Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5113 114 115 116 117215 216 217 218 219
Laulava Kylätohtori
12.06.2015 08:59:26
kekehe: Säröpedaaleja ei tällä enää tarvitse, joku boostausjuttu sooloihin pitäisi vaan keksiä. Kun yritin laittaa vahvarin eteen boosteria niin se vaan lisäsi säröä mutta ei ääntä. Pitäisikö se boosti laittaa sitten efektilenkkiin? Yksikanavaisissa vahvistimissani olen käyttänyt sitä särön jälkeen...

Sullahan on siinä säädettävä efektilenkki jalkakytkimen takana? Jos on, niin kokeilepas säätää sitä efektilenkkiä vähän kovemmalle ja polkaise lenkki päälle, se nostaa volumea, muttei lisää säröä. Ei tarvita mitään jumpperipiuhoja tai muuta...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
harryk
12.06.2015 09:24:36

Laulava Kylätohtori: Sullahan on siinä säädettävä efektilenkki jalkakytkimen takana? Jos on, niin kokeilepas säätää sitä efektilenkkiä vähän kovemmalle ja polkaise lenkki päälle, se nostaa volumea, muttei lisää säröä. Ei tarvita mitään jumpperipiuhoja tai muuta...

Tässä tapauksessa kyseessä on muistaakseni sen verran vanha Dusty Road, ettei siinä taida vielä olla bufferoitua efektilenkkiä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Juzpe
12.06.2015 09:46:37

harryk: Tässä tapauksessa kyseessä on muistaakseni sen verran vanha Dusty Road, ettei siinä taida vielä olla bufferoitua efektilenkkiä.

EQ-pedaali efektiloopissa lienee paras ratkaisu tähän, mikäli ei halua modauttaa konetta. MXR:n 12-band lienee "industry standard" tähän käyttöön. Siinä saa sisään menevää ja ulos tulevaa gainia säädettyä +/- 12 dB. Bonusominaisuutena voi halutessaan EQ:ttaa soolosoundin mieleisekseen. Itse tykkään kahden master-volumen systeemistä, jolloin balanssin voi säätää täysin mieleisekseen. Efektilooppien kovin suuri fani taasen en ole.
repomies
12.06.2015 22:05:51
Gabe: Dynamiikkaa tuossa kyllä piisaa! Reagoi oikein hienosti soittoon ja kitaran säätimiin. Pitää tosiaan raahata tuo toinen kaappikin sinne treenikselle, vähän luulen etten yritäkään saada tuosta mitään isompia säröjä. Mulla on siihen hommaan toiset välineet. Puhtaat tuossa on mielettömät ja säröosastokin oikein mallikas.

Kiitoksia noista Stalkkerin arvioista jotka kirjoittelit, aika samoilla linjoilla ollaan. Minulle tuossa vehkeessä oli ensipuraisulla wow-efektiä juuri tuon cleanin soundin osalta. En ole itse häävi kepittäjä, joten yleensä pakenen särön ja kaiun taakse, mutta stalker houkutteli kyllä soittamaan cleanina. Aivan helpoin soitettavahan tuollainen herkästi ja dynaamisesti reagoiva laitos ei ole, mutta tässä tapauksessa jaksoin ihailla soundia siinä määrin etten välittänyt niin siitä, että kyllä ne oman soittotekniikan virheetkin sitten tulevat esiin hyvin.

Pitäisi hilata persaus parin pedaalin kera uudemman kerran kokeilemaan laitetta, josko sinne säröpuolelle löytyisi pedaalien kanssa myös jotain erityistä. Toiveissa olisi että jotain siitä cleanien heleydestä jäisi jäljelle vielä overdrive-pedaalin kanssa, niin että se kuulostaisi yhä hyvältä. Mene tiedä.
Gabe
12.06.2015 22:25:34
repomies: Kiitoksia noista Stalkkerin arvioista jotka kirjoittelit, aika samoilla linjoilla ollaan. Minulle tuossa vehkeessä oli ensipuraisulla wow-efektiä juuri tuon cleanin soundin osalta. En ole itse häävi kepittäjä, joten yleensä pakenen särön ja kaiun taakse, mutta stalker houkutteli kyllä soittamaan cleanina. Aivan helpoin soitettavahan tuollainen herkästi ja dynaamisesti reagoiva laitos ei ole, mutta tässä tapauksessa jaksoin ihailla soundia siinä määrin etten välittänyt niin siitä, että kyllä ne oman soittotekniikan virheetkin sitten tulevat esiin hyvin.

Pitäisi hilata persaus parin pedaalin kera uudemman kerran kokeilemaan laitetta, josko sinne säröpuolelle löytyisi pedaalien kanssa myös jotain erityistä. Toiveissa olisi että jotain siitä cleanien heleydestä jäisi jäljelle vielä overdrive-pedaalin kanssa, niin että se kuulostaisi yhä hyvältä. Mene tiedä.

Mad Professorin Sweet Honey kuulosti upealta Stalkerin kanssa, kone ensin pikkumurolle ja siihen kun tökkää päälle tuollaisella low gain purkilla niin ai että. En ole vieläkään ehtinyt kokeilla sitä Fuzzeilla kun aina sen joku kinuaa lainaan. Nytkin eräs Auralainen kävi sen lähes väkipakolla riistämässä, tykkäilty siis on.
JaaGeRMaisTeR
12.06.2015 23:13:34 (muokattu 12.06.2015 23:13:46)
Gabe: Mad Professorin Sweet Honey kuulosti upealta Stalkerin kanssa, kone ensin pikkumurolle ja siihen kun tökkää päälle tuollaisella low gain purkilla niin ai että. En ole vieläkään ehtinyt kokeilla sitä Fuzzeilla kun aina sen joku kinuaa lainaan. Nytkin eräs Auralainen kävi sen lähes väkipakolla riistämässä, tykkäilty siis on.

Noh noh... Minä kysyin onko jotain lainata :D Perskele kun meni päivä pitkäksi ja muksu pitäisi pistää nukkumnaan. pääse tänään vielä testaamaan tuota.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Gabe
13.06.2015 00:13:33
JaaGeRMaisTeR: Noh noh... Minä kysyin onko jotain lainata :D Perskele kun meni päivä pitkäksi ja muksu pitäisi pistää nukkumnaan. pääse tänään vielä testaamaan tuota.

Laitahan sitten mietteitä kun saat tulille. :) Hauskahan se vain on että riittää kiinnostusta. Kaveri alkoi jo omaa Stalkeria varten säästelemään. Sulla riittääkin ensi viikolla sitten testattavaa. ;) Huomaan että minun läsnäololla on ollut positiivinen vaikutus. Vielä pari vuotta sitten teikäläinenkin vannoi liukuhihnaromppeen nimeen, nyt on tulossa custom kitaraa ja putkiikki vahvistinta. :D
JaaGeRMaisTeR
13.06.2015 00:22:28
Gabe: Laitahan sitten mietteitä kun saat tulille. :) Hauskahan se vain on että riittää kiinnostusta. Kaveri alkoi jo omaa Stalkeria varten säästelemään. Sulla riittääkin ensi viikolla sitten testattavaa. ;) Huomaan että minun läsnäololla on ollut positiivinen vaikutus. Vielä pari vuotta sitten teikäläinenkin vannoi liukuhihnaromppeen nimeen, nyt on tulossa custom kitaraa ja putkiikki vahvistinta. :D

Pitää laittaa mietteitä. Kaapin sain jo väännettyä 4ohmiseksi.

Sinun läsnäolollas on kalliit vaikutukset.. Tai no en tiedä. ESP, Avri tai LP standard ja vaikka blackstarin 100W tulisi silti kalliimmaksi. Maailman markkinat ihmeelliset. Melkein halvemmalla pääsee teettää vehkeet, kun ostaa vähän parempaa kaupasta.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
repomies
13.06.2015 14:45:34
Eipä tule stalkeria vielä tähän talouteen. Kävin tuota nyt toisen kerran kokeilemassa ihan oman kepin ja parin pedaalin kera, ja fiilis oli sama kuin viimeksi. Laitteen oman särön kanssa mulla ei riitä taidot näpeissä, en saa sitä kuulostamaan hyvältä.

Valitettavasti pedaalien kera se veti hieman saundin tukkoon verrattuna nykyiseen halpaan trankkuwaffariini, joten ei tullut kauppoja tällä kertaa. Toimi kyllä, mutta ei niin hyvin kuin olisin toivonut. Cleanit oli edelleen loistavat ja dynamiikka hieno, mutta en pystynyt sillä perustelemaan investointia itselleni.. Joten etsintä jatkuu. Bluetonellakin olisi pilvin pimein vaihtoehtoja, mutta valitettavasti niihin on hieman hankala päästä tutustumaan.
Juzpe
13.06.2015 14:58:56

repomies: Eipä tule stalkeria vielä tähän talouteen. Kävin tuota nyt toisen kerran kokeilemassa ihan oman kepin ja parin pedaalin kera, ja fiilis oli sama kuin viimeksi. Laitteen oman särön kanssa mulla ei riitä taidot näpeissä, en saa sitä kuulostamaan hyvältä.

Stalkerin nuppiversio 2x12 G12-65 skobella oli saatanan hyvä. Tosin kyllä vasta masterin ollessa about tasan täysillä.
Gabe
13.06.2015 15:50:18
repomies: Eipä tule stalkeria vielä tähän talouteen. Kävin tuota nyt toisen kerran kokeilemassa ihan oman kepin ja parin pedaalin kera, ja fiilis oli sama kuin viimeksi. Laitteen oman särön kanssa mulla ei riitä taidot näpeissä, en saa sitä kuulostamaan hyvältä.

Valitettavasti pedaalien kera se veti hieman saundin tukkoon verrattuna nykyiseen halpaan trankkuwaffariini, joten ei tullut kauppoja tällä kertaa. Toimi kyllä, mutta ei niin hyvin kuin olisin toivonut. Cleanit oli edelleen loistavat ja dynamiikka hieno, mutta en pystynyt sillä perustelemaan investointia itselleni.. Joten etsintä jatkuu. Bluetonellakin olisi pilvin pimein vaihtoehtoja, mutta valitettavasti niihin on hieman hankala päästä tutustumaan.

Stalker ei tosiaan ole mikään särökone, sellaista hyvää reunaruttua siitä kyllä lähtee. Se ei mistään älyttömän kuumista mikeistäkään tykkää. Yksikelaiset miedon ODn kanssa on parhautta. Mulla on nuppu+2x12 kaappi. Vaihdoin siihen etuasteeseen 12AY7:n mikä paransi sen toimintaa purkkien kanssa.
mpekkanen
13.06.2015 15:51:35
Juzpe: Stalkerin nuppiversio 2x12 G12-65 skobella oli saatanan hyvä. Tosin kyllä vasta masterin ollessa about tasan täysillä.

En osaa varmaksi sanoa, onko Repomiehelle paras Stalker nuppi+ siihen joku kaappi vai kokonaan joku muu vahvistin.
Erilaisilla kitarakaapeilla saa kyllä jokaisen nupin kuulostamaan hyvinkin erilaiselta. Jos ajattelee, että vaihtoehtoja on jo kokonsa puolesta useita. Varmaan 8, 10, 12 tuumaiset ainakin ja sitten on vielä 15 tuumaisia ja kasista pienempiäkin.
Käyttötarkoituksesta riippuen voi monikin noista olla hyvä. Varsinkin kun jokaista kajarikokoa on olemassa todella monenlaisia/laatuisia ja soundisia.

Vastaavasti saa sillä kajarilla/kajareilla tehtyä hyvä soundisen nupin huonoksikin. Jos alle laitetaan sellainen kaappi jossa ei ole siihen musaan sopivat elementit jota soitetaan, eikä hyvät muutenkaan.

Luulisin kyllä, että Bluetonella on jo comboissa mietitty niihin sopiva elementti. Varmaan senkin saa vaihdettua ja keskustella asiasta olisiko siihen omaan käyttöön joku muu kenties parempi. Varmasti kuitenkin jokaisessa vahvarissa/combossa on se omanlaisensa äänimaailma ja uskoisin, että siihen sopiva ja hyvä ämyri on jo aika hyvin siihen mietitty. En nyt muista saiko Stalkeriin vaihdettua kuinka paljon noita putkia erilaisiin, mutta ei se kuitenkaan sitä muuta miksikään että puhdas soundi oli hyvä ja sitten se ruudikkaampi ei toiminut.

Tässä tapauksessa varmaan ei tuolla nuppi+kaappi systeemillä saada haluttua ratkaisua jos sen Stalkerin soundi oli puhtailla todella hyvä. Voihan olla niinkin, että jossain toisessa mallissa on Repomiehelle vielä parempi puhdas soundi ja tarvittava särö/lisäpotku, jonka toteutus voi sitten olla monellakin tapaa tehty.
Minusta kuitenkin hyvän puhtaan soundin tai hieman säröisen soundin päälle on hyvä alkaa rakentamaan sitä juttua. Koskapa noita erilaisia purkkeja kyllä löytyy, mutta jos puhtaista soundeista tykkää ja ne eivät toimi-->niin mikään purkki ei todennäköisesti tee siitä huonosta puhtaasta soundista parempaa. Voihan sitä maustaa vaikka millä, mutta ei se perusolemus muutu paremmaksi jos siitä ei tykkää.
Väittäisin, että on todennäköisempää löytää itselle se hyvä vahvistin niin, että selvittää sen puhtaan soundin ensin ja sitten vasta siihen sen säröosaston jos sellaiselle on tarvetta. Toisinpäin harvoin löytyy hyviä tai sitten täytyy olla jo muutenkin kaksikanavainen peli.

Itse olen katsonut juurikin tuota Stalker comboa ja miettinyt, että olisi ainakin mukava päästä testaamaan.
Jos hiukankaan itseäni tunnen, niin sitä minun ei kylläkään kannattaisi tehdä :)
Laulava Kylätohtori
13.06.2015 16:41:37
mpekkanen: Vastaavasti saa sillä kajarilla/kajareilla tehtyä hyvä soundisen nupin huonoksikin. Jos alle laitetaan sellainen kaappi jossa ei ole siihen musaan sopivat elementit jota soitetaan, eikä hyvät muutenkaan.

Tämä on muuten todella hyvä pointti. Eikä tämä koske ainoastaan Stalkeria ja Bluetoneja vaan ihan yleisesti kaikkia vahvistimia.

Luulen, että foorumilla on haukuttu monia vahvistimia ja torille pistetty myyntiin, vaikka homma olisi toiminut täydellisesti eri kaapilla/elementeillä. Ainakin itse olen huomannut, että sama vahvistin eri kaapilla voi muuttua jopa huonosta loistavaksi. Samoin purkkien toiminta saattaa muuttua radikaalisti kaappia/elenettejä vaihtamalla. On meinaan käynyt niin, että jotkut purkit/mikit ovat tietyllä kaapilla/kitaralla olleet loistavia, mutta eri kaapilla osastoa 'nääh'...

Varmasti kuitenkin jokaisessa vahvarissa/combossa on se omanlaisensa äänimaailma ja uskoisin, että siihen sopiva ja hyvä ämyri on jo aika hyvin siihen mietitty.

Itse olen sitä mieltä, että kaappi/elementit ovat niin subjektiivinen juttu, ettei ole olemassa mitään juuri oikeaa vaihtoehtoa tietylle vahvistmille.

Itse olen katsonut juurikin tuota Stalker comboa ja miettinyt, että olisi ainakin mukava päästä testaamaan.
Jos hiukankaan itseäni tunnen, niin sitä minun ei kylläkään kannattaisi tehdä :)

Kokeilun kanssa kannattaa tosiaan olla varovainen. Voi tulla yllättävän kallista kokeilusta... :)

Eilen tuli ekstempore keikan tyylinen, kun kävin kaverin pyynnöstä soittamassa muutamia biisejä eräissä bileissä. Meininki oli kitara-piuha-vahvari-osastoa ja tulipa testattua Dustyn jalkakytkimen boosti tositilanteessa. Ja toimi kyllä helvetin hyvin. Kyllä nyt vaikuttaa, että tämä on juuri sitä, mitä pedaaleilla on yritetty hakea siinä onnistumatta. Eipä tässä oikein ole enää syytä pistää od-purkkeja pedaalilautaan. Paitsi ehkä FYA Electronicsin TS808:n voisi piruuttaan pistää tuomaan vaihtelua...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
13.06.2015 17:54:23
Juzpe: Hyvin lähti hewandeerisoundit kaikki hanat tapissa Les Paulilla. Ei mitää valittamista. Ja tiluliidisoundit ku ajeli TS:llä tai Rangemasterilla. Instant rokken roll vehje.

Mulla on nyt ninun tarkoituksiin sopivampi mikki eskossa, kun tuo Auran mies saa oman Bluetonensa ja Stalker kotiutuu niin pääsen kokeilemaan miten se nyt toimii. Aiempi liki 14kohmin mikki runttasi vähän liikaa, nykyinen 8kohm tuntuu kaikin puolin helpommalta. Testiin on vielä tulossa Jam Pedals Tube Dreamer 58. On vähän sellainen kutina että Pääsen Stalkerinkin kanssa aiempaa parempiin tuloksiin myös säröpuolella.
Juzpe
13.06.2015 18:00:31 (muokattu 13.06.2015 18:03:05)

Gabe: Mulla on nyt ninun tarkoituksiin sopivampi mikki eskossa, kun tuo Auran mies saa oman Bluetonensa ja Stalker kotiutuu niin pääsen kokeilemaan miten se nyt toimii. Aiempi liki 14kohmin mikki runttasi vähän liikaa, nykyinen 8kohm tuntuu kaikin puolin helpommalta. Testiin on vielä tulossa Jam Pedals Tube Dreamer 58. On vähän sellainen kutina että Pääsen Stalkerinkin kanssa aiempaa parempiin tuloksiin myös säröpuolella.

14 kilon sinkku? Mulla on LP:n humppareissa YHTEENSÄ hiukan reilut 14 kiloo DC-ressua.

Ja siis stalker oli minusta kyl tosi hyvä nuppi varsinkin rokkihommiin. Lisäks yllättävän hiljanen täysillö ollessaan. Ihan hyvin pysty tuuttaan hana tapissa ilman päänsärkyä.
repomies
13.06.2015 18:16:39
Tampereella tuota Stalker-comboa pääsee kokeilemaan Kitarakuussa, ainakin toistaiseksi. Olen itse tuutannut siitä läpi jotain muistaakseni 1960 reissue lespaa ja omaa lp-studiota. Molemmat kuulostivat erittäin hyvältä cleanina kaulamikin kanssa, mutta oma studio kuulosti vielä huonommalta säröllä kuin tuo em. Reissue joka näytti poistuneen kuun kamaralta. Ymmärrettävästi, koskapa siinä oli muuten varsin hyvä keppi. Simble+stalker soi ihan hyvin, muttei kuitenkaan niin hyvin että olisi syntynyt isompaa kaasutusta. Ehkäpä hyvä niin, säästyi iso tukku rahaa, heh.

Tuossa Kitarakuun yksilössä ei ole VVR:ää, en tiedä muuttuisiko laitteen luonne sen avulla sitten. En edes kokeillut miltä tuon särö kuulostaa vola täysillä, koska mahdollisuutta täysillä soitteluun ei oikein ole. Niinpä säröt jäivät enempi etuasteen varaan eivätkä oikein iskeneet. No, sen pituinen se.
Gabe
13.06.2015 18:21:13
Juzpe: 14 kilon sinkku? Mulla on LP:n humppareissa YHTEENSÄ hiukan reilut 14 kiloo DC-ressua.

Ja siis stalker oli minusta kyl tosi hyvä nuppi varsinkin rokkihommiin. Lisäks yllättävän hiljanen täysillö ollessaan. Ihan hyvin pysty tuuttaan hana tapissa ilman päänsärkyä.

Kyllä, Bkp Piledriver. :) Nyt on Bkp Boss joka toimii ainakin Bluetone Shade Customin ja Diamond Del Fuegon kanssa täydellisesti, Stalker on vielä testaamatta.
Juzpe
13.06.2015 18:22:05

repomies: Tampereella tuota Stalker-comboa pääsee kokeilemaan Kitarakuussa, ainakin toistaiseksi. Olen itse tuutannut siitä läpi jotain muistaakseni 1960 reissue lespaa ja omaa lp-studiota. Molemmat kuulostivat erittäin hyvältä cleanina kaulamikin kanssa, mutta oma studio kuulosti vielä huonommalta säröllä kuin tuo em. Reissue joka näytti poistuneen kuun kamaralta. Ymmärrettävästi, koskapa siinä oli muuten varsin hyvä keppi. Simble+stalker soi ihan hyvin, muttei kuitenkaan niin hyvin että olisi syntynyt isompaa kaasutusta. Ehkäpä hyvä niin, säästyi iso tukku rahaa, heh.

Tuossa Kitarakuun yksilössä ei ole VVR:ää, en tiedä muuttuisiko laitteen luonne sen avulla sitten. En edes kokeillut miltä tuon särö kuulostaa vola täysillä, koska mahdollisuutta täysillä soitteluun ei oikein ole. Niinpä säröt jäivät enempi etuasteen varaan eivätkä oikein iskeneet. No, sen pituinen se.

Kyl se 10" kajari "hiukan" ottaa potkua pois särösoundeista väistämäti. Mä tyyppasin samalla reissulla ton Q-kaupan kombon ja varttia myöhemmin treeniksellä vastaavan nupin 2x12 skobella, ja eroahan on ku yöllä ja päivällä.
harryk
13.06.2015 19:00:48

repomies: Tampereella tuota Stalker-comboa pääsee kokeilemaan Kitarakuussa, ainakin toistaiseksi. Olen itse tuutannut siitä läpi jotain muistaakseni 1960 reissue lespaa ja omaa lp-studiota. Molemmat kuulostivat erittäin hyvältä cleanina kaulamikin kanssa, mutta oma studio kuulosti vielä huonommalta säröllä kuin tuo em. Reissue joka näytti poistuneen kuun kamaralta. Ymmärrettävästi, koskapa siinä oli muuten varsin hyvä keppi. Simble+stalker soi ihan hyvin, muttei kuitenkaan niin hyvin että olisi syntynyt isompaa kaasutusta. Ehkäpä hyvä niin, säästyi iso tukku rahaa, heh.

Bluetone Stalker on 1x10 comboversiona suunniteltu enemmänkin clean- ja reunasäröosastolle. Fysiikan lait sanelevat osaltaan sen mitä pienestä ja kevyestä pikkucombosta saadaan ulos eri tyyppisillä saundeilla. Pakko vaan on todeta se, että tuo vahvarimalli toimii meidän mielestämme erilaisten kaappien kanssa aika hyvin. Pitää tehdä yksi Stalker nuppiversiona Tampereelle sopivan kaapin kanssa, jotta porukka pääsee testaamaan sitä eri versioina. VVR ei tuo mielestäni mitään lisäarvoa tässä tapauksessa säröpuolen hallintaan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)