Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma midi-kiipparin yhdistämisessä
1
silver123
20.06.2015 23:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi kaikki muusikot!
 
En ymmärrä, mitä teen väärin - olen yhdistämässä kiippariani PC-koneeseeni, mutta ei onnistu. En ole musateknologiapro, joten ehkä voitte vähän jeesata.
 
Mulla on midi-interface-usb -kaapeli (Prodipe-merkkinen, 1in/1out). Tämähän käytännössä tarkoittaa, ettei tarvitse itse kytkeä mitään väliboksia, sillä piuhassa on jo valmiina tämä "interface", eikö niin. Olen kytkenyt kaiken (eli piuhan out menee kiipparin in-osioon ja piuhan in menee kiipparin out-osioon + usb-pää on tietokoneessa kiinni, syna päällä). Liitännässä palaa punainen valo koko ajan, ja kun painan koskettimia, vilkkuu toinen vihreä valo. Kolmas valo ei pala.
 
Kun kytken kiipparin koneeseen, tietokone ei reagoi mitenkään (ainoastaan sillä äänellä, joka tulee kun kytkee usb:lla laitteen): ei siis tunnista laitetta, se ei löydy omasta tietokoneesta, alapalkista tms. Ohjauspaneelin soundi-osion mikeistäkään ei löydy usb-kytkettyä laitetta. Samaten siis, jos kokeilen äänittää jonkun raidan ilmaisella musaohjelmalla (esim. Audacity), ei synani toimi midi-kiipparina. Eikä tietenkään musaohjelman asetuksistakaan löydy mitään laitetta kytkettynä. Käytän nord electroa.
 
Niin, väänsin kaiken rautalangasta, jotta saisitte kuvan tästä. Onko kyse viasta, omasta päästäni vai asetuksista? Kiitos!
 
juha_p
20.06.2015 23:51:49 (muokattu 20.06.2015 23:53:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipäs ole tuttu laite tuo kiipparisi (mikä versio) mutta, tarviiko asentaa jokin erillinen USB laite ajuri tai softa jotta toimisi (http://www.nordkeyboards.com/downloads/stage-pianos)
 
MIDI-OX softalla voit tsekkailla josko signaalit kulkee oikein (http://www.midiox.com/)
 
Sax-pappa
21.06.2015 10:21:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä käyttöjärjestelmä sulla on koneessa (XP/7/8)?
 
Pylkkänen
21.06.2015 12:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ap. meinasi ohjata sillä midillä audacityssä?
 
Viikset miehen tekee!
Kalmo
21.06.2015 12:39:20 (muokattu 21.06.2015 12:51:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tukeekos Audacity ylipäätään MIDIä? Sehän on audioeditori.
Kävin pikipäin viimeisimmän Audacityn ominaisuuslistan läpi, eikä siellä MIDI-sanaa silmiin osunut. Saatoin tietysti missatakin.
 
Toisekseen, mikä tuossa jo esiiin tulikin, niin kysyjä ei ilmeisesti ole tietoinen, että MIDI ei ole ääntä, vaan ohjausdataa, ikäänkuin digitaalista nuottikirjoitusta. Se data on ohjattava johonkin soittimeen (syntikka tai softasyntikka), joka soittaa sen ääniksi.
 
Luulen, että ohjauspaneeliin ei MIDI-kiipparista mitään tietoa ilmestykään, koska se ei ole äänilaite, vaan ainoastaan MIDIä tukevan isäntäsoftan reititystietoihin. Tästä en tosin ole varma.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
silver123
21.06.2015 13:10:13 (muokattu 21.06.2015 13:11:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tukeekos Audacity ylipäätään MIDIä? Sehän on audioeditori.
Kävin pikipäin viimeisimmän Audacityn ominaisuuslistan läpi, eikä siellä MIDI-sanaa silmiin osunut. Saatoin tietysti missatakin.
 
Toisekseen, mikä tuossa jo esiiin tulikin, niin kysyjä ei ilmeisesti ole tietoinen, että MIDI ei ole ääntä, vaan ohjausdataa, ikäänkuin digitaalista nuottikirjoitusta. Se data on ohjattava johonkin soittimeen (syntikka tai softasyntikka), joka soittaa sen ääniksi.

 
Ok. Ymmärrän tuon, mutta miten sen datan saa sitten ohjattua sinne syntikkaan, enkö mä yrittänyt juuri tehdä niin?
 
En tiedä tukeeko Audacity näitä, halusin vain testata jollain ilmaisella ohjelmalla (sitten myöhemmin hommaan jonkun ohjelman tod.näköisesti). Olen youtubesta löytänyt videoita joissa tyypit yhdistävät midikiipparinsa koneeseen piuhalla ja sitten käyttävät sitä äänittämiseen audacityssä. He löytävät usb-kytketyn laitteen (edit-preferences-devices-recording device -kohdasta), minä taas en (vaihtoehtoina on Microsoft sound mapper-input & Microphone high definition aud). Audacityssahan voi äänittääkin mikillä. Jos teillä on joku muu musaohjelma mielessä, jolla voisi testata, otan vinkit vastaan.
 
Muille tiedoksi: käytän nord electro 3:sta, windows 7 käyttöjärjestelmä. Tarkistin ton kaapelin netistä (koska ei ole mitään käyttöohjeita) ja siellä väitettiin ettei mitään ajuria tarvittaisi, mutta tsekkaan vielä noi sivut, ehkä kyse on muusta.
 
Tavoitteeni on saada äänitettyä instrumentaali backing trackeja ja tuottaa kaikki kompit, melodiat, bassot yms synalla. Tämänhetkinen tilanteeni ei mahdollista mikserin käyttöä tai muunlaista äänitystä.
 
Ja kiitos tiedosta, oon ehkä vähän pihalla näissä jutuissa, mutta onneksi voi oppia.
 
Krice
21.06.2015 18:50:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Muille tiedoksi: käytän nord electro 3:sta
 
Tuossahan on usb-liitin, ja jos en ihan väärässä ole niin midi siirtyy sitä kautta ihan tavallisella usb-johdolla. Eli mitään midi-usb -muunnosjohtoa ei olisi edes tarvittu, lisäksi se Nord näkyisi varmaan paremmin sillä usb-johdolla laitteena. Mutta ei Audacityssä minun tietääkseni ole midi-instrumentteja, ellei niitä ole jonkinlaisena lisäosana. Muutenkin jos aikoo mitään tehdä musiikin suhteen niin kannattaa hankkia joku oikea DAW-ohjelma ja unohtaa Audacity.
 
Pylkkänen
21.06.2015 19:36:46 (muokattu 21.06.2015 19:39:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.digitaltrends.com/computing/best-free-recording-software/
 
esimerkiksi tuolta voi katella mitä ilmaisia DAW-softia löytyy.
 
Sieltä lataamaan ja sitten electro koneeseen kiinni sillä ostamallasi piuhalla. NE3 ei tue USB:n kautta muuta kuin softan dumppaamista.
 
e. Itse lähtisin tuota Reaperia testaamaan ensimmäisenä.
 
Viikset miehen tekee!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «