Aihe: Presari-klubi
1 2 3 4 553 54 55 56 57 58 59 60 61
absqua
14.06.2015 07:50:50
Rämppy: Taitaa kulkea myös nimellä musiikkimessubasso. Eli sellaista näppäräsormista funk-hakuista nypsyttelyä, jota käytetään soittokamojen demoamisessa. Paitsi että hommassa ei ole funkyä ollenkaan, vaan pelkkää sorminäppäryyttä. Hommalla ei ole mitään tekemistä basson kanssa. Onpahan vain tekniikkapainotteista munatonta nypläystä.

Ja aika vähän sillä tekemistä bassokamojen demoamisen kanssakin. Ellei sitten hae itselleen kamoja just sellaista runkkunypläystä varten.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
14.06.2015 08:04:15

absqua: Ja aika vähän sillä tekemistä bassokamojen demoamisen kanssakin. Ellei sitten hae itselleen kamoja just sellaista runkkunypläystä varten.

Se on haastava homma esitellä mesuilla bassoja niin että huomio saadaan kiinnittymään. Pitää esitellä temppuja. Vaihtobassolla jengi menee ohi. Tosin asiantuntija kuulee aika nopeasti perusbassottelustakin onko soittaja hyvä ja miten kamat pelaa. Näitä asiantuntijoita on vaan niin vähän suhteessa messukansaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
14.06.2015 08:07:03 (muokattu 14.06.2015 08:08:09)
hollstro: Se on haastava homma esitellä mesuilla bassoja niin että huomio saadaan kiinnittymään. Pitää esitellä temppuja. Vaihtobassolla jengi menee ohi. Tosin asiantuntija kuulee aika nopeasti perusbassottelustakin onko soittaja hyvä ja miten kamat pelaa. Näitä asiantuntijoita on vaan niin vähän suhteessa messukansaan.

Näinpä just. Harmi että sama kulttuuri vallitsee youtuben kamavideoissakin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Dirtyh
14.06.2015 14:26:45

okabass: Onko tumppu yhtäkuin ei trebleä, yläpäätä?

Mä mietin koko ajan että tuo termi on huono koska se viittaa myös siihen että saundista puutuisi yläpää kokonaa. Oikeasti tässä on kysymys siitä että jos näpäyttää kieltä niin se pitää ääntä Pong. Vaikka haluaisin että se on pooooooooooooooong. Eli sustainia mitä lie. Ääni yksikertaisesti kuolee ihan hiton nopeasti.

Jospa sulla on vähän väärä käsitys, miltä basson pitää kuulostaa.

No tämä on kyllä mahdollista. Tosin muutama muu basso jota on tullut kokeiltua on soineet kivemmin mutta istuneet lapaseen huonommin. Eli voiko nyt olla tilanne missä presarin ominaissoundi ei miellytä mutta tuntuma miellyttää?
Dirtyh
14.06.2015 15:11:35

hollstro: Presarissa on hyvä sustaini. Mun mieleipide näiden kirjoitusten pohjalta on että sulla on huono yksilö, joka ei vaan soi. Mikeillä asialle ei voi mitään. Aukisoittaminen voi parantaa sointia.

No helvetti. Tarvii varmaan käyttää se jollain sedällä huollossa ja säädössä josko siinä nyt vaan olisi joku juttu. Sillä on tosiaan kilsoja takana aika vähän, jotenkin sitä ei vaan usko että se aukisoittaminen olisi oikeasti puurokorvin havaittava juttu.

Ei kukaan haluis ostaa presaria :D
poppamies
14.06.2015 15:51:20

Dirtyh: No helvetti. Tarvii varmaan käyttää se jollain sedällä huollossa ja säädössä josko siinä nyt vaan olisi joku juttu. Sillä on tosiaan kilsoja takana aika vähän, jotenkin sitä ei vaan usko että se aukisoittaminen olisi oikeasti puurokorvin havaittava juttu.

Jos kielet on OK. Talla OK,ja kaulaliitos kunnossa ei säätäminen vaikuta sinne eikä tänne sustainiin.
G strings are for strippers
hollstro
14.06.2015 15:53:06

Dirtyh: No helvetti. Tarvii varmaan käyttää se jollain sedällä huollossa ja säädössä josko siinä nyt vaan olisi joku juttu. Sillä on tosiaan kilsoja takana aika vähän, jotenkin sitä ei vaan usko että se aukisoittaminen olisi oikeasti puurokorvin havaittava juttu.

Toi voi olla säätöjuttu, tai siinä on tallassa tai kaulan kiinnityksessä häikkää. Myös kaularaudan säätö voi josku pilata soinnin. Pikkuasia voi tehdä ison ongleman. Näytä sitä jollekin joka on kokenut bassoissa.
Seba
18.06.2015 19:01:33

poppamies: Jos kielet on OK. Talla OK,ja kaulaliitos kunnossa ei säätäminen vaikuta sinne eikä tänne sustainiin.

Elä höpsi iso mies. Kyllä huonoissa säädöissä oleva basso voi soidakin huonosti.
Itse tappelin joskus yhden basson kanssa kun yritin pilitystatsia saada siihen, niin juuri ja juuri kun ei enää särissyt, niin ei se kyllä yhtään soinutkaan enää. Otti pattiin kun tatsi oli hiplailuun täydellinen. Siitä sitten inasen löysäsi kaulaa niin jo soi taas.
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Rämppy
18.06.2015 19:14:06 (muokattu 18.06.2015 19:16:22)
Presarissa kaulan säätö ja kielten korkeus vaikuttaa tosi paljon soundiin ja sustainiin. Basso soi parhaiten kun kaulassa on hieman reliefiä ja kielet ei ole kauhean alas säädetty. Eli luotisuora pilitys-säädöissä oleva kaula ei ole soundin kannalta paras.
Saahan sitä sanoa.
Seba
18.06.2015 20:33:04

Rämppy: Presarissa kaulan säätö ja kielten korkeus vaikuttaa tosi paljon soundiin ja sustainiin. Basso soi parhaiten kun kaulassa on hieman reliefiä ja kielet ei ole kauhean alas säädetty. Eli luotisuora pilitys-säädöissä oleva kaula ei ole soundin kannalta paras.

Juuri tämän havaitsin itsekin japsikaunottaren kanssa.
Saa sen matalalla actionillakin soimaan, mutta ihan hiplailutatsille ei enää mennyt.
Plus että jos mikki on liian ylhäällä, niin sen magneettinen vetokin tumputti lisää kun kielet ei soinut enää kunnolla. Eli jos on hirmu korkealla, voi testata sitäkin ruuvata alemmas.
Dirtyh
18.06.2015 23:08:43

En mä jotenkaan suostu uskomaan että mulle olisi nyt mikään maanantaiyksilö sattunut kohdalle. Mä oon kyllä säätänyt kaulan ja kielten korkeuden itselleni sopivaksi. Mutta oliko vielä jotain muutakin mikä piti ottaa huomioon?

Mites, minkä paksuisilla kielillä jengi on tollasta peruspunkpoppista ajatellut soitettavan?

Sellanen ero tossa tosiaan oli että kun studiossa soittelin biisistä riippuen kahdella eri bassolla niin tuossa presarissa signaali tuli todella, todella paljon hiljempaa vaikka muuten oli samat palikat kiinni. Siksi mä myös lähdin aluksi epäilemään että mikkikaupoille kävisi tie.
Seba
18.06.2015 23:23:35

Dirtyh: En mä jotenkaan suostu uskomaan että mulle olisi nyt mikään maanantaiyksilö sattunut kohdalle. Mä oon kyllä säätänyt kaulan ja kielten korkeuden itselleni sopivaksi. Mutta oliko vielä jotain muutakin mikä piti ottaa huomioon?

Mites, minkä paksuisilla kielillä jengi on tollasta peruspunkpoppista ajatellut soitettavan?

Sellanen ero tossa tosiaan oli että kun studiossa soittelin biisistä riippuen kahdella eri bassolla niin tuossa presarissa signaali tuli todella, todella paljon hiljempaa vaikka muuten oli samat palikat kiinni. Siksi mä myös lähdin aluksi epäilemään että mikkikaupoille kävisi tie.

No mikin korkeus, tai itse mikkikin voi olla.
jos se verrokkiin nähden soi akustisesti paljon hiljempaa niin ei paljoa saavuta mikkiswapeilla, mutta esim aiemmin ehdotettu QP on aika tykki mikki punkkipoppiin suurella ulostulolla jos kuitenkin mikkejä vaihtelemaan ryhdyt
Dirtyh
18.06.2015 23:33:52

Seba: No mikin korkeus, tai itse mikkikin voi olla.
jos se verrokkiin nähden soi akustisesti paljon hiljempaa niin ei paljoa saavuta mikkiswapeilla

Noh, studiohommissa toisena bassona oli puoliakustinen joten siihen ei voi verrata muihin normi sähkiksiin verraten se akustisesti soi musta ihan samalla lailla. Tarvii varmaan siis ruuvailla vielä tuota mikin korkeutta mutta tuntuu jotenkin hölmöltä että tehtaalla olisvat ruuvanneet sen johonkin ihan väärään korkeuteen.
Seba
18.06.2015 23:39:37

Dirtyh: Noh, studiohommissa toisena bassona oli puoliakustinen joten siihen ei voi verrata muihin normi sähkiksiin verraten se akustisesti soi musta ihan samalla lailla. Tarvii varmaan siis ruuvailla vielä tuota mikin korkeutta mutta tuntuu jotenkin hölmöltä että tehtaalla olisvat ruuvanneet sen johonkin ihan väärään korkeuteen.

Tehtaalla moni muukin säätö tai sen puute ihmetyttää :)
Ei kovin montaa laitetta ole tullut testattua joka olisi tehtaan jälkeen ollut mitenkään erikoisen hyvässä soittokunnossa.
Isotalo
19.06.2015 00:34:11
okabass: No joo. Makuja on tietysti monia. Minua kyllä kummastuttaa kovasti esim. nämä Youtube "basso"pätkät. Hillitöntä peukkutikutusta tai soitetaan- sinänsä ihan hyvin-kitaran tyyppisellä soundilla jotain Beethovenin Kuutamosonaattia. Tai säröllä jotain tuhannesosia. Eipä noilla ole juuri mitään käyttöä, jos tekee keikkaa Suomessa. Tuskin muuallakaan.

Ihan vaan mielenkiinnosta: Ootko treenannut Bachin soolosellosarjoja?
okabass
19.06.2015 06:00:30 (muokattu 19.06.2015 06:03:25)
Isotalo: Ihan vaan mielenkiinnosta: Ootko treenannut Bachin soolosellosarjoja?

Aikoinaan taisin nuottikirjoja lainata, ja jotain harjoitellakkin. Enää en kyllä muista oikeastaan mitn. Muistaakseni hyvää harjoitusmateriaalia.
hollstro
19.06.2015 08:32:40

Dirtyh: Noh, studiohommissa toisena bassona oli puoliakustinen joten siihen ei voi verrata muihin normi sähkiksiin verraten se akustisesti soi musta ihan samalla lailla. Tarvii varmaan siis ruuvailla vielä tuota mikin korkeutta mutta tuntuu jotenkin hölmöltä että tehtaalla olisvat ruuvanneet sen johonkin ihan väärään korkeuteen.

Oliko puoliakustisessa Presarin mikki vai humbucker? Isoissa humppareissa on hiton paljon voimakkaampi signaali kuin Presarin mikissä. Samat palikat tarkoittaa ehkä jotain muuta kuin että sulla oli samat kielet, sama skaala, sama mikinkorkeus ja sijainti jne.

Lisäksi puoliakustisessa on yleensä kuuluvampi ääni ilman vahvisusta, ainakin niillä peleillä mitä on tullut soitettua.
Dirtyh
19.06.2015 09:25:10

hollstro: Oliko puoliakustisessa Presarin mikki vai humbucker? Isoissa humppareissa on hiton paljon voimakkaampi signaali kuin Presarin mikissä. Samat palikat tarkoittaa ehkä jotain muuta kuin että sulla oli samat kielet, sama skaala, sama mikinkorkeus ja sijainti jne.

Lisäksi puoliakustisessa on yleensä kuuluvampi ääni ilman vahvisusta, ainakin niillä peleillä mitä on tullut soitettua.

Mä siis tarkoitin sitä että studiossa soitellessa tuosta puoliakkarista lähti aivan pirun paljon voimakkaampi signaali kuin presarista. Joku humppari siinä on kiinni ja tosiaan se on kuumempi ja pitääkin olla niin asia kunnossa siltä osin. Samat palikat tarkoitti siis bassosta eteenpäin olevia kamoja.

Mutta tuo mikin korkeus on nyt se mitä tarvitsee koittaa. Akustisesti toi mun presari soi musta ihan siinä missä muutkin mutta pahahan tuota on varmaksi sanoa. Akustisia kitaroita olisi paljon helpompi arvioida siinä hommassa.
J.Hollström
19.06.2015 09:29:19
Toi presarin tsekkaus olis minuutin homma jollekin joka on joskus presareita käpistellyt. Ei tarviis arvailla netissä mikä on pielessä vai onko mikään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)