Aihe: Keskustelua divaritason roots-skabasta
1 2 3 4 580 81 82 83 8498 99 100 101 102
Urmas Potkuri
07.06.2015 23:06:08

muthatrucker: Tässäpä Divariskaba 229:n äänestyksen lopputulos:

14 Urmas Potkuri
11 Bluestumppi
10 muthatrucker
6 Vesa423
6 karik
2 gary field
2 Kunnallisjäte
2 tjj2000
0 korvaoo

Kiitokset osallistujille. machinehead72 ei äänestänyt. Onnittelut Urmas Potkurille! Vetovastuu on nyt hänellä.

Kiitoksia kaikille ystävällisyydestänne ja ymmärtäväisyydestänne. :-)

Löysin tuollaisen mielestäni kovasti BB King tyyppisen taustan. Omistetaan skaba 230 suuren miehen muistoksi. Hän oli sympaattinen ja leppoisa mies, eikä varmaan loukkaantuisi tästä.
Skaba on käynnissä ja toivottavasti tausta kelpaa.
The Thrill is Back?
"Too Old To Rock 'n' Roll; Too Young To Die"
Urmas Potkuri
14.06.2015 21:12:23

Aika laskea pisteet kisasta 230.
taso oli todella kova kautta linjan. Kiitokset kaikille osallistujille.

Selkeän voiton nappasi karik kooten 14 pistettä. Onneksi olkoon! Hieno veto!

Perässä tulivat sitten tasaisempana joukkona loput mainiot soolot:

Bluestumppi - 9p

Vesa423 - 5p

tjj2000 - 4p
korvaoo - 3p
gary field - 3p
Kunnallisjäte - 2p
EJ650 - 1p
machinehead72
Urmas Potkuri - 7p

karik vetää seuraavan. Ole hyvä.
karik
14.06.2015 23:13:49

Kiitokset pisteistä ja uusi skaba on käynnistetty kohtuullisen ripeällä taustalla, jota toivottavasti ei ole käytetty aikaisemmin.
machinehead72
20.06.2015 13:32:24
Ai hemmetti, unohdin laittaa äänitetyn pätkän tuonne osallistumisketjuun, vieläköhän kerkeäisi mukaan?
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
karik
20.06.2015 19:11:53

machinehead72: Ai hemmetti, unohdin laittaa äänitetyn pätkän tuonne osallistumisketjuun, vieläköhän kerkeäisi mukaan?

Voit laittaa, pääosa ei ole vielä äänestänyt.
karik
21.06.2015 21:11:11

Divariskaban 231 pisteet menivät seuraavasti:

Vesa423: 14
Kunnallisjäte: 3
karik: 11
EJ650: 1
tjj2000: 14
korvaoo: 4
Urmas Potkuri: 5
machinehead72: 2

Vesa423 ja tjj2000 mainioilla soitoillaan saivat jaetun ykkössijan ja sopivat keskenään seuraavan skaban vedosta.
tjj2000
21.06.2015 21:16:09

Vesa423 ja tjj2000 mainioilla soitoillaan saivat jaetun ykkössijan ja sopivat keskenään seuraavan skaban vedosta.

Olisikos Vesalla jotain valmista? Minun puolesta voit hoidella homman, oli se sen verran kova rypistys tuo Sinun vetosi! ;)
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
Vesa423
21.06.2015 21:45:13
tjj2000: Olisikos Vesalla jotain valmista? Minun puolesta voit hoidella homman, oli se sen verran kova rypistys tuo Sinun vetosi! ;)

Ok. Ja kiitti. On mulla yksi rokkipohja valmiina. Laittelen siitä seuraavaa kieppiä.
Tuomo_
26.06.2015 23:53:15
Tähän asti piti elää, ennen kuin sain itselleni hankituksi Traditional- luokan Gibsonin. Painaa kyllä tarpeeksi ja kaula on kunnon 50-lukulainen. Eikä tarvii enää huolehtia vireestä itse. Sitten vain soittamaan opettelemaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/19922075/Kitara.jpeg

Huomenna Puistobluesiin mallia ottamaan. Hain vähän tuntumaan divariskabassa kitaraan. Luulen, että alkaa kulkea jossain vaiheessa. Sopii hyvin käteen ja olen innostunut, kuin pikkupoika. Äänestyksen osaltani hoidan sunnuntaina.
Armon Kerjäläinen jo vuodesta 1955.
tjj2000
27.06.2015 07:18:54
Bluestumppi: Tähän asti piti elää, ennen kuin sain itselleni hankituksi Traditional- luokan Gibsonin. Painaa kyllä tarpeeksi ja kaula on kunnon 50-lukulainen. Eikä tarvii enää huolehtia vireestä itse. Sitten vain soittamaan opettelemaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/19922075/Kitara.jpeg

Huomenna Puistobluesiin mallia ottamaan. Hain vähän tuntumaan divariskabassa kitaraan. Luulen, että alkaa kulkea jossain vaiheessa. Sopii hyvin käteen ja olen innostunut, kuin pikkupoika. Äänestyksen osaltani hoidan sunnuntaina.

Ilmankos soundissa tuntui jotain uutta virettä; on kamoillakin jokin merkitys...
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
karik
02.07.2015 01:29:44

Urmas Potkuri: Mahtava tausta tämä. Alkuperäinen soolo on mun mielestäni vähintäänkin EC:n gradu Brittibluesin korkeakoulussa.

Samaa mieltä tuosta EC:n gradusta: https://www.youtube.com/watch?v=a2FR1HYod44

mutta toisaalta myös John Mayall on tuossa ihan iholla.
Tuomo_
05.07.2015 22:43:00
Kiitokset kannatuksesta. Laittelen pikapuoliin uutta tulille.
Tuomo_
12.07.2015 20:03:57
Urmas puhuu tuosta mollibluussin vääntämisestä asiaa. Se on niin tunnepuolen juttua, että oksat pois. Eihän siinä voi käyttää kovinkaa montaa säveltä. Juurisävel, pieni terssi, nelonen, neljä puol, vitonen ja pieni seiska. Näillä pitäisi tulla toimeen.

Vielä tulisi olla oma tarina melodiaksi väännettynä. Minulle tämä on usein näissä keimeissä mahdoton tehtävä. Lavalla on eri juttu. Siellä voi elää hetkessä ja peilata soittoa yleisön kanssa (jos niitä enää on ekojen tahtien jälkeen). Jos on päässyt ns. tilaan, jossa aika pysähtyy voi alkaa soittokin kulkea ja tarina löytyä. Näitä hetkiä olen kokenut joitakin katusoitossa ja vankilakeikoilla. Molliblues on enemmän kuin soiton esittely täällä. That's the real life!

Se toimii paremmin vapaana, kuin arvostelun kohteena. Olen lopettanut itseni kiduttamisen sen vuoksi tuolla pallispuolella. Sieltäkään en ole löytänyt vielä yhtään karismaattista mollibluesin vääntäjää, jolla olisi oikeasti oma juttu. Useimmiten vedot ovat teknisiä kopioita starojen soitosta. Muutenhan he olisivat jo maailman maineessa.

Itse en ole koskaan väittänyt olevani mikään soittaja ja sen on myös useat pallikset todenneet. Elämää kuitenkin olen nähnyt monelta kantilta, enkä ole toivoani menettänyt. Näen, että molliblues on laji, jossa haetaan voimaa elää vaikean ajan yli. Toki monet ovat hakeneet siitä ja viinasta synkkyyttä lisää, mutta se on heidän näkemyksensä.

Olen usein tarttunut kitaraan huonona hetkenä ja saanut lohtua noista muutamista sävelistä, joita olen tapaillut vajailla bendeillä ja surkeilla vibroilla. Se on riittänyt minulle. Jälleen on paistanut päivä ahdingon jälkeen. Näin myös ne tuhannet ja taas tuhannet tummat amerikoiden puuvillapelloilla tukeutuivat mollibluesiin koti-ikävän raastaessa hermoja. He luottivat, että Jumala kuitenkin auttaa ja suojelee. Näin uskon minäkin.

Mitä siis halusin sanoa kaikille divareille. Olette päässeet jo hyvään vauhtiin ilmaisussanne. Älkää välittäkö, vaikka joku tai jotkut yrittävät dissata tekemisiänne. Juuri sen vuoksi perustin tämän divarin. Halusin vapautta ja rohkaista muita ilmaisemaan itseään juuri niillä taidoilla, kuin sillä hetkellä on. Olen huomannut, että ns. muusikot ovat monasti kaikkein kateellisinta kansaa ja osaavat arvostella muita korostaakseen omaa egoansa. Toki siviilistä löytyy muitakin samanlaisia.

Itse olen päässyt sen yli, että polttaisin kitarani ja lopettaisin soiton. Päinvastoin, minulle on alkanut löytyä tietynlainen itseluottamus tekemiseeni, etenkin livenä. Sitä iloa ei voi kukaan muu viedä kuin minä itse, jos sorrun muiden mielipiteiden varassa arvottamaan itseni.

Vielä kerran. Kuluvan skaban kriittinen arviointi ei ollut ketään vastaan ja ainoastaan minun kommenttini. Itsekin pidän siitä, että joskus saa rakentavaa kritiikkiä, sillä silloin voi oppia uutta. Se on eri asia kuin vihassa purettu kommentointi loan heittoineen.
Tuomo_
12.07.2015 21:05:11
Alla mollivedon tulokset,

Bluestumppi 6p
Vesa423 9p
tjj2000 3p
korvaoo 4p
EJ650 5p
Urmas Potkuri 5p
Jerry_Jones 5p
karik 9p
Gary field 2p

Voiton jakoivat Vesa ja kari. Sopinette seuraavan skaban vedon. tjj2000 jätti äänestämättä.

Onnittelut voittajille ja kiitokset kaikille osallistuneille.
Vesa423
12.07.2015 21:29:13
Kiintoisaa keskustelua mollibluesin olemuksesta ja hyviä kommentteja äänestysketjussa myös. Kyllähän se vähän tuppaa olemaan että tietokoneen ääressä istuskellessa vaikea tavoittaa sellaista kunnon tunnetilaa noihin hitaisiin ja hämyisiin juttuihin.

Kiitoksia kannatuksesta. Karik kanssa sovimme että laitan seuraavaa kierrosta liikkeelle. Tällä kertaa akustista vähän kantrimpaan suuntaan menevää juttua, voi tohon G-C-D-sointukierron puolesta bluesjuttujakin varmaan kehitellä.
Urmas Potkuri
12.07.2015 22:35:15

Nyt olis mun mieleinen tausta justiinsa ja mie onneton joudun menemään Osloon reissuun. Täytyy yrittää ehtiä jossain välissä. Kiitos kuitenkin. :-)

Vesa423: Kiintoisaa keskustelua mollibluesin olemuksesta ja hyviä kommentteja äänestysketjussa myös. Kyllähän se vähän tuppaa olemaan että tietokoneen ääressä istuskellessa vaikea tavoittaa sellaista kunnon tunnetilaa noihin hitaisiin ja hämyisiin juttuihin.

Kiitoksia kannatuksesta. Karik kanssa sovimme että laitan seuraavaa kierrosta liikkeelle. Tällä kertaa akustista vähän kantrimpaan suuntaan menevää juttua, voi tohon G-C-D-sointukierron puolesta bluesjuttujakin varmaan kehitellä.
Sjömanni
18.07.2015 10:25:22
Onko ihmiskunnalla toivoa?

Silloin tällöin juttelen duunissa luotsien kanssa kitaransoitosta ja kuvailen tätä roots-skabaa.

Aina, siis aina ensimmäinen kysymys on, että mitä siinä voi voittaa. Ja toinen on, aina, että mitäs jos joku huijaa ja sopii pisteiden jaosta salaa.

Aina säälivä katse seuraa, kun kerron, että huvin vuoksi omaksi iloksi enkä tähtää talenttikilpailuihin enkä lavoille enkä kaipaa rahaa tai mainetta.

Eilinen (nais)luotsi totesi blues-keskustelun perään, että ei edes tykkää musiikista.

Tästä alkaa syntyä kohta Blues.
"poikkihuuhtovassa tai ristihuuhtovassa on nousukanava vasten pakoaukkoa ja männän laessa harjanne ettei seosta pakene pakorööriin ennen pakoaukon sulkeumaa"
Urmas Potkuri
18.07.2015 13:04:09 (muokattu 19.07.2015 01:45:44)

No nyt oli semmoinen asia ja havainto, että pakko on kommentoida ja ihan heti.
Aivan on samanlaisia kokemuksia täsmälleen itelläkin niin töissä kuin vapaallakin.
Toki mukaan mahtuu muutama valopilkkukin, mutta he ovat musiikin harrastajia,
ainakin enemmän tai vähemmän.
Tyypillinen keskustelu menee jotenkin näin, jos kerrot harrastavasi musiikkia:
\"Ai jaa? Onks teillä jokin bändi?\"
No oon mie aina väistä jossain porukoissa...silloin nuorempana enemmän...
\"Ai jaa? Ootsä jollain levyllä vai?\"
No en oo en.
\"Ai jaa? Käytteks te sitten jollain keikoilla vai?\"
No ei, kun mää haluan vain ihan harrastaa omaksi iloksi ja ajankuluksi...
\"Siis miks?\"
....!....? No ihan vaan omaksi iloksi niinku harrastuksena...
Tässä vaiheessa tulee se tyhjä katse ja säälinsekainen \"joopajoo\".
Keskustelukumppani poistuu takavasemmalle ja mutisee mennessään ja sinä jäät seisomaan lumeen.

Heh, se on vaan niin, että hyväksyttävää on tehdä mitään ainoastaan jos:
-siitä saa rahaa
-sillä pääsee tositvohjelmaan
-sillä saa enemmän seksiä
-sillä pääsee johonkin toiseen tositvohjelmaan

Vaikuttaa siltä, että ihmiskunnalla on toivoa päästä tositvohjelmaan.

Mutta meidän tehtävänämme on pitää yllä omituista perinnettä, jonka mukaan jotakin voi tehdä ihan vain sen vuoksi että se on hauskaa.
Tämä ajatus on nykymaailmassa niin omituinen, että ties vaikka päästäisiin tositvohjelmaan!

EDIT:
Perhanan mobiilitypoja ja muuta vihrettä...

Sjömanni: Onko ihmiskunnalla toivoa?

Silloin tällöin juttelen duunissa luotsien kanssa kitaransoitosta ja kuvailen tätä roots-skabaa.

Aina, siis aina ensimmäinen kysymys on, että mitä siinä voi voittaa. Ja toinen on, aina, että mitäs jos joku huijaa ja sopii pisteiden jaosta salaa.

Aina säälivä katse seuraa, kun kerron, että huvin vuoksi omaksi iloksi enkä tähtää talenttikilpailuihin enkä lavoille enkä kaipaa rahaa tai mainetta.

Eilinen (nais)luotsi totesi blues-keskustelun perään, että ei edes tykkää musiikista.

Tästä alkaa syntyä kohta Blues.
Tuomo_
18.07.2015 16:18:27
Itse olen yllättynyt siitä, kuinka paljon positiivista palautetta tulee, kun lähtee rohkeasti kadulle soittelemaan. Monet luulee, että olen ammattimuusikko. Olen otettu tästä palautteesta. Moni kysyy, onko äänitettä myydä.

Eniten negatiivista palautetta olen saanut, missäpä muualla kuin mnetissä. En nyt tarkoita divaria. Näyttää siltä, että jotkut soittajat ovat kaikista hanakoimpia dissaamaan muiden taidot. Tavallinen kansa on tyytyväinen, jos joku ylipäänsä viitsii soitella ilmatteeksi ulkosalla.

Erityisesti viime aikoina olen ollut iloinen nuorison positiivisesta suhtautumisesta roots-musaan.Viimeksi pari viikkoa sitten rippileiriläiset olivat innoissaan tekemääni keikkaan heille. Piti soittaa 2 encoreakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)