Aihe: Rolling Stonen 100 parasta progelevyä | |
---|
Timetokill 01.07.2015 07:53:13 (muokattu 01.07.2015 08:03:00) | |
|
Melko tuore lista, julkaistu Kesäkuussa. http://www.rollingstone.com/music/l … og-rock-albums-of-all-time-20150617 1. Pink Floyd: Dark Side Of the Moon 2. King Crimson: In the Court of the Crimson King 3. Rush: Moving Pictures 4. Pink Floyd: Wish You Were Here 5. Yes: Close to the Edge 6. Genesis: Selling England by the Pound 7. Jethro Tull: Thick As a Brick 8. Can: Future Days 9. Genesis: Lamb Lies Down On Broadway 10. Yes: Fragile Lukekaa loput sijat linkistä. Ihan mukiinmenevä top-10. Itse olisin vaihtanut DSOTM:n tialle The Wallin, sijoittanut Camelin "Miragen" ehdottomasti Top-kybään ja vaihtanut "Courtin" tilalle Redin, joka on mielestäni Crimsonin uran huippu. Camelilta olisi top-100:ssa mukana voinut olla ainakin Moonmadness ja debyytti. Samoin Mike Oldfieldin muiden kuin Tubular Bellsin puuttuminen (vai puuttuiko, en katsonut niin tarkkaan) on vähän outoa. Mutta USA:ssa Oldfieldiä ei koskaan ole arvostettu samalla tavalla. Ommadawn, Five Miles Out ja ehkä Hergest Ridge kuuluisivat minusta top satkuun. Samoin Roger Watersin "Amused to Death" on naurettavan aliarvostettu levy. Omassa top-20:ssäni ihan heittämällä. Samoin Marillionin "Clutching at Straws". Moving Pictures ei minusta ole edes top-5 Rush-levy, mutta se onkin sitten toinen tarina. Mutta kai "korporaattiprogeklassikko" puolustaa listalla paikkaansa. Mitä mieltä arvon palstalaiset? | |
Melko peruskauraa kaikilta osin tuokin listaus, ainakin kärkisijoiltaan. Aina voi vängätä ja mikromanageroida, että tuo pois ja tämä tilalle, tuo sijalle kuusi ja sen pitäis olla yhdeksäs. Meshuggahin Destroy Erase Improven mukana olo vähän kyseenalaista, kuitenkin leimallisemmin metallilevy se. Mutta... VDGG:n Pawn Hearts vasta sijalla 26 vaikka top vitosessa pitäisi olla kevyesti, eli surkea lista. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." | |
Timetokill: Ihan mukiinmenevä top-10. Itse olisin vaihtanut DSOTM:n tialle The Wallin, sijoittanut Camelin "Miragen" ehdottomasti Top-kybään ja vaihtanut "Courtin" tilalle Redin, joka on mielestäni Crimsonin uran huippu. Camelilta olisi top-100:ssa mukana voinut olla ainakin Moonmadness ja debyytti. Hyviä ehdotuksia nuo. Ja sitten että ELP:ltä oli vain Brain Salad Surgery, sijalla 12, en tajua mutta ok. Varmaan olisi Tarkuksenkin voinut johonkin mahduttaa. | Vessajono 01.07.2015 14:48:00 (muokattu 01.07.2015 14:52:23) | |
|
Timetokill: Mitä mieltä arvon palstalaiset? No, listoja voi tehdä loputtomiin jos lystää. Ei tossakaan mitään kauhean yllättävää ollut, paitsi ehkä Can top-10:ssä, jossa kaikki muut on just noita kaiken arvostelun yläpuolelle kanonisoituja isojen bändien isoja levyjä. Ottaisin sen tilalle Brain Salad Surgeryn ja vaihtaisin Moving Picturesin Hemispheresiin ja Thick as a Brickin A Passion Playhin. Ja laittaisin ne näin: 1. In the Court of the Crimson King 2. Close to the Edge 3. Selling England by the Pound 4. Wish You Were Here 5. Brain Salad Surgery 6. A Passion Play 7. Dark Side of the Moon 8. Fragile 9. Lamb Lies Down on Broadway 10. Hemispheres e: katoin muuten äkkiseltään, että 42/50 on kuunneltu, mites muilla? Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura. | |
Vähän tuntuu sotkevan tuota listaa, että Opeth ja Tangerine Dream otettu mukaan. Soft Machinenkin levy on mulle ollu jazzia. Hyvä kyllä, että Zappan "One Size Fits All" ja Oldfieldin Tubes tajuttu ottaa mukaan. Ne on aika selkeesti progea, vaikkei välttämättä levykaupan proge-hyllyltä löydykään. En kyllä tuota Dark Side of Moonia laittaisi ykköseksi, kun kerran progelevyjä listataan, niin joku sävellyksiltään monimutkaisempi levy ois saanu saada sen kärkipaikan. Vehkeet on levällään, sen kanssa eletään, sen kanssa edetään | |
Camelin aliarvostaminen näillä listoilla on aina raakaa. Se ei ole Genesiksen, Floydin ja Rushin tapaan ollut kaupallisesti menestynyt yhtye, mutta se ei vähennä tippaaksaan noiden Camelin alkuaikojen levyjen loistokkuutta. Camelin debyyttikin on aivan huikea levy. Lady Fantasy on minusta King Crimsonin Starlessin ja Yesin CttE:n kanssa ehkä paras varsinainen progebiisi ikinä. | |
sub zero: Vähän tuntuu sotkevan tuota listaa, että Opeth ja Tangerine Dream otettu mukaan. Soft Machinenkin levy on mulle ollu jazzia. Hyvä kyllä, että Zappan "One Size Fits All" ja Oldfieldin Tubes tajuttu ottaa mukaan. Ne on aika selkeesti progea, vaikkei välttämättä levykaupan proge-hyllyltä löydykään. En kyllä tuota Dark Side of Moonia laittaisi ykköseksi, kun kerran progelevyjä listataan, niin joku sävellyksiltään monimutkaisempi levy ois saanu saada sen kärkipaikan. Dark Side puolustaa kyllä paikkaansa ihan millä tahansa listalla siellä paalupaikalla, onhan se nyt aivan jäätävän kova levy, vaikkei mitään kikkelinvenytysprogea olekaan. Se on niin musiikiltaan kuin teksteiltäänkin aivan ylittämätön tekele. Se on yksi niitä universaaleja taideteoksia joiden kautta maailmankaikkeus tavoittelee itsestään tietoiseksi tulemista :) | |
carnation: Mutta... VDGG:n Pawn Hearts vasta sijalla 26 vaikka top vitosessa pitäisi olla kevyesti, eli surkea lista. Komppia tälle. PH kuuluisi TOP3-listalle. "Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends" | |
zombywoof: Komppia tälle. PH kuuluisi TOP3-listalle. Näin on marjat. Siinä levyssä on sitä jotaki. "Boys, outsiders don't play. Let's start the show." - Obdulio Varela | |
Funkånaut: Näin on marjat. Siinä levyssä on sitä jotaki. Eihän se oo ees yhtä hyvä ku Godbluff. Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura. | |
Vessajono: Eihän se oo ees yhtä hyvä ku Godbluff. Noiden levyjen välillä paremmuuden valitseminen on vähän samaa kuin arpominen omenan ja päärynän välillä siitä, kumpi on enemmän hedelmä. "Boys, outsiders don't play. Let's start the show." - Obdulio Varela | |
Pyh, MDK vasta sijalla 24 ja Ashes Are Burning vasta sijalla 31. Meshuggah? Älkää naurattako. | |
Vessajono: e: katoin muuten äkkiseltään, että 42/50 on kuunneltu, mites muilla? Minä laskin äkkiseltään että 36/50, mutta en myöntänyt siinä yhteydessä että olin kuunnellut Dream Theaterea. Minulla taas on niin omituinen maku että väittäisin vaikka että hollantilainen Finch ja Glory Of The Inner Force kuuluu siihen 50:een. Oli se minusta ainakin parempi kuin noin 20 noista, vähintään. Ja Pink Floydin paras on selvästi Animals. | |
Ja sitäpaitsi Focuksen Moving Waves on kevyesti parempi kuin mikään Rushin levy. | |
antnis: Pyh, MDK vasta sijalla 24 ja Ashes Are Burning vasta sijalla 31. Meshuggah? Älkää naurattako. http://www.legalcheek.com/wp-conten … oads/2012/09/ivory-tower-lonely.jpg Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura. | |
Tällaiset listat on kivoja, ja ärsyttäviä. Itseäni ihmetyttää eniten se että Nursery Cryme ei ole mukana. Mutta taidan olla aika harvinainen kun pidän sitä Genesiksen parhaana levynä. Ja ärsyttävää kun ei voi nähdä tuota ihan vaan luettelona. Joten tein sellaisen, ja miksi en voi laittaa tännekin: 1 Pink Floyd, 'The Dark Side of the Moon' (1973) 2 King Crimson, 'In the Court of the Crimson King' (1969) 3 Rush, 'Moving Pictures' (1981) 4 Pink Floyd, 'Wish You Were Here' (1975) 5 Yes, 'Close to the Edge' (1972) 6 Genesis, 'Selling England by the Pound' (1973) 7 Jethro Tull, 'Thick as a Brick' (1972) 8 Can, 'Future Days' (1973) 9 Genesis, 'The Lamb Lies Down on Broadway' (1974) 10 Yes, 'Fragile' (1971) 11 Rush, 'Hemispheres' (1978) 12 Emerson, Lake and Palmer, 'Brain Salad Surgery' (1973) 13 Pink Floyd, 'Animals' (1977) 14 Genesis, 'Foxtrot' (1972) 15 King Crimson, 'Red' (1974) 16 Gentle Giant, 'Octopus' (1972) 17 Mike Oldfield, 'Tubular Bells' (1973) 18 Frank Zappa and the Mothers of Invention, 'One Size Fits All' (1975) 19 PFM, 'Per un Amico' (1972) 20 King Crimson, 'Larks' Tongues in Aspic' (1973) 21 Camel, 'Mirage' (1974) 22 Rush, '2112' (1976) 23 Tangerine Dream, 'Phaedra' (1974) 24 Magma, 'Mëkanïk Dëstruktï? Kömmandöh' (1973) 25 The Mars Volta, 'De-Loused in the Comatorium' (2003) 26 Van Der Graaf Generator, 'Pawn Hearts' (1971) 27 Supertramp, 'Crime of the Century' (1974) 28 Opeth, 'Blackwater Park' (2001) 29 Dream Theater, 'Metropolis 2: Scenes From a Memory' (1999) 30 U.K., 'U.K.' (1978) 31 Renaissance, 'Ashes Are Burning' (1973) 32 Kansas, 'Leftoverture' (1976) 33 Tool, 'Lateralus' (2001) 34 Caravan, 'In the Land of Grey and Pink' (1971) 35 Banco Del Mutuo Soccorso, 'Io Sono Nato Libero' (1973) 36 Harmonium, 'Si On Avait Besoin D'Une Cinquieme' (1975) 37 Marillion, 'Clutching at Straws' (1987) 38 Gong, 'You' (1974) 39 Porcupine Tree, 'Fear of a Blank Planet' (2007) 40 The Soft Machine, 'Third' (1970) 41 Amon Düül II, 'Yeti' (1970) 42 Meshuggah, 'Destroy Erase Improve' (1995) 43 Electric Light Orchestra, 'Eldorado' (1974) 44 Strawbs, 'Hero and Heroine' (1974) 45 Triumvirat, 'Illusions on a Double Dimple' (1974) 46 Carmen, 'Fandangos in Space' (1973) 47 Crack the Sky, 'Crack the Sky' (1975) 48 FM, 'Black Noise' (1977) 49 Ruins, 'Hyderomastgroningem' (1995) 50 Happy the Man, 'Happy the Man' (1977) | 2541 09.07.2015 12:59:20 | |
|
antnis: Pyh, MDK vasta sijalla 24 ja Ashes Are Burning vasta sijalla 31. Meshuggah? Älkää naurattako. MDK on kaukana Magman parhaasta. "Köhntarkosz" siellä pitäis olla. | |
King Crimson pitäisi olla ykkönen ja Genesiksen 2, 3, 4 ja 5, mutta tehköön kukin listansa kuten huvittaa. | antnis 11.07.2015 18:33:20 (muokattu 11.07.2015 18:36:11) | |
|
2541: MDK on kaukana Magman parhaasta. "Köhntarkosz" siellä pitäis olla. Live Hhai on parempi kuin Köhntarkosz koska siinä on Didier Lockwood mukana. Paska lista, Cressidan Asylum puuttuu. Ai niin, ehkä hyväksyn Lateraluksen progeksi. Mutta vain juuri ja juuri. Hyvä levy sinänsä. | 2541 11.07.2015 19:12:30 | |
|
antnis: Live Hhai on parempi kuin Köhntarkosz koska siinä on Didier Lockwood mukana. Ei Magma viulua kaipaa, vaikka tuo live onkin ihan loistava Paska lista,Arean "Crac! puuttuu. Ai niin, ehkä hyväksyn Lateraluksen progeksi. Mutta vain juuri ja juuri. Hyvä levy sinänsä. Oho, mies alkaa pehmentyä. Itseasiassa ihan kiva lista, esim. Crack The Skyn debyytti on hauska nähdä millä tahansa listalla. Onko se progea, en tiedä. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|