Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 12 vai 13 kielet telecasteriin?
1
BigAgib
20.06.2015 17:37:40 (muokattu 20.06.2015 17:38:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Tällä hetkellä telessä on 11-sarjan kielet, mutta mieli tekis laittaa paksummat.
Onko 13-setti jo ihan liikaa komppiaoittajalle telcasteriin?
 
Akkarissa on 13-setti ja keikalla kun vaihtaa teleen, niin toi 11-setti tuntuu vähän ohkaselta soitella..
 
Mielipiteitä kiiitos
 
Funkånaut
20.06.2015 17:55:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile molempia vuorotellen, ei ne kielisetit niin paljoa maksa.
 
Kun en keksinyt muutakaan sanottavaa, yritin kääntää tilanteen huumoriksi toteamalla "tööt", mutta jostain täysin käsittämättömästä syystä sain vastaukseksi avokämmentä. - Vessajono
BigAgib
20.06.2015 18:01:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Kokeile molempia vuorotellen, ei ne kielisetit niin paljoa maks
 
Niin . Ihan hyvä idea
 
Kunnallisjäte
20.06.2015 20:19:59 (muokattu 20.06.2015 20:20:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

13 setti telen mensuurilla noin mielikuvana kuulostaa aikamoiselta. Itse käytän kymppisettiä ja välillä harkitsen ysiäkin. Avovire slide hommiin ottaisin ehkä 12 setin punotulla g:llä (tai siis onkin käytössä danelectrossa, saman varmaan teleenkin laittaisin)
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
elsewhere
20.06.2015 21:40:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioitahan nämä. Mulla on 11-setti ja hyvin toimii. 13 alkaa olla jo tosi reippaasti, mutta voihan sitä tosiaan kokeilla.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
sepisti
21.06.2015 10:46:07 (muokattu 21.06.2015 10:56:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joitain vuosia sitten telessä 12-52 -setti punotulla g-kielellä. Olisiko tässä kompromissi?
Nykysin mulla on kaikissa sähkökitaroissa 11-52 -setit.
 
Mitä muuten kertoo kenellekään esim. 11-setti? Selkeyden vuoksi olisi hyvä kertoa myös se paksuin kieli, niin pääsee vähän paremmin kiinni siihen, mistä puhutaan.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Alfons Åberg
21.06.2015 11:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhyellä mensuurilla olevassa jazz-pöntössä käytin joskus 13-vahvuista, mutta äkkiä vaihtui 12-vahvuisiin. Ja 12 tuntui tiukalta sillain oikealla tavalla ilman sellaista jäykkää jäykän vuoksi-elementtiä.
 
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
73nd3r
21.06.2015 13:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mitä muuten kertoo kenellekään esim. 11-setti? Selkeyden vuoksi olisi hyvä kertoa myös se paksuin kieli
 
Sekään ei vielä kerro kaikkea; alaE:n "tension" ei yleensä ole setin isoin.
 
Katsoin tossa D'Addarion taulukoista (sopinee tyyppiesimerkeiksi) hiukka kielten vetoja; jos .011 setille annetaan 100% niin .012 setti vetää noin 130% ja .013 setti melkein 160%.
Eli vaikka Tele (ilman vibraa) onkin kyseessä, niin täyssäätöä tietää, ihan satulaurista alkaen.
 
Ehdotus harkittavaksi: Vois olla oman kehityksen kannalta parempi opetella Telellä eri soittotyyli kuin akustisella; kevyempi otelautakäsi ja hiukka tuulimyllystä niukemmat liikeradat plekukädellä.
 
hallu
21.06.2015 15:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mulla oli joitain vuosia sitten telessä 12-52 -setti punotulla g-kielellä. Olisiko tässä kompromissi?
Nykysin mulla on kaikissa sähkökitaroissa 11-52 -setit.
 
Mitä muuten kertoo kenellekään esim. 11-setti? Selkeyden vuoksi olisi hyvä kertoa myös se paksuin kieli, niin pääsee vähän paremmin kiinni siihen, mistä puhutaan.

 
Se kertoo sen, että paksuin kieli on ,048 tai ,049 ja jos se on jotakin muuta niin kannattaa mainita erikseen. Mutta kyllähän noiden muidenkin kielten paksuus vaihtelee pikkuisen eri kieliseteissä joten se on vaan lyhyt tapa ilmaista suunnilleen missä paksuusluokassa liikutaan.
 
Itse olen soitellut paljon ,011 - ,049 kielillä ja tykkään joo, mutta nyt olen laitellut vähän erilaisia settejä eri kitaroihin ja olen innostunut soittamaan ,010 - ,046 setillä myös. Kerran laitoin stratoon ,012 - ,052 setin stratoon punomattomalla g-kielellä ja en kyllä laita enää. Oli pikkuisen liikaa meikäläisen kitaralle ja näppivoimille. Siis mainittakoon että soitan aina ja pelkästään e-vireessä. Kokeilin kerran pudottaa virettä sen puoli sävelsaskelta, mutta en tykännyt vaan nostin takaisin tuttuun ja turvalliseen eehen. Periaatteessa stratoon ja teleen sopii hyvin tuon Eb viritys murisee niinkö vähän miehekkäämmin, mutta en oikein tullut sen kanssa sinuiksi. Oli koko ajan semmoinen olo, että kitara on jotenkin puoli sävelaskelta alavireessä :-D.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «