Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bigsby ja hihnalukot
1
AngieRainbow
14.06.2015 22:22:55 (muokattu 14.06.2015 22:23:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin laittaa Schallerin hihnalukkoja ES-335:een, missä on bigsby. Kaulan puoleinen tappi menee tottakai ok, mutta se Schallerin tappi ei mahdu bodyn alaosassa bigsbyn metalliosasta läpi. Kysymys siis ei ole ruuveista tai reiänkoosta, vaan se itse Schallerin hihnatappi ei mene siihen bodyyn kiinni vaan jää heilumaan siihen bisbyn metallin päälle. Ymmärrättekö?
 
Kenelläkään kokemusta? Mitkä hihnalukot ovat hyviä bigsbyn kanssa??
 
Mulla on tämmönen kitara: http://www2.gibson.com/Products/Ele … emphis/Luther-Dickinson-ES-335.aspx
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
AngieRainbow
14.06.2015 22:29:42 (muokattu 14.06.2015 22:30:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut ovat kait laittaneet prikan tai useamman siihen bigsbyn ja Schallerin hihnatapin väliin, mutta tuntuu vähän turhalta säädöltä. Tällöin hihnatappi ei tule bodyyn kiinni, vaan bigsbyn päälle. Tämmösellä siis: https://www.boltdepot.com/images/Chrome/chrome-flat-washers.jpg
 
Joku helpompi tapa olisi kiva.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
uduwudu
15.06.2015 00:30:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:
Kenelläkään kokemusta? Mitkä hihnalukot ovat hyviä bigsbyn kanssa??

 
Mäkään en saanut Schallereita sopimaan, joten nyt mulla on patenttikorkin tiivisteet "hihnalukkoina" ja noi toimivat todella mainiosti. Tietty oma kitarani on huomattavasti tuota sun kitaraa halvempi, eli ei pelottanut kokeilla tollasta halpisviritystä.
AngieRainbow
15.06.2015 02:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uduwudu: Mäkään en saanut Schallereita sopimaan, joten nyt mulla on patenttikorkin tiivisteet "hihnalukkoina" ja noi toimivat todella mainiosti. Tietty oma kitarani on huomattavasti tuota sun kitaraa halvempi, eli ei pelottanut kokeilla tollasta halpisviritystä.
 
Mä taidan toistaiseksi laittaa Schallerin hihnatapin kaulatapin paikalle ja antaa perspuolessa olla orkkiksen. Hihnaan lukko vain toiseen päähän. Tällä mennään siihen asti, että joku järkevä tapa/sopivat hihnalukot löytyy. Jotenkin tuntuu, että ei ylimääräiset prikat tms kuulu siihen kitaraan.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
fox
15.06.2015 02:31:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mä taidan toistaiseksi laittaa Schallerin hihnatapin kaulatapin paikalle ja antaa perspuolessa olla orkkiksen. Hihnaan lukko vain toiseen päähän. Tällä mennään siihen asti, että joku järkevä tapa/sopivat hihnalukot löytyy. Jotenkin tuntuu, että ei ylimääräiset prikat tms kuulu siihen kitaraan.
 
Dunlopin straplocki voi sopia..
http://www.thomann.de/fi/dunlop_straplok_nickel_dual_design.htm
 
Noista on sitten itämaan versioitakin, joissa on yks lukituskuula vähemmän. "Oikeessa" Dunlopissa kun on 3. Tuo Dual-mallinen käy myös "lukottomalle" remmille.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
basisti1971
15.06.2015 06:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
AngieRainbow: Schallerin hihnatappi ei mene siihen bodyyn kiinni vaan jää heilumaan siihen bisbyn metallin päälle.
 
Koska Schallerin alkuperäisen hihnatapin korkeus ei taida riittää kolinattomaan viilausprojektiin, halpisratkaisuna Bigsbyn perälevyn paksuinen prikka johon viilaa kolon joka ohittaa perälevyn.
 
Jos on hivenen enemmän valmis sijoittamaan, sorvauttaa korkeamman Schaller-tyylisen tapin jossa kolo tai viiste Bigsbylle.
Toki alkuperäisen hihnatapin ulkohalkaisijallakin voi sorvauttaa jos ei kolot tai viiste miellytä, mutta kovasti on sen jälkeen kontaktipinta bodyyn kapea.
 
T:Samuli
 
msm40
15.06.2015 09:02:51 (muokattu 15.06.2015 09:03:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Dunlopin straplocki voi sopia..
http://www.thomann.de/fi/dunlop_straplok_nickel_dual_design.htm
 
Noista on sitten itämaan versioitakin, joissa on yks lukituskuula vähemmän. "Oikeessa" Dunlopissa kun on 3. Tuo Dual-mallinen käy myös "lukottomalle" remmille.

 
Ite siirryin kanssa Schallereista Dunlopeihin, suosittelen! Hyvänä lisänä on että voit käyttää vielä normaalia hihnaa ilman lukkoja koska kitaran päässä oleva osa on normaalin hihnatapin näköinen. Ihan kätsä lisä niihin tilanteisiin kun se hihna on hukassa ennen keikkaa tms..
 
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
AngieRainbow
15.06.2015 10:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Dunlopin straplocki voi sopia..
http://www.thomann.de/fi/dunlop_straplok_nickel_dual_design.htm
 
Noista on sitten itämaan versioitakin, joissa on yks lukituskuula vähemmän. "Oikeessa" Dunlopissa kun on 3. Tuo Dual-mallinen käy myös "lukottomalle" remmille.

 
Ok. Jos jollakulla on bigsby ja ko Dunlopin lukkoja, niin voisiko joku varmistaa, että homma toimii?
 
Vaikka sen Schallerin saisi jotenkin tungettua siitä bisbyn läpi, niin luultavasti hihnaa olisi vaikea saada kiinni, koska bigsby ottaisi kiinni hihnassa olevaan hihnalukkoon.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
fox
15.06.2015 10:30:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ok. Jos jollakulla on bigsby ja ko Dunlopin lukkoja, niin voisiko joku varmistaa, että homma toimii?
 
Vaikka sen Schallerin saisi jotenkin tungettua siitä bisbyn läpi, niin luultavasti hihnaa olisi vaikea saada kiinni, koska bigsby ottaisi kiinni hihnassa olevaan hihnalukkoon.

 
Juurikin tämä Schallereissa ja johdannaisissa, kun se menee sen Bigsbyn runkolevyn verran "sisään". Eikä se todellakaan mahdu sinne runko-osan reikään. Tuo prikka"viritys" siihen auttaa, Taasen Dunloppien etuhan on siinä että se hihnan lukko-osa tulee sen tapin päähän. Schaller ja prikka alle, pidempi ruuvi - noilla on joskus tehty.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
15.06.2015 11:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Patenttikorkin tiiviste on tähän saakka toimivin ratkaisu jota olen nähnyt. Olen itse käyttänyt shallereita yheksänkytluvulta asti ja niitä en järkevästi saanut tuohon Yamahaan kun siinä on se etummainen hihnatappi siinä kaulaliitoksen tyvessä niin päädyin kokeilemaan tuota patenttikorkin tiivistettä ja se on kyllä hyvä. Harkitsen nyt että heitän noilla shallereilla vesilintua ja siirryn käyttämään näitä kumiprikkoja kaikissa kitaroissa ja bassoissa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
kosoha-7
15.06.2015 12:20:01 (muokattu 15.06.2015 12:22:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta voi hyvin vertailla noista kuvista, varsinkin sivun viimeinen kuva, ja tuo Dunloppihan jättää kyllä tilaa. Ja taidankin kokeilla noita LOXX lukkoja seuraavaksi muihin vehkeisiin.
 
http://www.loxxusa.com/index.php?page=product-comparison
 
fox
15.06.2015 13:20:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kosoha-7: Tuosta voi hyvin vertailla noista kuvista, varsinkin sivun viimeinen kuva, ja tuo Dunloppihan jättää kyllä tilaa. Ja taidankin kokeilla noita LOXX lukkoja seuraavaksi muihin vehkeisiin.
 
http://www.loxxusa.com/index.php?page=product-comparison

 
Loxx-lukolla varustettuun kitaraan ei sitte edes hätätapauksessa saa muuta hihnaa, se siinä on huono puoli. Toinen sitten on se, että se rungon puolen tappi kuluu käytössä, elleivät oo sitten materiaalia "parantaneet". Siinähän on ainoastaan sellanen parin millin mottipäinen tappi, johon se hihnan lukko-osa tulee. Vallankin painavalla kitaralla kuluu, toki nuo muutkin kovassa käytössä kulahtavat. Hyviä puoliahan niin Loxxissa kuin Dunlopissa on tietysti se, ettei tarvitse huolehtia hihnan lukkopään "orientoitumisesta", jos vähän kulahtanut Schallerin hihnan pää on löysällä, se saattaa kääntyä hahlo alaspäin. Itse kyllä noihin Schallereihin olen mieltynyt. Kompaktimpi ratkaisu se, Dunloppiin verrattuna.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
gator
15.06.2015 13:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen Schallereita käyttänyt tovin. Dunloppi mulla irtosi paristi 90-luvulla lespasta ja sai jäädä. Lukitus yksinkertaisesti vain petti ja hihna luiskahti irti. Lespan kaulan vieressä oleva lukko siis.
Schallereista kannattaa kiristellä sitä pallukkaa, josta vedetään lukitus auki.
On irtoava osa. Samalla lentää osa mekanismista pihalle.
 
Myy mulle Strymon Mobius! Osta multa Mini Deja Vibe!
AngieRainbow
15.06.2015 16:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gator: Itsekin olen Schallereita käyttänyt tovin. Dunloppi mulla irtosi paristi 90-luvulla lespasta ja sai jäädä. Lukitus yksinkertaisesti vain petti ja hihna luiskahti irti. Lespan kaulan vieressä oleva lukko siis.
Schallereista kannattaa kiristellä sitä pallukkaa, josta vedetään lukitus auki.
On irtoava osa. Samalla lentää osa mekanismista pihalle.

 
Mullakin on Schallerit olleet pitkään käytössä ja tykkään kovasti. Ainoastaan nyt kun tuli ensimmäinen kitara bigsbyllä taloon, niin iski tänka på. Muutama vuosi sitten mullakin irtosi se pikku nuppi kesken soiton Schallerista ja opin, että sitä kannattaa välillä kirstää.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
VILLE.
15.06.2015 16:24:59 (muokattu 15.06.2015 16:34:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viilaa sitä hihnatapin alaosaa sen verran, että se mahtuu läpi siitä bigsbyn reiästä. Näin oon itse tehny ja on toiminut hyvin jo useamman vuoden. Mulla bigsby on tosin vibramatella kiinni, mutta tolla ei pitäis olla vaikutusta, jos peräkappale on kunnolla bodyssä kiinni.
 
Näin ikään: http://s13.postimg.org/kfptg66dz/image.jpg
 
AngieRainbow
15.06.2015 16:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VILLE.: Viilaa sitä hihnatapin alaosaa sen verran, että se mahtuu läpi siitä bigsbyn reiästä. Näin oon itse tehny ja on toiminut hyvin jo useamman vuoden. Mulla bigsby on tosin vibramatella kiinni, mutta tolla ei pitäis olla vaikutusta, jos peräkappale on kunnolla bodyssä kiinni.
 
Näin ikään: http://s13.postimg.org/kfptg66dz/image.jpg

 
Katohan pirua! Ajattelin, että se hihnassa oleva lukon "kuppi" ottaisi kiinni tohon bigsbyn metalliin eikä siksi mahtuisi tappiin, mutta jos sanot, että toimii, niin uskottava se on.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
VILLE.
15.06.2015 17:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Katohan pirua! Ajattelin, että se hihnassa oleva lukon "kuppi" ottaisi kiinni tohon bigsbyn metalliin eikä siksi mahtuisi tappiin, mutta jos sanot, että toimii, niin uskottava se on.
 
Mulla siihen jää justiinsa sopiva rako. Vähän joutuu kattoo, ettei noi ruuvit ota kiinni kuppiin, kun laittaa hihnaa. En tiiä onko noissa peräkappaleen paksuuksissa eroja. Mulla pitäis olla ihan normi B7. Hyvä, siisti ja helppo ratkasu, suosittelen!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «