Aihe: Maailman huonoin musiikkikappale
1 2 3 4 5115 116 117 118 119138 139 140 141 142
jannu
29.06.2015 02:54:49
Lennu: Jazzihan on todella puritaania ja kaavamaista. Tulee teema, sitten sekoiluosa, sitten taas teema, ja sit se loppuu.

Oon kuullu että puritaanit kattoo pahalla jos sekoiluosassa pistää tanssiks.
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Lunnu
29.06.2015 10:05:29
locoloco: Ensinnäkin tuli mieleen se, että monesti eniten erilaisia musiikkityylejä/biisejä/esiintyjiä "geneerisiksi" tai "paskaksi" haukkuvat henkilöt ovat niitä, jotka eivät itse ole kovin musikaalisia, eivät ole itse soittaneet jne.

No tässäpä argumentti. Musiikkielitismillä perustellaan kertakäyttömusiikin oikeus olla olemassa? Ole sinäkin muodikkaasti epämuodikas?

Näillä pohdinnoilla siis tarkoitan sitä, etten lähtisi leimaamaan ketään nykysäveltäjääkään paskan tuottajaksi sillä perusteella, että levynsä myyvät. Musiikkia tehdään ihmisille ja eri aikoina paketti on erinäköinen. Myös 2000-luvulla on omia mieleenpainuvia ja samalla supersuosittuja artistejaan, heidän nimensä selviävät ajan kuluessa, jotta kuka kestää parhaiten aikaa.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että jokainen muodostakoon itse käsityksensä - onko nykymusiikki sitten mieleen tai ei. Itse argumentoin ja arvelen että tämä nykyisen valtavirran listamusiikki on sitä kategoriaa joka myy (hyvän markkinoinnin siis tuputtamisen - ansiosta) jota muotitietoiset kuuntelevat ja joka unohdetaan kuukauden kuluttua.

Niin - ja itse kuuntelen mieluiten jazzia, mutta muitakin genrejä tulee kuunneltua.
Nostalgy is not what it used to be
Vessajono
29.06.2015 13:18:32
JamieR: Sitten on sekin juttu että ennenkin tehtiin yhtä lailla tylsiä ja itseääntoistavia listahittejä. Mutta jälkeenpäin sitä halutaan muistaa vain ne parhaat palat. Tosin nekään eivät aina ole mitenkään musiikillisesti mielenkiintoisimpia ja innovatiivisimpia. Yksinkertainen ja helposti lähestyttävä pop-musa on aina myynyt parhaiten. Keskimääräinen hittibiisi on varmaan lähes aina ollut yhtä hyvä.

Jep. Paskalla on aina ollut sekä tekijänsä, että ostajansa.

Tosin itsekin olen sitä mieltä, että 60- ja 70-, hitto, jopa 80- ja 90-luvuilla paskakin oli parempaa mutta en koe silti mitään tarvetta dumata kaikkea nykyään tehtävää musiikkia ja sen tekijöitä. Se, etten minä ymmärrä sitä, ei johdu siitä että se olisi jotenkin absoluuttisesti huonoa vaan siitä, että minä olen liian vanha ymmärtämään sitä.
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Epämuusikko
30.06.2015 10:39:06
Lennu: Jazzihan on todella puritaania ja kaavamaista. Tulee teema, sitten sekoiluosa, sitten taas teema, ja sit se loppuu.

Valitettavasti. Mutta sen ei tarvitse olla sitä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Prophet
05.07.2015 14:31:28
Kyllä tekee tiukkaa kuunnella Erkki Liikasen tuplakokoelmaa.
jassi
05.07.2015 18:47:24
Olen vilpittömästi sitä mieltä, että tämä nykypäivänä listojen kärjessä porskuttava nuorten aikuisten miesten tulkitsema räpäytyksen ja popahtavan kertsin risteymä musiikki on paskinta musaa mitä populäärimusiikin saralla on koskaan tehty. Ysärikin oli raskasta aikaa jumpsjumps- "teknoineen", mutta kyllä tämä taitavan mainonnan avulla tapahtuva, eittämättä perin taidokas, kuulijoiden kusettaminen vetää voiton kaikista. Oikeasti ala-arvoista kamaa valtaosa. Tekstit jotain "stadin naisilla on hyvät bosat ja ilta on luotu bailabailalle"- osastoa ja ne vähäisetkin melodiakulut häpäisevät jo lastenlaulutkin. Inhottaa ja vähän vituttaakin.
carnation
05.07.2015 18:57:32
jassi: Olen vilpittömästi sitä mieltä, että tämä nykypäivänä listojen kärjessä porskuttava nuorten aikuisten miesten tulkitsema räpäytyksen ja popahtavan kertsin risteymä musiikki on paskinta musaa mitä populäärimusiikin saralla on koskaan tehty. Ysärikin oli raskasta aikaa jumpsjumps- "teknoineen", mutta kyllä tämä taitavan mainonnan avulla tapahtuva, eittämättä perin taidokas, kuulijoiden kusettaminen vetää voiton kaikista. Oikeasti ala-arvoista kamaa valtaosa. Tekstit jotain "stadin naisilla on hyvät bosat ja ilta on luotu bailabailalle"- osastoa ja ne vähäisetkin melodiakulut häpäisevät jo lastenlaulutkin. Inhottaa ja vähän vituttaakin.

Unohdit mainita kappaleen nimen.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
jassi
05.07.2015 21:19:41 (muokattu 05.07.2015 21:22:56)
Niitä on niiiin paljon, mutta otetaas vaikka Särre feat. Karri Koira kappaleellaan Hesan naiset. Eiku on se Elastisen Suprelatiivi-biisi ihan ylivoimainen hyvän mielen mustuttaja tällä hetkellä.
Jormaz
05.07.2015 21:55:30
Yllä olevasta tuli mieleen että Uniikki on tykitelly aika kovaa matskuu viime aikoina:

Ota selfie
https://www.youtube.com/watch?v=dtt42ryq-T4

Tikis
https://www.youtube.com/watch?v=XybSpIfAmec
Teki mieli itkeä kun näin tän videon. Paska fitness-aiheinen biisi yhdistettynä Fastin lisäravinnemainokseen. Fitness. Ei vittu.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
mpekkanen
05.07.2015 22:47:27 (muokattu 05.07.2015 23:23:24)
Itse en kuuntele räp tai hiphop musaa oikeastaan kuin silloin kun sitä kuulee radiosta ja on sellaisessa paikassa, ettei pääse pois. Varsinkin kotimaisesta lippalakki"musasta" löytyy mielestäni kyllä turhankin paljon hypestystä saaneita artisteja joita en ala kaikkia erikseen nyt nimeämään.
Ehkä 80-luvun Public Enemy ja muutamat muut olivat vielä jollakin tavalla aikaansa edellä ja muutoinkin ihan erisarjaa kuin tämä nykyinen kotimainen räp/hiphop-musa. Tosin kotimainen saman genren musiikki oli kyllä aivan hirveätä jo 80-luvullakin.
Nämä ovat tosiaankin omia mielipiteitä ja minusta monenkin artistin kohdalla ollaan muutoinkin aika hilkulla puhutaanko edes musiikista.
Vai olisiko enemmin huonojen juttujen toisto puhetyylillä nopeasti yksinkertaisen taustan päälle, sitten jotain stand-up komiikkaa vai mitä?
Itseä ei juurikaan nämä kyllä naurata, mutta makunsa kullakin.

Se että, tuossa äsken viitattiin lasten musaan tätä nykyräppiä...
Tätä en kyllä oikein allekirjoita, koska hyvä lastenlaulu on oikeasti todella vaikea tehdä. Kokeilkaapa vaikka jos satutte olemaan enemmän soitto-miehiä/naisia.
Hyvällä lastenmusiikilla en sitten tarkoita ihan kaikkea akustisella soitettua muutaman soinnun rämpytystä. Parhaimmillaan ne vielä vedetään sellaisella ylipirteällä meiningillä ja muutenkin sävellyksen taso ei ole kummoinen.
Lapset kyllä kuulevat mikä musa svengaa ja mikä ei.

Itse kuuntelin Tuomari Nurmion Lasten mehuhetkeä pienenä. Myös niitä sen levyn muitakin kappaleita ja myöskin M.A. Nummiselta löytyi paljon todella hyviä biisejä. Molemmat artistit kuuluvat edelleen omiin suosikkeihin ja olen käynyt myös livenäkin katsomassa.
Numminen ja Pedro vetävät muuten todella hyvin niitä lasten lauluja, livenäkin ja jos niitä vaivautuu kuuntelemaan hieman tarkemmin, niin kyllä niissä monissa kappaleissa on sanomaa myös hieman vanhemmillekkin. Usein enemmän kuin luulisikaan.

Suomalaisen puhe jorina iskelmä/räp/hiphop-"bändit"/"esiintyjien" julkaisut voisi laittaa vaikka seuraavana Juhannuksena kaikki samaan kokkoon. Näin Suomessa musiikin taso nousisi jo huomattavasti. Tämä ehdotus ei kuitenkaan saa paljoa tuulta siipiensä alle ja veikkaampa, että tulevaisuudessa tämä lippalakkimusa soi entistä enemmän.
Eikä täällä oikeasti tarvitse alkaa kirjoja tai levyjä polttamaan, mutta kyllä mielestäni isommat levy-yhtiöt voisivat panostaa hieman myös siihen laatuun. Vai onkohan tosiaan niin, että työssäkäyvät ihmiset joutuvat kuuntelemaan päivästä toiseen musiikkia joka on tehty ensisijaisesti 10-20 vuotiaille.
Näitä kappaleita jotkut radiokanavat sitten soittavat tunnin välein, siis samoja biisejä.
Sama meno on kyllä iskelmä musiikissa ja kaikessa muussakin listamusassa. Sitten ihmetellään kun kukaan ei osta niitä levyjä. Miksi ostaisi, kun levyjen lähes kaikki kappaleet soitetaan puhki. Yhdellä aloitetaan ja sitä tulee 10 kertaa päivässä muutaman kuukauden ajan, sitten siirrytään seuraavaan biisiin...

Onko muuten joku oikeasti sitä mieltä, että Hausmylly tai Raptori ovat todella hyvää musiikkia? Antti Tuisku ja Cheek ovat myöskin ihan oikeasti hyviä?
Nythän kirjoitetaan kuitenkin sellaiselle palstalle, jossa aika moni soittaa ja tekee myös itse musiikkia.

Maailman huonointa musiikia ei varmasti ole nämä 4 viimeksi mainittuakaan Esiintyjää/"orkesteria". Itse kyllä lähtisin katsomaan enemmin vaikka Korkeasaareen apinoita jos niille annettaisiin jotain rumpuja ja muita päristimiä. Ei se varmaan musiikilliselta tasolta olisi kovinkaan kummoista, mutta hauskempi sitä olisi seurata ja varmasti myös kuunnellakin. En kyllä ostaisi tällaista apinoidenkaan tekemää levyä, että siinä mielessä ihan sama.

Niin ja nämä ovat vain minun mielipiteitäni musiikkityylistä, eivätkä ole ketään vastaan erikseen suunnattu henkilökohtaisesti.

E: Nurmiohan on tehnyt monenlaista musiikkia myöskin, mutta en tiedä olisiko hänellä koskaan ollut tarkoitus tehdä varsinaisesti lasten musiikkia?
..... Ei me olla apinoita :)
jassi
06.07.2015 10:23:32
Joo no ei ollu mulla tossa tarkoitus väheksyä hyvää lastenlaulua. Noi on enemmän sellasta teletappi-osastoa muovisuudessaan ja turhanpäiväisyydessään.
Kefiiri
06.07.2015 13:08:38
jassi: Joo no ei ollu mulla tossa tarkoitus väheksyä hyvää lastenlaulua. Noi on enemmän sellasta teletappi-osastoa muovisuudessaan ja turhanpäiväisyydessään.

Minä loukkaannun jo Teletappienkin puolesta jos niitä verrataan räppäreihin.
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
06.07.2015 13:37:46
jassi: Joo no ei ollu mulla tossa tarkoitus väheksyä hyvää lastenlaulua. Noi on enemmän sellasta teletappi-osastoa muovisuudessaan ja turhanpäiväisyydessään.

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä.

Asiasta hieman toiseen, niin nykyään kun on Idols ja vastaavia kisoja joissa nämä artistit valitaan ja heille sitten tehdään kaikki valmiiksi...
Jos joskus aikaisemmin olisi myös näin valittu laulajat, niin olisikohan vaikka Juice, Remu, Numminen, Irwin esim- menestyneet näissä kilpailuissa? Myöskin Badding Somerjoki olisi varmasti tippunut ulkoisien seikkojen vuoksi, veikkaan.
Eikä nämä listatut nimet ole edes ainoita sellaisia, jotka ovat tehneet todella paljon sellaista musaa jotka ovat jääneet Suomalaisen musiikin historiaan, mutta nykyään eivät pärjäisi missään kisoissa tai saisi levyttää. Monet näistä artisteista ovat vieläpä itse ne säveltäneet, sanoittaneet ja soittaneetkin.
Tuohon listaan voisi lisätä vielä hyvinkin paljon sellaisia nimiä joiden vaikutus Suomalaisen musiikin historiaan olisi jäänyt kokonaan pois ja monissa musagenreissä.

Niin ne ajat vaan muuttuvat ja itse en oikeen tästä tämän päivän listamusiikista löydä sellaista jota tykkäisin kuunnella.
Onneksi musiikkia on monenlaista ja jokainen voi kuunnella haluamaansa. Itse kuuntelen paljon myös sellaista blues, jazz ja kansanmusiikkia jota on tehty, joskus, kymmeniä vuosia ennen omaa syntymäänikin.
Joskus vaan tahtoo huomata, että vaikka tekniikka on kehittynyt niin kyllä joskus aikaisemmin jatsin kultakaudella arvostettiin esim. ihan oikeasti hyviä soittajia ja musiikki oli muutoinkin paljon laadukkaampaa kuin nykyään.
Monet sellaiset ihmset joille on tämän päivän "hitti" tehty tai suunnattu siihen kohde/ikäryhmään, eivät vaan ole kuulleet että se sama on jo tehty lähes sata vuotta sitten.
Kyllä sitä toki löytyy hyvää musiikkia ja hyviä soittajia ihan tämänkin päivän musiikista, mutta harmillisen paljon on ulkomusikilliset ja muut tekijät ne jotka vaikuttavat siihen pinnalle pääsyyn.

Minun avopuoliso kuuli ensimmäistä kertaa livenä jazz musiikkia ollessaan jo yli 30-vuotias ja hän on laulanut ja kuunnellut musiikkia koko ikänsä. Se oli hänelle sellainen kokemus, että kyynel tippui silmästä kun oli niin kaunista soittoa.
Tämän kirjoitin vaan siksi, että ei sieltä radiosta ja youtubesta mitään uutta löydä jos ei sellaisesta mitään tiedä. Ei osaa ihminen etsiä sitä mitä ei tiedä olevan olemassakaan tai siitä on niin suppea käsitys ettei sitä tule siksi etsittyä.

Irwinhän lauloi jo aikoinaan, että"raha ratkaisee". Ei hymiötä.
santakasa
06.07.2015 13:40:33
Jormaz: Yllä olevasta tuli mieleen että Uniikki on tykitelly aika kovaa matskuu viime aikoina:

Ota selfie
https://www.youtube.com/watch?v=dtt42ryq-T4

Tikis
https://www.youtube.com/watch?v=XybSpIfAmec
Teki mieli itkeä kun näin tän videon. Paska fitness-aiheinen biisi yhdistettynä Fastin lisäravinnemainokseen. Fitness. Ei vittu.

Tuossa fitnessvideossa on mun vanha lukiokaveri, hooho... oon siis julkkis, mut siis mitä just kuuntelin? "Ota selfie!" No enkä ota.
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
Lennu
06.07.2015 14:02:41

Silloin kun Raptori toi hiphopin Suomeen, oli vielä jotain toivoa. Ja Pääkköset.
No ei sitte.
carnation
06.07.2015 14:12:11 (muokattu 06.07.2015 14:15:39)
Yllätys, että tähänkin ketjuun eksyy taas näitä vanhoja ja katkeria kansan musiikki blues ukkoja narisemaan nykymusiikin tilasta :------D

Maailman huonoin kappale saattaisi aivan hyvin löytyä esim. Gary Moorelta. Yleensäkin sellainen gary moore -blues on aika kehnoa.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
jazzmies
06.07.2015 14:50:46
carnation: Maailman huonoin kappale saattaisi aivan hyvin löytyä esim. Gary Moorelta. Yleensäkin sellainen gary moore -blues on aika kehnoa.

Itse asiassa eilen katselin Colosseum II:n ja Thin Lizzyn Australian livevä vuodelta 1978. Tuli kova ikävä Gary Moorea! Ihan mahtava muusikko sekä soittajana että popartistina. Eli ohitan kommenttisi kylmän viileästi, koska olet väärässä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Funkånaut
06.07.2015 14:53:24

jazzmies: Itse asiassa eilen katselin Colosseum II:n ja Thin Lizzyn Australian livevä vuodelta 1978. Tuli kova ikävä Gary Moorea! Ihan mahtava muusikko sekä soittajana että popartistina. Eli ohitan kommenttisi kylmän viileästi, koska olet väärässä.

Mut sä et ajakaan Maseratilla pankkiin niin sun mielipiteellä ei ole väliä. Miles Davisillakin oli Ferrari, jos sulta lähtis niin sullakin olisi.
"Boys, outsiders don't play. Let's start the show." - Obdulio Varela
mpekkanen
06.07.2015 14:55:59
carnation: Yllätys, että tähänkin ketjuun eksyy taas näitä vanhoja ja katkeria kansan musiikki blues ukkoja narisemaan nykymusiikin tilasta :------D

Maailman huonoin kappale saattaisi aivan hyvin löytyä esim. Gary Moorelta. Yleensäkin sellainen gary moore -blues on aika kehnoa.

Sehän on hienoa jos tykkäät tästä nykyajan musiikista ja listamusiikista, jota nimenomaan kritisoin. Musiikkia on kyllä monenlaista, että kyllä sieltä yleensä jokaiselle jotain löytyy.
Jos sinä tykkäät Hausmyllystä, Raptorista, Antti Tuiskusta, Cheekista ja tykkäät seurata Idols ohjelmaa ja kuuntelet myös niiden ohjelmaan osallistujien laulamaa musiikkia, niin sehän on hyvä. Sitä ei ainakaan tarvitse kiven alta etsiä.
Idols kisassa olleiden levyjä saa myös aika helposti, joskus ihan huoltoasemiltakin.
Näin ei ole aina, esim.vanhojen blues/jazz/kansanmusiikin kanssa, mutta mitäpä väliä sillä kai on?

Jos taas bluesista puhutaan, niin yleensä Gary Moore on kyllä aika paljon uudempaa kamaa kuin mitä itse kuuntelen. Voi olla tosiaankin niin, että se maailman huonoin biisi on G. Mooren tekemä. Varmaksi en tosin tiedä, koska en ole hänen tuotantoa juurikaan kuunnellut ja en ole sitä myöskään aikonut ihan hetkeen tehdäkkään. Koskapa itse kuuntelen enemmän slidellä soitettua vanhempaa musiikkia.

Gary Moorehan on tehnyt muutakin musaa kuin sitä bluesia, mutta itseäni ei sekään kyllä kiinnosta. Muutaman liven olen joskus aikoinaan katsonut hänen keikoistaan ihan kokonaan, että jotain tietoa on kumminkin Mooren soitosta. Ehkä se ei ole kuitenkaan ihan maailman huonoimmasta päästä, mutta eihan hän niillä live-esityksillä tosiaan aivan kaikkia biisejään soittanut :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)