Aihe: Tehdasvalmisteinen vai custom?
1 2 3
Gabe
17.06.2015 18:19:46
Kiksaus: Uutta kitaraa en ole missään vaiheessa ostamassa vaan käytettyjä katselen. Sen takia tuota jälleenmyyntiarvoa mietin. Käytetyn kun ostaa ja jos on merkkipeli, niin niistä saa melkein aina sen mitä on sijoittanut, monta kertaa olen saanut jopa hieman enemmän.

Onhan se käytettykin sulle uusi. :) Itse olen jo luopunut pakonomaisesta jälleenmyyntiarvon ajattelusta, tarkoitin että kun on hankkimassa kitaraa niin onhan se hullunkurista jos jo siinä kohtaa on mielessä että "sitten kun tämän myyn niin.. " itse en ole mistään tavarasta varmaan saanut voittoa. Eipä sillä väliäkään, raha ansaitaan muualta. :) Mutta onhan se perus liukuhihna Fender tietysti turvallisempi jälleenmyyntiarvon kannalta kuin one-of-a-kind custom.

Onnea kuitenkin kitaran etsintään, eiköhän sieltä sulle sopiva löydy. Valinnanvaraa on nykyään runsaasti, torillakin. :)
mpekkanen
17.06.2015 20:48:04 (muokattu 17.06.2015 20:59:57)
En usko että niistä Carvineistakaan löytyy noilla mitoilla haluamaasi.
Monikin kitara kyllä menisi jos jostain noista spekseistä voisi hieman joustaa. Sekin rajaa jo ulkopuolelle aika paljon soittimia jos radiuksen on oltava tuollainen ja 24 nauhaa löydyttävä.
Peavey Adrian Vanderberg mallissa on kaula kapea ja muutoinkin ihan hyvä kitara. Niitä sai vielä joskus ihan järkevään hintaan, mutta nyt ovat nousseet nämäkin 80-luvun USA kitarat aika koviin hintoihin.
Samoin Kramer Nightswan voisi olla yksi, mutta näissä molemmissa on varmaan kampi tai jälkimmäisessä toisen mikin paikka väärä? Molemmissä noista on skaala 24 3/4 tuumaa ja kaulan radiuskin on haluamassasi koossa.

Nightswanin olen itse joskus omistanut ja se on kyllä hyvä kitara. Siinä on myös kapea kaula muutenkin ja sen body on vielä hondurasin mahonkia, eeben otelaudalla ja pulttikaula & 24 jumbo nauhaa. Siinä on tosin originaali floyd ja kaksi Seymour Duncanin humbuckeria(Full Shred&JB). Toinen tallassa ja toinen keskellä. Volume ja 3-asentoinen kytkin mikeille.
Tätä ainakin itse voin suositella jos sellaisen jostain vaan löydät.

Alkaa vain näiden hyvien käytettyjen kitaroiden hinnat joissa on haluamasi speksit kivuta niin korkealle, että se oman Custom kitaran teettäminen ei ole enää kovinkaan kaukana jos rahallisesti miettii. Tuollaisten käytettyjen löytyminen saattaa kestää myös ainakin kotimaassa kauemminkin kuin sen oman Customin teettäminen. Voihan tuurilla tosin löytyä....

Tosin minusta kitarat ja kaikki muutkin siihen liittyvät vehkeet pitäisi ostaa, koska ne tulevat käyttöön ja niille on tarve.
Siksi en oikein ymmärrä, miksi pitäisi miettiä soittiimien mahdollista arvoa ja jälleenmyyntiä jo ennen ostamista?

Itsellä on käynyt sellainen tilanne, että sairastuin vakavasti ja jouduin bänditouhut ja keikkailemisen lopettamaan. Siksi tuli laitettua paljon hyviä soittimia ja vahvareita myyntiin aikoinaan, koska kotona pärjään ihan hyvin akustisilla ja halvemmillakin kitaroilla.
Kaikki kitarat on minusta tarkoitettu soittoon ja sääli pitää oikeasti hyviä soittimia lähes käyttämättöminä. Siksi laitoin ne kaikista parhaimmat vehkeet joskus aikoinaan myyntiin. En myöskään tekisi edelleenkään isolla nupilla ja kaapilla kerrostalossa mitään, joten siihen hommaan löytyy parempiakin ratkaisuja.
Tällaista sairastumista en kuitenkaan lähtisi ennakoimaan, vaikka itselle on vakava sairaus kohdalle sattunutkin.
Kaikki harrastukset maksaa ja jos siitä harrastuksesta tykkää, niin en tiedä kannattaako ihan kaiken mahdollista myymistä etukäteen miettiä.
Osteri
17.06.2015 21:24:39
Kiksaus: Ja mulle se ongelma tulee juuri tuon kaulan kohdalla kun en ole vielä sitä sopivinta löytänyt. Kitaran valmistuksessa ollaan kuitenkin loppupeleissä kiinni perinteissä.

Joo, onhan tämä haasteellinen optimointitehtävä. Ainoa mitä ehkä voi suositella että kahlaa vaan läpi erilaisia ja ennakkoluulottomasti. Eihän sitä koskaan tiedä mikä kenellekin sopii ja makuja sekä fiiliksiä on miljoona.

Kyllä mä varmaan itse modaisin jostain kitarasta itselleni sopivan, jos olisi taidot tehdä se. Lähinnä toi kaulan muotoilu tuottaa ongelmia kun en oo mikään seppä.

Toisaalta....tekeminen opettaa, ei kukaan osaa ellei opettele. Ei tää modaaminen nyt niin rakettitiedettä ole kuitenkaan. Pikemminkin hauskaa ajanvietettä, kun puuhaa asiaa millä on tarkoitus. Osta joku satasen runko ja treenaa sillä aluksi. Sitten seuraava. Siitä minäkin joskus aloitin.

Ja autojen customoinnissahan tai "tuunauksessa"..... Mä nään hyvin paljon yhtäläisyyksiä kitaran ja auton customoinnissa/modaamisessa.

Kyllä. Tästä olemme samaa mieltä. Ehkä vaan tuo custom-sana liitetään kitaramaailmassa enemmän tehdastuotantoon, koska on "custom shop" ja muuta custom-brändättyä. Automaailmassa tunaaminen on kaiketi tee-se-itse hommaa. Eikä sotketa mottoripyöriä tähän, koska sitten menee jo liian vaikeaksi, koska tehtaiden custom-pyörät sotkee koko mun esittämäni logiikan :)
- Rock ! -
Osteri
17.06.2015 21:34:52
mpekkanen: Tosin minusta kitarat ja kaikki muutkin siihen liittyvät vehkeet pitäisi ostaa, koska ne tulevat käyttöön ja niille on tarve. Kaikki kitarat on minusta tarkoitettu soittoon ja sääli pitää oikeasti hyviä soittimia lähes käyttämättöminä.

Lähtökohtaisesti noin ja hankinta soittotarpeen mukaan. Olen samaa mieltä.

Siksi laitoin ne kaikista parhaimmat vehkeet joskus aikoinaan myyntiin.

Sama täällä. Soittamisen hiipumisen seurauksena itselläkin kaikki tuli myytyä sieltä kalliimmasta päästä ensin. Yllättäen ne tärkeimmät "pitopelit" ei olleetkaan niitä kalliimpia ja ne ei joudu torille ollenkaan :)

Kaikki harrastukset maksaa ja jos siitä harrastuksesta tykkää.

..ja sama toisinpäin: jos ei kaikki rahat mene, niin on valittu väärä harrastus.
- Rock ! -
Kiksaus
20.06.2015 01:31:23

mpekkanen:
Peavey Adrian Vanderberg mallissa on kaula kapea ja muutoinkin ihan hyvä kitara. Niitä sai vielä joskus ihan järkevään hintaan, mutta nyt ovat nousseet nämäkin 80-luvun USA kitarat aika koviin hintoihin.
Samoin Kramer Nightswan voisi olla yksi, mutta näissä molemmissa on varmaan kampi tai jälkimmäisessä toisen mikin paikka väärä? Molemmissä noista on skaala 24 3/4 tuumaa ja kaulan radiuskin on haluamassasi koossa.

Täytyy myöntää, että toi Pevey alkoi jo vähän himottamaan...kunnon kasarikeppi.
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
P-man
20.06.2015 13:45:12
Kiksaus: Siinäpä se ongelma. En ole vielä löytänyt oikeinlaista kitaraa itselleni. Speksit varmaan niin erikoiset etten tiedä valmistaako kukaan sellaista. Pienet kädet aiheuttavat myös ongelmaa. Hieman speksejä mitä etsin:

- kapea kaula modernilla c-profiililla (tai lähelle sitä)
- jumbonauhat, 24kpl
- skaala joko 25 tai 24,75
- HH- tai HS-mikitys, 5-asentoinen kytkin (tai 3-asentoinen ja muut kytkennät potikoilla)
- joku ergonominen floikka (gotoh tai Edge/LoPro), ei normaali OFR, mahdollisesti myös laadukas 2-point talla käy
- mieluiten strato/soloist-tyylinen runko

Siinäpä noita. Petruccin musari olisi melko lähellä, mutta siinä ei kaula istunut käteen ollenkaan. Hintaluokka 1500-2000€. Tekeekö mikään merkki tälläistä kitaraa?

Tekee! Caparison: http://www.caparisonguitars.com/en/products/horus/item/horus-m3
sebu
23.06.2015 17:52:16 (muokattu 23.06.2015 17:52:59)

Heitänpä oman lusikkani soppaan...

Itse en enää customia tilaa. Customeissakin on hyviä ja ei niin hyviä yksilöitä, kun puhutaan puista. Todennäköisyys saada hyvä kitara, sellanen sielunkumppani, on hyvissä ja kalliissa merkeissä tietty isompi, mutta aika monta ns. huippukitaraa ja customia on käyny käsissä. Aika moni on ollu sit kliinisen tylsän "täydellisiä". Tästä aiheesta on käyty keskusteluja jo niin moneen kertaan, että ei tarvi tästä jatkaa sen enempää.

Itse suosittelen kokeilemaan ja fiilistelemään onko kitara soundillisesti sitä mitä haluaa, onko asioita, joiden kanssa voi elää, vaikkei joku pieni yksityiskohta ookkaan just kohdallaan. Kannattaa olla tietoinen mitä pitää tärkeimpinä asioina. Mitat on mun mielestä vaan yks näkökulma.

Parhaimmillaan sinä et valitse kitaraa, vaan kitara valitsee sinut!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)