Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 525 26 27 28 29266 267 268 269 270
Osteri
17.07.2015 11:24:07
hallu: Minun maailma ei ole romahtanut kun olen ovelasti (tai pelkurimaisesti) vältellyt asettumasta oikein tiukasti millekään kannalle,

Mun kitaroillakaan ei ole hätää koska yhtään kitaraa ei ole hankittu sen perusteella mitkä puut siinä on.
Yhtä mahonkista ja liimakaulaista Washburn Idoliani olen kyllä hämmästellyt kuinka kuulostaa samalta kuin Gibson SG, mutta selväähän se kun siinä on Gibsonin mikit kiinni. Nyt tämäkin kirkastui :)
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
mpekkanen
17.07.2015 11:26:57
hallu: Minun maailma ei ole romahtanut kun olen ovelasti (tai pelkurimaisesti) vältellyt asettumasta oikein tiukasti millekään kannalle, mutta onhan tämä ollut hämmentävää välillä miten vahvasti näihin asioihin reagoidaan. Joskus vuosia sitten kun luin magneettimikrofonin toimintaperiaatteesta ja selvisi ettei sillä puulla voi mitenkään olla ainakaan kovin isoa osuutta siihen soundiin, niin olen miettinyt tätä juttua ja odotellut, että joku linkkaisi mulle pitävät todisteet ja hyvät perusteet olla asiasta jotain mieltä, mutta joudun varmaan lopulta itse muodostamaan mielipiteeni lopulta ;-D

Itse olen kokeillut vaihtaa kahden mahongista tehtyjen kitaroiden mikkejä. Toiseen toiset mikit ja vastaavasti toiseen sen toisen mikit. Molemmat eivät kuulostaneet samalta kuin ennen vaihdosta, eivätkä myöskään siltä toiselta kitaralta ennen vaihdosta.
Kokeile vaikka eri takamikillä omiin humbucker kitaroihisi. Väittäisin, että eivät ne samalta kuulosta.
Tämä sama on kyllä tullut vastaan jo niin monessa muussakin kitarassa, ettei sitä ihan huvikseen tarvitse tehdä. Saa toki tehdä jos haluaa nähdä hieman vaivaa ja saattaapa siitä sitten saada myös varmuuden siihen asiaan.

Soitinkaupoissa on monessakin useita kitaroita joissa on Duncanin JB tallassa. Jostain syystä ne eivät kuitenkaan soundaa samalle jos sitä kitaraa soittaa hieman isommalla volumella sellaiseen vahvistimeen joka reagoi soittajan dynamikkaan.
Tällöin voisi päätellä, että myös ne muutkin kitaran osat(mahdollisesti puutkin?) vaikuttavat siihen soundiin kuin pelkästään se mikki. Niissä soundeissa voi muuten olla todellakin suuria eroja, vaikka se mikki sama olisikin.
Kannattaa ainakin kokeilla jossain, niin sitten on omakohtainen havainto.
Lunnu
17.07.2015 11:30:33
hallu: Minun maailma ei ole romahtanut kun olen ovelasti (tai pelkurimaisesti) vältellyt asettumasta oikein tiukasti millekään kannalle, mutta onhan tämä ollut hämmentävää välillä miten vahvasti näihin asioihin reagoidaan. Joskus vuosia sitten kun luin magneettimikrofonin toimintaperiaatteesta ja selvisi ettei sillä puulla voi mitenkään olla ainakaan kovin isoa osuutta siihen soundiin, niin olen miettinyt tätä juttua ja odotellut, että joku linkkaisi mulle pitävät todisteet ja hyvät perusteet olla asiasta jotain mieltä, mutta joudun varmaan lopulta itse muodostamaan mielipiteeni lopulta ;-D

Samoilla linjoilla. Itsekin, vaikka olen sähkökitaraa rimputtanut jo vuosikymmeniä, olen ollut kokolialla tietämätön signaalin syntyfysiikasta.
Edelleen kuitenkin haluaisin jonkun selittävän miksi kitarani mikit nappaavat kännykästä soivan musiikin ja se kuuluu vahvistimesta kun kännyn tuo lähelle kieliä(tai kiinni). Tätä on demonnut eräskin ruotsalaiskitaristi, nimeä en muista.

Hauskaa tätä keskustelua on ollut seurata eritoten siitä näkövinkkelistä miten pienistä eroista tässä nyt kuitenkin puhutaan.
Nostalgy is not what it used to be
mpekkanen
17.07.2015 11:36:25
qal:
Hauskaa tätä keskustelua on ollut seurata eritoten siitä näkövinkkelistä miten pienistä eroista tässä nyt kuitenkin puhutaan.

Joo, Pieni askel kuulijalle, mutta suuri koko maailmalle :)
varpio
17.07.2015 11:46:38
Seba: Heitetään vielä lisää vettä myllyyn kysymällä vielä että jos puu, tai mikään muukaan ei vaikuta sähköiseen saundiin, niin miksi sitten vahvasti lakkaamalla, tai maalaamalla muuttuu saundi huomattavasti tunkkaisemmaksi?

Tätäkin epäilen vahvahkosti.
Seba
17.07.2015 12:13:10

varpio: Tätäkin epäilen vahvahkosti.

Niin mäkin epäilin kun aattelin ettei se mihinkään vaikuta.
Bodykin oli jo kertaalleen maalattu agathisbody niin surutta laitettiin menemään lisää päälle.
Pettymys oli hirmuinen kun sellaisenaan siitä tuli ihan käyttökelvoton tump vaan ulos.
Eri mikit ja sarjaan/rinnan -kytkin lisäksi niin kyllä siitä silti ihan käyttiksen sillä sai vielä.

Psykoakustiikkaa tai ei, mutta ero oli iso ainakin omassa päässä, sekä pojat treeniksellä nauroi että mitä vittua kun basso ei vaan soinut yhtään.
Oli jopa koomisen surkean tukkoinen.
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
varakeef
17.07.2015 12:31:53
Seba: Heitetään vielä lisää vettä myllyyn kysymällä vielä että jos puu, tai mikään muukaan ei vaikuta sähköiseen saundiin, niin miksi sitten vahvasti lakkaamalla, tai maalaamalla muuttuu saundi huomattavasti tunkkaisemmaksi?

Kokemukseni mukaan tällä ei ole mitenkään ratkaisevaa vaikutusta - missään tapauksessa soundi ei muutu "huomattavasti tunkkaisemmaksi". Itse kuvailisin vaikutusta olemattomaksi tai mitättömän pieneksi.

Vaahtera- ja ebenpuuotelautaisista 70-luvun tele customeissa ei myöskään ollut erityisen merkittävää soinnillista eroa, jonka perusteella voisin väittää vaahteraisen olevan kirkkaampi. Eivät nekään soittimet identtisiltä kuulostaneet, mutta en uskaltaisi nimetä erottavaksi tekijäksi otelautapuumateriaalia.

Joku kyseenalaisti useasta palasta kasatun kitaran hyvyyden: ruusupuinen teleni oli koostettu kaiketi kahdeksasta palasta... Plus tietysti se vaahterasiivu halki rungon. Yksi parhaiten soivista teleistä, joita olen soittanut.

Kokonaisuutena olen tullut siihen tulokseen, että samantyyppisetkin kitarat kuulostavat hivenen erilaisilta, olivatpa materiaalit samoja tai erilaisia. En voi sulkea pois mahdollisuutta, että kyseessä on osin myös puista johtuvat erot. Osa eroista selittynee myös sillä, miten osat ovat toisiaan vasten asettuneet, kielten ja mikkien korkeuseroista jne. Samanlaiset mikitkään ovat tuskin koskaan identtisiä. Näistä eroista huolimatta sähkisten erot jäävät osaltani jonnekin epämääräiselle tunnetasolle: tykkään tästä, en tykkää tuosta. En hyvien osalta väitä, että näissä on hyvät puut.

- - -

Rakenteellisia eroja olen kuulostellut ja kokeillut, ja pidän niitä merkittävämpinä. Kuitenkin esimerkiksi osin ontoksi koverrettu thinline-tyyppinen tele kuulostaa sähköillä varsin samalta kuin tasan sama soitin vielä ollessaan umpipuinen. Tätä testailin moista rakennellessani. Ei se kuitenkaan samalta kuulosta, joten kyllä se runko jotenkin vaikuttaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
heviäijä
17.07.2015 12:38:54
Eikös lankkusähkökitara alunperin suunniteltu siksi kun mikitetyissä akustisissa oli kierto-ongelmia. Eli mietittikö Leo Fender että massiivipuurunko kuullostaa paremmalta?
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
GiovanniDiRondo
17.07.2015 12:55:04

heviäijä: Eikös lankkusähkökitara alunperin suunniteltu siksi kun mikitetyissä akustisissa oli kierto-ongelmia. Eli mietittikö Leo Fender että massiivipuurunko kuullostaa paremmalta?

Ihan yhtä vähän kuin Ted McCarty että humbucker -Les Paulia huudatetaan säröytetyllä saundilla 9-42 kielisetillä.
Gabe
17.07.2015 13:01:55 (muokattu 17.07.2015 13:03:25)
hallu: Minä vähän epäilen, että tämä puusoundi herättää tunteita siksi kun nykyisin halpojen soittimien laatu on noussut niin huikeasti että kalliit soittimet eivät oikein meinaa enää erottua pelkällä laadulla mitaten jolloin joudutaan vetämään nämä mojot sun muut seikat perustelemaan sitä miksi sen kitaran pitää olla ameriikassa tehty ja kallis.

No nyt puhuu Hallu taas ihan pehmeitä. :D

Totta, Edullisten kitaroiden laatu on noussut hurjasti siitä mitä se on joskus ollut. Mutta kyllä se ero on vieläkin niin suuri että en alkaisi jotain kiinan/korean rimpulaa ja top end käsityötä vertaamaan edes samana päivänä.

Enemmän tunteita tämä puukeskustelu näyttää herättävän anti-tonewood kultin/uskovaisten keskuudessa. ;) Ostakaa ihmeessä niitä mdf/vaneri kitaroita. Jää enemmän valinnanvaraa meille muille näiden oikeiden puusta valmistettujen kitaroiden kanssa.
mpekkanen
17.07.2015 13:06:28
Seba: Jos ei oo mitään väliä niin sittenhän voi surutta maalata 5 kerrosta väriä ja 10 kieppiä muovilakkaa.
Anti palaa vaan, mikään ei muutu :)

Onhan tässä hyväkin puoli. Laittaa vain hyvän mikin kiinni johonkin halpaan kitaraan ja samalta kuulostaa kuin kaikki muutkin hyvät kitarat. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse turhaan ostaa mitään kitaramikkiä muutenkaan kalliimpaa kitaraa.
Tietenkin jos alkaa oikein viilaamaan, niin voihan tuon tallankin ehkä vaihtaa.
Epäilen kuitenkin, että sekään vaikuttaa kovinkaan paljoa siihen soundiin, tuskin ainakaan niin paljoa, etteikö sitä muutosta saisi vahvarista vähän nappuloita kääntämällä samanlaiseksi :)

"Onko millään enää mitään väliä..." Irwin taisi olla oikeassa.
Seba
17.07.2015 13:14:05

mpekkanen: Onhan tässä hyväkin puoli. Laittaa vain hyvän mikin kiinni johonkin halpaan kitaraan ja samalta kuulostaa kuin kaikki muutkin hyvät kitarat. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse turhaan ostaa mitään kitaramikkiä muutenkaan kalliimpaa kitaraa.
Tietenkin jos alkaa oikein viilaamaan, niin voihan tuon tallankin ehkä vaihtaa.
Epäilen kuitenkin, että sekään vaikuttaa kovinkaan paljoa siihen soundiin, tuskin ainakaan niin paljoa, etteikö sitä muutosta saisi vahvarista vähän nappuloita kääntämällä samanlaiseksi :)

"Onko millään enää mitään väliä..." Irwin taisi olla oikeassa.

Mulle soittimen tärkein ominaisuus on että se istuu käteen hyvin. Saundillisia asioita voi kyllä muokata mieleisekseen monilla muilla keinoilla. Hyvä mikki, sopivat kytkennät/etuaste, vahvistin, soittotatsi ja tärkeimpänä kunnon kaappi.
Puut on kyl pienin tekijä omissa hankinnoissa, paitsi kun tehdään/teetetään customia, siinäkin lähinnä ulkonäkösyistä.
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Osteri
17.07.2015 13:21:50
Gabe: Edullisten kitaroiden laatu on noussut hurjasti siitä mitä se on joskus ollut. Mutta kyllä se ero on vieläkin niin suuri että en alkaisi jotain kiinan/korean rimpulaa ja top end käsityötä vertaamaan edes samana päivänä.

Niitä nimenomaan pitääkin verrata. Vain sillä tavalla voi todeta onko se ero suuri vai pieni. Koska edullisten kitaroiden laatu on noussut hurjasti, kuten sanoit, se tarkoittaa että laatuero kalliimpiin on kaventunut. Mielestäni kalliiden laatu ei ole vastaavasti kohonnut jotta ero olisi jäänyt entiselleen. Ero on pienentynyt ja se helpottaa valintoja tänä päivänä, ainakin jos hankkii riittävän.

Ostakaa ihmeessä niitä mdf/vaneri kitaroita.

Ei tämä nyt niin mustavalkoistakaan ole; kalliit kitarat puusta / halpikset mdf tai vaneri ? Hyvää Korean tavaraa on markkinoilla ihan normi puutavaranakin.....jotta sitä laatua voi verrata länsi-tavaran kanssa.
Gabe
17.07.2015 13:44:38
Osteri: Niitä nimenomaan pitääkin verrata. Vain sillä tavalla voi todeta onko se ero suuri vai pieni. Koska edullisten kitaroiden laatu on noussut hurjasti, kuten sanoit, se tarkoittaa että laatuero kalliimpiin on kaventunut. Mielestäni kalliiden laatu ei ole vastaavasti kohonnut jotta ero olisi jäänyt entiselleen. Ero on pienentynyt ja se helpottaa valintoja tänä päivänä, ainakin jos hankkii riittävän.

Kyllä käsityönkin laatu on kohonnut hurjasti. Väitän että milloinkaan ennen ei ole saanut yhtä hyvin käsintehtyjä kitaroita kuin nykyään, ja valinnan varaakin on enemmän kuin koskaan.

Itse vertaisin halppiksia ennemmin keskihintaiseen sarjatuotantoon. Näiden raja on kaventunut ihan hurjasti, enää ei joku USA liukuhihna fenkku ole yhtään sen kummoisempi kuin vaikkapa korean PRS SE.

Jos puulla ei ole väliä niin miksi ei tekisi niitä kitaroita jostain mdf tai puristelevyistä? Siihen vain parikymmentä kerrosta maalia ja lakkaa päälle. Anti-tonewood kultilla on joku ihme tarve saada hyväksyntä sillä omalle kiinan rimpulalleen, helpottaako olo kun tarpeeksi moni taputtelee selkään ja lohduttaa että kyllä se on varmasti yhtä hyvä kuin kalliimmatkin.. Vai mistä niin tunnepitoinen suhtautuminen johtuu? :)

Itse pidän kalliista kitaroista, ne on hyviä soittaa ja soundi toimii. Jos joku tykkää halpiksista niin kaikin mokomin, ei se ole minulta pois. On myös herttaisen yhdentekevää mitä tällainen henkilö kitaran puista ajattelee. Ei se omia oikeassa elämässä hankittuja kokemuksia mihinkään muuta. Kukaan näistä halppisten puolesta rummuttajista ei ole kallista soitinta koskaan omistanut, joten näkökulmakin on rajallinen. Itse olen halppiksia ja keskihintaisia omistanut useita.
varpio
17.07.2015 13:50:45
Gabe: Anti-tonewood kultilla on joku ihme tarve saada hyväksyntä sillä omalle kiinan rimpulalleen, helpottaako olo kun tarpeeksi moni taputtelee selkään ja lohduttaa että kyllä se on varmasti yhtä hyvä kuin kalliimmatkin.. Vai mistä niin tunnepitoinen suhtautuminen johtuu? :)

Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Tässä puhutaan puista ja puut eivät maksa juuri mitään, toki niiden työstämisestä, kokoamisesta ja viimeistelystä jne. saa maksaa ihan mitä haluaa. Olen kyllä itse sillä kannalla että sähkökitara on melkoisen yksinkertainen vehje, etenkin kun käytän vaan pulttikaulaisia, ja semmoisen rakentamisesta ei kannata kovin paljon maksaa.

Enemmän siinä joutuu itselleen selittelemään ja tunteisiin ym. säälittävyyksiin alentumaan että miksi joku järkyttävän ylihintainen ritsa on muka oikeasti sen arvoinen.

Itse pidän kalliista kitaroista, ne on hyviä soittaa ja soundi toimii.

Hieno yleistys.

Kukaan näistä halppisten puolesta rummuttajista ei ole kallista soitinta koskaan omistanut, joten näkökulmakin on rajallinen.

Ja toinen samanlainen.
Sarko
17.07.2015 14:00:28 (muokattu 17.07.2015 14:03:33)
Gabe: Ostakaa ihmeessä niitä mdf/vaneri kitaroita. Jää enemmän valinnanvaraa meille muille näiden oikeiden puusta valmistettujen kitaroiden kanssa.

No nyt meni aika ylimieliselle osastolle tämän kommentin kanssa. Kannattaisi kokeilla juurikin liputtamiani vanhoja sekä uudempia Danelectroja ja vintage-Silvertoneja. Näissä on toki soundeiltaan ja tatsiltaan eri meininki kuin esim. jossain Les Pauleissa mutta täysin suvereeneja ja omaperäisiä kitaroita.

Osteri: Ei tämä nyt niin mustavalkoistakaan ole; kalliit kitarat puusta / halpikset mdf tai vaneri ? Hyvää Korean tavaraa on markkinoilla ihan normi puutavaranakin.....jotta sitä laatua voi verrata länsi-tavaran kanssa.

Niin, esim. Jerry Jones valmisti erittäin korkeatasoisia Danelectro-replikoita just tosta vanerista ja masoniitista, näillä pelasivat ja pelaavat edelleen aika kovat nimet etenkin jenkkilässä. Tämä eräänä esimerkkinä, sitten on pleksistä valmistettuja keppejä, alumiinista sorvattuja yms. Mun mielestä on hienoa että kitaramateriaaleissa on oikeasti varianssia ja käytetty suunnittelussa luovuutta asian suhteen, ilman että ollaan jääty vain pelailemaan niillä traditionaalisilla materiaaleilla.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Osteri
17.07.2015 14:00:39
Gabe: Itse vertaisin halppiksia ennemmin keskihintaiseen sarjatuotantoon.

Miksi rajata vertailua? Kitara kuin kitara ja siitä tulee soundia ulos. Millaista soundia? Kaikki samalle viivalle vaan ja erot esille. Fair play.

Jos puulla ei ole väliä niin miksi ei tekisi niitä kitaroita jostain mdf tai puristelevyistä? Siihen vain parikymmentä kerrosta maalia ja lakkaa päälle.
On myös herttaisen yhdentekevää mitä tällainen henkilö kitaran puista ajattelee.

Tämän asian kanssa minullakin on vielä pohdintavaihe meneillään, koska olen uskonut puuasiat. En halua muuttaa kantaani ja taistelen vastaan.

Kukaan näistä halppisten puolesta rummuttajista ei ole kallista soitinta koskaan omistanut, joten näkökulmakin on rajallinen.

Tarkoitatko aktiivisimmat rummuttajat? No niin saattaa olla jos jäsenkuvaukset tai jokin muu heidän lausumansa niin vahvistaa. Yleisesti asia ei kuitenkaan ole noin. Mun mielestäni. Mutta mun ei tarvitse olla oikeassa, voin joustaa.
Sarko
17.07.2015 14:03:06 (muokattu 17.07.2015 14:08:11)
Gabe: Kukaan näistä halppisten puolesta rummuttajista ei ole kallista soitinta koskaan omistanut, joten näkökulmakin on rajallinen. Itse olen halppiksia ja keskihintaisia omistanut useita.

Täyttä MuTua tässä, olen omistanut kalliin soittimen ja useita keskihintaisia, kuten myös halpiksia. Kaikissa oli ja on omat juttunsa, meininkinsä, vikansa ja puolensa. Mitään varsinaista halpisten puolesta rummutusta sekä valkoritarointia en ole tässä nimenomaisessa puuketjussa huomannut.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
mpekkanen
17.07.2015 14:06:55
Seba: Mulle soittimen tärkein ominaisuus on että se istuu käteen hyvin. Saundillisia asioita voi kyllä muokata mieleisekseen monilla muilla keinoilla. Hyvä mikki, sopivat kytkennät/etuaste, vahvistin, soittotatsi ja tärkeimpänä kunnon kaappi.
Puut on kyl pienin tekijä omissa hankinnoissa, paitsi kun tehdään/teetetään customia, siinäkin lähinnä ulkonäkösyistä.

Tämä on kyllä aivan totta.

Ei ne itsellekkään kaikki kitarakaupan parhaiten käteen istuvat mallit ole välttämättä niitä kaikista kalleimpia.
Nykyään soittelen enemmäkseen akustisilla ja sähkökitaroillakin pienellä volumella. Tärkein asia on, että soitin istuu käteen ja pysyy vireessä.
Jos keikkailisin tai edes treenaisin bändin kanssa, niin tilanne kamojen kanssa olisi hieman toinen. Nyt on kuitenkin asiat näin ja aika halvalla pääsee eteenpäin.

Siltikään en väitä, etteikö kitarassa vaikuttaisi puiden ja muidenkin osien kanssa monikin juttu siihen soundiin ja toimivuuteen. Kyllä se hinta on yleensä jossakin suhteessa siihen laatuun, mutta hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy niin kalliista kuin halvemmistakin.
Jos itse teettäisin nyt custom kitaraa niin silloin ne mahdolliset puiden valinnat olisi myös ihan kosmeettisten seikkojen takia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)