Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rakot käsissä
1 2
TemeTuo
02.01.2015 00:45:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt soitellut tässä pari vuotta, ja tuntuu että rakot on ikuinen vaiva. Soittelen n.2-4 kertaa viikossa. Uskon, että kapulaote on vähän "väärä" kun tulee painettua melko kovaa kapuloista, mutta soitto luonaa silloin helpoiten. En ole alussa opetellut kunnollista kapulaotetta. Pitäisikö nuo rakot jossain vaiheessa helpottaa vai pitääkö ottaa niskasta kiini ja opetella soittamaan vähän pienemmällä puristuksella? Kiitos.
 
Kailis
02.01.2015 01:00:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rames32fin: Olen nyt soitellut tässä pari vuotta, ja tuntuu että rakot on ikuinen vaiva. Soittelen n.2-4 kertaa viikossa. Uskon, että kapulaote on vähän "väärä" kun tulee painettua melko kovaa kapuloista, mutta soitto luonaa silloin helpoiten. En ole alussa opetellut kunnollista kapulaotetta. Pitäisikö nuo rakot jossain vaiheessa helpottaa vai pitääkö ottaa niskasta kiini ja opetella soittamaan vähän pienemmällä puristuksella? Kiitos.
 
Viittaisi väärään otteeseen. Sinuna opettelisin oikean.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Bobana
03.01.2015 13:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakot ei pitäisi vaivata kuukautta pitempään jos pari kertaa viikossa soittelee. Tarkoittaa siis sitä että aloittaa kokonaan soittamisen tai on ollut pitkä väli tyyliin vuosi. Eli jotain on pielessä otteessa niinkuin meinasit.
 
Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa.
PeteHon
03.01.2015 13:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä muistelisin että rakkoja oli käsissä ainakin pari ensimmäistä vuotta useiden bänditreenien jälkeen. Tuosta en osaa sanoa josko vika on kapulaotteessa vai ei mutta veikkaisin että kyse on vain siitä että kädet "parkkiintuu" pikkuhiljaa. Hauska muistella kuinka usein bänditreenien jälkeen kaivoin äidin parsinneulan esille, kuumensin kärjen ja puhkoin "vesikellot" sormista. Nykyään, yli parikymmentä vuotta myöhemmin kädet ei säikähdä juuri mistään. :-)
 
Musa ei ole kisa
hollmi-5
03.01.2015 23:53:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rames32fin: Olen nyt soitellut tässä pari vuotta, ja tuntuu että rakot on ikuinen vaiva. Soittelen n.2-4 kertaa viikossa. Uskon, että kapulaote on vähän "väärä" kun tulee painettua melko kovaa kapuloista, mutta soitto luonaa silloin helpoiten. En ole alussa opetellut kunnollista kapulaotetta. Pitäisikö nuo rakot jossain vaiheessa helpottaa vai pitääkö ottaa niskasta kiini ja opetella soittamaan vähän pienemmällä puristuksella? Kiitos.
 
Kapulaote haltuun. Tosin oikein kovaa soittaessa ja paksulla kepillä tahtoo rakkoja tulla siltikin, vaikka ote olisi hyvä. Itselläni tuota vaivaa ei ole ollut sen jälkeen, kun opettelin kapulaotteen sellaiseksi, että kapula pomppaa noin kymmenen kertaa itsekseen yhdellä lyönnillä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
rockid
03.03.2015 05:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Kapulaote haltuun. Tosin oikein kovaa soittaessa ja paksulla kepillä tahtoo rakkoja tulla siltikin, vaikka ote olisi hyvä. Itselläni tuota vaivaa ei ole ollut sen jälkeen, kun opettelin kapulaotteen sellaiseksi, että kapula pomppaa noin kymmenen kertaa itsekseen yhdellä lyönnillä.
 
Joo tämä on totta. Itse olen ainakin soittanut aktiivisesti rokkia yli 20v ja näitä rakkoja vaan tulee välillä. Varsinkin pitkien keikkojen/treenien jälkeen. Omissa rumputreeneissäni kun soitan maltillisemmin ja kevyempää kamaa niin tämä onglema poistuu. Eli kuten sanottu niin uskon että musatyyli,kapulat ja toki kapulaote vaikuttaa.
 
Kapulaotteen ja kapuloiden ollessa oikeat voi alkaa miettiä "maltillisemmin" soittoa, mitä en ainakaan raskaammassa musassa suosittele. Sipsutukset sitten erikseen.
 
Eos
03.03.2015 13:30:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockid: Joo tämä on totta. Itse olen ainakin soittanut aktiivisesti rokkia yli 20v ja näitä rakkoja vaan tulee välillä. Varsinkin pitkien keikkojen/treenien jälkeen. Omissa rumputreeneissäni kun soitan maltillisemmin ja kevyempää kamaa niin tämä onglema poistuu. Eli kuten sanottu niin uskon että musatyyli,kapulat ja toki kapulaote vaikuttaa.
 
Kapulaotteen ja kapuloiden ollessa oikeat voi alkaa miettiä "maltillisemmin" soittoa, mitä en ainakaan raskaammassa musassa suosittele. Sipsutukset sitten erikseen.

 
Itsellä oli tätä rakkovaivaa kun tuli useamman kuukauden mittainen tauko treenaamiseen. Hieman yllättäen pahimpana vasempaan käteen vaikka oikeakätinen olen, kapulaote nyt on mitä on.
 
Huomasin että kunnollisella käsien pesulla rakkojen syntymistä sai hieman lievitettyä, kun ei ole näpit heti kättelyssä niin tahmassa, toki tarpeeksi pitkässä reenissä alkaa näpit hikoamaan, jonka itse koen ongelmalliseksi.
 
Ei nuo enää noin kahdeksan reenikerran jälkeen ole vaivannut, näpit kovettuneet ennalleen ja settiä kärsii piestä olan takaa.
 
Jos kuitenkin jatkuvaa vaivaa eikä rakot ehdi ennen seuraavaa treeniä juuri parantua, suosittelen laastaria/teippiä väliaikaiseksi ehkäisyksi.
 
Eukka
03.03.2015 21:44:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakkoja ei pitäisi olla koskaan.
 
Akatax for you!
Filippa
04.03.2015 04:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eukka: Rakkoja ei pitäisi olla koskaan. harvoin tulee mut kyllä tulee. Esim kun toittaa kehnoilla kamoilla heviä. Jos kokeilee vetää sohvatyynyyn täysii 10minaa niin varmasti rakot vaikka tekniikka hallus kun fiiliksel vetää täysii.
 
tomboarmageddon
04.03.2015 07:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa reenata rentoa otetta joo ja ranteidenkin käyttöä ja että rannekkin on rento. Lujaa ranteellakin lyödessä pitää pompata ja eisaa lyödä läpi. Mullei oo ees mitään kovettumia sormissa vaikka tota öykkämöykkää paksuilla kapuloilla täysillä tulee soitettua myös.
Mä oon löytäny otteeen vähän silleen että pikkurillillä, nimettömällä ja keskarilla pitää tavallaan enemmän kiinni ja etusormi ja peukku kevyellä otteelle, siis lujaa soittaessa. Lyönti kädestä ja pääasiassa ranteesta. Sormillakin kutenkin vauhtia kapulalle...
 
kincy
24.04.2015 19:15:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tulee silloin tällöin oikeaan käteen rakkula. Olen huomannut johtuvan siitä kun temmot nousee tietyn rajan yli, alan puristamaan kapulaa crashiin kompatessa. Ongelma pieneni merkittävästi kun vaihdoin isompaan komppicrashiin mutta eipä se sitä tosiasiaa poista, että rentoutta pitää treenata.
 
On Every Street
01.06.2015 23:28:53 (muokattu 01.06.2015 23:29:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on oikean käden etusormessa kovettuma, jonka kohdalta sormi on pari milliä paksumpi kuin vasemman käden sormi. Johtuu tavastani pitää oikean käden kapulaa etusormen ja keskisormen välissä. Vasen kapula on traditional gripin mukaisesti etusormen ja nimettömän välissä, eikä siihen käteen ole tullut rakkoja tai kovettumia.
 
rockid
24.07.2015 21:28:21 (muokattu 24.07.2015 21:29:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Mulla tulee silloin tällöin oikeaan käteen rakkula. Olen huomannut johtuvan siitä kun temmot nousee tietyn rajan yli, alan puristamaan kapulaa crashiin kompatessa. Ongelma pieneni merkittävästi kun vaihdoin isompaan komppicrashiin mutta eipä se sitä tosiasiaa poista, että rentoutta pitää treenata.
 
Olen yhä edelleen sitä mieltä että vaikka olisi kuin ammattimies niin rakkoja/kulumia voi tulla. Sama koskee maailman huippujuoksijoita. Tekniikka ja varusteet varmasti hallussa mutta silti jalat rakoilla. Kovaa ja tosissaan kun tekee niin kyllä se näkyy ja kuuluu....
 
hollmi-5
24.07.2015 22:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockid: Olen yhä edelleen sitä mieltä että vaikka olisi kuin ammattimies niin rakkoja/kulumia voi tulla. Sama koskee maailman huippujuoksijoita. Tekniikka ja varusteet varmasti hallussa mutta silti jalat rakoilla. Kovaa ja tosissaan kun tekee niin kyllä se näkyy ja kuuluu....
 
Nirhautumat ja rakot on ihan yhtä hyvä merkki tekniikan vajavaisuudesta, kuin montut kalvoissa ja rikki menneet symbaalit. Anna kapulan pompata.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Bobana
26.07.2015 00:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockid: Olen yhä edelleen sitä mieltä että vaikka olisi kuin ammattimies niin rakkoja/kulumia voi tulla. Sama koskee maailman huippujuoksijoita. Tekniikka ja varusteet varmasti hallussa mutta silti jalat rakoilla. Kovaa ja tosissaan kun tekee niin kyllä se näkyy ja kuuluu....
 
Kannuja soittaessa niitä ei kyllä tuu jos on tekniikat kunnossa.
Itse olen kaukana ammattilaisesta mutta soitan poppia+rokkia, metallia ja äärimetallia eli bändejä on ja soittotunteja paljon. Ei ole käsissä sen kummempia kovettumia yms. puhumattakaan niistä rakoista. Homma haltuun vaan. Siitä se lähtee ja näpit kestää.
 
Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa.
rockid
27.07.2015 21:00:28 (muokattu 27.07.2015 21:07:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bobana: Kannuja soittaessa niitä ei kyllä tuu jos on tekniikat kunnossa.
Itse olen kaukana ammattilaisesta mutta soitan poppia+rokkia, metallia ja äärimetallia eli bändejä on ja soittotunteja paljon. Ei ole käsissä sen kummempia kovettumia yms. puhumattakaan niistä rakoista. Homma haltuun vaan. Siitä se lähtee ja näpit kestää.

 
Ei mulla rakkoja tule :) Kerran vuodessa voi tulla. Olen huomannut että jos kädet hikoilee kovasti niin se edesauttaa rakkojen syntymistä. Toinen tekijä on jos soitaa paljon kantti-iskuja snareen. Alkuaikoina kun soitin aina snaret kanttiin niin vasempaan käteen tuli rakko. Koskaan ei tullut oikeaan käteen. Kokemuksen myötä vaivat ovat hävinneet. En siis lähtisi heti laittamaan satunnaisia rakkoja tekniikkaviaksi....
 
Gingerlady
27.07.2015 21:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockid: Ei mulla rakkoja tule :) Kerran vuodessa voi tulla. Olen huomannut että jos kädet hikoilee kovasti niin se edesauttaa rakkojen syntymistä. Toinen tekijä on jos soitaa paljon kantti-iskuja snareen. Alkuaikoina kun soitin aina snaret kanttiin niin vasempaan käteen tuli rakko. Koskaan ei tullut oikeaan käteen. Kokemuksen myötä vaivat ovat hävinneet. En siis lähtisi heti laittamaan satunnaisia rakkoja tekniikkaviaksi....
 
Totta. Jos rakot tai nirhaumat kiusaa erittäin harvoin niin ei siitä yöunia kannata menettää. Jos vaivat ovat toistuvia niin sitten asia on toinen.....
 
rockid
27.07.2015 21:16:40 (muokattu 27.07.2015 21:23:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gingerlady: Totta. Jos rakot tai nirhaumat kiusaa erittäin harvoin niin ei siitä yöunia kannata menettää. Jos vaivat ovat toistuvia niin sitten asia on toinen.....
 
Juuri näin. Mun rakkoilu loppui alkuaikoina kun oppisin pitämään kaupuloita eritavalla kuin kirvestä :)
 
Peikkomies
13.08.2015 01:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tuli oikean käden etursomeen välillä isojakin rakkoja mutta niistä muotoutui kunnon tyäukkokovettuma joten eipä haittaa enää
 
Tuplapasarimies ite
jarome
13.08.2015 08:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tuli rakkoja aikanaan kun tekniikka oli hakusessa.
Ja ainut kapulan katkeaminen ikinä on tapahtunut myös silloin.
Ja sitä miten symbaaleja saa rikki oikealla tekniikalla; en ymmärrä vieläkään. Jos ei valmistuksessa ole tapahtunut jotain pieleen :)
 
decorating time
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «