Aihe: Tehdasvalmisteinen vai custom?
1 2 3
ReBeat
16.06.2015 00:49:55 (muokattu 16.06.2015 03:33:14)

markkuilari: Saako Carvineita ihan kunnon floikalla ja neckthruna?

Laatufloikka on niissä ainoa floikka-vaihtoehto, koska kyseessä on laatumerkki. Asiakkaita on estetty saamasta niitä millään paskaraudoilla. Neckthru on vakio ominaisuus esim. DC-sarjalaisissa.
J-PPP
16.06.2015 02:58:43
Liekö Warmothilta sais sopivan rungon ja kaulan?
teukka
16.06.2015 08:23:11
Voi persetti. Alkaa polttee taas uuden kitaran tilaus. Viddu.
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
hallu
16.06.2015 10:41:50 (muokattu 16.06.2015 10:50:59)
markkuilari: Toi sun Fusion olikin Pro, tuo HH malli on hitusen halvempaa kaliberia. Eikös Pro:ssa ole JT-590, kun taas HH:ssa JT-580.

Minuakin tuo Archtop kiinnoistaisi, vähän niinkuin samat ongelmat/mieltymykset Kiksauksen kanssa. Onko toi Archtop tosiaan 24.75" skaalalla, onko neckthru ja onko kaula lähelläkään tuota sun vanhaa Fusionin kaulaa? Eipä noita taida hirveästi myynnissä pyöriä.

Onko sulla kokemusta noista Ibanezin tai Jacksonin lituskakaulosta, jos on, niin onko Carvin lähelläkään niitä(litteydessä). Saako Carvineita ihan kunnon floikalla ja neckthruna?

No jos joskus poikkeat hesassa, niin tervetuloa kokeilemaan tuota mun kitaraa ja onhan noilla tuossa Vantaan Musiikissa rivi niitä hyllyssä ja osaa kertoa minkälaisia modauksia niihin voi tilata tai minkälaisia kaulaprfiilivaihtoehdoilla.

Jacsonista ei ole kokemusta ja Ibaneziä olen joskus käpistellyt. Mun mielestä mennään siinä samantyyppisessä tuntumassa. Tässä mun kitarassa on ainakin läpi podyn kaula ja pääsee todellakin ylös saakka kun siellä ei ole minkäänlaista liitosta tai muhkuraa. Ja on näitä floikalla. Näissä ei ole aktiivimikrofoneja vaan aktiivipiirit eq:a ja äänentasausta varten eli nämä toimivat myös pssiivisena noissa uusissa on valintakytkin pasiisi/aktiivi mutta näissä vanhoissa pitää patteri ottaa irti.

Siis huomatkaa että Jason Backer diggaili Carvinia joten kyllä nämä pitäisi tilumeininkiin kelvata ;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kiksaus
16.06.2015 15:33:09

J-PPP: Liekö Warmothilta sais sopivan rungon ja kaulan?

Mulla on yks Warmothin custom juurikin 24,75" skaalalla. Mutta tuohon Warmothiin kun laittaa vähän lisää rahaa, niin saa sitten jo oikean customin, missä voi päättää kaikki ominaisuudet. Warmothissakin on pieniä viilamisen aiheita ja lähinnä noi tallavaihtoehdot ovat huonoja. Pitäis ottaa ilman tallan paikkaa ja tappeja ja viedä täällä sitten sepälle mikä fiksaa halutun tallan paikoilleen. Tuohon nykyiseen otin lähinnä pakon sanelemana fenderin standard flat-kiinteän tallan kun he eivät Gotohia tarjonneet. Gotoh on noin miljuuna kertaa parempi kuin Fenderin vastaava.

Tällähetkellä näyttäis ainoat vaihtoehdot olevan Carvin tai Aurora. Jos Carvinin löytää torilta, niin taidan kokeilla sitä. Ellei jollain tule mieleen jotain muuta ehdotusta?
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
Smoked
16.06.2015 15:55:33
Itelle tulee vaan mieleen että jos kerran nyt on mahdollisuus hankkia se custom ja tukea samalla kotimaista käsityötä niin miksi sitten tinkiä siitä? Saa ainakin kerralla asian kuntoon.
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
hallu
16.06.2015 16:16:00
Smoked: Itelle tulee vaan mieleen että jos kerran nyt on mahdollisuus hankkia se custom ja tukea samalla kotimaista käsityötä niin miksi sitten tinkiä siitä? Saa ainakin kerralla asian kuntoon.

Taisi olla se jälleenmyyntiarvo, joka on yksi customia vastaan puhunut argumentti. Standardi sarjatuotantokeppi säilyttää paremmin arvonsa kun pienen sarjan tai uniikki custom. Jos kitarasta tulee pitopeli, niin silloin custom olisi kerralla hyvä, mutta jos aikoo kamarunkkausta harrastaa, niin .......

Toisaalta miksipä ei laittaisi sitä yhtä kunnollista pitopeliä ja sitten iloksensa voisi pyöritellä kamarumbaa siinä rinnalla. Toisaalta jos on yksi hyvä kitara, niin keskinkertaiset ei oikein tunnu enää miltään joten voi kamarunkkaukseltakin pudota pohja :-). Vaikeaa, onneksi ei tarvitse itse ratkoa tällaisia kysymyksiä :-).
mpekkanen
16.06.2015 17:01:55
Onko PRS:n kaikki mallit sellaisia, että niistä ei löydy?

Tuossa et maininnut sen tarkemmin kuinka kapea sen kaulan pitäisi olla. Aina se pelkkä kapeuskaan ei niin merkitse jos kaula on muutoin ohut/paksu. Soittimen muoto on myös sellainen, että aika stratomaisissakin soittimissa voi olla soittotuntumassa eroja vaikka kaulan leveys täysin sama olisikin.

Minusta jos mietit soittimen jälleen myyntiarvoa ja kaikki custom jutut eivät muutoinkaan ole selvilla--->Ei kannata hommata vielä custom kitaraa. Harvasta uudesta muustakaan saa omiaan takaisin, että sen puolesta se on ihan sama.
Tosin juttelemalla jonkun kitarasepän kanssa ja mahdollisesti käymällä hänen luonaan, niin tarvitsemasi laite voi hahmottua jo paljon selkeämmäksi. Hyvä Custom kitara maksaa kyllä itsensä takaisin ja muutoinkin hyvät soittimet vain paranevat kun niillä soitetaan.
Pitkässä juoksussa tulee myös halvemmaksi ostaa Custom kuin koko ajan vaihdella kitaroita ja etsiä sitä vielä parempaa. Kaikki soittimet ovat aina jollakin tapaa myös kompromisseja, myös Customit ja sellaista kitaraa ei olekkaan että se olisi ihan kaikessa paras mahdollinen. Tämä on varmaan ihan selvää muutenkin.
Metallimusaan sopii toisenlaiset kitarat paremmin kuin vaikka blues/jazz musiikkiin jne.

Hintaluokassa 1000-2000 tulee soittimen hinta joka tapauksessa tippumaan kun sen joskus myyt. Sitten on eriasia jos ostat Fenderin tai Gibsonin ja pidät sitä 20 vuotta, niin saatat saada takaisin saman euromäärän jos kitaraa ei ole muutoin modattu ja se on hyvässä kunnossa. Ostovoima tuskin on silloin 20 vuoden päästä enää ihan sama, mutta voihan sillekkin laskea jotain arvoa että on sillä soittimella soittanut niin kauan.

Itse kyllä tilaisin kotimaisen kitaran enemmin jos sellaiselle nyt olisi tarvetta. Ainakin kannattaa tehdä reissu jonnekkin jossa on monenlaisia kitaroita ja kokeilla useampia soittimia. Ihan siksikin, että huomaat mitä juttuja tosiaan tarvitsee & mistä tykkää ja mitkä eivät taas ole se oma juttu.
Ostatpa sitten ihan minkä vaan, niin mieti ja kokeile rauhassa. Custom kitaratkaan eivät ihan hetkessä synny, mutta hyvää kannattaa odottaa.
markkuilari
17.06.2015 00:04:50
hallu: No jos joskus poikkeat hesassa, niin tervetuloa kokeilemaan tuota mun kitaraa ja onhan noilla tuossa Vantaan Musiikissa rivi niitä hyllyssä ja osaa kertoa minkälaisia modauksia niihin voi tilata tai minkälaisia kaulaprfiilivaihtoehdoilla.

Kiitos, täytyypä huomenna pistäytyä tuolla Vantaan Musiikissa, kun siinä vieressä muutenkin pitää käydä, ihan vaan mielenkiinnosta.
Gabe
17.06.2015 01:01:08
hallu: Taisi olla se jälleenmyyntiarvo, joka on yksi customia vastaan puhunut argumentti. Standardi sarjatuotantokeppi säilyttää paremmin arvonsa kun pienen sarjan tai uniikki custom. Jos kitarasta tulee pitopeli, niin silloin custom olisi kerralla hyvä, mutta jos aikoo kamarunkkausta harrastaa, niin .......

Tuntuu vähän hullulta jos uutta kitaraa ostaessa jo miettii voiko sen myydä samaan hintaan. :) Mitä tulee custom kitaraan ja jälleenmyyntiarvoon niin ei se jälleenmyyntiarvo välttämättä yhtään sen heikompi ole kuin liukuhihnamailallakaan, mutta silloin pitää varautua reippaasti pidempään myyntiaikaan. Voi ottaa aikansa että tulee kiinnostava ostaja vastaan, mutta kyllä ne kaikki ennemmin tai myöhemmin menee. Toinen asia on jos haluaa saada myydyksi NYT HETI, silloin tulee ihan varmasti takkiin.

Itselläni on kokemusta nyt kahden customin verran. Ensimmäinen meni lopulta vähän metsään kun lähdin innoissani hakemaan jotain ihan uutta ja virkistävää, hyvä kitara mutta eipä se nyt sitten oikein minun käyttöön sopinutkaan. Toisella kierroksella valitsin sellaiset speksit joista tiedän ihan varmasti pitäväni, valmis kitara tuntui heti hyvältä ja tutulta. Persoonallisuutta haettiin enemmän pienillä yksityiskohdilla ja puuvalinnoilla.

Myös valmistajan merkitys korostuu custom kitaraa tilattaessa ihan älyttömästi. Vaikka kummatkin tekivät hyvää työtä itse kitaran kanssa, niin jälkimmäinen vähän kyseli ja kyseenalaisti ideoitani jolloin lopputulos oli huomattavasti parempi kuin olisin itse osannut etukäteen aavistaakaan. Ensimmäinen taas teki mitä pyysin, lopputulos oli juuri mitä tilattiin muttei kuitenkaan mitä olin vailla. :)

Mitä tulee jälleenmyyntiarvoon niin sain ensimmäisen customini myytyä 85% siitä mitä itse siitä maksoin, mutta pilkoin kitaran osiin ja myin joka osan erikseen. Liukuhihnakitaroista en ole saanut yhdestäkään noin paljon takaisin.

Jos omat mieltymykset ovat sellaiset että kaupan hyllyltä ei meinaa löytyä sopivaa, tai haluaa muuten vähän parempaa laatua kuin perus hyllytavara niin voin lämpimästi suositella kotimaisia puuhaajia. Mutta suosittelen soittelemaan ja juttelemaan mahdollisimman monen eri valmistajan kanssa ennen tilausta, äkkiä huomaat kuka on sulle se oikea tekemään soittimen. Moni pitää custom kitaraa vähän liian suurena mörkönä, eihän sen tarvitsisi olla sen vaikeampaa kuin otat sen lemppari kitarasi, nappaat siitä speksit ja sanot että tee tämmöinen.
KUNU
17.06.2015 01:01:59
Haiskahtaa Petruccin Musarilta.
Paras vaihtoehto tuohon hintahaarukkaan käytettynä.
Suhr=Ongelma
Kiksaus
17.06.2015 01:26:37

Gabe: Tuntuu vähän hullulta....

Uutta kitaraa en ole missään vaiheessa ostamassa vaan käytettyjä katselen. Sen takia tuota jälleenmyyntiarvoa mietin. Käytetyn kun ostaa ja jos on merkkipeli, niin niistä saa melkein aina sen mitä on sijoittanut, monta kertaa olen saanut jopa hieman enemmän.

Noita kitaroita on lähiaikoina pyörinyt sen verran monta erilaista, että speksit on aika lailla varmat. Se, että oot saanut 85% customin hinnasta on todella hyvin. Yleensä niistä ei saa edes puolia.

Ehkä tää kaikki on vaan varmistelua sille, että se custom alkaa olemaan ainoa oikea vaihtoehto, jos meinaa haluta ne speksit mitä haluaa. Joillakin toisilla on vaan helpompaa ku "hyllytavara" kelpaa...

Ja siitä kapeudesta. Enintään 42mm leveä kaula, mieluiten alle. Radius jotain 14"luokkaa tai esim. 12-16" Compound. Esim. Ibanezin wizard kaulat ovat ihan liian leveitä vaikka ovatkin todella ohuita. Pienet kädet tarttee mun mielestä ennen kaikkea kapean kaulan. PRS:ltä ei taida löytyä yhtäkään mallia missä olis kapea ja ohut kaula? Eikä ainakaan floikalla?
JaaGeRMaisTeR
17.06.2015 01:46:50
Kiksaus: Uutta kitaraa en ole missään vaiheessa ostamassa vaan käytettyjä katselen. Sen takia tuota jälleenmyyntiarvoa mietin. Käytetyn kun ostaa ja jos on merkkipeli, niin niistä saa melkein aina sen mitä on sijoittanut, monta kertaa olen saanut jopa hieman enemmän.

Noita kitaroita on lähiaikoina pyörinyt sen verran monta erilaista, että speksit on aika lailla varmat. Se, että oot saanut 85% customin hinnasta on todella hyvin. Yleensä niistä ei saa edes puolia.

Ehkä tää kaikki on vaan varmistelua sille, että se custom alkaa olemaan ainoa oikea vaihtoehto, jos meinaa haluta ne speksit mitä haluaa. Joillakin toisilla on vaan helpompaa ku "hyllytavara" kelpaa...

Ja siitä kapeudesta. Enintään 42mm leveä kaula, mieluiten alle. Radius jotain 14"luokkaa tai esim. 12-16" Compound. Esim. Ibanezin wizard kaulat ovat ihan liian leveitä vaikka ovatkin todella ohuita. Pienet kädet tarttee mun mielestä ennen kaikkea kapean kaulan. PRS:ltä ei taida löytyä yhtäkään mallia missä olis kapea ja ohut kaula? Eikä ainakaan floikalla?

Jos specsit on tiedossa ja ei meinaa löytyä ilman kompromissejä, niin teetä sopiva. Saat varmasti sen mitä tahdot.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Osteri
17.06.2015 08:10:43 (muokattu 17.06.2015 08:11:12)
Gabe: Tuntuu vähän hullulta jos uutta kitaraa ostaessa jo miettii voiko sen myydä samaan hintaan.

Olen tästä samaa mieltä. Ihan rehellisesti voin sanoa että itse en ole kertaakaan miettinyt tuota seikkaa ostohetkellä, vaan aina ostanut just sen kitaran mikä sillä hetkellä miellyttää. Joka kerta se aina tuli sitten yllätyksenä että mitä kitarasta sai myydessä. Väillä omat pois ja välillä ehkä pieni tappio.

Kiksaus: Joillakin toisilla on vaan helpompaa ku "hyllytavara" kelpaa...

Joo, tämä helpottaa kun selvittää itselleen mitä on "riittävä". Hyllytavaran riittävyyden minimi omasta mielestäni on kaula ja body, joiden tulee olla just itselle sopivissa mitoissa ja mallissa. Irtonaisia osiahan saa sitten vaihdettua muun mieltymyksensä mukaisesti. Hyllytavaran riittäminen helpottaa elämää huomattavasti, vaikkei se tietenkään sama asia ole kuin full custom.

Jännää muuten että joissakin muissa tuotteissa custom ei tarkoitakaan ihan samaa kuin kitaroissa. Esim autojen customoinnissa lähdetään liikkeelle selkeästi "hyllytavarasta" itse toimimalla. Jännä maailma...... :)
- Rock ! -
Laulava Kylätohtori
17.06.2015 08:25:20
Gabe: Tuntuu vähän hullulta jos uutta kitaraa ostaessa jo miettii voiko sen myydä samaan hintaan. :)

Ainakin se on selvä merkki, ettei kannata uutta customia ostaa. Customia kannattaa miettiä vasta siinä kohdassa, kun on todella tarkoitus pitää se, eikä jälleenmyyntiarvo käy mielessäkään.
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
17.06.2015 10:10:32
Gabe: Tuntuu vähän hullulta jos uutta kitaraa ostaessa jo miettii voiko sen myydä samaan hintaan. :) Mitä tulee custom kitaraan ja jälleenmyyntiarvoon niin ei se jälleenmyyntiarvo välttämättä yhtään sen heikompi ole kuin liukuhihnamailallakaan, mutta silloin pitää varautua reippaasti pidempään myyntiaikaan. Voi ottaa aikansa että tulee kiinnostava ostaja vastaan, mutta kyllä ne kaikki ennemmin tai myöhemmin menee. Toinen asia on jos haluaa saada myydyksi NYT HETI, silloin tulee ihan varmasti takkiin.

Itselläni on kokemusta nyt kahden customin verran. Ensimmäinen meni lopulta vähän metsään kun lähdin innoissani hakemaan jotain ihan uutta ja virkistävää, hyvä kitara mutta eipä se nyt sitten oikein minun käyttöön sopinutkaan. Toisella kierroksella valitsin sellaiset speksit joista tiedän ihan varmasti pitäväni, valmis kitara tuntui heti hyvältä ja tutulta. Persoonallisuutta haettiin enemmän pienillä yksityiskohdilla ja puuvalinnoilla.

Myös valmistajan merkitys korostuu custom kitaraa tilattaessa ihan älyttömästi. Vaikka kummatkin tekivät hyvää työtä itse kitaran kanssa, niin jälkimmäinen vähän kyseli ja kyseenalaisti ideoitani jolloin lopputulos oli huomattavasti parempi kuin olisin itse osannut etukäteen aavistaakaan. Ensimmäinen taas teki mitä pyysin, lopputulos oli juuri mitä tilattiin muttei kuitenkaan mitä olin vailla. :)

Mitä tulee jälleenmyyntiarvoon niin sain ensimmäisen customini myytyä 85% siitä mitä itse siitä maksoin, mutta pilkoin kitaran osiin ja myin joka osan erikseen. Liukuhihnakitaroista en ole saanut yhdestäkään noin paljon takaisin.

Jos omat mieltymykset ovat sellaiset että kaupan hyllyltä ei meinaa löytyä sopivaa, tai haluaa muuten vähän parempaa laatua kuin perus hyllytavara niin voin lämpimästi suositella kotimaisia puuhaajia. Mutta suosittelen soittelemaan ja juttelemaan mahdollisimman monen eri valmistajan kanssa ennen tilausta, äkkiä huomaat kuka on sulle se oikea tekemään soittimen. Moni pitää custom kitaraa vähän liian suurena mörkönä, eihän sen tarvitsisi olla sen vaikeampaa kuin otat sen lemppari kitarasi, nappaat siitä speksit ja sanot että tee tämmöinen.

Olet aivan oikeassa se pidempi myyntiaika tekee tuntuman että se ei mene kaupaksi kuin huonolla hinnalla. Toisaalta kaikissa kalliissa kitaroissa on pitkä myyntiaika. Toisaalta kun kitaran hinta nousee tuonne +3k€ niin ne ovat myös lähes aina enemmän tai vähemmän customeita mutta ei taida liukuhihnakitarat nousta paljoa yli kahden tonnin nyt kun Gibsonkin on pakittanut kuulemieni huhujen mukaan niitä taannoisia rajuja hinnan korotuksiaan.
mpekkanen
17.06.2015 12:43:21 (muokattu 17.06.2015 12:47:35)
Kiksaus: Mulla on yks Warmothin custom juurikin 24,75" skaalalla. Mutta tuohon Warmothiin kun laittaa vähän lisää rahaa, niin saa sitten jo oikean customin, missä voi päättää kaikki ominaisuudet. Warmothissakin on pieniä viilamisen aiheita ja lähinnä noi tallavaihtoehdot ovat huonoja. Pitäis ottaa ilman tallan paikkaa ja tappeja ja viedä täällä sitten sepälle mikä fiksaa halutun tallan paikoilleen. Tuohon nykyiseen otin lähinnä pakon sanelemana fenderin standard flat-kiinteän tallan kun he eivät Gotohia tarjonneet. Gotoh on noin miljuuna kertaa parempi kuin Fenderin vastaava.

Tällähetkellä näyttäis ainoat vaihtoehdot olevan Carvin tai Aurora. Jos Carvinin löytää torilta, niin taidan kokeilla sitä. Ellei jollain tule mieleen jotain muuta ehdotusta?

Eikös tähän kitaraasi olisi järkevin asentaa tuon kiinteän tallan tilalle sellainen kampi josta itse tykkäät. Jos kitara on muutoin itsellesi kaulaltaan ja muuten hyvä.
Varsinkin kun et kerran tuosta kiinteästä tallasta tykkää. Toki uusi talla ja rungon jyrsintä+asennus maksaa myös soitinrakentajalla. Tietysi myös sinne kaulaan varmaan pitää laittaa ne kielilukot.
On se siltikin edullisin ja järkevin ratkaisu!

Ei tarvitse turhaan ostaa 1000-2000 euron kitaraa ja jo muutenkin arvokas soitin tulee suuremmalla käytölle.
Vai tarvitsetko myös tätä kitaraa sittenkin kiinteä tallaisena?
Kiksaus
17.06.2015 17:37:28

mpekkanen: ...
Vai tarvitsetko myös tätä kitaraa sittenkin kiinteä tallaisena?

Juu, kiinteätallaista tarvitsen myös ja on tossakin ne pari juttua mitä tekisin toisin.

Ja ei tossa Fenderin tallassa itsessään mitään vikaa ole, Gotoh tekee vaan parempia mun makuun. Tallan toiminta on sama, mutta toteutus hieman eri.

Washburneista kokemusta ainoastaan N4:sta. Se oli ihan kiva.

Taidan kuitenkin tehdä niin, että käyn testaamassa noita Carvineita ja jos ei istu käteen, niin soitto Aurora Guitarsille.
Kiksaus
17.06.2015 17:53:54

Osteri:
Joo, tämä helpottaa kun selvittää itselleen mitä on "riittävä". Hyllytavaran riittävyyden minimi omasta mielestäni on kaula ja body, joiden tulee olla just itselle sopivissa mitoissa ja mallissa. Irtonaisia osiahan saa sitten vaihdettua muun mieltymyksensä mukaisesti. Hyllytavaran riittäminen helpottaa elämää huomattavasti, vaikkei se tietenkään sama asia ole kuin full custom.

Jännää muuten että joissakin muissa tuotteissa custom ei tarkoitakaan ihan samaa kuin kitaroissa. Esim autojen customoinnissa lähdetään liikkeelle selkeästi "hyllytavarasta" itse toimimalla. Jännä maailma...... :)

Ja mulle se ongelma tulee juuri tuon kaulan kohdalla kun en ole vielä sitä sopivinta löytänyt. Kitaran valmistuksessa ollaan kuitenkin loppupeleissä kiinni perinteissä.

Ja autojen customoinnissahan tai "tuunauksessa" on tarkoitus nimenomaan tehdä itseä miellyttävä peli ja usein niitä modataan niin rankasti, ettei siitä aina meinaa tunnistaa alkuperäistä. Ostetaan halpa aihio ja rakennetaan se täysin uudestaan. Harva ostaa uuden auton, vaihtaa siihen koneen, muuttaa vetotavan ja leventää reippaasti. Toki niitäkin on, mutta ovat sitten rahamiehiä. Mä nään hyvin paljon yhtäläisyyksiä kitaran ja auton customoinnissa/modaamisessa.

Kyllä mä varmaan itse modaisin jostain kitarasta itselleni sopivan, jos olisi taidot tehdä se. Lähinnä toi kaulan muotoilu tuottaa ongelmia kun en oo mikään seppä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)