Aihe: Neuvoja kitaran vaihtamisessa bassoon
1 2
J.Nikkanen
09.06.2015 13:10:57
nisumaka: Joo vähän epäselvästi sanottu. Kitarassahan käytetään aina neljää sormea vasemmassa kädessä (tässä ei nyt peukkua oteta huomioon). Eli jos soitat kronologisesti, niin eiköhän yleisin tapa olisi e (vapaa), f (etu), fis (keski), g(nimetön), gis (pikkurilli), a (seuraava kieli siis vapaa) jne. jne.

Bassossahan monet soittavat E (vapaa), F (etu), Fis (keski) G (keskisormi ja pikkurilli), Gis (keskisormi ja pikkurilli, siis vaihdat asemaa). Tätä tarkoitin "kolmisormijärjestelmällä". Itse käytän basson soitossa sekä neli- että kolmisormijärjestelmää vähän tilanteesta riippuen. En kuitenkaan siten, että samassa biisissä vaihtelisin tekniikkaa. Kontrassa varmaan kaikki käyttävät kolmisormitekniikkaa. Ajattelin, että viides kieli leventää kaulaa sen verran, että ainakin alimmissa asemissa kolmisormitekniikka tulee kyseeseen.

Kyllä mä taidan nelisormisysteemillä soitella vitosella tai sitten asemaa vaihdellen ihan miten sattuu. En jaksa orjallisesti noudattaa mitään "näin teet oikein" oppeja. Mun mieli ja kädet toimii just niinkuin toimii, suunta lienee suurinpiirtein siellä päin ja joskus kun menee kesken kaiken kaikki sekaisin niin sittenhän menee ja arpominen alkaa. Hyvin olen yltänyt näiden nakkien kanssa ja varmaan on tullut harjoiteltua tuota nelisormijärjestelmää vitosen, niin 34" kuin 35" skaalaisen kanssa, se kun käy hyvin alkulämmittelystä kun varovasti pompottelee.
nisumaka
09.06.2015 13:44:29
Tämä vähän menee ulkopuolelle alkuperäisen kirjoittajan kysymyksestä, mutta allekirjoitan Nikkasen jutun. Nämä ovat koulukuntatyyppisiä asioita, ja koulukuntia on useita. Jokainen ottaa sen tekniikan, mikä parhaalta tuntuu. Itse käytän siis kaikkia sormitustekniikoita, paitsi sitä, jossa vapaana soitetaan vain E-kieli (koska alinta säveltä ei ole muualla). Siis koskaan ei soiteta vapaana A-, D- tai G-kieltä. Siitä kun alkaa soittaa vaikkapa F-duurin, niin kyllä rupee vasen käsi levenee ;-). Mutta siis alussa on varmasti alkuperäisen kysyjän hyvä keskittyä perusasioihin, se on mun pointti.
s151669
09.06.2015 15:29:48

Päädyt nyt mihin päädyt, mutta kokeile laitosta sähköisesti myös.

Itse en saanut (kopio) Jazz-bassosta muuta irti kuin vittumaista kilinää (tai hurinaa kun käänsin tallamikin pois). (Kopio) Presarista lähti heti miellyttävämpi soundi. (nykyään veivaan SG Standardilla, mudbucker rules.)

Nyt tietysti 30 troo-basistia tulee vinkumaan etten vaan osaa. Ovat luultavasti oikeassa. Mutta se ei muuta miksikään sitä tosiseikkaa että kokeile sähköisesti myös.
Antikitarasankari. Siis basisti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)