Aihe: Saksofonin soiton aloittaminen 13-vuotiaana
1
Sax-pappa
22.06.2015 22:37:48
Hogu: Hei! Olen tänä vuonna 13 täyttänyt poika, jolla on soittotaustaa kitarasta. Haluaisin aloittaa saksofonin soiton, mutta keltanokkana en oikein tiedä, mitä saksofonia kannattaisi aloittaa soittamaan. Itse olen miettinyt hieman tenori- ja alttosaksofonia.
Erityisesti haluan tietää, että mitä saksofonityyppiä en ole vielä liian "vanha" oppimaan.

Kiitos jo etukäteen. :)

Kumpi vain, altto tai tenori sopii hyvin aloittelijalle. Ja liian vanhahan et toki ole mitään instrumenttia oppimaan. Itse aloitin puhallinsoittimien opiskelun 37-vuotiaana :-)
Hogu
23.06.2015 10:21:46 (muokattu 23.06.2015 10:22:04)
Sax-pappa: Kumpi vain, altto tai tenori sopii hyvin aloittelijalle. Ja liian vanhahan et toki ole mitään instrumenttia oppimaan. Itse aloitin puhallinsoittimien opiskelun 37-vuotiaana :-)

Kiitos vinkistä :-)
llipasti
23.06.2015 12:00:42
Hei,

Alttofoni on perinteisesti ollut se suosituin aloitusfoni ja ihan hyvistä syistä. Tenori on raskaampi kantaa ja puhaltaa, ja nuoren soittajan aloitussoittimena siksi rankempi, vaikka tenorin soundi onkin ehkä ilmeikkäämpi ja muhevampi. Tenoriin kannattaa ehkä siirtyä, tai ottaa siihen alton rinnalle pari-kolme vuotta myöhemmin, kun altolla on päässyt ensin hyvään alkuun ja toisaalta soittajalle itselleen on kokoa ja voimaa on tullut enemmän. Sopraanofoni on hankalan vireenhallinnan maineessa ja siksikin haasteellinen aloitussoittimeksi, mutta myöhemmin varmaan myös oiva vaihtoehto.

Ja joku opettaja kannattaa myös hommata aika heti alussa, että lähtee soundin kehittely oikeille urille..

Onnea matkaan!
Sax-pappa
23.06.2015 12:30:37
llipasti: Hei,

Alttofoni on perinteisesti ollut se suosituin aloitusfoni ja ihan hyvistä syistä. Tenori on raskaampi kantaa ja puhaltaa, ja nuoren soittajan aloitussoittimena siksi rankempi, vaikka tenorin soundi onkin ehkä ilmeikkäämpi ja muhevampi. Tenoriin kannattaa ehkä siirtyä, tai ottaa siihen alton rinnalle pari-kolme vuotta myöhemmin, kun altolla on päässyt ensin hyvään alkuun ja toisaalta soittajalle itselleen on kokoa ja voimaa on tullut enemmän. Sopraanofoni on hankalan vireenhallinnan maineessa ja siksikin haasteellinen aloitussoittimeksi, mutta myöhemmin varmaan myös oiva vaihtoehto.

Ja joku opettaja kannattaa myös hommata aika heti alussa, että lähtee soundin kehittely oikeille urille..

Onnea matkaan!

Altto on helpompi mainitsemistasi syistä. Reilu 13-vuotias miehenalku pystyy kyllä jo tenorillakin aloittanaan jos nimenonaan se on se oma juttu.

Ja opettajan kanssa alkuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)