Aihe: Keskustelua kitarasoundista.
1 2 3
heviäijä
12.07.2015 14:38:39
Etäisyys kaiuttimesta, tilan koko, muoto ym. vaikuttaa paljonkin soundiin. Mulla on makuuhuonesoittelussa ongelma säröjen kanssa. Liian repivä rakeinen, mutta oma sijoittautuminen kaiuttimeen suhteen vaikuttaa paljonkin. Lieköhän ongelma kaiuttimessa tai vahvistimessa. Cleanien ja pikkurosojen kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa.
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
hallu
12.07.2015 14:47:08
Minä kyllä tykkään tosi paljon middlekuoppaisesta kitarasoundista ja sen takia varmaan tykkään usein kitaraa myös bassovahvistimen kautta. Totta on, kuten tässäkin ketjussa todettu moneen kertaan, että se kitaran rooli siinä kokonaisuudessa ratkaisee sen minkälaiseen taajuulokeroon se tarttee työntää. Iso bändi, niin kitaran tontti on väistämättä pienempi kun se pitää jakaa muiden kanssa kun taas kitara yksin soitettaessa saa koko tontin itselleen. Bändiyhteydessähän ainoastaan paskat kitarasoundit kuulostaa hyvältä ja päinvastoin :-D.

Itse käytän mielellään akustisena kitarana dreadnought koppaista kitaraa sen syvän midlekuoppaisen botnekkaan soundin takia kun se jättää sen poteron siihen keskelle laulua varten ;-). Toimii se näppäilysoitossakin, mutta etenkin yksin. Toisaalta on hyvä että eri äänilähteet eivät ole liian tarkasti rajattuina omille taajuushyllyilleen, koska sitten ne muuttuvat irrallisiksi on hyvä että ne olisi kuitenekin samassa tilassa ja ajassa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
heviäijä
13.07.2015 18:31:52
Onko kukaan saanut hyvää soundia ajamalla puhtaan kanavan rutulle pedaalilla? Itse en ole vaan käytän "crunch-kanavan" boostaamiseen pedaalia.
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
Metalkallo
13.07.2015 18:37:00
heviäijä: Onko kukaan saanut hyvää soundia ajamalla puhtaan kanavan rutulle pedaalilla? Itse en ole vaan käytän "crunch-kanavan" boostaamiseen pedaalia.

Kyllä minä ainakin omassa Blackstarin HT Club 50 nupissa olen saanut noilla rockettin ja wampler pedaalien avulla puhtaan kanavan aika ruttuun, särölle siis ja hyvältä ainakin omaan korvaan kuulostaa. Tämän takia en ole niin riippuvainen itse erillisestä särökanavasta.

Tuo Rockett animal ja Wampler plextortion on tarkoitettu juuri puhtaan kanavan päällä käytettäviksi koska ne on vähän kuin vahvistin purkissa ja ehkä sellaiset purkit sopii paremmin puhtaan päälle säröttämään kuin monet muut.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
GiovanniDiRondo
13.07.2015 18:49:51

Kyllä mielestäni on aika haastavaa loppujen lopuksi vaihtaa hyvästä komppisaundista hyvään soolosaundiin.

Varsinkin kun en ole nykyisessä bändissä saanut soittaa sooloja, niin nyt kun pyysin yhteen biisin soolon, on vaikea saada niitä juttuja esille mitä on miettinyt.

Monet varmaan tekee niin, että rakentaa sen kokonaisuuden soolosaundin varaan, ja komppisaundi on sitten se toissijainen, en tiedä onko se sillä tavalla helpompaa.

Halusin siirtyä kaulahumbucker-ulvotuksesta kevyempään soittotyyliin, mutta vielä ei ainakaan ole oikein syntynyt oivallusta miksi saundi ei toimi bändin kanssa.

Kaikkien pitäisi ehkä vaan soittaa hiljempaa, mutta se näyttää olevan mahdoton toteuttaa.
Osteri
13.07.2015 22:05:05
GiovanniDiRondo: Monet varmaan tekee niin, että rakentaa sen kokonaisuuden soolosaundin varaan, en tiedä onko se sillä tavalla helpompaa.

Varmaan tapoja on erilaisia, jopa riippuen siitä onko bändissä kaksi kitaraa vai oletko yksin. Itse rakentelin kaikki oman kitaroinnin varaan siten miten se komppi tukee itse soitettavaa kappaletta ja paljon käyttämäni Hughes & Kettner Statesman -vahvistimet tarjosivat pedaalissa napin kun sitä polkaisee, niin vola nousee tai joissain muissa merkeissä/malleissa nimellä "boost". Enivei, se nyt oli aika toissijaista miten sen soolon siitä nostaa, aina siihen jotain löytyy. Volan nosto, sopivasti säädetty delay-pedaali...tms... Harvemmin olen käyttänyt jotain lisä-säröpedaalia ainakaan. Minusta ne muutti liikkaa sitä perussoundia.
Eli yhteenvetona; sävyt biisin kokonaisuuden mukaan ja soolo nyt on sitten mitä on, aika moni asia siihen sopii lopulta kuitenkin, ainakin livesoitossa.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
GiovanniDiRondo
14.07.2015 00:19:41

Usein on niin että sitä fiksoituu johonkin tiettyyn mielikuvaan ja yrittää vaan väkisin saada sitä aikaan. Muistan kun miksattiin yhtä biisiä, niin mulla oli ajatus siitä, että alussa tuleva kitrariffi soitetaan täysin kuivalla soundilla, niin kuin olohuoneessa soittelisi.

Sitten kokeilin jostain syystä todella isona, se levitettiin kumpaankin korvaan ja laitettiin vielä iso kaiku päälle.

Biisi alkoikin sitten toimia ihan eri tavalla, ja sanatkin sai uusia merkityksiä.

Mä vaan luulen että täytyy kääntää katse ihan toiseen suuntaan ja miettiä mikä tän soolon tarkoitus tässä biisissä oikein on, ja mistä se laulu kertoo, ja millä tavalla soolo jatkaa sen tarinaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)