Aihe: Kokemuksia m.net torista.
1 2 3 4 530 31 32 33 34 35 36 37
Krice
23.06.2015 10:34:16

Vielä kertaalleen muistutuksena, että myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus. Jos myyjä haluaa vaihtaa johonkin rahan lisäksi, niin se laittaa kyllä jotakin siitä ilmoitukseen.
Genitalripper
23.06.2015 10:37:46
Krice: Vielä kertaalleen muistutuksena, että myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus. Jos myyjä haluaa vaihtaa johonkin rahan lisäksi, niin se laittaa kyllä jotakin siitä ilmoitukseen.

Vielä muistutuksena, että jos ei halua vaihtoja niin se kannattaa ilmoituksessa tuoda selkeästi ilmi, ja silti voi olla kohtelias kun sen pikaviestillä tulleen vaihtotarjouksen hylkää.
Laulava Kylätohtori
23.06.2015 10:41:59
Genitalripper: Vielä muistutuksena, että jos ei halua vaihtoja niin se kannattaa ilmoituksessa tuoda selkeästi ilmi, ja silti voi olla kohtelias kun sen pikaviestillä tulleen vaihtotarjouksen hylkää.

Just näin. Jos ei halua vaihtoja, niin se kerrotaan erikseen. Jos vaihdoista ei mainita mitään, niin ei se tarkoita, ettei vaihtoja voi tyrkyttää, vaan ennemmin juuri päinvastoin - vaihtotarjoukset on sallittu.

Ja vaikka vaihtoja tyrkytetään kiellosta huolimatta, niin silti voi käyttäytyä kuin fiksut aikuiset ja vastata, että kiitos, mutta ei kiitos.
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Krice
23.06.2015 10:59:10 (muokattu 23.06.2015 11:01:52)

Laulava Kylätohtori: Just näin. Jos ei halua vaihtoja, niin se kerrotaan erikseen.

Ei. Yleensäkin, kuinka moni ihminen haluaa vaihdossa tavaraa jos se laittaa jotakin myyntiin? Veikkaan että häviävän pieni osa ilmoituksista, joihin voi sitten lisätä sen vaihtomahdollisuuden.

Tätä voisi verrata siihen, että menee lähikauppaan Squierin kanssa ja haluaisi vaihtaa sen viiteen leipään. Ei. Kauppias on myymässä tavaroita ja vaihtoväline on silloin lähtökohtaisesti raha. Kuten torin myynti-ilmoituksissa.
Laulava Kylätohtori
23.06.2015 11:02:35
Krice: Ei. Yleensäkin, kuinka moni ihminen haluaa vaihdossa tavaraa jos se laittaa jotakin myyntiin? Veikkaan että häviävän pieni osa ilmoituksista, joihin voi sitten lisätä sen vaihtomahdollisuuden.

Tätä voisi verrata siihen, että menee lähikauppaan Squierin kanssa ja haluaisi vaihtaa sen viiteen leipään. Ei. Kauppias on myymässä tavaroita ja vaihtoväline on silloin lähtökohtaisesti raha. Kuten torin myynti-ilmoituksissa.

Ei sitä kyl voi verrata, sorry.
tender.insanity
23.06.2015 11:05:38
Laulava Kylätohtori: Just näin. Jos ei halua vaihtoja, niin se kerrotaan erikseen. Jos vaihdoista ei mainita mitään, niin ei se tarkoita, ettei vaihtoja voi tyrkyttää, vaan ennemmin juuri päinvastoin - vaihtotarjoukset on sallittu.

Mahtavaa järjenjuoksua. Samalla logiikalla myynti-ilmoituksiin voi vastata koittamalla myydä jotain tavaraa myyjälle. Hänhän ei ole erikseen ilmoitukseensa kirjoittanut ettei ole halukas ostaa mitään.
Laulava Kylätohtori
23.06.2015 11:08:42 (muokattu 23.06.2015 11:10:48)
tender.insanity: Mahtavaa järjenjuoksua. Samalla logiikalla myynti-ilmoituksiin voi vastata koittamalla myydä jotain tavaraa myyjälle. Hänhän ei ole erikseen ilmoitukseensa kirjoittanut ettei ole halukas ostaa mitään.

Oman logiikkasi perusteella sulla ei kyllä ole kauheasti varaa arvostella toisten logiikkaa.

No, pääasia on, että tori toimii ja vaihtodiilit sujuvat hienosti. Ihan sama, mitä katkeroituneet täällä netissä ulisevat. Ihme touhua, kyllä....

e. ja jos elämä kaatuu siihen vaihtotarjoukseen, niin kannattaa pistää oma pää kuntoon, eikä tulla ulisemaan katkeraa itkuvirttä nettiin...
Genitalripper
23.06.2015 11:18:47
Krice: Ei. Yleensäkin, kuinka moni ihminen haluaa vaihdossa tavaraa jos se laittaa jotakin myyntiin? Veikkaan että häviävän pieni osa ilmoituksista, joihin voi sitten lisätä sen vaihtomahdollisuuden.

Usko tai älä, mutta olen kuullut, että joskus on kävelty musakauppaan ja annettu vanha kitara vaihdossa uuteen ja siitä on joku korvauskin myyntihintaan tullut. Ja kaikki ihan ilman että kaupan hintalapussa on moisesta mahdollisuudesta mainittu.

tender.insanity: Mahtavaa järjenjuoksua. Samalla logiikalla myynti-ilmoituksiin voi vastata koittamalla myydä jotain tavaraa myyjälle. Hänhän ei ole erikseen ilmoitukseensa kirjoittanut ettei ole halukas ostaa mitään.

Mun makuun myynti-imoituksen pohjimmainen logiikka on päästä eroon siitä ilmoituksen tavarasta, ja kun näin ei tuossa sinun esimerkissä tapahdu niin ei voida puhua samasta logiikasta.
tender.insanity
23.06.2015 11:25:00
Laulava Kylätohtori: Oman logiikkasi perusteella sulla ei kyllä ole kauheasti varaa arvostella toisten logiikkaa.

Keksity siihen, mitä ilmoituksessa lukee, äläkä tartu siihen mitä siinä ei lue. Jos jotain asiaa ei siinä lue, niin ei ole tarkoituskaan lukea.

Perus tyhjästä valittaja siis.
tender.insanity
23.06.2015 11:26:23 (muokattu 23.06.2015 11:26:50)
Genitalripper:
Mun makuun myynti-imoituksen pohjimmainen logiikka on päästä eroon siitä ilmoituksen tavarasta, ja kun näin ei tuossa sinun esimerkissä tapahdu niin ei voida puhua samasta logiikasta.

Niin, halutaan päästä eroon. Tarkoittaako se automaattisesti, että otetaan lisää romua vastaan mielihyvin? Ei. Siitä ilmoitetaan yleensä jos tahtoo jotain tilalle.

Osaan kuvitella joidenkin kohdalla vaihtoehdottelujen olevan kuin nettiauton myynti-ilmot...
Genitalripper
23.06.2015 11:41:45 (muokattu 23.06.2015 11:42:37)
tender.insanity: Niin, halutaan päästä eroon. Tarkoittaako se automaattisesti, että otetaan lisää romua vastaan mielihyvin? Ei. Siitä ilmoitetaan yleensä jos tahtoo jotain tilalle.

Osaan kuvitella joidenkin kohdalla vaihtoehdottelujen olevan kuin nettiauton myynti-ilmot...

En minä ala kenenkään mielihyvistä kantaa ottamaan. Minä olen vaihtotarjouksista kieltäytynytkin eikä siitä tuntunut suurempaa ongelmaa syntyvän, ja olen myös vaihtotarjouksiin tarttunut myös silloin kun niitä ei ole erikseen ilmoituksessa eritelty. Jos jotain tiettyä on ollut mielessä, niin siitä olen myös erikseen maininnut ja tämäkin on joskus onnistunut ja vaihdokki on löytynyt. Mene nyt siitä sanomaan että mikä noista muka meni väärin, minä olin tyytyväinen ja kun kyse minun ilmoituksista oli niin näkisin että omistan ylimmän päätösvallan asiassa.

Tässä on nyt enemmän kyse siitä että mistä viitsii tehdä itselleen ongelman. Olisiko se kuitenkin helpompi ilmoittaa että "ei vaihtoja", kuin kitistä toimintatapaa vastaan, joka tuntuu ainakin olevan yleisesti hyväksytty. Eikä tuossakaan ole oikeaa tapaa, minä tiedän vain miten itse haluan energiaani käyttää, muut päättäkööt itse.
tender.insanity
23.06.2015 12:08:27
Genitalripper:
Tässä on nyt enemmän kyse siitä että mistä viitsii tehdä itselleen ongelman. Olisiko se kuitenkin helpompi ilmoittaa että "ei vaihtoja", kuin kitistä toimintatapaa vastaan, joka tuntuu ainakin olevan yleisesti hyväksytty. Eikä tuossakaan ole oikeaa tapaa, minä tiedän vain miten itse haluan energiaani käyttää, muut päättäkööt itse.

Noh, itse tulkitsen aina myynti-ilmoituksen myyntinä ainoastaan, mikäli ei muuta mainita.

Ja mikäli itse tyrkyttää roinaansa kaikille vaihtoon, niin eikö olisi helpompaa laittaa yksi vaihtoilmoitus tavarastaan kuin spämmätä myyjien viestilootat täyteen?
Laulava Kylätohtori
23.06.2015 12:17:56
tender.insanity: Noh, itse tulkitsen aina myynti-ilmoituksen myyntinä ainoastaan, mikäli ei muuta mainita.

Ja mikäli itse tyrkyttää roinaansa kaikille vaihtoon, niin eikö olisi helpompaa laittaa yksi vaihtoilmoitus tavarastaan kuin spämmätä myyjien viestilootat täyteen?

Mitä jos tulkitset omat tulkintansi ihan vaan omiin tarpeisiisi ja annat muiden tulkita itse omat tulkintansa. Millä eväillä sinä täällä päätät, mitä muut ilmoituksillaan tarkoittavat? Eiköhän jokainen itse päätä, mitä ilmoituksillaan tarkoittaa ilman, että sinun tarvitsee niitä muiden puolesta tulkita. Vaikka sinä kuvittelet, ettei kukaan halua vaihdokkeja, ellei asiasta erikseen mainitse, niin se ei tarkoita, että asia näin olisi.

Torin vaihtohommat toimii hienosti, vaikka sulla ja Kricellä onkin ongelma. Jos ette pysty mukautumaan torin vakiintuneisiin käytäntöihin, niin kannattaa siirtää ne omat romut toisille foorumeille myytäväksi.
Osteri
23.06.2015 12:25:51 (muokattu 23.06.2015 12:26:15)
No tuota.... omat ilmoitukseni kirjoitan siten että jos myyn niin tavara liikkuu rahalla, vain rahalla. Kun laitan siihen maininnan jostain mikä kelpaisi vaihdossa, niin silloin tarkoitan sitä, en muuta.
Myös muiden ilmoitukset luen samalla logiikalla. Näinkin voi ihme ja kumma toimia, kauppoja on oikeasti toteutunut.

Uusimman vaihtoehdon esittelen tuossa kajari-ilmoituksesani.
- Rock ! -
tender.insanity
23.06.2015 12:29:43
Laulava Kylätohtori: Millä eväillä sinä täällä päätät, mitä muut ilmoituksillaan tarkoittavat?

Olisiko vaikka suomen kielen sanaston osaaminen? "Myydä" ja "vaihtaa". Havaitsetko niissä itse mitään eroja?
Laulava Kylätohtori
23.06.2015 12:33:02
Osteri: No tuota.... omat ilmoitukseni kirjoitan siten että jos myyn niin tavara liikkuu rahalla, vain rahalla. Kun laitan siihen maininnan jostain mikä kelpaisi vaihdossa, niin silloin tarkoitan sitä, en muuta.
Myös muiden ilmoitukset luen samalla logiikalla. Näinkin voi ihme ja kumma toimia, kauppoja on oikeasti toteutunut.

Uusimman vaihtoehdon esittelen tuossa kajari-ilmoituksesani.

Sepä se, kun jokainen tulkitsee ilmoitukset omalla tavallaan, eikä absoluuttista oikeaa tai väärää ole, kunhan toimii sääntöjen puitteissa.

Jos on kerrottu, että ei vaihtoja, niin silloin ei vaihtoja tarjota - se lienee selvää. Tosin, itse olen joskus päätynyt vaihtokauppoihin, vaikka olen ilmoitukseen kirjoittanut nuo maagiset sanat. On vaan tullut sen verran hyvä ja kiinnostava vaihtoehdotus. Ja kyllä siinä muutenkin pitäisi vähän pelisilmää olla, mitä vaihdossa tarjotaan. Ja aina kieltäydyn kohteliaasti vaihdokeista, jos ne eivät kiinnosta. En ymmärrä, mikä siinä voi olla joillekin vaikeaa tai miksi se nostaa verenpainetta niin paljon.

Itse tulkitsen, että jos vaihtoja ei ole kielletty, niin vaihtoja voi tarjota, kunhan tosiaan on vähän pelisilmää, että tarjoaa saman tasoista tavaraa. Kyllä sekin oma taitonsa on, jos pystyy näin helposta ja yksinkertaisesta asiasta tekemään itselleen niin suuren ongelman...
mpekkanen
23.06.2015 12:34:23
On muuten taas pari sivua aika turhaa löpinää...

Jos on itse laittanut myynti-ilmoituksen ja olipa siinä sitten mainintaa vaihdokeista tai ei, niin kyllä niihin siltikin saattaa tulla monenlaisia vastauksia.

Joskus voi muuten tulla sellaisiakin tavaroita vaihtoehdokkaana, jotka voivat yllättää ihan positiivisestikkin. Ei niiden aina tarvitse olla sellaista kamaa jolla ei itse tee yhtään mitään.
Vaikka ilmoitukseen laittaa, että tämä on lopullinen tai valmiiksi tingitty hinta. Niin siltikin voi tulla erilaisia tarjouksia. Osa voi olla jotain vaihdossa+rahaa ja joskus voidaan tarjota jopa kalliimpaakin, mutta siihen halutaan hieman väliä.
Myöskin joku voi laittaa oman rahallisen tarjouksen, vaikka se tiukka hinta siinä olisikin.

Minusta näihin kaikkiin viesteihin voi kuitenkin vastata ihan asiallisesti. Riippumatta siitä ovatko ehdotukset itselle miellyttäviä/kiinnostavia.
Ei vaadi kovin montaa sanaa ja voi toivottaa vielä kaikkea hyvää tai mukavaa kesää, esimerkiksi.
Rämppy
23.06.2015 12:34:29
Mun mielestä mnetin torin luonteeseen kuuluu tavaran vaihto joko rahaa tai tavaraa vastaan. Vähän niinkuin osto- ja myyntiliikkeessä. Siksi vaihtotarjousten ehdottaminen on ihan ok, ellei myynti-ilmotuksessa erikseen mainita että ei vaihtoja. Jos joku sattuu siitä huolimatta tarjoamaan vaihdokkia, ei asiasta kannata pimahtaa kuin pikkuprinsessa. Ihan tyylikkäästikin voi kieltäytyä.
Saahan sitä sanoa.
Tympee Huttunen
23.06.2015 12:34:37
Mä tykkään, jos tulee vaihtotarjouksia myynti-ilmoihin. Sattumalta voi löytää jotain siistiä. Mun mielestä kaupankäyntiin vähän kuuluukin sellainen pieni vaihtojen tarjoilu. Jos vaihdot ei nappaa, niin sitten sanoo niin ilmossa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)