Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Autotune livetilanteessa
1 2
BrianEno
09.08.2015 21:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järjestän konserttia ja haluaisin kolmelle taustalaulajalle käyttää autotunea.
Onko kellään siihen liittyen mitään neuvoja, mistä saa vuokrata (pääkaupunkiseutu) ja onko jotain laitemerkkiä jota ei kannata kokeilla jne
Kiitos etukäteen.
 
Antti1
09.08.2015 21:19:37 (muokattu 09.08.2015 21:21:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinaisen Auto-Tunen suhteen valinnanvaraa on hyvin vähän, koska sitä valmistaa vain ja ainoastaan Antares. Pääsääntöisesti uudemmat mallit on aiempia parempia.
 
Noi laitteet on parhaimmillaan, kun niihin ohjelmoidaan sävellajit yms. sisään. Yhden kerran vuokrakäyttöä ajatellen voi olla vähän turhan työlästä puuhaa säätää joka biisiä erikseen. Kromaattinen automatiikka sit joko osuu tai ei osu haluttuun säveleen. Uudemmissa malleissa taitaa olla jotain automatiikkaa sävellajin haisteluunkin esim. synan signaalista. Digitech ja TC Electronic ainakin tarjoilee kilpailijoista moisia vaihtoehtoja.
 
E: Olin sittenkin väärässä Antaresin suhteen. Näemmä niitä on esim. Tascamin ja ARTin laitteissa. En tiedä onko Antaresilla tällä hetkellä edes tuotannossa fyysisiä laitteita.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
BrianEno
09.08.2015 22:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta.
Biisit eivät pysy yhdessä sävellajissa.
Onko kellään kokemusta kromaattisesta modesta, onko se riskaapelia?
 
jorma666
10.08.2015 00:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BrianEno: Kiitos vastauksesta.
Biisit eivät pysy yhdessä sävellajissa.
Onko kellään kokemusta kromaattisesta modesta, onko se riskaapelia?

 
Tästä tulee tyhjä tai liian lyhyt vastaus, mutta: On.
 
we call it music - they call the cops
Antti1
10.08.2015 00:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Tästä tulee tyhjä tai liian lyhyt vastaus, mutta: On.
 
Jep. Jos kiinnostaa sellainen viimeisen vuosikymmenen aikana julkaistun populaarimusan pulputipulputiuliuli-arpajainen laulumelodiaan, niin siinä toi täysautomatiikka on kova sana. Jos haluaa huonosti laulavat taustajoikaajat vireeseen, niin voi tulla äitiä ikävä. Ei sinänsä tarkoita, etteikö voisi kokeilla, mutta muutamasta laulutunnista voisi olla enemmän hyötyä pitkässä juoksussa.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
rintapek
10.08.2015 17:26:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on nyt ajatusmaailmassa jotain lähtökohtaisesti päin persettä. Anteeksi.
 
Laulaja voi olla kuka tahansa joka myy.
Taustalaulajat on nouname ja taustalla. Heidän sit pitää osata. Jos ei osaa, niin vaihtoon.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
sormunen
10.08.2015 17:59:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BrianEno: Järjestän konserttia ja haluaisin kolmelle taustalaulajalle käyttää autotunea.
 
Ootsä kertonut taustalaulajille Mitä he tuumaavat ajatuksesta?
 
BrianEno
12.08.2015 23:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaankin, kysymys kuului niille joilla on autotunesta live tilanteissa kokemusta.
Kiitos sille jolla oli kysymykseen vastaus, vaikka lyhyt olikin.
 
sepisti
12.08.2015 23:48:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BrianEno: Tosiaankin, kysymys kuului niille joilla on autotunesta live tilanteissa kokemusta.
Kiitos sille jolla oli kysymykseen vastaus, vaikka lyhyt olikin.

 
Voisithan sä silti kertoa, miksi sä otat konserttiisi sellaiset taustalaulajat, jotka vaativat tunetusta
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
BrianEno
13.08.2015 19:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Voisithan sä silti kertoa, miksi sä otat konserttiisi sellaiset taustalaulajat, jotka vaativat tunetusta
 
En usko että yksityiskohdat konsertin olosuhteista kiinnostaa muita foorumilaisia. Ja olen melko varma siitä että ne jotka hakevat foorumilta tietoa tai jakavat täällä tietoa, niitä ei myöskään kiinnosta lukea tollasta. Oisko sulle ja rintpekeille youtube sopivampi?
 
sepisti
13.08.2015 20:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BrianEno: En usko että yksityiskohdat konsertin olosuhteista kiinnostaa muita foorumilaisia. Ja olen melko varma siitä että ne jotka hakevat foorumilta tietoa tai jakavat täällä tietoa, niitä ei myöskään kiinnosta lukea tollasta. Oisko sulle ja rintpekeille youtube sopivampi?
 
No älä nyt leikistä suutu :) Mitä tulee jäsen ritapekiin, hän on kirjoittanut foorumille yli 8000 kirjoitusta, joista iso osa on kyllä ihan asiaa. Itsestäni sen verran, että youtube on läppärillä auki jo. Pitäis mennä plokkailemaan joitain Paul McCartneyn bassolinjoja.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
sormunen
13.08.2015 22:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BrianEno: En usko että yksityiskohdat konsertin olosuhteista kiinnostaa muita foorumilaisia. Ja olen melko varma siitä että ne jotka hakevat foorumilta tietoa tai jakavat täällä tietoa, niitä ei myöskään kiinnosta lukea tollasta. Oisko sulle ja rintpekeille youtube sopivampi?
 
Kyllä mua ja uskon, että todella montaa muutakin, kiinnostaa paljonkin se, että mitä taustalaulajat tuumasivat, kun asiasta kerroit. Kyllä sekin mua kiinnostaa, että miksi palkkasit laulajat, jotka eivät sun mielestäsi osaa hommaa ja voi olla, että se kiinnostaa niitä sjungaajiakin.
 
Jotenkin tuntuu aika huolettomalta ratkaisulta todeta, että nämä eivät osaa -> minäpä kysyn inttervepistä mikä verme tuohon ja miten sitä käytetään ja onko siinä jotain mahdollisuutta mennä mönkään.
 
Lisäksi tämä on keskustelupalsta ja keskustelupalstalla keskustellaan. Mikä-verme-vastaus-paks-case-closed ei sitä ole. Kun miettii nimimerkkisi työskentelytapoja, niin....
 
BrianEno
13.08.2015 23:52:37 (muokattu 14.08.2015 00:54:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormunen: Kyllä mua ja uskon, että todella montaa muutakin, kiinnostaa paljonkin se, että mitä taustalaulajat tuumasivat, kun asiasta kerroit. Kyllä sekin mua kiinnostaa, että miksi palkkasit laulajat, jotka eivät sun mielestäsi osaa hommaa ja voi olla, että se kiinnostaa niitä sjungaajiakin.
 
Jotenkin tuntuu aika huolettomalta ratkaisulta todeta, että nämä eivät osaa -> minäpä kysyn inttervepistä mikä verme tuohon ja miten sitä käytetään ja onko siinä jotain mahdollisuutta mennä mönkään.
 
Lisäksi tämä on keskustelupalsta ja keskustelupalstalla keskustellaan. Mikä-verme-vastaus-paks-case-closed ei sitä ole. Kun miettii nimimerkkisi työskentelytapoja, niin.

 
Just
 
sepisti
14.08.2015 07:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormunen:
Lisäksi tämä on keskustelupalsta ja keskustelupalstalla keskustellaan. Mikä-verme-vastaus-paks-case-closed ei sitä ole. Kun miettii nimimerkkisi työskentelytapoja, niin....

 
Samaa mieltä. Kysymyksiä ja vastauksia varten on oma ketju http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=219265
, etenkin kun kaveri tuntuu olevan niin perillä siitä, miten tällä foorumilla toimitaan...
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
rintapek
14.08.2015 10:18:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: No älä nyt leikistä suutu :) Mitä tulee jäsen ritapekiin, hän on kirjoittanut foorumille yli 8000 kirjoitusta, joista iso osa on kyllä ihan asiaa. Itsestäni sen verran, että youtube on läppärillä auki jo. Pitäis mennä plokkailemaan joitain Paul McCartneyn bassolinjoja.
 
Mistä sä muuten mun kirjoitusteni määrän bongasit??? Jos itte klikkaan nimimerkkiäni niin en mä sitä näe.
 
Kuuluu mun luontooni, että mieluusti neuvon jos osaan. En mä paljoa osaa. Mut mitä paremmin kysymyksen laittaa, niin sitä mielummin mä vastaan jos osaan. Muutoin itte kyselen tyhmiä tai jauhan hyväntahtoista paskaa aromassa.
 
Mut tässäkin ketjussa kysyjä itte sortuu siihen, että jos sulla on vasara, niin kaikki näyttää naulalta. Jolloin kysymys kuuluu, että mitä kaikkea voi vasaroida?
 
Taustalaulajien autotuneen varmasti löytyy lelu. Mut oikee kysymys ja vastaus on silti, että miks helvetissä? Kysyjä ei ota tota vastauksena vaan vittuiluna.
 
Mä olen siinä määrin pervo, että mua saa lyödä lujaa turpaan estääkseen mua tekemästä tyhmyyksiä. Ei ny ehkä sillä hetkellä tunnu hyvältä, mut jälkikäteen mä kiitän.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
sepisti
14.08.2015 11:32:24 (muokattu 14.08.2015 11:34:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla m.netin hakutoiminnolla rupesin "kuuklettelemaan", kun foorumille muutaman kerran kirjoittanut alkaa vihjailemaan juutuubista :) Eli laittaa hakusanaksi oman nimimerkin ja hakee kirjoittajista.
 
Täytyy sanoa, että suurin osa mun äänentoistoon ja muuhun soitto- ja laulukalustoon liittyvästä "tietoudesta" on hankittu tältä foorumilta ja sitten omien lelujen kanssa käytäntöön sovellettu. Kahdeksan vuotta sitten liityin ensimmäistä kertaa bändiin, jossa piti yllättäen ruveta vastaamaan myös tekniikasta. Vaikeata olisi ollut, ja on välillä vieläkin, ilman tätä foorumia.
 
E. Myös omalta sivulta löytyy kirjoittetujen viestien määrä. Eli sieltä mistä pääset muuttamaan omia tietojasi.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Skebaristi
14.08.2015 13:38:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos palataan takaisin varsinaiseen aiheeseen, niin oman bändin kautta kokemusta on TC-Helicon tuotteista jonkin verran.
 
Omien havaintojen mukaan TC:n autotune toimii ihan ok hyvin. Ääni on hieman nykivää jos vertaa esim Logicin tai Wavesin plugareiden tuottamaan jälkeen. Toki ihan eri asia käsitellä ääntä livenä kuin jälkikäteen.
 
TCssa on myös sellainen ominaisuus, että ääni menee jotenkin tosi rumasti ruvelle (onko se nyt sitten tuota pulputusta), jos solisti laulaa "liikaa" epävireessä. Eli ihan mitä sattuu noihin ei voi laulaa.
 
Meidän solistilla on sävellajit valmiiksi säädettynä, voisin kuvitella että kromattisella asetuksella voi tulla varsin yllättäviä sävelkulkuja jos laulajalla ei pysy vire kohdillaan :)
 
Pauli Lappalainen
14.08.2015 15:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaristi: voi tulla varsin yllättäviä sävelkulkuja jos laulajalla ei pysy vire kohdillaan :)
 
Jos pysyy, niin miksi pitää korjata....
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
BrianEno
14.08.2015 18:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos skebaristi neuvoista!
 
Skebaristi
14.08.2015 23:15:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Jos pysyy, niin miksi pitää korjata....
 
Minun havaintojen mukaan nykypopulaarimusiikissa autotunea käytetään paljon ihan vain efektinä tuomaan tiettyä soundia lauluun, ei aina pelkästään paikkaamaan laulajan kyvyttömyyttä pysyä vireessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «