Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 514 15 16 17 18266 267 268 269 270
mpekkanen
11.07.2015 20:19:34 (muokattu 11.07.2015 20:22:59)
Tuossa jotain mahongista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aitomahongit

Varmasti tulee myös sen käyttö vähenemään tulevaisuudessa kitaranrakennus puuna. Tässä voi olla se tulevaisuuden juttu. En sitten tiedä, miten hyvin nuo kaikki soveltuvat soitinrakennukseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaijamahongit
Seba
11.07.2015 20:26:26

mpekkanen: Tuossa jotain mahongista.

Varmasti tulee myös sen käyttö vähenemään tulevaisuudessa kitaranrakennus puuna. Tässä voi olla se tulevaisuuden juttu. En sitten tiedä, miten hyvin nuo kaikki soveltuvat soitinrakennukseen.

Ei löytynyt eebensukuisuutta kyl mistään :)
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Kefiiri
11.07.2015 20:49:18
Seba: Ei löytynyt eebensukuisuutta kyl mistään :)

Läpälläkö intät..?
Ei ole väitetty, että noilla puilla olisi muuta yhteistä kuin todennäköinen käytön väheneminen soitinpuuna.
En ole musiikin asiantuntija.
Jukka Häikiö
11.07.2015 22:20:28

Yksi syy, miksi mahongin käyttö kansipuuna loppui? Tarvii aika tanakan lankun, jos koko bodyn veistää yhdestä palasta, niinkuin Black Beauty 1957 vissiinkin tehtiin, toisekseen, kokomahonkikoppa saattoi olla turhan yksioikoisen näköinen pelkän lakan/petsin kanssa(SG) ?
Vaahterakannen kanssa ulkonäölliset variaatiot nousivat aivan eri potenssiin ja valmistuskustannukset todennäköisesti laskivat, luulisin.
Soundipolitiikasta vähän hankala sanoa, mulla on tollanen LPR9 vaahterakannella ja LPB7 kokomahonkibodylla, painot suurinpiirtein samaa luokkaa, R9 alle 4kg R7 aika tasan. 4kg.
R9 rw-laudalla, mikit BKP Mule, R7 eben-laudalla, mikit Burstbucker.
Kyllähän nuo aivan erilaisilta kuullostaa, vaikkei nuo mikit nyt niin kaukana ole soundeiltaan toisistaan. Myös akustinen soundi on aivan eri, vaan ei tuo kokomahonkinen mitenkään kauheasti tummemmin soi, sustainia on enemmän ja alapää syvempi.
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Jukka Häikiö
11.07.2015 22:32:00

Vähän jatkoa edelliseen horinaan:Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, Black Beautyn valmistuskustannukset olivat sen verta suuret, ettei se liiketaloudellisesti ollut kannattavaa, koska kitaran hinta olisi muodostunut niin kovaksi, ettei niitä ostajia ihan pilvin pimein riittänyt ja sen takia valmistus loppui, niinkuin taisi käydä myös sen seuraajalle, oikaiskaa joku paremmalla tietämyksellä varustettu, jos mettässä oon juttuineni?
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
GiovanniDiRondo
11.07.2015 22:39:36

Jukka Häikiö: Yksi syy, miksi mahongin käyttö kansipuuna loppui? Tarvii aika tanakan lankun, jos koko bodyn veistää yhdestä palasta, niinkuin Black Beauty 1957 vissiinkin tehtiin, toisekseen, kokomahonkikoppa saattoi olla turhan yksioikoisen näköinen pelkän lakan/petsin kanssa(SG) ?
Vaahterakannen kanssa ulkonäölliset variaatiot nousivat aivan eri potenssiin ja valmistuskustannukset todennäköisesti laskivat, luulisin.
Soundipolitiikasta vähän hankala sanoa, mulla on tollanen LPR9 vaahterakannella ja LPB7 kokomahonkibodylla, painot suurinpiirtein samaa luokkaa, R9 alle 4kg R7 aika tasan. 4kg.
R9 rw-laudalla, mikit BKP Mule, R7 eben-laudalla, mikit Burstbucker.
Kyllähän nuo aivan erilaisilta kuullostaa, vaikkei nuo mikit nyt niin kaukana ole soundeiltaan toisistaan. Myös akustinen soundi on aivan eri, vaan ei tuo kokomahonkinen mitenkään kauheasti tummemmin soi, sustainia on enemmän ja alapää syvempi.

Luulen, että Custom sai hiukan huonon maineen, koska soittajat eivät pitäneet sen ultramatalista nauhoista. Jimmy Page'han käytti paljon myös Customia, levylläkin mahdollisesti, mutta keikoilla paljon. Pagen Custom sittemmin varastettiin, eikä koskaan löytynyt.

Liittäisin vaahterakannen suosion tuohon ulkonäköön ja siihen, että klassiset rokkarit noita sunbursteja käytti. Tunnetuin Custom taitaa olla Robby Kriegerin käyttämä.

Eikös Epiphone Les Paulit ole periaatteessa täysmahonkisia? Niissähän on vaahteraa vain viilun verran.
Laulava Kylätohtori
11.07.2015 23:17:12
GiovanniDiRondo: Tunnetuin Custom taitaa olla Robby Kriegerin käyttämä.

Eiks Roppy ollukkaa SG-miehiä?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
GiovanniDiRondo
11.07.2015 23:27:11

Laulava Kylätohtori: Eiks Roppy ollukkaa SG-miehiä?

L.A.Woman ja sillä nimellä tuota Kriegerin Les Paulia kutsutaankin.
Seba
12.07.2015 00:12:33

Kefiiri: Läpälläkö intät..?
Ei ole väitetty, että noilla puilla olisi muuta yhteistä kuin todennäköinen käytön väheneminen soitinpuuna.

Viestiä muokattu näköjään.
sanottiin aiemmin että mahonki on eebenpuuta, ja yritin sille vähän perusteluita saada, mutta ainoa perustelu olikin näköjään pois editointi.
mpekkanen
12.07.2015 01:05:11
Lisäsin siihen yhden N kirjaimen joka oli jäänyt pois. Muuten en sitä muokannut. Siltikään siinä en väittänyt mahonkia miksikään muuksi jos sen lauseen olisi lukenut ihan loppuun asti.
Seba
12.07.2015 01:43:28

mpekkanen:
Mahonki taitaa olla eebenpuu ja brasilian ruusupuun kanssa hieman sellainen, että sen käyttö tulee jatkossa varmaan vähenemään entisestään.

Voiko yksiselitteisesti sanoa että ymmärsin huonosti kun ilman n-kirjainta tuo on hieman erilainen lause?
Ihmettelinkin irrallaan olevaa heittoa, mutta missasin että siinä oli kirotusvihre.

Mutta asiaan, jotta mahongin käyttö tuskin kauheasti vähenee, käytetään vaan halvempia lajikkeita. Brasilian ruusupuu taitaa jo olla kieltolistalla kuten Hondurasin mahonkikin.
hallu
12.07.2015 13:43:02
Seba: Tässä on ihan hauska rijopun tekemä testi kun teki 3 identtistä bassoa eri puista.
Jos bassoista kuulee sähköilläkin eroja, niin kuulee kyllä kitaroillakin jos tekisi vastaavan testin.

http://maihinnousu.net/s/11152

mutta voihan sitä kaikenlaisilla tuulen suuntien muutoksilla selitellä miksi ne kuulostaa erilaisilta jos vaan on päättänyt että ei puut mihinkään vaikuta

No noissa minäkin olin kuulevinani jo jonkinlaisia eroja :-). Samalla johtui mieleen, että kun mulla on bajassa ja stratossa identtinen kaulamikkisoundi, vaikka ne akustisesti soi vähän eri tavalla (varmaan straton tremolosta johtuen), niin olisiko siinä kyse siitä, että ne molemmat ovat saarni podylla ja vaahteraotelautaisella kaulalla? siis silloin puu vaikuttaisi sähköiseen sointiin enemmän kuin straton tremolo tai mikrofoonien pienet erot (bajan mikkihän ei käsittääkseni ole ihan täysiverinen straton mikki, vaikka tässä mallissa onkin käytetty samanpaksuista käämilankaa, mutta sitä pitäisi olla vähän vähemmän). Vastaavati tuossa minun toisessa testiparissa kitaran rakenteissa on merkittävää eroa, mutta lähes samanlaiset mikrofonit, mutta sointi on hyvin samanlainen toisaalta niissä on erilainen otelauta toisessa ruusupuu ja toisessa eben.

Minua vähän ärsyttää kun te muut kuulette kristallin kirkkaina sellaisia eroja joita itse pystyn vaivoin edes havaitsemaan saatika että osaisin pitää niitä millään muotoa merkittävinä kun yhä edelleen epäilen että kuulenko jotain vai enkö kuule :-(
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Osteri
12.07.2015 14:10:32 (muokattu 12.07.2015 14:11:22)
hallu:....te muut kuulette kristallin kirkkaina sellaisia eroja joita itse pystyn vaivoin edes havaitsemaan saatika että osaisin pitää niitä millään muotoa merkittävinä ...

Mua ei kultakorvien läsnäolo haittaa ollenkaan, koska hehän kuvaavat sitä miten asiaa itse kokevat. Ei ole mitään minulta pois tämän takia. En ole muutenkaan millään elämän alueella hifisti. Maailmasta ei saada koskaan täydellistä, siksi VALTAOSA musiikin kuuntelijoistakin on tyytyväinen omaavaansa keskivertoiseen musiikin vastaanottamisen tasoon.

Sitä saa mitä kulloinkin tulee. Hyvä suoritus on riittävää.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
JaaGeRMaisTeR
12.07.2015 14:18:49
mpekkanen: Tuossa jotain mahongista.

Soittelin puutukkuja läpi ja sanovat, että alkaisi tuo alkuperäismahongin saanti olemaan elpymään päin. Tarjosi heti 5m lankkua ja ilmoitti, että tilaamalla saa lisää. Metsät kuulemma alkaa olemaan mitoissa ja Amerikkalaiset on availlut varastojansa viennille.

Tällä hetkellä melkein kaikki mahonki on tuota kaijamahonkia tai muita sen sukuisia. Eron huomaa varsinkin lankkuna selvästi, koska tämän hetkiset mahongit on aika vaaleita. Muuan iso firma amerikasta maalaa/öljyää lankun punaruskeaksi.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
antnis
12.07.2015 14:22:47
hallu: No noissa minäkin olin kuulevinani jo jonkinlaisia eroja :-). Samalla johtui mieleen, että kun mulla on bajassa ja stratossa identtinen kaulamikkisoundi, vaikka ne akustisesti soi vähän eri tavalla (varmaan straton tremolosta johtuen), niin olisiko siinä kyse siitä, että ne molemmat ovat saarni podylla ja vaahteraotelautaisella kaulalla? siis silloin puu vaikuttaisi sähköiseen sointiin enemmän kuin straton tremolo tai mikrofoonien pienet erot (bajan mikkihän ei käsittääkseni ole ihan täysiverinen straton mikki, vaikka tässä mallissa onkin käytetty samanpaksuista käämilankaa, mutta sitä pitäisi olla vähän vähemmän). Vastaavati tuossa minun toisessa testiparissa kitaran rakenteissa on merkittävää eroa, mutta lähes samanlaiset mikrofonit, mutta sointi on hyvin samanlainen toisaalta niissä on erilainen otelauta toisessa ruusupuu ja toisessa eben.

Minua vähän ärsyttää kun te muut kuulette kristallin kirkkaina sellaisia eroja joita itse pystyn vaivoin edes havaitsemaan saatika että osaisin pitää niitä millään muotoa merkittävinä kun yhä edelleen epäilen että kuulenko jotain vai enkö kuule :-(

No jaa, minä ainakaan en usko ees puolia siitä, mitä jengi sanoo näistä asioista. Etenkin kun ollaan yhteisössä, jossa kovin jätkä on se, joka valittaa pienimmästä asiasta (sama pätee mihin tahansa harrastajayhteisöön).
Kefiiri
12.07.2015 14:28:24 (muokattu 12.07.2015 14:28:56)
Seba: Voiko yksiselitteisesti sanoa että ymmärsin huonosti kun ilman n-kirjainta tuo on hieman erilainen lause?
Ihmettelinkin irrallaan olevaa heittoa, mutta missasin että siinä oli kirotusvihre.

No selvisipä tämäkin :-)
Väärinymmärrys oli ymmärrettävä.
Seba
12.07.2015 14:30:58

hallu: No noissa minäkin olin kuulevinani jo jonkinlaisia eroja :-). Samalla johtui mieleen, että kun mulla on bajassa ja stratossa identtinen kaulamikkisoundi, vaikka ne akustisesti soi vähän eri tavalla (varmaan straton tremolosta johtuen), niin olisiko siinä kyse siitä, että ne molemmat ovat saarni podylla ja vaahteraotelautaisella kaulalla? siis silloin puu vaikuttaisi sähköiseen sointiin enemmän kuin straton tremolo tai mikrofoonien pienet erot (bajan mikkihän ei käsittääkseni ole ihan täysiverinen straton mikki, vaikka tässä mallissa onkin käytetty samanpaksuista käämilankaa, mutta sitä pitäisi olla vähän vähemmän). Vastaavati tuossa minun toisessa testiparissa kitaran rakenteissa on merkittävää eroa, mutta lähes samanlaiset mikrofonit, mutta sointi on hyvin samanlainen toisaalta niissä on erilainen otelauta toisessa ruusupuu ja toisessa eben.

Loppupeleissä ne on kuitenkin vaan pieniä nyansseja joita ei juuri huomaa kun pitää pari minuuttia väliä kuunnellessa.
Siihen vaikuttaa niin moni muu asia niin pal enemmän sähköillä soitettuna.
Joku LP kokomahonkisena soi kyllä tunkkaisemmin kuin vaahterakannella, mutta niissäkin on yksilöeroja huimasti vaikka rakenne olisi sama. Huomaa rinnakkain testaamalla kyllä, mutta en minä ainakaan yksittäisestä ääninäytteestä pysty sanomaan onko runko edes puusta tehty.

Enemmän vaikuttaa mikitys, sen sijainti ym asiat jotka taas on helpommin tunnistettavissa.
Vaikka eroja kuulenkin, niin miksikään kultakorvaksi musta ei ole mitenkään.
hallu
12.07.2015 14:31:55
Osteri: Mua ei kultakorvien läsnäolo haittaa ollenkaan, koska hehän kuvaavat sitä miten asiaa itse kokevat. Ei ole mitään minulta pois tämän takia. En ole muutenkaan millään elämän alueella hifisti. Maailmasta ei saada koskaan täydellistä, siksi VALTAOSA musiikin kuuntelijoistakin on tyytyväinen omaavaansa keskivertoiseen musiikin vastaanottamisen tasoon.

Sitä saa mitä kulloinkin tulee. Hyvä suoritus on riittävää.

Olet kyllä ihan oikeassa :-). Tulee vaan niin ulkopuolinen olo kun aikuiset juttelee asioista mihin ei itse pääse osalliseksi. Jonkun pitäisi käydä testaamassa noi mun kitarat kun enhän mä voi mitenkään olla varma onko ne hyvistä puista, vai mistä lie paperimassasta tehtyjä. Sitten kun mä myyn niitä niin niillä ei voi pestä eikä lingota joten ne pitää myydä halvalla..... puukorvat käy kukkaron päälle ;-D, ehkä mä vaan en sitten myy niitä :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
12.07.2015 15:48:20
hallu: Minua vähän ärsyttää kun te muut kuulette kristallin kirkkaina sellaisia eroja joita itse pystyn vaivoin edes havaitsemaan saatika että osaisin pitää niitä millään muotoa merkittävinä kun yhä edelleen epäilen että kuulenko jotain vai enkö kuule :-(

Samanlaista se muillakin on... kuultuja eroja täytyy aina vähän liioitella. Kuulokkeet päässä henkeä pidättäen havaitut nyanssit tuodaan julki niin kuin olisi merkittävästäkin erosta kysymys ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)