Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender custom shop tilaus
1 2 3
_OKe_
16.08.2015 04:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
Olisin kysellyt onko ketään tilannut "itse suunniteltua" Fender custom shop kitaraa?
Itse olisin kiinnostunut tällaisen tilaamaan, jonkin kuukauden kuluttua. Suomessa käsittääkseni pelkästään dlxmusic:n kautta tilauksen voi tehdä.
Kiinnostaisi tietää mm. Toimitusaika tilauksesta ja vähän hinnoittelusta.
Fenderin omilta sivuilta kyllä löysin tämän täytettävän kaavakkeen hinnoilla, ainoastaan pelkkä bodyn muoto maksaa 3550$ plus mikit sun muut, Kun taas jos ostaa musaliikkestä CS kitaran niin hinta voi vaihdella ~2300-6000€.
Jos kitara on liian erikoinen tai joku kohta vaatii erityisen teon, esim. kaulan paksuus, jos joku muu kuin perus valikoimista oleva kaula ei käy niin tulee Master builder lisä 500$ ja jos koko kitara tulee tästä johtuen maalauksen tai jonkin muun takia Master Builder:ta niin hintaa tulee 2400$ lisää.
Lähinnä siis että pitääkö tuo fenderin oma kaavake paikkansa hinnoissa versus liikkeen hintoihin valmiista CS tuotteesta vai ei, ja jos joku on tilannut onko ollut sen väärti ja vähän kokemuksia tilaus vaiheesta, tehdäänkö kitarasta joku mallinnus jo Suomessa paperille ja lähetetään speksien ja "kuvan" kera Amerikkaan vai pelkästään speksien kanssa? Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Muunkinlainen keskustelu tästä asiasta on myös sallittu ja tervetullutta.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
Gabe
16.08.2015 10:41:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaista kitaraa olet miettinyt? Meinaan että Fendrin Custom Shopilta tulee jos jonkinlaista mailaa ulos, hyvällä tuurilla haluamasi yksilö löytyisi ehkä jo normi valikoimasta.. ehkäpä hyvällä tuurilla jopa käytettynä.
 
Sen perusteella mitä olen itse noita Fenderin CS kitaroita päässyt kokeilemaan ja omistamaan niin en kyllä itse maksaisi niistä uuden hintaa.. enkä varsinkaan noin huikeaa erikoistilauslisää. Helvetin hyviä kitaroitahan ne on pääosin, mutta sen verran on vaihtelua niilläkin laadussa että ainakin itse haluaisin nähdä sen yksilön minkä olen ostamassa. Hyvä vaihtoehto tälle voisi olla että marssit jollekin kotimaiselle huippunimelle ja lyöt speksit pöytään. Tuohon kuuden tonnin hintalappuun saat jo ihan millaisen pulttikaulaisen tahdot vaikkapa Ruokankaan, Amfisoundin tai Lottosen pajalta. Lisäksi väitän että näin saat paremman kitaran kuin mitä sieltä rapakon takaa olisi tulossa ja saat vaikuttaa ihan jokaiseen yksityiskohtaan. Samalla tuet taitavaa kotimaista artisaania.
 
Mutta, jos siinä lavassa pitää olla F ja V niin sillehän ei mitään voi. Sitten ei auta muu kuin tilata semmoinen. :) Ymmärrän tämänkin täysin, ihan oman kokemuksen kautta. Onnea kuitenkin kitaran etsintään.
Tsugu Way
16.08.2015 14:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe:
Sen perusteella mitä olen itse noita Fenderin CS kitaroita päässyt kokeilemaan ja omistamaan niin en kyllä itse maksaisi niistä uuden hintaa.. enkä varsinkaan noin huikeaa erikoistilauslisää. Helvetin hyviä kitaroitahan ne on pääosin, mutta sen verran on vaihtelua niilläkin laadussa että ainakin itse haluaisin nähdä sen yksilön minkä olen ostamassa. Hyvä vaihtoehto tälle voisi olla että marssit jollekin kotimaiselle huippunimelle...

 
Komppaan kyllä Gabea. Itse kun olin Fenderin Custom Shoppia hommaamassa, niin usean testasin (mm. Kitarapajan seinältä), niin ei se Fender CS lavassa suoraan autuaaksi tehnyt. Eli mielestäni isoja eroja oli minun makuuni. No sitten löytyi ja aikani onnellinen olin. "Erehdyin" testaamaan Amfia ja niin kävi, että Fender Custom Shop vaihtui oitis Amfisoundiin. Se mitä menetin ehkä Mojossa, historian havinassa, perinteissä, Fender-dekaalista lavassa jne, niin mielestäni käsityön laadussa voitin moninkerroin.
 
Mutta, jos siinä lavassa pitää olla F ja V niin sillehän ei mitään voi. Sitten ei auta muu kuin tilata semmoinen. :) Ymmärrän tämänkin täysin, ihan oman kokemuksen kautta
 
Juu, tämähän on sellainen asia, että kenelläkäänhän ei ole nokan koputtamista jos joku (tai usemmat) haluavat sen kaikista legendaarisimman kitaran: Aidon Fender Stratocasterin (Made in USA) - ja vieläpä sen malliston lippulaivan. Olen usein käyttänytkin Harley Davidson-vertausta. Jotkut haluavat ehdottomasti aidon Harrikan, vaikka Hondallakin pääsis perille :-)
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
hallu
16.08.2015 14:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Komppaan kyllä Gabea. Itse kun olin Fenderin Custom Shoppia hommaamassa, niin usean testasin (mm. Kitarapajan seinältä), niin ei se Fender CS lavassa suoraan autuaaksi tehnyt. Eli mielestäni isoja eroja oli minun makuuni. No sitten löytyi ja aikani onnellinen olin. "Erehdyin" testaamaan Amfia ja niin kävi, että Fender Custom Shop vaihtui oitis Amfisoundiin. Se mitä menetin ehkä Mojossa, historian havinassa, perinteissä, Fender-dekaalista lavassa jne, niin mielestäni käsityön laadussa voitin moninkerroin.
 

 

 
Juu, tämähän on sellainen asia, että kenelläkäänhän ei ole nokan koputtamista jos joku (tai usemmat) haluavat sen kaikista legendaarisimman kitaran: Aidon Fender Stratocasterin (Made in USA) - ja vieläpä sen malliston lippulaivan. Olen usein käyttänytkin Harley Davidson-vertausta. Jotkut haluavat ehdottomasti aidon Harrikan, vaikka Hondallakin pääsis perille :-)

 
No minä kyllä sanoisin, että ei se logo lavassa tai tankin kyljessä prätkää tai kitaraa tee ja esimerkiksi uudet Harrikat ei kyllä ole sitä samaa mitä ne vanhat kaasarivehkeet. Osittain tämä pätee myös Fendereihin vaikka Fendereitä kyllä saa vielä ihan Fenderinkin tuntuisena esimerkiksi baja on ihan ehta fenderi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
_OKe_
16.08.2015 15:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, eli ei tuo F pajan kitara mikään pakko ole, tuli vain ekana mieleen. Ruokankaan tuotteita olen myös kattellut ja vaikuttaa hyvältä.
Lähinnä haluaisin sen oman "signature" kitaran vihdoin itselle täydellisillä spekseillä.
Tekisi mieli telecasteria pearl white värinä ilman plektrasuojusta, lapa myös saman väriseksi.
Kaula olisi vaahteraa, mikkeinä kaulassa seymour duncan antique ja tallassa joku telen oma 50-60-luvun tyylinen mikki.
Tai muuten sama paitsi värinä sherwood green metallic ja hardware olisi kultaiset.
Kaula profiileja en jaksa selitellä menisi liikaa aikaa. Mutta päälisin puolin noilla menisi.
 
Navdi
16.08.2015 16:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_OKe_: Jees, eli ei tuo F pajan kitara mikään pakko ole, tuli vain ekana mieleen. Ruokankaan tuotteita olen myös kattellut ja vaikuttaa hyvältä.
Lähinnä haluaisin sen oman "signature" kitaran vihdoin itselle täydellisillä spekseillä.
Tekisi mieli telecasteria pearl white värinä ilman plektrasuojusta, lapa myös saman väriseksi.
Kaula olisi vaahteraa, mikkeinä kaulassa seymour duncan antique ja tallassa joku telen oma 50-60-luvun tyylinen mikki.
Tai muuten sama paitsi värinä sherwood green metallic ja hardware olisi kultaiset.
Kaula profiileja en jaksa selitellä menisi liikaa aikaa. Mutta päälisin puolin noilla menisi.

 
Hyvältä kuulostaa. Itsellä meni pähkäillessä hyvä tovi, mutta päädyin lopulta tilaamaan sen ultimaalisen oman kitarani Hallalta: Reippaasti ohennettu ja kevennetty Les Paul -tyyppinen kitara mahonkirungolla ja kaulalla, vaahterakannella, ruusupuuotelaudalla, 25,5 sointipituudella, kahdella Hallan humpparilla ja juuri oman maun mukaisella kaulaprofiililla.
 
Tulin tulokseen, että vaikka se kolmen viiva viiden tonnin Gibsoni nyt olisin ehkä siisteintä ikinä, niin aina siinä olisi just se joku yks juttu mikä nyppisi, mutta jota ei voisi edes fiksata itselle mieluisammaksi ilman ko. helvetin kalliin instrumentin arvon laskemista.
 
Kyllä mä silti jonain päivänä ostan myös se helvetin kalliin Gibsonin. Ja sen Straton. Ja sen Telen. Sitten kun voitan Lotossa.
 
HBM
16.08.2015 17:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtenä vaihtoehtona on kysyä Briteistä, Coda Musicista tuosta tilausprosessista ja samalla kysyä tarjousta valmiista kitarasta.
 
Coda myy paljon CS Fendereitä ja ainakin oman kokemukseni mukaan siellä on hyvä asiakaspalvelu.
 
johanssen
16.08.2015 18:36:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_OKe_: Jees, eli ei tuo F pajan kitara mikään pakko ole, tuli vain ekana mieleen. Ruokankaan tuotteita olen myös kattellut ja vaikuttaa hyvältä.
Lähinnä haluaisin sen oman "signature" kitaran vihdoin itselle täydellisillä spekseillä.
Tekisi mieli telecasteria pearl white värinä ilman plektrasuojusta, lapa myös saman väriseksi.
Kaula olisi vaahteraa, mikkeinä kaulassa seymour duncan antique ja tallassa joku telen oma 50-60-luvun tyylinen mikki.
Tai muuten sama paitsi värinä sherwood green metallic ja hardware olisi kultaiset.
Kaula profiileja en jaksa selitellä menisi liikaa aikaa. Mutta päälisin puolin noilla menisi.

 
Pahan hintanen ei oo myöskään Aurora Guitars. Omassa T-stylessä speksattiin oikeestaan kaikki mun mielen mukaan ja sitä tuli, mitä tilasin. Kaitsu hioi vielä SS-nauhatkin 0,8 mm korkeuteen, kun ei niitä valmiina saa niin matalina. Suosittelen yhdeksi vaihtoehdoksi.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Gabe
16.08.2015 19:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_OKe_: Jees, eli ei tuo F pajan kitara mikään pakko ole, tuli vain ekana mieleen. Ruokankaan tuotteita olen myös kattellut ja vaikuttaa hyvältä.
Lähinnä haluaisin sen oman "signature" kitaran vihdoin itselle täydellisillä spekseillä.
Tekisi mieli telecasteria pearl white värinä ilman plektrasuojusta, lapa myös saman väriseksi.
Kaula olisi vaahteraa, mikkeinä kaulassa seymour duncan antique ja tallassa joku telen oma 50-60-luvun tyylinen mikki.
Tai muuten sama paitsi värinä sherwood green metallic ja hardware olisi kultaiset.
Kaula profiileja en jaksa selitellä menisi liikaa aikaa. Mutta päälisin puolin noilla menisi.

 
Jos rahaa aiot tähän laittaa ja haussa on paras mahdollinen kitara omilla toiveilla, eikä F lavassa ole välttämättömyys, niin erittäin lämpimästi suosittelen pirauttamaan Ruokankaan Juhalle. Mukava mies ja kun selität sille toiveesi niin eiköhän se osaa antaa jotain tyhjentävää palautetta ja ehkä hinta arvionkin. Ilmaisiahan ne ei ole, mutta helvetin hyviä. Mulla oli kans pitkään ostoslistalla juuri mulle täydellisen Esquiren hankinta ja muutamaa pajaa ja kitaraa kokeiltuani päädyin Ruokangas Mojoon. En ole katunut kertaakaan.
mpekkanen
16.08.2015 19:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_OKe_: Jees, eli ei tuo F pajan kitara mikään pakko ole, tuli vain ekana mieleen. Ruokankaan tuotteita olen myös kattellut ja vaikuttaa hyvältä.
Lähinnä haluaisin sen oman "signature" kitaran vihdoin itselle täydellisillä spekseillä.
Tekisi mieli telecasteria pearl white värinä ilman plektrasuojusta, lapa myös saman väriseksi.
Kaula olisi vaahteraa, mikkeinä kaulassa seymour duncan antique ja tallassa joku telen oma 50-60-luvun tyylinen mikki.
Tai muuten sama paitsi värinä sherwood green metallic ja hardware olisi kultaiset.
Kaula profiileja en jaksa selitellä menisi liikaa aikaa. Mutta päälisin puolin noilla menisi.

 
Halvemmalla ja nopeampaa saat kun hommaat kitaran vaikka Ruokangaalta tai joltain muulta kotimaiselta laaturakentajalta. Laadullisesti tulee myös varmasti enemmän vastinetta rahoille, mutta toki jos haluaa Fenderin niin sitten se on ostettava sellainen.
 
Jos päädyt kotimaiseen tuotantoon on siinä monia hyviä puolia. Soitinta voi käydä vaikka välillä katsomassa ja siihen saa taatusti juuri sellaisen kaulan kuin haluat. Se ei myöskään yleensä maksa sen enempää millaisena kaulaprofiilina haluat soittimesi. Kun puhutaan vielä samaa kieltä, niin vältytään väärin käsityksiltä joita niitäkin on valitettavasti joskus sattunut kun ollaan ulkomailta tilattu Custom kitaroita.
 
Noista mikeistä sanoisin, että kannattaa käydä paikanpäällä ja soittaa sellaista musaa mitä siitä kitarasta haluaa soundillisesti. Ota vaikka oma vahvari ja joku kitarasi mukaan jos saat sen soundin niillä helpommi aikaiseksi. Monella rakentajalla on kyllä tietoa ja taitoa, mitä kannattaa laittaa minkäkinlaiseen soittimeen mikiksi/mikeiksi.
Tämä vain siksi että kyllä Duncanillakin on hyviä mikkejä, mutta saattaa olla, että soitinrakentaja tietää siihen sinun soittoosi vielä paremman mikin/mikit soundillisesti.
Samoin runkopuiden valinnassa kannattaa keskustella ja kuunnella kitaraseppää. Värinhän olet jo miettinyt, joten puiden vaikutus ei varmaankaan noihin väreihin niin vaikuta. Jos et sitten halua, että puun syyt kuultaa jotenkin värin läpi.
Soitinverstaalla on kuitenkin mukava käväistä ja ainakin itselle on tullut muutamankin kerran sellaista tietoa, joka on toiminut minulla paremmin kitarassa käytännössä ja myöskin ollut minulle halvempi ratkaisu kuin mitä olisin alunperin itse ajatellut.
Monilla soitinrakentajilla on niin paljon tietoa kaikenlaisista soittimista, että niiden kanssa olisi mukava jutella ihan huvikseenkin.
 
Tee kuitenkin omat ratkaisusi kitaran ostamisesi suhteen ja osta/tilaa sellainen soitin kuin itse haluat. Se on kuitenkin tärkeintä, että itse tykkää siitä soittimesta olipa sen merkki, väri tai valmistusmaa mikä tahansa.
 
Rämppy
17.08.2015 09:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderiltä tilattaessa mulla tökkii hirmuisen hintalapun lisäksi se, että ihan kaikki asiat eivät ole tilaajan eli maksajan kontrollissa. Eli sieltä sitten aikanaan tupsahtaa mitä tupsahtaa. Kyllähän sieltä varmasti tulee korkeat laatustandarit täyttävä kitara, mutta noin isolla rahalla, mitä fender cs laskuttaa, kaiken olisi oltava jokaista syykuviota, otelautapuun värisävyä ja painoa myöten just eikä melkein. Paikallisen rakentajan kanssa asioidessa yleensä pystyy vaikuttamaan näihinkin asioihin. Ja onhan tuo Fenderin CS osannut myös sössiä. Muistuu mieleen ysärillä Fazer-musiikin tilaamat Fazercaster-stratot. Ei oltu kuunneltu ihan kunnolla asiakkaan ilmoittamia toiveita. Ja kylmä fakta on, että kotimainen soitinrakentaja tekee esim. straton todella paljon halvemmalla kuin joku fender custom shop.
 
Saahan sitä sanoa.
Gabe
17.08.2015 09:35:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Fenderiltä tilattaessa mulla tökkii hirmuisen hintalapun lisäksi se, että ihan kaikki asiat eivät ole tilaajan eli maksajan kontrollissa. Eli sieltä sitten aikanaan tupsahtaa mitä tupsahtaa. Kyllähän sieltä varmasti tulee korkeat laatustandarit täyttävä kitara, mutta noin isolla rahalla, mitä fender cs laskuttaa, kaiken olisi oltava jokaista syykuviota, otelautapuun värisävyä ja painoa myöten just eikä melkein. Paikallisen rakentajan kanssa asioidessa yleensä pystyy vaikuttamaan näihinkin asioihin. Ja onhan tuo Fenderin CS osannut myös sössiä. Muistuu mieleen ysärillä Fazer-musiikin tilaamat Fazercaster-stratot. Ei oltu kuunneltu ihan kunnolla asiakkaan ilmoittamia toiveita. Ja kylmä fakta on, että kotimainen soitinrakentaja tekee esim. straton todella paljon halvemmalla kuin joku fender custom shop.
 
Tätäpä juuri, tuolla hintalapulla kulkevan kitaran pitäisi pystyä ostamaan uutena vailla huolen häivää. Sen perusteella mitä itse noita Fenderin CS kitaroita testailin kun omaani metsästin, huomasin että kyllä niissä oli joissain sellaisia virheitä mitä ainakaan minusta ei saisi olla tuon hintaluokan kitaroissa lainkaan. Myös paino vaihteli jonkin verran.
 
Ruokankaalla asioidessa oli tosiaan kiva kun pystyi vaikuttamaan ihan jokaiseen pieneenkin yksityiskohtaan. Esitin aikamoisen liudan toivoita niin ulkonäköön, käytännön seikkoihin kuin painoonkin liittyvissä asioissa ja kaikki onnistui eikä läheskään jokaisesta toiveesta otettu edes lisähintaa. Jos haluaa todella ihan oikeasti juuri itselle räätälöidyn kitaran niin osoite on joku kotimainen laatupaja. Jos haluaa viimeisen päälle perinnehenkisen kitaran ja lapaan sen Fender leiman, niin sitten ei auta muu. Ovathan ne CS Fenderit tosiaan pääosin todella upeita soittimia, mutta eivät ne sitä laadun kärkeä tai suurinta yksilöllisyyttä kyllä edusta.
-Q-
17.08.2015 10:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimitusaikaan liittyen, hiljattain katselin noita brittiläisen Andertons -musaliikkeen demovideoita (Chapman & cptn Lee) ja herra Anderton siinä mainitsi tilanneensa juuri useamman Fender CS kitaran kauppaan myytäväksi. Toimitusaika on pari vuotta niin pakko yrittää ennakoida menekkiä aika pitkällä tähtäimellä.
 
Video saattoi toki olla sekin parin vuoden takaa, mutta tuskin Fender on toimitusmääriä noille CS tuotteille kovasti nostanut.
 
iec
17.08.2015 10:25:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: ..."Erehdyin" testaamaan Amfia ja niin kävi, että Fender Custom Shop vaihtui oitis Amfisoundiin. Se mitä menetin ehkä Mojossa, historian havinassa, perinteissä, Fender-dekaalista lavassa jne, niin mielestäni käsityön laadussa voitin moninkerroin...
 
Mulla taas on sellainen fiilis, että kotimaassa käsin tehdyssä kitarassa on nimenomaan sitä Mojoa. Varsinkin jos vertaa uuteen custom shop Fenderiin tai Gibsoniin. Vintagekamppeet on sitten asia erikseen. Tosin onhan niitä Utriaa ja Jussi Ala-Kuhaa tarjolla myös, jos sitä kotimaista vintagea haluaa :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kuha
17.08.2015 10:27:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ovathan ne CS Fenderit tosiaan pääosin todella upeita soittimia, mutta eivät ne sitä laadun kärkeä tai suurinta yksilöllisyyttä kyllä edusta.
 
No, monen valmistajan soittimet perustuu kuitenkin Fenderin klassikoihin, monesti Stratoon ja Teleen, myös Suomessa. Tiedä siitä yksilöllisyydestä silloin. Se on monesti helppo näyttää pitkältä, kun istuu toisen olkapäillä.
 
Old Fenders never die
Tsugu Way
17.08.2015 10:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mulla taas on sellainen fiilis, että kotimaassa käsin tehdyssä kitarassa on nimenomaan sitä Mojoa. Varsinkin jos vertaa uuteen custom shop Fenderiin :)
 
-iec

 
No näin minäkin toki itse ajattelen (nykyään) myös. Ehkä ajattelin tuolla mojo-viittauksella FCS-yhteydessä niihin mielikuviin ja mainoksiin, mitä eimerkiksi Fenderillä tarjotaan.
 
Oletteko katselleet Custom Shopin kuvastoja tai mainoksia? Siellä mustavalkokuvissa suorastaan historia värisee ja aika on pysähtynyt. Joku myyttiset mittasuhteet saavuttanut masterbuilder Yoda (taimikäsenytoli) sorvaa kitaraa ja puupöly leijuu ilmassa. Jotain elämää suurempaa on tapahtumassa.
 
Kotimaiselle pajalle mennessä siellä joku tavallisen oloinen rillipäänörtin näköinen kaveri juttelee sinulle kuin normaalit ihmiset. Mitään sen kummempaa mystisyyttä ei asiaan liity.
 
Itselläni on sekä Amfia, että Fenderiä. Mutta Amfi on se ykkönen :-)
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
Gabe
17.08.2015 11:07:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: No, monen valmistajan soittimet perustuu kuitenkin Fenderin klassikoihin, monesti Stratoon ja Teleen, myös Suomessa. Tiedä siitä yksilöllisyydestä silloin. Se on monesti helppo näyttää pitkältä, kun istuu toisen olkapäillä.
 
Taitaa aika pitkälti valtaosa tarjolla olevista malleista perustua tavalla tai toisella Fenderin ja Gibsonin klassikkomalleihin. Eikä siinä, paljon lämpimiä tunteita ja ajatuksia nämä kaksi vamistajaa ainakin minussa herättää. Yksilöllisyydellä tarkoitan sitä, että jos minä pirautan Fenderille että onnistuuko Esquire noilla spekseillä millä sen Ruokankaalta tilasin, niin ei kuuna päivänä onnistuisi niiltä. Eli yksilöllisyydellä ymmärrän juuri itselle kaikin tavoin räätälöidyn soittimen, enkä ainakaan itse oleta että se olisi kaikin tavoin ihan uudenlainen. Tietyt asiat ovat varmaan muodostuneet standardiksi ihan syystä.. onhan pyöräkin ollut pyöreä aika kauan vaikka autojakin saa mittatilauksena.
zedder
17.08.2015 11:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se ehkä niinkin että Fender/Jackson/Charvel on omalla hinnoittelullaan ja odotusajoillaan ajanut monta "tavallista" kitaransoiton harrastajaa paikallisten kotimaisten toimijoiden helmoihin. Jos on lisäksi riski että joidenkin kommunikaatio-ongelmien vuoksi lopputulos ei olekaan se mitä on sovittu, niin voin kyllä kuvitella miltä tilaajasta tuntuu parin vuoden odottelun jälkeen... On ihan toista kun voi työn edistyessä vaikka käydä paikanpäällä kommentoimassa ja katsomassa että tehdäänkö näin vai noin.
 
Pientä lohdutusta piikkilapaisten ystäville on tainnut tuoda Jacksonin käyttöön ottama JCS eli Jackson Custom Select, eli systeemi jossa asiakas saa valita tietyt ominaisuudet listalta ja pääsääntöisesti kitaran pitäisi tuolloin olla valmis kolmessa kuukaudessa.
 
Onko Fenderillä vastaavaa "puolikustomi" vaihtoehtoa? Luulisi että " vakioiduista paloista kootun" soittimen kokoaminen ja hienosäätö olisi jopa ripeämpää kuin neck-thru -mallien.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
mpekkanen
17.08.2015 12:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ehdottaisin, että jos päädyt ostamaan Fenderin Custom Shop tai Master Built kitaran-->Niin yritä etsiä euroopasta sellainen liike jossa olisi mahdollisimman lähelle sellainen kitara joka sinua miellyttää ja käyt sen kokeilemassa paikan päällä ja tuot tullessasi.
 
Toki matkatkin maksavat, mutta niiden hinta on suhteessa todella pieni kitaran hintaan nähden. Lentoja saa Suomesta euroopan isompiin kaupunkeihin melko halvalla ja niistä ne suurimmat valikoimat luultavasti myös löytyvät. Lennot voi olla Helsingistä keski-eurooppaan jopa halvempia kuin matkailu Suomessa, jos puhutaan hieman pidemmistä matkoista.
Näin pystyt vielä kokeilemaan soittimen ja toteamaan, onko kitara jokaisen euron arvoinen.
Ei tule myöskään mitään pettymyksiä, eikä useiden v u o s i e n odottelua.
Tosin joistakin haluamistasi Custom lisistä joudut luultavasti joustamaan. Onko osa sellaisia, että niitä voisi jälkikäteen täällä Suomessa soitinrakentajalla teettää mieleiseksi? Vaihtaa mikit ja säilyttää alkuperäiset?
En sitten tiedä, onko se enää järkevää ja ainakin se tiputtaa sen Fendein arvoa, jos kitaraan tehdään sellaisia muutoksia ettei sitä saa palautettua alkuperäiseen kuosiin. Tosin sijoituksena ei kannata kitaroita mielestäni muutenkaan ostaa, mutta...
 
Englannissa ja Saksassa on ainakin joitakin liikkeitä joissa on varmaan Suomen liikkeitä suurempi valikoima.
Ainakin itse tekisin näin jos olisin ostamassa 3000-6000 euron kitaraa ja kotimainen käsityökitara ei olisi vaihtoehtona.
 
Krice
17.08.2015 12:24:22 (muokattu 17.08.2015 12:26:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän nuo ole vähän turhia kysymyksiä. Jos raha ei ole ongelma (kuten selvästi ei ole) ja soittaminen ei ole pääasia niin tilaus vaan vetämään. Sillähän se selviää. Jos taas haluat vain soittaa niin American Standard on riittävän hyvä siihen tarkoitukseen, ellei sitten halua jotakin todella erikoista customia, jossa straton jotakin tiettyä ominaisuutta on muutettu merkittävästi. Pienemmät modaukset voi tehdä itse tai teettää jossakin suhteellisen halvalla (verrattuna CS:n hintaan).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «