Zarmo 30.05.2004 14:01:51 | |
---|
Pitäisikö aina soittaa vasurilla alimmaksi ääneksi se sointuun merkattu pohjasävel? Tällainen sunnuntaikiipparisti kun mielellään ottaisi käännöksi vähentääkseen ylimääräistä käden siirtelyä. Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö.
Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä. |
Pitäisikö aina soittaa vasurilla alimmaksi ääneksi se sointuun merkattu pohjasävel? Tällainen sunnuntaikiipparisti kun mielellään ottaisi käännöksi vähentääkseen ylimääräistä käden siirtelyä. Ei tarvi.. Tietysti soittotyyli riippuu; soitatko yssin vai basistin kanssa... |
Jabbe 30.05.2004 15:03:11 | |
---|
Kaikki mikä kuulostaa hyvältä, on sallittua. Kaikenlainen turha dogmaattisuus on ehkä ainoo juttu joka on fundamentaalisesti perseestä. Ja
jotta poikkeus vahvistaisi säännön kai sekin voi vaikuttaa lopputulokseen
positiivisesti. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
mr.muzak 30.05.2004 15:18:30 | |
---|
Kaikki mikä kuulostaa hyvältä, on sallittua. Joo, virheitä ei kandee tehdä ja muutenkin kandee soittaa sillee et kuulostaa hyvältä, eiksjeh? |
Jabbe 30.05.2004 15:33:15 | |
---|
Joo, virheitä ei kandee tehdä ja muutenkin kandee soittaa sillee et kuulostaa hyvältä, eiksjeh? Jep. Meinaan lähinnä, et tuo vähän riippuu. Joissain tilanteissa toimii ja joskus ei, kannattaa kokeilla mikä toimii ja soundaa hyvältä, kyllä sitä pikkuhiljaa alkaa löytämään ne jutut mitkä toimii ja mitkä ei. Kaikenlainen turha dogmaattisuus on ehkä ainoo juttu joka on fundamentaalisesti perseestä. Ja
Rantsu 30.05.2004 17:20:50 | |
---|
Pitäisikö aina soittaa vasurilla alimmaksi ääneksi se sointuun merkattu pohjasävel? Tällainen sunnuntaikiipparisti kun mielellään ottaisi käännöksi vähentääkseen ylimääräistä käden siirtelyä. Tarkoitatko tilannetta, jossa soitat oikealla melodiaa ja vasurilla säestyssointuja etkä varsinaisia bassoääniä? Silloin tietysti kannattaa siirtyminen soinnusta toiseen tehdä mahdollisimman vähillä liikkeillä; noin periaatteessa ainakin. Tällaisen "säestyssoinnun" alin äänihän ei ole varsinainen bassoääni. Eli ilman muuta käännökset kehiin, eikä edestakaista hyppimistä soinnusta toiseen perusasemassa. Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn. |
baron 30.05.2004 17:57:42 | |
---|
Aina ei ole edes vaivauduttu merkitsemään soinnun käännöksiä, vaikka saattaisivat kuulostaa paremmalta kuin perusasemasta. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Xardan 31.05.2004 11:59:46 | |
---|
Säestyksessä kuulostaa ainakin hyvältä jos ottaa sen pohjasävelen aina sinne alimmaksi, mutta kuten edellä mainittu, riippuu ihan musiikkityylistä ja siitä että kuulostaako hyvältä. Music is my life, if not, then hell with me! |
U.Honey 31.05.2004 12:25:59 | |
---|
Säestyksessä kuulostaa ainakin hyvältä jos ottaa sen pohjasävelen aina sinne alimmaksi, Nyt ei tajua, pohjasävelethän on yleensä tylsiä! My name is Baron, U.Honey Baron. |
baron 31.05.2004 12:32:46 | |
---|
Nyt ei tajua, pohjasävelethän on yleensä tylsiä! Eiks ne oo sitä varten, että saadaan soinnulle nimi! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Zarmo 31.05.2004 12:35:11 | |
---|
Tarkoitatko tilannetta, jossa soitat oikealla melodiaa ja vasurilla säestyssointuja etkä varsinaisia bassoääniä? No lähinnä hakkaan sointuja kaksin käsin ja mölisen päälle ja sitten välillä sooloa oikealla. Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö.
Herra Rapu 31.05.2004 12:40:01 | |
---|
Eiks ne oo sitä varten, että saadaan soinnulle nimi! Baroni on aina asian ytimessä! |
Notefix 31.05.2004 14:59:33 (muokattu 31.05.2004 15:00:46) | |
---|
Pitäisikö aina soittaa vasurilla alimmaksi ääneksi se sointuun merkattu pohjasävel? Tällainen sunnuntaikiipparisti kun mielellään ottaisi käännöksi vähentääkseen ylimääräistä käden siirtelyä. Ei tietenkään :) Kaikki on sallittua. Mulla oli joskus tapana pistää hyvinkin paljon mitä erilaisimpia bassoääniä ja kuljetuksia soinnun alla, uskaltaiskohan tätä sanoa, jopa soinnun ulkopuolella! :) Jos oli basisti, niin sovittiin ne unikset. Tähän tietysti joku näsäviisas teorianörtti voi kommentoida jotain... My name is Baron, Notefix Baron " |
baron 31.05.2004 15:19:41 | |
---|
Ei tietenkään :) Kaikki on sallittua. Mulla oli joskus tapana pistää hyvinkin paljon mitä erilaisimpia bassoääniä ja kuljetuksia soinnun alla, uskaltaiskohan tätä sanoa, jopa soinnun ulkopuolella! :) Jos oli basisti, niin sovittiin ne unikset. Tähän tietysti joku näsäviisas teorianörtti voi kommentoida jotain... Maailman vanhin klisee, että lähdetään oikeasta bassosävelestä ja laskeudutaan kromaattisesti kunnes tulee seuraavan kerran oikea vastaan (mikä varmasti tapahtuu ennemmin tai myöhemmin) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Zarmo 31.05.2004 15:35:06 | |
---|
Maailman vanhin klisee, että lähdetään oikeasta bassosävelestä ja laskeudutaan kromaattisesti kunnes tulee seuraavan kerran oikea vastaan (mikä varmasti tapahtuu ennemmin tai myöhemmin) Noinhan minä soitan bassoa: jos hukkuu tyystin, niin jatkaa vaan jompaan kumpaan suuntaan ja kyllä se oikea sävel joskus vastaan tulee. Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö.
hörhö 31.05.2004 16:00:18 | |
---|
Kaikki mikä kuulostaa hyvältä, on sallittua. Sallittua on myös soittaa kaikki, mikä kuulostaa pahalle. Minä teen sitä aika usein. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
baron 31.05.2004 16:22:01 | |
---|
Sallittua on myös soittaa kaikki, mikä kuulostaa pahalle. Minä teen sitä aika usein. Siksihän tää homma niin kivaa onkin! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Jabbe 31.05.2004 16:22:18 | |
---|
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on ehkä ainoo juttu joka on fundamentaalisesti perseestä. Ja
Xardan 31.05.2004 17:25:30 | |
---|
Sallittua on myös soittaa kaikki, mikä kuulostaa pahalle. Minä teen sitä aika usein. Heh, joskus toimii;D Music is my life, if not, then hell with me! |
Xardan 31.05.2004 17:30:00 | |
---|
Nyt ei tajua, pohjasävelethän on yleensä tylsiä! Joskin melko usein välttämättömiä. Jazzissa käy ilmankin mutta kyllä sen kuulee heti ettei kummankin kädet yhtäaikaiset käännökset kuullosta aina hyvältä. Kovin usein paras ratkaisu on vasemmalle kädelle pohjasävel. Ilman sitä saadaan kyllä ihan omanlainen sointi, ja joskus se kuullostaa bändin kanssa ihan eri soinnulta kuin sen pitäisi kuullostaa. Riippuu taas tilanteesta. Music is my life, if not, then hell with me! |