Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin | |
---|
|
Mielenkiintoinen aihe ansaitsee oman ketjunsa. Kuinka paljon ja millä tavalla kitaran materiaali (puu, metalli, joku muu) vaikuttaa kitaran soundiin? Itseäni asia kiinnostaa, koska oma AVRI strato soi todella hienosti niin akustisesti kuin vahvistettuna. Toisaalta muissa kitaroissa on käynyt vastaavia tai jopa parempia osia (talla, luusatula, mikrofonit, ym.), mutta niitä ei ole koskaan saanut soimaan yhtä hyvin. Voiko puilla siis kuitenkin olla merkitystä? Sana on vapaa. Tämä ketju on omille mielipiteille, ajatuksille ja näkemyksille, lopullinen yksi ja oikea totuus julistettakoon jossain muualla. :) Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Kimmo72 05.07.2015 11:50:07 (muokattu 05.07.2015 11:52:53) | |
|
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=227100&o=0 E: aijaa, no sitte. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
|
Kimmo72: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=227100&o=0 Tarkoitus oli siis unohtaa tuo ja keskustella asiasta järkevästi... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
|
Ainakin perinteisesti puhutaan, että vaahteraotelauta olisi kirkassoundisempi kuin ruusupuuotelauta. Itsellä telessä kaula on "roasted maple" eli lämpökäsireltyä vaahteraa. Vaikutelma on että soundi on tummempi kuin perinteisesti vaahteraotelaudalla. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
|
Kyllä tuosta viime ketjusta sen verran otin onkeen ja testasin vähän sointeja. Kyllä niissä hiuksenhienoja eroja löytyy akustisesti soiteltuna ja cleanilla. Suurimman eron kuulee varsinkin uusissa halvemmissa lehmus bodeissa. Ääni on mitään sanomaton ja tumppu. Vanhemmat härvelit ja ibat taas skulasi tuolla materiaalilla hyvin. Olisiko halpa tuotanto ja juosten kustu kuivaus tuon takana. Kyllä puilla tuntuu olevan vaikutusta. Parhaiten huomaa erot ilman muljuttimia, efektejä ja muita miinoja. Olipas täynnä itsestäänselvyyksiä. Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa. |
|
Kunnallisjäte: Ainakin perinteisesti puhutaan, että vaahteraotelauta olisi kirkassoundisempi kuin ruusupuuotelauta. Itsellä telessä kaula on "roasted maple" eli lämpökäsireltyä vaahteraa. Vaikutelma on että soundi on tummempi kuin perinteisesti vaahteraotelaudalla. Vaahteraotelautaan tyypillisesti kuuluva napsahtava atakki ainakin johtuu kaiketi otelaudan pinnassa olevasta lakasta. Ehkä toi napsahdus luo sen vaikutelman että sointi on kirkkaampi. |
|
GiovanniDiRondo: Vaahteraotelautaan tyypillisesti kuuluva napsahtava atakki ainakin johtuu kaiketi otelaudan pinnassa olevasta lakasta. Ehkä toi napsahdus luo sen vaikutelman että sointi on kirkkaampi. Yhdessä pulttikaulan kanssa napsahtelu vielä korostuu. Kaulapuilla ei kauhesti ole muuta merkitystä kuin psykoakustinen soittotuntuma. Kitaran rakenneratkaisut ja elektroniikka vaikuttavat kokonaisuuteen eniten, puulajit kaikista vähiten. Miksi näistä aiheista ei vängätä ulkomaiden foorumeilla juuri ollenkaan ja täällä haistellaan korkkia minkä keretään? |
|
ÄrGee: Yhdessä pulttikaulan kanssa napsahtelu vielä korostuu. Kaulapuilla ei kauhesti ole muuta merkitystä kuin psykoakustinen soittotuntuma. Kitaran rakenneratkaisut ja elektroniikka vaikuttavat kokonaisuuteen eniten, puulajit kaikista vähiten. Miksi näistä aiheista ei vängätä ulkomaiden foorumeilla juuri ollenkaan ja täällä haistellaan korkkia minkä keretään? Kyllä vängätään ja paljon, ainakin ite oon niitä lukenut. Tässä ketjussa oli tarkoitus juuri välttää vänkäämistä, joten jospa ei lähdetä tällä sävyllä liikenteeseen eiksjoo? More Nintendo, less Marshall. |
Kuha 05.07.2015 13:45:15 | |
|
ÄrGee: Miksi näistä aiheista ei vängätä ulkomaiden foorumeilla juuri ollenkaan ja täällä haistellaan korkkia minkä keretään? Samoja korkkeja ne muillakin mailla haistelee, jatkuvasti: http://www.tdpri.com/forum/telecast … rosewood-fretboard-telecasters.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … rosewood-fretboard-do-you-like.html http://www.tdpri.com/forum/bad-dog-cafe/533479-maple-vs-rosewood.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … 61642-maple-rosewood-fretboard.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … 3-fretboard-maple-rosewood-why.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … rosewood-vs-maple-finger-board.html http://www.tdpri.com/forum/tele-tec … 8-same-old-q-maple-vs-rosewood.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … rum/60822-maple-rosewood-necks.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … on-forum/241917-maple-rosewood.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … 39-rosewood-vs-maple-fretboard.html http://www.tdpri.com/forum/telecast … le-rosewood-neck-do-you-prefer.html Old Fenders never die |
|
Kuha: Samoja korkkeja ne muillakin mailla haistelee, jatkuvasti: Yhtään Fendereitä väheksymättä en yllättynyt että kyseessä oli kyseisen pajan tuotteisiin keskittyvä foorumi. |
Gabe 05.07.2015 14:37:40 | |
|
ÄrGee: Yhtään Fendereitä väheksymättä en yllättynyt että kyseessä oli kyseisen pajan tuotteisiin keskittyvä foorumi. Samoja korkkeja ne haistelee Gibsonin tuotteisiin keskittyvällä foorumillakin: http://www.mylespaul.com/forums/lut … 832-tone-wood-electric-guitars.html http://www.mylespaul.com/forums/lut … rner/335529-tone-wood-question.html http://www.mylespaul.com/forums/ton … freaks/324483-tone-wood-videos.html http://www.mylespaul.com/forums/bac … 053-tonewood-bullshit-guy-says.html http://www.mylespaul.com/forums/oth … onewood-brian-mays-red-special.html http://www.mylespaul.com/forums/lut … 58-spanish-cedar-tone-wood-lps.html http://www.mylespaul.com/forums/lut … er/259875-tonewood-unimportant.html jne. Ja muillakin ulkomaan palstoilla nuuskitaan: http://www.thegearpage.net/board/in … erence-in-electric-guitars.1363485/ http://www.thegearpage.net/board/in … n-the-impact-of-tone-woods.1546799/ http://www.thegearpage.net/board/in … ds-on-electric-guitar-tone.1524275/ http://www.thegearpage.net/board/in … affect-electric-guitar-tone.499922/ http://www.thegearpage.net/board/in … esting-article-on-tonewoods.823979/ http://www.thegearpage.net/board/in … c-unusual-woods-pro-or-con.1403384/ http://www.thegearpage.net/board/in … /tele-woods-does-it-matter.1571657/ jne. Onpa siitä eräs uskalias toimittaja rohjennut kirjoittaakin: http://www.guitarplayer.com/miscell … eous/1139/all-about-tonewoods/14591 *** Mitä tulee itse keskusteluun niin voisi olla mielenkiintoista (ja ehkä hedelmällistäkin) jos erotetaan heti alkuun toisistaan soundi ja sointi.. ja ehkä myös otettaisiin huomioon puiden vaikutus kitaran käytettävyyteen ja luotettavuuteenkin. Vaikuttavathan puut paljon, jonkin verran soundiin mutta ehdottomasti enemmän sointiin ja käytettävyyteen. |
pappasfin 05.07.2015 15:37:49 (muokattu 05.07.2015 15:39:20) | |
|
Laulava Kylätohtori:...Kuinka paljon ja millä tavalla kitaran materiaali (puu, metalli, joku muu) vaikuttaa kitaran soundiin? Puissa, metalleissa ja tekotavassa on eroja ja kyllähän ne sointiin vaikuttaa mitä nyt omin korvin niitä on matkan varrella todennut, erot on joko selvempiä tai vähemmän selviä ja jopa niin, ettei eroa edes kuule eli laidasta laitaan. Eipä tuosta sen enempää mutta lisään asiaan vielä sen soittajan ja hänen tuoman tatsinsa sekä plekut, jota vaikuttaa sointiin / soundiin. Ite vaihtelen esim. plekuja melkoisesti ja käytän paksuuksia välillä 0.73 - 2 mm, enempi kuitenkin tulee käytettyä paksumpaa kuin ohkaisempaa plekua. Pelkujen paksuus on vain yksi tekijä soundiin, toinen on se pinta (matta, liukas jne.) ja muoto ja tietysti eritoten miten sillä soittaa ;D Mutta sen mitä kuulee niin myös kitaran ja kitarakamojen lisäksi siihen vaikuttaa myös se missä tilassakin soitetaan ja sekin vaikuttaa siihen mitä ja miten asiat kuulee, on ihan eri kuulloista jos soittaa vanhassa puuladossa josta tuuli tuivertaa sisään tai jos soittaa hyvin akustoidussa studioissa tai jos soittaa makkarissa tai kerrostalon rappukäytävässä. Puhumattakaan siitä, että kuulijoissa on myös eroja, jotkut on hemmetin tarkkakorvaisia, osa ei niin tarkkoja ja jotkut todella puurokorvia ;) Lyhyesti soundiin / sointiin vaikuttaa soittokamat/soittaja + (mahdollinen äänen käsittely) - tila missä soitetaan - kuulija Otsikkona oli puiden vaikutus kitaran soundiin mutta ite en tuosta lähtenyt enää ruotimaan tarkemmin koska tuo puoli on jo nähty ;D PappaSFin |
|
Gabe: Mitä tulee itse keskusteluun niin voisi olla mielenkiintoista (ja ehkä hedelmällistäkin) jos erotetaan heti alkuun toisistaan soundi ja sointi.. ja ehkä myös otettaisiin huomioon puiden vaikutus kitaran käytettävyyteen ja luotettavuuteenkin. Vaikuttavathan puut paljon, jonkin verran soundiin mutta ehdottomasti enemmän sointiin ja käytettävyyteen. ''30 sivua myöhemmin...'' Totta on vain se että kitara on aina osiensa summa, ja se että mihin se laitetaan kiinni. Sointiin tosiaankin, jotkut ovat täysin tumppuja akustisesti mutta heräävät eloon sähköillä. |
|
Kunnallisjäte: Ainakin perinteisesti puhutaan, että vaahteraotelauta olisi kirkassoundisempi kuin ruusupuuotelauta. Itsellä telessä kaula on "roasted maple" eli lämpökäsireltyä vaahteraa. Vaikutelma on että soundi on tummempi kuin perinteisesti vaahteraotelaudalla. Mikä tuon lämpökäsittelyn pointti on? Ulkonäkö, puun vakaus vai soundi, vai kaikki kolme? ÄrGee: Yhdessä pulttikaulan kanssa napsahtelu vielä korostuu. Kaulapuilla ei kauhesti ole muuta merkitystä kuin psykoakustinen soittotuntuma. Kitaran rakenneratkaisut ja elektroniikka vaikuttavat kokonaisuuteen eniten, puulajit kaikista vähiten. Miksi näistä aiheista ei vängätä ulkomaiden foorumeilla juuri ollenkaan ja täällä haistellaan korkkia minkä keretään? Kuten jo todettiin, onhan sitä ulkomaan foorumeillakin melkoiset väännöt käynnissä. Se on totta, että puut eivät missään tapauksessa vaikuta yhtä paljon kuin esim. mikrofonit, mutta minusta se ei ole syy olla keskustelematta puiden vaikutuksesta. Sehän on just parasta, kun kunnon korkinhaistelijat keskustelevat sinänsä täysin irrelevanteista harrastuksen syvimmistä nyansseista... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
|
Laulava Kylätohtori: Mikä tuon lämpökäsittelyn pointti on? Ulkonäkö, puun vakaus vai soundi, vai kaikki kolme? Käsittääkseni puun elämisen estäminen. Käsittelyn jälkeen kaulassa ei paljoakaan tapahdu elämistä lämpötilan tai kosteuden vaihteluiden mukaan. Huomasin tämän käytännössä talvella kun tuo kaula ei elänyt lainkaan. Ei ole kerta säädön jälkeen tarvinnut kaulaan koskea. Saman valmistajan ruusupuu+vaahtera kaulassa talvella nauhat törröttivät ja ilman toimenpiteitä taas kesällä olivat hyvin. Guthrie Govan kertoi valinneensa Charvel-malliinsa lämpökäsitellyn kaulan, koska keikkailee paljon erilaisissa ilmastoissa eikä kaula elä. Kova mainosmies hän on, mutta mä uskon silti. Mielestäni tuo on erittäin hyvä vaihtoehto Suomen ilmastoon. Soundierojen fiilistelyn vuoksi haluaisin seuraavaksi kitaran, jossa lämpökäsitelty vaahterakaula ja ruusupuuotelauta. Lisätään vielä, että vaahterakaulassa on aivan erilainen fiilis soittaa kuin ruusupuu otelaudalla. Kyse ei ole mielestäni psykoakustiikasta vaan tunteesta sormenpäissä. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
|
Puista sen verran, että kyllä kai mahongillä, lepällä ja saarnilla ainakin on eroja runkomateriaalina. Miksi Les Paulit esim. tehdään mahongista eikä lepästä? "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
|
Kunnallisjäte: Miksi Les Paulit esim. tehdään mahongista eikä lepästä? Koska kitaristit on puritaaneja ja eivät sulata muutoksia perinteisiin. Kyseessä on puhtaasti voittojen maksimointi. |
varpio 05.07.2015 16:20:03 (muokattu 05.07.2015 16:20:35) | |
|
Kunnallisjäte: Puista sen verran, että kyllä kai mahongillä, lepällä ja saarnilla ainakin on eroja runkomateriaalina. Miksi Les Paulit esim. tehdään mahongista eikä lepästä? Koska on mahonkia käytetty akustisiin kitaroihin kauan. Sitten eivät vaan tajunneet että nytpä ruvettiinkin tekemään sähkökitaroita niin eivät vaihtaneet, tai sitten tajusivat mutta silti eivät vaihtaneet, varmaan jostakin rahastussyystä. E: samahan pitkälti sanottiinkin jo edellä. Oho. |
Gabe 05.07.2015 16:32:33 | |
|
Kunnallisjäte: Käsittääkseni puun elämisen estäminen. Käsittelyn jälkeen kaulassa ei paljoakaan tapahdu elämistä lämpötilan tai kosteuden vaihteluiden mukaan. Soundierojen fiilistelyn vuoksi haluaisin seuraavaksi kitaran, jossa lämpökäsitelty vaahterakaula ja ruusupuuotelauta. Lämpökäsitelty puu ei reagoi ilman kosteuteen ja on kevyempää. Kuulemma se vaikuttaa positiivisesti myös kitaran sointiin. Käsittääkseni se hartsi siellä puun sisällä kristallisoituu mikä tekee siitä myös tiiviimpää. Tämä sama tapahtuu puulle myös pitkän ajan kuluessa. Koko lämpökäsittely lähti muistaakseni siitä kun lasten leikkipuistossa oleviin telineisiin haettiin mahdollisimman hyvin säätä kestävää ei helposti homehtuvaa puumateriaalia. Mulla on nyt kitara minkä kaikki puut on lämpökäsiteltyjä, mielenkiinnolla odotan miten se pitää pintansa kun päästään talveen asti. |
|
varpio: Koska on mahonkia käytetty akustisiin kitaroihin kauan. Sitten eivät vaan tajunneet että nytpä ruvettiinkin tekemään sähkökitaroita niin eivät vaihtaneet, tai sitten tajusivat mutta silti eivät vaihtaneet, varmaan jostakin rahastussyystä. E: samahan pitkälti sanottiinkin jo edellä. Oho. Ensimmäinen lankkusähkökitara käsittääkseni oli telecasterin edeltäjä, runkomateriaalina todennäköisesti suosaarni. http://www.guitarwink.com/wp-content/uploads/fendertelecaster.jpg "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|