Aihe: Music Kickup
1 2 3 4 5 6 7 8 9
JVS
22.06.2015 22:28:41 (muokattu 22.06.2015 22:30:05)
Joo, tsekkasin tuon konkurssijutun itsekin huomattuani viestisi.

Valitettavasti totta.

Tarkoittaakohan tuo nyt käytännössä sitä, että palvelu on tulossa tiensä päähän jo nyt?

Olisi hyvä, jos joku MK:n puolelta voisi hieman valoittaa asiaa?
JVS
23.06.2015 09:55:51
Sen verran haluaisin lisätä edelliseen, että jos tämä nyt tulee olemaan lopputulemana, konkka siis, niin olisi kiva kertoa asiasta ulkomaalaisille artistikavereilleni.

Tämä siksi, että sen lisäksi, että itse käytän palvelua, suosittelin sitä aika monelle tutulleni ja he eivät sattuneesta syystä tiedä kieltä, joten he eivät voi myöskään tietää, että tällaista on tapahtumassa (en ole nähnyt esim. englannin kielistä versiota).

Monella heistä on useampi albumi MK:ssa, ja mielestäni olisi parempi, jos voisin kertoa heille, että etsikääpähän uudet aggregaattorit, sen sijaan, että yhtäkkiä eräänä päivänä tulee eteen tilanne, jolloin MK vain lopettaa toimintansa.
jannu
24.06.2015 18:17:29 (muokattu 24.06.2015 18:17:42)
Ainakin Asiakastiedon listan mukaan kyseessä on velkojan toimesta tehty konkurssiin haku. Mahtaakohan tuo painaa mitään ennen tuomioistuimen päätöstä?

http://asiakastieto.fi/pdf/konkurssilista.pdf
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
JVS
25.06.2015 03:51:24
Mitenkäs muuten tässä tilanteessa käy kaikille saamattomille köh... "tuloille"?

En tiedä tarkkaan kuinka nämä aggregaattorit toimivat, mutta aina törmää samaan, "odota n. 3 kk osto/soittohetkestä, että näet rahat" lauseeseen.

He eivät kuulemma saa esim. Spotifyltä raportteja sen nopeammin, en tiedä sitten kuinka paljon siinä on totuutta mukana, mutta jos oletetaan näiin olevan asian laita;

Jos konkka tapahtuu huomenna, mitä käy mahdollisille ostoille/soitoille, jotka on tehty esim. viikko sitten?

Jos yritys lakkaa olemasta nyt, mihin menevät ne raportit, jos heihin on uskominen, jotka tulevat n. kolmen kuukauden viiveellä?

Entä esim. siinä tilanteessa, jos heillä on jo hallussaan, kuten ainakin itse arvelen, ja moni muukin, jonka kanssa olen keskustellut tuosta kolmesta kuukaudesta, raportit?

Ovatko kaikki mahdolliset ostot ja soitot kokonaan menetettyä?
jannu
25.06.2015 20:27:20 (muokattu 25.06.2015 20:28:19)
Oliskohan niin, että tuo konkkaan haettu Music KickUp Oy on siirtänyt toimintansa jo aiemmin Music Kickup Records & Distribution Oy:lle ja tässä ikään kuin "täristään" suotta?
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Enigmatic
27.06.2015 10:44:16

jannu: Oliskohan niin, että tuo konkkaan haettu Music KickUp Oy on siirtänyt toimintansa jo aiemmin Music Kickup Records & Distribution Oy:lle ja tässä ikään kuin "täristään" suotta?

Toivottavasti niin, sillä tässähän on nyt kahdenlaisia ongelmia tiedossa.

Ensinnäkin jos palvelu ajetaan kokonaan alas, niin kappaleet jäävät nettikauppoihin ja streamauspalveluihin ikäänkuin "lukkoon". Milläs annat Takedown -komennon jos koko sivusto ei toimi? Ja muut nettiaggregaatit eivät suostu jakelemaan kappaletta koska herjaavat että biisi on jo soitossa.

Toinen juttu on nuo maksamattomat korvaukset, niitä ei taida saada kummassakaan tapauksessa. Jos yritys on konkattu perinteisesti niin ko. kappaleiden julkaisijat siirtyvät konkurssipesän velkojiksi jonon perälle. Jotain murusia voi ehkä joskus saada mutta ei kovin todennäköisesti, ellei tässä nyt tehdä jotain poikkeusjärjestelyä. Toiminnan siirtäminen uudelle yritykselle ei tuota asiaa muuta.

Joka tapauksessa olisi kiva saada selvennystä tilanteeseen, ei googlaamallakaan löytynyt mitään.
JVS
27.06.2015 19:56:11
Enigmatic, sitäpähän tässä itsekin ajattelin.

Olisi tosiaan kiva saada jotain tietoa.

Mainitsemasi ongelmat ovat aika olennaisia, varsinkin se miten julkaisut saa poistettua jälkikäteen.

Olen miettinyt omieni poistamista nyt, mutta en haluaisi tehdä sitä, jos kyseessä onkin "väärä hälytys".
jigsore
01.07.2015 00:35:38

Juu, olis kiva saada vähän selvyyttä kun oltiin ajateltu pitkäsoitto pistää tämän kautta ulos.
JVS
01.07.2015 07:40:27
jigsore, henk.koht. en ainakaan tällä hetkellä lähtisi laittamaan jakeluun MK:n kautta.

Odota ainakin jonkun aikaa, että asiat selvenee, koska voi käydä niin, että juuri kun saat musiikin kauppoihin/palveluihin MK lopettaa toimintansa.

Säästät itseltäsi ainakin jonkun verran vaivaa, jos voit odottaa (ellei ole julkaisupäivä ym. sovittuna jo).

Täytyy sanoa, että tämä on ollut aina ongelma MK:n kanssa mielestäni, aika onneton "online presenssi" vai miksi sitä nyt haluaakaan sanoa.

Katsoessa esim. Facebookin ja Twitterin sivuja, päivityksiä tulee aivan liian harvoin.

Aivan kuin ei edes haluttaisi hyödyntää sitä ilmaista markkinointia mitä sosiaalisen median kautta voi saada.
jigsore
01.07.2015 17:04:47

JVS: jigsore, henk.koht. en ainakaan tällä hetkellä lähtisi laittamaan jakeluun MK:n kautta.

Joo, meillä meneekin syksylle levyn valmistuminen niin ei tässä mitään hätää. Lafka tuli vaan esille vuosi sitten kun mietittiin julkaisuvaihtoehtoja ja viimeksi vähän ennen näitä konkurssiuutisia. Record Unionin kautta on mennyt muita levyjä pihalle vielä kun Metelin kautta sai ilmaisia julkaisukoodeja. Kerran maksullisenakin ja riittävän hyvin on toiminut niin se lienee seuraava vaihtoehto jos MK nyt kaatuu tähän. Katsellaanpa miten käy.
JVS
02.07.2015 02:38:34
jigsore, Record Unionia olen itsekin useaan otteeseen katsellut vähintäänkin yhtenä vaihtoehtona.

Hyvä kuulla, että toimii, koska hinnathan eivät muistaakseni olleet kovinkaan pahat, esim. per albumi.

Paljonko he laskuttavat euroissa muuten? Ja minkä paketin olette valinneet?
zekeode
02.07.2015 10:37:34

Record Unionilla ensimmäinen julkaisu on ilmainen vuoden ajan A&R koodilla. Esim. 81F2a8868e

Pitää muistaa rekisteröityessä laittaa. Jälkikäteen ei pysty.
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
morfin_mafer
08.07.2015 18:33:45 (muokattu 08.07.2015 18:37:12)
Record Union on vähän huono kun se on vuosimaksullinen ja niillä ei ole Youtube Content ID -ohjelmaa jolla omista biiseistä saa Youtube-mainostuloja kun muut ihmiset laitailee biisejäsi sinne, jne.

Esim. www.feiyr.com on Youtube Content ID -ohjelma ja SoundCloud-sydemit, että jos oman biisin lataa sinne tulee heti Copyright Claim.
jigsore
09.07.2015 15:58:17

Paljonko he laskuttavat euroissa muuten? Ja minkä paketin olette valinneet?

Aika tarkalleen 20e maksoi vuoden paketti ja siihen kuului biisit Spotifyyn, iTunesiin ja muutamaan muuhun paikkaan. Vuoden jälkeen ei enää uusittu, biisit jäi palveluihin mutta niistä saa jatkossa vähemmän rojalteja. Eipä sillä ollut väliä kun tarkoitus oli lähinnä saada levy Spotifyyn. Tulojakin kertyi vuodessa peräti 0,11$..
yhyy
14.07.2015 10:28:07
Suositteleeko kukaan tuota Feiyriä? Onko parempi kuin Record Union? Käsittääkseni Record Unionin kautta biisin/albumin julkaiseminen maxaa noin 20e/vuosi. Feiyrin kautta ilmeisesti 2,36e + tilin aktivointi aloitusvaiheessa 9,9e. Korjatkaa jos olen väärässä.

Feiyrin kautta maksetaan ilmeisesti myös mainostuloja Youtubesta. Menee vähän offtopiciksi, mutta onko näin, että Youtube-videon omistaja on myynyt videostaan itse mainostilaa? Vai tulevatko mainostajat itse kysymään videon omistajalta, että "saanko _ostaa_ tästä mainostilaa?"? Täytyykö videon omistajan itse aktiivisesti tarjota omaa Youtube-videotaan mainostilaksi? (Jostakin syystä olen ollut pitkään käsityksessä, että Youtube itse hallinnoi mainoksia ja lisää niitä haluamiinsa videoihin ikään kuin korvaukseksi siitä, että on vastaanottanut videon levitykseen.:D)

Mitä tarkoittaa, että Feiyrin kautta saa myös SoundCloudiin copyright claimin? Entä voisiko joku selventää, mikä on copyright claim? :)
yhyy
16.07.2015 01:01:59
morfin_mafer: Feiyrin kautta teoksien julkaisu on kerta maksullinen eikä vuosimaksullinen.

Eli toi SoundCloud homma menee silleen että niiden automatinen content tarkistin poistaa teoksesi SoundClodista ja joudut sitten tekämään korjauksen kyseisiseen hommaan että olet kaikkien copyrightien halitija ja ne laittaa sitten teoksesi takaisin.

Ok! Feyir tulee halvemmaksi kuin Record Union musiikin julkistamisen kannalta. Hienoa. :)

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä SoundCloudin suhteen. Siis mulla on käsitys, että SoundCloudissa ei saa korvauksia kuuntelukerroista. SoundCloudiin saa käsittääkseni ladata melkeinpä mitä vain, omalla vastuulla. SoundCloudissa ei kukaan tule kysymään esim. kuka kirjoitti lyriikat. Toisin sanoen, jos julkistat SoundCloudissa tekijänoikeuksia rikkovaa sisältöä, kohta voit joutua käräjille tekijänoikeusrikkomuksesta, jos olet "huolettomasti" ladannut sinne vaikkapa remixin, joka sisältää alkuperäisen acapellan. Toisaalta joku voi varastaa sinun teoksesi kohtuullisen helposti. SoundCloudin avulla ei saa muuta, kuin julkisuutta. Korjatkaa, jos olen väärässä. :P

(Puhe siis SoundCloudista sen takia, että tässä keskustelussa on väläytelty, että Feiyr pystyisi saattamaan myös SoundCloudin kuuntelukerrat palkkion alaisiksi (mitä minä en kyllä usko, koska käsitykseni mukaan SoundCloud "rahavapaa" alue)).

Sen kyllä ymmärrän, jos Feiyrissä julkistamisen myötä teoksista tulee "tekijänoikeussuojattuja". Mutta onko tosiaan näin, että vaikutukset ulottuvat jopa SoundCloudiin? Että Feiyr maksaisi korvausta myös SoundCloudin kuuntelukerroista? Sitä ihmettelen.

Kommatkaa, mitkä ovat tietonne/käsityksenne asiasta. :D
JVS
16.07.2015 07:10:02
jigsore, kiitokset vastauksesta, eipähän tuo pahalta hinnalta kuulosta.

Mitä SoundCloudiin tulee muistelisin ainakin joku aika (ehkä parisen vuotta?) sitten olleen puheissa jonkunasteinen rahallinen vaihtoehto, mutta muistaakseni (ja tämä kuten muutkin mitä sanon ovat äärimmäisen hataraa ja moneen kertaan muuttunutta varmasti esim.) se oli kutsupohjainen tai vastaavaa, eli ei kaikkien käytettävissä, vai olisiko ollut niin, että siinä vaiheessa vain kutsun varassa.

Joka tapauksessa, aikeissa oli tehdä SoundCloudista ainakin osittain artisteille korvauksia maksava paikka, en tiedä ollenkaan siitä, miten asia eteni tai muuta, kun en itse käytä ollenkaan enää. Muutamaa biisiä lukuunottamatta mitään tekemistä ei ole paikan kanssa, koska en vain nähnyt suurempaa hyötyä.

YouTubeen liittyen; jos olet saanut "hyväksynnän" monetisoinnille eli käytännössä sille, että voit "tienata" videoillasi, ymmärtääkseni YT automatisoi videoiden mainokset, voin olla täysin väärässäkin toki, mutta kuvittelisin tämän toimivan kohdennetun markkinoinnin tavoin.

Toinen asia on sitten se, jos sinulla on tili esim. Google All Access (nykyään Google Play Music ymmärrtääkseni) palvelussa, jolla mainokset myös YT:sta katoavat, ja siinä tilanteessa, ymmärtääkseni maksu on jonkin sortin prosentuaalinen jakauma itsesi ja YT:n välillä. Tai mahdollinen pienimuotoinen streaming-tyylinen maksu videon omistajalle.

Kuten todettua, esim. SoundCloudin suhteen tieto voi olla mm. vanhentunutta ja Youtuben suhteenkin ei kannata ihan suoralta kädeltä pitää varmana, mutta näin olen ymmärtänyt, ainakin jossakin vaiheessa.
morfin_mafer
16.07.2015 11:13:42 (muokattu 16.07.2015 11:16:53)
yhyy: Ok! Feyir tulee halvemmaksi kuin Record Union musiikin julkistamisen kannalta. Hienoa. :)

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä SoundCloudin suhteen. Siis mulla on käsitys, että SoundCloudissa ei saa korvauksia kuuntelukerroista. SoundCloudiin saa käsittääkseni ladata melkeinpä mitä vain, omalla vastuulla. SoundCloudissa ei kukaan tule kysymään esim. kuka kirjoitti lyriikat. Toisin sanoen, jos julkistat SoundCloudissa tekijänoikeuksia rikkovaa sisältöä, kohta voit joutua käräjille tekijänoikeusrikkomuksesta, jos olet "huolettomasti" ladannut sinne vaikkapa remixin, joka sisältää alkuperäisen acapellan. Toisaalta joku voi varastaa sinun teoksesi kohtuullisen helposti. SoundCloudin avulla ei saa muuta, kuin julkisuutta. Korjatkaa, jos olen väärässä. :P

(Puhe siis SoundCloudista sen takia, että tässä keskustelussa on väläytelty, että Feiyr pystyisi saattamaan myös SoundCloudin kuuntelukerrat palkkion alaisiksi (mitä minä en kyllä usko, koska käsitykseni mukaan SoundCloud "rahavapaa" alue)).

Sen kyllä ymmärrän, jos Feiyrissä julkistamisen myötä teoksista tulee "tekijänoikeussuojattuja". Mutta onko tosiaan näin, että vaikutukset ulottuvat jopa SoundCloudiin? Että Feiyr maksaisi korvausta myös SoundCloudin kuuntelukerroista? Sitä ihmettelen.

Kommatkaa, mitkä ovat tietonne/käsityksenne asiasta. :D

Feiyr ei maksa rojalteta SoundCloud soittokerroista.

Mutta se maksaa rojalteja esim. siitä että kauttasi tulee kanavatilauksia Feiyrin omalle Youtube-kanavalle.

Samoin Feiyr tilittää royaltit viikon välein.
yhyy
17.07.2015 01:36:30
Kiitoksia vastauksista JVS ja morfin_mafer. Tuli selvyyttä tähän SoundCloudin ja Feiyrin toimintaperiaatteisiin ja youtube-mainontaan. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)