpio
10.08.2015 09:41:52
Ei mene minusta välttämättä ihan kategoriaan "asiattomat hyökkäykset", jos laulutaidon perusteella kritisoidaan ja vertaillaan laulajia.
Dirtyh
10.08.2015 09:45:49 (muokattu 10.08.2015 09:48:54)

Qoshovius: Amaranthissa yleisön huudatukset aiheuttivat sellaisen facepalmin, että taisi jäädä rusketusrajat kasvoihin. Samassa biisissä oli kyllä varmaan koko keikkatallenteen kohokohta, kun Nevalainen joko soitti väärin yhden fillin korjaten sen kyllä jazzimaisesti, tai sitten oli vain ovela.

Hienoa tämä henkilöön kohdistuva inho! Kuuntelin joutessani tuota keikkaa ja hyvinhän Anette laulaa. Jos se sun mielestä on väärin niin syytä Holopaista tai muita kavereita jotka valitsivat bändiin laulaja jonka tyyli ei sopinut vanhoihin biiseihin. Älä syytä naista naista joka laulaa hyvin omalla tyylillään.

En mäkään ala haukkumaan Tarjaa vaikka koko alkupään tuotanto on omiin korviin kuuntelukelvotonta laulajan takia. Ei vaan oo mun kuppi teetä.

Vetohan on ihan hyvä ja enemmän mä tossa katselisin miksausta missä heavybändi on miksattu pop-bändiksi. Lauluhan nimen omaan on tosiaan hyvässä iskussa. Olihan toi aika hyvännäkönen nainen.

Mutta onneksi nyt on Floor, ainakin toistaiseksi.
Qoshovius
12.08.2015 17:13:17

Olen pahoillani jos olen aiheuttanut mielipahaa ilmaisemalla oman, toki krapulaisen kärkkään, mielipiteeni eräästä ajanjaksosta ja mielestäni erikoisesta keikasta yhtyeen historiassa. Tarkoitukseni oli herättää ja jatkaa keskustelua ko. laulajavalinnasta, mutta siinä ilmeisesti osin epäonnistuin.

Meikäläisestä aihe on edelleen ihan validi, eikä suinkaan vähiten viime aikojen murskaavan hyvien Floor-pitoisten keikkatallenteiden takia. Sitä kautta keskustelun keskiössä on myös Nightwishin nykyinen laulaja.

En halua henkilökohtaisesti hyökätä Olzonia vastaan, mutta mielestäni kaikkea ei voi myöskään vierittää Holopaisen & poikien harteille. Tämä siitä syystä, että minun mielestäni Olzon aloitti vähän persoonattomana NW-laulajana, mutta kaivoi sitten hiljalleen esiin vähän persoonallisempaa tyyliä esiintymiseensä, mutta huonolla tavalla. Huonolla siksi, että kyseinen esiintyminen ei ns. "edusta minun Nightwishiani", edes Aneten aikaisen materiaalin osalta. Korostan vielä, että kysymys on minun henkilökohtaisesta mielipiteestäni, mutta jos täällä ei ilmaistaisi ja vaihdettaisi erilaisia mielipiteitä, mistä keskustelu sitten koostuisi?

Tiivistäen/toisin sanoen:

Munsta Anette kusi suurelta osalta itse roolinsa yhtyeen "keulakuvana" kaivamalla esiin vääränlaiset maneerit, joita ei nähdäkseni laulajavalinnan aikaan vielä ollut havaittavissa. On myös huomionarvoista, että bändin seulasta meni ilmeisesti läpi melko kiertuekelvoton laulaja - ääni ei tuntunut kestävän setin loppupuolella pidemmillä kiertueilla ja vaikeammissa biiseissä, joka ruokkii entisestään raivostuttavia ruotsipop-kiertelyitä ja epäterveen kuuloisia kiljuntoja Olzonin paletissa.
Responsible people don't go around their nipples twisted.
Regalis Apertura
12.08.2015 20:01:27
Tuossa on ihan hyviä pointteja. Itsekin vähän aattelin kun näin NW:n kerran Anetten kera että olikohan Tuomas käyttänyt ihan sitä perusteellisinta harkintaa kun pestasi Anetten... Voihan tosin olla että valinta oli bona fide eli vilpittömässä mielessä paras vaihtoehto sen hetkisistä laulajakandidaateista? Toisaalta taas oli vähän sellainen "äkkiä nyt saatava uusi laulaja bändiin oli minkälainen ääni hyvänsä"-fiilis... Eli mahdollisimman nopeasti piti saada jatkaja Tarjan tilalle, levy valmiiksi ja sitten tien päälle. Maksoi mitä maksoi. Ei sen puoleen Dark Passion Play oli ihan hyvä levy mutta livenä Tarjan aikainen matsku ei oikein taittunut meikäläisen mielestä tarpeeksi hyvin Anetten äänelle.
sustain65
12.08.2015 20:09:29
Juu, hyviä ja asiallisia pointteja kyllä. Lähinnä minua ärsytti jonkun "No hyi helvetti" kommentti tuolla aiemmin, mutta eipä siitä sen enempää.
varpio
12.08.2015 20:12:17
Regalis Apertura: olikohan Tuomas käyttänyt ihan sitä perusteellisinta harkintaa kun pestasi Anetten...

Tuomas varmaan harkitsi kyllä, mutta vain yhdellä elimellä joka ei välttämättä ollut aivo.
teg
12.08.2015 20:47:35
Kun tuota Uulssonia nyt on oikeen rankalla kädellä parjattu, niin pakko sanoa, että omissa kirjoissa yks kaikkein parhaista Nightwish-biiseistä on kyllä hänen kanssaan tehty: https://www.youtube.com/watch?v=Upt8_tPYIl0 .
janezki_
12.08.2015 21:45:12 (muokattu 12.08.2015 22:16:06)
sustain65: Lähinnä minua ärsytti jonkun "No hyi helvetti" kommentti tuolla aiemmin, mutta eipä siitä sen enempää.

No voih... Senkus annat tulla vaan. Ihan suoraan.

Alleviivaan, että pidän Anetten aikaisista levytyksistä kovastikin. Livenä en pidä niinkään, ja vielä vähemmän Floorin mykistävien suoritusten jälkeen.

Regalis Apertura: Voihan tosin olla että valinta oli bona fide eli vilpittömässä mielessä paras vaihtoehto sen hetkisistä laulajakandidaateista? Toisaalta taas oli vähän sellainen "äkkiä nyt saatava uusi laulaja bändiin oli minkälainen ääni hyvänsä"-fiilis... Eli mahdollisimman nopeasti piti saada jatkaja Tarjan tilalle, levy valmiiksi ja sitten tien päälle.

Tuomashan taisi myöntää, ettei ollut paras kandidaatti, mutta parhaiten erilainen. Pointti oli koko bändillä saada jotain aivan toisenlaista kuin oopperaa, mahdollisimman kauas Tarjasta. Kandidaatteja oli kaikista tyyleistä runsaasti, joten sieltä saatiin valita ihan mikä haluttiin. Ja sitten valittiin Anette.

EDIT 666: Säätänä
Mimi
13.08.2015 21:58:32
janezki_: Alleviivaan, että pidän Anetten aikaisista levytyksistä kovastikin. Livenä en pidä niinkään, ja vielä vähemmän Floorin mykistävien suoritusten jälkeen.

Studiobiisit ei tosiaan vituta (enää nykyään) laisinkaan niin paljon, kuin livevedot. Kyllä mä uskon että Anette laulaa osaa, joissain biiseissä jopa hiton hyvin, mutta livelaulajana Nightwishissa hän vaan oli yksinkertaisesti täysin väärässä roolissa ja kapasiteetti loppuu kesken, mikä sitten kostautuu livenä liiallisina maneereina, kun yritetään korvata sitä puuttuvaa puoliskoa edes jollain.

Kuka tuossa siipikarjabiisissä muuten laulaa tuon väliosan? Ei ole Marco ja kielikin on joku outo. Onko se Troy? Oon alkanu harkita, että täytyis ehkä ostaa tuo Imaginaerum. Biisit on sen verta hyviä ja kokonaisuutena ehkä parempi (eikä lauluiltaan niin "raaka", kun on vähän jo kokemusta bändissä), kuin se Anetten kanssa tehty ensimmäinen levy...
on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko...
Janus
14.08.2015 00:10:08
Mimi: Kuka tuossa siipikarjabiisissä muuten laulaa tuon väliosan? Ei ole Marco ja kielikin on joku outo. Onko se Troy?

Jep.

"gar tuht river
ger te rheged" = Cumbrian murretta
Dirtyh
14.08.2015 10:30:26

Mimi: Kyllä mä uskon että Anette laulaa osaa, joissain biiseissä jopa hiton hyvin, mutta livelaulajana Nightwishissa hän vaan oli yksinkertaisesti täysin väärässä roolissa ja kapasiteetti loppuu kesken

Tiivistit oman mielipiteeni. Ehkä Tuomas ja muu bändi oli niin vahvasti focusoitunut jo uuden levyn tekoon että laulajaa valittaessa ei pistetty paljoakaan painoarvoa sille että niitä vanhojakin biisejä pitää soittaa. Lisäksi kiertuekyvykkyydestähän saa tietoa vasta kiertueella. Voihan olla että harjoitusolosuhteissa Aneten työskentelyyn oltiin tyytyväisiä ja ongelmia alkoi tulemaan vasta kun kiertueväsymys alkoi painaa.
Basil79
16.08.2015 23:30:03
Uskallan nyt sanoa, että tämä uusi albumi ei minulle vaan kolahda. Kuuntelin sen tuossa pienen tauon jälkeen ja edelleen tuntuu liian uuvuttavalta paketilta. 2-3 oikeinkin hyvää biisiä, mutta loppuja ei tahdo jaksaa kuunnella loppuun. Muutamia ns. helmikohtia, mutta ei riitä. Ehkä olen erinlainen, mutta häviää selkeästi Anetten ajan albumeille, varsinkin sille ensimmäiselle. Floor on hyvä laulaja ja mielummin tätä kuuntelisi kuin Tarjaa, mutta ei tämä levy nyt kokonaisuutena vaan lähde. Anetten ääni oli albumeilla minun makuun sopiva, livenämen tutustunut.
joku muu sikko
17.08.2015 13:36:57 (muokattu 17.08.2015 13:37:14)
Regalis Apertura: Niinpä. Eihän Anettekaan asunut Suomessa NW-aikanaan muistaakseni...

Vuosi asumista Joensuussa on kyllä osoitus sen luokan jaksamisesta, että eiköhän ihminen sen jälkeen muuta mieluummin vaikka Ruotsiin.
OPJ1974
18.08.2015 14:44:11

Mimi: Levyjä jakelevan tahon kesälomien takia vähän venähti tää asia, mutta sain nyt viimein uuden levyn. Kerettiin jo sopia swampin yhden myyjän kanssa, että saisin mustan vinyylin, mutta kun siippa kävi tuon noutamassa mun puolestani, niin kuvavinyylihän sieltä tuli ja joku asiasta tietämätön oli ollut kassalla niin ei osannut kertoa millainen vastaus oli jakelijalta tullut. Pelotti ihan helvetisti, että tossa on sama vika kuin edellisessä, mutta pelko oli turha. Hyvältä kuulostaa, ilmeisesti mun kohdalle sattui ensiksi nyt siis vaan täys susikappale.

Vaatii ehkä tovin kuuntelemista tämä levy, aika monitahoisia biisejä.

Joo, itsellä ainakin vaati muutaman kuuntelukerran, ennenkuin pääsi konseptiin kunnolla sisälle. Ja onpa tuo tullut kuunnelta läpi jokusen kymmentä kertaa, kyllästymistä ei havaittavissa. Yleensä kuuntelen järjestyksessä alusta loppuun. Ekat kerrat kandee kuunnella hyvillä luureilla, rauhassa ja tarpeeksi kovalla volyymillä: Edellisiin levyihin verrattuna lätty on masteroitu ihan eri tavalla (hiljaisempi ja vähemmän kompressoitu), ja äänikuvaa on levitetty mielestäni reippaasti. Eli pientä bongattavaa riittää pitkin poikin.
LyraB
19.08.2015 13:17:09 (muokattu 19.08.2015 13:39:23)
Basil79: Uskallan nyt sanoa, että tämä uusi albumi ei minulle vaan kolahda.

Et ole ainoa. Itse jaksoin kuunnella albumin kerran (1) alusta loppuun niinkuin Floor on sen ylistyspuheissaan tarkoittanut kuunneltavaksi. Tämä tapahtui maaliskuussa julkaisun aikoihin.
Sen jälkeen lätty on kulkeutunut autoon kuunneltavaksi ja lähinnä tulee veivattua Shudder-biisiä viimeiseen kertsiin asti. Kenties pieni pala Weak Fantasya ja nimikkobiisiä.

Olen täällä joskus kirjoittanut suhteestani Imaginaerumiin ja olen edelleen sitä mieltä että kyseinen levy on ensinnäkin Nightwishin ylivoimaisesti paras ja kenties oman maailmankuvani paras ääniteos.

Ns. normaalistihan tämän ikäisiltä bändeiltä (ensimmäisestä albumista palttiarallaa 20v) ei odoteta "parempaa" tai "klassikompaa" levyä kuin ne mitkä on taottu raudan ollessa kuumimpaa. (Metallicat, Iron Maidenit yms.) Nightwishin kohdalla on kuitenkin kehittynyt tämmöinen odotus, että tuleva levy on aina edellistä "isompi" laajempine sinfonioineen yms. Nyt ei mielestäni käynyt niin.

Puhunko ristiriitaisuuksia? Uusimmalla on kuitenkin bändin pisin ja kenties kunnianhimoisin kappale joka vieläpä päätyi sellaisenaan settilistaankin. Tekeekö "isommuus" levystä paremman? No ei tee.

Imagienaerum on konseptialbumi ja täydellinen paketti elokuvansa kanssa. Olen sinut sen asian kanssa, että isolla todennäköisyydellä Nightwishin parhaaksi albumiksi tulee jäämään tuo vuonna 2011 julkaistu. Ei siinä ole mitään pahaa jos itseään ei pysty enää ylittämään.

E: Niin joo ja Sagania tulee kuunneltua verrattain paljon. Se on hyvä kappale.
Mimi
19.08.2015 17:59:38
LyraB:Uusimmalla on kuitenkin bändin pisin ja kenties kunnianhimoisin kappale joka vieläpä päätyi sellaisenaan settilistaankin.

Tää on ehkä vaikein kappale koko levyllä (nyt parin kuuntelun jälkeen). Mulle se vaan on kaikkine välipuheineen ja osioineen enemmän ehkä teatteria, kuin yksittäinen biisi, vaikka siellä on seassa aivan nautittaviakin pätkiä. Hankala tarttua kiinni. En pidä kyseistä biisiä siis Nightwishin parhaimmistona, kun ei se vaan jotenkin kanna kokonaisuutena loppuun asti niin hyvin kuin esimerkiksi Ghost Love Score, joka sekin on aika pitkä ja teatraalinen.
on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko...
sustain65
19.08.2015 18:40:40
Mimi: Tää on ehkä vaikein kappale koko levyllä (nyt parin kuuntelun jälkeen). Mulle se vaan on kaikkine välipuheineen ja osioineen enemmän ehkä teatteria, kuin yksittäinen biisi, vaikka siellä on seassa aivan nautittaviakin pätkiä. Hankala tarttua kiinni. En pidä kyseistä biisiä siis Nightwishin parhaimmistona, kun ei se vaan jotenkin kanna kokonaisuutena loppuun asti niin hyvin kuin esimerkiksi Ghost Love Score, joka sekin on aika pitkä ja teatraalinen.

Minullakin on toistaiseksi vielä vaikeuksia sulattaa tuota lopun eeposta. Vaikka olen ihan tottunut pitkien progebiisien kuunteluunkin. Muuten levy on kyllä maistunut, hyviä biisejä on monta. Floorin laulu on vivahteikasta ja levyn tuotantopuoli on onnistunut, dynamiikkaa on sopivasti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)