Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5266 267 268 269 270
Gabe
05.07.2015 21:52:36 (muokattu 05.07.2015 21:55:42)
hallu: Kielen tehtävä ei ole ainoastaan välittää tietoa, vaan se on osa kulttuuria ja kansallista identiteettiä. Toki en halua alkaa asiasta kanssasi vänkäämään, jos olet sitä mieltä ettei suomen kielellä ole väliä eikä sen takia kannata meuhkata, niin se on rauhanomainen ja arvokas katsantokanta ja saatat olla jopa oikeassa. Itse en vain voi hyväksyä moista käytöstä oman maan firmalta.

Enhän sanonut että sillä ei olisi väliä. Hain takaa että on luonnollista että kieli kehittyy ja muuttuu ihmisten ja ajan mukana. Onhan suomen kielikin ihan erilaista nykyään kuin mitä se oli muinoin. En itse ymmärrä noin totista kielen vaalimista ja lainasanojen pelkoa. Onhan suomen kieli muutenkin ihan täynnä kaikenlaisia lainasanoja ja väännöksiä vieraskielisistä sanoista. Kieli on osa kansallista identiteettiä ja kulttuuria, nämä puolestaan muuttuvat koko ajan ja ovat hieman erilaisia joka sukupolvella. Maailma pienenee koko ajan ja englanti on kielenä jo todella yleinen ja sillä pärjää melkein missä vain. Suomi ei ole enää pieni eristynyt kolkka pohjoisessa vaan aktiivinen osa isompaa yhdyskuntaa, eli jakaa myös sen kulttuurin ja identiteetin.. joka on mielenkiintoinen yhdistelmä kaikkien siihen osallistuvien kulttuuria. Juuri höpöttelin Skypessä kitaroista Japanilaisen tuttuni kanssa. :) Ei jäädä kynsin ja hampain kiinni menneeseen vaan otetaan kaikki irti siitä mitä nykyään on tarjolla.

Ps. Eikä se suomenkieli muutaman suomalaisen pikku yrityksen nettisivuihin kuole. ;) Ja kai Thomannin myynneillä.raaskii tehdä sivut vaikka kiinaksi. Mutta soitapa sinne kitaraosastolle, englantia tai saksaa ne siellä haastelee.. Thomann boikottiin? Tuetaan vaan kotimaisten yritysten toimintaa vaikka sivut olisikin enkuksi.
askomiko
05.07.2015 22:05:31 (muokattu 05.07.2015 22:06:50)
Siivotkaa joku nuo offtopikit hiiteen.

Samat osat kahdessa eri kitarassa -> kuulostaa erilaisilta. Mikä vaihtuu? Oliko tekijä kännissä vai onko puut erilaiset. Tässä pienet valmistajat pystyy kyykyttämään isoja tehtaita 6-0, kun on enempi malttia ottaa vain ne hyvät lankut työn alle. Eri puulajien "soundikuvailut" ei ole syntyneet ihan tyhjästä. Saarni vs. mahonki vs. vaahtera runkona on erilaisia. Miten ois mnet kimppa: kokeilemaan vaikka warmothilta runkoina em. puulajit muuten samoilla spekseillä. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Kontiak
05.07.2015 22:11:33
Gabe: Enhän sanonut että sillä ei olisi väliä. Hain takaa että on luonnollista että kieli kehittyy ja muuttuu ihmisten ja ajan mukana. Onhan suomen kielikin ihan erilaista nykyään kuin mitä se oli muinoin. En itse ymmärrä noin totista kielen vaalimista ja lainasanojen pelkoa. Onhan suomen kieli muutenkin ihan täynnä kaikenlaisia lainasanoja ja väännöksiä vieraskielisistä sanoista. Kieli on osa kansallista identiteettiä ja kulttuuria, nämä puolestaan muuttuvat koko ajan ja ovat hieman erilaisia joka sukupolvella. Maailma pienenee koko ajan ja englanti on kielenä jo todella yleinen ja sillä pärjää melkein missä vain. Suomi ei ole enää pieni eristynyt kolkka pohjoisessa vaan aktiivinen osa isompaa yhdyskuntaa, eli jakaa myös sen kulttuurin ja identiteetin.. joka on mielenkiintoinen yhdistelmä kaikkien siihen osallistuvien kulttuuria. Juuri höpöttelin Skypessä kitaroista Japanilaisen tuttuni kanssa. :) Ei jäädä kynsin ja hampain kiinni menneeseen vaan otetaan kaikki irti siitä mitä nykyään on tarjolla.

Pitkässä juoksussa katson eteenpäin kehitystä monikulttuurisessa yhteiskunnassa, missä puhutaan yhden kulttuurin kieltä. Soitin puut rajallinen laitos!

"Sole poka mikhään cures most tone issues" - @poistathanääkkösetJohnSuhr, Japania
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Gabe
05.07.2015 22:15:51
askomiko: Samat osat kahdessa eri kitarassa -> kuulostaa erilaisilta. Mikä vaihtuu? Oliko tekijä kännissä vai onko puut erilaiset. Tässä pienet valmistajat pystyy kyykyttämään isoja tehtaita 6-0, kun on enempi malttia ottaa vain ne hyvät lankut työn alle. Eri puulajien "soundikuvailut" ei ole syntyneet ihan tyhjästä. Saarni vs. mahonki vs. vaahtera runkona on erilaisia.

Juuri näin. Itse en ainakaan kännissä ollut, enkä vielä tuolloin edes ajatellut puiden mahdollisia vaikutuksia soundiin joten mistään itsesuggestiostakaan tuskin oli kyse. Valitsin uuden rungon vain ja ainoastaan värin perusteella... Mutta soundissa oli eroja jotka jopa minä pystyin huomaamaan, jos puilla ei ole merkitystä niin mistä ero johtuu? Yhdenkin kerran ainoa muuttuja oli runkopuu. Näiden perusteella aloin sitten vähän kiinnittämään huomiota myös puihin kitaraa valitessa. Tosin olen huomannut että jopa saman lajikkeenkin sisällä saattaa olla vaihtelua eri yksilöiden välillä. Mistä tämä mahtaa johtua? Painostako? Kaksi hyvin eri painoista saarnirunkoista kitaraa saattaa nimittäin soundata hyvinkin erilaiselta vaikka lajike on sama. Sama juttu mahongin kanssa. Mutta kai nuo yleistykset jotain suuntaa antaa.

Ja joo.. aika pienistä eroista puhutaan jos ajatellaan puuosien vaikutusta vain siihen soittimen äänenväriin. Mutta kyllä ne aina jotain tekee vaikka se vaikutus ei mikään järkyttävän iso olisikaan. Jos sekin vaikuttaa onko otelauta lakattu vai ei niin luulisi että sillä kaula- ja otelautapuullakin on jotain väliä.
Entropia666
05.07.2015 22:17:14

hallu: No jos oma identiteetti on se mistä halutaan säästää niin siitäpä sitten säästävät, mutta ei se tee asiasta yhtään sen hyväksyttävämpää ja itse ostan mieluummin tavarani ulkomailta jos ne englanniksi on ostettava.

Nimittäin ymmärrän sen ettei muualla maailmassa tarvitse piitata suomen kielestä eikä sitä käyttää, mutta jos me emme sitä käytä niin ei sitä käytä kukaan muukaan. On nettisivuista varmasti kuluja ja englanniksi ne on oltava jos haluaa ulkomailla näkyä ja tehdä kauppaa, mutta jos vaikkapa saksalainen nettikauppa vaivautuu lokalisoimaan sivunsa suomeksi niin onhan se aika pöyristyttävää, että suomalainen firma ei pystyisi samaan.

Tästä päästäänkin siihen että laskeeko suomenkielisten sivujen puute myyntiä. Jos ei, niin miksi tuhlata resursseja siihen? Mun ymmärryksen mukaan Ruokankaalla on useemman kuukauden jono joka työllistää useamman kuin yhden sepän, eli tilanne on ilmeisesti hyvä. Ihan perus bisnes 101.
Thrash Metal Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
varpio
05.07.2015 23:23:26
Gabe: Tosin olen huomannut että jopa saman lajikkeenkin sisällä saattaa olla vaihtelua eri yksilöiden välillä. Mistä tämä mahtaa johtua? Painostako? Kaksi hyvin eri painoista saarnirunkoista kitaraa saattaa nimittäin soundata hyvinkin erilaiselta vaikka lajike on sama. Sama juttu mahongin kanssa. Mutta kai nuo yleistykset jotain suuntaa antaa.

Puun lajilla ei taida olla mitään väliä, kun voi ihan hyvin etsiä palikan lähes mitä tahansa puuta jolla on halutut ominaisuudet, kuten tiheys, massa, syyrakenne jne. Tietty jos on niin kuin siinä Fender-videolla se äijä sanoi, että leppä on tasalaatuisempaa niin sitten voi auttaa se vähän kun tietää että on leppää, niin voi siitä ennustaa jotenkin miltä kuulostaa. Saarnin kanssa ei sitten voi ennustaa juuri mitään siitä että sanotaan vaan että "saarni", jos on niin kovin tasalaaduton puulaji se.
Osteri
05.07.2015 23:56:41 (muokattu 06.07.2015 00:01:36)
Laulava Kylätohtori: Itseäni asia kiinnostaa. Tämä ketju on omille mielipiteille.

Kiitos mahdollisuudesta lausua oma mielipide ennen kuin tuomio annetaan.

Luen kyllä näitä aiheen juttuja ihan mielenkiinnolla ja nostan hatun teille jotka jaksatte tuoda esille näkemyksiä puulajeista ja niiden vaikutuksesta. Puu on lisäksi aina hienoa kun sen annetaan näkyä. Olen sitä mieltä että puilla on vaikutusta, vaikka en asiasta osakaan sen enempää hifistellä. Jatkakaa, kiitos.
Itselle nuo tiedot eri spekseistä tulevat kiinnostaviksi viitetiedoiksi vasta sen jälkeen kun olen sen kitaran kokeillut. Eli ensin tulee fiilis onko kitara hyvä käteen ja soundaako hyvältä clean/särö eri sävyillä ja vasta sen jälkeen kiinnostaa mistä laite on tehty. Joo, ihan jokainen kitara merkistä riippumatta sama homma.
Aika monia kiinnostaa asia niinkin päin että ensin mieleen lukitaan materiaalit ja sen mukaan tykätään. Sekin on ihan ok. Tilaa on kaikenlaiselle tykkäämiselle. Peukkua!
- Rock ! -
antnis
05.07.2015 23:57:53
Ei kyllä paljoa kiinnosta video, jossa ukko paukuttaa vasaralla jotain lankkua. Tekis valmiista tuotteista samanlaisen, jossa on kunnon äänitys vahvarista tulevasta äänestä.
Kontiak
06.07.2015 00:40:19
antnis: Ei kyllä paljoa kiinnosta video, jossa ukko paukuttaa vasaralla jotain lankkua. Tekis valmiista tuotteista samanlaisen, jossa on kunnon äänitys vahvarista tulevasta äänestä.

HC-osasto siis pöytään:

https://youtu.be/DaXbjj0Ie2A
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
jannek
06.07.2015 07:46:13
Laitoin aikoinaan Fenderin American deluxe teleen keskimikiksi japsisquierin mikin, ja on muuten hyvän kuulonen :) Minun näkemykseni on että hyväpuisessa kitarassa toimii monenlaiset mikit hyvin. Sävyt sitten vaan on makuasioita.

-Janne
Did i get it right?
hallu
06.07.2015 12:35:40
Entropia666: Tästä päästäänkin siihen että laskeeko suomenkielisten sivujen puute myyntiä. Jos ei, niin miksi tuhlata resursseja siihen? Mun ymmärryksen mukaan Ruokankaalla on useemman kuukauden jono joka työllistää useamman kuin yhden sepän, eli tilanne on ilmeisesti hyvä. Ihan perus bisnes 101.

Tyhjää ja tarkoituksetonta on ihmisen elämä joka tekee kaiken vain rahan vuoksi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
heviäijä
06.07.2015 13:09:41
Entropia666: Koska kitaristit on puritaaneja ja eivät sulata muutoksia perinteisiin. Kyseessä on puhtaasti voittojen maksimointi.

Tuli myös sellainen mieleen että ainakin gibson tuntuu olevan brändi joka pitää perinteistä kiinni, kun taas vaikkapa ibanez luo ja keksii uusia asioita kaiken aikaa. Luulisi että myös se että mikä firma on kyseessä vaikuttaa siihen mistä ja miten sitä kitaraa rakennetaan, ja minkälainen siitä tulee.
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
Myrkky Nuoli
06.07.2015 13:26:47 (muokattu 06.07.2015 13:28:47)
heviäijä: Tuli myös sellainen mieleen että ainakin gibson tuntuu olevan brändi joka pitää perinteistä kiinni, kun taas vaikkapa ibanez luo ja keksii uusia asioita kaiken aikaa. Luulisi että myös se että mikä firma on kyseessä vaikuttaa siihen mistä ja miten sitä kitaraa rakennetaan, ja minkälainen siitä tulee.

Ibanez on rakentanu firmansa tekemällä kopioita, se ehkä selittää jotain. Niillä ei oo semmoista pitkäikäistä legacya mitä jatkaa.
More Nintendo, less Marshall.
Entropia666
06.07.2015 13:35:26

hallu: Tyhjää ja tarkoituksetonta on ihmisen elämä joka tekee kaiken vain rahan vuoksi.

Vähän on kutka että jos haluaisivat rahaa tehdä niin custom kitaroiden myynti ei ehkä oo se helpoin tie siinä hommassa.
Entropia666
06.07.2015 13:35:53

heviäijä: Tuli myös sellainen mieleen että ainakin gibson tuntuu olevan brändi joka pitää perinteistä kiinni, kun taas vaikkapa ibanez luo ja keksii uusia asioita kaiken aikaa. Luulisi että myös se että mikä firma on kyseessä vaikuttaa siihen mistä ja miten sitä kitaraa rakennetaan, ja minkälainen siitä tulee.

Ibanez tykittää markkinoille mustia superstratoja. En nyt tiiä onko hirveen innovatiivista. :D
kojones
06.07.2015 13:38:07
Entropia666: Koska kitaristit on puritaaneja ja eivät sulata muutoksia perinteisiin. Kyseessä on puhtaasti voittojen maksimointi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Puritanismi

Tarkoitit varmaan puristia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Puhdasoppinen
Gabe
06.07.2015 14:03:02
varpio: Puun lajilla ei taida olla mitään väliä, kun voi ihan hyvin etsiä palikan lähes mitä tahansa puuta jolla on halutut ominaisuudet, kuten tiheys, massa, syyrakenne jne. Tietty jos on niin kuin siinä Fender-videolla se äijä sanoi, että leppä on tasalaatuisempaa niin sitten voi auttaa se vähän kun tietää että on leppää, niin voi siitä ennustaa jotenkin miltä kuulostaa. Saarnin kanssa ei sitten voi ennustaa juuri mitään siitä että sanotaan vaan että "saarni", jos on niin kovin tasalaaduton puulaji se.

Näinhän se menee. Tietysti se millaista se puu on vaikuttaa enemmän mitä lajiketta se puu on. Leppä ja vaahtera tuntuvat olevan aina vähän samanlaisia.. Saarni ja Mahonki saattavat taas olla hyvinkin erilaisia. Eli puulla on kyllä pieni merkitys myös sähkökitaran soundiin mutta se ei ehkä ole niin suoraviivaista kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Puut vaikuttavat sähkökitaran soundiin myös sillä tavalla että jos se puu "ei soi" niin sitä kitaraa ei pelasta kyllä mitkään mikit tai raudat.
hallu
06.07.2015 16:33:29 (muokattu 06.07.2015 17:02:27)
Entropia666: Vähän on kutka että jos haluaisivat rahaa tehdä niin custom kitaroiden myynti ei ehkä oo se helpoin tie siinä hommassa.

No eiköhän tämä asia ole aikalailla taputeltu. Minua tuo suomenkielen vieroksunta ärsyttää, vaikka asialle olisi kuinka hyviä perusteluja eikä se siitä muuksi muutu. Kyllä minäkin sen tiedän, että myyjä puhuu ostajan kieltä ja se on eräs markkinatalouden laki. Ruokangas varmasti myy tavaransa englanninkieliseen maailmaan ja ei siinä mitään.

E: Mä voisin lopettaa nyt tämän offtopikin (kirottu olkoon tuo sana) ja sanoa sanasen itse aiheesta. Minulla ei ole juurikaan kokemusta huonosti soivista puista, mutta kerran kitarakaupassa kokeilin erästä Fender Stratocasteria, joka soi poikkeuksellisen huonosti akustisesti (en kokeillut sitä sähköillä) siis sointi oli veltto ja kuollut vähän niinkuin plonk, plonk. Silloin mietin, että voisikohan vikana olla huonot puut tai vanhat kielet tms. (no kuluneetkaan kielet eivät mielestäni soi ihan niin huonosti). Olen jälkeenpäin harmitellut etten tullut tuolloin kokeilleeksi sitä kitaraa sähköillä, että olisiko ero kuulunut myös sähköisessä soinnissa.

No sitten vähän tuoreempaa kokeilua sähköillä tein vertailemalla Gibson LesPaulia ja Yamaha SA2200 samoilla astuksilla tallamikillä. Tallamikillä siksi, että niissä molemmissa on alniko5 humppari tallassa. Yllätyksekseni niiden soinnissa on eroa, mutta se on niin pieni ettei sitä voi parhaalla tahdollakaan pitää merkittävänä, mutta silti sen pystyy ainakin soittaessa kuulemaan. Yamaha SA2200 on hiukan avoimempi ja kirkkaampi se soundi ja atakki vaikuttaa terävemmältä ja Gibson on hiukan pehmeämpi ja napakampi ja atakki tuntuu hiukan pehmeämmältä, mistä varmaan osittain tulee tunne kuin Gibsonin sointi olisi hiukan tummempi. Ero on kuitenkin niin pieni, että en uskalla luvata, että pystyisin sen pelkästään kuuntelemalla sokkotestissä havaitsemaan. Noissa kitaroissa isompi ero tulee sitten mikkien keskiasennossa ja kaulamikillä joka on yamahassa selvästi erottelevampi ja kirkkaampi, mutta siinä on erilainen kaulamikki eli alnico5 humppari myös kaulassa, kun gibsonin kaulassa on alnico2 joten ei niiden ihan samalta kuulukkaan kuulostaa.

olen tässä pohtinut, että voisiko kyse olla puiden tai kitaran rakenteen erosta. Yamahassa on ainakin ebeniä se otelauta kun gibson on ruuspuulaudalla ja sitten tietenkin kitaran rungon rakenne on ihan erilainen. Ja nuo kitarat kuulostavat akustisesti ihan erilaisilta, mutta sähköisesti ero on tosi pieni, mutta luulisin että sellainen kuitenkin on. En osaa arvioida sitäkään, että voisiko se ora olla kuitenkin myös mikrofonissa jotka ovat rakenteeltaan samanlaisia ja samanlaisilla magneeteilla, mutta onhan ne eri valmistajan mikkejä kummiskin. Mä voisin jossakin välissä heittää vaikka ääniklipin niin voisitte kuunnella ja arvailla kanssani ensinnäkin onko eroa ja mistä se mahdollinen ero voisi johtua.

Vertailin myös telekaster bajaa ja stratocasteria kaulamikillä ja sama homma että ero oli todella mitätön jos sitä oli ollenkaan ja niissäkin kitaroissa on kuitenkin eri mikit ja rakenteellisia eroja, vaikka tietenkin otelauta ja kaula vaahteraa ja runko saarnia molemmissa. Laitan niistäkin soundiklipin jahka kerkiän.

Omissa kokeiluissa ja tutkimuksissa en ole vielä päässyt selvyyteen onko puilla soundillista merkitystä sähköisesti vai ei. Olen vähän sillä kannalla, että esimerkiksi atakkiin niillä voi olla merkitystä mutta en ole varma miten kitaran rakenne ja puiden laatu suhteutuu toisiinsa, mutta kuten olen todennut, niin tämä kysymys on minulle edelleen avoin. Tähänastiset havainnot ovat vahvistaneet käsitystäni ettei puiden merkitys ainakaan mitenkään järisyttävältä tai käänteentekevältä vaikuta, mutta toisaalta mulla ei ole kunnollisesti kokemusta oikeasti huonoista kitaroista.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kunnallisjäte
06.07.2015 17:14:39

Edelleen väitän, sillä puun laadulla olevan merkitystä kitaran soundiin. Se mikä on parempi tai huonompi onkin enemmän maku asia. Tehdäänhän sähkökitaroita pellistä, akrylaatista jne. Mutta noillakin kitaroilla on ominaissoundinsa.
En yritä väittää, että sokkotestillä pystyisi asiaa ratkaisemaan. Kuitenkin onhan kitaroissa soundillisia eroja, miksi sitten netti on pullollaan kitaroiden testivideoita (vrt. esim Wildwood guitars ja Greg Koch).
Usein olen lukenut, kun ammattimuusikot kehuvat tiettyjä kitaroita ja saattavat vaihdella samaa kitaramallia saman kappaleen eriosien välilläkin. Jos on sama malli kyseessä, niin kitaran rakenteesta soundiero ei voi johtua. Samalla kitaristilla kielet toki yleensä samanlaiset myös. Mikeistä voi tulla tietysti osa erosta, mutta ei kaikki.

Periaatteessa tätä on turha jankata kun on kahdenlaisia uskomuksia, mutta tämähän tosiaan on kitaraKAMA foorumi. Itse todella tykkään korkinhaistelusta. Vertailevathan ihmiset viskejäkin toisiinsa. Itse erotan lähinnä vain onko savunmakua vai ei.. Viineissä on yleensä huomaa mitään eroja...
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)