Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5119 120 121 122 123215 216 217 218 219
JaaGeRMaisTeR
19.07.2015 23:18:14
Gabe: Tuskin, sen verran tuli niin rahallisesti, ajallisesti kuin hermojenkin osalta takkiin että varmaan nyt uskon että ei ole minun juttu. Itse taas veikkaan teikäläisen tähänastisen ajatusten perusteella että se on maksimissaan 6kk ja tuo sinun Bluetone on torilla

Jaa ken tietää. Hyvä pikku nuppi tuo lead on, mutta pitää alkaa putkia vaihtamaan. Tumppu ja hurisee, joten voisi nyt etusta lähtä räpeltämään. Treble ja middle melkein tapissa, mikkinä JB ja kaappina Orange. Siltikään saanut sellaista repivää vaan jäi tumpuksi.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Sarko
19.07.2015 23:19:47
Gabe: Eikä tarvinnut mennä edes hi end tuotteisiin, vaan se hemmetin Pro Juniorkin toimi paremmin kuin Stalker siinä vieressä.

Ei sinänsä yllätä. Pro Juniorhan on parhaita, ellei paras, tän hetkisiä Fenderin valmistamia styrkkareita. Makeat kliinit, särösoundit menevät tweed-maastoon, kevyt ja kompakti.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
19.07.2015 23:35:53 (muokattu 19.07.2015 23:36:42)
JaaGeRMaisTeR: Tumppu ja hurisee, joten voisi nyt etusta lähtä räpeltämään. Treble ja middle melkein tapissa, mikkinä JB ja kaappina Orange. Siltikään saanut sellaista repivää vaan jäi tumpuksi.

Ennen joulua torilla.

Sarko: Ei sinänsä yllätä. Pro Juniorhan on parhaita, ellei paras, tän hetkisiä Fenderin valmistamia styrkkareita. Makeat kliinit, särösoundit menevät tweed-maastoon, kevyt ja kompakti.

Onhan se hyvä, ei siinä mitään. Mutta ymmärtänet että toivoisi huomattavasti kalliimman putiikki koneen pääsevän edes samalle tasolle? :D Swart taas pääsee, menee onneksi ohikin.
Sarko
19.07.2015 23:39:56
Gabe:

Onhan se hyvä, ei siinä mitään. Mutta ymmärtänet että toivoisi huomattavasti kalliimman putiikki koneen pääsevän edes samalle tasolle? :D Swart taas pääsee, menee onneksi ohikin.

Ymmärrän toki, mutta onhan se hieno homma että kaupasta voi käydä noutamassa erittäin kohtuulliseen hintaan hyvän styrkkarin, joka ei butiikille häpeä :) Hyvin suunniteltu, puoliksi tehty! Swartit on kyllä aika perkeleen hyviä vahvistimia, erittäin makeat soundit ja se reverb on aivan ihmeellisen syvä noissa, jotain noituutta on oltava niissä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
steelduck
20.07.2015 00:03:17

Kunnes sekin menee myyntiin. :D
Gabe
20.07.2015 00:08:32
steelduck: Kunnes sekin menee myyntiin. :D

Jaa`a... vähän luulen että tämä taival Bluetonen parissa ja siitä johtunut raivoisa soundin runkkaus ja hifistely kaikessa raskaudessaan ei kovin äkkiä unohdu. :D
Rämppy
20.07.2015 00:17:00
Mä olen mennyt oman Stalker II -comboni testaamisessa perse edellä puuhun. Eli suoraan vaan keikalle, sitten parin viikon totaalinen soittotauko ja toinen keikka. En siis ole vielä päässyt testailemaan vehjettä ajan kanssa ja ajatuksella reilun vartin pikatestiä lukuun ottamatta. Molemmille keikoille mentiin kiireellä ja viime tipassa ja keikkapaikalle saavuttaessa kauhea härdelli, joten mitään sounditsekkejä ei pahemmin tehty. 4x45 min aikana ehtii sitten vähän ruuvailla potikoita pikku hiljaa hyviin asentoihin ;-)
Ekasta keikasta kerroinkin aiemmin tässä ketjussa. Jälkimmäisen mestan akustiikka oli edellisen paikan tyyppinen kaikuisa, mikä tekee äänimaailmasta helposti kumisevaa puuroa. Lava (tai pikemminkin näyttämö) on ontto puurakennelma, joka alkaa soida pelkästä bassarin iskusta. Molemmat keikat tehtiin pelkällä backlinellä, joten soundit ja balanssit piti tehdä itse. Backline-keikkailu vaatii myös sen, että vahvistimissa on riittävästi potkua. Molemmat salit olivat sen kokoisia, että Stalkerista sai avata master-volumea tuonne klo 14 tienoille, kun gainit oli klo 10 tienoilla. Näin puhdas soundi pysyi selkeänä, ryhdikkäänä ja äänimassasta erottuvana, eli sitä headroomia... Vikan setin loppupaahdossa avasin master-volaa vielä vähän. Eli melko lujalla tuo vahvistin oli siinä vaiheessa, kun yleisölläkin meni lujaa.
Säröpuoli hoituu parilla od-pedaalilla. Lisäksi pedaalilaudassa on MXR Micro Amp -clean boost. Viime tipassa laitatin vahvistimeen säädettävän jalkakytkimellä toimivan clean boostin, joka on osoittautunut kyllä tosi hyväksi ominaisuudeksi. Sillä saa tarvittaessa aina yhden lisävaihteen ilman, että soundi kompressoituu tai menee muuten tukkoon. Styrkkarissa on siis 6L6 -putket ja tehoa valmistajan mukaan suunnilleen 25-30W. Aika kuumana kävi kone, sen totesin kun vikan setin jälkeen sammuttelin virtoja. Tosin salissa oli saunamaiset olosuhteet ja olihan tuolla keikalla kestoakin.
Summa summarum: kahden keikan perusteella tällä combolla saa karuissa olosuhteissa toimivat soundit ilman kauheaa säätämistä. Nyansseihin en ole vielä päässyt tutustumaan. Mulla menee kyllä muutamaa viikkoa pitempi aika, ennen kuin pystyn antamaan minkäänlaista lopputuomiota combosta. Ensin pitää tutustua siihen kunnolla ja opetella käyttämään sitä, eli kaivamaan kaikki halutut soundit eri pedaaleilla tuon combon kanssa. Toisin sanoen treenejä ja keikkoja tarvitaan muutama kuukausi, jotta kuva muodostuu. Näin mulla on mennyt aina uusien vahvistimien kanssa, eli ajan kanssa selviää todellinen totuus. Mutta keikoilla tuon vekottimen kanssa kyllä pärjää.
Saahan sitä sanoa.
Laulava Kylätohtori
20.07.2015 09:30:45
Gabe: ...

Jaahas, ei olleet Bluetonet sitten teikäläisen juttu. Jokaisella brändillä on se tietty oma juttu ja jos se ei natsaa yhteen oman maun kanssa, niin eipä sille mitään voi. Turha se on väkisin yrittää ja toisaalta, ei se minusta tee brändistäkään yhtään sen huonompaa. Tai ainakin itse ajattelen niin, ettei ne tiettyjen brändien tuotteet, joista en itse pidä, ole sen huonompia kuin kuin ne, joista pidän - toiset vaan sopivat omaan makuun paremmin kuin toiset.

Sinänsä hauskaa, koska itsellä on aika päinvastaiset fiilikset Bluetonesta. Esim. Dusty on juuri siitä syystä hyvä, että se toimii niin loistavasti treeneissä ja keikalla. Samoin se on todella helppokäyttöinen, sound check vie minuutin tai kaksi, koska se soundi on siinä ilman sen suurempaa runkkausta - ja aina toimii... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
JaaGeRMaisTeR
20.07.2015 10:09:47
Gabe: Ennen joulua torilla.

Jos joku kiinnostavampi löytyy, niin ehkä sitten.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Gabe
20.07.2015 12:21:21 (muokattu 20.07.2015 12:27:30)
Laulava Kylätohtori: Jaahas, ei olleet Bluetonet sitten teikäläisen juttu. Jokaisella brändillä on se tietty oma juttu ja jos se ei natsaa yhteen oman maun kanssa, niin eipä sille mitään voi. Turha se on väkisin yrittää

Joo, eivät olleet ei. Ne oli kaikki sinne päin, muttei lopulta yksikään yhtään sinne päinkään. :)

Kun tätä Bluetone merkkiä ja sen asiakkaita olen seurannut, itsekin osallistuen, niin olen pistänyt merkille että aika moni Bluetonen omistaja on kuitenkin modaillut vahvistimiaan jälkikäteen. Eli kaikissa tapauksissa ei menty maaliin kerralla vaan se vaati useammankin kierroksen pajalla. Sulle laitettiin se boosti juttu, TTV:llä oli jotain pääteasteen muutoksia, Speedking taisi myös sanoa aiemmin että ensimmäisellä kierroksella soundi mätti mutta se saatiin korjattua. Vladihan pyöritti vissiin kolme konetta myös läpi ennen kuin vaihtoi merkkiä ja niistä useampi kävi pajalla modailussa? Ja mikäs siinä Sarkon Bluetonesssa tökkikään.. ei sekään kauan ehtinyt olla. Muutaman muunkin entisen Bluetonen asiakkaan kanssa olen jutellut sekä pikaviestien että sähköpostin välityksellä ennen ja jälkeen oman taipaleeni ja kokemukset ovat vastanneet pitkälti omiani. Eli en suinkaan ole ainut tämän ongelman kanssa, koin että ehkä se on valmistajankin kannalta hedelmällisempaa puhua tällaisestakin kokemuksesta avoimesti eikä puskaradion välityksellä?

Ja kun tuota toriakin seuraa niin siellä on lähes aina uusia Bluetoneja kaupan. Mietin siis että voisiko olla niin että Bluetone ei välttämättä menekään lähes aina kerralla nappiin, vaan se vaatisi asiakkaalta tarkempaa käsitystä mitä ollaan hakemassa? Eli useamman omistetun koneen tai mahdollisuutta ja ennen kaikkea näkemystä modauttaa sitä omaa konettaan oikeaan suuntaan?

Yleensä mulla on vahvistimien kanssa että joko tykkään tai en, ja saan useimmiten haluamani soundit aika äkkiä koneesta kuin koneesta. Ainoastaan Bluetonen kanssa on käynyt niin että pakka leviää aina ihan totaalisesti käsiin kun tilanne muuttuu. Eli se kokonaisuus ei ole yhdenkään kanssa toiminut hyvin tai edes tyydyttävästi, jokaisesta on kyllä löytynyt joku tietty sweet pot mikä toimii tyyliin kotona/treeniksellä erinomaisesti mutta sitä ei oikein saa sitten sovellettua. Vähän vaikea kuvailla mitä meinaan. Joku niiden vahvistimien käyttäytymisessä selvästi sotii meikäläisen makumaailmaa vastaan. Jotekin tämä kaikessa laajuudessaan alkoi aukeamaan tosiaan vasta jälkikäteen kun sirryin kokeilemaan muitakin merkkejä. Mulla oli tosiaan se Pro Junior lainassa ja kun soittelin sillä ja tuolla viiden watin swartilla ja vaihdoin takaisin Bluetoneen niin ei se toiminut läheskään niin hyvin. Tämä laittoi jotenkin lumipallon pyörimään ja se eskaloitui siihen että laitoin kaikki pajan tuotteet kiertoon. Nyt en ole pariin viikkoon vaihdellut putkia, kokeillut säätöjä, vaihdellut pedaaleja.. vaan homma toimii ja fokus on täysin siinä soitossa... ei vahvistimessa ja sen kanssa puljaamisessa. :)

ja toisaalta, ei se minusta tee brändistäkään yhtään sen huonompaa. Tai ainakin itse ajattelen niin, ettei ne tiettyjen brändien tuotteet, joista en itse pidä, ole sen huonompia kuin kuin ne, joista pidän - toiset vaan sopivat omaan makuun paremmin kuin toiset.

Ei missään nimessä tee. Kuten sanoin niin voi hyvin olla mahdollista että pajan tuotteet eivät vain yhtään sovi siihen mitä itse olen vailla. Tämähän ei tee pajasta yhtään sen huonompaa. Enhän minä tykkää yhtään kuumista aktiivimikeistäkään mutta on niillekin ostajansa ja käyttötilanteensa. Esimerkkejä on lukuisia. :) Mutta informaatiotahan se on kaikenlainen informaatio, ja toivon että omista kokemuksista on ehkä hyötyä jollekin muulle tulevaisuudessa. Eikä tämä ole siis hyökkäys merkkiä kohtaan. Enemmänkin kyseessä on pohdiskelua tapahtuneesta, koska aiemmin ihan näin ei ole käynyt ja soisin ettei kävisi jatkossakaan.

Sinänsä hauskaa, koska itsellä on aika päinvastaiset fiilikset Bluetonesta. Esim. Dusty on juuri siitä syystä hyvä, että se toimii niin loistavasti treeneissä ja keikalla. Samoin se on todella helppokäyttöinen, sound check vie minuutin tai kaksi, koska se soundi on siinä ilman sen suurempaa runkkausta - ja aina toimii... :)

Tämähän on hemmetin hyvä. :) Jos saat tuollaiset kiksit aina Dustysta niin olet selvästi löytänyt oman juttusi. Kuten sanoin niin ei se ole multa mitään pois vaikka näistä tykätäänkin. Toivon pajalle koko sydämestäni kaikkea hyvää jatkoon. Harry on mukava mies ja olen oppinutkin paljon hänen kanssa käymistäni keskusteluista, ei tässä kovin paha maku siinä mielessä jäänyt. Enemmän olo on hämmästynyt ja harmistunut. Onhan Bluetonella tosiaan todella vahva fanijoukko jo takanaan. Pajan tuotteita puolustetaan yhtenä rintamana pahaa maailmaa vastaan ja omista hankinnoista turistaan, olisi ollut hemmetin hienoa kuulua tähän joukkoon. :) Jotenkin se hurmos meinaa imaista sisäänsä kun näitä hehkutuksia lukee. Eikä siinä, jatkakaa samaan malliin!
Sarko
20.07.2015 12:56:17 (muokattu 20.07.2015 13:36:36)
Gabe: Joo, eivät olleet ei. Ne oli kaikki sinne päin, muttei lopulta yksikään yhtään sinne päinkään. :)

...mikäs siinä Sarkon Bluetonesssa tökkikään.. ei sekään kauan ehtinyt olla.

Oli omaan makuuni liian tumma, johtuiko sitten 12" WGS Black Hawkista vai mistä. Tuntui erikoiselta että ajoin vahvistinta middlet ja treblet lähes täysillä sekä bassot nollilla Telen kanssa ja silti oli liian tumma. Ei leikannut varsinkaan rokimpaa kamaa soittaessa läpi tarpeeksi, rootsimmassa outoilussa toimi hyvin. Poistaminen liittyi enemmänkin bändihommien muuttumiseen kuin vahvistimen laatuun. Maailmanluokan reverb tässä, etenkin sillä pitkällä tankilla.
Juzpe
20.07.2015 12:56:24

Joo, eivät olleet ei.

Ei mun BT oo kyllä mitään modeja tarvinnu. Päättäreitä se on syönyt muistaakseni 3 paria ja ohan sitä luukutettu keikalla ja äänittäessä tuhansia tunteja. Äänityshommissa mulla on yleensä 4-6 eri nuppia käytössä ja niistä sitten valkkaan kontekstiin sopivimman. Keikoilla kulkee tuo 2550 tai T&B Mk III, koska ne on helppokäyttöisiä vehkeitä ja niistä saa laajan soundipaletin aikaiseksi parilla spedulla.

Voi olla etten vaan tiedä paremmasta tai mun soundimaku ja BT:n käsitys asioiden tekemisestä ovat lähellä toisiaan. Lisäksi en voi olla korostamatta kaapin merkitystä. Melkoo kökköä soundia päästi pihalle Behkun 4x12 halpiskaappi nupista riippumatta. Omalla kaapilla taas saa lähelle asiallista soundia melkein mistä vaan matopurkista melko helposti. Tosin asiaan vaikuttaa kitara ja soittaja melko merkittävällä tavalla. Jälkimmäistä vaan ei jostain kamarunq-palstan sosiaalisesta piilonormistosta johtuen ole sopivaa arvioida ääneen palstalla ainakaan realistiseen sävyyn joutumatta "kuka vittu säkin luulet olevas"-kommenttien kohteeksi. Aikoinaan yritin ottaa asiaan kantaa hieman terävämmällä kynällä tuolla Roots-palstalla ja sooloskaboissa ja seurauksena oli perkeleenmoinen itku ja purukaluston kiristys.

Kyllä mun mielestä esim. Juccizen soitto on kuulostanut kaikilla kuulemillani pätkillä ja livenä jammaillessa aina hyvältä riippumatta siitä mitä kalustoa ko. kölvillä on ollut käytössä. Muutamien muidenkin vastaavien tyyppien kanssa olen päässyt joskus soittamaan.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Sarko
20.07.2015 13:27:14
Juzpe:
Tosin asiaan vaikuttaa kitara ja soittaja melko merkittävällä tavalla.

Tää on sellanen pointti jota on vaikea korostaa liikaa, oman juttunsa kontekstissaan hanskaava soittaja tuppaa kuulostamaan hyvältä.
Gabe
20.07.2015 13:31:22 (muokattu 20.07.2015 13:33:56)
Sarko: Oli omaan makuuni liian tumma, johtuiko sitten 12" WGS Black Hawkista vai mistä. Tuntui erikoiselta että ajoin vahvistinta middlet ja treblet lähes täysillä sekä bassot nollilla Telen kanssa ja silti oli liian tumma. Ei leikannut varsinkaan rokimpaa kamaa soittaessa läpi tarpeeksi, rootsimmassa outoilussa toimi hyvin.

Black Hawkissa on minusta aika kiva yläpää ja tiukka keskialua. Mutta samahan se oli tuon Stalkerin ja Dustyn kanssa, treblet ja middle ihan täysillä mutta ei siinä sellaista puraisua ollut. Ei nyt varsinaisesti tumppu, mutta sellainen tumma ja pyöreä. Särölle kun ajoi niin se korostui ja meni lopulta tukkoon.

Juzpe: Lisäksi en voi olla korostamatta kaapin merkitystä. Melkoo kökköä soundia päästi pihalle Behkun 4x12 halpiskaappi nupista riippumatta. Omalla kaapilla taas saa lähelle asiallista soundia melkein mistä vaan matopurkista melko helposti.

Käytössä oli Bluetonen omat kaapit ja elementtejä kokeiltiin aina ökykalliista vintage Celestioneista nykypäivän parhaaseen tuotantoon. Elementtejä kulki minun käsien kautta siis useita ja kaappeja kaksi, kokeilin auki, kiinni ja osittain auki. Eli tämäkin kortti katsottiin kyllä. Ja huomion arvoinen seikka lienee että että muilla koneilla homman saa kuitenkin toimimaan elementeillä kuin elementeillä, joskin osa on tietty enemmän omaan mieleen.

Tosin asiaan vaikuttaa kitara ja soittaja melko merkittävällä tavalla. Jälkimmäistä vaan ei jostain kamarunq-palstan sosiaalisesta piilonormistosta johtuen ole sopivaa arvioida ääneen palstalla ainakaan realistiseen sävyyn joutumatta "kuka vittu säkin luulet olevas"-kommenttien kohteeksi. Aikoinaan yritin ottaa asiaan kantaa hieman terävämmällä kynällä tuolla Roots-palstalla ja sooloskaboissa ja seurauksena oli perkeleenmoinen itku ja purukaluston kiristys.

Meinaatko siis että jotta Bluetonesta saa edes siedettävää soundia ulos pitää olla maailmanluokan kitaravirtuoosi? Jos näin on niin eipä ole kyllä tosiaan meikäläisen merkki. Minusta ei ole suotavaa että vahvistin yrittää tieten tahtoen hankaloittaa soittoa. Tykkään enemmän sellaisista dynaamisista ja hyväsoundisista vahvistimista jotka toistavat tarkasti sen minkä niiden tehtäväksi antaa. Itse en tosiaan mikään älytön monilahjakkuus ole, sen voin myöntää. Mutta mielestäni ihan ok.. ja muista vahvistimista saan ainakin kivoja soundeja ulos. Vastaavia ongelmia ei siis tosiaan ole ollut edes sen muutaman satasen Pro Juniorin kanssa. Ja mitä tulee viittaamaasi Juccizeen.. niin taitaapa hälläkin olla mielenkiintoinen tarina jaettavaksi Bluetonen osalta. ;)

Sitäpaitsi, sanoithan itsekin tuossa aiemmin että sen nykyisen Bluetonesi soundimaailma ei ole kovin monipuolinen. Jonka vuoksi on uusi kone tilauksessa. Tätä juuri tarkoitin, on tietty sweet pot ja se toimii, jos on toimiakseen. Itsehän et ole edes kotona soittanut omien sanojesi mukaan, eli voihan olla ettei se siellä toimikaan. Minusta hyvästä koneesta saa monipuolista soundia hyvinkin yksinkertaisilla säädöillä. Esimerkkinä mainitut Swart ja Pro Junior taipuvat ihan helvetin moneen eikä ole tosiaan säätimiä liiaksi asti. Tämä kertoo minusta hyvästä suunnittelusta.

Mutta olisiko niin että Bluetone miellyttää kaltaistasi soittajaa joka tykkää enemmän hifistellä? Itse olen yksinkertainen heppu ja tykkään kun se fokus on soittamisessa eikä siinä vahvistimessa.
Karvamammutti
20.07.2015 14:14:39
Taas täällä puhutaan niinku kyse ois jostain mystisestä taikalaatikosta.

Herrajjestas, kyseessä on laatikko jossa on 50-luvun tekniikkaa sisällä. Laatikosta saa ulos ääntä.

Äänen miellyttävyys on sit subjektiivista.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
TTV
20.07.2015 14:34:01 (muokattu 20.07.2015 14:38:17)
^^^ Joo, itelläni on useampi Bluetone käynyt ja pysynyt ja voinen myös kommentoida noita "nappiin osumisia".

Olen elämäni aikana omistanut (öö, tarkistetaampas Excelistä) 38 vahvistinta, niin trankkuja kuin putkipelejäkin. Tällä hetkellä niitä on enää vain 6 putkipeliä, joten kiertoon on mennyt laite jos toinenkin. Yleisimpänä syynä vaihtamisenhalu, mutta myös selkeät saundilliset tai toiminnalliset pettymykset. Joissain pääte on liian kovaääninen järkevään kotisoittoon, joissain saundi on tumppu, joistain ei saa just sinä päivänä sitä haluamaansa kihinää (eikä välttämättä edes jaksa ruuvata), joihinkin kyrpiintyy heti kättelyssä... Tähän kun lisää vielä lisätään muuttuneet "ykkösmusatyylit", parantuneet kitarat, parantunut soittotaito ym., niin eipä ihme että tavaraa on kiertänyt :-) Monta laatumerkkiä (mm. Engl, Diezel, Mesa, Bluetone) on tökkinyt jostain syystä ja siksi ovi on käynyt. Moneen merkkiin en ole edes viittinyt sekaantua, vaikka varmasti hyviä laitteita ovatkin.

Nämä nykyiset 3 Bluetonea ja 3 ENGL:iä on jääny pitoon monestakin syystä. Kaikissa niissä keskeisimpänä on itelleni se, että niistä saa omaan mieleeni hyvät saundit matalalla kotisoittovolumella. Olen ne myös testannut treeenisvolalla, eikä sieltäkään tullut saundimoitteita. ENGL:it (Ironball, Savage 120, Invader 2) ovat luonnollisesti originaalikunnossaan ilman modailuja. Tämä ei tarkoita, etteikö niidenkin saudeissa olisi muokkaamisen varaa, mutta riittävät mulle. Jos noita voisi helposti modailla, niin varmasti käyttäisin jokaista pienessä pajatuksessa...

Bluetonet (TTV One Louder, TTV Even Louder ja Bugaboo) puolestaan edustavat omaa speksausta ja sen myötä myös tuunausta. Tuunaus oli välttämätöntä, sillä vahvistinta speksatessa ei ollut tarkkaa käsitystä toteutuksen toiminnasta ja vastaavasti valmistaja ei voinut mieltää oikein kaikkia asiakkaan ympäripyöreitä saundikuvaelmia :-) Tuunaus oli helppoa, koska Bluetonen paja on lähellä ja vain nokatusten keskustelemalla ne asiat lähtee kunnolla selviämään.

One Louder on eka Bluetoneni ja sen tarkoitus oli olla vain pienellä päätteellä ja Lee Jackson GP-1000 mukailevalla etusella varustettu rässinuppi, josta saa Stone-saundit. No, Stone-saundi vaaatii toki muutakin kuin hihamerkin, mutta silti pääsin aika lähelle. Jälkituunauksessa vaiheenkääntäjän suotoa hieman pienennettiin, jolloin saundi kirkastui. Tämä nuppi oli eka tällainen Bluetonelle, joten pienellä muutoksella päästiin asiakkaan toiveeseen.

Even Louder on toinen Bluetoneni ja siinä hain enemmän laaja-alaista metalliin soveltuvaa saundia. Etuasteina Soldano SLO100 ja Marshall JCM800 mukaelmat ja siihen custom pääte. Tätä nuppia soittelin jonkin aikaa OD pedalin kanssa ja sitten halusin tiukentaa perussaundia, jottei OD:tä tarvittaisi. Tähän muokattiin päätteen takaisinkytkentää, vaiheenkääntäjän suotoa ja etuasteiden vahvistuksia. Näillä muutoksilla päästiin taas asiakasta miellyttävään ratkaisuun. Jälleen taisi kyseessä olla ensimmäinen just tällainen kombinaatio, joten aika pienillä ja ennen kaikkea nopeilla muutoksilla saatiin saundia paremmaksi.

Bugaboo on kolmas speksaamani Bluetoneni, mutta ei varsinaisesti oma custom, koska sitä lähdettiin tekemään alunalkaen myös muille sopivaksi malliksi osaksi Bluetonen tarjontaa. Tässä ketjussa on kyseisen nupin vaiheita käsitelty aika tarkasti, enkä nyt toista jokaista askelta. Oleellista oli se, että aina kun jotain tehtiin, vaati se oikeasti testaamista ja tutustumista, jotta hyvyys/huonous tuli esille. Toimin siis käytännössä osana tuotekehitystä ja tietenkin innostuneena kamahomona raportoin kaikki välivaiheet tänne :-)

Minä näen Bluetonen enemmänkin Custom pajana, jolla on erilaisia perusalustoja, joista sitten viilataan se asiakkaan haluama lopputulos niin saundillisesti kuin visuaalisestikin. Omalla osallani tämä on ollut helppoa, koska asioiminen fyysisesti pajalla onnistui joustavasti lyhyen välimatkan ansiosta. Ja oleellista on nimenomaan modaaminen siten, että modaaja ymmärtää koko signaaliketjun ja sen mitoituksessa käytetyt perusteet. Jos modaaja ei ole itse alkuperäinen suunnittelija, voi periaatteessa hyvä idea olla silti toimimaton... Ja toinen vähintään yhtä oleellinen osa modaamista on se, että asiakas antaa mahdollisimman paljon palautetta. Silloin yhteistyö kantaa varmimmin kunnon hedelmää.

Ja tokihan käy joskus myös siten, että joku alusta ei vaan toimi omien mieltymysten mukaan, vaikka kuinka modailisi ja silloin tie vie torille. Tähän näyttää porukka sortuvan ilman modailuja ja myös muilla kuin Bluetoneilla, sillä Tori on pullollaan kamaa, jotka myydään "uusi laite kiikarissa" :-)

Omalta osaltani voin myös todeta, ettei kaikki kitarani kuulosta yhtä hyviltä kaikkien nuppieni ja kaappieni kautta, joten tiettyjä kombinaatioitta tulee selvästikin suosittua ja toisia taas vältettyä. Kitaran mikit, kielet, vire,... vaikuttaa osaltaan myös siihen, ettei sama kitarakaan aina kuulosta hyvältä tietyllä nupilla ja kaapilla. Tämähän vaan osoittaa sen, että koko ketjulla on merkitystä. Puhumattakaan kotisoiton ja treenisvolan vaikutuksesta kaapin ja korvan käyttäytymiseen ja muiden instrumenttien yhteissoitannasta... Onneksi maailmasta löytyy tarjontaa joka lähtöön, osalla toimii Bluetone ja osalla Autotune :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
delarco
20.07.2015 14:35:19
Yo. asioiden takia olen itsekin laittanut bluetone (tai joku muu) vahvistimen hankinnan jäihin.
Ei uskalla kylmiltään sijoittaa paria tonnia laitteeseen ja sitten jänskätä, miltä se kuulostaa.

Ennen hommaamista pitäisi kai kiikuttaa ainakin omat kepit pajalle ja soitella eri vahvareita läpi ja antaa palautetta siitä mikä miellyttää ja mikä ei.

Samoin voisi etsiä soundi referenssejä tueksi.

Kyllähän sitä itse tietää, kun 'se' / 'ne' soundit löytyy ja mistä itse pitää, mutta henk.koht. en ainakaan ole kykeneväinen tietämään, esim. millä skobeilla ja minkälaisella vahvaritoteutuksella haluamani soundit saadaan löytymään.
Juzpe
20.07.2015 14:43:39 (muokattu 20.07.2015 14:46:52)

Gabe:
Meinaatko siis että jotta Bluetonesta saa edes siedettävää soundia ulos pitää olla maailmanluokan kitaravirtuoosi?

En. Soittotaidon merkitystä vaan vähätellään soundin osana. En mäkään mikään maailmanluokan virtuoosi ole. Käytän monia muitakin koneita, mutta keikka- ja yleiskoneena Bluetonea. Lisäksi en jaksa käyttää soundirunkkaukseen hirveästi aikaa vaan mulle kelpaa hyvin se, että soundi on käyttökelpioinen kontekstissa. Aika vähän on bändikavereilta tullut palautetta siitä, että ois paska soundi kamoista johtuen. Sen sijaan siitä on, että voisinko soittaa kunnolla/ paremmin.

Ja mitä tulee viittaamaasi Juccizeen.. niin taitaapa hälläkin olla mielenkiintoinen tarina jaettavaksi Bluetonen osalta. ;)

Mulla on naapurin isännän kans joistain asioista erilaisia näkemyksiä, mutta puheväleissä ollaan pysytty ja morjestellaan kyllä aika ajoin ihan naamatusten ja tahallaan. Tästä jutusta kun en mitää tiedä, en ota siihen kantaa.

Sitäpaitsi, sanoithan itsekin tuossa aiemmin että sen nykyisen Bluetonesi soundimaailma ei ole kovin monipuolinen. Jonka vuoksi on uusi kone tilauksessa. Tätä juuri tarkoitin, on tietty sweet pot ja se toimii, jos on toimiakseen. Itsehän et ole edes kotona soittanut omien sanojesi mukaan, eli voihan olla ettei se siellä toimikaan.

No, se on pelkkä Jubileen särökanavaan pohjautuva etunen ja JTM 45:en pääte. Siihen nähden löytyy palettia kyllä. Uuden koneen tilasin sen takia, että ei se maalarikaan koko ajan samalla sutilla maalaa... :D

Kotisoittoon sopii minusta (tai oikeastaan talon järjestyssääntöjen ja pikkumaisten naapurien mielestä) tommonen putkinuppi + kaappi todella huonosti. Onneksi treenis on puolen tunnin fillaroinnin päässä. Kotona pystyn treenaamaan ja soittamaan akustisella/ paskemmallakin sähkissoundilla. Kotona soittaminen on kuitenkin ohjelmiston opettelua ja/tai tekniikkareeniä/vast.

Mutta olisiko niin että Bluetone miellyttää kaltaistasi soittajaa joka tykkää enemmän hifistellä? Itse olen yksinkertainen heppu ja tykkään kun se fokus on soittamisessa eikä siinä vahvistimessa.

Kyllä mä oon aika lailla yksinkertaisiin perussoundeihin taipuvainen, mulla ei ole mitään kultaisen ihkua soundikorvaa, mutta asennevammaisena olen aina ollut sillä linjalla, että vedän sellaisella soundilla ja sellaisia juttuja mistä itse pidän. Jos joku muukin niistä diggaa niin onhan se plussaa, muttei suinkaan välttämätöntä.

Customvehkeissä on myös muistettava se, että pitää olla hyvin selvillä mitä haluaa, niin pajan on helpompi toteuttaa asiakkaan visio.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
steelduck
20.07.2015 15:31:20 (muokattu 20.07.2015 15:32:39)

delarco:

...Ennen hommaamista pitäisi kai kiikuttaa ainakin omat kepit pajalle ja soitella eri vahvareita läpi ja antaa palautetta siitä mikä miellyttää ja mikä ei.

Samoin voisi etsiä soundi referenssejä tueksi.

Siksi Bluetonella on aika hyvä setti demokoneita, joita saa rauhassa kokeilla. Itse aikoinaan testasin Wizardia ja testin jälkeen marssin pajalle ja sanoin, että tommonen kiitos ja tweed-päällysteellä. Ei ole tarvinnut modata sen jälkeen, kun kokeili etukäteen.

Harmittavaa, että Gabe ei soundiaan löytänyt ja nyt on paha mieli. Se on vissiin jo kaikille tullut varsin selväksi. Minä löysin. :) ja suunnitelmissa on lisää. Seuraavaksi kokeillaan tuota 2+2 Dustya treenikämpällä ja sitten luultavasti semmoinen tilaukseen - ehkä jopa kolmikanavaisena bugaboo, dusty, "fender" etusilla. ... tai sitten vaan kaksi, jotta homma pysyy simppelinä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)