Aihe: Oliko ne kitarat ennen vanhaan sittenkään huonompia?
1 2 3 4 5 6 7 8
Osteri
15.08.2015 10:25:15
iec: kitara saattaa muuttua soitettavuudeltaan ok-tasosta aivan loistavaksi, kunhan sen käyttää perusteellisessa huollossa ja hienosäädössä jossain Amfisoundilla, Ruokankaalla, Aurora Guitarsilla etc etc.

Muutaman kitaran vissiin olen uutena ostanut ja ihan hyviä säätäjiä muillakin firmoilla on, esimerkkinä F-musiikki, Musamaailma ja levytukku joista oma uuden kokemukseni.

kuinka moni on käyttänyt uuden/käytetyn juuri ostetun kitaran vielä yllämainitun kaltaisessa huollossa?

Nuo uudet säätelin myöhemmin soittamisen kuluessa itse. Tosin Gibson SG:stä pääsin eroon vuoden kuluttua hankinnasta joten eipäs siinä mitään tarvinnut tehdäkään. Kaikki käytettynä hankitut kitarat olen säätänyt itse jo hieman yli 15 vuotta. Suosittelen kitaristeja opettelemaan kitaranhuoltoa itse koska se on kivaa ja palkitsevaa. Jos ei siihen tunne mielenkiintoa yhtään tai uskallusta puuttuu, niin sitten on paras ratkaisu jättää oma sählääminen kokonaan tekemättä. Siitä tulee vaan turha stressi.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Gary Enfield
15.08.2015 10:28:21 (muokattu 15.08.2015 10:32:26)
Osteri: Ei suinkaan ole ongelmaa. Mulla on ihan tyydyttävä musahistoria vaikka paskoilla halpiksilla aloittelinkin :)
Otin esimerkin siksi koska tässä ketjussa on tarkoitus peilata kokemuksia niistä halvemmista kitaroista vs. nykypäivä. Sellainen parin markkatonnin kitara ei silloin ollut mikään halpis, mutta sellaisillakin jotkut pääsivät aloittamaan edellä mainitusta syystä. Itsellä on aina ollut tapana ostaa soittotaitoon ja käyttötarpeeseen RIITTÄVÄ soitin. En ole koskaan ostanut enkä jatkossakaan halua laittaa rahaa kitaraan jossa on sellaisia hifi-featureja tai muita hienouksia, joita en tunne tarvitsevani. Joku toinen taas haluaa mksaa kaikenlaisesta "lisäarvosta" ja sehän on ihan ok sille. Oma soittotaito tai bändimahdollisuudet eivät yhtään vähene tai kasva siitä riippuen millä joku muu soittaa. Kyllä jokainen on ihan omillaan niiden kamojensa kanssa ja tekee mitä huvittaa.
Keskustelun aiheeseen palatakseni mun pointtini on kiittää markkinoita siitä, että tänä päivänä sillä aloittelija-jampalla on saatavilla kohtuuhinnalla aikaisempaa parempi soitin - jotta homma lähtee hyvin käyntiin.

Otsikko on "oliko ne kitarat ennen vanhaan sittenkään huonompia". Ei ole hintamääreitä. Ja jos tarkkoja ollaan, 2000 mk oli vuonna 84, jolloin olin 21, halpa hinta stratosta.
Osteri
15.08.2015 10:32:08 (muokattu 15.08.2015 10:36:37)
gary field: Otsikko on "oliko ne kitarat ennen vahaan sittenkään huonompia". Ei ole hintamääreitä. Ja jos tarkkoja ollaan, 2000 mk oli vuonna 84, jolloin oli 21, halpa hinta stratosta.

Puhunkin vain omalta näkökulmaltani ja miltä tuntuu. Yritän pysytellä ketjun aloittajan valitsemalla linjalla. Ei nämä mitään mnet totuuksia ole vaan ihan miltä se asia vaikutti olevan silloin verrattuna nykypäivään. Mun mielestä näin.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
hallu
15.08.2015 11:29:23
melodian tekijä: Millainen viimeistely noiden kalliiden kitaroiden (2500-4000 euroa) kauloissa on? Itse tykkään, että pitää olla todella ohut satiinilakka, tai Tru-Oil. Puun pitää tuntua kädessä kun soittaa.

No ihan samanlainen viimeistely kuin halvemmissakin kitaroissa ei niissä ole eroa. Gibsonilla on on kaulat nitrolakattuja ja Fenderillä on kalliimmissa CS malleissa polykiiltolakkaus ja halvemmissa usa markettikitaroissa satiinilakkaus. Tokain kalliimmissa japanimalleissa olen nähnyt ainakn pauleissa öljyttyjä kauloja. Ruokangas tekee vissiin semmoisen pinnan kuin asiakas haluaa.

Tiesitkö, että voit tehdä satiinilakkapinnan itsekin hiomalla 800 hiomapaperilla kiiltolakan pinnan rikki. Jos semmoisesta tykkäät niin nou problem. Lakan pakuudellahan ei ole sinällään väliä koska ei sitä niinpaksusti kuitenkaan ole että kaulan mittasuhteet sen takia muuttuisi :-D. Kunnollinen lakkakerros pitää kaulan stabiilimpana kun se suojelee sitä kosteuden vaihteluilta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
melodian tekijä
15.08.2015 11:45:45
hallu: No ihan samanlainen viimeistely kuin halvemmissakin kitaroissa ei niissä ole eroa. Gibsonilla on on kaulat nitrolakattuja ja Fenderillä on kalliimmissa CS malleissa polykiiltolakkaus ja halvemmissa usa markettikitaroissa satiinilakkaus. Tokain kalliimmissa japanimalleissa olen nähnyt ainakn pauleissa öljyttyjä kauloja. Ruokangas tekee vissiin semmoisen pinnan kuin asiakas haluaa.

Tiesitkö, että voit tehdä satiinilakkapinnan itsekin hiomalla 800 hiomapaperilla kiiltolakan pinnan rikki. Jos semmoisesta tykkäät niin nou problem. Lakan pakuudellahan ei ole sinällään väliä koska ei sitä niinpaksusti kuitenkaan ole että kaulan mittasuhteet sen takia muuttuisi :-D. Kunnollinen lakkakerros pitää kaulan stabiilimpana kun se suojelee sitä kosteuden vaihteluilta.

Jep. Yksi mun palateleistä on varustettu Warmothin kaulalla, josta on hiottu tahmea lakka pois ja tilalle laitettu Tru-Oil. On parhaimman tuntuinen kaula millä olen koskaan soittanut. Sitä vaan mietin, että kun haaveissa on joskus omistaa kalliimman pään Fender/Gibson niin onko mielekästä ruveta modaamaan useamman tonnin kitaraa mieleisekseen hiomalla lakka pois kaulasta?
No way but the blues way
antnis
15.08.2015 11:51:50
melodian tekijä: Jep. Yksi mun palateleistä on varustettu Warmothin kaulalla, josta on hiottu tahmea lakka pois ja tilalle laitettu Tru-Oil. On parhaimman tuntuinen kaula millä olen koskaan soittanut. Sitä vaan mietin, että kun haaveissa on joskus omistaa kalliimman pään Fender/Gibson niin onko mielekästä ruveta modaamaan useamman tonnin kitaraa mieleisekseen hiomalla lakka pois kaulasta?

Osta Fano, niissä on valmiiksi hiottu lakka kaulasta (ja lisäksi ne o vat makeempia kuin G:t tai F:t)
hallu
15.08.2015 11:57:59
melodian tekijä: Jep. Yksi mun palateleistä on varustettu Warmothin kaulalla, josta on hiottu tahmea lakka pois ja tilalle laitettu Tru-Oil. On parhaimman tuntuinen kaula millä olen koskaan soittanut. Sitä vaan mietin, että kun haaveissa on joskus omistaa kalliimman pään Fender/Gibson niin onko mielekästä ruveta modaamaan useamman tonnin kitaraa mieleisekseen hiomalla lakka pois kaulasta?

No modaamalla sen kalliin kitaran saat siitä mieleisen eikä sun tarvitse koskaan myydä sitä koska samalla modaat siitä jälleenmyyntiarvon. Jos pidät kitaran etkä koskaanmyy sitä etkä haaveile jälkipolviesikaan myyvän, niin toki siitä kannattaa tehdä mieleinen. Muuten kannattaa katsoa semmoinen kitara joka suunnilleen miellyttää ja tottua niihin ominaisuuksiin jotka ei miellytä koska usein niitäkin on.

Jos tykkäät öljytyistä kauloista, niin ei muuta kun marssit musamaailmaan tutkimaan paremman luokan Tokaita ja satiinilakatuista tykätessäsi käyt fenderin malliston läpi koska sillä ainakin niitä on. Gibsonin mallistossa ei taida öljyttyjä eikä satiinilakattuja olla..... en ainakaan muista nähneeni. mutta jos ostat valmiskitaran, niin ei muuta kuin kaupoille myyjän kanssa neuvottelemaan kyllä niissä yleensä jokin kompromissi löytyy. Toinen vaihtoehto on pistää Ruokankaalle tms. tilaus sisään ja odotella puolesta vuodesta vuoteen ja saada sellainen keppi ettei koskaan enää tarvitse mitään.

Itse olen onnistunut tässä sopeutumispuuhassa sen verran hyvin että kaulan profiililla tai lakkauksilla tai otelautamateriaaleilla ei ole enää juuri mitään merkitystä :-). Meinaan että jos kitara on hyvä niin en anna jonkun pikku jutun asiaa häiritä.
melodian tekijä
15.08.2015 12:58:10 (muokattu 15.08.2015 13:25:59)
hallu:Muuten kannattaa katsoa semmoinen kitara joka suunnilleen miellyttää ja tottua niihin ominaisuuksiin jotka ei miellytä koska usein niitäkin on.

Tuolla periaatteella olen yhden palatelen kasannut ja ainoa "vika" siinä on, että se ei ole aito Fender, vaikkakin on laadukkaista osista koottu. Sitä Mojoa siihen tuo kuitenkin, se, että ihan itse olen mikit/sähköt kolvaillut sekä kaulan ja rungon + muut osat valinnut mieleisekseni. Speksit ovat juuri ne mitä halusinkin. N. 500 euroa upposi yhteensä kitaraan ja kaikki osat olivat uusia paitsi Warmothin kaula. Palakoosteen kasaaminen on varteenotettava vaihtoehto jos haluaa kitaran tietyillä spekseillä, ja ei välitä siitä, että se on paloista kasattu. En voisi parempaa kitaraa toivoa itselleni, mutta silti kalliimman pään F/G kuumottelee. Tyhmyyttä?

Edit. N. 600 euroa tuli kitaralle hintaa.
No way but the blues way
hallu
15.08.2015 14:34:32 (muokattu 15.08.2015 14:36:26)
melodian tekijä: Tuolla periaatteella olen yhden palatelen kasannut ja ainoa "vika" siinä on, että se ei ole aito Fender, vaikkakin on laadukkaista osista koottu. Sitä Mojoa siihen tuo kuitenkin, se, että ihan itse olen mikit/sähköt kolvaillut sekä kaulan ja rungon + muut osat valinnut mieleisekseni. Speksit ovat juuri ne mitä halusinkin. N. 500 euroa upposi yhteensä kitaraan ja kaikki osat olivat uusia paitsi Warmothin kaula. Palakoosteen kasaaminen on varteenotettava vaihtoehto jos haluaa kitaran tietyillä spekseillä, ja ei välitä siitä, että se on paloista kasattu. En voisi parempaa kitaraa toivoa itselleni, mutta silti kalliimman pään F/G kuumottelee. Tyhmyyttä?

Edit. N. 600 euroa tuli kitaralle hintaa.

No ei F/G:n kuumottaminen ole tyhmyyttä vaan ihan kaikilla meillä on omat kuumotuksemme ja niiden kuumotusten takana on mielikuvat joita on markkinoinnin toimesta huolellisesti luotu vuosikymmenten saatossa. Mulla on itselläni yksi Gibson ja pari Fenderiä ja vaikka ne ovat hyviä kitaroita, niin ei ne lopulta kitaroita kummempia kuitenkaan ole.

Minä suosittelen, että osta yksi tai kaksi F ja tai G:tä ja totea asia itse. Soittele niillä ja päätä ovatko ne maineensa veroisia. Älä kuitenkaan hävitä sitä sun palastratoa, koska todennäköisesti se on se sun the kitara ;-). Niin ja kun sulla kerran on soittopeli, niin älä suotta mieti että minkäköhänlaisilla spekseillä niitä F/G-kitaroita saa, vaan etsi se kaikkein tyypillisin/perinteisin F tai G niin sä ymmärrät ettei se merkki niissä ole pelkkä logo, vaan sen kitaran kuuluu tuntua äffältä tai geeltä. Tyyliin jos Fender stratocasterin kaula ei ole kiiltolakattu pesismaila, niin ei se ole mikäänoikea fenderi ;-D. Se fenderdekaali nyt on liimattu vaikka minkälaisten korealaisten keppien lapaan, mutta ei minusta ole sitä mitä pitäisi.

Noilla perinteisillä merkeillä on nimittäin ne perinteet ja Gibson kyllä tietää miltä Gibsonin kuuluu tuntua ja miten se tehdään. Siinä on turha käyttäjien piipittää että "---pitäisi olla exstra slim tapperi..." :-D. Sinä päivänä kun nämä merkit alkavat nuoleskella käyttäjiä niin ne lakkaavat olemasta Gibson ja Fender ja Fenderillä valitettavasti tämä kehitys on jo käynnistynyt eikä ne modernit c-profiiliset satiinilakatut keihäät ole enää millään tavalla muiden vastaavia kummempia.
melodian tekijä
15.08.2015 15:17:41
Itseäni välillä ärsyttää se oma ajattelu, että kitaran pitää maksaa paljon, että se on pitopeli/mojokas keppi, mutta näin se vaan on. Ja se, että kun soitan vain kotona niin luulisi halvemmallakin pärjäävän, mutta kun ei. Olen omistanut lukuisia halpoja kitaroita, mm. Gibson Fender, ja jokainen niistä on ollut loistava kitara, vaan ei pitopeli. Tuo kasaamani palatele on kyllä pitopeli, ainakin tällä hetkellä -hymiö-. Se ei kuitenkaan poista sitä tunnetta, että jonain päivänä, kun on rahat kasassa, painun kauppaan ja ostan esim. tämän http://www.topsound.fi/gibson-les-paul-tribute-1952.html Ristus, että oon kuolannut tuon perään lukuisina iltoina ja netistä kuunnellut ääninäytteitä. Tuossa on kitaraa vanhoilla spekseillä ilman sen vanhan kitaran hintalappua. Taitaa olla ihan jonkun tietyn vuoden sarjatuotantomalli tai sitten ovat useampana vuotena valmistaneet jonkun rajoitetun määrän.
No way but the blues way
hallu
15.08.2015 15:21:34
melodian tekijä: Itseäni välillä ärsyttää se oma ajattelu, että kitaran pitää maksaa paljon, että se on pitopeli/mojokas keppi, mutta näin se vaan on. Ja se, että kun soitan vain kotona niin luulisi halvemmallakin pärjäävän, mutta kun ei. Olen omistanut lukuisia halpoja kitaroita, mm. Gibson Fender, ja jokainen niistä on ollut loistava kitara, vaan ei pitopeli. Tuo kasaamani palatele on kyllä pitopeli, ainakin tällä hetkellä -hymiö-. Se ei kuitenkaan poista sitä tunnetta, että jonain päivänä, kun on rahat kasassa, painun kauppaan ja ostan esim. tämän http://www.topsound.fi/gibson-les-paul-tribute-1952.html Ristus, että oon kuolannut tuon perään lukuisina iltoina ja netistä kuunnellut ääninäytteitä. Tuossa on kitaraa vanhoilla spekseillä ilman sen vanhan kitaran hintalappua. Taitaa olla ihan jonkun tietyn vuoden sarjatuotantomalli tai sitten ovat useampana vuotena valmistaneet jonkun rajoitetun määrän.

No juu :-D tuosta ei LesPauli enää Paulimmaksi mene. hieno keppi kerrassaan. Sun pitää laittaa se kallis kitara niin pääset tuskastasi kun huomaat, että kitaroita nekin vaan on. Et ole ainoa joka tuskailee ihan samojen juttujen kanssa. Kaikkihan me laitetaan niin kalliita kitaroita kuin pystytään paitsi että itse olen ehkä nyt sen tien käynyt läpi, mutta aina välillä tulee silti jotain laitettua ja varmaan seuraavaksi alkaa bassorunkkaaminen :-D kunhan pääsen niiden makuun :-D.
Gabe
15.08.2015 15:38:32 (muokattu 15.08.2015 15:38:50)
hallu: Sun pitää laittaa se kallis kitara niin pääset tuskastasi kun huomaat, että helvetin hyviä kitaroita ne vaan on..

Korjattu. ;)

Thyvon: Olen soittanut kotimaisen custompajan kitaraa, jonka nauhatyön hakkasi heittämällä esimerkiksi Harley Bentonin rakennussarja.

Voihan täällä ihan kuka vain perustaa custompajan, eli eihän se kotimainen käsityö tietenkään automaattisesti laatua tarkoita. Mutta jos unohdetaan harrastelijat ja otetaan huomioon vain koulutuksen saaneet alan ammattilaiset, niin rohkenen väittää että eiköhän sieltä saa tuolla parilla kolmella tonnilla ainakin paremman kitaran kuin mitä Harley Benttonilla on tarjolla.. nauhojenkin osalta.

Ihan mielenkiinnosta, sano nyt nimi millä kotimaisella pajalla oli niin luokatonta nauhatyötä että HB hakkaa heittämällä?

johanssen: Kyllä kait tolla jo pärjää. Tosin kyllä Gretsch on tohon settiin vielä maukas lisä. Multahan tosin toi LP vielä puuttuu, joten en ihan varmasti pysty sanomaan. Ehkä sen hankinta on vielä edessäpäin. (and this is humor, man)

Ehkä Gretsch voisi mennä siihen ES-335:n tilalle. Olen huomannut itsestäni että pari kolme erilaista kitaraa on paras. Viidenkin kitaran kanssa käy yleensä niin että kahdella soittelee ja ne loput kolme pölyttyy valtaosan ajasta laukussaan. Jotain puoliakustista tekisi mieli, mutta nyt ensimmäisen raapaisun perusteella en osaa sanoa toisiko tuo Gibsonin essi mitään varsinaisesti lisää Lessuun nähden.

Kyllähän ihmisellä jonkinlainen LP pitäisi olla. :( Nyt ostohousut jalkaan ja korjaat moisen epäkohdan.

Juzpe: Käväsin tuossa (jälleen kerran...) moikkaamassa Hallan pajalla tuota Ville-setää... Oisin straton laittanu tekoon. Toimitusaika oli sen verran rouhee (pari vuotta) että ilmeisesti joku muukin on löytänyt tiensä ko. firman asiakkaaksi. Eipä siinä, helvetin hyvä, että taitavalla nuorella yrittäjällä on duunia. Kyllähän tosta Villen pajasta on muodostunu meilläpäin jo sellainen käsite. Kaikki tutut sitä taitaa paria poikkeusta lukuunottamatta käyttää huolto-, modaus-, yms hommiin.

Onhan noilla kotimaisilla pajoilla aikamoiset jonot, ja hyvä niin. Kiva että pienillä yrittäjillä riittää hommaa. Ruokankaallakin on niin paljon tekemistä noiden omien malliensa valmistuksessa että suosiolla kehottivat kysymään toisaalta tuon minun Navigatorin isomman päivityksen kanssa. Onneksi Auroralla oli sopiva rako.
pappasfin
15.08.2015 16:38:58 (muokattu 15.08.2015 16:41:58)
Gabe: Korjattu. ;)

Voihan täällä ihan kuka vain perustaa custompajan, eli eihän se kotimainen käsityö tietenkään automaattisesti laatua tarkoita. Mutta jos unohdetaan harrastelijat ja otetaan huomioon vain koulutuksen saaneet alan ammattilaiset, niin rohkenen väittää että eiköhän sieltä saa tuolla parilla kolmella tonnilla ainakin paremman kitaran kuin mitä Harley Benttonilla on tarjolla.. nauhojenkin osalta.

Ihan mielenkiinnosta, sano nyt nimi millä kotimaisella pajalla oli niin luokatonta nauhatyötä että HB hakkaa heittämällä?

Tuo olis kyllä kiva tietää mikä custompaja tekee niin huonoa, että HB:n laatu hakkaa sen heittämällä (esim. nauhoissa).

Ettei nyt ois kyse vaan jostain ns. custompajasta tyyliin "mies metroasemalta" ;D
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
15.08.2015 16:43:21
pappasfin: Tuo olis kyllä kiva tietää mikä custompaja tekee niin huonoa, että HB:n laatu hakkaa sen heittämällä (esim. nauhoissa).

Ettei nyt ois kyse vaan jostain ns. custompajasta tyyliin "mies metroasemalta" ;D

Mä veikkaan Sebastian Woodsia....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Thyvon
15.08.2015 19:04:44 (muokattu 15.08.2015 19:35:46)
Gabe: Voihan täällä ihan kuka vain perustaa custompajan, eli eihän se kotimainen käsityö tietenkään automaattisesti laatua tarkoita. Mutta jos unohdetaan harrastelijat ja otetaan huomioon vain koulutuksen saaneet alan ammattilaiset, niin rohkenen väittää että eiköhän sieltä saa tuolla parilla kolmella tonnilla ainakin paremman kitaran kuin mitä Harley Benttonilla on tarjolla.. nauhojenkin osalta.

Haluan kovasti uskoa, että kyseessä oli yksittäistapaus, joten jätetään nimet nyt mainitsematta, huteja sattuu. Kuitenkin yleisesti hyvänä pidetty ja tälläkin palstalla usein vilahteleva nimi on kyseessä. Kotimaisen käsityön tukeminen on lähtökohtaisesti hieno juttu ja varmasti pääsääntöisesti tuotokset ovat laadukkaita.

Taitaa mennä aika lailla jo ohi aiheen, pahoitteluni sivuraiteesta. EDIT: niinpä poistinkin enimmät sivuraiteelle luisuneet tekstit.
petrip
15.08.2015 19:23:53
Thyvon: Haluan kovasti uskoa, että kyseessä oli yksittäistapaus, joten jätetään nimet nyt mainitsematta, huteja sattuu.

Itselläni on käynyt vastaavasti ja vielä erittäin arvostetun pajan toimesta. Homma korjattiin jälkikäteen ja lopputulos oli hyvä. Ei sitä kannata repostella sen enempää.

Taitaa mennä aika lailla jo ohi aiheen, pahoitteluni sivuraiteesta.

Näin taitaa olla.
petrip
15.08.2015 19:30:05 (muokattu 15.08.2015 19:30:45)
pappasfin: Tuo olis kyllä kiva tietää mikä custompaja tekee niin huonoa, että HB:n laatu hakkaa sen heittämällä (esim. nauhoissa).

En lähde nyt vertailemaan HB ja jotain custompajaa, mutta ennen kuin ilmaisee mielipiteensä niin kannattaa ainakin perehtyä asiaan. Itse ostin muutama kuukausi sitten EytschPi42:n innoittaman ihan huvikseen LP-kopion (450) ja olin ihan oikeasti hämmästynyt sen hyvästä laadusta. Nauhatkin oli erittäin hyvin kohdillaan, mutta materiaali jätti toivomisen varaa.
pappasfin
15.08.2015 21:03:27 (muokattu 15.08.2015 21:12:59)
petrip: ... mutta ennen kuin ilmaisee mielipiteensä niin kannattaa ainakin perehtyä asiaan...

Itse en ole ainakaan tavannu custompajojen kitaroita joissa olisi esim. nauhat olleet huonommat kuin HB:ssa ja siksi ihmettelin millainen custompaja tekee käsityötä, jossa laatu on heikompi.
PappaSFin
zedder
15.08.2015 22:47:41
Mitenkähän muuten tuollaisen 100-200 euron kitaran ja custompajan tuotteen nauhojen asennus ja viimeistely eroaa toistaan ihan noin niinkuin prosessina? Ampuuko jokin kone nuo paikalleen tehtaassa?

Itse olen vaihtanut muistaakseni noin 4 nauhaa koko harrastelijakitarankorjaajan urallani, ja jälki oli ensimmäisen koskaan omistamani sähkökitaran vaahteraotelaudassa sellaista kun aloittelijalta voi odottaa, joten kiinnostaisi tämä tietää..
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)