Decadetroll 04.07.2015 00:05:26 | |
---|
Peter Steele. Hieman erilaista bassoilua. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. |
GiovanniDiRondo 04.07.2015 06:52:48 | |
---|
Harvey Brooks ja Tim Drummond. |
poppamies 04.07.2015 07:51:39 | |
---|
GiovanniDiRondo: Harvey Brooks ja Tim Drummond. Harvey Brooks on kyllä yksi vanhan testamentin ehdottomasti parhaita basisteja. Kaikilla basisteilla pitäisi olla Electric Flag'in "A long time comming" levyhyllyssä. G strings are for strippers |
Thefish 04.07.2015 19:23:47 | |
---|
Epämuusikko: mm. tuota + "basistien soololevyjen", tai yleensäkin oman soittimen edustajien soololevyjen päätöntä diggailua en ole pystynyt ymmärtämään. Ellei kyseessä ole kitaristi/fonisti/pianisti :D Mmnnjoo. Aika harva onnistuu aikaansaamaan instrumenttimasturbaation lisäksi hyvää musiikkia / onnistuneita sävellyksiä soololevyilleen. Meinaan että jos virtuositeetin tiputtaa pois, jäljelle ei _lähes_ poikkeuksetta jää mitään kuunneltavaa. Mutta ja niinpä, tämmöiset jutut ovat kuitenkin varsin subjektiivisia. Mistä nyt kukakin kiihottuu jne. "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson |
zombywoof 04.07.2015 20:18:29 | |
---|
jukkajylli: Chris Squire Tämä. Simppelimmän ilmaisun basisteista kannattaa pistää tutustumislistalle The Metersin George Porter Jr. "Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends" |
Miikss 04.07.2015 21:51:11 | |
---|
Hyökkään puskista ja heittelen jotain huomattavasti homompaa kehiin. Nimittäin japsit saatana! Se on kumma homma kun menee japanilaiseen musiikkiin, niin poikkeuksetta bassolinjat on keskimäärin huomattavasti mielenkiintoisempia kuin länsimaisilla artisteilla. Jos yhtään sietää kuunnella japania ja varsinkin hieman raskaampaa musiikkia, niin sieltä voi saada genreen kuin genreen mielenkiintoisia ideoita. Esimerkiksi laitan vaikkapa Mejibrayn: https://www.youtube.com/watch?v=xqpGCvTPnj4"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
J.Nikkanen 04.07.2015 22:35:42 | |
---|
Miikss: Hyökkään puskista ja heittelen jotain huomattavasti homompaa kehiin. Nimittäin japsit saatana! Se on kumma homma kun menee japanilaiseen musiikkiin, niin poikkeuksetta bassolinjat on keskimäärin huomattavasti mielenkiintoisempia kuin länsimaisilla artisteilla. Jos yhtään sietää kuunnella japania ja varsinkin hieman raskaampaa musiikkia, niin sieltä voi saada genreen kuin genreen mielenkiintoisia ideoita. Esimerkiksi laitan vaikkapa Mejibrayn: https://www.youtube.com/watch?v=xqpGCvTPnj4 Khyy-yl! Ennakkoluulottomasti veivaavat menemään ihan J-pop biiseissäkin. Hevandereissa mennäänkin sitten jo jonnekkin ihan muualle! |
ekvirtanen 07.07.2015 19:30:07 | |
---|
Itse kun olen kahlannut läpi n^y eri basistia ja varmaan tyylilajiakin, niin lopulta päädyin Paul McCartneyn Beatless aikaisia linjoja kuuntelemaan ja apinoimaan. Ne kuulostavat hyvältä, eivät ole aivan mahdottomia soittaa (4.kk bassoilua takana) ja mukavasti kirittävät nostamaan omaa tasoa. Herran biisituotantohan on valtava, joten sieltä löytyy mitä ammentaa. Olen myös huomannut, että se mikä kuulostaa kivalta, ei välttämättä ole mukavaa soitettavaa. McCartneyn linjoja on aika helppo muovata omanlaiseksi, oli se sitten jazzia, rokkia tai vaikka metallia. Mutta youtubeen vaan hakua, sieltä löytyy upeita basisteja joukoittain. Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota" |
ituvirtanen 20.07.2015 18:06:51 | |
---|
Thefish: Aika harva onnistuu aikaansaamaan instrumenttimasturbaation lisäksi hyvää musiikkia / onnistuneita sävellyksiä soololevyilleen. Hyvä pointti. Ja yhden soittajan sijasta ehdotan kirjaa: Bass line encyclopedia (Tim Ferguson). Tyylejä on paljon ja soittajia samoin. Ei tarvitse tyytyä yhteen nimeen eikä yhteen aikakauteen. Rajallinen otos alueista blues, R&B, soul, rock, funk, jazz, maailmanmusiikki ja jopa kantri (=mänttimusa?). Reilut sata sivua. Parhaita löytämiäni basso-opuksia pitkään aikaan. |
PHILPANDA 01.08.2015 18:44:56 | |
---|
Mick Karn, Gary Willis, Percy Jones, siinä kova kolmikko joka on vaikuttanut omaan soitto/ajattelutapaani eniten. |
statistiÖ 15.08.2015 21:48:56 | |
---|
Koska on vielä elossa. Rudy McDaniel eli nykyään Jamaaladeen Tacuma. Nuornamiesnä aloitti Ornette Colemanin basistina laitoksen Body Meta (1978) paikkeilla. https://www.facebook.com/JamaaladeenTacuma Kontrapuolelta ihan vaikka fiiliksen takia, kivasti läsnä, muistaakseni Orneten ensimmäinen basisti Charlie Haden. Johncoltranella ja Theloniusmonkilla on myös muksia basisteja ja muita saman ajan.. ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Nainen taipuu mihin vain, miksi pitäisi?" ¤ |
Hermeto Pascoal on ensi keskiviikkona Keikalla Stadissa. Vaikka taustabändinä on UMO, niin Hermeton luottobasisti Itibere Zwarg on messissä. Siinä onkin sellainen bassonsoittaja, että suosittelen tsekkaamaan tuon keikan, vaikka Hermeto Pascoalin musa ei puhuttelisikaan. Saahan sitä sanoa. |
Basista 17.08.2015 23:42:10 (muokattu 17.08.2015 23:43:48) | |
---|
Itse olisin sitä mielipuolta, että mikään pakko ei ole kuunnella kaiken maailman proge-/jazz-hörhöjä nauttiakseen hyvästä musiikista. Korvat ja silmät auki vaan ja Youtubestahan löytyy vaikka mitä. Monasti taviksilta saa meleki paremmat vinkit kuin fanittamalla jotain suuria staroja ja yrittämällä löytää heidän soitostaan muka jotain elämää suurempaa. Richard Raymond on mun mielestä aika pätevä heppu: https://www.youtube.com/watch?v=FSdGwvPd9TQ |
Rämppy 18.08.2015 10:46:02 | |
---|
Basista: Itse olisin sitä mielipuolta, että mikään pakko ei ole kuunnella kaiken maailman proge-/jazz-hörhöjä nauttiakseen hyvästä musiikista. Mutta opettavaista on kuunnella kaikentyylisiä soittajia. Noin niinku soittajan näkökulmasta. Jos pyörii vain omalla mukavuusalueella, niin paljon jää kokematta ja oppimatta. Saahan sitä sanoa. |
Basista 18.08.2015 11:58:00 (muokattu 18.08.2015 12:01:45) | |
---|
Rämppy: Mutta opettavaista on kuunnella kaikentyylisiä soittajia. Noin niinku soittajan näkökulmasta. Jos pyörii vain omalla mukavuusalueella, niin paljon jää kokematta ja oppimatta. Tuo on ihan totta kyllä, ei voi kieltää. Olen samaa mieltä kanssasi Rämppy! Uuden oppimiseen liittyy aina pieni vaiva. Jos mikään ei tunnu koskaan vaikealta, ei kehity. Pätee alaan kuin alaan, ei pelkästään soittamiseen. Ja myös tavotteiden asettaminen on tärkeää, jotta voisi kehittyä. Niiden saavuttaminenkaan ei välttämättä ole aina se suurin juttu, vaan itse matka kohti niitä tavotteita. Noh, menipäs tämä taas syvälliseksi. Kotiin mennessä Elvis soimaan.. Tai Jukka Gustavson.. Tai jotain... :-) |
JudeJude 18.08.2015 12:42:21 | |
---|
Mä ajattelin alkavana lukuvuonna tehdä biisejä silleen, että niihin tulee vaikeampia bassojuttuja kuin osaan soittaa. Sitten on pakko treenata eli kehittyä :) "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
Topiello 18.08.2015 12:51:16 | |
---|
JudeJude: Mä ajattelin alkavana lukuvuonna tehdä biisejä silleen, että niihin tulee vaikeampia bassojuttuja kuin osaan soittaa. Sitten on pakko treenata eli kehittyä :) Joku on joskus sanonut, että kehitys loppuu tyytyväisyyteen. :) Näinhän se on, mutta samalla hommasta pitää tietty nauttia. Youtube-basismisisti. |
JudeJude 18.08.2015 13:19:49 | |
---|
Topiello: Joku on joskus sanonut, että kehitys loppuu tyytyväisyyteen. :) Näinhän se on, mutta samalla hommasta pitää tietty nauttia. Jep! Mulle tosin erityisnautintoa tulee siitä kun huomaan että joku juttu joka oli hitsin vaikea aiemmin, onkin nyt ihan helppo :) Aina välillä tulee sellaisia tajuamisia. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
Basista 18.08.2015 13:59:44 (muokattu 18.08.2015 13:59:56) | |
---|
Oppiminen etenee yleensä juur tuolleen portaittain (asian kuin asian suhteen). Jos täällä olis samanlainen peukutusnappi kuin Lärvigalleriassa, niin edellisten kommenttien kohdalla olisi käyttöä. Bravo! |
jukkajylli 19.08.2015 11:19:16 | |
---|
JudeJude: Mä ajattelin alkavana lukuvuonna tehdä biisejä silleen, että niihin tulee vaikeampia bassojuttuja kuin osaan soittaa. Eli vähän niinku Steve Harris? Stidi alla. |