Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielet särisevät!
1
Tuoppi99
01.08.2015 20:25:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tänään Schecter c-1 classic kitaran. Vaihdoin kielet paikalle jotka myyjä antoi mukana 10-56 setti. Kitarassa on lukko virittimet. Vihdoin juuri kielet ja huomasin että jotkin kielistä särisevät. Mistä tämä voisi johtua ja miten voin korjata asian?
 
Gabe
01.08.2015 20:29:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Ostin tänään Schecter c-1 classic kitaran. Vaihdoin kielet paikalle jotka myyjä antoi mukana 10-56 setti. Kitarassa on lukko virittimet. Vihdoin juuri kielet ja huomasin että jotkin kielistä särisevät. Mistä tämä voisi johtua ja miten voin korjata asian?
 
Minkä paksuiset kielet siinä oli aiemmin? Jos vaihdoit paksuutta niin sääditkö kaularautaa? Noh, säädöt kuntoon niin särinät hyvin todennäköisesti häipyy.
Tuoppi99
01.08.2015 20:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa sanoa mitkä oli valmiina paikalla ja jos kaularautaa väännän niin kumpaan suuntaan :)?
 
J.Nikkanen
01.08.2015 20:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: En osaa sanoa mitkä oli valmiina paikalla ja jos kaularautaa väännän niin kumpaan suuntaan :)?
 
Käytä huollossa tai tutustu aiheeseen kunnolla ennenkuin alat tekemään. Mnetistäkin taitaa säätövinkkejä löytyä, juutuubastakin lontoonkielisiä vaikka kuinka paljon. Valmistajien sivuilta löytyy monesti selkeät ohjeet .pdf tiedostona.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
Tuoppi99
01.08.2015 20:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tapauksessa kielet on liian lähellä ote lautaa joten vissiin pitäis kääntää kaula ruuvia vasemmalle?
 
J.Nikkanen
01.08.2015 20:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Mun tapauksessa kielet on liian lähellä ote lautaa joten vissiin pitäis kääntää kaula ruuvia vasemmalle?
 
Kaularautaa löysemmälle, eli vastapäivään jota tarkoittanet tuolla vasemmalle kääntämisellä. Kielten korkeus ja intonaatio tarvinnee tsekata myös, sen verta eri setiltä vaikuttaa nämä uudet kielet vanhoihin verrattuna.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
Tuoppi99
01.08.2015 21:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin tossa videoita aiheesta niin voisiko ongelma ratketa sillä että nostaisin bridgeä?
 
The Jack
01.08.2015 21:32:57 (muokattu 01.08.2015 21:35:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vie kitara takaisin liikkeeseen. Yleinen tapa on että kitaraan saa yhden säätökerran kaupan päälle. Sillä tapaa ihmisiä houkutellaan valitsemaan kivijalkaliikkeen verkkokauppojen sijaan. Suurella todennäköisyydellä myyjä säätää kaularaudan puolestasi ilmaiseksi. Vika voi olla myös satulassa. Parasta olisi jos katsot tarkkaan paikanpäällä miten ammattilainen homman hoitaa. Itse arpomalla sekoitat kitaran kaikki säädöt totaalisesti ja pahimmassa tapauksessa aiheutat suurempaakin vahinkoa kiristämällä kaulaa väärään suuntaan. Sähkökitaran kielet saavat muuten vähän rämistäkin ilmän sähköjä.
 
Tuoppi99
01.08.2015 21:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ajatellut tuota asiaa että saa ilman sähköä vähän rätistä! Ja kitara ostettiin reissun päällä joten en pääse liikkeeseen lähiaikoina takaisin. Paljonko tällainen operaatio yleensä kustantaa?
 
hallu
01.08.2015 21:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Enpä ajatellut tuota asiaa että saa ilman sähköä vähän rätistä! Ja kitara ostettiin reissun päällä joten en pääse liikkeeseen lähiaikoina takaisin. Paljonko tällainen operaatio yleensä kustantaa?
 
Taitaapi säätö maksaa kahdesta kolmeen kymppiin riippuen liikkeestä ja tekijästä. Tuo väite että sähkökitarassa saa kielet vähän säristäkin, on vahvasti makuasia ja jotkut hyväksyvät särinän hintana matalasta aktionista, mutta ei itseään kunnioittava soitinseppä päästä käsistään särisevää kitaraa. Särinä riippuu soittotatsista ja sitä kautta musatyylistä ja soundeista. Jos kielet kovasti sähkiksessä särisee niin tappaa se sustainin vaikka ei muuten niin kuuluisikaan. Itse en anna sähkiksenkään säristä koska soitan kliineillä soundeilla ja raskaalla plektrakädellä niin pidän mieluummin kieliä sen verran korkealla että mahtuu liikkumaan särisemättä. Ultragainhevissä soittotatsi yleensä treenataan kevyeksi hiplailuksi niin silloin ei niin helposti särise, mutta toisaalta alavireeseen viritettyä kitaraa ei taida helposti ihan särisemättömäksi saada.
 
Kautta rantain yritän tässä esittää että sun on löydettävä oma totuutesi niille omille säädöillesi. Tehtaan suositukset ja soitinseppojen sätöstaandardit ovat hyvä lähtökohta säädöille.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
01.08.2015 21:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kautta rantain yritän tässä esittää että sun on löydettävä oma totuutesi niille omille säädöillesi. Tehtaan suositukset ja soitinseppojen sätöstaandardit ovat hyvä lähtökohta säädöille.
 
Joh. Ne toimii, niillä pärjää.
 
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
hallu
01.08.2015 22:06:58 (muokattu 01.08.2015 22:09:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Katselin tossa videoita aiheesta niin voisiko ongelma ratketa sillä että nostaisin bridgeä?
 
No se homma menee suunnilleen niin, että kielet harvoin särisevät koko otelaudan matkalta. Jos kielet särisevät matalassa päässä siis läheltä satulaa (engl. nut), niin kaula on liian kaarella eli kaularauta on liian kireällä ja sitä pitää löysätä kiertämällä vastapäivään. Jos kielet särisevät korkeasta asemasta siis sieltä läheltä mikrofoneja, niin kaularauta on liian löysällä ja sitä pitää kiristää kiertämällä myötäpäivään. Jos kielet särisevät koko otelaudan matkalta, niin kielet ovat liian matalalla (tai kaulakulma voi olla pielessä joskus ei varmaan sun tapauksessa) ja tallaa (enl pridge) pitää nostaa. Säädät sen kielten korkeuden sun soittotatsin mukaan niin, että aktion ei ole pahemmin yli kahta miliä eikä kovin paljoa alle puoltatoista milliä (paksut kielet yleensä vähän korkeammalla) kahdennentoista nauhan harjalta kielen alapintaan mitattuna (jotkut lähteet suosittelevat mittaamaan kaulaliitoksen tietämiltä esim. stratossa 16. tai 17. nauha), niin olet aikalailla haarukassa sen kielten korkeuden suhteen ja sitten vaan kaularassista se relief kondikseen. Ei se mitään avaruustiedettä ole ja on oikeasti hyödyllistä opetella tekemään noi perussäädöt itse. Kaularassia ei sitten kierretä hampaat irvessä eikä kierrostolkulla vaan maximissaan neljänneskierros kerrallaan ja lavanpäästä voi vähän venyttää kielten vedon suuntaan ja sen jälkeen kielet vireeseen ja tarkistaa tuloksen. Kun relief vaikuttaa olevan aika lähellä oikeaa (noin neljännesmilli siis ohuen e-kielen paksuus kieli otalautaa vasten painettuna siellä seitsemännen nauhan alla), niin skitta vireeseen ja annat sen asettua yön yli ja tsekkaat aamulla tilanteen, niin kyllä siitä hyvä tulee.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
73nd3r
01.08.2015 22:16:05 (muokattu 01.08.2015 22:44:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valmistajan sivujen mukaan siinä on alunperin "Ernie Ball Regular Slinky #2221 (.010-.046)" eli
bassopuolen kielet on nytpaksummat
> kielijännitys pitäis olla isompi
> kaula käyrempi
> ei pitäis olla liian tiukka kaularauta; ehkä jopa päinvastoin eli liian tiukka.

Silti, en suosittele arvausten perusteella tehtyjä säätöjä - jos teet itse niin tarkista (ihan mittaamalla) se kaulan käyryys eli relief, kielten korkeus ja intonaatio nyt ainakin. Ohjeita on netissä, googlaa electric guitar setup vaikka.
 
Ja kerro terveisiä (per$eestä) soitinliikkeelle, joka myy ton hintaisen kitaran säätämättä - en usko, että pelkkä kieltenvaihto olis tuhonnut muuten täydellisen säädön.
 
Tuoppi99
01.08.2015 22:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri samaa mieltä olen että haluan itse oppia nämä hoitamaan. Olen vasta 5 vuotta kitaraa soittanut eikä oikeastaan ole näitä ongelmia tullu mutta toisaalta kielet onki vaihatettu liikkeessä :). En tiedä onko mahdollista mutta jotenkin se itsestään vähän hellitti se särinä ku kielet Lepäs vähän aikaa. Mä olin vahingossa koittanut kielten korkeutta säätää intonaation säätö ruuveista eli intonaatio pitää korjata ainakin mutta onneksi se on helppo homma :). Kiitos tosi paljon vastauksista!
 
koppalakki
02.08.2015 19:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän ne uudet kielet särisevät aina jonnin verran. Ehkä tärkeämpää olisi kokeilla
vahvistimen kanssa ja kuunnella säriseekö/eikö äänet soi kunnolla vahvarin läpi ennenkuin lähtee säätelemään. Ja siihenkin perehtyy edes jonnin verran.
 
73nd3r
02.08.2015 20:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koppalakki: Kyllähän ne uudet kielet särisevät aina jonnin verran.
Peruskysymyshän särinäongelmissa on, että onks sulla vanhat kielet (ja kieltenvaihto auttaakin yllättävän monessa ongelmassa)...
Vai pitäiskö sit muka aina soitella vanhoilla kielillä? ;)
 
koppalakki: Ehkä tärkeämpää olisi kokeilla vahvistimen kanssa ja kuunnella säriseekö/eikö äänet soi kunnolla vahvarin läpi ennenkuin lähtee säätelemään.
Eri. Säädöissään ja kunnossa oleva kitara ei särise, akustisesti eikä vahvistettuna.
 
koppalakki: Ja siihenkin perehtyy edes jonnin verran.
Tästä samaa mieltä.
 
McLeach
02.08.2015 22:46:09 (muokattu 02.08.2015 22:48:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eri. Säädöissään ja kunnossa oleva kitara ei särise, akustisesti eikä vahvistettuna.
 
Säädöissään? Jos toisen mielestä optimaalitilanne on kun kielet hipoo nauhoja koko kaulan matkalta + soitetaan kovalla tatsilla niin varmasti rämisee.
 
Jeszse
02.08.2015 22:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eri. Säädöissään ja kunnossa oleva kitara ei särise, akustisesti eikä vahvistettuna.
 
Eipä vissii riipu säädöistä. Mulle parhaassa tatsissa ja mun plekukädellä särisee kyllä. Eikä haittaa yhtään.
 
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
73nd3r
03.08.2015 09:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Säädöissään? Jos toisen mielestä optimaalitilanne on kun kielet hipoo nauhoja koko kaulan matkalta + soitetaan kovalla tatsilla niin varmasti rämisee.
Jeszse: Eipä vissii riipu säädöistä. Mulle parhaassa tatsissa ja mun plekukädellä särisee kyllä. Eikä haittaa yhtään.
 
Eihän toi ollu se pointti, tolla tavalla laitettu kitara ei ole säädöissään minkään 'normiohjeen', 'tehdasasetuksen' tai 'manuaalin' mukaan.
 
Jokainen saa tietysti säätää miten tykkää, kun itseä ja kuulijoita ei pärinät häiritse tai jos niitä jopa tarvitaan jossain musiikkityylissä. Mutta tässä ketjussa olettaakseni on pyritty ns. normaalisäätöön.
 
Tuoppi99
09.08.2015 19:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista! Luettuani kirjoituksia ja katseltuani videoita tarpeeksi päätin koittaa itse. Hyvinhän siinä kävi! Särinä katosi, kun kaularautaa rauhassa löysäsin ja sitten vaan laitoin intonaation kohdilleen ja kitara soi taas kuin unelma :D!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «