Aihe: Oliko ne kitarat ennen vanhaan sittenkään huonompia?
1 2 3 4 5 6 7 8
Laulava Kylätohtori
14.08.2015 14:39:34
s8na: Halt nyt heti tän aiheen kanssa!

... tai lähden hakemaan popcorneja.

Juu, ei ole tarkoitus mennä siihen perinteiseen juupas/eipäs-vääntöön, vaan ihan mielenkiinnosta haluan kuulla, että mitä ovat ne paljon puhutut 500 euron kitarat, jotka vastaavat laadultaan parin kolmen tonnin kitaroita. Itse en ole sellaisia tavannut, niin olisi todella mielenkiintoista tietää...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
zedder
14.08.2015 14:52:33
Jos väitetään että 500-700€ hintaan saa soittimia joiden soitettavuus on yhtä hyvä ja metalliosat ja elketroniikka laadultaan ja kestävyydeltään samaa luokkaa tai jopa samanlaisia kuin 2000 € kitaroissa, niin ollaanko väärässä?

Kauniimpia puuosia, loimuja sun muita löytyy kalliimmiista ja puulajit saattavat olla arvokkaampia, mutta soitettavuus ei nouse hinnan mukana eikä työnlaadussakaan ole huikeaa eroa.
--
Mutta eikös tuota aihetta jo käsitelty jossakin ketjussa?
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Laulava Kylätohtori
14.08.2015 14:57:53
zedder: Jos väitetään että 500-700€ hintaan saa soittimia joiden soitettavuus on yhtä hyvä ja metalliosat ja elketroniikka laadultaan ja kestävyydeltään samaa luokkaa tai jopa samanlaisia kuin 2000 € kitaroissa, niin ollaanko väärässä?

Kauniimpia puuosia, loimuja sun muita löytyy kalliimmiista ja puulajit saattavat olla arvokkaampia, mutta soitettavuus ei nouse hinnan mukana eikä työnlaadussakaan ole huikeaa eroa.
--

Käsiteltiin, enkä tiedä ollaanko väärässä. Omakohtaisten kokemusten mukaan 2000 strato on metalliosiltaan, elektroniikaltaan, nauhatöiltään, viimeistelyltään, mikeiltään ym. parempi kuin 700 strato. Ja myös soitettavuudeltaan parempi. Sama tilanne Les Pauleissa. Tämä vain omana mielipiteenäni, eikä siitä sen enempää.

Mutta nyt siis haluaisin tietää, että mitä ne 500 kitarat ovat, jotka vastaavat laadultaan tuhansien eurojen kitaroita. Aina niistä puhutaan, mutta koskaan ei ole vielä yhtään esimerkkiä annettu - valmistaja, malli, jne...
iec
14.08.2015 15:12:09

zedder: Jos väitetään että 500-700€ hintaan saa soittimia joiden soitettavuus on yhtä hyvä ja metalliosat ja elketroniikka laadultaan ja kestävyydeltään samaa luokkaa tai jopa samanlaisia kuin 2000 € kitaroissa, niin ollaanko väärässä?

--

Sanoisin, että työn laadussa ja osien viimeistelyssä sekä tehdassäätöjen perusteellisuudessa on eroa 500 ja 2000+ € kitaroiden välillä. Tosin ei voi olla varma uuden 2000 euron kitaran kohdallakaan, että kaikki on viimeisen päälle kunnossa. Yksilövaihteluita löytyy aina ja joka tehtaalla on työntekijöillä joskus huonoja päiviä, mikä heijastuu laadussa.

Sellaisen vinkin voisin sanoa, että se 500 euron kitara saattaa muuttua soitettavuudeltaan ok-tasosta aivan loistavaksi, kunhan sen käyttää perusteellisessa huollossa ja hienosäädössä jossain Amfisoundilla, Ruokankaalla, Aurora Guitarsilla etc etc. Tässä tietysti pitää muistaa että kitaran pitää olla peruslaadultaan hyvä aihio, eli ei mikään propellikaula.

Mites muuten arvoisat mnetin jäsenet - kuinka moni on käyttänyt uuden/käytetyn juuri ostetun kitaran vielä yllämainitun kaltaisessa huollossa? Ja nyt tarkoitan ettei missään kitaraliikkeen valohoidossa, jossa vain vähän säädetään intonaatiota ja laitetaan nauhoihin liukasteita, vaan sellaisessa huollossa jossa todella tiedetään mitä tehdään. Ja nyt tietysti sellainen lisähuomio, että en tietenkään syytä kaikkia kitaraliikkeitä valohoidosta, sillä joillakin on oikeat asiansa osaavat kitarasepät niitä hommia tekemässä.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
GiovanniDiRondo
14.08.2015 15:16:37

iec:

Mites muuten arvoisat mnetin jäsenet - kuinka moni on käyttänyt uuden/käytetyn juuri ostetun kitaran vielä yllämainitun kaltaisessa huollossa? Ja nyt tarkoitan ettei missään kitaraliikkeen valohoidossa, jossa vain vähän säädetään intonaatiota ja laitetaan nauhoihin liukasteita, vaan sellaisessa huollossa jossa todella tiedetään mitä tehdään. Ja nyt tietysti sellainen lisähuomio, että en tietenkään syytä kaikkia kitaraliikkeitä valohoidosta, sillä joillakin on oikeat asiansa osaavat kitarasepät niitä hommia tekemässä.

-iec

Kyllä on tullut käytettyä. Ostin Squierin Telen, jossa kuuli että siinä oli potentiaalia, mutta jokin siinä tökki. Huolto maksoi saman verran kuin itse kitara, mutta siitä tuli erittäin hyvä. Mikrofonit ajattelin kyllä ehkä jossain vaiheessa päivittää.
Gary Enfield
14.08.2015 15:17:25
En oo säädättäny. Kaikki pitää aina ropeloida ite, luonnevika.
antnis
14.08.2015 15:37:09
Laulava Kylätohtori: Käsiteltiin, enkä tiedä ollaanko väärässä. Omakohtaisten kokemusten mukaan 2000 strato on metalliosiltaan, elektroniikaltaan, nauhatöiltään, viimeistelyltään, mikeiltään ym. parempi kuin 700 strato. Ja myös soitettavuudeltaan parempi. Sama tilanne Les Pauleissa. Tämä vain omana mielipiteenäni, eikä siitä sen enempää.

Mutta nyt siis haluaisin tietää, että mitä ne 500 kitarat ovat, jotka vastaavat laadultaan tuhansien eurojen kitaroita. Aina niistä puhutaan, mutta koskaan ei ole vielä yhtään esimerkkiä annettu - valmistaja, malli, jne...

En mä nyt tiedä, että onko kukaan edes väittänyt, että ne ovat täsmälleen saman laatuisia, ainoastaan että 500-700 egellä saa monesti hyvän soittimen ja kunhan se vain on säädöissä niin ei parin tonnin soitin nyt NIIIIN paljon parempi ole soittaa. Viimeistelyssä nyt varmaankin on eroja ja materiaaleissa mutta nauhat kun plaanauttaa jos edes tarvii niin tuskin on enää soittimesta kiinni jos ei lähde.

Esimerkisi noi mun omistamani Jimmie Vaughan Strato ja G&L ASAT Tribute olivat varsin hyviä soittimia.
Kivijalka
14.08.2015 15:40:11
Käpylehmissä on paras saundi ja ekoja demoja vois vieläkin kuunnella kesät talvet ylämäkeen.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Karvamammutti
14.08.2015 16:02:43
Kyllä tänä päivänä tehdään parempia kitaroita kuin koskaan ennen.

Mutta kyllä ne sit maksaakin.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
Sarko
14.08.2015 16:03:47
Kaikki kitarat parhaita kitaroita.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
14.08.2015 16:14:13
Sarko: Kaikki kitarat parhaita kitaroita.

Varsinkin ne wanhat.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Laulava Kylätohtori
14.08.2015 16:21:50 (muokattu 14.08.2015 16:22:43)
antnis: En mä nyt tiedä, että onko kukaan edes väittänyt, että ne ovat täsmälleen saman laatuisia, ainoastaan että 500-700 egellä saa monesti hyvän soittimen ja kunhan se vain on säädöissä niin ei parin tonnin soitin nyt NIIIIN paljon parempi ole soittaa. Viimeistelyssä nyt varmaankin on eroja ja materiaaleissa mutta nauhat kun plaanauttaa jos edes tarvii niin tuskin on enää soittimesta kiinni jos ei lähde.

Esimerkisi noi mun omistamani Jimmie Vaughan Strato ja G&L ASAT Tribute olivat varsin hyviä soittimia.

On täällä useastikin sellaista väitetty. Ja olisin vain halunnut tietää, että mistä niitä kitaroita saa 500:lla, jotka vastaavat parin tonnin kitaroita - sekä merkit ja mallit. Varsinkin Esseistä saa pistää vinkkiä, kun kovasti kuumottaa sellainen. Eli vinkkiä kiitos, niin pääsen ostoksille... :)

Ps. Käsittääkseni Jimmie on ihan jotain muuta uutena kuin 500 tai 700 euroa, ei taida käytettynäkään lähteä tohon hintaan - ainakaan 500:lla...

Sarko: Kaikki kitarat parhaita kitaroita.

Vähän kuin jokainen on oman elämänsä sankari...
antnis
14.08.2015 16:30:51
Laulava Kylätohtori: On täällä useastikin sellaista väitetty. Ja olisin vain halunnut tietää, että mistä niitä kitaroita saa 500:lla, jotka vastaavat parin tonnin kitaroita - sekä merkit ja mallit. Varsinkin Esseistä saa pistää vinkkiä, kun kovasti kuumottaa sellainen. Eli vinkkiä kiitos, niin pääsen ostoksille... :)

Veikkaan, että olet vain tulkinnut asian turhan kärkevästi.

Ps. Käsittääkseni Jimmie on ihan jotain muuta uutena kuin 500 tai 700 euroa, ei taida käytettynäkään lähteä tohon hintaan - ainakaan 500:lla...

Silloin kun minulla se oli, oisko 3v sitten, oli 500e ihan normi hinta siitä käytettynä, uutena jotain 700 tai vähän päälle. Samaa luokkaa Bajan kanssa. Sen itsekin maksoin ja sillä sen eteenpäin taisin myös myydä. Fender on nostanut hintoja sen jälkeen rutkasti joo mut siihen hintaluokkaan minä sen miellän koska ei kait sitä enää kukaan tuolla hinnalla osta...ehkä ei sit pitäis. Tokain AST-50 Strato on alle 700 ja hyvä peli :)
Laulava Kylätohtori
14.08.2015 16:42:03
antnis: Veikkaan, että olet vain tulkinnut asian turhan kärkevästi.

Joskus ehkä, mutta aina ei ole siitäkään kysymys. Se vaan, että kun niitä alkaa kyselemään, niin yht'äkkiä ne halpikset ei enää olekaan ihan niiiin hyviä. Tämä kysymys tuskin saa koskaan "oikeaa" vastausta, mutta henkilökohtaisesti ajattelen, että noin 2000 asti saa rahalla parempaa laatua ja siitä eteenpäin maksetaan ulkomusiikillisuudesta ja yksilöllisyydestä. Korostan nyt, että tämä on vain minun mielipiteeni.

Silloin kun minulla se oli, oisko 3v sitten, oli 500e ihan normi hinta siitä käytettynä, uutena jotain 700 tai vähän päälle. Samaa luokkaa Bajan kanssa. Sen itsekin maksoin ja sillä sen eteenpäin taisin myös myydä. Fender on nostanut hintoja sen jälkeen rutkasti joo mut siihen hintaluokkaan minä sen miellän koska ei kait sitä enää kukaan tuolla hinnalla osta...ehkä ei sit pitäis. Tokain AST-50 Strato on alle 700 ja hyvä peli :)

Ennen wanhaa oli ennen wanhaa, nyt on hinnat toiset ja sen niistä valitettavasti joutuu maksamaan.

Mutta olen samaa mieltä, että esim. Tokain japsistratot ovat enemmän kuin vain hyviä pelejä. Onhan siinä paljon kitaraa alle 700 hintaan, ei siinä mitään, oma ykköskeppi on juurikin japanilainen strato vuodelta 2001. Kohta 15 vuotta hinkannut sillä, eikä kitara ole kertaakaan ollut musiikillisen itseilmaisuni pullonkaula. :)
antnis
14.08.2015 16:59:35
Kuuteen ja puoleen lähtee torilta heti Vaughani, varmaan saa tingittyäkin jotain pois :)
No joo nillin nillin.
WanhaWetäjä
14.08.2015 17:16:08

Laulava Kylätohtori: Juu, ei ole tarkoitus mennä siihen perinteiseen juupas/eipäs-vääntöön, vaan ihan mielenkiinnosta haluan kuulla, että mitä ovat ne paljon puhutut 500 euron kitarat, jotka vastaavat laadultaan parin kolmen tonnin kitaroita. Itse en ole sellaisia tavannut, niin olisi todella mielenkiintoista tietää...

http://kitarablogi.com/2012/06/15/testipenkissa-yamaha-pacifica-611h/

Makuasioita, tuota on kovasti kehuttu hinta/laatu/soitettavuus -osastoista.Ostaisin oitis jos sais vasurina mutta kun ei saa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
antnis
14.08.2015 17:22:09
Bireli Lagrene muuten vetää 611:lla https://www.youtube.com/watch?v=bdGmMPWqh4M
hallu
14.08.2015 17:27:33
No minä en osaa siitä Avrista sanoa enkä kaikista muistakaan. Mulla on itselläni muutama kitara jotka ovat hintaluokaltaan kahta tonnia ja sitten mulla on pari kitaraa, jotka ovat hintaluokaltaan viittäsataa ja toki kitarat ovat erilaisia ja niillä kaikilla on paikkansa tuossa kitarastandissani, mutta ne pari halvempaa keppiä ei häpeä laadullisesti millään muotoa noihin kalliimpiin verrattuna. Olennaista on on mikä tuolla jo aikaisemmin sanottiinkin, että kitarat pitää olla tikissä oli ne sitten halpoja tai kalliita.

No kun esimerkkiä haluttiin, niin esimerkiksi tuo Bajatele (hinta uutena oli 570€) joka ei mielestäni ole tähän mennessä hävennyt laadultaan minkään telen tai muunkaan kitaran rinnalla ja ameriikan markettikitarat se jätti hyllyyn ihan armotta. Se tiukka testi on tietenkin vielä kesken kun kitara on ollut mulla vasta muutaman vuoden, mutta kymmenen vuoden kuluttua olen asiassa viisaampi. Ameriikan Stratocaster on mulla on kovassa ja säälimättömässä käytössä rapiat kolkytvuotta ja se on kestänyt aikaa ja kulutusta erinomaisesti paitsi nauhat tietenkin piti uusia ja satula, mutta ne nyt on kuluvaa osaa muutenkin. En tiedä, mutta uskon ja toivon bajan olevan yhtä hyvä.

Toinen halpiskitara Samick LaSalle (oli uutena vajaa kuussataa) on myös osoittautunut kuuden vuoden aikana vakaaksi ja ennustettavaksi peliksi, mutta sen kanssa en ole keikkaillut joten kovassa testissä se ei ole ollut. Siinä ei kuitenkaanole mitään sellaista tullut esille, miksi se olisi olennaisesti huonompi kuin montakertaa kalliimpi vastaavanlainen kitara.

Ajan saatossa huollon tarvetta tulee myös kalliisiin kitaroihin. Soittokamppeista on pidettävä huolta niin ne palvelevat käyttäjäänsä hyvin oli ne sitten kalliita tai halpoja. Mun mielestä noi kalliit kitarat on ihan mageita ja niillä on kiva soittaa, mutta ei niiden juttu ole se, että ne olisi niin helvetin hyviä (mitä ne kyllä lähes poikkeuksetta on), vaan se että ne on mageita. hyvän kitaran saa halvallakin mutta makeasta pitää maksaa. Eikä siinä mitään, olen itsekin maksanut milloin mistäkin, mutta ei se halvasta ritsaa tee. Olen nähnyt ammattijätkien vetävän yllättävänkin vaatimattoman hintaisella kalustolla ihan tyytyväisenä. Me harrastajat niitä kalliita keppejä tarvitaan, että saadaan sielullemme rauha.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kuha
14.08.2015 18:08:28 (muokattu 14.08.2015 18:09:25)

hallu: No kun esimerkkiä haluttiin, niin esimerkiksi tuo Bajatele (hinta uutena oli 570€) joka ei mielestäni ole tähän mennessä hävennyt laadultaan minkään telen tai muunkaan kitaran rinnalla ja ameriikan markettikitarat se jätti hyllyyn ihan armotta. Se tiukka testi on tietenkin vielä kesken kun kitara on ollut mulla vasta muutaman vuoden, mutta kymmenen vuoden kuluttua olen asiassa viisaampi.

Mulla on nyt toinen Baja menossa - piti ostaa toinen kun edellisen myynti jäi kalvamaan. Muutaman vuoden soittorupeaman perusteella Baja on hyvä peli kaikin puolin. Fenkun Custom Shop Telelle (60's custom) se jää materiaalien laadussa ja viimeistelyssä, mutta saundeissa ei jää ollenkaan. Sanoisin jopa, että kyl kelppa.
Old Fenders never die
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)