Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5123 124 125 126 127215 216 217 218 219
JaaGeRMaisTeR
01.08.2015 13:45:08
23456: Nää vannoutuneet Bluetone miehet ovat pikkuhiljaa ymmärtäneet mistä on kyse ja kääntäneet kelkkansa.Oisitteko ehkä olleet koekaneja?Torilla alkaa olemaan jo ruuhkaa.

Noh noh :)

Kyllä nuissa melkoinen hype oli ja miksikäs ei. Ovat hyviä vahvistimia, ehkä hieman hintavia, mutta käsityö maksaa. Eihän nuo kaikille maistu, mutta kannattaa testata kumminkin. Se on sitä kamarunqa se.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Mr. Speed
01.08.2015 13:46:57
JaaGeRMaisTeR: Noh noh :)

Kyllä nuissa melkoinen hype oli ja miksikäs ei. Ovat hyviä vahvistimia, ehkä hieman hintavia, mutta käsityö maksaa. Eihän nuo kaikille maistu, mutta kannattaa testata kumminkin. Se on sitä kamarunqa se.

Eihän se hintakaan edes ole mikään paha jos lähtee vertaamaan että samaan rahaan saa lähinnä massatuotantona tehtyä piirilevyä.
JaaGeRMaisTeR
01.08.2015 13:53:26
Mr. Speed: Eihän se hintakaan edes ole mikään paha jos lähtee vertaamaan että samaan rahaan saa lähinnä massatuotantona tehtyä piirilevyä.

Sitähän se on. Yleisesti hain sitä, että tompalta saa monta vahvistinta halvemmalla ja kaiken näköistä sekä merkkistä. Ovat tosin kaikki piirilevyjä. Nämähän ovat käsin kolvatuiksi länsimaalaisiksi halpoja.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Mr. Speed
01.08.2015 14:06:45
JaaGeRMaisTeR: Sitähän se on. Yleisesti hain sitä, että tompalta saa monta vahvistinta halvemmalla ja kaiken näköistä sekä merkkistä. Ovat tosin kaikki piirilevyjä. Nämähän ovat käsin kolvatuiksi länsimaalaisiksi halpoja.

Nimenomaan näin. Ja joo, okei, saahan muualtakin P2P-kamoja, mutta harva paja tekee samoilla ominaisuuksilla (midi, useita kanavia, periaatteessa modulaarisuus kanavissa yms), vaan useammin ne on sit niitä yksikanavaisia legendaklooneja.
mpekkanen
01.08.2015 16:51:12
Laulava Kylätohtori:
e. toisaalta voin antaa neuvon, että ehkä sun kannattaa vaieta. Sillä olet kuin sirkusapina, joka viihdyttää yleisöä, mutta ei itse ymmärrä sitä, vaan kuvittelee, että sieltä puun takaa löytyy banaani...

Vaikka tämä ei ollut minulle laitettukaan, niin jos joku täällä ihan selvästi provoaa jotain niin ei minusta kannata kuitenkaan ketään alkaa apinaksi haukkumaan. Fiksumpi antaa asian olla. Tosin tämä on vain minun mielipiteeni.

Itseä kyllä hieman kummastuttaa, miten Bluetone on merkkinä sellainen että tästä on kirjoitettu jo yli 120 sivua. Varmaan enemmän kuin Marshallista, Fendereistä ja monesta muusta yhteensä?

Itse olen eläkkeellä ja minulla on kyllä aikaa olla täällä ja monesti olen liikaakin, vaikka en nykyään enää ihan niin paljoa kirjoitakkaan tänne. En myöskään jaksa enää näitä "keskusteluja" seurata ihan niin tiiviisti kuin joskus aikaisemmin.

Tämä ei koske ketään nimimerkkiä tai keitään erityisesti, mutta hieman kyllä ihmetyttää kun samat nimimerkit kirjoittavat lähes joka aiheeseen kymmenittäin postauksia joka päivä?
Siis M.netin suurin osa kirjoituksista tuntuu tulevan noin 20 kirjoittajalta, oli kitarakamojen kohdalla sitten aihe mikä tahansa...Moni on kertonut olevansa töissä ja vieläpä perheellinenkin.
Itse en ainakaan kovin montaa kirjoitusta päivässä jaksa, enkä edes ehdi kirjoittaa niin paljon mitä monikin täällä postaa. Tuntuu muutenkin olevan monellakin sanottavat jo sanottu useampaankin kertaan. Niin myös itsellänäkin ja siksipä ei jaksa ihan jokaiseen LTD vs. Jackson alle 500 euroa tai vastaaviin enää lähteä.

Varmaan monelle Bluetonen ja muidenkin laitteiden omistajille olisi ihan hyvää treeniä välillä soittaa niillä omilla vehkeillä, jos vain muilta kiireiltään kerkiää. Ainakin itse voin myöntää, että koko netti on koukuttanut minua niin paljon, että se soittaminen on jäänyt vähemmälle. Siihen on toki ihan fyysisiäkin syitä kun on kipuja ja päivärytmi sellainen niiden takia, ettei aina voi keskellä yötä soittaa vaikka niin haluaisi. Tosin olen minä netissä muuallakin kuin täällä muusikoiden sivuilla, mutta mitäpä siitä.

Jos sellainen pienitehoinen Bluetone combo sattuu joskus kohdalle, niin kyllä sitä ainakin itse voin hyvinkin testata. Nyt ei ole vaan ihan akuuttia käyttöä sellaiselle, vaikka olisi kuinka hyvä.

Mukavaa kesää kuitenkin kaikille ja ihan tasapuolisesti!!!
steelduck
01.08.2015 18:11:43

mpekkanen:
Itseä kyllä hieman kummastuttaa, miten Bluetone on merkkinä sellainen että tästä on kirjoitettu jo yli 120 sivua. Varmaan enemmän kuin Marshallista, Fendereistä ja monesta muusta yhteensä?

Luultavasti siksi, että kyseessä on kotimainen custom-paja, joka tekee sinulle aikalailla juuri sellaisen vahvistimen mitä pyydät. Eli jokainen vahvistin on yksilö ja vaihtoehtoja ja puhuttavaa riittää. Sen lisäksi Bluetonen kaverit käyvät täällä aktiivisesti vastaamassa järkeviin teknisiin kysymyksiin, joten tämä toimii hyvänä foorumina.

Tehdasvahvistimissa ei vain ole yhtäpaljoa puhuttavaa, kun mailleja ja vaihtoehtoja on paljon vähemmän.

Itse diggaan Bluetonen meiningistä todella paljon. Kannattaa aina kuitenkin muistaa custom-laitteiden kanssa, että välttämättä asiakas ei aina ole oikeassa. Siksi en itsekkään lähtenyt omaa Bluetonea "sisäisesti" muuttelemaan, vaan mentiin hyväksi todetuilla vakio schemoilla. Ulkonäön ja ledien värit, tosin valkkasin itse.

https://flic.kr/p/nqoY5t
mpekkanen
01.08.2015 18:36:30
steelduck: Luultavasti siksi, että kyseessä on kotimainen custom-paja, joka tekee sinulle aikalailla juuri sellaisen vahvistimen mitä pyydät. Eli jokainen vahvistin on yksilö ja vaihtoehtoja ja puhuttavaa riittää. Sen lisäksi Bluetonen kaverit käyvät täällä aktiivisesti vastaamassa järkeviin teknisiin kysymyksiin, joten tämä toimii hyvänä foorumina.

Tehdasvahvistimissa ei vain ole yhtäpaljoa puhuttavaa, kun mailleja ja vaihtoehtoja on paljon vähemmän.

Itse diggaan Bluetonen meiningistä todella paljon. Kannattaa aina kuitenkin muistaa custom-laitteiden kanssa, että välttämättä asiakas ei aina ole oikeassa. Siksi en itsekkään lähtenyt omaa Bluetonea "sisäisesti" muuttelemaan, vaan mentiin hyväksi todetuilla vakio schemoilla. Ulkonäön ja ledien värit, tosin valkkasin itse.

https://flic.kr/p/nqoY5t

Totta ja asiaa kyllä kirjoittelet.

On varmasti niin, ettei kovinkaan moni ole kokeillut ihan kaikkia Fenderin, Marshallin ja monien muita pelejä joihin nämä Bluetonet pohjautuukin. Ilmeisesti ihan pelkistä kopiosta ei kuitenkaan ole kysymys, mutta jos halutaan sitä soundipuolta niin pitäisihän olla jonkinlaista kokemusta monistakin vehkeistä että se itselle sopiva löytyy. Mitään custom vehjettä ei kannata hommata pelkästään sen yksilöllisyyden vuoksi, mielestäni.
Tuo on hyvä huomio, ettei "asiakas" ole aina oikeassa. Koskapa meillä kaikilla on kuitenkin jossain määrin rajallinen kokemus vahvareista. Myöskin erilaisten putkien ja kaappienkin vaikutus soundiin on todella suuri, eikä nämäkään ole kaikille ihan sellaisia juttuja joita olisi tullut jossain testattua. Kaappien tai niiden elementtien vaikutus on monesti suurempi kuin kitaran. Tämäkin tosin vain oma mielipide.

Kyllähän Marshallilla ja Fenderilläkin on noita malleja useita, joista voisi tietysti jutella. Se on vain hyvä asia, että Suomalainen firma pärjää ja voi tehdä noinkin edullisesti vahvistimia.
Jos torilla liikkuu käytettynä jotain tavaraa niin ei se aina kerro laitteen huonoudesta kuitenkaan, mitä tässä joku yritti hieman vihjailla. Itsekkin kun olen joutunut jättämään sairauksien takia bänditouhut, niin ihmisten elämäntilanteet voivat joskus muuttua hyvinkin paljon.
Aina se ei siis kerro mitään laitteen hyvyydestä/huonoudesta, vaikka joku sellaista kauppaisikin käytettynä. Se voi olla jopa hänen parhain vahvarinsa tai kitaransa mitä ollaan myymässä, tosin jokaisella on omanlaisensa tarpeet ja hyvä minulle ei ole hyvä kaikille. Tämä on tietenkin ihan päivän selvä asia.
steelduck
01.08.2015 18:50:18

Itselle tuo uusi 2+2 pääte on kyllä aika graalin malja, kun saa samaan pakettiin "JCM800"-Crunchit ja "Fender" Cleanit EL34 ja 6L6 putkilla.

Omassa JCM800:ssa on aina harmittanut, että cleanit ei ole tarpeeksi heleät ja Fendereissä ei sitten taas ole tarpeeksi murinaa.. :D
Kousi
01.08.2015 19:16:31
mpekkanen:

Tämä ei koske ketään nimimerkkiä tai keitään erityisesti, mutta hieman kyllä ihmetyttää kun samat nimimerkit kirjoittavat lähes joka aiheeseen kymmenittäin postauksia joka päivä?
Siis M.netin suurin osa kirjoituksista tuntuu tulevan noin 20 kirjoittajalta, oli kitarakamojen kohdalla sitten aihe mikä tahansa. Tuntuu muutenkin olevan monellakin sanottavat jo sanottu useampaankin kertaan.

Varmaan monelle Bluetonen ja muidenkin laitteiden omistajille olisi ihan hyvää treeniä välillä soittaa niillä omilla vehkeillä, jos vain muilta kiireiltään kerkiää.

Täytyy kyllä kompata! +

Pitkälti tästä syystä kitarakamat -alue on viimeaikoina menettänyt kiinnostusta ainakin omalta osaltani eikä tätä tule seurattua enää kovinkaan tiiviisti. Mutta jääpähän aikaa enemmän siihen itse asiaan. Suosittelen kyllä muillekin.
repomies
01.08.2015 20:08:15
Tuo 2+2 pääte on ihan kiva idea, MUTTA se on siltikin vain vähän huonompi kompromissi. Nimittäin kompromissihan sekin on kuitenkin.

Jos aivan rehellisesti haetaan sitä parasta mahdollista soundia, niin pelkät pääteputket vaihtamalla ei ikinä päästä yhtä hyvään lopputulokseen kuin valitsemalla koko signaaliketju kaiuttimineen optimaaliseksi. Siksi ymmärrän hyvin, että moni roudaa kahta tai useampaa vahvistinta. Silloin ei tarvitse tyytyä kompromissiin, vaan pääsee vaihtamaan kaiutinta myöden kaiken. Ja ymmärrän oikein hyvin että skebaakin monesti vaihdetaan samalla kun vahvistinta, koska se nyt vaan vaikuttaa omalta osaltaan aivan pirusti soundiin, eikä sama keppi toimi parhaalla tavalla välttämättä molempien vahvistinten kanssa.

Ehkä seuraava bluetone-viritys voisi olla 2+2+2, jossa eri pääteputket ajavat eri kaiutinta. Toki erilaisten päätemuuntajien kautta, koska kompromisseja ei haluta.. Mikä puolestaan taas maksaa, ja painaa.
Laulava Kylätohtori
01.08.2015 20:30:53 (muokattu 01.08.2015 20:31:38)
mpekkanen: Vaikka tämä ei ollut minulle laitettukaan, niin jos joku täällä ihan selvästi provoaa jotain niin ei minusta kannata kuitenkaan ketään alkaa apinaksi haukkumaan. Fiksumpi antaa asian olla. Tosin tämä on vain minun mielipiteeni.

Pointti oli, että kaveri tekee itsestään tyhmän, eikä edes tajua sitä. Aika lapsellista ulista täällä jostain "totuuksista". Muutenkin ulostulo oli sellainen, aiheesta riippumatta, että tuollaisia ei pitäisi tulla millekään keskustelupalstalle koskaan.

Itse olen eläkkeellä ja minulla on kyllä aikaa olla täällä ja monesti olen liikaakin, vaikka en nykyään enää ihan niin paljoa kirjoitakkaan tänne. En myöskään jaksa enää näitä "keskusteluja" seurata ihan niin tiiviisti kuin joskus aikaisemmin.

Tuossahan jo kerrottiin aika hyvä pointti asialle. Se on totta, että keskustelun taso on mielestäni laskenut jonkin verran siitä, mitä se oli joskus. Aika paljon kokeneita kavereita, joilla oli oikeaa asiaa, on poistunut täältä. En kyllä sinänsä ihmettele.

Varmaan monelle Bluetonen ja muidenkin laitteiden omistajille olisi ihan hyvää treeniä välillä soittaa niillä omilla vehkeillä, jos vain muilta kiireiltään kerkiää. Ainakin itse voin myöntää, että koko netti on koukuttanut minua niin paljon, että se soittaminen on jäänyt vähemmälle. Siihen on toki ihan fyysisiäkin syitä kun on kipuja ja päivärytmi sellainen niiden takia, ettei aina voi keskellä yötä soittaa vaikka niin haluaisi. Tosin olen minä netissä muuallakin kuin täällä muusikoiden sivuilla, mutta mitäpä siitä.

Itse en ymmärrä tätä soittakaa enemmän kirjoittakaa vähemmän juttua. Pitäisikö minun ottaa vahvari ja kitara töihin ja soitella avokonttorissa keskellä työpäivää. Töissä voi aina ottaa muutaman minuutin ja kirjoittaa viestin, mutta soitto ei oikein onnistu. Samoin usein tässä lapsiperheen arjessa ehtii esim. ruokailun yhteydessä naputtelemaan viestin, mutta soittaminen ei luonnollisesti onnistu. Ja illalla, kun lapset nukkuu, voi hyvinkin kirjoittaa nettiin, mutta soitto ei onnistu silloinkaan. Muutenkin on sen verran kiireitä ym. että muutaman minuutin aina saa nettikirjoitteluun, mutta soitto ei onnistu. Meikä kyllä soittaa aina, kun se vaan vähänkään on mahdollista...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
steelduck
01.08.2015 21:18:12

repomies: Tuo 2+2 pääte on ihan kiva idea, MUTTA se on siltikin vain vähän huonompi kompromissi. Nimittäin kompromissihan sekin on kuitenkin.

Jos aivan rehellisesti haetaan sitä parasta mahdollista soundia, niin pelkät pääteputket vaihtamalla ei ikinä päästä yhtä hyvään lopputulokseen kuin valitsemalla koko signaaliketju kaiuttimineen optimaaliseksi.

En usko, että Bluetonen herroille on ongelma laittaa molemmista päätteistä omat kaiutin ulostulot, jos semmoista haluat.
Peteh83
02.08.2015 14:51:26 (muokattu 03.08.2015 22:18:07)
Kävin 23. heinäkuuta Bluetonen pajalla testikierroksella. Testissä olivat Bugaboo, Stalker, Dusty Road 2+2 (EL34 & 6L6), Crossroad (Twin, JCM800 & SLO100), Express, ODS sekä vielä testipenkissä auki ollut, aivan uusi AC/DC II -nuppi. Referenssiksi otin pajalle oman Dusty Roadin (vuosimalllia kevät 2013). Testikaappina toimi suljettu 2x12", jossa WGS Veteran 30 & WGS ET65. Tässä vähän ensifiiliksiä, mitä näistä testeistä tuli:

Dusty 2+2:n clean -kanava on huomattavasti omaa 4x6V6 -Dustyä "Fendermäisempi", heleämpi, middleskoopatumpi ja bassokkaampi. Luonnollisesti headroomia on enemmän. Tässä varmaan on suurin tekijä tuo 6L6 -putki. Säröpuoli taas EL34:lla on tiukempi ja rouheampi. Voimasoinnut "rääkäisee" ihan eri tavalla, kuin 6V6 -versiossa. Moni voisi ajatella tän kuvauksen perusteella, että kanava on räikeä ja treblekäs, mutta ei, tää kurnuttaa just kivasti siellä "alemman ylämiddlen" alueella. Jos tilaisin nyt Dusty Roadin, ottaisin ehdottomasti 2+2 -version. Ei 6V6 -malli ole huonompi, se on vaan erilainen. Ja itse kyllä tykkään myös tuosta 6V6:n matalammasta head roomista ja särön luonteesta (mihin oon tottunu esim. Deluxe Reverbin kanssa). Niin ja tosiaan tässä 2+2 -Dustyssä oli uutena myös kolmiasentoinen boost -kytkin vanhan 2-asentoisen sijaan.

Stalker -kombo tuntui alkuun Dustyn jälkeen kummalliselta, koska cleanin luonne on niin erilainen - puisempi ja vähemmän skoopattu. Jonkun aikaa sillä soiteltuani kuitenkin huomasin, että ei tekisi mieli lopettaa ollenkaan. Perusasetuksillakin siitä sai straton tonella ja volalla irti todella mukavia soundeja. Säröpurkkeja ei tullut kokeiltua Stalkerin kanssa, mutta jos se toimii niiden kanssa yhtä hyvin kuin ilman, tää pikkukombo menee meikäläisen pikkukombojen listan kärkeen heittämällä. Tää ei ehkä ole parhaimmillaan ihan täpöllä luukutettaessa, mut cleanilla ja sellasella kevyellä, dynaamisella rosolla kyllä.

Crossroadin SLO100 -kanava ei ehkä ollut sitä, mitä odotin. Tässä tapauksessa kuvaukset ja ääninäytteet olivat luoneet mulle tietynlaisen mielikuvan, joka mureni testauksessa. Tuli fiilis, että se on vaan vähänniinkuin turboahdettu JCM800 -kanava - enemmän gainia, kompressiota ja rähinää, mutta ei mitenkään erityisen paljon omaa luonnetta. Myös Cold/Warm -kytkimen vaikutus tuntui hyvin vähäiseltä.

Bugaboo oli kyllä todellinen yllättäjä. Minulla ei ollut kovin suuria odotuksia vahvistinta kohtaan. Mielikuva oli muodostunut ääninäytteistä ja keskusteluista mm. tällä foorumilla (niiden perusteella ajattelin, että ei ois ikinä mun tyyppinen kone). Kyseessä oli ilmeisesti (?) TTV:n kevyesti modattu nuppi. Siitä on vuosia, kun olen soittanut metallimusiikkia bändissä. Tuolloin omistin mm. Laney VH100R:n, Marshall JCM 2000 DSL100:n ja Peavey 6505:n. Bugaboo oli nopeasti haetuilla asetuksilla lähimpänä 6505:sta, mutta heti lähtökohtaisesti lämpöisempi ja "elävämmän" tuntuinen. Soundi oli tiukka ja nupista irtosi sitä hevimiesten rakastamaa, tiukkaa "thumppia" dempatessa. Ja säätövaraahan tuossa on ihan järjettömästi! Jäi tosi positiiviset fibat.

Express ei selkeästi ollut mun juttu, mutta olin vaikuttunut sen monipuolisuudesta. Yhdestä vahvistimesta ulos laadukkaat cleanit, pikkusäröt, laulavat, mutta dynaamiset leadit, ja jopa (!) rouheat metallisoundit tiukalla alakerralla. Tuli mieleen, että tää olis ihan ehdoton studiokone! Käytännössä keikalla tuo ei toimisi itsellä, koska tarvitsisin efektilenkin kaiuille ja viiveille ja efektilenkin laittaminen tuohon vahvistimeen ilmeisesti haittaisi sen alkuperäistä toimintaperiaatetta. Ja pakko mainita tässäkin yhteydessä, että kone kyllä reagoi mielettömän paljon kitaran kontrolleihin.

ODS oli mielenkiintoinen peli. Harry vähän alkuun epäili, että "tuosta sä et varmaan tykkää, se on tosi vaikea säädettävä ym.". Mutta minä kyllä tykkäsin. Jäi fiilis, että tää pitäis ottaa itselle treenikselle ja tutustua siihen kunnolla, ajan kanssa. Sekä clean että särö oli molemmat hyvän kuuloiset ja ennen kaikkea tuntuiset. Ei se nyt ollut silleen instant Robben Ford tai Larry Carlton, mut ne jäbät onkin soittajia isolla S:llä :) Mielenkiintoinen styrkkari. Ottaisin testiin uudestaan.

Sitten oli vielä se AC/DC II. Siinä oli tää uusi Bluetonen jätkien kehittämä Variac -systeemi, josta en vielä noin nopeella testillä päässy jyvälle. Lähinnä fiilistelin sitä Plexi -kanavaa, joka aiheutti vähän samanlaisen "ei huvita lopettaa soittamista"-fiiliksen, kuten Stalker. Itsellä ei vaan koskaan olisi tarveta moiselle 100W -hirviölle. Toisaalta, jos Variac/mastervola toimii hienosti, eihän tuolla wattimäärällä liene niin suurta merkitystä.

Hauska ja mieltä avartava testireissu tuli siis taas tehtyä ja hienoa on, että Bluetonen jäbät innolla esittelee vahvistimia ja keskustelee niistä. Älkää kuitenkaan ainakaan tämän kirjoituksen perusteella laittako vahvistinta tilaukseen :D Käykää ITSE TESTAAMASSA! Tai ottakaa koneita testiin. Harry varmaan antaa mielellään testiin joksikin aikaa vahvistimen, jos asiasta sopii ja kannattaa kysyä myös jo Bluetonen omistajilta vahvistimia kokeiluun. Esim. meikäläisen Dusty Roadin saa kyllä kokeiluun Jyväskylän seudulla, silloin kun keikkaa ei ole. Mielikuviin ei kannata luottaa ollenkaan. Lisäksi on hyvä olla vertailuvahvistimia- ja kaappeja rinnalla. Vaikka nää on tosi laadukkaita butiikkivehkeitä, se ei takaa sitä, että mikä tahansa malli olisi se oma juttu. Yks lähestymistapa butiikkivahvistimen hankintaan voisi ehkä olla vaikkapa sellainen, että jos tykkää vaikkapa Blackface -fenkkusoundista, mutta haluaa sisuksiltaan ihan uuden ptp -vahvistimen työjuhdaksi, teettää Bluetonella vahvarin mahdollisimman tarkasti orkkiksen spekseillä. Sitten, jos haluaa muuttaa jotain ominaisuutta, modauttaa sitä hieman. Itse alunperin ajattelin, että teetän '65 Deluxe Reverbin spekseillä itselleni Bluetonen, mutta koska karkeasti Blackface -spekseihin modattu reissue käy ja kukkuu edelleen ihan täpöllä, päädyin Dusty Roadiin. Yhden kerran modautin Dustyä ja hienosti on pärjätty. Nyt jo varmaan noin 200 keikkaa ja lukemattomia treenitunteja takana :)

Pakko mainita vielä loppuun, että se kaiuttimen ja kaapin vaikutus on todella merkittävä. Eri etuasteputkien jatkuva pyörittely ei tee lähellekään niin suurta eroa soundiin kuin vaikkapa kaiuttimen vaihto. Oon tuota rumbaa ite harrastanu ihan liikaa ja todennu, että jos se perussoundi ei miellytä, ei se siitä (putkia) vaihtamalla paljon parane.
TTV
02.08.2015 18:04:27 (muokattu 02.08.2015 18:27:22)
Peteh83: ....

Hieno kirjoitus, jossa paljon asiaa, plussa napsahti. Etenkin se, ettei ostopäätöstä kannata tehdä toisten kehujen tai kehumattomuuksien perusteella, vaan koittaa hankkia sitä kokeilua mahdollisuuksien mukaan.

Pajalla ei ainakaan ole ollut minun Bugaboo, koska se oli tuona ajankohtana kiltisti kotona :-) Bugaboo on pitkälti minun speksaama, mutta toteutukseltaan täysin Bluetonen funtsima ja tekemä. Nimeäminen ja ulkonäölliset seika ovat Bluetonen käsialaa, eivät mun customoimia. Mun oma nuppi on ensimmäinen laatuaan ja siinä on testattu kaikki "tuotantoversioon" päätyneet ideat ja pikkuisen enemmänkin, jotka ehkä jalkautuvat myöhemmin mukaan viralliseen tarjontaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Peteh83
03.08.2015 09:44:54
Pajalla ei ainakaan ole ollut minun Bugaboo, koska se oli tuona ajankohtana kiltisti kotona :-)

Ahaa, ok. Sitten ymmärsin väärin. Noh, erittäin lupaava hevimasiina enivei :)
juki
03.08.2015 10:12:39
Peteh83:
Crossroadin SLO100 -kanava ei ehkä ollut sitä, mitä odotin. Tässä tapauksessa kuvaukset ja ääninäytteet olivat luoneet mulle tietynlaisen mielikuvan, joka mureni testauksessa. Tuli fiilis, että se on vaan vähänniinkuin turboahdettu JCM800 -kanava - enemmän gainia, kompressiota ja rähinää, mutta ei mitenkään erityisen paljon omaa luonnetta. Myös Cold/Warm -kytkimen vaikutus tuntui hyvin vähäiseltä.

Tähän olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin havaintoja, kun Crossroadin hommaaminen käynyt toisinaan mielessä. Eikös Bluetonessa ole suoraan SLO etuaste vai onko se jonku sortin mukaelma. Ja ellei etuasteella päästä maaliin niin missä SE Soldanon taika piilee, ulostulomuuntajassa ja päätteessä?
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Mr. Speed
03.08.2015 10:16:42
juki: Tähän olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin havaintoja, kun Crossroadin hommaaminen käynyt toisinaan mielessä. Eikös Bluetonessa ole suoraan SLO etuaste vai onko se jonku sortin mukaelma. Ja ellei etuasteella päästä maaliin niin missä SE Soldanon taika piilee, ulostulomuuntajassa ja päätteessä?

SLO:n takia on nimenomaan päätemuuntajissa, ainakin hifistien mielestä. Itelläni on vähän tiukennettu SLO-etunen isossa päätteessä (4 x KT88) ja KYLÄ MUUTEN LÄHTÖÖ!
harryk
03.08.2015 10:45:57

juki: Tähän olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin havaintoja, kun Crossroadin hommaaminen käynyt toisinaan mielessä. Eikös Bluetonessa ole suoraan SLO etuaste vai onko se jonku sortin mukaelma. Ja ellei etuasteella päästä maaliin niin missä SE Soldanon taika piilee, ulostulomuuntajassa ja päätteessä?

Meillä oli n. vuosi sitten lainassa aito SLO100 vahvari ja osaavia soittajia vertailemassa sitä meidän Crossroadiin. Kukaan testaajista ei maininnut, että saundiero näissä olisi ollut merkittävä. 100 W päätettä pääsee harvoin avaamaan niin paljon, että syntyisi aitoa päätemuuntajan saturoitumista/kompressioita. Yleinen rakennusfilosofia moderneissa metallivahvareissa on se, että säröt tehdään niissä pääsääntöisesti etuasteessa. Crossroadia on tehty eri versioita, jotkut 50 W päätteellä ja jotkut 100 W päätteellä asiakkaan toiveiden mukaan. 50 W versio tuottaa vähemmän "headroomia" myös pienemmillä tehoilla, mikä vaikuttaa osaltaan kuuntelukokemukseen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
novo
05.08.2015 05:10:17
Nyt on pari päivää tullu soitettua keppejä EP:lle, käytössä pelkästään meikän Crossroad. Välissä on ollut ajoittain muun muassa Jaska's Music Garagen ja Poison Arrow'n purkkia, mutta on kyllä todettava, että hemmetin pätevä studiomylly on tuo. Hieman yllättäen tuli käytettyä SLO-kanavaakin komppihommiin, koska perussoundi löytyy marsukanavalta boosti päällä. Varsinkin kun luurikuuntelua ei oo tarvinnu käyttää, on saanut nauttia soittamisesta aivan eri tavalla kuin ikkään aikasemmin. Maaliin pääsis simppelimmälläkin vehkeellä, mutta ei parane valittaa nyt :D
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)