Aihe: Transistori- ja Putkivahvistimen erot?
1 2 3 4 5 610 11 12 13 14
Sarko
20.06.2015 18:35:37
Transistori- ja putkivahvistimet on molemmat hyviä, jos ovat hyviä. Ketju lukkoon.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
20.06.2015 18:39:12
Itse olen ainakin hyviksi trankuiksi testannut marshall mosfetin (3210) ja 8240 valvestate stereo chorus 2x12 kombon, noilla kyllä irtoaa puhtaita että säröä ihan hyvillä soundeilla. Varsinkin tuo valvestate on ihan timantti mulle kun siinä on hyvät puhtaat ja säröt, ja se syö pedaalejakin ihan mukavasti.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
mpekkanen
20.06.2015 20:10:47
Tähän väliin voisi laittaa vielä sellaisenkin huomion, että monesti varsinkin putkivahvistimien kohdalla se hyvä soundi ja headroom tulee kun sitä volumea on kunnolla.
Kyllä noita putkivehkeitä on tullut soitettua pienilläkin volumeilla, mutta kyllä ne yleensä kuulostavat paremmilta sillä isommalla äänenvoimakkuudella.
Joo, voi kokeilla myös keinokuormia. Siltikin se kaikkein "paras" soundi irtoaa kun sitä hönkää on enemmän. Ainakin minun mielestä.

Olipa ne vahvarit sitten putki tai trankkuvehkeitä tai soitetaan vaikka akustisella kitaralla ilman vahvistinta, niin ei ne kitarat & vahvarit & efektit kuulostaa hyviltä jos ei soittaja osaa kunnolla soittaa niillä.

Tuo jonkinlainen soittotaito on varmaan se kaikista tärkein asia, ainakin kuuntelian kulmasta mietittynä.
Soittaja itse voi saada vehkeistään isojakin kiksejä jos ne ovat oikeanlaiset, mutta ei nekään itsekkeen soita uusia juttuja. Uutta innostusta voi korkeintaan tuoda vähäksi aikaa, mutta sitten on taas hommattava uutta :)

Kun on jo monestikkin huomattu, että itselle mieluisen värinen kitara saa enemmän soittoa kuin vastaava mutta sellaisella värillä oleva joka ei soittajan silmää miellyttä. Niin tästä voisi vaikka kysyä samalla, että minkälainen väri on paras kitaranupissa/combossa ja kaapissa/kaapeissa?
Vai eikö tämä koske kuin kitaroita?
Soiko tweed pinnoite paremmin kun puukuorilla tai mustalla tolexilla oleva jne...?
Mitäs jos se oma hienonvärinen vahvistinen ei näy itselle keikalla?
-Siksi että kitarakamat on yleensä soittajan takana ja soittaja itse soittaa yleisöön päin.
-Lavan valot vaihtelevat kirkkaista lampuista moniin väriin ja välillä voi olla jopa pimeääkin. Vahvaria ei siis näe välillä ollenkaan.
Vaikka tämä väri juttu onkin ihan huumorilla laitettu, niin kyllä aika uskomattomat asiat välillä vaikuttaa siihen soundiin. Tuskin kenellekkään on ihan sama minkä värinen on kitara tai vahvistin, vaikka se soundi ei sillä värillä miksikään muuttuisikaan.
Haluaisiko joku tilata sellaiselta pajalta kitaroita, vahvareita ja kaappeja että ne saattaisivat tulla myrkyn vihreänä tai joillakin ihan älyttömillä väreillä ja itse ei pystyisi siihen vaikuttamaan. Kaikkeen muuhun kylläkin, mutta ei väriin.
Väittäisin, että tällainen yritys ei ainakaan Suomessa kannattaisi.

Luultavasti olen kyllä tässäkin väärässä ja omiahan muutenkin taas vaan pähkäilen.

Varmaan siis ihan sama millaiset ne soittokamat on jos soittaja on itse niihin tyytyväinen. Olipa ne sitten putkilla tai millä tahansa toteutettu.
Musagenrejä ja soittotyylejä on niin paljon, että vahvareiden eroja ja niiden soundien eroja on minusta ihan turha verrata putki vs. trankku tyylisesti.
Osteri
20.06.2015 20:42:42
mpekkanen: ... vahvareiden eroja ja niiden soundien eroja on minusta ihan turha verrata putki vs. trankku tyylisesti.

Lukemani perusteella kyllä voi, kunhan arvioija ensin päättää, että se putkisoundi on kaikkein paras :)

En kyllä itse ymmärrä sellaista lähtökohtaa ja itsekin edelleen tällä hetkellä käytän trankkua, mutta mullahan on varaa olla väärässäkin.
- Rock ! -
mpekkanen
20.06.2015 21:30:30
Osteri: Lukemani perusteella kyllä voi, kunhan arvioija ensin päättää, että se putkisoundi on kaikkein paras :)

En kyllä itse ymmärrä sellaista lähtökohtaa ja itsekin edelleen tällä hetkellä käytän trankkua, mutta mullahan on varaa olla väärässäkin.

Joo, näinhän tämä tuntuu menevän. On vain aina näissä putki ja transistori vahvareissa sellainen maku, että jos joku saa omaan soittoonsa hyvän soundin trankusta, on hän jotenkin kummallinen ja hänen pitää perustella omat soundimieltymykset ja kerrottava heti mitä ja millaista musiikkia soittaa. Onko hän jotenkin köyhä vai miten on päätynyt sellaiseen lopputulokseen :)

Eihän putkivahvareidenkaan soittajien tarvitse mitään perustella tai listata niiden käyttäjiä.
Minulla on nyt niin putki kuin transistori combokin ja enemmän tuolla trankulla tulee soitettua, vaikka on Harley Benton.
En kyllä etsi siitä samoja soundeja kuin tuosta toisesta vahvistimesta(putki Fender), mutta miksi olisin ostanut kaksi samanlaista/saman tyylistä.

On minulla kitaroitakin useita, mutta kaikki ovat jotenkin erilaisia ja niistä lähtee myöskin erilainen soundi. Lisäksi olen suurimman osan virittänyt vielä täysin erilaisiin avoimiin vireisiinkin.

Minusta ihan normaalia touhua. Jos itselleni maksettaisiin jonkun laitteen mainostamisesta, niin silloin varmaan olisi toinen juttu. Kuitenkaan ei ole mitään sponsorisopimusta ja voin käyttää ja ostaa sellaisia laitteita kuin huvittaa :)
RaskasMielinen
20.06.2015 22:09:01 (muokattu 20.06.2015 22:10:55)

mpekkanen: Kun on jo monestikkin huomattu, että itselle mieluisen värinen kitara saa enemmän soittoa kuin vastaava mutta sellaisella värillä oleva joka ei soittajan silmää miellyttä. Niin tästä voisi vaikka kysyä samalla, että minkälainen väri on paras kitaranupissa/combossa ja kaapissa/kaapeissa?

Marshallin nupeissa valkoinen ja kaapeissa musta: https://www.dropbox.com/s/br3l5o2u6yfwwwf/PC150505_edited.jpg?dl=0

Fenderin comboissa snakeskin: https://www.dropbox.com/s/gdhxe7hb2 … onSGjaFenderChamp12_edited.jpg?dl=0

Ei mulla muuta - hyvät jussit :D
Osteri
20.06.2015 22:15:22 (muokattu 20.06.2015 22:18:26)
mpekkanen: ... jos joku saa omaan soittoonsa hyvän soundin trankusta, on hän jotenkin kummallinen ja hänen pitää perustella omat soundimieltymykset ja kerrottava heti mitä ja millaista musiikkia soittaa. Onko hän jotenkin köyhä vai miten on päätynyt sellaiseen lopputulokseen :)

Sulle + tuosta kiteytyksestä. Se on juurikin näin. Olikos se lastenohjelmassa se biisi "...omituisten otusten kerho..." :)

Tuossa kun on vuosien varella käynyt noita kitaran ostajia, niin olen pääsääntöisesti kytkenyt heidät ysärin Fender Princeton Chorus trankkuun ( 2x10 combo) , niin on hauska huomata kuinka hetkellisesti se kaupan kohteena oleva kitara unohtuu ja keskustelu/ihmettely kääntyykin aluksi siihen vahvariin ja sen hyvään soundiin. Kun vahvari-asia on keskusteltu läpikotaisin, niin voikin taas jatkaa kitarakauppaa. Ei tule torille, mutta hauska yksityiskohta :)
- Rock ! -
Sarko
20.06.2015 22:23:41
Hivenen offtopic mut omasta mielestäni parhaat soundini olen onnistunut raapimaan esille Eminencen The Wizard-kaiuttimella varustetusta Blues Juniorista sekä Roland Jazz Chorus 120-nupista ajettuna 4x10" kaapin lävitse. Etenkin ne kliinit on olleet noissa ihan omaa luokkaansa. Omistuksessani olleet Bluetone Princeton Reverb tai blackface-ajan Fender Bandmaster eivät päässeet lähellekään noiden kahden soundia, vaikka noiden olisi "järjen" mukaan pitänyt olla joka suhteessa parempia kuin halpisputkarin ja steriilin trankkuvahvistimen. Jänniä ja subjektiivisia juttuja.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
20.06.2015 23:11:50
RaskasMielinen: Marshallin nupeissa valkoinen ja kaapeissa musta: https://www.dropbox.com/s/br3l5o2u6yfwwwf/PC150505_edited.jpg?dl=0

Fenderin comboissa snakeskin: https://www.dropbox.com/s/gdhxe7hb2 … onSGjaFenderChamp12_edited.jpg?dl=0

Ei mulla muuta - hyvät jussit :D

Melkein.. ;)

Nupissa tietysti musta tweed:https://www.dropbox.com/s/j3o16p6dutg2q7w/Bluetone1.jpg?dl=0

Tai punainen snakeskin: https://www.dropbox.com/s/uh3a0cv7ts3wew5/Del%20Fuego%202.JPG?dl=0

No joo.. on se valkeakin kiva: https://www.dropbox.com/s/i1m75c7umyajowr/Stalker2.JPG?dl=0
JaaGeRMaisTeR
21.06.2015 00:07:58
Gabe: Melkein.. ;)

Nupissa tietysti musta tweed:https://www.dropbox.com/s/j3o16p6dutg2q7w/Bluetone1.jpg?dl=0

Tai punainen snakeskin: https://www.dropbox.com/s/uh3a0cv7ts3wew5/Del%20Fuego%202.JPG?dl=0

No joo.. on se valkeakin kiva: https://www.dropbox.com/s/i1m75c7umyajowr/Stalker2.JPG?dl=0

Te mitään väreistä tiedä... Ehdottomasti oranssi pienellä vaalealla lisällä.
http://muusikoiden.net/dyn/users/136545.jpg
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Pelimonni
21.06.2015 00:18:43
ESP ukko: Joo elikkä mitä eroja on näillä kahdella? Mitä eroa on saundissa yms..

Trankulla en viittis soittaa edes kesämökillä. On sen verran iso ero saundissa, eli Kylmä/ Lämmin.
Kaikkihan me halutaan Eddie Van Halen päätesäröä, ja 99,99% meistä ei sitä koskaan koe.
Minulla aika hyvä tilanne Mesa Studio preamp. 4 eri päättäriä, ja lootat.
Olen sitä mieltä, että trankkuvahvarit toistaa kovinkin hyvin puhdasta saundia, vaikkapa chorus, ja markan tietokone kaiutinulostulo tekee sen saman.
Heti, jos aletaan toistamaan harmoonisia kerronnaisia, eli hyviä särösaundeja, menee trankkuvehkeet kyykkyyn, koska alkaa toistaan vääriä asioita.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper jäi lattiaan. Paras komppikaveri. Ditto Looper jäi lattiaan. Va
Myrkky Nuoli
21.06.2015 09:23:40
Ei mitään snakeskinejä vaan croc skin!

http://s28.postimg.org/4pft6qpl8/image1.jpg
More Nintendo, less Marshall.
teemu-t-k
21.06.2015 10:45:13 (muokattu 21.06.2015 11:11:22)
Pelimonni: Olen sitä mieltä, että trankkuvahvarit toistaa kovinkin hyvin puhdasta saundia, vaikkapa chorus, ja markan tietokone kaiutinulostulo tekee sen saman.
Heti, jos aletaan toistamaan harmoonisia kerronnaisia, eli hyviä särösaundeja, menee trankkuvehkeet kyykkyyn, koska alkaa toistaan vääriä asioita.

Riippuu ihan vahvistimesta. Jos mun kokemukset putkareista rajoittuisivat vaikkapa pelkkään Valve Junnuun niin en varmaan enää koskaan putkivahvistimiin koskisi pitkällä tikullakaan. Onneksihan vahvistimia on tuhansia erilaisia ja eri soundisia. Oletkos itse koskaan kokeillut mitään oikeasti laadukasta transistorvahvistinta? Sellaista joka on suunniltu siihen sun sydäntä lähellä olevaan musiikkigenreen? Veikkaan, että meni taas vaan huuteluksi ilman kokemuksen sen syvempää rintaääntä...

Edit:

Heh heh....

http://www.mylespaul.com/forums/squ … ts-worst-tube-amp-youve-played.html

Jos Lontoo taittuu niin tällaiset threadit on musta mukavaa "terapialukemista". Hieman harvemmin kuultuja kommentteja putkivahvistimista ja ihmisten mausta niiden suhteen. Hetken kun lukee niin käy aika selväksi kuinka erilaiset maut eri ihmisillä voi ollaakaan. Pistää hieman miettimään vaikkapa tätäkin threadiä. Toisesta joku Soldanon SLO100 on paras ikinä tehty vahvistin, jostain toisesta siitä irtoaa vain inhottavaa steriiliä kihinää.

Niin... makuasioitahan nämä on...
hallu
21.06.2015 12:04:29
Ziggy Bubba: Joku puhui aiemmin, että putkivahvarin soundi tulee niistä putkista, mutta eihän se ihan noin simppeliä ole. Etenkin higain-peleissä niitä stäkättyjä trankkuasteita voi olla ties kuin paljon etuasteessa. Eikä tämä siis ole mikään ongelma/haukku, niin esim. Peavey 5150:t tekee sen massiivisen ja tiukasti kompressoidun junttansa.

Tässä on oikein hyvää putkivahvareiden "myyttien bustausta" Mad Proffan hemmoilta, noin 1:30 tulee myös passelia infoa trankkuvahvareista ja niiden kuormista.

"Vahvistimet Q & A":
https://www.youtube.com/watch?v=eEErkz9HS38

Tässä saman turinasession jatkoa:
https://www.youtube.com/watch?v=XWLiitXFnNI

Ite opin näistä parista klipistä jo paljon.

Kiitos nämä oli hyviä linkkejä ja niissä kerrottiin hyviä huomioita. Niinhän se on että soittaja tekee sen soundin ja vahvistinrakentaja tekee ainoastaan sen vahvistimen, kuten nuo vahvistintekijät kauttarantain asian ilmaisivat. Olen kuullut aikaisemminkin, että vanhat perinteiset vahvistimet ovat saaneet alkunsa ihan eri lähtökohdista kuin mihin niitä tänäpäivänä käytetään. Vanhat fenderit ovat yksinkertaisia vahvstimia joissa on oikukas ja omaperäinen soundi, koska suotokonkat olivat aikoinaan niin kalliita että niitä ei laitettu kuin isoon tarpeeseen. Siihen aikaan oli kuitenkin soittajia jotka tutkivat mitä sillä välineellä voi tehdä ja mihin sitä soundia voi käyttää ja loivat musiikkia ja loivat musiikillaan sen soundikonvention, mihin tämän päivän amatöörit sitten hirttäytyvät. Sen sijaan että tutkisimme mitä kaikkea tällä uudella tekniikalla voi tehdä, me vaan haikaillaan miten sillä saataisiin mallinnettua sitä vanhaa :-).

Vahvistimen rakentajat rakentaa vahvistimia ja koittaa vaivihkaa tehdä niistä vähän parempia kun herra artistin huomio on toisaalla :-). Pitää muistaa että soittaja luo sen musiikin ja tekee sen soundin ja käyttää siihen ihan mitä välineitä lystää; putkea tansistoria, kuparilankaa, kieltä ja plektraa. Jos joku sanoo ettei voi soittaa kuin tietyllä tekniikalla toteutetuilla vehkeillä, niin minusta hän sulkee luovuuden option pois tekemisestään. Sen sijaan, että hän tutkisi mitä kaikkea välineellä voi tehdä, hän onkin päättänyt jo etukäteen minkälaista sointia tavoittelee ja jättää muut mahdollisuudet huomiotta. Wanhaa voi käyttää ja uutta voi käyttää ja mitä vaan voi diggailla, mutta hän joka sulkee silmänsä mahdollisuuksilta, ampuu itseään polveen :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tender.insanity
21.06.2015 14:43:23 (muokattu 21.06.2015 14:46:06)
Kumpi on parempi? 1500e trankku /mallintava vai 500e putki?
hallu
21.06.2015 14:58:09
tender.insanity: Kumpi on parempi? 1500e trankku /mallintava vai 500e putki?

Sano sinä. Kuka sen muu voi tietää?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
steelduck
21.06.2015 14:58:16

....... Kanada!
Gabe
21.06.2015 15:52:42

Riippuu paljon käyttötarpeesta ja tilanteesta. Kemperin parin tonnin mallintaja oli kyllä jo oikeasti hyvä mutta kyllä minä vielä ennemmin ottaisin viidellä sadalla vaikka käytetyn Rikstonen torilta. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista mallintavaa tai trankkua joka olisi minusta yhtä hyvä kuin hyvä putkivahvistin. Tottakai putkivahvistimiakin on erilaisia enkä niistä kaikista pidä, mutta näin karkeasti sanottuna pidän enemmän putkikoneista. Nykyisten mallintavien kanssa tulisi kyllä jo toimeen jos pakko olisi, ja kunhan nuo tuosta vielä vähän kehittyy niin aion mallintavan laittaa joukon jatkoksi. Trankkuvahvistimista Yamahan THR on myös ihan ok.. Onhan niitä muitakin mutta ei ne minusta hyvän putkivahvistimen veroisia vielä ole. Toivottavasti joskus ovat.
tender.insanity
21.06.2015 17:46:36
hallu: Sano sinä. Kuka sen muu voi tietää?

Ei näissä asioissa omalla mielipiteellä ole väliä vaan sillä, mitä muusikoiden.net sanoo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)