Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5112 113 114 115 116215 216 217 218 219
hallu
11.06.2015 13:54:03
Gabe: On tainnut mennä peruskaavaa: Muutama olut ja nettiin angstejaan purkamaan, seuraavana aamuna kaikki viestit editoitu. :D

Sehän toisaalta edustaa ihan hyvää tyylitajua että editoi pahimmat typeryydet pois. Itse en juurikaan kännissä ole tänne kirjoitellut, mutta joskus olen väsyneenä tai muuten affekteissa päästänyt sellaisia aivopieruja että on ollut ihan pakko deletoida niitä hölmöimpiä kommentteja ja loppuja pyydellä anteeksi. Mutta ihmisiähän me vaan ollaan.

Mutta palatakseni tähän bluetone aiheeseen, niin aika paljon löytyy keskustelua niiden ulkonäöstä, soundista ja sen sellaisesta. Aiakaspalvelusta takuustakin löytyy jokunen kommentti, mutta laitteiden kestävyys ja käytettävyys siis roudattavuus ja sellainen on saanut vähemmän huomiota. Minusta ainakin on merkittävä tekijä, että bluetonet ovat kevyitä ja helposti pinottavia ja kaikinpuolin funtionaalisia laitteita. Luulisi että ainakin keikkailevat muusikot arvostaisivat tuollaisia piirteitä. Myös se että ne on suunniteltu helposti käyttäjän huollettavaksi on mielestäni merkittävää. Bluetonen kehittämä automaattibias on myös ominaisuus jota luulisi käyttäjien hehkuttavan. Minä olisin valmis ostamaan bluetonen jo pelkästään automaattibiaksen takia, mutta kun kaupan päälle saa varsin terveet soundit ja keveyden, niin mitä soittaja voi oikein muuta toivoa? sitä koreaa ulkonäköä?!?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mpekkanen
11.06.2015 14:37:12 (muokattu 11.06.2015 14:40:10)
En omista Bluetone vahvistinta, enkä ole sellaista koskaan edes kokeillut.

Kuitenkin kun katsoin Bluetonen kotivuja, niin yllätyin positiivisesti. On hienoa, että ihan kotimaassa tehdään 10 vuoden takuulla hyviä vahvareita jotka perustuvat suurilta osin suosituimpiin Fender, Marshall, Vox ja moneen muuhun vahvistimeen. Näihin kun on vielä laitettu omia parannuksia ja vahvarit saa halutessa monenkinlaisilla custom toiminnoilla. Saa kaikua, efektilenkkiä ja monia muita juttuja jos sellaisia tarvitsee.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee vielä sekin seikka, että monet näistä Bluetonen vahvistimista on jopa alkuperäisiä edullisempia. Tai edullisempia kuin vahvistin johon se alunperin perustuu. Tietääkseni nämä ei kai ihan täysin identtisiä kopioita ole kumminkaan, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia.
Joitakin juttuja kun voi aina parantaa, myös niissä jo hyviksi todetuissa vehkeissä.

Se mikä hieman tässä keskustelussa ihmetyttää on tämä sivu määrä. En ole tosiaankaan lukenut yli 110 sivua, koskapa lähes varmuudella tiedän ettei suurinkaan osa edes käsittele koko vahvistinta tai liity muutenkaan aiheeseen. Kirjoittajat ovat varmasti suurimmaksi osaksi ihan samoja kuin kaikissa muissakin ketjuissa. Jotkut kirjoittaa ihan asiaa ja sitten on ne provotyypit erikseen. En muista, että mistään muusta vahvistin merkistä olisi kirjoitettu näin montaa sivua. Tuskin on ihan täyttä asiaa joka kirjoitus.

Yksi juttu mikä ihmetyttää hieman kun katsoo torilta myynti-ilmoituksia. Niin aika useasti vahvistimien kohdalla kerrotaan putkiremontin olleen tehty hiljattain. Tämä ei liity mitenkään erikseen Bluetone merkkiin vaan ihan yleisesti.

Ihmetystä ei siis herätä Bluetone, vaan sellaiset vahvistin merkit joita ei ole edes tehty kuin muutamia vuosia. Varmaan vehkeistä riippuen on erilaisissa vahvistimissa putkien kestävyys eri luokkaa. Putkien merkki ja laatu ovat myös asioita jotka vaikuttavat.
Kuitenkin olen monen muunkin kaverini putkivahvareissa huomannut, että kyllä ne yleensä kestävät kovaa käyttöä helposti ainakin 10 vuotta. Tunnen monenkinlaisia soittajia ja sieltä löytyy hyvinkin erilaisia pelejä, mutta ei niihin siltikään tarvitse mitään putkiremonttia tehdä muutamien vuosien välein. Onko nykyään sitten jo valmiiksi huonompia putkia kuin vaikka 80 ja 90-luvulla? Tehdäänkö vahvistimet muutoin huonommin, vai mistä tämä johtuu?

Itsellä oli Peavey VTM 60 putkinuppi noin 15 vuotta todella kovalla käytöllä. Se tuli hommattua 80-luvun lopulla ja möin pois 2000 luvun alussa. Sillä tuli treenattua ja kovaa, se myös oli monilla keikoilla niin ulkona kuin sisälläkin ja koki monenlaisia lämpötilan vaihteluita. Koskaan siihen ei kuitenkaan tarvinut vaihtaa mitään putkia, vaikka se tosiaankin oli todella kovassa käytössä. Pääteputket olivat 6L6GC, jos sillä nyt on mitään väliä ja ne olivat etuaste putkien kanssa ihan ne samat jotka olivat jo kaupassa koneessa kiinni.
Muutamaankin vahvariin olen kyllä sellaisenkin remontin teettänyt, että tiedän kyllä mitä sekin homma on.

Kun hommaa vahvistinta+kaappia tai comboa niin monesti sen itselle hyvän ja oikean pelin löytää vasta kun on muutamia pelejä ensin soittanut. Jos soittaa yksin kotona, niin joku pienitehoinen vahvistin voi olla ihan tosi hyvän kuuloinen ja kaikinpuoli toimiva.
Bluetonella näyttäisi olevan hyvä se, että monenlaisia ratkaisuja ja malleja löytyy eri teholuokissa.
Bänditouhuissa kun hyvä kitarasoundi on monesti paljon enemmän keskiääni voittoisempi kuin pienemmillä volumeilla, tästä johtuen ei aina saa oikeaa kuvaa hiljaa soitettuna millainen se vahvistin sitten on bändin kanssa.

Bändisoundeihin vaikuttaa tosin soitettavan musiikin/tyylin lisäksi myös tila jossa soitetaan ja volumetaso. Muidenkin soittajien käyttämät laitteet ja jopa soittotaito, vaikuttavat siihen miltä koko homma toimii ja kuulostaa.

Jos kitaristi tykkää soitella monenlaisilla purkeilla ja melko maltillisilla volumeilla kotona, voi olla ettei ne samat purkit ja sama vahvari tuota ollenkaan yhtä hyvää soundia bändin kanssa. Vaikka vahvistimessa tehot riittäisivätkin.
Siksipä onkin hyvä, että hommaa sellaisen tehoisen vahvistimen jota oikeasti tarvitsee. Tällöin siitä pelistä saadan mahdollisesti enemmän irti ja mahdollisesti parhain soundi siihen omaan soittoon.
Mielestäni hyvä soundi on myös dynamiikaltaan sellainen, että kitaran volume ja soittaja itse vaikuttaa paljon jo sillä soitollaan ja sottotatsillaan siihen soundiin. Jokainen voi tosin itse määritellä hyvän ja huonon, sekä soittaa sellaista musiikkia ja sellaisilla vehkeillä joilla se parhaiten taipuu omiin mieltymyksiin.

Itsellä oli ainakin aikoinaan, kun vielä terveys kesti enemmän soittamista, eri kamat kotona kuin ne millä treenattiin ja keikkailtiin.
Tosin nämäkin on vain minun jorinoita ja muutenkin omia mielipiteitäni, että jokainen voi edelleen soittaa ja hommata itselle mieleiset vahvistimet ja muut laitteet.
Bluetonella näyttäisi olevan ainakin aika edullisesti 10 vuoden takuulla kotimaista Custom vahvista ja valikoima on vähintääkin aika kattava.
Näitä täytyy päästä ehdottomasti joskus kokeilemaan kun vain osuu kohdille :)
Juzpe
11.06.2015 15:22:53

mpekkanen: En omista Bluetone vahvistinta....

Itse olen tykännyt siitä, että tarvittaessa ko. firma suunnittelee ja toteuttaa muitakin kuin noihin perusmalleihinsa pohjautuvia ratkaisuja ja vieläpä asialliseen hintaan. Eli saa täysin räätälöityjä tuotteita tarvittaessa. Itselläni kun on melko vahva visio siitä mitä ominaisuuksia vahvistimelta haluan, mutta ymmärrys asiaan liittyvästä tekniikasta on melko rajoittunut, on Bluetonen kaltainen paja omiin tarpeisiini juuri sopiva.
harryk
11.06.2015 15:28:27

Moni ihmettelee miksi nykyiset elektroniputket eivät tahdo kestää, kun vanhat vastaavat putket voivat olla kymmeniä vuosia vanhoja ja pelittävät edelleenkin. 20-luvulta 60-luvulle radioputki oli oikeastaan ainoa tapa toteuttaa mitään elektroniikkavempainta, ja siksi niitä löytyi kasapäin radioista, televisioista ja vahvistimista. Putkivalmistajia löytyi ympäri maapalloa ja niistä suurimmat Euroopasta sekä amerikoista. Putkien valmistus oli "iso" teollisuudenhaara, jossa oli runsaasti tietotaitoa niiden valmistuksesta ym.

Nykyään putkia tehdään isommassa mittakaavassa enää Venäjällä, Kiinassa ja Slovakiassa (JJ). Kyse on globaalisti marginaalisesta bisneksestä, joka ei kiinnosta isoja globaaleja yrityksiä. Putkien valmistukseen liittyvä tieto-taito ei ole enää samaa luokkaa kuin ennen ja niissä käytettävät materiaalit (metallit+niiden pinnoitusaineet) heikompia kuin vanhoissa putkissa. Putkien valmistuksessa joudutaan myös käyttämään ympäristölle haitallisia aineita, mikä osaltaan tekee hommasta haasteellisen. Tältä pohjalta tuntuu ihmeelliseltä, että putkia enää nykyisin valmistetaan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
11.06.2015 17:42:43
harryk: Moni ihmettelee miksi nykyiset elektroniputket eivät tahdo kestää, kun vanhat vastaavat putket voivat olla kymmeniä vuosia vanhoja ja pelittävät edelleenkin. 20-luvulta 60-luvulle radioputki oli oikeastaan ainoa tapa toteuttaa mitään elektroniikkavempainta, ja siksi niitä löytyi kasapäin radioista, televisioista ja vahvistimista. Putkivalmistajia löytyi ympäri maapalloa ja niistä suurimmat Euroopasta sekä amerikoista. Putkien valmistus oli "iso" teollisuudenhaara, jossa oli runsaasti tietotaitoa niiden valmistuksesta ym.

Nykyään putkia tehdään isommassa mittakaavassa enää Venäjällä, Kiinassa ja Slovakiassa (JJ). Kyse on globaalisti marginaalisesta bisneksestä, joka ei kiinnosta isoja globaaleja yrityksiä. Putkien valmistukseen liittyvä tieto-taito ei ole enää samaa luokkaa kuin ennen ja niissä käytettävät materiaalit (metallit+niiden pinnoitusaineet) heikompia kuin vanhoissa putkissa. Putkien valmistuksessa joudutaan myös käyttämään ympäristölle haitallisia aineita, mikä osaltaan tekee hommasta haasteellisen. Tältä pohjalta tuntuu ihmeelliseltä, että putkia enää nykyisin valmistetaan.

Mä näin jossain sellaisia transistoreilla toteutettuja "putkia" jotka voi kai suoraan laittaa putkivahvistimeen. Onko sinulla käsitystä onko niistä mihinkään? tai liittyykö niihin joitakin erityisiä ongelmia joista valmistajat eivät isommin kylillä huutele?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
harryk
11.06.2015 19:12:37

hallu: Mä näin jossain sellaisia transistoreilla toteutettuja "putkia" jotka voi kai suoraan laittaa putkivahvistimeen. Onko sinulla käsitystä onko niistä mihinkään? tai liittyykö niihin joitakin erityisiä ongelmia joista valmistajat eivät isommin kylillä huutele?

Ei ole omakohtaista kokemusta noista. Pitää hommata niitä testimielessä jossain vaiheessa, mutta olen vähän skeptinen niiden saundien ja sen suhteen miten ne mm. reagoivat soittoon. Joskus 80-90-luvulla yritettiin todistaa, että mosfet-trasnsistorit korvaavat putket, koska ne ovat saundiltaan samanlaisia putkien kanssa. Tein yhden kitaravahvarin sellaisilla testimielessä. Se vahvari tuli muistaakseni purettua parin kuukauden soittotestien jälkeen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
11.06.2015 21:48:58
hallu: Sehän toisaalta edustaa ihan hyvää tyylitajua että editoi pahimmat typeryydet pois. Itse en juurikaan kännissä ole tänne kirjoitellut, mutta joskus olen väsyneenä tai muuten affekteissa päästänyt sellaisia aivopieruja että on ollut ihan pakko deletoida niitä hölmöimpiä kommentteja ja loppuja pyydellä anteeksi. Mutta ihmisiähän me vaan ollaan.

Mutta et ole koskaan vittuillut tai haastanut riitaa. Ne sun hauskat tajunnanvirtakirjoitukset ovat hauskoja, eikä siis millään tavalla verrattavissa suoraan vittuiluun ja rölötykseen..
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Jukka Häikiö
11.06.2015 22:33:20

Tulipa mielettömään tuossa, tämä vanha sananparsi: "saunan takana on vielä tilaa", senhän voisi rölötapauksissa korvaten modernisoida muotoon:"Suomi-kaksneljälle mahtuu vielä".
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Juzpe
11.06.2015 22:40:45 (muokattu 11.06.2015 22:44:01)

Saasny nähä miten ValveArtsin KT66:et toimii 2550:n päätteessä. JJ:t kesti pari vuotta 68%:iin säädettynä. Voi olla kuulemma vähän hifimpi soundi, mikä ei ny välttis kitarakoneessa oo kauheen toivottu ominaisuus. Sillai kävi hyvin, että 2%:n sisään mahtu matchaus noissa tuubeissa. Jäi vielä varaparikin.
Gabe
11.06.2015 22:43:23
hallu: laitteiden kestävyys ja käytettävyys siis roudattavuus ja sellainen on saanut vähemmän huomiota. Minusta ainakin on merkittävä tekijä, että bluetonet ovat kevyitä ja helposti pinottavia ja kaikinpuolin funtionaalisia laitteita. Luulisi että ainakin keikkailevat muusikot arvostaisivat tuollaisia piirteitä. Myös se että ne on suunniteltu helposti käyttäjän huollettavaksi on mielestäni merkittävää.

Tämä on pajan yksi parhaista puolista kieltämättä. On kätevää kun pääteputketkin pystyy vaihtamaan kotosalla ihan parissa minuutissa, säästää rahaa ja vaivaa pidemmän päälle. Paikallinen vahvistinhuoltajakin antoi sisuskaluista hyvää palautetta, ei kuulemma monesti tule yhtä helposti huollettavaa/modattavaa konetta eteen. Nuo ovat varmasti hyvässä tikissä vielä siinä kohtaa kun meikäläisestä aika jättää.
Juzpe
11.06.2015 22:47:11

Gabe: Tämä on pajan yksi parhaista puolista kieltämättä. On kätevää kun pääteputketkin pystyy vaihtamaan kotosalla ihan parissa minuutissa, säästää rahaa ja vaivaa pidemmän päälle. Paikallinen vahvistinhuoltajakin antoi sisuskaluista hyvää palautetta, ei kuulemma monesti tule yhtä helposti huollettavaa/modattavaa konetta eteen. Nuo ovat varmasti hyvässä tikissä vielä siinä kohtaa kun meikäläisestä aika jättää.

Kyllä nää ominaisuudet yhdistettynä käytännölliseen sunnitteluun, A1-luokan asiakaspalveluun ja siihen, että saa kohtuuhintaan täysin räätälöityjä koneita ovat ne tärkeimmät syyt miks mä (vaikken teekään kuin noin 20-40 keikkaa vuosi) ko. pajaa suosin. Varmasti yksittäisiltä ominaisuuksiltaan parempia vahvistimia löytyy, mutta kokonaisuus ratkaisee.
Laulava Kylätohtori
11.06.2015 22:53:47
Juzpe: Saasny nähä miten ValveArtsin KT66:et toimii 2550:n päätteessä. JJ:t kesti pari vuotta 68%:iin säädettynä.

Pitäisiköhän itsekin kokeilla KT66:sia Dustyssa. Ihan vaan piruuttaan, jos ei muuten...

Btw, itsekin tykkään pitää biasta piirun pari kylmemmällä kuin standardi. Bluetonella on helppo testata, kun voi säätää biasta samalla, kun soittaa ja mittari näyttää tarkat lukemat. Nää on just näitä pieniä, mutta tärkeitä juttuja, miksi kannattaa valita Bluetone... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Juzpe
11.06.2015 23:00:25 (muokattu 11.06.2015 23:01:32)

Laulava Kylätohtori: Pitäisiköhän itsekin kokeilla KT66:sia Dustyssa. Ihan vaan piruuttaan, jos ei muuten...

Btw, itsekin tykkään pitää biasta piirun pari kylmemmällä kuin standardi. Bluetonella on helppo testata, kun voi säätää biasta samalla, kun soittaa ja mittari näyttää tarkat lukemat. Nää on just näitä pieniä, mutta tärkeitä juttuja, miksi kannattaa valita Bluetone... :)

Mun "nyrkki ja kuokka"-soittotatsilla ei kyllä muutaman prossan biasheitot vaikuta mitään... :D Kuuskutoset on minusta hyvät, ei niin raa'at ku 34:et, eikä niin mitäänsanomattomat ku 6L6:et. Mää ny oon muutenkin välipallin jätkä, niin välipallin putket on sitte mun juttu. Ny tarttis vähä pistää LesPaa, Selmeriä ja Telkkua rahoiks niin vois laittaa uutta nuppia tulemaan. Semmonen Dusty variaatio tulossa... taisin siitä vähä jotain mehustellakin jo tuossa taannoin. Yleismiehen yleiskone fuzzien ja buustereiden parhaaksi kaveriksi.
Gabe
11.06.2015 23:40:35
Laulava Kylätohtori: Pitäisiköhän itsekin kokeilla KT66:sia Dustyssa. Ihan vaan piruuttaan, jos ei muuten...

Tykkään kyllä KT66:sista. Paljon enemmän lihaa soundissa eikä EL34:n raakuutta, kuitenkin enemmän niitä tärkeitä keskiääniä kuin 6L6:sissa. Jos noita vertaa niin EL34 on ohuempi ja painottuu yläkeskiääniin ja ehkä yläkertaan muutenkin, KT66 on paksumpi ja enemmän alakeskiääniin.. alapäätäkin löytyy. Ainakin tuo Shade custom kirkkaana plexi johdannaisena hyötyi noista tuubeista kovasti. Itse säädän biasin taas hieman kuumemmaksi, ainakin KT66:sissa soundasi paremmalta vähän kuumemmaksi säädettynä.
kekehe
11.06.2015 23:53:35
Morjens!

Heitänpä minäkin oman ylistykseni Bluetonen tuotoksesta... Ostin torilta sen Dusty Road Combon ja tänään sain sen tulille. Kyllähän se mahtavaa soundia pukkaa...

http://muusikoiden.net/dyn/users/136351.jpg

Humbuckereilla ainakin tosi paksu särösoundi, omaan makuuni jo gain klo 9-10 tulee mukavasti säröä. Puhdas kanava on vallan mainio myös. Ehkä tämä middlen läsnäolo verrattuna Fendereihin joihin olen tottunut kuulostaa nyt niin erilaiselta ja siksi hienolta. Huomasin että en tarvitse Reverbiäkään hyvään soundiin, yleensä olen hieman sitä pitänyt aina päällä reverbillä varustetussa vahvarissa.

Tässä minun Dustyssa näyttää olevan GZ 34 putki tasurina ja 6L6 pääteputket nyt paikallaan. Tosi kovaa tuntuu tulevan ääntä.

Säröpedaaleja ei tällä enää tarvitse, joku boostausjuttu sooloihin pitäisi vaan keksiä. Kun yritin laittaa vahvarin eteen boosteria niin se vaan lisäsi säröä mutta ei ääntä. Pitäisikö se boosti laittaa sitten efektilenkkiin? Yksikanavaisissa vahvistimissani olen käyttänyt sitä särön jälkeen.

Kyllä taisi tästä Bluetonesta tulla seuraava ykkös käyttövahvistimeni joksikin aikaa...
Juzpe
11.06.2015 23:58:40

kekehe: Säröpedaaleja ei tällä enää tarvitse, joku boostausjuttu sooloihin pitäisi vaan keksiä.

Kone Harrylle modattavaks ja rinnakkainen mastervola omalla säädöllä jalkakytkimen taakse, problem solved.
kekehe
12.06.2015 00:09:31
Juzpe: Kone Harrylle modattavaks ja rinnakkainen mastervola omalla säädöllä jalkakytkimen taakse, problem solved.

Tuo voisi olla kova juttu. Täytyy kysyä paikalliselta vahvistinkorjaajalta /- rakentajalta jos modaisi. Ei tartteis lähetellä edestakaisin.
Juzpe
12.06.2015 00:11:29

kekehe: Tuo voisi olla kova juttu. Täytyy kysyä paikalliselta vahvistinkorjaajalta /- rakentajalta jos modaisi. Ei tartteis lähetellä edestakaisin.

Käyt samalla tutustumassa BT:n pajalle. Ei oo hukkareissu lainkaan. Käväset ehtoosta tsekkaamassa helsingin yön, pari(kymmentä) bissee myöhemmin omppuun nukkumaan ja seuraavana päivänä valmis komootti messiin pajalta.
winstoni
12.06.2015 01:00:26
kekehe: Morjens!

Heitänpä minäkin oman ylistykseni Bluetonen tuotoksesta... Ostin torilta sen Dusty Road Combon ja tänään sain sen tulille. Kyllähän se mahtavaa soundia pukkaa...

http://muusikoiden.net/dyn/users/136351.jpg

Säröpedaaleja ei tällä enää tarvitse, joku boostausjuttu sooloihin pitäisi vaan keksiä. Kun yritin laittaa vahvarin eteen boosteria niin se vaan lisäsi säröä mutta ei ääntä. Pitäisikö se boosti laittaa sitten efektilenkkiin? Yksikanavaisissa vahvistimissani olen käyttänyt sitä särön jälkeen.

Onnittelut!

Jos mulla olisi ollut ylimääräistä massia tuon verran niin olisin ostanut tuon samatien kun se ilmestyi torille. Jos olet joskus myymässä pois, niin vinkkaahan tännepäin ;)

Tuosta boostauksesta, niin mun 2555:ssa homma toimii juurikin niin, että buusteri/EQ loopissa nostaa sitä yleisvolaa. Jos se on kaapin edessä yliohjaa se vaan lähinnä kaappia entisestään = enemmän säröä. Eli loopissa buusteri tulee mun käsittääkseni vasta etuasteen jälkeen?
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)