Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5127 128 129 130 131215 216 217 218 219
steelduck
09.08.2015 07:27:42

markkuilari:
Ihan aiheeseenkin liittyen. Onko Crossroadsissa kaiku, jos on, miten säätö kanaville/pedaalille.

Ei näytä perushinnastossa olevan optiota, mutta Bluetonen kaverit varmaan sellaisen sinne laittaa (jos mahtuu koteloon - P2P kolmekanavavahvistimessa on aika paljon kamaa kotelossa). Kannattaa laittaa kavereille mailia tai soittaa.
Juzpe
09.08.2015 08:31:19

markkuilari:

Ihan aiheeseenkin liittyen. Onko Crossroadsissa kaiku, jos on, miten säätö kanaville/pedaalille.

Ainakin pienemmällä (2 putken) päättärillä varustetussa on optiona kaiku. Mullekin sellaista tarjottiin. Kanava/ pedaalisäädöt voi teettää joko midillä tai releillä oman preferenssin mukaan. En yleensä suosituksia jakele, mutta oon havainnut tuossa Red Devilissäni olevan kanavakohtaisen reverb-säädön tosi hyödylliseksi. Muutenkin BT:n hemmojen jousikaiku on tosi toimiva myös särösoundeilla. Kyllähän se etupaneeli alkaa muistuttaa kuuraketin ohjaamoa toki, kun on kolme kanavaa, kaiun säädöt joka kanavalle jne...
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
sustain65
09.08.2015 08:43:55
Juzpe: En yleensä suosituksia jakele, mutta oon havainnut tuossa Red Devilissäni olevan kanavakohtaisen reverb-säädön tosi hyödylliseksi. Muutenkin BT:n hemmojen jousikaiku on tosi toimiva myös särösoundeilla. Kyllähän se etupaneeli alkaa muistuttaa kuuraketin ohjaamoa toki, kun on kolme kanavaa, kaiun säädöt joka kanavalle jne...

Kanavakohtainen kaiun säätö on minustakin todella hyödyllinen ominaisuus. Jos vahvarissa on kaiku, niin siitä saa täyden hyödyn vain jos pystyy säätämään kaiun määrää kanavakohtaisesti.

Ehkäpä kaiun säädöt saa speksattua vahvarin taakse, jos etulevy alkaa muutoin näyttää liian pelottavalta säätimien määrän vuoksi? (Jostakin syystä minulle tuli tälläinen mieleen ;-)
Juzpe
09.08.2015 08:48:34

sustain65: Kanavakohtainen kaiun säätö on minustakin todella hyödyllinen ominaisuus. Jos vahvarissa on kaiku, niin siitä saa täyden hyödyn vain jos pystyy säätämään kaiun määrää kanavakohtaisesti.

Ehkäpä kaiun säädöt saa speksattua vahvarin taakse, jos etulevy alkaa muutoin näyttää liian pelottavalta säätimien määrän vuoksi? (Jostakin syystä minulle tuli tälläinen mieleen ;-)

No juu. Saahan ne speksattua sinne toki ja pakkokin on sinne laittaa, koska muuten ei vaan mahu.
Ihan silleen semisti asiaan liittyen... Toi Red Devil oli ilmeisesti ihan onnistuneesti speksattu ja rakennettu peli, koska soundipaletti oli helppo rakennella sen ympärille. Kaikki tarvittava lähtee sillä + muutamalla spedulla ja mitään ylimääräistä sählää ei vahvarissa ole. Paitsi se kaiun on/off kytkin jalkakytkimellä, mutta se olikin mun oma idea, joten ei voi ku itteensä syyttää. Kaipa sillekin jotain käyttöö löytyy joku päivä.
harryk
09.08.2015 08:50:06

sustain65: Kanavakohtainen kaiun säätö on minustakin todella hyödyllinen ominaisuus. Jos vahvarissa on kaiku, niin siitä saa täyden hyödyn vain jos pystyy säätämään kaiun määrää kanavakohtaisesti.

Crossroadiin saa lisäoptiona meidän oman jousikaiun ja sen säätimet on vähän pakkokin laittaa koneen takapaneeliin etupaneelin tilanahtauden takia.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
steelduck
09.08.2015 08:52:08

Sanos nyt vielä millaisilla spekseillä tuo Red Devil oli, kun en löytänyt niitä keskustelusta, vaikka ne minusta josku postattiinkin. (nimi on mainio)
Juzpe
09.08.2015 09:13:44 (muokattu 09.08.2015 09:31:40)

steelduck: Sanos nyt vielä millaisilla spekseillä tuo Red Devil oli, kun en löytänyt niitä keskustelusta, vaikka ne minusta josku postattiinkin. (nimi on mainio)

Periaatteessa Dusty Road, mutta:

- Clean kanava suoraan Dustysta, low/high-voicing kytkimellä. Mulle ois varmaan riittäny 95%:sti tuo low-asetus, mutta myös high on ihan käyttistä joissain tilanteissa.
- Särökanavassa JTM-45 pohjainen tonestäkki, koska Dustyn Superlead/ 800-pohjainen ei toimi mun käytössä yhtä kivasti. Perusideana on se, että säädöt vaikuttaa taajuuskaistalla alempana. Muutenhan se on tuota perus "modattu marsu"-osastoa. Säröä lähtee ilman buustereita semmoisen mid-gain rokkisärön verran.
- Ei boostia eikä effulooppia
- Jousikaiku, säädöt kummallekin kanavalle erikseen, takapaneelissa
- Ohjaus kolmella releellä: kanava, reverb on/off ja PPIMV 1/2
- Kaksi toisistaan riippumatonta PPIMV-masteria
- Presence ja Resonance-säätimet päättärissä, joilla voi hienosäätää soundia nopeasti ja intuitiivisesti lennosta. Suomeksi säätimet vois olla nimeltään "rähinä" ja "kihinä"
- 4, 8 ja 16 ohmiset kajarijakit
- SLO 50-tyylin kahden putken pääte. Ensiasennuksena KT66:et, mutta kaikki Octalit 6V6:sta KT88/6550:aan kelpaa. Itse diggailen välipallin jätkänä noista KT66:sta, koska niissä on semmone välipallin soundi 6L6:en ja EL34:n välimaastosta.
Hyvin pitkälti etuastevetoinen konehan tuo on, koska sillä pitää pärjätä pikkuisilla klubi/ baarikeikoilla ja toisaalta vähän isommillakin areenoilla.

Lisää gainia oon hakenu tarvittaessa buustaamalla Jaskan Texas Rangerilla ja TG-musicin one after 808:lla.

Sanoisinko, että nuppi on semmoinen kun tilasin speksien ja soundimaailman puolesta. On ollu melko helppo homma ruuvata siitä soundipaletti kasaan. Tärkeimmät muutokset soundien suhteen verrattuna tuohon 2550:aan ovat olleet:
- Perussoundissa vähemmän säröä, lisäksi särön määrää voi säätää vähän järkevämmin, kun tuossa 2550:ssa mun käyttis säätöalue on noin 1/4 koko alueesta. Saa olla sen kanssa melko tarkkana, ettei lipsahda liikaa, nääs.
- Helpompi kontrolloitavuus jalkakytkimellä
- Paremmat puhtaat
- Toimii Fuzzien kanssa paremmin
- Monipuolisempi
- Jousikaiku on tosi ihku verrattuna digitaaliseen purkkimallinnokseen
- Johtuen perussoundin vähäisemmästä säröstä, delay toimii paremmin vahvarin edessä

Äänityshommissa tuo 2550 varmasti tulee olemaan jatkossakin käytössä, koska hard-rock soundeihin se on todella optimaalinen kone ja lisäksi soundi on tosi helppo säätää kohdilleen vahvistimen on/off ja standby-kytkimillä... :D

Alkuun mun piti laittaa modattu Crossroad, mutta "pienen" tutkimuskierroksen ja muutamien kokeilujen jälkeen todettiin Harryn kanssa molemmat, että sillä SLO100-pohjaisella kanavalla/ etuasteella ei taida olla kauheesti mun soundipaletissa käyttöä, koska olen kuitenkin tottunut käyttämään buustereita high-gain soundien aikaansaamiseksi.

Kummallakin koneella (RedDevilillä ja 2550:lla) pystyy ihan hyvin vetään about kaiken mitä tarviikin, mutta keikkakoneena tuo RD on kyllä monipuolisemman perussoundivalikoiman takia perkeleen paljon helpompi käyttää.
steelduck
09.08.2015 09:27:02 (muokattu 09.08.2015 09:33:47)

Ai hitto... Hyvältä vaikuttaa. Syyskuun alusta saadaan avaimet uudelle treenikämpälle ja pitää raahata Bluetonelta muutama testikone sinne ulvotettavaksi, niin sitten pääsee speksaamaan omaa uutta Bluetonea... 2+2 Crossroads Bugaboo, Marsu ja Fender etusilla on ollut mielessä, mutta olen kahden vaiheilla josko sittenkin vain Dustypohjainen kuvio, kun kolmessa kanavassa alkaa olla jo niin paljon säätämistä, että tulee soittokavereilta pataan, kun olen kokoajan vaihtelemassa soundeja...

Tuo 2550 kiinnostaa kyllä todella Marsukanavaksi... kuullostaa hyvältä siinä sinun demo mp3:ssa.

Juzpen 2550 demo napattuna herran artikkelista:
Kitara: Gibson LP Deluxe
Perussoittelua, Shure SM 58 läheltä, kaikki styrkkarin namiskat 5:ssa, paitsi masteri 6:ssa.

http://maihinnousu.net/s/12447

Noh, testataan ja tehdään sitten päätöksiä. :)
Laulava Kylätohtori
09.08.2015 09:50:02
Mr. Speed: Hassua miten ihmisillä on jonkinmoinen tarve tulla julistamaan, etten ainakaan näitä tilaa koska täällä keskustelevat on pellejä :D Vielä hauskempaa on se, että ihan itse on tänne lyömään päätä seinään. Vähän tulee mieleen moottoripyöräfoorumilla aihe, joka oli aloitettu kaahaavista ihmisistä. Siinä sitten uhattiin jättää joku harrastus koska ei haluta samaistua kaahaaviin pelleihin.

Joo, se on kyllä todella outoa. Samaa luokkaa kuin se tapaus torilla, jossa joku lähetti myyjälle pikaviestin kertoakseen vain, ettei aio ostaa myytävää tuotetta. :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
steelduck
09.08.2015 10:07:45

Kiitos Juzpe tarkennuksesta ja soundiesimerkeistä. Minulla on kitarat pääasiassa Gibson maailmaa ja kuumimmat mikit vissiin Lollarin high wind Imperial SG:n tallassa ja JB ESP:n tilukipissä. Noh pitää testailla noita etusia Bluetonella. Sillähän se selviää.
Juzpe
09.08.2015 10:10:42 (muokattu 09.08.2015 10:49:14)

steelduck: Kiitos Juzpe tarkennuksesta ja soundiesimerkeistä. Minulla on kitarat pääasiassa Gibson maailmaa ja kuumimmat mikit vissiin Lollarin high wind Imperial SG:n tallassa ja JB ESP:n tilukipissä. Noh pitää testailla noita etusia Bluetonella. Sillähän se selviää.

Jos oot mansessa päin liikkeellä, meidän pajalle saa toki tulla koeajolle. Sieltä löytyy verrokeiksi modattu Budda SD 30, Marshall 6100, Krank Revolution I, ENGL Screamer , Kojones Trans-siberian Express, BT Red Devil ja BT 2550. Lisäksi löytyy kahvinkeitin ja jääkaappiin mahtuu pari koppaa bisseä ja Ja*lu. Myös ääninäytteitä voi kätsysti ottaa kaikista koneista ja pedaaleitakin on muutama kymmenen nurkissa jos haluaa niillä kokeilla.

JB:stä (Jacksonin mahonki-soloistissa) ja 2550:sta voin sanoo suorilta, että mulle ei oikein lähteny. Melko lailla liikaa hönkää ja yläpäästä puuttuu raikkaus ton 2550:n kans. Lisäks se on sen verran kuuma ja ylikäämitty, että dynamiikka on melko anuksesta sen kans. Se ei vaan tue ton vahvistimen hyviä puolia ja taas vahvistin ei tue JB:n hyviä puolia. Soundista jää ylämiddlen potku pois ja se ei oikein täytä kitaran slottia bändisoundin seassa. Granfeltin Beni sai kyllä JB/Jazz-mikitetyllä FV-customillaan omasta mielestään ihan asiallista soundia tosta 2550:sta. Itse olin sen verran jäässä ko. testisessiossa, että en muistanut omaa nimeäni... :D
steelduck
09.08.2015 11:03:07

Juzpe: Jos oot mansessa päin liikkeellä, meidän pajalle saa toki tulla koeajolle. Sieltä löytyy verrokeiksi modattu Budda SD 30, Marshall 6100, Krank Revolution I, ENGL Screamer , Kojones Trans-siberian Express, BT Red Devil ja BT 2550. Lisäksi löytyy kahvinkeitin ja jääkaappiin mahtuu pari koppaa bisseä ja Ja*lu. Myös ääninäytteitä voi kätsysti ottaa kaikista koneista ja pedaaleitakin on muutama kymmenen nurkissa jos haluaa niillä kokeilla

Hehe. "Bluetone-lahkossa on mukavaa!" :D pitää katsoa, jos tulee sinnepäin reissua. Kiitos
Juzpe
09.08.2015 11:19:26

steelduck: Hehe. "Bluetone-lahkossa on mukavaa!" :D pitää katsoa, jos tulee sinnepäin reissua. Kiitos

Kyl tää meininki koskee ihan kaikkia soittajia, jotka meidän pajalla vierailee. Ei tarvii tunnustaa lahkoa tai väriä. Paljo mukavampaa duunailla kaikenlaista kun on letkee meining. :D Mä ja meirä basisti ollaan ainoot BT-miehet ko. pajalla ja hyvin on Krank, ENGL, Budda ja Marsumiesten kans tultu juttuun. Hyvä ja letkee meining on mun mielestä tärkeintä elämässä.
blues guitar
09.08.2015 19:35:07

Laulava Kylätohtori: Joo, se on kyllä todella outoa. Samaa luokkaa kuin se tapaus torilla, jossa joku lähetti myyjälle pikaviestin kertoakseen vain, ettei aio ostaa myytävää tuotetta. :D

Vähän samaa osastoa kuin puhelimessa "soittamattomat puhelut" valikko. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Jukka Häikiö
09.08.2015 23:57:06

Jep, aika paljon on Bluetonen vaffarit herättäneet keskustelua, välillä surkuhupaisuuteen asti, lähinnä puolesta/vastaan jyrkkyytensä vuoksi.
Kyllähän mun mielestä jyrkät mielipiteet on jotain muuta kuin objektiivisuutta, oli asia sitten mikä tahansa, fanaattisuuden silmälaput ei auta asiaa. Hurmahenkinen fundamentalistinen fanittaminen, ei vissiin ole sen terveempää, kuin kohtuuton mollaaminenkaan, tämä sama pätee kyllä ihan mihin merkkiin tahansa, jonkun mielestä keppi on hyvä vain jos lavassa lukee Gibson ja automaattisesti Fender on ihan paska jos se ei ole tehty jenkeissä, tai että vain Custom Shop-osasto on tae laadusta.

Se kai näissä itse specsatuissa vempeleissä on ongelmana, oli sitten kyse kitarasta, tai vaffarista, loppulosta ei voi testata ennen kuin se on valmis ja tietääkö tilaaja ihan varmasti mitä haluaa. Useamman kanavan omaava styrkkari on esimerkiksi aina kompromissi, 100% Fender ja 100% Marshall samoissa kuorissa, ei liene muutoin mahdollista, kuin tekemällä kaksi kokonaan erillistä vaffaria samoihin kuoriin, joten tyytyminen on kai tyydyttävään kompromissiin.

Sen enempiä toisten kirjoituksiin puuttumatta, Juzpen kirjoituksista päätellen, siinä on tiedetty mitä haetaan, joten lopputuloskin on sitten ollut tyydyttävä ja eihän tässä ole kuitenkaan kyse kuin vempeleistä joilla sitä musaa saadaan aikaiseksi, toki kyllä omistajalleen tärkeistä sellaisista.

Negatiivis-sävytteinen nettipuskahuutelu on ihan oma lukunsa, mikä kenelläkin siihen alkuun paneva motiivinsa, syythän on monasti ihan toisaalla, objektiksi tuntuu valikoituvan arpapelillä, milloin mikäkin.

Mun mielestä on hienoa, että Suomessa tehdään vaffareita ja kitaroita käsityönä, risut ja ruusut ois ehkä reilua antaa suoraan tekijälle jos on sellaisen tilannut.

Nää heppulit joilla ei ole omaa objektiivista kokemusta asioista ja harrastavat kasvotonta nettipaskan lapioimista toisten niskaan, eivät vissiin ole uskaltaneet sanoa sanaakaan öisen nakkikiskan jonossa, siellä palaute on usein välitön ja sillä on myös kasvot jotka joutuu kohtaamaan, vastaamaan reaaliajassa sanoistaan ja niiden vaikutuksesta.

Kyllä tässä itse myös, niin monta kertaa ja monen asian suhteen, on joutunut taipumaan omasta ehdottomuudestaan ja syömään mielipiteensä sanoineen päivineen, ettei enää kovin jyrkästi ole mitään mieltä mistään, ennen kuin asia on perin pohjin tutkittu ja hankittu oma kokemus, nakkikioskin jonokin on päässyt opettamaan, kaikki hyvä ei oo aina kivaa, sanoi joku joskus....
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Juzpe
10.08.2015 00:02:36

Sen enempiä toisten kirjoituksiin puuttumatta, Juzpen kirjoituksista päätellen, siinä on tiedetty mitä haetaan, joten lopputuloskin on sitten ollut tyydyttävä ja eihän tässä ole kuitenkaan kyse kuin vempeleistä joilla sitä musaa saadaan aikaiseksi, toki kyllä omistajalleen tärkeistä sellaisista.

No... mulla on kuitenkin melko rajalliset noi rahavarat, joten kyl kaikki isommat kitara- ja vaffarihankinnat tulee selvitettyä melko tarkasti. Jos ois massia ku Cheekillä, ei varmaan niin paljo kiinostas tehä tutkimusta vaan ostelis menemään kaikenmoista. Kyl mä yleensä oon melko hyvin kartalla siitä, millanen tsöyndi on mummiälestä kiva ja mimmosilla vehjeksillä sitä saa aikaseks.
Kontiak
10.08.2015 11:23:14
Jukka Häikiö: Se kai näissä itse specsatuissa vempeleissä on ongelmana, oli sitten kyse kitarasta, tai vaffarista, loppulosta ei voi testata ennen kuin se on valmis ja tietääkö tilaaja ihan varmasti mitä haluaa.

Custom-pajallahan on mahdollisuus nostaa asiakkaan edessä kädet pystyyn.
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Juzpe
10.08.2015 11:52:06

Se kai näissä itse specsatuissa vempeleissä on ongelmana...

Yleensäkin kitarakamojen hankinnassa on sellainen ongelma, että soittotatsia ja soittotaitoa ei saa rahalla vaan siihen pitää panostaa ja asiaan perehtyä helvetinmoisella draivilla ja intohimolla vuosikymmenten ajan samalla perehtyen erilaisiin kitara+vahvistin+spedut yhdistelmiin, koska kitaristin ammattitaidon kannalta se koko instrumenttikokonaisuuden hallinta on todella olennainen asia.
Mr. Speed
10.08.2015 12:10:59
Kontiak: Custom-pajallahan on mahdollisuus nostaa asiakkaan edessä kädet pystyyn.

Arvaa naristaisiinko tästäkin sitten netissä kun joku paja EI SUOSTU tekemään jotain? :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)