Aihe: Led zeppelin
1 2 3 4 5123 124 125 126 127132 133 134 135 136
AP
20.07.2015 14:35:21
Regalis Apertura: No jos Plantin juttuihin on uskominen, niin reunionia on turha enää odotella tuon muistokonsertin jälkeen. Kyllähän tuosta keikastakin huomasi että ääni ei enää kestä Zeppelin-tyylistä korkealta ja kovaa-laulutyyliä.

Toisaalta oli ihan ryhdikäs ratkaisu laulaa suosiolla ihan toisin kuin levyltä on totuttu kuulemaan, eikä yrittää veri korvista suihkuten väkisin repiä.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Stradlin
20.07.2015 14:54:28
AP: Toisaalta oli ihan ryhdikäs ratkaisu laulaa suosiolla ihan toisin kuin levyltä on totuttu kuulemaan, eikä yrittää veri korvista suihkuten väkisin repiä.

Joo, itse kyllä tykkäsin Plantin laulusta ja esiintymisestä muutenkin tuossa. Enemmänkin Page tuntui olevan jonkunlainen heikko lenkki, vaikka ihan kelvollisesti veti hänkin.
"Voi kun täällä onnistuisi älykkäästi keskustella avaruusliskoista ynnä sun muista. Mutta tervettä keskustelua ei synny minnekään kun heti hyökätään ad hominem viesteillä päälle." - Anonymous-jazz
Milkop
20.07.2015 14:55:42

Stradlin: Enemmänkin Page tuntui olevan jonkunlainen heikko lenkki, vaikka ihan kelvollisesti veti hänkin.

Stairwayn soolo meni ainakin vähän sinne päin, mutta muuten ihan hyvää esitystä kaikilta. Pelkäsin paljon pahempaakin.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Tympee Huttunen
20.07.2015 15:18:54
Page veti koko keikan ronskilla otteella. Yhdessä biisissä oli E-kielikin hypännyt tallapalasta eikä se menoa haitannut. Mut mun mielestä Pagen soitto on aina ollut vähän tahmeaa ja ronskia, mikä ei toki tee siitä huonoa.

Mukavaa, että Plant kertoi biisien taustoista ja siitä keneltä ne oli var... lainattu. Sopii yhteen Plantin musiikillisen matkan kanssa, joka on jatkunut tähän päivään asti vaikutteita ottavana ja uudistuvana.
HaloOfFlies
20.07.2015 16:36:03 (muokattu 20.07.2015 16:36:53)

Neljä ekaa biisiä menivät Pagelta ja muultakin bändiltä täysin metsään, ainoastaan Jones saa puhtaat paperit. Kone käynnistyi oikeastaan kunnolla In My Time Of Dyingista ja sen jälkeen se olikin silkkaa murhaa.
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb.
Muovinen
20.07.2015 22:35:54

Mitä oon jotain vanhempia keikkataltioita nähny niin kai se Page on aina suht sinnepäin vetäny. Kyllä mulla kävi kitaransoitto aika monessa kohtaa korvaan. Jones sen sijaan vaikutti rautaselta ammattilaiselta. No Quarterin kosketinosuudet on hienot!
Lunnu
20.07.2015 23:41:27
Muovinen: Mitä oon jotain vanhempia keikkataltioita nähny niin kai se Page on aina suht sinnepäin vetäny. Kyllä mulla kävi kitaransoitto aika monessa kohtaa korvaan. Jones sen sijaan vaikutti rautaselta ammattilaiselta. No Quarterin kosketinosuudet on hienot!

En ihmettele jos Plant ei haikaile kiertueelle Pagen kanssa. Ainahan se on ollu paska mutta toi keikka sattui korvaan pahasti.
Nostalgy is not what it used to be
Bonham
21.07.2015 00:09:06
Muovinen: Mitä oon jotain vanhempia keikkataltioita nähny niin kai se Page on aina suht sinnepäin vetäny. Kyllä mulla kävi kitaransoitto aika monessa kohtaa korvaan. Jones sen sijaan vaikutti rautaselta ammattilaiselta. No Quarterin kosketinosuudet on hienot!

Jaa. Mä olen aina ajatellut, että biisin tekijä saa esittää sen juuri niin kuin haluaa.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
bluesy
21.07.2015 09:04:11
Jaahas, mitäs tuosta tallenteesta nyt mainitsisi...

Nämä live-dvd analysoinnit on aina vähän hankalia,
varmasti paikanpäällä olleelle ikimuistoinen, mitä tähän talleenteeseen on soittoa korjailtu eipä ole varmaa tietoa...
Useampi vuosi meni ennenkuin tämä julkaistiin, joten eipä kaikki tainneet olla tyytyväisiä kokonaisuuteen.

Plantin osuudet ihan rautaa, samoin basso/koskettimet, rummut kanssa...
mutta sitten Page...mitä tuohon nyt sanois?
Jos biisien tekijä saa soittaa miten haluaa ja oli sitten miten metsään mennytä ja se riittää jengille...
Eipä ole ainakaan kitaraa korjattu jälkeenpäin, kyllä niin pahalta kuulostaa moninpaikoin.

se mitä Plantin laulua korjailtu on nappiin onnistunutta, olis voinu vähän edes Pagen soitolle tehdä jotain.

Taitaa olla samaa kuin Berryn kohdalla, ei saa sanoa ääneen vaikka mieli tekisi.
Regalis Apertura
21.07.2015 09:54:57
Meikäläisen puukorville Pagen soitto oli yllättävänkin hyvän kuuloista. Olen ehkä liian fanipoika kritisoimaan;)...
Jake24-25
21.07.2015 10:08:09 (muokattu 21.07.2015 10:09:13)
bluesy: Jaahas, mitäs tuosta tallenteesta nyt mainitsisi...

Nämä live-dvd analysoinnit on aina vähän hankalia,
varmasti paikanpäällä olleelle ikimuistoinen, mitä tähän talleenteeseen on soittoa korjailtu eipä ole varmaa tietoa...
Useampi vuosi meni ennenkuin tämä julkaistiin, joten eipä kaikki tainneet olla tyytyväisiä kokonaisuuteen.

Itseasiassa keikka on julkaistu DVD:llä jo vuonna 2012. Itselläni on tämä DVD. Tuo DVD julkaistiin Celebration Day tupla Live-CD:n yhteydessä. Nyt saattoi olla ensimmäinen kerta TV:n puolella ainakin Suomessa.

Mitäs tästä keikasta sanoisi. Näin nykyisin enemmän basismiin suuntautuneena ihastelin John Paul Jonesin bassottelua. Kitaristina kiinnitin huomiota myös Jimmy Pagen osittain hieman hapuilevaan soittoon. Jos olisin vielä Zeppelin-fani en osaisi kriittisin silmin katsoa tuota keikkaa, mutta näin analyyttisenä ja mahdollisimman puolueettomana sanoisin että ei aivan täyden kympin arvoinen keikka. Hyvä keikka oli toki, mutta parantamisen varaa jäi paljonkin - varsinkin kitaraosuuksien osalta.
Rämppy
21.07.2015 11:59:49 (muokattu 21.07.2015 12:02:46)
John Paul Jonesin soitto oli se, mihin skidinä ensimmäisenä kiinnitin huomiota zepukoita kuullessani. Että onpa makeen kuuloista bassoa: raskasta, melodista ja funkya. Hienot soundit, eikä soittanut vain yhdellä soundilla. Jotenkin tuon ukon muusikkous basistina, kosketinsoittajana jne. vakuuttaa. Mun mielestä tämän bändin hienous perustuu melkeinpä eniten loistavan rytmiryhmän panokseen. Tosin diggailen ihan täysillä myös Plantin laulusta ja Pagen kitaroinnista. Page ei pelkää ottaa riskejä. Välillä käydään pientareen puolella, mutta se ei haittaa kun soitto on rikasta ja kekseliästä. Pagen rohkeasta soittomeiningistä on monella tämän päivän kitaristilla opittavaa.
Saahan sitä sanoa.
Lunnu
21.07.2015 13:35:42 (muokattu 21.07.2015 13:45:34)
Rämppy: John Paul Jonesin soitto oli se, mihin skidinä ensimmäisenä kiinnitin huomiota zepukoita kuullessani. Että onpa makeen kuuloista bassoa: raskasta, melodista ja funkya. Hienot soundit, eikä soittanut vain yhdellä soundilla. Jotenkin tuon ukon muusikkous basistina, kosketinsoittajana jne. vakuuttaa. Mun mielestä tämän bändin hienous perustuu melkeinpä eniten loistavan rytmiryhmän panokseen. Tosin diggailen ihan täysillä myös Plantin laulusta ja Pagen kitaroinnista. Page ei pelkää ottaa riskejä. Välillä käydään pientareen puolella, mutta se ei haittaa kun soitto on rikasta ja kekseliästä. Pagen rohkeasta soittomeiningistä on monella tämän päivän kitaristilla opittavaa.

Outoa - mun mielestä Pagen kitarointi on aina ollut mielikuvituksetonta rävellystä (eritoten livevedot).
Ehkä mä olen vaan sitten missannut ne helmet..

edit: kirotusvihreitä - mainittakoon vielä että hyviä biisejä siis on tehnyt hän
Kefiiri
21.07.2015 13:48:52 (muokattu 21.07.2015 13:51:13)
qal: Outoa - mun mielestä Pagen kitarointi on aina ollut mielikuvituksetonta rävellystä (eritoten livevesot).
Ehkä mä olen vaan sitten missannut ne helmet..

Mun mielestä taas Pagen tatsissa on aina semmoista herkkyyttä ja nyanssia, että se vetää pöpelikköönkin kuuntelemisen arvoisesti. Mielikuvitukseton ei todellakaan ole se sana mitä käyttäisin... toki, ankara fanipoika olen :D

Lainaan vielä Rämpyltä rivin:

Pagen rohkeasta soittomeiningistä on monella tämän päivän kitaristilla opittavaa.

Todellakin näin.
En ole musiikin asiantuntija.
shuffle
21.07.2015 14:19:57
Tuota keikkaa katsoessa tajuaa miten paljon Zeppelin on Plantin laulun varassa.
Hyvinhän ne muutkin vetää, mutta se Plantin korkean laulun puuttuminen on iso puute. Page on rock-kitaristi, ei voi verrata mihinkään fuusiojazzmiehiin, aivan eri laji. Toisessa tärkeää meininki, toisessa tekniikka.
En ole koskaan ollut varsinaisesti fani, niin katsoo ikään kuin ulkopuolisemmin.
Lähes kaikki rock-soittajat menettävät osan energiastaan ja taidostaan ikääntyessään, rumpalit etenkin. Se on normaalia. Ikäisekseen Page pärjäilee mielestäni ihan hyvin.
2541
21.07.2015 14:29:58

shuffle: Tuota keikkaa katsoessa tajuaa miten paljon Zeppelin on Plantin laulun varassa.
Hyvinhän ne muutkin vetää, mutta se Plantin korkean laulun puuttuminen on iso puute.

Ei häirinnyt yhtään, päinvastoin. Joku "For Your Life" tais mennä ihan samoin kuin aikoinaankin, eli rupes Plant himmailemaan jo 70-luvulla koska oli pakko.
S.W.
21.07.2015 15:53:40
Siihen nähden, että Led Zeppelin heitti vain yhden paluukeikan (vrt. Cream), olisin odottanut hieman pitempää konserttia, aika moni klassikko jäi sittenkin soittamatta: Immigrant Song, Heartbreaker, When the Levee breaks, Achilles Last Stand.

Olen joskus miettinyt, mitä bändille olisi käynyt, jos se ei olisi koskaan hajonnut. Miehistö olisi ehkä vaihtunut ja esim. Jimmy Page ainoa alkuperäinen muusikko. Kiertelisikö se jonkun Uriah Heepin tavoin soittamassa vaikkapa jossain Savonlinnassa ja Uudessakaupungissa? Ja fanijoukko haluaisi ilta toisensa perään kuulla Whole Lotta Loven ja kaiken huipentavan Stairway to Heavenin? Albumeja olisi ilmestynyt kolmisenkymmentä ja nuoret besserwisserkriitikot ihmettelisivät kuinka nuo jaksavat/ viitsivät/ kehtaavat.
Lunnu
21.07.2015 15:56:26
shuffle: ?...Page on rock-kitaristi, ei voi verrata mihinkään fuusiojazzmiehiin, aivan eri laji. Toisessa tärkeää meininki, toisessa tekniikka. .

Tämä on sellainen asia jota en oikein tahdo sulattaa. Jos rock-kitaristi soittaa päin persettä niin se sulatetaan kunhan on 'hyvä meininki' - ok, mutta se että sitä tituleerataan jotenkin taitavaksi kaveriksi on kyllä puppua.
Missä tahansa muussa lajissa huono soittaja on ... no - huono.

Ja koska on kuitenkin myös oikeasti taitavia rock-kitaristeja niin tuo sattuu maallikon oikeudentajuun
Kefiiri
21.07.2015 19:30:47
qal: Missä tahansa muussa lajissa huono soittaja on ... no - huono.

Rokkihommassa on eri kriteerit, sehän siitä tekee rokkia ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)