Aihe: Bias desktop kuulostaa tunkkaiselta
1 2 3
ÄrGee
25.06.2015 14:58:14
Megadethh2: Onhan tuossa instrumenttitulo, sitä en kyllä osaa sanoa millainen, muistaakseni monet ovat netissä valitelleet sellaista ongelmaa, että se input klippaa gainit minimissäkin kuumemmilla mikeillä, tuosta ainakin pääsee sillä DI-boksilla eroon, toki ei kannata ehkä mitään ihan halvinta ostaa, itse voin ainakin noista halvoista suositella tuota Palmerin PAN 01:stä, 02-aktiiviversio tosin oli paremman kuuloinen yhdessä vertailussa minkä joskus kuuntelin, voi olla parempi sijoitus ehkä se.

Tosi jämäkän oloinen laatikko tuo Palmer ainakin on, en kyllä usko että ihan helpolla rikki menee ja pari vuotta se on jo hyvin palvellut.

Instrumenttitulo on tosiaan ihampaska, eli klippaa eikä sitä saa säätämällä kuriin. Kiitos tiedosta.
northern
25.06.2015 17:06:05

Latailin netistä pari jonkun muun soittamaa samplea ja vertasin omia äänityksiäni niihin.

https://www.dropbox.com/sh/gjzosp7e 2x2e/AACZGUtiOTevtrpL2gYsiSX_a?dl=0

Tuolta samasta kansiosta löytyy LeGion.wav tiedosto jossa kaksi ensimmäistä klippiä on jonkun muun äänittämiä, sen jälkeen omat äänitykset tehty

1: V-amp Pro:n kautta äänikorttiin josta valittu guitar asento
2: V-amp Pro:n kautta äänikorttiin josta valittu line in asento
3: Suoraan äänikorttiin josta valittu guitar asento
4: Suoraan äänikorttiin josta valittu line in asento

Samat äänitykset löytyy Biassin plugarin läpi soitettuna Bias.wav tiedostosta. Mun korva ei ainakaan huomaa mitään eroa siinä että miten mun kitara on äänitetty. Verrattuna noihin kahteen muuhun klippiin niin toi oma soundi kuulostaa kyllä tukkosemmalta, veikkaisin suurimmaksi syyksi vanhoja kieliä.

Löysin myös vanhan testiäänityksen jossa oon kokeillut bassoa äänitellä. Eka pätkä on vedetty basson lineoutista äänikorttiin ja toinen DI pre outista äänikorttiin. Taaskaan ei mun korva huomaa mitään eroa noiden välillä.

Megadethh2: Sitä en kyllä ymmärrä, minkä takia sen kitarasoundin pitäisi sitten olla jotenkin erityisen "terävä"? Itse ainakin mieluiten yritän hioa mahdollisimman tasapainoisen kitarasoundin joka istuu miksaukseen, ehkä desibelin boosti 1 kHz kohdalla jos tulee tarvetta pienelle lisäpurennalle soundissa.

Varsinkin hevipuolella menee itellä ainakin miksaus tosi helposti tukkoon. Kaikkea on hirveesti mutta mistään ei saa selvää. Pyrin tekemään joka raidasta mahdollisimman selkeän kuuloisen ja kitarasta kun leikkelee reilusti matalia taajuuksia pois niin jää enempi tilaa bassolle ja basarille jyristä.

Ekoja kertoja kun pääs oikeaan studioon äänittämään niin kivasti jytisi kun oli kunnon subbarit huutamassa. Sit kun tuli kotiin kuuntelamaan pikkumankasta niin olikin hirveä pettymys... pelkkää kuminaa ja huminaa kaikki biisit. Sieltä sit jäänyt ehkä sellanen ajatus että mielummin liian ohut soundi kuin liikaa bassoa. Kerran oon laittanut yhelle ammattilaiselle oman biisini arvioitavaks ja siinä käytin noita samoja säröplugareita kuin nykyään. Sieltä tuli heti vastaus että kitarasta kannattaa leikata kaikki alle 200hz taajudet pois.

Nuo soundit tuossa Bias-demossa kuulosti ihan asiallisilta suurin osa millä se jätkä soitteli, huomattavasti paremmalta mitä nämä vireiset ääninäytteesi, huomaa kumminkin että noissa instrumenttisisääntuloissa on suuria eroja laitteiden välillä, monissa halvoissa interfaceissa se on tasoa melko paska/välttävä jos verrataan joihinkin kalliimpiin interfaceihin missä saattaa jopa olla ihan tasokas instrumenttilähtö.

Ei noita DI-bokseja ihan pelkän merkin vuoksi ole eri hintaisia, kyllä se on selvää että ero sen sun Alesiksen ja jonkun suunnilleen kaksi kertaan tuon interfacen hintainen DI-boksi tarjoaa ihan huomattavasti paremman kuuloista DI-signaalia, noita DI-bokseja on kumminkin parinkympin laatikoista monensadan euron peleihin, sitäkin voi miettiä, että jos interface maksaa satasen, kun summataan kaikki ne osat mitä siinä on, niin paljonko rahaa siihen instrumenttituloon on mennyt, ei taida ihan olla mitään Radialin tai Countrymain laatua ne osat siellä... : D.

Yritin ettiä mutten löytänyt näytettä missä olis vertailtu halpaa äänikorttia ja jotain kalliimpaa DI-boksia. Kiinnostais kuulla se ero että kannattaako tollaseen oikeesti satsata. Jos se ero on sit samaa luokkaa kuin tossa mun bassonäytteessä vaikka niin ennemmin kannattaa käyttää rahat vaikka kitaran kieliin.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Megadethh2
25.06.2015 17:25:25
northern: Latailin netistä pari jonkun muun soittamaa samplea ja vertasin omia äänityksiäni niihin.

Tuolta samasta kansiosta löytyy LeGion.wav tiedosto jossa kaksi ensimmäistä klippiä on jonkun muun äänittämiä, sen jälkeen omat äänitykset tehty

1: V-amp Pro:n kautta äänikorttiin josta valittu guitar asento
2: V-amp Pro:n kautta äänikorttiin josta valittu line in asento
3: Suoraan äänikorttiin josta valittu guitar asento
4: Suoraan äänikorttiin josta valittu line in asento

Samat äänitykset löytyy Biassin plugarin läpi soitettuna Bias.wav tiedostosta. Mun korva ei ainakaan huomaa mitään eroa siinä että miten mun kitara on äänitetty. Verrattuna noihin kahteen muuhun klippiin niin toi oma soundi kuulostaa kyllä tukkosemmalta, veikkaisin suurimmaksi syyksi vanhoja kieliä.

Löysin myös vanhan testiäänityksen jossa oon kokeillut bassoa äänitellä. Eka pätkä on vedetty basson lineoutista äänikorttiin ja toinen DI pre outista äänikorttiin. Taaskaan ei mun korva huomaa mitään eroa noiden välillä.

Varsinkin hevipuolella menee itellä ainakin miksaus tosi helposti tukkoon. Kaikkea on hirveesti mutta mistään ei saa selvää. Pyrin tekemään joka raidasta mahdollisimman selkeän kuuloisen ja kitarasta kun leikkelee reilusti matalia taajuuksia pois niin jää enempi tilaa bassolle ja basarille jyristä.

Ekoja kertoja kun pääs oikeaan studioon äänittämään niin kivasti jytisi kun oli kunnon subbarit huutamassa. Sit kun tuli kotiin kuuntelamaan pikkumankasta niin olikin hirveä pettymys... pelkkää kuminaa ja huminaa kaikki biisit. Sieltä sit jäänyt ehkä sellanen ajatus että mielummin liian ohut soundi kuin liikaa bassoa. Kerran oon laittanut yhelle ammattilaiselle oman biisini arvioitavaks ja siinä käytin noita samoja säröplugareita kuin nykyään. Sieltä tuli heti vastaus että kitarasta kannattaa leikata kaikki alle 200hz taajudet pois.

Yritin ettiä mutten löytänyt näytettä missä olis vertailtu halpaa äänikorttia ja jotain kalliimpaa DI-boksia. Kiinnostais kuulla se ero että kannattaako tollaseen oikeesti satsata. Jos se ero on sit samaa luokkaa kuin tossa mun bassonäytteessä vaikka niin ennemmin kannattaa käyttää rahat vaikka kitaran kieliin.

Kitarasta kaikki alle 200hz kuulostaa kyllä tosi rajulta rytmikitaroilla, leadkitaroille ehkä ihan normaalilta, mutta rytmikitaroilla se on kyllä aivan liikaa ainakin minun mielestä, vaikea kuvitella että sillä saavutetaan mitään hyvänkuuloista, ennemmin vaikka leikataan sitä alamiddleä jos on tarvetta, ja multiband-kompuralla sitten mahdollisesti tasoitetaan se kumina jos sitä on (itse käytän multiband-kompressoria aina rytmikitaroissa, kts. Sneap C4-asetus lähtökohdaksi). Tuo huomattavasti tilaa bassolle ja basarille miksauksessa, kannattaa kokeilla.

Tuo linkkihän on muuten rikki, koitin nuo yhdistääkkin mutta 404:sta lyö, korjaappas tuo niin sitten voidaan tarkastella noita tiedostoja. Netistä näitä vertailuja lötyy yllin kyllin, tässä on yksi melko kattava ainakin passiivipuolella, itse ainakin kuulen noiden välillä selkeitä eroja DI:n kirkkauden ja selkeyden suhteen.

http://www.ultimatemetal.com/forum/ … 41445-big-di-shootout-10-300-a.html
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
varpio
25.06.2015 18:33:06
Megadethh2: Kitarasta kaikki alle 200hz kuulostaa kyllä tosi rajulta rytmikitaroilla

Kyllähän sen voi tehdä varmaan. En ole mikään miksaaja mutta jos himassa jotain äänittelen niin alle 150 ainakin kaikki pois, miksei 200:kin jos niin haluaa ja on hyvä. Mutta minä tykkäänkin kirkkaasta saundista enkä käytä turhia ja paskoja alataajuuksia juuri ollenkaan (tsekkasin vahvistimesta ja siinä alataajuusnamiska näyttää että "2/10").

Se että se sitten kuulostaisi oikeasti hyvältä, edellyttäisi varmaan että olisi osaava basisti, mutta se ei liene kovinkaan todennäköistä usein.
kojones
25.06.2015 18:38:17
varpio: Se että se sitten kuulostaisi oikeasti hyvältä, edellyttäisi varmaan että olisi osaava basisti, mutta se ei liene kovinkaan todennäköistä usein.

Juu, basistit on yleensä tosi paskoja, siksihän ne bassoa soittaakin.
Megadethh2
25.06.2015 19:41:55
varpio: Kyllähän sen voi tehdä varmaan. En ole mikään miksaaja mutta jos himassa jotain äänittelen niin alle 150 ainakin kaikki pois, miksei 200:kin jos niin haluaa ja on hyvä. Mutta minä tykkäänkin kirkkaasta saundista enkä käytä turhia ja paskoja alataajuuksia juuri ollenkaan (tsekkasin vahvistimesta ja siinä alataajuusnamiska näyttää että "2/10").

Se että se sitten kuulostaisi oikeasti hyvältä, edellyttäisi varmaan että olisi osaava basisti, mutta se ei liene kovinkaan todennäköistä usein.

Itse kyllä en rytmikitaroista ole ikinä hipassannut 120 Hz enempää, 85-100 Hz 18 dB:n slopella on aika perus itsellä, yläpäätä sitten 12 dB:n slopella pois sen verran kuin tarvitsee, mutta kukin tavallaan. Ei tuo 200:kaan välttämättä liikaa ole, jos slope on vaikkapa 6 dB, mutta kyllä sille basistille tilaa löytyy vaikka ei kirjaimellisesti kaikkea alapäätä leikkoisikaan pois, edelleenkin suosittelen ihan alamiddlen leikkaamista ihan perus parametrisellä peakilla hipassin lisäksi sen sijaan, että leikkaa ihan liikaa sitä alapäätä niistä kitaroista pois...
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
northern
25.06.2015 22:04:57

Toi dropbox mulla jotain herjailikin päivällä, toimisko nyt?
https://www.dropbox.com/sh/gjzosp7e … 2x2e/AACZGUtiOTevtrpL2gYsiSX_a?dl=0

Koklasin huvikseen tuolta linkistä ladata näytteen ja heitin samoilla preseteillä kuin aikaisemmat näytteet. Kyllä noissa omissa nauhotuksissa on enempi sellasta kuminaa mikä kuuluu ainakin noissa Biassin soundeissa. Silti ihmettelen että miten noi mun ilmaset plugarit hakkaa mennen tullen maksullisen softan. No säästyypää rahat sitten vaikka siihen DI boxiin. Selittääks vielä tyhmälle kun ei ymmärrä. Edelleenhän se ääni kulkee ton mun äänikortin kautta vaikka olis DI boxi. Miksi se ääni ei enää sen boxin kanssa sitten mee tukkoon?
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
askomiko
25.06.2015 23:14:07
Homma liittyypi vaihtovirtapiirin vastukseen, eli impedanssiin ja virtapiirin resonanssiin. Idea on se, että vastaanottavan laitteen impedanssi olisi hyvä olla suurempi kuin äänilähteen. Normaalin linjatulon impedanssi on haarukassa 1500-3000 ohmia. Kitaran mikki puolestaan on 5000-15 000 ohmia. Näiden kytkemisen lopputulos on se että vastukset on nurinkurisesti, ja ulostulojännite ja teho kärsii. Soundina kirkkaus ja yläpää häviää. Sitten painetaan nappia jossa lukee high-z, ja vastaanottimen impedanssi pompsahtaa puolen miljoonan kieppeille ja homma on taas oikeinpäin. Di-boksi tekee saman asian.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
ÄrGee
26.06.2015 18:41:20
Megadethh2: Onhan tuossa instrumenttitulo, sitä en kyllä osaa sanoa millainen, muistaakseni monet ovat netissä valitelleet sellaista ongelmaa, että se input klippaa gainit minimissäkin kuumemmilla mikeillä, tuosta ainakin pääsee sillä DI-boksilla eroon, toki ei kannata ehkä mitään ihan halvinta ostaa, itse voin ainakin noista halvoista suositella tuota Palmerin PAN 01:stä, 02-aktiiviversio tosin oli paremman kuuloinen yhdessä vertailussa minkä joskus kuuntelin, voi olla parempi sijoitus ehkä se.

Tosi jämäkän oloinen laatikko tuo Palmer ainakin on, en kyllä usko että ihan helpolla rikki menee ja pari vuotta se on jo hyvin palvellut.

Tuollainen tuli hätäpäissään ostettua...
http://www.samsontech.com/samson/pr … ts/processors/s-class-mini/sdirect/

Vieläkin kuulostaa tunkkaiselta, signaaliketjun ollessa tämä; kitara>DI>XLR-out>Focusrite Scarlett 2i2 linjasisäänmeno.

Myös jostain syystä laite ei tunnista scarletin phantom poweria ja joutuu käyttämään patteria.
Megadethh2
27.06.2015 19:23:18
ÄrGee: Tuollainen tuli hätäpäissään ostettua...
http://www.samsontech.com/samson/pr … ts/processors/s-class-mini/sdirect/

Vieläkin kuulostaa tunkkaiselta, signaaliketjun ollessa tämä; kitara>DI>XLR-out>Focusrite Scarlett 2i2 linjasisäänmeno.

Myös jostain syystä laite ei tunnista scarletin phantom poweria ja joutuu käyttämään patteria.

DI-boksit on tarkoitettu mikkietuseen ajettavaksi, ei ihmekkään että phatom ei toimi ja tunkkaisuus jatkuu, koittappas kytkeä se boksi mikkietuseen niinkuin se on tarkoitettukin ja katso mitä tapahtuu ; ).
ÄrGee
27.06.2015 19:31:07
Megadethh2: DI-boksit on tarkoitettu mikkietuseen ajettavaksi, ei ihmekkään että phatom ei toimi ja tunkkaisuus jatkuu, koittappas kytkeä se boksi mikkietuseen niinkuin se on tarkoitettukin ja katso mitä tapahtuu ; ).

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä että piuhan pitää olla kummastakin päästä XLR :D
ÄrGee
27.06.2015 19:40:02 (muokattu 27.06.2015 19:52:17)
Megadethh2: Joo, itsellä ainakin on omassa boksissa ulostulo XLR-liittimellä, niin noissa ainakin yleensä on.

E: katsoin vielä, ja tuossa Samsonissakin on tuo "balanced out" XLR-liittimellä, tuo perus plugiulostulo on ikään kuin "thru"-liitäntä josta sen voi vaikka liittää vahvistimeen.

Se on kyllä balansoitu, mutta toisessa päässä on TRS. Kokeillaan nyt pelkästään XLR-liittimiä omaavalla, jos se kytkeytyy sitten mikkietuasteeseen.
Megadethh2
27.06.2015 19:49:56
northern: Toi dropbox mulla jotain herjailikin päivällä, toimisko nyt?
https://www.dropbox.com/sh/gjzosp7e … 2x2e/AACZGUtiOTevtrpL2gYsiSX_a?dl=0

Koklasin huvikseen tuolta linkistä ladata näytteen ja heitin samoilla preseteillä kuin aikaisemmat näytteet. Kyllä noissa omissa nauhotuksissa on enempi sellasta kuminaa mikä kuuluu ainakin noissa Biassin soundeissa. Silti ihmettelen että miten noi mun ilmaset plugarit hakkaa mennen tullen maksullisen softan. No säästyypää rahat sitten vaikka siihen DI boxiin. Selittääks vielä tyhmälle kun ei ymmärrä. Edelleenhän se ääni kulkee ton mun äänikortin kautta vaikka olis DI boxi. Miksi se ääni ei enää sen boxin kanssa sitten mee tukkoon?

Nyt kerrankin muistin kuunnella noita klippejä, tuo basson DI-signaali kuulosti nopeaa kuunneltuna ihan terveeltä, tosin näissä kaikissa vaivasi enemmän tai vähemmän paha epävire, ennenkun käyt hakemassa sen uuden DI-boksin, suosittelen hankkimaan ensin ruuvimeisselin ja kitaravirittimen jotta voit säätää intonaation ja vireet kohdalleen ennen äänittelyä, tuo "Legion"-klippi kuulosti ihan ok:lta jos hait vähän sellaista Pantera-tyylistä sihinäsoundia, paljon enemmän mua häiritsi se epävireisyys (joka tässä oli vielä pientä tuohon yhteen kohtaan bassoklipissä verrattuna, voi johtua intonaatiosta myös).
northern
30.06.2015 08:28:26

Megadethh2: Nyt kerrankin muistin kuunnella noita klippejä, tuo basson DI-signaali kuulosti nopeaa kuunneltuna ihan terveeltä, tosin näissä kaikissa vaivasi enemmän tai vähemmän paha epävire, ennenkun käyt hakemassa sen uuden DI-boksin, suosittelen hankkimaan ensin ruuvimeisselin ja kitaravirittimen jotta voit säätää intonaation ja vireet kohdalleen ennen äänittelyä, tuo "Legion"-klippi kuulosti ihan ok:lta jos hait vähän sellaista Pantera-tyylistä sihinäsoundia, paljon enemmän mua häiritsi se epävireisyys (joka tässä oli vielä pientä tuohon yhteen kohtaan bassoklipissä verrattuna, voi johtua intonaatiosta myös).

Ei oo oma kitara niin ei oo tullut säädeltyä sitä, ehkä omistajaa ei kyllä haittais vaikka sen koittais pistää kuntoon. Löysät kielet ja floikka tuskin ainakaan auttaa siihen että kaikki äänet soi puhtaasti oikeassa vireessä. Ehkä koitan jostain saada ensin lainaan DI-boksia ja kokeilla sillä että mikä se vaikutus soundiin oikeasti on. Youtubesta oon yrittänyt ettiä pätkiä missä olis vertailtu äänitteitä ilman ja DI-boksin kanssa mutta tuntuu että missään videossa ei edes mainita sen vaikutusta soundiin.
askomiko
30.06.2015 11:49:05
Voin tehä illalla vertailuklipin jos muistan.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
northern
01.07.2015 17:09:40

Testasin miltä mun stratocaster kuulostaa noiden plugareiden läpi. Kansiosta löytyy nyt LeGion vs Bias_stratocaster.wav tiedosto mistä voi kuunnella. Paria presettiä kokeilin cruch valikosta ja tää oli vähiten korvia riipivä.
Megadethh2
01.07.2015 17:26:49
northern: Testasin miltä mun stratocaster kuulostaa noiden plugareiden läpi. Kansiosta löytyy nyt LeGion vs Bias_stratocaster.wav tiedosto mistä voi kuunnella. Paria presettiä kokeilin cruch valikosta ja tää oli vähiten korvia riipivä.

Tässä tuo eka klippi kuulosti paljon paremmalta vaikka Legion ei noista LePoun vahvistinmallinnuksista tälläiseen stratomenoon olekkaan ehkä paras valinta, HyBrit olisi voinut olla parempi tähän. Tuo Bias-klippi kuulosti siltä niinkuin se vahvistin menisi jotenkin "tukkoon" ja kyykkäisi tosi oudosti, ihan niinkuin ajettaisiin yhtäkkiä johonkin limitteriin ihan vitun lujaa. Näistä vahvistinsimulaatioista kannattaa tsekata TSE X50II ja Recabinet 4 ja miksei myös Revalver 4, ensimmäinen on ainakin kova pakkaus omasta mielestäni, Recabinetista ei ole niin kokemusta mutta paljon kehuja sekin on saanut.

Linkki on muuten taas rikki, mutta tuosta edellisestä sain tuon kansion auki josta tuo stratoklippi löytyi, jospa minäkin voisin laittaa Audiolinkin instrumenttitulon ja DI-boksin vertailuklipin, luulisi olevan ainakin eroa kun tuo Audiolinkin instrumenttitulo on ihan vitun surkea... :D.
Marzi
02.07.2015 01:15:22 (muokattu 02.07.2015 01:23:15)

Megadethh2: Tuo Bias-klippi kuulosti siltä niinkuin se vahvistin menisi jotenkin "tukkoon" ja kyykkäisi tosi oudosti,

Noi Biasin stock-ampit on monesti aika kompressoituneita, yleensä liikaa. Niitä saa säädettyä elävämmiksi transformer-osastosta ja tekee eroa ku yö ja Popeda. Joissain liidisoundeissa se kompressio on hauska juttu, mutta tommosessa crunchimmassa hommassa se tuhoaa headroomin ja lyttää soundin pashaks. Siellä on aika loputon säätövara kun jaksaa tutustua presettejä ja valmistajan amppeja pidemmälle. Ja olipa noi tehneet aikkasta maksan Klon Centaur -kloonin tulevalle julkaisulleen, jota pääsin etujoukoissa testaamaan.
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Megadethh2
02.07.2015 02:16:34
Marzi: Noi Biasin stock-ampit on monesti aika kompressoituneita, yleensä liikaa. Niitä saa säädettyä elävämmiksi transformer-osastosta ja tekee eroa ku yö ja Popeda. Joissain liidisoundeissa se kompressio on hauska juttu, mutta tommosessa crunchimmassa hommassa se tuhoaa headroomin ja lyttää soundin pashaks. Siellä on aika loputon säätövara kun jaksaa tutustua presettejä ja valmistajan amppeja pidemmälle. Ja olipa noi tehneet aikkasta maksan Klon Centaur -kloonin tulevalle julkaisulleen, jota pääsin etujoukoissa testaamaan.

Joo kyllähän Biasistakin saa ihan varmasti aivan kelpo soundiakin, monet ovat saaneetkin mitä nyt vähän olen klippejä kuunnellut. Sitäkin voi miettiä, että jos toista ilmaista vahvistinsimulaatiota on väännetty vaikka kuinka kauan ja toisesta vaan otetaan summassa joku presetti johonka hädin tuskin edes varmaan kosketaan, onko kyseessä kovinkaan reilu vertailu jonka perusteella toinen on vaan paska peli, mutta ei tuokaan kaikille varmaan sovellu, kukin käyttäkööt sitä mistä tykkää.

Olisihan tuotakin ihan siisti varmasti testata itse niin saisi paremman kuvan koko pelistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)