![]() 19.07.2015 12:10:10 | |
---|---|
mpekkanen: Joissakin maissa voi ihmisillä olla niin huono tilanne, ettei ole paljoa vaihtoehtoja sille tekeekö töitä jollekkin piraattiyritykselle vai jollekkin muulle. En tarkoita tällä mitään piraattien puolustusta vaan niiden tekijöillä ei ole aina rahallisesti mahdollisesta valita mistä sen elantonsa repivät. Jees, juuri tätä tarkoitan. Maailmassa monessa maassa ei ole asiat samalla tavalla järjestyksessä kuin Suomessa. Jos ihmisen ainoa tienaamisen mahdollisuus on paikallinen kitaratehdas, niin eipä siinä paljon kiinnosta mitä lavassa lukee. Kopiovalmistajien (rikollisten) kannalta mikään ei ole muuttunut ainakaan sataan vuoteen: se mille on kysyntää, valmistetaan. Jonkin verran Kiinasakin on käsittääkseni viime vuosina tullut ryhtiä tähän brändikopioiden seuraamisen, käräyttämiseen ja kieltoihin, joten ehkä tässä on parannusta tapahtumassa. Mutta toistaiseksi kuitenkin; se mille on kysyntää, valmistetaan. - Rock ... erityisesti kasarirock ! - | |
![]() 19.07.2015 12:22:25 | |
Osteri: Jees, juuri tätä tarkoitan. Maailmassa monessa maassa ei ole asiat samalla tavalla järjestyksessä kuin Suomessa. Jos ihmisen ainoa tienaamisen mahdollisuus on paikallinen kitaratehdas, niin eipä siinä paljon kiinnosta mitä lavassa lukee. Kopiovalmistajien (rikollisten) kannalta mikään ei ole muuttunut ainakaan sataan vuoteen: se mille on kysyntää, valmistetaan. Jonkin verran Kiinasakin on käsittääkseni viime vuosina tullut ryhtiä tähän brändikopioiden seuraamisen, käräyttämiseen ja kieltoihin, joten ehkä tässä on parannusta tapahtumassa. Mutta toistaiseksi kuitenkin; se mille on kysyntää, valmistetaan. Komppaan näitä edellisiä. Oon miettiny pitkään sitä, että jos olis ostamassa hikipajatuotteita, niin ekana tulee mieleen, että en tue tällasta, en osta. Sit toisaalta, se että ostat sen ko. tuotteen saattaa tuoda jollekin rutiköyhälle sen laihan leivän pöytään, jottei sen tarvii kuolla nälkään. Että mikä nyt sitten on se parempi vaihtoehto ja näin. Kaksteräset miekat vilisee silmissä. Täällä ollaan, huusi Mooses pensaasta - Esa Pulliainen | |
![]() 19.07.2015 12:36:26 | |
Tuoteväärennös on tuoteväärennös kaikkialla eli myös Kiinassa on näin ja koskee Gibsoneita myös ja monta muutakin merkkiä. Eri asia on kuinka paljon Kiinalaisilla on halua puuttua asiaan koska kyseessä oli vuonna 2006 yli 300 miljardin bisnes eli ei nappikauppaa ja on merkittävä tulon lähde hyvin monelle Kiinalaiselle. Mutta rikos se on Kiinassakin ja tätä nykyä heillä on ainakin jonkin verran puututtu asiaan, tosin lieneekö kyseessä vaan silmänlumetta vaiko oikeasti todellista halua puuttua tähän rikollisuuden haaraan. Tuoteväärennöstähän ei ole jos ostaa Kiinasta kitaran, jossa ei ole sitä Gibsonin, Fenderin tai muuta vastaavaa logoa. Toisaalta on vähän kyseenalaista sellainen, että jos kyseinen pulju mainostaa näitä kyseisiä tuoteväärennöksiä ja sitten sieltä samasta tilaa muuten täysin samanlaisen kitaran mutta ilman logoa niin tämä tukee sitä paska toimintaa vaikka asiassa kierrettäisiinkin se tuoteväärennöksen titteli. Eriasia on sitten se, että vain tilaa Kiinasta kitaran, joka ei mainosta tuoteväärennöksiä ja eikä tietoisesti tiedä ostavansa mitään laitonta vaan ns. laillisesti tehdyn kopsun jostain ja tarkoitan tällä nyt vaikka tyyliin Ibanezin versio 335:sta ta Tokain tyylinen versio Stratocasterista, tälläinen tuotantohan on täysin hyväkin asia ja vähemmän näissä sallituissa puljuissa on sitä ihmisoikeuksienkin polkemista. Ite en ostele Kiinasta kitaroita suoraan, en sallittuja enkä tuoteväärennöksiä, en näe mitään järkeä ostaa jotain mitä en näe ja mitä en pysty kokeilemaan ja missään nimessä en haaskaisi rahaa useampaan huonoon versioon kitarasta. Mullakin oli Kiinassa tehtyjä kitaroita ollut kuten Ibanezin AF125 AMB jazzari, joka oli joka suhteessa hemmetin hyvä peli ja hintaansa nähden paljon parempi eli Kiinassa osataan tehdä jos ne vain haluavat tehdä ja kaikki sieltä tuleva ei ole huonoa. Nykyisistä kitaroista Kiinassa tehtyjä on Ibanezin AW4000CEBS ja Yamahan 900 NCXfm, jotka ovat erittäin hyviä soittimia molemmat (ostettu Levytukusta ja Musafastulta). Ite pyrin siihen, etten omalla toiminnalla ainakaan tietoisesti tue piraatteja ja tuoteväärennöksiä. Tuoteväärennöksiltä on kyllä melkoisen hankala täysin suojautua kun niitä on myös elektroniikan komponenteissa (kuten jo aikaisemmin olen todennut). Mun mielestä yksi mielenkiintoisista asioista on se, että aivan liian moni ei ns. pidä asiaa mitenkään kovin pahana ja ei ajattele tämän pidemmälle tai viittaa kintaalla asialle. Minä en tajua tälläistä ajattelua, enkä varsinkaan silloin kun samaan aikaan nuristaan täällä Suomessakin, että miksi ei ole työtä ja miksi menee niin helvetin huonosti joillain ja kun yksi syy ja tekijä on mm. Kiinan piraattituotanto ja sijoittajien ahneus muutenkin, jolloin tuotanto tulee pitkälti Kiinasta ja Aasiasta monessa tuotteessa ja työ jää täällä tekemättä mikä rasittaa Suomenkin ja EU:n taloutta. Aina olisi hyvä muistaa sanonta, että "pienistä puroista muodostuu iso virta" ja tämä asia on täysin totta vaikka sitä ei monikaan ajattele ja tällä tarkoitan sitä, että kun yksiöt ajattelee, ettei vaikuta päätöksillään mitään niin hän on hyvin väärässä ja varsinkin kun miljoona ja miljoonat muut yksilöt ajattelevat täysin samoin ja ostavat mm. tuoteväärennöksiä tai tukevat ostamisella tahoja, jotka oikeasti eivät tuo sitä hyvää täällä meillä Suomessa tai EU:ssa. Itsenäi on jo pidempään ihmetyttänyt tämä ajattelumalli missä ei enää välitetä, ei enää nähdä kokonaisuutta ja luotetaan siihen, että ei tämä nyt niin paha juttu ole kun teen näin tai itseasiassa ei käytetä aivoja ollenkaan ja viis välitetään mistään. Ei kyllä enää ihmetytä miksi hommat menee persiilleen niin monessa suhteessa ja selvähän se on miksi kun aivot on ns. narikassa. Sorry nämä mun pitkät pulinat ;D PappaSFin | |
![]() 19.07.2015 12:45:17 | |
Ardez: Komppaan näitä edellisiä. Oon miettiny pitkään sitä, että jos olis ostamassa hikipajatuotteita, niin ekana tulee mieleen, että en tue tällasta, en osta. Sit toisaalta, se että ostat sen ko. tuotteen saattaa tuoda jollekin rutiköyhälle sen laihan leivän pöytään, jottei sen tarvii kuolla nälkään. Että mikä nyt sitten on se parempi vaihtoehto ja näin. Kaksteräset miekat vilisee silmissä. - toki tämä tuoteväärennös bisnes voi tuoda laihan leivän sille köyhälle pöytään mutta mutta... ... saako se sen leivän ilman, että sitä hakataan, uhataan tappaa perhe, onko työpäivät 8 tuntia vaiko 22 tuntisia, aiheuttaako työ terveyden menetystä jne. ... ja kuka hyöttyy rahallisesti oikeasti ... ja mitä sillä rahalla tehdään .... huumebisnes, ostetaan laillistettua tuotantoa ja jalansijaa rahanpesulle ... lieveilmiötä meillä Suomessa ja EU:ssa ja muualla mailmassa - menetyt työpaikat valmistuksessa - menetyt työpaikat muualla kuten kuljetus/huolinta, myynti/myyjät, verotulojen pois jäänti jne. ... valtion kassasta työttömyyden takia maksettavat kulut ... ihmisten huonovointisuus täällä Suomessa ja EU:ssa ja se maksaa ihan vitusti eikä vähiten voida ohittaa mm. itsemurhia, murhia ym. paskaa mikä tämä aiheuttaa ... ym. ikävät asiat Yrittäkää nähdä se kokonaisuus mikä asiasta aiheutuu eikä vaan se pelkkä köyhä Kiinalainen, joka ymmärrettävästi aiheuttaa myös huolta Vaikka me täällä kuinka ollaan huolissaan siitä Kiinalaisesta köyhdästä niin pitäis kyllä olla vähän enempi huolissaan siitä mitä hommat vaikuttaa täällä meillä ja EU:ssa. PappaSFin | |
![]() 19.07.2015 12:47:23 (muokattu 19.07.2015 12:52:55) | |
iPadGuitarist: Päätin jo että tähän keskuteluun en osallistu, kun asia tuntuu nostattavan niin kovasti tunteita, mutta menköön. Alustuksena; en suostu käyttämään rahaa kitaraan 300€ enempää. Olen makuuhuonesoittaja ja siihen riittää mainiosti halvempikin kitara. Noita halpakeppejä voikin sitten hankkia enemmänkin. Omasta mielestäni on järjenvastaista maksaa tuhansia yhdestä kitarasta - siis kun ollaan harrastuspohjalla. Jos on säkkikaupalla ylimääräistä rahaa, niin siitä vaan, mutta ehkä olen "epäonistunut elämssäni kun en ole saanut raavittua Gibsonin rahoja kasaaan" vai miten joku täällä kirjoitteli. Mutta siinä omat kokemukseni. Voi hyvin olla että tilaan vielä yhden kitaran kun mieltä jäi kaivelemaan minkälainen se kalliimpi kitara sitten olisi, mutta katsellaan nyt. Kiitos osallistumasta, juuri tällaista kaipasin. Siis että joku näitä tilaava tulee reilusti esiin ja kertoo minkä tähden näitä suosii, ilman meriselityksiä. Sain kyllä ajatuksestasi kiinni mutta en silti ymmärrä miten tällaisen tilaaminen voi kannattaa. Itse olen sitä mieltä että ennemmin yksi helvetin hyvä kitara kuin kymmenen paskaa. Kun noita halpoja 200-500e kitaroita ostelee monta niin siinähän on jo aikamoinen pino rahaa. Monesti sanotaan että ei ole rahaa laittaa tuhansia kitaraan, mutta kuitenkin on laittanut useita tonneja niihin helvempiin. Mutta vaikka mikään kallis kitara ei kiinnostaisikaan ja ottaisi ennemmin monta halpaa (tämäkin on ihan ok, se suotakoon jokaiselle).. niin miksi ihmeessä päätyy ostamaan tällaisen laittoman kopion/tuoteväärennöksen tms. eikä vain osta edullista mutta laadukasta kitaraa käytettynä? Kuten sanoit niin tällaista kiinalaista laitonta kopiota ei kannata päivittää muilta osiltaan paremmaksi kun puut on mitä sattuu ja työnlaatu muutenkin sellaista että ei sitä ole käyttöön tarkoitettu. Ja kuten myös sanoit niin ei sitä voi myydäkään kenellekään, eli todella huono kohde laittaa rahaa siinäkin mielessä. Kuten Osteri sanoi niin se mille on kysyntää on valmistajia. Jos näitä väärennöksiä/kopioita tilataan niin mikään ei koskaan muutu. Aina sanotaan että ei ne minun yksi tai kaksi kitaraa tee eroa, eihän ne tee koska kaikki ajattelee niin. Jos kaikki olisivat vain tilaamatta niin ei niitä kukaan valmistaisikaan. Myöskin se että tilaa tällaiselta laittomia kopioita/väärennöksiä tekevältä pajalta kitaran ilman logoa on yhtä lailla hänen toimintansa tukemista. On totta että monella sielä elävällä ei ole mahdollisuutta valita työskenteleekö huonosti kohtelevalle nyrkkipajalle vai ei, mutta se että ajattelee että nyt tällä hankinnallaan suo ruoan pöytään jollekin köyhälle on väärä ja vaarallinen polku. Jos niiden maiden olot tosiaan kiinnostaa niin sen rahasumman voisi antaa sitten hyväntekeväisyyteen ja näin ohjata suoraan missä sitä tarvitaan. Suurin osa siitä kitaran summasta menee kuitenkin sille väärentäjälle. Laillisiakin keinoja valmistaa samanlaisia kitaroita kuitenkin on. Tuoteväärennyksen ainoa tarkoitus on kusettaa rahaa ihmisiltä, ei niiden ole edes tarkoituskaan olla oikeita soittimia.. tämä seikka ei sitä väärentäjää kiinnosta. Tämä koskee kaikkea piratismia kitaroista golfmailoihin ja vaatteisiin. Replikat omalla logolla ja virhevastuulla asiallisissa oloissa ja rehdisti valmistettuna ovat ihan eri asia. Kilpailu on aina hyvää ja suotavaa, on rikkaus että erilaisia valmistajia on nykyään niin paljon. Hauskinta on että kaiken aloittaneet Gibson ja Fender eivät ole enää parhaita omien malliensa valmistamisessa.Perinteiset kitaramallit ovat muodoiltaan ja soundeiltaan osa yhteistä kulttuuriperintöä eikä niitä tietyllä tapaa voi kukaan omistaa, tämähän on ihan oikeudessakin todettu muutamaan kertaan. Jos mietitään Fenderiäkin niin G&L olisi se merkki mitä pitäisi tukea jos haluaisi ohjata rahansa eniten oikeaan osoitteeseen. Nykyisellä Fenderillä ei paljon ole tekemistä Leon ja hänen ideoidensa kanssa. :) Mutta jätetään ne logolliset väärennökset ja tällaisten pajojen muut tuotteet hankkimatta. Maailma on kuitenkin pullollaan todella edullisia mutta hyviä laillisia replikoita.. samoin kuin kalliimpiakin vastaavia. Mitään pakottavaa tarvetta kiinalaisten nyrkkipajojen ja väärentäjien tukemiselle tuskin on. | |
![]() 19.07.2015 12:57:12 | |
pappasfin: Yrittäkää nähdä se kokonaisuus mikä asiasta aiheutuu.....niin pitäis kyllä olla vähän enempi huolissaan siitä mitä hommat vaikuttaa täällä meillä ja EU:ssa. Nimenomaan siihen voisikin yrittää puuttua että EU:n alueella jantterit ei pyöritä näitä väärennöksiä. Täällä rahakkaissa maissahan se kulutuskin on ja tänne niitä tilataan. En näe mitään ongelmaa siinä että puututaan siihen miten hommat täällä vaikuttaa. Esimerkiksi kerätään feikkikitarat vaan pois kokkoon eikä jeesustella sellaisialla asioilla mihin ei voida vaikuttaa. Asioihin Kiinassa emme voi puuttua, mutta oman alueemme kysyntää voisi suitsia. Kuka on syyllinen? No sellainen 15-30 vuotias muusikonalku ja EU-kansalainen jolla ei ole mitään käsitystä maailmantaloudesta eikä se sitä edes kiinnosta. Pääasia on saada hyvältä näyttävä brändikitara. Minä itse ja minun kitarat...minä....minä... Selvyydeksi vielä: en ole koskaan tilannut mitään Kiinasta eikä mulle ole minkään muunkaan nettitilauksen seurauksena sieltä mitään toimitettu. En ole koskaan omistanut feikki-kitaraa eikä yhdelläkään mun tuntemalla soittajalla ole sellaista kitarana tai bassona. - Rock ... erityisesti kasarirock ! - | |
![]() 19.07.2015 13:03:45 | |
Gabe: Itse olen sitä mieltä että ennemmin yksi helvetin hyvä kitara kuin kymmenen paskaa. Kun noita halpoja 200-500e kitaroita ostelee monta niin siinähän on jo aikamoinen pino rahaa. Monesti sanotaan että ei ole rahaa laittaa tuhansia kitaraan, mutta kuitenkin on laittanut useita tonneja niihin helvempiin. Samaa mieltä. Kyllä se kalliimpi kitara aina tuntu kalliimmalta verrattuna halpaan kun puut ja muut osat on laadukkaampia. Itse olen juuri sitä mieltä (vaikka makuuhuone kitaristi olisikin), että kannattaa ostaa heti tai lähes heti vähän kalliimpi kunnon kitara kuin täysin halpaa ritsaa jonka kuitenkin myy pois tai se jää nurkkaan pölyttymään kun se ei enää tarjoa seuraavaa askelta eteenpäin koska sitten on kunnon kitara jolla pärjää monet vuodet, tai vaikka elämänsä loppuun asti. Jos oikein kitarointi kiinnostaa niin kitaraanhan syntyy suhde. Minä en tiedä näistä kiina Chibsoneista mitään muuta kuin, että ne näyttää suht hyvännäköisiltä, mutta niiden puut on varmaan mitä sattuu ja tämän takia ne ei soi varmaankaan aivan samalla tavoin kuin aito vaan ovat halvempi kitara kalliimman näköisessä kuoressa. Itselleni ei ole tärkeää mitä siellä lavassa lukee, mutta tuskin itse tarttuisin kiinan les pauliin koskaan. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. | |
![]() 19.07.2015 13:08:49 | |
off topjic...... perustais baarin ja käyttäis sisustuselementteinä tonneittain vain feikkikitaroita....siihenhän ne sopii... ei tarttis sähköjäkään niihin sisälle, kun seinällä roikkuu... olis aika rock-olo....kai ? - Rock ... erityisesti kasarirock ! - | |
![]() 19.07.2015 13:12:41 | |
Mun mielestä on koomista, kuinka täällä jotkut tekee noista kiinalaisista soitintehtaista automaattisesti jotain suurrikollisia, ja kuinka taustalla saattais olla jotain paljon pahempaakin. Taas pitää sanoa, että kukaan meistä ei tiedä. Itse veikkaan, että siellä on tavallisia ihmisiä, jotka yrittävät vain tienata leipänsä. Toki lain mukaan kyseenalaisesti, mutta silti perusduunareita lienevät. Mitä ihmettä siellä taustalla muka vois olla? Palkkamurhaajia, huumekauppiaita, ihmiskauppaa? On se ihmisen mielikuvitus ihmeellinen :-) Sitten jos joku teettää siellä jossain tehtaassa kitaran omilla spekseillään, niin syytetään rikollisuuden tukemisesta. Pöh! Jos tilaat Ali Expressistä kitaran, niin et voi mitenkään tietää mistä se tulee. Sivustolla on lukemattomia myyjiä, jotka tilaavat tuotteita eri paikoista. Vaikka sama myyjä myisi selvän piraattituotteen, niin silti se oma kitara saattaa tulla muusta pajasta, kuin mistä ne Chibsonit. Toki se voi tulla sieltäkin. Varsinkin jos ottaa huomioon, että niissä laillisia soittimia tuottavissakin yrityksissä saatetaan tehdä niitä piraatteja. Aivan turhaa syyllistämistä ja oman nenän kiillottamista täällä :-) | |
![]() 19.07.2015 13:16:24 | |
Koreassakin tapahtuu. Näin esim. Cortin tehtaalla, jota mm. tunnetut jenkkimerkit ovat käyttäneet. https://www.youtube.com/watch?v=9Lp … il&email=comment_reply_received http://www.musicradar.com/news/guit … o-leads-protest-at-namm-show-232325 No way but the blues way | |
![]() 19.07.2015 13:21:25 | |
Timo JM: Mun mielestä on koomista, kuinka täällä jotkut tekee noista kiinalaisista soitintehtaista automaattisesti jotain suurrikollisia, ja kuinka taustalla saattais olla jotain paljon pahempaakin. Taas pitää sanoa, että kukaan meistä ei tiedä. Itse veikkaan, että siellä on tavallisia ihmisiä, jotka yrittävät vain tienata leipänsä. Toki lain mukaan kyseenalaisesti, mutta silti perusduunareita lienevät. Mitä ihmettä siellä taustalla muka vois olla? Palkkamurhaajia, huumekauppiaita, ihmiskauppaa? On se ihmisen mielikuvitus ihmeellinen :-) Luulen kans että se bisnes tehdään ihan muulla tavalla kuin jotain kusisia kitaroita väärentämällä, jos nyt puhutaan näiden "alamaailman" tyyppien tekosista. Niin ja en kannata suoria väärennöksiä. Yhden Wolfin olen omistanut, joka oli oikeastaan aika hyvä.. | |
![]() 19.07.2015 13:29:51 (muokattu 19.07.2015 13:43:52) | |
Timo JM: Mun mielestä on koomista, kuinka täällä jotkut tekee noista kiinalaisista soitintehtaista automaattisesti jotain suurrikollisia, ja kuinka taustalla saattais olla jotain paljon pahempaakin. Taas pitää sanoa, että kukaan meistä ei tiedä. Itse veikkaan, että siellä on tavallisia ihmisiä, jotka yrittävät vain tienata leipänsä. Toki lain mukaan kyseenalaisesti, mutta silti perusduunareita lienevät. Mitä ihmettä siellä taustalla muka vois olla? Palkkamurhaajia, huumekauppiaita, ihmiskauppaa? On se ihmisen mielikuvitus ihmeellinen :-) Aivan turhaa syyllistämistä ja oman nenän kiillottamista täällä :-) En nyt tiedä keneen viittaat ("jotkut") Olen käsitellyt asiaa kokonaisuutena eli sitä mitä voi aiheutua siitä jos ja kun asioita tehdään tietyllä tavalla eli ostetaan tuoteväärennöksiä. Olen myös toki selvästi kertonut kantani tuoteväärennöksiin. Olen myös käsitellyt asiaa mikä on tuoteväärennös ja mikä ei ja sitä, että ihan hyvin voi tilata Kiinastakin, jos vain se on ns. rehellistä tuotantoa ilman, että se on tuoteväärennös, toki mainitsin sen seikan, että jos tietää toimittajalta tulevan tuoteväärennöksiä niin on kyseenalaista tilata samasta puljusta kitaroita (ehkä viittasitkin tähän). Tuosta missä tehtaissa niitä tuoteväärennöksiä tehdään niin niitä ei tehdä esim. Epiphonen ja Ibanezin tehtailla, kyllä ne tuoteväärennökset tulee ihan niistä laittomista pajoista eikä mistään laillisista tehtaista (ellei sellaiseksi lasketa Kiinan viranomaisten tiedossa olevaa piraattipajaa joka on koruptio-suojelussa). Mainitsin muuten senkin, että mulla on ollut ja on Kiinassa tehtyjä kitaroita eli mitenkään en tuomitse laillista bisnestä, en edes Kiinasta tulevaa (muutoin kun sen asian suhteen mikä liittyy taasen EU:n ja Suomen talouteen ja sijoittajiin ja työpaikkojen viemiseen Kiinaan ym.). Mä pyrin kirjoituksissani siihen, etten syyllistä ketään enkä myöskään tuomitse ketään vaan toimin enemmänkin ajatuksien tuojana ja yritän vaikuttaa sen hyvin pienen mahdollisuuden voimin eli kertomalla mitä jokin asia tekee ja miten sen voi välttää. Jos nämä mun kirjoitukset on syyllistämistä, omen nenän kiillottamista niin en nyt ymmärrä tätä näköantaa. PappaSFin | |
![]() 19.07.2015 13:37:59 | |
Osteri: Esimerkiksi kerätään feikkikitarat vaan pois kokkoon eikä jeesustella sellaisialla asioilla mihin ei voida vaikuttaa. Asioihin Kiinassa emme voi puuttua, mutta oman alueemme kysyntää voisi suitsia. Kuka on syyllinen? No sellainen 15-30 vuotias muusikonalku ja EU-kansalainen jolla ei ole mitään käsitystä maailmantaloudesta eikä se sitä edes kiinnosta. Pääasia on saada hyvältä näyttävä brändikitara. Minä itse ja minun kitarat...minä....minä... No nyt oli hyvää tekstiä tekstiä, noihan se menee. Piti oikein plussalla paiskata. | |
![]() 19.07.2015 13:47:07 | |
pappasfin: En nyt tiedä keneen viittaat ("jotkut") Jos nämä mun kirjoitukset on syyllistämistä, omen nenän kiillottamista niin en nyt ymmärrä tätä näköantaa. Sori, en viitannut sun kommentteihin. Asianomaiset tunnistavat kyllä itsensä ;-) | |
![]() 19.07.2015 13:49:34 (muokattu 19.07.2015 14:03:05) | |
Taas pitää sanoa, että kukaan meistä ei tiedä. Itse veikkaan, että siellä on tavallisia ihmisiä, jotka yrittävät vain tienata leipänsä. Toki lain mukaan kyseenalaisesti, mutta silti perusduunareita lienevät. Mitä ihmettä siellä taustalla muka vois olla? Palkkamurhaajia, huumekauppiaita, ihmiskauppaa? On se ihmisen mielikuvitus ihmeellinen :-) Ei kannata nyt pistää kevyesti "ihmisen mielikuvituksen ihmeellisyyden" piikkiin. Ja tuo sun veikkaus, että siellä on tavallisia ihmisiä --> joo ne on tavallisia ihmisiä, joiten oikeuksia hyvin monesti poljetaan näissä paskapuljuissa. Ja kyllä piraattituotannolla / tuoteväärennös tuotannolla on yhteyksiä huumekauppaan ja varsinkin ihmiskauppaan ja asiaan voi liittyä palkkamurhaajiakin tai ns. torbeedoja mikä on varsinkin venäjän mafialta tuttua käsitettä. Toki voi mennä sen taakse, että tuo kaikki on ihmisen mielikuvitusta ja että kukaan meistä ei tiedä, mutta joku oikeasti voi tästä asiasta tietääkin mutta ihan kaikkea taustaa ei kerrota, ei edes täällä ;D Edit: Tuoteväärennös / piraatti bisnes -> yhteydet mm. huumebisnekseen ja myöst tätä kautta laillistetun bisneksen ostamiseen ja levittäytymiseen, myös toki suoraan ostetaan laillisia yrityksiä -> tarkoitus on mm. kiertää veroja / rahan pesu Ja mikä pahinta asiaan kuuluu myös ihan osin Kiinan koruptoitunut viranomaistaho eli homma on siunattua valtiollisella tasolla -> vaikkakin ns. tätä hommaa vastaan siellä taistellaan. Ne ketkä tuntee Kiinan viranomais-systeemin tietää, ettei siellä liikahda hiekanjyvänenkään ilman että valtion viranomainen siitä tietää niin voi vain ihmetellä, että miten piraattibisnes ja tuoteväärennös bisnes kukoistaa. Edit: Sanottakoon nyt sitten sekin asia, että näitä juttuja on muuallakin kuin Kiinassa eli ei heitä voi yksin asiasta osoittaa vaikka sieltä se suurin osa tuleekin ja kyllä aivan laillisissakin firmoissa teetätetään tavaroita halpatuontimaista, joissa on todettu ja todetaan jatkuvasti että tuotanto ei kestä päivän valoa, mainitaan nyt vaikkapa vaateteollisuus. Eli tekemistä ois vaikka kuinka mutta ihan tyypillistä kissa ja hiiri leikkiä ja rosmot on aina hieman edelleä ja jäkikäteen saadaan kiinni sitten jos saadaan. Ainoa tapa estää piraatit ja tuoteväärennökset olisi avaat ja tutkia kaikki tavara liikenne, puhmattakaan netin liikenteestä, jossa aivan helvetisti menee mm. piraattituotantoa datana. Käytännössä vaan ei asia ole mitenkään helppoa. Paras tapa käytännössä on se, että jokainen yksilö ympäri maailmaa toimisi niin kuin pitäisi eli yrittäisi ostaa tavaraa mikä on rehellisesti tuotettua mutta tämäkin on vaikeaa koska minäkin todennäköisesti olen ostanut jotain mistä en edes tiedä eli mm. komponentti tasolla laittomia kopsuja sisältävän jutun jne. PappaSFin | |
![]() 19.07.2015 13:58:29 (muokattu 19.07.2015 14:00:52) | |
Niin tota ei se kiinalaisen ihmisen huono kohtelu työpaikalla liity kyllä sen enempää piraattibisnekseen kuin muihinkaan työpaikkoihin siellä. TYÖ itsessään kaikkinensa tuo hyvinvointia; yksille tai kaikille, lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Tehtiin sitten kitaroita tai mitä vaan, luvalla tai laittomasti. Se ihmisten hyväksikäyttö siellä liittyy yhteiskuntaan itseensä ja korjaantuu jos korjaantuu joskus sitä kautta, että maahan muodostuu jonkunlainen työntekijöiden etuja ajava järjestö. Kommaridiktatuurissa se voipi vaan olla hidas prosessi. Niinpä melkeinpä ajattelisin mieluummin niin päin, että jos pelkästään ihmisille Kiinassa parempia työoloja ja vaurautta haluaa, niin kaikkien kannattaisi ostaa pelkästään niitä piraattikitaroita. Silleen se vauraus Suomeenkin on alun perin tullut. Teollistumisen kautta. | |
![]() 19.07.2015 14:01:51 | |
Timo JM: Mun mielestä on koomista, kuinka täällä jotkut pystyy uskottelemaan itselleen että piraattituotteiden ostaminen on pelkkää länsimaalaisten harmitonta hupailua. | |
![]() 19.07.2015 14:02:06 | |
Mielelläni näkisin todisteita näistä kitaratehtaiden kytköksistä vakavampaan rikollisuuteen. Muussa tapauksessa kaikki on edelleenkin vain spekulointia. Se, että työolot yms. on huonot on valitettavaa. Samoja ongemia on kuitenkin joka puolella maailmassa - länsimaissakin. | |
![]() 19.07.2015 14:03:11 | |
Gabe: pystyy uskottelemaan itselleen että piraattituotteiden ostaminen on pelkkää länsimaalaisten harmitonta hupailua. Sä tykkäät provota. Mä en lähde tohon mukaan. | |
![]() 19.07.2015 14:04:41 (muokattu 19.07.2015 14:10:42) | |
Timo JM: Mielelläni näkisin todisteita näistä kitaratehtaiden kytköksistä vakavampaan rikollisuuteen. Muussa tapauksessa kaikki on edelleenkin vain spekulointia. Se, että työolot yms. on huonot on valitettavaa. Samoja ongemia on kuitenkin joka puolella maailmassa - länsimaissakin. Tutki nettiä eri hakusanoilla, minä en voi enkä näytä sulle virallisia asiakirjoja tutkimuksista, joita on EU tasolla tehty. Voin kertoa, että ei ole spekulointia. Ja totta on tuo, että huonot työolot on ongelma ihan laillisessakin bisneksessä ja joka puolella maailmaa mutta eritoten näissä maissa kuten Kiina, Intia, Malesia, Väli-Amerikan ja Etelä-Amerikan maat. Piraattituotantoa sitten myös on melkoisesti mm. Venäjällä etc eli ei yksi Kiina tähän suinkaan syyllisty. PappaSFin | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)