Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran äänitysongelma Logic Pro X:llä
1
Alkosolisti
19.06.2015 20:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
olen nyt kaksi päivää yrittänyt saada sähkökitaraa (tai oikeastaan puoliakustista) toimimaan Logic Pro X:ssä, ja nyt ideat ovat aivan lopussa.
 
Olen yhdistänyt kitaran Tascam US-144 mkII - äänikorttiin. Logic tunnistaa kitaran kyllä, koska voin kuulla sen kuulokkeista. Logic ei kuitenkaan näytä, että mitään ääntä kulkeutuisi ohjelmaan, eli en voi äänittää kitarointia. Macin asetuksista varmistin vielä, että kitaran signaali tulee koneeseen. Ohjelman asetusten pitäisi olla myös kitaran äänittämiseen oikeat. Minulla on myös XLR-paikkaan kytketty mikki.
 
Tietokone on Macbook Pro. Käyttis OSX Yosemite 10.10.3.
 
Pylkkänen
20.06.2015 01:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei tuota X:ää ole, mutta olethan painanut raidan nauhoitusvalmiiksi, eli sitä R-nappia raidan kohdalla?
 
Viikset miehen tekee!
Alkosolisti
20.06.2015 14:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pylkkänen: Mulla ei tuota X:ää ole, mutta olethan painanut raidan nauhoitusvalmiiksi, eli sitä R-nappia raidan kohdalla?
 
Olen kyllä.
 
Pylkkänen
20.06.2015 15:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko se mikki läpi logiciin?
 
Viikset miehen tekee!
Alkosolisti
20.06.2015 22:54:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pylkkänen: Tuleeko se mikki läpi logiciin?
 
Kyllä, mikki toimii täydellisesti.
 
Pylkkänen
21.06.2015 01:48:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoanoin, ja sulla on siitä channelstripistä valittu varmasti oikea input ja gainia tarpeeksi interfacessa? Kyselen tässä nyt typeriä, kun et kertonut kuinka tuttu softa sulle ennestään on.
 
Viikset miehen tekee!
juha_p
21.06.2015 09:01:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, luulisi Logic Pro X ohjelma sisältävän ohjekirjan ja/tai jonkinlaisen aloittelijan oppaan ... usein myös audiolaitteiden mukana (tai ladattavissa) toimitetaan jonkinlainen äänityksen perusteet opas.
 
WanhaWetäjä
21.06.2015 13:44:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tuon mikin funktio on? Puoliakkari lienee tarkoitus äänittää suoraan linjaan?
 
Oletan että luurit on kytketty Tascamin kuulokelähtöön koska kitara kuluu luureista muttei näy Logicissa?
Kyse lienee äänikortin asetuksista, itellä on Apogee duet 2 ja siinä pitää valita instr. vaihtoehto jos äänittää kitaraa Logicin plugareilla, mikillä on oma mic asetuksensa.
 
Oletko aivan varma että Macin ja Logicin ääniasetuksissa äänilaite in-out on todellakin Tascam?
 
Laita kuvakaapparilla kuvia niin ehkä asia valkenisi sitä kautta....noin mulla on vastaavassa tilanteessa.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62628467/Apogee.tiff
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62628467/Logic.tiff
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62628467/Logic%202.tiff
 
Tuolta vois myös kattella apuja ...https://discussions.apple.com/thread/5301992?tstart=0
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Henri Henri Olavi
22.06.2015 18:02:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Mikä tuon mikin funktio on? Puoliakkari lienee tarkoitus äänittää suoraan linjaan?
 
Miksi? Miksei kannata ottaa talteen myös akkarin omaa soundia mikillä? Selitäpä tyhmälle.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
WanhaWetäjä
23.06.2015 00:59:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Miksi? Miksei kannata ottaa talteen myös akkarin omaa soundia mikillä? Selitäpä tyhmälle.
 
https://www.google.fi/search?q=gibs … FluAF&ved=0CC0QsAQ&biw=1153&bih=811
 
Puoliakkari on sähkökitara, oletin että tuo xlr-mikki on jotain muuta tarkoitusta varten.
Toki pletran räpinää voi äänittää vaikka Statolla kompatessa jos soittaa suoraan pöytään ja haluaa akkarimaista fiilista komppiin.
 
Ymmärsin myös että mikki toimii joten sen voisi poissulkea tästä keskustelusta ja keskittyä itse asiaan eli (sähkö)kitaran äänitysongelmaan.
ihan kiva olisi jos ketjun aloittaja vaivautuisi kertomaan missä mennään, onko ongelmaan löytynyt ratkaisu vai ei...
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Alkosolisti
23.06.2015 11:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on yhä elossa.
 
Kaikki mahdolliset nuppien ja nappien asennot on kokeiltu äänikortissa.
Ohjeet on luettu ja apuvideoita katsottu.
 
Mikki hoitaa laulumikin tehtävää. En kyllä sillä haluaisi joutua skebaa äänittämään.
Logicissa ja Macissa todella äänilaite on valittu Tascamiksi.
 
Asetukset samat, kuin noissa kuvissa.
 
Kiitos auttavaisuudesta!
 
Pylkkänen
23.06.2015 13:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos kaiken pitäisi olla ok, lähtisin vaihtelemaan seuraavaksi piuhoja.
 
Viikset miehen tekee!
anapena
23.06.2015 13:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko se mikki kakkoskanavassa? Jotkut kitarat eivät tykkää stereoplugista vaan perusmonosta. Tai sitten Tascamin kakkosinputtia ei ole osattu valita Logicista päälle. Mono/stereoraita, input 1/2 vai molemmat, monitorointi/rec-namiska päälle...emmätiä, kunhan heittelen hatusta!
 
Istu ja pala!
WanhaWetäjä
23.06.2015 13:51:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Toimiiko se mikki kakkoskanavassa? Jotkut kitarat eivät tykkää stereoplugista vaan perusmonosta. Tai sitten Tascamin kakkosinputtia ei ole osattu valita Logicista päälle. Mono/stereoraita, input 1/2 vai molemmat, monitorointi/rec-namiska päälle...emmätiä, kunhan heittelen hatusta!
 
Niin no, ymmärsin että Logicin inputit olisivat oikeen, tämä lause tosin pistää miettiin että näin ei ole
Olen yhdistänyt kitaran Tascam US-144 mkII - äänikorttiin. Logic tunnistaa kitaran kyllä, koska voin kuulla sen kuulokkeista
Ääni menee kitarasta Tascamiin mutta ei Logic sitä tunnista jos kerran palkit ei liiku...
eli Logicin päässä joku asetus ei ole oikeen...?
 
Tai jos homma on vaan niin että ko malli Tascamista ei pelitä kunnolla Yosemiten ja Logic Pro X:n kanssa?
Ohjeet löytyy kyllä Cubasen kaa toimimiseen, sekin viittaa siihen suuntaan että kampe on enempi Windows-puolelle suunnattu.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Vessajono
23.06.2015 14:14:56 (muokattu 23.06.2015 14:15:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se mon mix -potikka käännetty sinne computer -asentoon?
 
e: äh, tiettykin on jos mikki toimii. My bad, opettelen lukemaan.
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
juha_p
23.06.2015 16:25:56 (muokattu 23.06.2015 22:50:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kyse siitä että otat molemmat (kitara/miki) yhdelle raidalle ja olet valinnut input sourceksi Stereo Left kanavan (mikki) etkä Stereo Left/Right (ts. molemmat kanvat)?
 
X:ä on vieras softa mutta noin yleisesti ottaen, onko
- mikki raidalla 1 ja raidan asetuksista valittu input source oikein (joko Stereo In Left tai sitten Mic Left tms.) ja raita asetettu äänitys tilaan + raidan monitorointi asetus oikein
- kitara raidalla 2 , raidan asetuksista valittu input source oikein (joko Stereo In Right tai sitten Line Right tms. (jos oikein katsoin US-144MK2:n manuskasta niin Hi-Z kitara litäntä on vain Line In R kanvassa)) ja raita asetettu äänitys tilaan + raidan monitorointi asetus oikein
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «