Hynkel 28.05.2015 10:27:22 | |
---|
Mikko L: olen kuullut "juoruja" että ns. hyvät luonnonpuut ois loppunut ja nyt tehdään kitaroita viljellyistä puista kuivatuskoneilla kun taas vielä jonku aikaa sitten oli vähän perinteikkäämmät puut sekä kuivatusmenetelmät Tämä ei välttämättä ole edes huono asia esim. kitaran soinnin kannalta. Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane. |
gunnar 29.05.2015 12:59:37 (muokattu 29.05.2015 13:04:18) | |
---|
Jeipi: > Juuri niin kuin kirjoitinkin, Gibsonit toimivat "oikein" ;-) Fenderit yms. toimivat väärin päin ja kannattaisi kiinnittää huomiota miten potikat toimivat. Niin tämä lienee täysin tottumus kysymys. Soitin koko nuoruuteni stratolla, jossa potikat oli käännetty vasureiksi. Olen siis tottunut, että Fender toimii oikein ja Gibson väärin ;). Potikan numero asteikko toimii toki kiertäessä väärään suuntaan. Tämä ei haittaa, kun bändi/live soitossa ei niitä kuitenkaan ehdi tuijotella. Kuten Ziggy Buggakin mainitsi, Volume swellit onnistuu minultakin luontevasti vain käännetyillä Fender potikoilla. Potikoista Ite oon käyttänyt myös Lineaari potikkaa, jonka käännän Vasuriksi. Reveverse log potikka olis toki hieno, mutta lineaarisellakin pärjää. Juuri muuten katsoin potikoita netistä ja iloksi huomasin, että ainakin CTS valikoimissa on taas 500k lineaarinen LP potikka. Voisin vaikka vannoa, että muutaman vuoteen ei tällaista LP-mallia ollut valikoimissa millään pää valmistajilla. Ainakaan en ole onnistunut löytämään. Mahtavaa, tällä saan vihdoin käännettyä LP:t täysin vasureiksi :) Nyt löytyy myös SP-elektroniikasta (talvella ei vielä löytynyt): http://www.spelektroniikka.fi/tuott … rinen-potentiometri-lp-malli-113062 |
klobasa 26.07.2015 16:37:34 (muokattu 27.07.2015 08:37:11) | |
---|
PRS Zach Myers semihollow singlecut SE: loistava kitara, mutta strato/telemiehelle soundi liian tunkkainen ja loppuu vahvarista säätövara. Vaihtaisinko 500K potikat isompiin vai tilalle kirkkaammat humbuckerit tai p90 humpparikuorilla? Suosituksia? |
klobasa 28.07.2015 12:46:46 | |
---|
klobasa: PRS Zach Myers semihollow singlecut SE: loistava kitara, mutta strato/telemiehelle soundi liian tunkkainen ja loppuu vahvarista säätövara. Vaihtaisinko 500K potikat isompiin vai tilalle kirkkaammat humbuckerit tai p90 humpparikuorilla? Suosituksia? Kiitos kaikille kattavista vinkeistä ;) Löysin ratkaisun ongelmaan eikä tullut maksamaan mitään: http://www.seymourduncan.com/blog/t … d-squad-muddy-sounding-neck-pickup/ |
Gabe 28.07.2015 12:58:31 | |
---|
Mikäs muuten on nykyään mielipide näiden SE-mallien suhteen: Kuinka moni laskee ne aidoiksi PRS kitaroiksi ja kuinka moni haluaa pitää ne erillään toisistaan? ESP ja LTD noin yleisesti ottaen kai halutaan erottaa toisistaan, samoin kuin Fender ja Squierkin. Hyviä kitaroita nuo SE-mallistonkin mailat ovat, ei puututa nyt siihen. On vain pistänyt silmään miten torilla ja täällä palstalla nämä ovat kaikki yhtä lailla pärssisiä. Mutta sanopa LTDtä ESPiksi tai Squieria Fenderiksi.. |
askomiko 28.07.2015 19:05:52 | |
---|
Mieki liityin Persekerhoon, taloudessa on nyt ollut Mira jo jonkun aikaa. On hyvä! Soundi on kiva, soitettavuus erittäin hyvä koska edellinen omistaja oli jo laittanut tähän Amfisoundilla teräsnauhat. Itseäni häiritsevän "plönk" -atakin matalilta kieliltä sai pois nostamalla kieliä ja avaamalla kaularautaa hiukkasen. Mikkien puolitusvipu on ainut miinus, tuo pitää vaihtaa push-push -potikkaan tai johonkin, nyt tuota huitoo soitellessa vahingossa päälle. Ei liikaa liikkuvia osia, väri vois toki olla parempikin. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
iec 29.07.2015 10:02:58 | |
---|
Gabe: Mikäs muuten on nykyään mielipide näiden SE-mallien suhteen: Kuinka moni laskee ne aidoiksi PRS kitaroiksi ja kuinka moni haluaa pitää ne erillään toisistaan? ESP ja LTD noin yleisesti ottaen kai halutaan erottaa toisistaan, samoin kuin Fender ja Squierkin. Hyviä kitaroita nuo SE-mallistonkin mailat ovat, ei puututa nyt siihen. On vain pistänyt silmään miten torilla ja täällä palstalla nämä ovat kaikki yhtä lailla pärssisiä. Mutta sanopa LTDtä ESPiksi tai Squieria Fenderiksi.. Mä ainakin ajattelen SE-mallien olevan kuin Meksikon tai Kiinan Fenderit verrattuna USAn Fendereihin. Tosin Prs ei yritä hämätä epämääräisyydellä kuten Fender. Pärssisistä tietää tasan tarkkaan, että SE:t on USAn ulkopuolella tehtyjä ja muut sitten USAssa. Itse ainakin pystyn rinta rottingilla kertoa, että omistan SE-mallin. Joka tapauksessa haaveissa siintää made in USA PRS-kitara :) -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Progorava 29.07.2015 10:32:28 | |
---|
Mites leveä kaula noissa korean se:ssä on satulan kohalta? Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki |
klobasa 29.07.2015 10:53:24 (muokattu 29.07.2015 10:54:38) | |
---|
Progorava: Mites leveä kaula noissa korean se:ssä on satulan kohalta? PRS sivuilla tais olla tarkat speksit. Omassa ZM on wide-fat kaula, eli 43mm satula ja mukavasti kättä täyttävä profiili. Istuu omaan käteen vähintään yhtä hyvin kuin parhaat strato ja telekaulat mitä on vuosien varrella tullut kokeiltua. Oman rajallisen PRS kokemuksen perusteella voin sanoa, että se missä oma SE eroaa ameriikan malleista on bling bling ja elektroniikat. Ameriikan malleissa on puut ja koristeet yms. fiinimpää, mutta soittotatsissa oma soitin on aivan samalainen kuin 4 kertaa kalliimpi (käytettynä) vastaava USA malli mitä on tullut kokeiltua. Ja viimeistely käytännössä täysin virheetöntä. Ero lienee samalainen kuin esim. Fender CS ja parhaissa MIM malleissa. |
LaMotta 29.07.2015 13:46:19 | |
---|
Minun kokemusteni ja havaintojeni mukaan usa ja Meksiko fendereiden välillä on vähemmän eroa puissa ja soittotatsissa kuin usa ja korea prssien välillä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Progorava 29.07.2015 14:18:35 (muokattu 29.07.2015 14:19:29) | |
---|
LaMotta: Minun kokemusteni ja havaintojeni mukaan usa ja Meksiko fendereiden välillä on vähemmän eroa puissa ja soittotatsissa kuin usa ja korea prssien välillä. Minun kokemusteni ja havaintojeni mukaan kahden am std fenkun välilläkin voi olla hyvinkin suuri ero tatsissa vaikka olisivat samalta vuodelta. Sinänsä voisi kuvitella, että cnc on hoitanut homman kotiin mutta viimeistely jää ihmiselle. Se on niin pienenstä kiinni. Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki |
askomiko 29.07.2015 17:57:33 (muokattu 29.07.2015 17:59:25) | |
---|
Miul testaamissa SE:issä on ollut liian pienet nauhat. Mallikohtaista toki. Sähköosat halvinta mahdollista, minipotikat yms. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Lunnu 29.07.2015 19:18:56 | |
---|
Gabe: Mikäs muuten on nykyään mielipide näiden SE-mallien suhteen: Kuinka moni laskee ne aidoiksi PRS kitaroiksi ja kuinka moni haluaa pitää ne erillään toisistaan? ESP ja LTD noin yleisesti ottaen kai halutaan erottaa toisistaan, samoin kuin Fender ja Squierkin. Hyviä kitaroita nuo SE-mallistonkin mailat ovat, ei puututa nyt siihen. On vain pistänyt silmään miten torilla ja täällä palstalla nämä ovat kaikki yhtä lailla pärssisiä. Mutta sanopa LTDtä ESPiksi tai Squieria Fenderiksi.. SE malli sopii sellaiselle jolle ei ole niin tärkeää omistaa 'autenttinen' vehje. Jollekin kelpaa tokai, toinen haluaa gibsonin sen tuoman mielihyvän takia. Itselläni oli jokin aikaa takaperin PRS CE ja olihan se hyvä, vähän sieluton ehkä. Mun mielestäni toi SE malli on just niinkuin squier strato tai joku giban halpiskopio. Nykyään (vanhus muistelee) joka tapauksessa myös budjettiluokan skebat on aika lailla eri tasolla kuin silloin kun mä aloittelin. Nostalgy is not what it used to be |
Ziggy Bubba 29.07.2015 19:56:12 (muokattu 29.07.2015 20:01:03) | |
---|
Itellä on jenkkiläinen Custom 22, mutta varmasti olisi valikoimissani käynyt myös SE jos toinenkin jos firma tekisi niitä vasureille. Oikeakätisiä SE-malleja olen tutkaillut useaan otteeseen kaupoissa ja onhan nekin hyvää laatua. Raudat vaikuttavat halvemmalta kamalta ja useassa ulkonäköön liittyvässä asiassa on säästetty (esim. Customien kannet on SE:issä eri muotoisia kaarevuudeltaan). Kaulan viimeistely omassa CU22:ssa on kyllä selkeää huippua omista kitaroista. Puut eivät tunnu elelevän edes Suomen karuissa keleissä, tatsi on mainio vuoden ympäri. Vireen kanssa ei tartte kitaran fiksun suunnittelun ja hyvin tehdyn satulan ansiosta tapella. Jenkkiläisissä tuppaa myös olemaan erityisen nättiä puuta kaulassa, otelaudassa, rungossa ja kannessa. Itse en voi kiistää, etteikö näillä ulkonäköseikoilla myös olisi tekemistä sen kanssa, miten usein kitaran ottaa soittoon. Raudoista tykkään erityisesti kitaran 59/09-mikeistä ja tosi jämyistä ja tarkoista Phase III -virittimistä: https://kitarablogi.files.wordpress … 012/06/prs-studio-e28093-tuners.jpg E: Tuolta näkee helposti kaikkien PRS-kaulojen mitat: http://www.prsguitars.com/csc/neckprofiles.html |
Progorava 30.07.2015 09:22:42 | |
---|
Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki |
juki 30.07.2015 14:19:32 (muokattu 30.07.2015 14:19:50) | |
---|
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! |
Gabe 30.07.2015 14:40:44 | |
---|
Onko kaikissa jenkki persuissa masuviisteet? |
Gabe: Onko kaikissa jenkki persuissa masuviisteet? Mitä nopeesti kattelin firman sivuilta, niin uusissa näyttäs olevan kaikissa. Hollowbody-malleissa tosin ei varsinaisesti, mutta takakansi on muuten kaareva. Toi PRS:n mahaviiste on muuten varsin loiva jos vertaa vaikka Stratoon. |
Progorava 30.07.2015 20:14:29 | |
---|
Gabe: Onko kaikissa jenkki persuissa masuviisteet? saasta. koko päivän olen miettinyt, että mikä hitto on masutiiviste. -> lääkkeet... Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki |
Gabe 31.07.2015 18:53:32 | |
---|
Ziggy Bubba: Mitä nopeesti kattelin firman sivuilta, niin uusissa näyttäs olevan kaikissa. Hollowbody-malleissa tosin ei varsinaisesti, mutta takakansi on muuten kaareva. Toi PRS:n mahaviiste on muuten varsin loiva jos vertaa vaikka Stratoon. Ok, en ole koskaan ollut noiden viisteiden perään. Varsinkin tuo mahaviiste häiritsee, stratonkin huonoin puoli. |