Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5124 125 126 127 128215 216 217 218 219
novo
05.08.2015 14:12:59
Peteh83: Laitahan viestiä ja kuuntelulinkkiä, kun EP on valmis ;)

Tottahan toki, hetki saattaa tosin vielä vierähtää.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Juzpe
06.08.2015 20:41:54

harryk: Meillä oli n. vuosi sitten lainassa aito SLO100 vahvari ja osaavia soittajia vertailemassa sitä meidän Crossroadiin...

Tän vahvistan, koska olin messissä itsekin. Erot on sen verran nyanssitasolla, että mun mielipiteeni on "ihan sama kummalla vetäs". Molemmat on hyviä styrkkareita. Lisäks kaikki soittajat kuulosti silläkin ihan itseltään. Kaapilla ei ollu vaikutusta, koska se oli sama molemmilla koneilla.

Ja asiasta kukkaruukun kautta Morrisoniin:
Tossa taannoin tuli valmiiksi tuo Red Devil BT. Soundipaletti oli helppo rakennella kohdilleen, perussoundit on hyvinkin asialliset. Sillä kelpaa vetää keikalla ja yhden keikan jo kävinkin vetasemassa.

Tossa syssymmällä pääsee kuunteleen kyllä keikoille sitä jos tykkää tulla. Flabat on myynnissä ollu jo tovin. Mansessa ei sen takia oo enää tilaa.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Gabe
06.08.2015 21:04:26 (muokattu 08.08.2015 14:03:00)
Eipä mitään.
Juzpe
07.08.2015 10:49:34 (muokattu 07.08.2015 11:08:04)

Gabe: Mulla oli tuo Stalkeri joku aika takaperin.

Mä testasin samaa konetta omilla skeboilla, spedukioskilla ja kaapilla.... toki myös hanat tapissa ja mulla ei kyllä oman straton ja lespan kans ollu mitää ongelmaa saada instant asiallista soundia speduilla tai ilman. 1x10" komboakin kokeilin, mutta mä oon allerginen 10" elementeille yleisesti niin en pysty mitään asiallisen analyyttistä sanomaan sen soundista. Ainoastaan mielipiteesni siitä, että yhtään hyväsoundista 10" elementtiä ei ole tullut vastaan.

Kiinnostelee tietää, että mikä skitta ja mitkä spedut on ollu käytössä. Lähinnä kitarasta toi mikkipolitiikka eli magneettien tyyppi, käämintä ja onko sinkku, humppa, pysikybä, minihumppa vai jokumuumikä.

Kiinnostelis myös kuulla näytepätkää tuosta "epämusikaalisesta tukkeutumisesta" jos sulla sattus sellaista löytymään. Havainnollistaisi asiaa kummasti lisää.
Gabe
07.08.2015 12:25:27 (muokattu 08.08.2015 14:03:15)
Eipä mitään.
Gabe
07.08.2015 13:14:24 (muokattu 08.08.2015 14:03:35)
Eipä mitään.
Juzpe
07.08.2015 13:58:50 (muokattu 07.08.2015 14:48:20)

Olen vähän huomannut että sinun suhtautumisesi täällä palstalla vaihtelee vähän sen mukaan millaista kritiikkia tämä rakas Bluetone merkkisi kohtaa.

Tää haiskahtaa siltä, että mun mielipidettäni asiasta yritetään laittaa jonkinlaisen uskonnoliseen hurmostilaan verrattavan merkkiuskollisuuden piikkiin. Siinä samalla kyseenalaistetaan ammattitaitoni arvioida soundien käyttökelpoisuutta ja antaa niistä kriittistä palautetta. Onneksi poju-kortti ei vilahtanut.

Odottelen myös kieli pitkällä tekemääsi näytettä missä Stalker täysillä huudatettuna Les Paulin kanssa kuulostaa hyvältä..

Ok. Jos joku lainaa mulle Stalker-nuppia päiväksi, niin tämä voidaan kyllä järjestää. Ko. testisessiossa keskityttiin Dusty 2+2:n viilailuun. Itse en oikein lämpene tuolle JCM-800-tyyliselle perusdustyn särökanavan tonestäkille, joten tuossa Red Devilissä se korvattiin JTM45/ SuperBass-tyyppisellä. Tämä lienee konkreettisin tulos tuosta testisessiosta.

Kumma kun nuo levyttävät artistit ei ulkomailta tilaa Bluetonea...

Jenkeissä Soldanon pajalla on varmaan lyhyempi toimitusaika. Hyvii vehkeit on nekin. Lisäksi studiossa haetaan yleensä toimiva soundi eikä nysvätä. Keikkaoloissa koneiden luotettavuus on sitten paljon isommassa roolissa.

Vai meinaatko että Bluetonesta saa käyttökelpoista soundia ulos vain levyttävä artisti?

En. Soittokamojen käyttö kontekstiin nähden oikeanlaisen soundin saamiseksi on kuitenkin yhtä tärkeä osa kitaristin ammattitaitoa, kuin itse soittaminenkin. Ainakin omassa tuttavapiirissäni ko. asiat kulkevat melko vahvasti käsi kädessä.

En näe miksi se on teikäläiseltä pois jos minua ei joku miellytä?

Ei se multa ole pois. Kuitenkin täällä KESKUSTELUpalstalla on kai tarkoitus keskustella asioista ja keskustelu on paljon kiintoisampaa jos siinä on jotain muutakin, kuten soitto/ soundinäytteitä tuomassa lisäarvoa. Jos mä ihan suoraan sanon, niin ilman soitto/ soundinäytteitä näistä asioista vääntäminen on lähinnä puskista huutelua.

Mainitsemistasi vahvistimista noin puolella olen itse soittanut ja mikä tahansa niistä kelpaisi omaan backlineen Mesoja lukuun ottamatta. Tosin pedaalikattausta joutuisi hieman tuunaamaan. Oon myös saanu ihan käypästä rokkisäröä Krank Revolution I nupista. Oikeestaan melko hyvää jopa verrattuna ihan "oikeisiin" rokkivahvareihin.
Mr. Speed
07.08.2015 14:00:05
Pakkoko täällä on taas keskenään tapella? Jos joku ei tykkää, niin hyvä. Toki, mun mielestä vertailussa olisi jotain mieltä, jos vertailtaisiin oikeasti Marsuja. Ketä se nyt yllättää, ettei 6V6-päättellä oleva Dusty soundaa 1:1 Marsulta? Jos tahtoo Bluetonelta Marsusoundia, niin kannattaa vähän miettiä sitä omaa tilausta ja oikeasti tilata semmosilla spekseillä sitten. Jos tahtoo nimenomaan Marshallin, niin kannattaa ostaa semmonen sit.
Juzpe
07.08.2015 14:09:05

Mr. Speed: Pakkoko täällä on taas keskenään tapella?

Elä ny. Hiukan lämpimämpää keskusteluahan tää vaan on. :D
Kuha
07.08.2015 14:16:51

Gabe: Odottelen myös kieli pitkällä tekemääsi näytettä missä Stalker täysillä huudatettuna Les Paulin kanssa kuulostaa hyvältä..

Tässähän on Stalker combo + Les Paul, aivan hyvältä kuulostaa mun korvaan:

https://www.youtube.com/watch?v=qVd2NJvU-XU
Old Fenders never die
mpekkanen
07.08.2015 14:37:10
Juzpe:Soittokamojen käyttö kontekstiin nähden oikeanlaisen soundin saamiseksi on kuitenkin yhtä tärkeä osa kitaristin ammattitaitoa, kuin itse soittaminenkin. Ainakin omassa tuttavapiirissäni ko. asiat kulkevat melko vahvasti käsi kädessä.

Ei se multa ole pois. Kuitenkin täällä KESKUSTELUpalstalla on kai tarkoitus keskustella asioista ja keskustelu on paljon kiintoisampaa jos siinä on jotain muutakin, kuten soitto/ soundinäytteitä tuomassa lisäarvoa. Jos mä ihan suoraan sanon, niin ilman soitto/ soundinäytteitä näistä asioista vääntäminen on lähinnä puskista huutelua.

Lainasin nämä teksitit, vaikka kirjoitus ei ollut minulle mitenkään edes suunnattu. Mielestäni monenkinlaisten kitaroiden, vahvareiden, efektien, kaappien ja ties minkä laitteen keskustelua kyllä helpottaisi jos laitteesta kirjoitavalla olisi jotain soittonäytettä. Sehän voi olla vaikka akustisellakin tehtyä, mutta siitä kuulisi enemmän sen tyylin mihin sitä kysyttä vehjettä/kitaraa ollaan hankimassa.
Näin nekin joilla on omakohtaista kokemusta kyseisestä tuotteesta pystyisivät paremmin neuvomaan.
Ei tarvitse olla levyttävä artisti. Tietokeellakin voi äänittää ihan livenä akustista tai sähkökitaraakin, että sen tyylin saa selville. Ei ole iso homma, mutta helpottaa monesti usean sellainen vastaamista jotka haluavat ihan oikeasti auttaa.

Joskus kun hain soittokavereita roots pohjaiseen soittoon, niin eräs kaveri sitten vastasi ja hän oli laittanut omaksi tyylikseen mm. King Crimson, Hendrix jne...
Hän ei pystynyt soittamaan tai jammailemaan bluesia E-sävelestä, eikä mistään muustakaan.
Hän oli kuitenkin maininnut, että olisi bluesia mukava soittaa ja näin kertoi myös puhelimessakin. Vaikka nyt kirjoitan hieman toisesta jutusta, niin kyllä se kuitenkin sivuaa myös tätä aihetta. Bändipuolella kun soittajaa haetaan, niin aika moni listaa tyylilajikseen sellaisia artisteja jota kuuntelee tai haluaisi itse siltä kuulostaa. Totuus käytännössä voi olla sitten aivan erilainen.

En väitä, että täällä joku ei osaa soittaa tai hänen soundi-ihanteensa ovat jotain muuta kuin mitä hän itse tietää tai luulee.
Kuitenkin siitä soittonäytteestä olisi muiden huomattavasti helpompi neuvoa kun olisi tietoa mitä ja millaista musiikkia toinen oikeasti soittaa ja millä tyylillä. Termit kun voivat olla jokaiselle hieman erilaiset ja aina eivät omat taidot välttämättä mene ihan yksiin niiden haettujen soundien kanssa.

Sivustahan tässä tällaisen huomion heitä ja ei tätä ole kenellekkään mitenkään erikseen suunnattu.
Se olisi monessakin ketjussa vain paljon helpompaa jos sitä kaverin soittoa voisi kuulla, niin säästyisi monelta turhalta sivulta höpötystä kun kaikilla olisi selkeämpi käsitys siitä minkälaiseen soittoon haetaan ja mitä.

Niiden soittonäytteiden ei tarvitse olla myöskään mitään protasoa, että siitä kuule soittajan soittotyylin ja mahdollisesti sen millaista soundia tai juttua ollaan hakemassa. Pelkkä soundinäyte ei minusta kerro välttämättä yhtään mitään, mutta soittajan tyyli kylläkin.
Gabe
07.08.2015 14:47:10 (muokattu 08.08.2015 14:03:53)
Eipä mitään.
Gabe
07.08.2015 15:09:56 (muokattu 07.08.2015 15:13:16)
Juzpe: keskustelu on paljon kiintoisampaa jos siinä on jotain muutakin, kuten soitto/ soundinäytteitä tuomassa lisäarvoa.

Olet kyllä aivan oikeassa, onhan se näinkin. Käsitin viestisi väärin. Pitääpä yrittää tässä saada joku alkeellinen äänityssysteemi hommattua. Tässä nyt ensi alkuun mitä löysin netin syövereistä jotta saat käsityksen mistä puhutaan.

Mitä tulee tuollaiseen pikkuiseen 6V6 putkilla kukkuvaan vahvistimeen niin näissä ollaan asian ytimessä:

https://www.youtube.com/watch?v=81G9XWXrgBw

https://www.youtube.com/watch?v=CFgBnYsBxK4

https://www.youtube.com/watch?v=5gUm1fDKrQ4

Kuuntelepa heti perään Stalker, ei ainakaan minun kovilla ole paljon miettimistä kuka vie ja ketä viedään: https://www.youtube.com/watch?v=qVd2NJvU-XU

Isommassa koneessa tästä Fargenista olen saanut kaiken haluamani:

https://www.youtube.com/watch?v=c1rCNAiEvEg

https://www.youtube.com/watch?v=kHSNeylBuhQ

Ja Dusty & Crossroad:

https://www.youtube.com/watch?v=GRUwdn_h5vs

https://www.youtube.com/watch?v=go0TbRqPK_Q

Taas omiin korviin tuo Fargen soundaa kyllä paremmalta. Ja nämä vastaavat vielä omiakin käyttökokemuksia, joten kyllä se minun osalta on aika selvä peli. Jollain toisella voi olla erilainen kokemus, eikä siinä mitään.
Mr. Speed
07.08.2015 15:38:50 (muokattu 07.08.2015 15:44:10)
Gabe: Kukas täällä tappelee? :) Oli tarkoitus vain vastata kysymykseen, mutta unohdin missä olin.

Enhän minä puhunut mistään 1:1 Marsusoundista, vaan toimivasta kokonaisuudesta nyt ylipäätään, kunhan vain mainitsin että 6v6 pääte siihen särökanavaan ei ole paras mahdollinen. Puhdas kanava toimi pirun hyvin mutta se särökanava tuntui kompromissilta niiden 6v6 putkien kanssa. 6v6+EL34 päätteellä tuo on varmasti erittäin hyvin toimiva kokonaisuus. Onhan tällaisia custom vahvistimia valmistavalla yritykselläkin oltava kuitenkin kykyä kuunnella sitä asiakasta, kun aloin tilaamaan koneen niin sanoin että olen miettinyt Tweed Champia. Jos mulle sitten lobataan Stalkeria niin kyllä se suositus menee valmistajan osalta todella metsään. Ruokankaalla esimerkiksi osattiin hyvällä tavalla kysellä asiakkaalta mitä tässä haetaan. Lisäksi Bluetone merkkisiä tuotteita on niin älyttömän vaikea myydä eteen päin, tuntuu ettei ne kiinnosta ketään edes vaihdossa ellei niitä hinnoittele tyyliin 0,3% uuden hinnasta.

Tuo Fargenin pino: http://muusikoiden.net/dyn/users/137796.jpg nyt esimerkiksi on ihan eri luokkaa kuin se Dustyn JCM800 särökanava tai Bluetonen Shade Custom. Ei ole mitään tarvetta minkäänlaisille modauksille, putkirumballe, kaiutinrumbille jne. En tuotakaan hankkiessani nyt mitään 1:1 marsusoundia ollut hakemassa. Hyvä soundi riittää.

Höhö! Kalikat, koirat, älähdykset ja kalahdukset ryyditettynä tolla viimeisellä piikillä. Vahva salkkaritunnari vaikuttais olevan menossa.

Mutta siis asiaan. Totta helvetissä tulee pettymyksiä jos menee tilailemaan mielikuvien perusteella. Itseasiassa tästä on tullut Harryn kanssa keskusteltua ja ainakin mun kohdalla vahvasti suosittelivat KOKEILEMAAN heidän malleja. Puolen tusinaa vahvareita testailinkin ja sen perusteella pystyi toteamaan että mielikuvat ja nettihype olisi mennyt metsään. Toki BT omia mallejaan markkinoi, mutta ihan kysymällä noita on aina saanut testiin ennen ostopäätöstä.

Vähän tohon Fargen-pinoon mä viittasinkin tolla 6V6-päätteellä. Voitko vierittää vastuun pelksätään valmistajalle jos koet SUN TARPEESEEN 6V6-päätteellä olevan JCM-mukaelman kompromissiksi, mutta sitten EL34-päätteellä oleva Plexi-mukaelma toimii helkkarin hyvin. Voisko kyseessä olla kuitenkin se, ettet loppupeleissä ole ihan aikuisten oikeasti tiennyt mitä tahdot? Pitäisikö siinäkin tilanteessa syyttää valmistajaa, vai voisko vikaa olla myös asiakkaassa?

Bluetonet ei oo kaikkia varten. Ei kai kukaan täällä edes yritä väittää, että ne olisi jotenkin soundillisesti ylivertaisia vehkeitä. Vahvuus noissa on huollettavuus, modattavuus ja se, että voit tilata just itelles sopivan vahvarin kunhan ITSE TIEDÄT MITÄ HALUAT.
Gabe
07.08.2015 15:55:11 (muokattu 07.08.2015 17:16:40)
Antaa olla.
petrip
07.08.2015 16:01:40
Sivullisen huomautus: Miten täällä voidaan vertailla tietyn vahvistimen soundeja kun aika monella tuntuu olevan enemmän tai vähemmän customoitu vahvistin?
Mr. Speed
07.08.2015 16:08:28 (muokattu 08.08.2015 11:42:37)
mpekkanen
07.08.2015 16:14:15
Minusta jos on ostamassa kitaraa tai vahvaria ja mitä tahansa muutakin, niin se kannattaa aina itse testata.
Mielikuvien ja idolliensa mukaan kun hommaa soittokamaa, niin luultavasti ei saa sellaisia jotka ovat siihen omaan käyttöön sopivia.

Myöskin jos on ostamassa vahvistinta joltakin verstaalta jossa se vahvari voidaan rakentaa hyvinkin monenlaisien soittotyylien ja soundien käyttöön, niin varmasti siinä myös vahvistimen rakentaja neuvoo ostajaa.

Sama myös kitarapuolella. Rahalla kyllä saa tilattua ihan mitä haluaa. Kuitenkin jos keskustelee rakentajan kanssa ja käy hänen luonaan, niin silloin ollaan lähempänä sitä kitaraa josta oikeasti lähtee sellaiset jutut jota soittaja tarvitsee. Se kuitenkin edellyttää, että niin kitaran kuin vahvistimenkin ostossa asiakas soittaa sellaista kamaa jota hän soittaa muutenkin. Siis musiikkia jota tulee luonnostaan ja sellaisella jammailu meiningillä.
Jos on opetellu muutamia kappaleita, mahdollisesti vaikeitakin muilta esiintyjiltä ja eri genreistä(tyyliin tabulatuureista tms)-->Ostos tuskin tulee olemaan paras mahdollinen pitkässä juoksussa.

Itse olen aikoinan hommannut todella paljon sellaista soittokamaa joka ei ole omaan soittotyyliini käynyt. Vaikka olen kuunnellut metallia ja monenlaista raskasta musiikkia, niin soittamani musiikki on kuitenkin paljon lähempänä kansanmusiikia/blues/jatsia. Soitan myös paljon sellaista musiikkia, mitä en juurikaan edes kuuntele mutta sitä on hauska soittaa.

Soittokamoilla voi tietysti yrittää ohjata sitä omaa soittoaan johonkin suuntaan, mutta oikeasti se tyyli tulee kuitenkin virheiden ja erehdyksien kautta. Se myöskään ei aina kuulosta siltä, miltä ne esikuvat ja mahdolliset soundi-ihanteet voisivat omasta mielestä olla.

Tämän takia olisi hyvä kun täällä kaverit laittaisivat muutamia jammailupätkiä omasta soitostaan. Sellaisia jotka ovat mielellään omia "biisejä" ja tulevat siis luonnostaan. Muiden soittopätkät eivät tässä oikein auta.
Näin olisi muiden helpompi neuvoa sitten, mikä voisi siihen tyyliin sopia soundillisesti parhaiten.

Ei ole kuitenkaan mitään rähinää tarkoitus aiheuttaa. Hyvää kesää kaikille :)
steelduck
07.08.2015 16:14:37 (muokattu 07.08.2015 16:18:14)

Kaikella rakkaudella. Olisin sangen tyytyväinen Gabe jos jo lopettaisit. Olet sanottavasi sanonut jo monta sivua sitten ja nyt alkaa mennä jo surkuhupaisaksi jatkuva valittaminen. Kaikki varmasti jo ymmärtää, että et pitänyt Bluetoneistasi, etkä eteenkään Stalkerista.

Mielipiteesi olivat hyvää ja arvokasta palautetta noin pari viikkoa sitten, mutta nyt alkaa olla rikkinäinen levy meininki. Yrität kirjoittaa "mukaneutraalisti", mutta rivienvälissä paistaa syvä katkeruus ja syykin näköjään selvisi, kun tunnet harmistusta Stalkerin "pakkomyynnistä". Olisit kokeillut rauhassa ja ostanut jotain muuta... vaikka sen Swartin.

Nykyään joka päivä kun klikkaa Bluetone threadin auki, niin siellä on Gabe valittamassa ja kukaan muu ei saa suuvuoroa. Jotkut ei tykkää, monet tykkää ja jos on ostamassa, niin Bluetonen pajalla onnistuu kokeilu ja laitteita saa kotiinkin testattavaksi. Case closed. Voit tehdä vaikka Swart keskustelun ja huudella siellä.. siinä olen samaa mieltä, että ne on hienoja vehkeitä.

Puuh puuh... helpotti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)