Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keskustelua kitaran kaulan lakkauksista
1 2
Tsugu Way
19.07.2015 16:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko hioneet tai hiotuttaneet lakkoja pois kitaranne kaulan takaosasta? Jos olette näin tehneet, niin mitä se on ammattilaisella kustantanut?
 
Minulla on nimittäin nyt viime päivinä askarruttanut tuo viimeksi hankkimani Fender American Vintage Hot Rod `57 straton kaula. Olen itse mieltynyt satiini-viimeistelyyn kitarankauloissa. Näissä AVRI Hot Rodien specseissä luvataan, että kaulan takaosa on satiiniviimeistelty. Nyt kun vertaan sitä kotona minun Amfiin, jossa on (oikeasti) satiinilakkaus, niin ei kyllä kyseisessä Fenderissä ole samantuntuinen.
 
Onko muuten kellään muulla kyseisen sarjan kitaroita? Jos on, niin minkä tuntuinen kaulan takaosa?
 
Itsehän kyllä Hot Rodini huolella testasin ennen ostopäätöstä, mutta noissa lakatuissa kauloissa on se ongelma, että jonkin aikaa kevyesti soitellessa ei mitään tahmaisuutta, mutta sitten kun kädet kunnolla hikoaa, niin alkaa olla turhan tahmaista. Eli testitilanne meni ongelmitta, mutta kun seuraavana päivänä pari tuntia jyystin kitaraa, niin alkoi mennä homma nihkeämmäksi.
 
Nyt olen suurennuslasin kanssa tuota straton kaulan takaosaa tutkinut ja näyttää, että lavan takaosa ja kaulan juuri on mattapintaisempi (eli satiinimaisempi?) kuin kaula muutoin koko pituudeltaan. Onkohan joku edellinen omistaja lakkauttanut? Mistäpä sen tietää. Vai onkohan satiiniviimeistelyä siis hyvin monenlaista?
 
Kyseessä ei ole kuitenkaan sellainen "tahmalakka", jota esimerkiksi aiemmin testaamassani "perus" AVRI 57:ssa oli. Eli ei mitään katastrofia.
 
Kyseessä on kuitenkin kaikilta muilta osin niin loistokitara ja minun näppeihini sopiva, että en sitä kyllä nyt kiertoon laita. Mietin just, että totuttelenko tuohon lakkaan vai käyttäyskö ammattilaisen työstettävänä..
 
The Blues is Allright!
Jeszse
19.07.2015 16:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saat sä siihen kotioloissakin ihan hyvän satiinipinnan ku kevyesti hiot vaikka kuussatasella paperilla kiillon pois.
 
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
Tsugu Way
19.07.2015 16:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Saat sä siihen kotioloissakin ihan hyvän satiinipinnan ku kevyesti hiot vaikka kuussatasella paperilla kiillon pois.
 
Alkoi heti hikoiluttaa yhtälö: Reilun tonnin AVRI + hiomapaperi + minä puukäsi ;-)
 
The Blues is Allright!
Jeszse
19.07.2015 16:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Alkoi heti hikoiluttaa yhtälö: Reilun tonnin AVRI + hiomapaperi + minä puukäsi ;-)
 
P600 paperi on jo sen verran hienoa, ettet sä sillä mitään loputonta tuhoo saa aikaseks. Todella epätodennäköstä että sillä muuttais mitään muotoo kaulasta. :)
 
Paperi kämmeneen ja hiot vaan kevyesti kunnes kiilto on poissa.
 
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
metlica
19.07.2015 16:38:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trucksterissa oli mattalakka ja sen jälkeen jääny himottaan, että vetäis ite mataks muista kitaroista.. Soittopelinä vaan Gibson LP Custom niin ei kehtaa.. Pitänee pohtia vielä. Pitopelitkin kun tuntuu liikkuvan fiiliksen mukaan..
 
Get it fucking done.
klobasa
19.07.2015 17:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näytät sille kaulan takaosalle hienoa teräsvillaa niin lähtee tahmaus väliaikaisesti pois.
 
Tsugu Way
19.07.2015 17:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Näytät sille kaulan takaosalle hienoa teräsvillaa niin lähtee tahmaus väliaikaisesti pois.
 
väliaikaisesti?
 
The Blues is Allright!
mopar
19.07.2015 17:28:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: väliaikaisesti?
 
Juu se kiillottuu ajan myötä käytössä uudelleen.
 
73nd3r
19.07.2015 17:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tapa on ottaa arkin neljännes hienoa vesihiomapaperia, liottaa sitä hetki vadissa ja pyyhkäistä kaula - ihan muutama kerta eestaas riittää mattaukseen. Ja samantien rätillä kaula kuivaksi. Toista käsittely jos tarvis.
 
Toiset suosii teräsvillaa (pilkunviilaajaluonteelle siinä on se mikkien suojaus...), ja jotkut Scotch Brite tyyppisiä karkeasieniä (en vaan muuten tykkää, vaikeempi kontrolloida).
 
Jos kovasti jännittää niin kyllä tuon pajallakin voi teettää - onpahan sitten joku ulkopuolinen jolla on vastuu hommasta ;) Muista vaan ohjeistaa minkä verran hiotaan, ettei ne roadwornaa liikaa tai liian vähän.
 
Amfiin ei kannata verrata, eri firmoilla on erilaiset työtavat, materiaalipaksuudet, viimeistelyt ja varmaan eri lakkakin (nitrojakin on monenlaisia).
 
Generalissimo
19.07.2015 17:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: väliaikaisesti?
 
Mä oon huomannut, että paksusti lakattu vaahterakaula (start am std) muuttuu aika nopeasti yhtä tahmaseksi mitä oli ennen hiomista. Tosin karhunkielellä hionu, en paperilla tai villalla. Toss vaahterakaulan hiomisessa se onkelma, että jos liikaa erehtyy hiomaan niin se vaahtera muuttuu ruman harmaaksi ilman lakkasuojaa, että varovaisuutta !!
 
Krice
19.07.2015 17:30:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Nyt olen suurennuslasin kanssa tuota straton kaulan takaosaa tutkinut ja näyttää, että lavan takaosa ja kaulan juuri on mattapintaisempi (eli satiinimaisempi?) kuin kaula muutoin koko pituudeltaan.
 
Tuossa on voinut käydä niinkin, että soittaminen on hionut kaulaa sileämmäksi. Huomasin tuon Redlinessä (Godinin hevikeppi), jossa ajan myötä satiinikaula on hioutunut sileäksi soittamisen ansiosta. Kuivat kädet voi olla vähän kuin todella hieno hiomapaperi.
 
Tsugu Way
19.07.2015 17:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuossa on voinut käydä niinkin, että soittaminen on hionut kaulaa sileämmäksi. Huomasin tuon Redlinessä (Godinin hevikeppi), jossa ajan myötä satiinikaula on hioutunut sileäksi soittamisen ansiosta. Kuivat kädet voi olla vähän kuin todella hieno hiomapaperi.
 
Tuo on kyllä hyvä ja mahdollinen teoria. Kävin heti uudestaan kirkkaassa valossa suurennuslasin kanssa tutkimassa. Mahdollista kyllä. Kyseessä on muutoinkin ns. soittajan kitara. Eli näkee että tosi paljon soitettu.
 
Joo, ihan totta että ei kannattane verrata esim Amfin lakkoihin. Kyseinen Amfi tuli mulle kitanakerääjältä, eikä sillä ollu varsinaisesti koskaan soitettu. Eli neitseellinen satiinilakka. Tätä Fenkkua on taas ilmiselvästi jyystetty kunnolla 6-8 vuotta. keikkamuusikolta se minulle tulikin..
 
Mutta joo, hyviä vinkkejä ja mielipiteitä tässä ketjussa. Ja mukavasti asialinjalla ;-)
 
The Blues is Allright!
tele09
19.07.2015 19:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut hiovat teräsvillalla. Kokonaan ei kannata lakkaa poistaa
 
Lancelot
19.07.2015 19:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi nitro saattaa olla aika tahmeaa. Ainakin Eric Johnson stratossa oli semmoinen tahmakaula ettei tullut soitosta mitään. Oma vinkkini aloittajalle että uusi käsittely kaulalle ammattipajalla. Oletan siis että noissa Vintage Hot Rodeissa on nitro -kaula..
 
klobasa
19.07.2015 20:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kannattaa kokeilla sitä teräsvillaa ja jos se sattuu auttamaan niin siinähän se ajan kanssa sitten lakkakerros ohenee ja lopulta tulee puupinnalle (menee varmaan jokunen vuosi). Lopputulos on periaatteessa sama kuin jos antaisit kaulan jollekin rempattavaksi.
 
Tuo sanottuna itse tosin olen surutta ottanut kitaran kuin kitaran ja itse ottanut lakat pois ja laittanut Tru-Oilia tilalle. Se ei todellakaan ole vaikea homma jos tarkoituksena ei ole, että lakaton kohta olisi sävyltään tismalleen sama kuin lakan sävy. Vaahteran sävytys on semisti hankalaa saada Tru-Oililla samaksi. Toisaalta eihän missään kitarassa missä takaosa on kulunut puupinnalle ole väriltään sama kuin vintagesävyiset lakatut kohdat.
 
Tässä kuva akkarista jossa kaula ja koppa oli lakattu nitrolla. Eipä näy päälle päin, että kaulassa on nykyään nitron sijasta Tru-Oil: https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/kaula-tru-oil.jpg Selvennetään, että oikealla on siis se Tru-Oil kuva. Ihan kotioloissa askartelin koko projektin. Kaulan tatsi eri planeetalta käsittelyn jälkeen.
 
askomiko
19.07.2015 20:55:13 (muokattu 19.07.2015 20:57:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakoissa on eroja, mie oon hionut kaulat ja johonkin jäi silti tahmeampi tunne vaikka samalla tavalla tekee. 600-1000 vesihiomaperit on hyviä tähän. Jos haluaa siistin rajan johonkin kohtaan niin suojaa vaikka maalarinteipillä. Tein Tru-Oililla yhden lapsteelin kokonaan, sillä saa kotioloissakin ihan suht siistin. Onko tuo truoil-kaula sitten minkälainen, samettisen sileä ja liukas?
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
tele09
19.07.2015 21:31:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lancelot: Toi nitro saattaa olla aika tahmeaa. Ainakin Eric Johnson stratossa oli semmoinen tahmakaula ettei tullut soitosta mitään. Oma vinkkini aloittajalle että uusi käsittely kaulalle ammattipajalla. Oletan siis että noissa Vintage Hot Rodeissa on nitro -kaula..
 
Toi olisi hyvä mutta kun tiedustelin esim amfisoundilta, kaulan lakkaus maksaa 300 euroa polylla.
 
klobasa
19.07.2015 22:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Onko tuo truoil-kaula sitten minkälainen, samettisen sileä ja liukas?
 
Jep. Tuntuu samalta kuin vuosia ja vuosia soitettu oikein kulunut nitrokaula. Ei mitään jälkeä tahmasta. Itse vedän Tru-Oil kaulat omassa käytössä myös teräsvillalla mataksi.
 
Gabe
19.07.2015 22:15:11 (muokattu 19.07.2015 22:17:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Lakoissa on eroja, mie oon hionut kaulat ja johonkin jäi silti tahmeampi tunne vaikka samalla tavalla tekee. 600-1000 vesihiomaperit on hyviä tähän. Jos haluaa siistin rajan johonkin kohtaan niin suojaa vaikka maalarinteipillä. Tein Tru-Oililla yhden lapsteelin kokonaan, sillä saa kotioloissakin ihan suht siistin. Onko tuo truoil-kaula sitten minkälainen, samettisen sileä ja liukas?
 
Lakoissa on todella paljon eroja. Fenderin käyttämä nitrolakka on aika tahmeaa tavaraa, varsinkin jos kädet hikoaa. Ruokankaalla ja Amfisoundilla nitrolakka ei ole yhtään tahmeaa ja Navigatorissakin on tosi pehmeä tuntuma. Koostumuksissa lienee siis paljonkin heittoa valmistajasta riippuen.R:n, A:n ja N:n nitrolakka taas ottaa huomattavasti herkemmin itseensä kuin Fenderin.
 
Tsuguwaylle ehdotan että kiikuttaa sen Fenderin sinne Amfisoundin pajalle ja pyytää samanlaisen lakan kaulaan kuin mihin on tykästynyt.
Tsugu Way
20.07.2015 08:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe:
 
Tsuguwaylle ehdotan että kiikuttaa sen Fenderin sinne Amfisoundin pajalle ja pyytää samanlaisen lakan kaulaan kuin mihin on tykästynyt.

 
Ehkä minä tämän ratkaisun loppuviimeksi teenkin. Aavistuksen hirvittää vaan tuo mahdollinen 300 euron hinta. Pitää toki käydä ite tarkistaan paikanpäältä mitä maksaa..
 
En tiedä, että onko 300 euron "modaus" tietenkään paljoa 1000+ euron kitaraan, jos hyvästä kitarasta tulee silloin loistava kitara.
 
Mutta vois se kyllä olla, että ennen Amfille kiikuttamista kokeilis itse varulta tuon kiillon hiomista pois tässä ketjussa annetuilla ohjeilla. Sillä ei liene Amfin huollon hintaan mitään vaikutusta, että oonko sitä kaulaa vähän teräsvillalla itse hionut (jos en oo mitään pysyvästi pilannut). Tässä AVRI Hot Rodissahan on siis alunperin satiiniviimeistelty kaulan takaosa. Lavan takaa näkee ja tuntee, että se on miellyttävän matta. Jostain syystä se kaula on vaan miltei koko pituudeltaan muuttunut kiiltäväksi.
 
The Blues is Allright!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «