Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäistä kitaraa hankkimassa
1 2
Terveterve
30.07.2015 12:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän vain sen, että haluan teräskielisen kitaran ja että voin maksaa siitä n. 250e. Eikös tuolla luulisi saavansa hyvän?
Sitten siihen hankintaan. Olisi tietysti parasta mennä liikkeeseen kokeilemaan erilaisia kitaroita. Lähettyvillä on kyllä liike. Tutustuin siihen netissä ja katsoin sen kitaratarjontaa. Sivulla oli vain neljä mallia, jotka ylittivät pudjetinkin. Joten ei.
Tärkein kysymykseni onkin, että Kuinka suuri ""riski" on tilata kitara netistä? Kokemuksia?
Olen kuukausien ajan perehtynyt tähän asiaan, ja olisi mukava päästä jo soittelemaan. Tilaaminen netistä olisi helppoa, mutta se mietityttää. Ja kun niitä mallejakin on niin paljon, niin kuinka voi valita? Pitää varmaan vielä lukea ja katsoa mitä suositellaan yleensä. Ei ole ketään lähipiirissä joka tietäisi mitään kitaroista saati kitaralla soittamisesta.
 
discominister
30.07.2015 13:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon hintaluokkaan on myynnissä varmaankin paljon huonohkoja kitaroita ja muutamia hyviä kitaroita. Ja saman valmistajan ja saman mallinkin sisällä voi olla laadussa suuriakin eroja. Joku yksilö on ihan susi ja joku taas hyvä. Sen takia nettiosto on vähän hazardi, paitsi että voihan sen aina palauttaa 14 päivän sisään. Haastavaa tästä tekee sen, että laatua on vaikea arvioida, jos ei ole perehtynyt.
 
Itse lähtisin metsästämään käytettynä kitaraa, jolloin todennäköisesti sinulla on mahdollista saada 300-500€ hintaluokan kitara alle 250€. Mutta ostaisinko uutena tai käytettynä, lähtisin ensisijassa hakemaan Yamaha- tai Sigma-merkkistä kitaraa. Molemmat tekevät erittäin edullisia kitaroita, jotka oman kokemukseni mukaan ovat kuitenkin laadultaan varsin hyviä ja huonoja kappaleita ei niin paljoa.
 
En tiedä millaista soundia olet ajatellut vai oletko ajatellut ollenkaan, mutta jos asiasta ei ole sen suurempaa näkemystä pyrkisin hankkimaan kitaran, jossa kansi on tehty kokopuisesta kuusesta (solid spruce). Siinä on hyvä lähtökohta hyvälle kitaralle.
 
73nd3r
30.07.2015 15:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta olisi, jos saat jonkun kokeneemman kaverin mukaan ostoksille, tai tsekkaamaan kitaran nettioston jälkeen.
 
En tiedä ikääsi, joten arvauksella (ja jos sinulla menee niin kuin useimmilla), se eka hankittu kitara ei jää viimeiseksi. Siltä pohjalta kokopuukansi ei ehkä ole ihan pakollista - vaikka se yleensä onkin merkki siitä, että kitaraa rakennettaessa on pyritty parempaan.
Noi Yamaha ja Sigma on hyvämaineisia merkkejä, mutta on niitä muitakin - vois vaikka sanoa että toisinpäin; joitain merkkejä kannattaa välttää eli kysy/googlaa kun löydät mielenkiintoisen ehdokkaan.
 
Ja mun mielestä todella tärkeä juttu olis, että se kitara olis säädetty - akustisissa satulan ja tallan tarkistus/säätö ja kaularautasäätö on soittamisen kannalta avainasemassa, mutta uusissa kitaroissa liian usein tekemättä. Jos tilaat netistä, niin jotkut liikkeet säätää kitaran (joskus pienestä lisähinnasta), jotkut ei. Jos päädyt käytettyyn, kysy onko säädetty, ja kuka teki - vastauksesta voi päätellä saako soittopelin. Tämän mnetin torilla näyttää olevan 25 vaihtoehtoa 150-250 € välillä just nyt.
 
Azolith
30.07.2015 16:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sigmoja on tullut viilattua jotain 30kpl ja laatu on kyllä vakuuttanut.
Voisin sopuhintaan viilata ja saisin uusien hinnoista hieman nipistettyä.
Maahantuojan varastotilanne:
http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm
 
.
Terveterve
30.07.2015 17:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Tuohon hintaluokkaan on myynnissä varmaankin paljon huonohkoja kitaroita ja muutamia hyviä kitaroita. Ja saman valmistajan ja saman mallinkin sisällä voi olla laadussa suuriakin eroja. Joku yksilö on ihan susi ja joku taas hyvä. Sen takia nettiosto on vähän hazardi, paitsi että voihan sen aina palauttaa 14 päivän sisään. Haastavaa tästä tekee sen, että laatua on vaikea arvioida, jos ei ole perehtynyt.
 
Itse lähtisin metsästämään käytettynä kitaraa, jolloin todennäköisesti sinulla on mahdollista saada 300-500€ hintaluokan kitara alle 250€. Mutta ostaisinko uutena tai käytettynä, lähtisin ensisijassa hakemaan Yamaha- tai Sigma-merkkistä kitaraa. Molemmat tekevät erittäin edullisia kitaroita, jotka oman kokemukseni mukaan ovat kuitenkin laadultaan varsin hyviä ja huonoja kappaleita ei niin paljoa.
 
En tiedä millaista soundia olet ajatellut vai oletko ajatellut ollenkaan, mutta jos asiasta ei ole sen suurempaa näkemystä pyrkisin hankkimaan kitaran, jossa kansi on tehty kokopuisesta kuusesta (solid spruce). Siinä on hyvä lähtökohta hyvälle kitaralle.

 
Onneksi kitaran tosiaan voi palauttaa. Thomannilta kun katselin niin siellä on aika pitkä palautusaika.
Olen katsellut monia Yamaha merkkisiä, sitä kehutaan paljon, joten sellaista sitten etsimään.
Soundia olen ajatellut vain teräskielten ja nylokielten kannalta. Ja teräskieliseen olen päätynyt, koska nylonkieisessä on pehmeämpi soundi. Muutoin en tiedä soundista tai siitä että mitkä kitaran ominaisuudet siihen vaikuttavat. Kannen materiaaliakin olen miettinyt, ja jos kokopuinen on paras vaihtoehto niin sellainen sitten.
 
Terveterve
30.07.2015 17:31:54 (muokattu 30.07.2015 17:32:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin torista tämmösen:
 
http://www.tori.fi/uusimaa/Yamaha_F … 20SCA_Kitara_20607917.htm?ca=18&w=3
 
En oikein tiedä... mitä mieltä ootte?
 
hallu
30.07.2015 21:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: Löysin torista tämmösen:
 
http://www.tori.fi/uusimaa/Yamaha_F … 20SCA_Kitara_20607917.htm?ca=18&w=3
 
En oikein tiedä... mitä mieltä ootte?

 
No Yamaha on lujan ja luotettavan kitaran maineessa ja itselläni on ollut yksi tuon mallisarjan kitara (FG410 joka oli jostain yheksänkytluvun alkupuolellta) joka osoittautui lujaksi ja luotettavaksi ja soundipoliittisesti ihan kelvolliseksi laitteeksi.
 
Noin pienellä budjetilla kyllä miettisin, että onko elktroniikka ihan välttämätöntä ja voisiko saada vielä pikkuisen paremman jos se koko raha olisi kitaraa eikä hintaan olisi ujutettu vahvistusastetta ja mikrofonia. Mieti mitä haluat silla kitarallasi etupäässä tehdä ja sen mukaan niitä ominaisuuksia arvioit. Esimerkiksi jos pääasiallinen käyttötarkoitus on vaikkapa laulun säestys niin D-koppainen on varmaan paras siihen tarkoitukseen etc. ja näppäily tai bluessoitantaan voi pikkuisen vahvemmin keskeltä honottava kitara olla makeampi vaihtoehto eli katselisin kurvikkaampia kopan muotoja.
 
Tuohon hintaan saataisi jo ihan puukantisia saada joten mieluummin itse katselisin sellaista. Eron täyslaminoituun kyllä huomaa soitossa herkkyytenä ja dynamiikkana.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
discominister
30.07.2015 21:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: Löysin torista tämmösen:
 
http://www.tori.fi/uusimaa/Yamaha_F … 20SCA_Kitara_20607917.htm?ca=18&w=3
 
En oikein tiedä... mitä mieltä ootte?

 
Sanoisin, että erinomainen diili, jos kitara on sitä mitä ilmoituksessa sanotaan. Kannattaa vähän kysellä, että onko kolhuja ja onko kielet korkealla ja onko särinää. Itselläni on hyviä kokemuksia Yamahan FG-sarjan ei-halvimmista malleista.
 
Teude
31.07.2015 10:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä linkistä löytyy aika monta hyvää ehdokasta. http://www.musicradar.com/news/acou … c-guitars-in-the-world-today-582331
Tosin kaikkia noita ei Suomeen edes tuoda ja osa on liian kalliita siihen mitä etsit. Tuossakin listassa löytyy useampi Yamaha ja Sigma, kertoo kyseisten merkkien hyvästä hinta/laatusuhteesta.
Akustisia löytyy tosiaan moneen lähtöön soittotyylien ja kopan mallin suhteen. Kannattaa tosiaan selvittää vaihoehtoja. Helsingissä Yammuja löytää Musiikki Fazerilta ja Sigmoja Kitarapajalta. Molemmissa on hyvä palvelu, joten kannattaa vierailla niissä, vaikka sitten päätyisikin ostamaan käytetyn.
 
discominister
31.07.2015 12:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teude: Tästä linkistä löytyy aika monta hyvää ehdokasta. http://www.musicradar.com/news/acou … c-guitars-in-the-world-today-582331
Tosin kaikkia noita ei Suomeen edes tuoda ja osa on liian kalliita siihen mitä etsit. Tuossakin listassa löytyy useampi Yamaha ja Sigma, kertoo kyseisten merkkien hyvästä hinta/laatusuhteesta.
Akustisia löytyy tosiaan moneen lähtöön soittotyylien ja kopan mallin suhteen. Kannattaa tosiaan selvittää vaihoehtoja. Helsingissä Yammuja löytää Musiikki Fazerilta ja Sigmoja Kitarapajalta. Molemmissa on hyvä palvelu, joten kannattaa vierailla niissä, vaikka sitten päätyisikin ostamaan käytetyn.

 
Joo Helsinkiin vaan reissulle ellei sitten satu ihan Lapissa asumaan. Sovit tällit tuon Yamahan myyjän kanssa ja käyt sitä ennen katsastamassa F-musiikin ja Kitarapajan.
 
Terveterve
01.08.2015 00:37:05 (muokattu 01.08.2015 00:37:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista. Nyt odottelen yhteydenottoa myynnissä olevaa kitaraa koskien. Katselen sitten sen jälkeen taas . Hirveä hinku olisi päästä jo soittelemaan, mutta ei siinä muukaan auta kuin odotella, kenties jopa viikkoja. Toivottavasti ei kauaa...
 
Terveterve
05.08.2015 00:15:16 (muokattu 05.08.2015 00:16:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on kitara! Kelpo peli on. Pitäisi ehkä ostaa viritysmittari. Missä hinnoissa sellaiset liikkuvat? onko helppokäyttöinen?
 
73nd3r
05.08.2015 09:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin kolmellakympillä saa täysin kelvollisia. Puhelimen apsitkin toimii.
Ja haku:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=195339
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=108766&o=0
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=25903
jne.
 
discominister
05.08.2015 10:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: No nyt on kitara! Kelpo peli on. Pitäisi ehkä ostaa viritysmittari. Missä hinnoissa sellaiset liikkuvat? onko helppokäyttöinen?
 
Minkäs ostit?
 
Jos olisin itse ostamassa viritysmittaria ostaisin ehdottomasti uuden TC:n Polytune clipin. Hieman kalliimpi kuin muut, mutta pitäisi olla parhaasta päästä mitä viritysmittareihin tulee. Siihen on myös hyvä satsata, koska itse kitaran ja plektran jälkeen taitaa olla eniten käytössä oleva kitarakama.
 
http://www.strings.fi/viritysmittarit/tc-electronics-polytune-clip
 
Iiwana-80
05.08.2015 10:41:18 (muokattu 05.08.2015 11:01:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: No nyt on kitara! Kelpo peli on. Pitäisi ehkä ostaa viritysmittari. Missä hinnoissa sellaiset liikkuvat? onko helppokäyttöinen?
 
Monenlaisia olen kokeillut, mutta Korgin kromaattinen on kyllä tähän astisista paras http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuotetiedot/tuote_id/2158
 
Vähän kallis, mutta itseä miellyttää erityisesti, että automaattitunnistuksen voi säätää hitaalle (löytyy kolme nopeutta), joka omalla tavallaan tekee virittämisestä täsmällisempää kun edes takaisin veepottavat halpamallit.
 
Tarkkuudessa ei taida olla isoja eroja. Muutaman euron virittimillä saa kitaransa ihan hyvään vireeseen kyllä myös.
 
Terveterve
05.08.2015 13:58:47 (muokattu 05.08.2015 14:04:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin siis torista bongaamani yamahan. Malli FGX720SCA. Uutena maksaa vissiin päälle 400e, ostin 180e. Tätä on käytetty vähän ja näyttää kuin uudelta. Sain kaupanpäälle säilytyslaukun. Hyvät kaupat siis!
 
Niin, ja se plektra. En ole kokeillutkaan soittaa sellaisella. Eikös sitä käytetä näppäilyyn? Onko näppäily sitä että soitetaan aina yhtä kieltä? Oon vähän ulalla.
 
pappasfin
05.08.2015 14:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: No nyt on kitara! Kelpo peli on. Pitäisi ehkä ostaa viritysmittari. Missä hinnoissa sellaiset liikkuvat? onko helppokäyttöinen?
 
Jos tarvitset mukana kannettavaa viritysmittaria niin Seiko SAT501 on ihan tarpeeksi hyvä http://www.power-sound.fi/product_i … -sat-501chrom-viritysmittari-p-3494 (esimerkkinä ensimmäinen pulju joka haulla tuli vastaan, ostat mistä itse näet parhaaksi).
 
Jos et tarvi mukana kannettavaa viritintä ja soittelet tietokoneen ääressä niin netistä löytyy virittimiä kyllä ihan mukavasti, on asennettavia virittimiä ja on online virittimiä.
 
Tärkeintä tietysti on se, että viritin on sun tarpeidesi mukainen laite, onpa se mukana kannettava tai ihan vaan kotikäytössä oleva.
 
PappaSFin
discominister
05.08.2015 16:29:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: Ostin siis torista bongaamani yamahan. Malli FGX720SCA. Uutena maksaa vissiin päälle 400e, ostin 180e. Tätä on käytetty vähän ja näyttää kuin uudelta. Sain kaupanpäälle säilytyslaukun. Hyvät kaupat siis!
 
Niin, ja se plektra. En ole kokeillutkaan soittaa sellaisella. Eikös sitä käytetä näppäilyyn? Onko näppäily sitä että soitetaan aina yhtä kieltä? Oon vähän ulalla.

 
No oot näköjään vähän ulalla! Ei se mitään :D
 
Näppäilyksi kutsutaan nimensä mukaisesti sitä kun oikean käden sormilla näppäillään kieliä ja annetaan siis niillä se värähtelyvoima kielille. Plektra on sellainen pieni muoviläpyskä, jota pidetään oikean käden peukalon ja etusormen välissä. Plektrassa sitten läpsytellään kieliä ja saadaan ääni aikaan.
 
Terveterve
05.08.2015 20:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: No oot näköjään vähän ulalla! Ei se mitään :D
 
Näppäilyksi kutsutaan nimensä mukaisesti sitä kun oikean käden sormilla näppäillään kieliä ja annetaan siis niillä se värähtelyvoima kielille. Plektra on sellainen pieni muoviläpyskä, jota pidetään oikean käden peukalon ja etusormen välissä. Plektrassa sitten läpsytellään kieliä ja saadaan ääni aikaan.


:D noo, nyt sentään tiedän. Oon tosiaan ulalla.
Mä en ole tähänasti kuin näppäillyt. Se on mukavaa. Harjoittelen ensin sitä ja enköhän pian ala soittaa sointujakin. Näppäily tuntuu vaan helpommalle.
Ihan mukavaa on sormillakin näppäillä mutta hankin kyllä plektrojakin. Siinä on kyllä vähän totuttelemista :D
Nyt voisinkin kysyä taas. Kuinka nopeasti kitara menee epävireeseen? Pitäis vaan hankkia nopeasti se viritysmittari.
 
discominister
06.08.2015 09:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terveterve: :D noo, nyt sentään tiedän. Oon tosiaan ulalla.
Mä en ole tähänasti kuin näppäillyt. Se on mukavaa. Harjoittelen ensin sitä ja enköhän pian ala soittaa sointujakin. Näppäily tuntuu vaan helpommalle.
Ihan mukavaa on sormillakin näppäillä mutta hankin kyllä plektrojakin. Siinä on kyllä vähän totuttelemista :D
Nyt voisinkin kysyä taas. Kuinka nopeasti kitara menee epävireeseen? Pitäis vaan hankkia nopeasti se viritysmittari.

 
Se riippuu ihan kitarasta ja olosuhteista. Jos kitara on huono, se saattaa mennä epävireeseen jo 10min soittamisen jälkeen. Toisaalta, jos kitara pitää hyvin vireensä, se voi pysyä vaikka viikon kohtalaisen hyvässä vireessä. Tähän vaikuttaa paljon, joutuuko kitara olemaan vaihtuvissa olosuhteissa, ilman lämpötila ja kosteus.
 
Jos itsekseen soittelet, on tärkeintä, että kielet ovat suhteessa toisiinsa oikeassa vireessä. Kannattaa katsella vaikkapa youtubesta videoita miten kitara viritetään. Jos sinulle on hyvä korva, saat viriteltyä kitaran ilman mitään mittariakin, mutta jos olet kuten minä olin 10 ensimmäistä soittovuotta, tarvitset sen mittarin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «