Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja kitaran vaihtamisessa bassoon
1 2
silhouette
07.06.2015 22:32:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Olen nyt soitellut kitaraa aika kauan ja olen ajatellut vaihtaa instrumenttia, eli uutta bassoa olisin hommaamassa, joten voisinko vähän saada vinkkejä? Rahaa olisi käytettävänä noin tuhat euroa ja kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita. Itse olen ehkä ajatellut ehkä jonkinlaista Musicmanin bassoa.
 
Aina voi yrittää.
hollstro
08.06.2015 08:56:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonnilla on niin paljon valinnanvaraa että osta se mikä näppiin sopii ja mikä näyttää makeimmalta. Vasta monta vuotta soitettuasi todella tiedät mitä haluat ja mikä istuu sulle parhaiten. Aloittamisessa on tärkeää että soitin herättää soittohaluja.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Topiello
08.06.2015 10:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kyllähän tonnilla saa jo monenmoista. Yllähän se kiteytettiin. Soitin, mikä kiihottaa soittohaluja ja silmää. Toria pläräämään, jos ei ostomielessä, niin sieltä voi muuten löytyä kiinnostava peli.
 
nisumaka
08.06.2015 10:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä Fenkun presari tai jazz basso olisi fiksu aloitus. Älä muutoin myy kitaraa pois, tarvitset sitä mitä todenäköisimmin sivusoittimena myöhemmin. Fenkun Squiren lippulaivat ja jokin asiallinen combo budjetilla 1000 e on varmasti perusteltu valinta. Myöhemmin, jos basso tuntuu sinulle sopivalta pääsoittimelta, niin nuo kamat jäävät hyvään harjoituskäyttöön (esimerkiksi harjoituskämpälle :) ). Tollai mä olen hommat hoitanut, eli mulla on 2 kpl bassoja. Vaihtaminen tulee aina kalliiksi, se kannattaa muistaa.
 
hallu
08.06.2015 12:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä tein ihan saman liikkeen eli olen hankkinut paremmat bassokamat tarkoituksena paneutua siihen soittimeen ihan kunnolla. Itse ostin Yamaha BB425 basson ja EBS session vahvistimen himakäyttöön ja äänityskäyttöön. Bändikäyttöön tarvitset isomman vahvaimen tuo EBS session ei riitä rokkibändille, mutta tietenkin pienempään jammailuun se voi sopia jos rumpali soittaa vispilöillä tai sähkörummuilla. Tuo mun setti menee ihan kirkkaasti budjettiisi, mutta tonni voi täyttyä jos ostat isomman vahvarin.
 
Jos meinasit tonnilla pelkän basson niin Musarit on kyllä hyviä (mulla on kokemusta yhdestä stingreystä), mutta voi olla vähän nihkeää sellaista tonnilla saada tuppaa käytettynäkin menemään joitakin satasia siitä yli ja uutenahan sellainen on kevyesti parin tonnin vehjes.
 
Jos soundimieltymyksesi menee tuone aktiivielektroniikan suuntaan niin Yamaha RBX-sarjan lippulaivamallit ovat hyviä sen lajin edustajia ja tietenkin Ibanezilta löytyy vastaavia ainakin se SR-sarja. Warvikeistä tms. mulla ei ole kokemusta. Ööööö... tuo BB-basso on mikeiltään aika kuumaksi käämitty ja sen soundi on kyllä tanakan aktiivibassomainen, mutta tietenkään siinä ei ole yhtä monipuolista atiivista equa kuin oikeassa aktiivibassossa, vaan plkkä tone, joka itselläni onkin ollut ahkerasti käytössä. Tulet muuten huomaamaan, että se eq tai tone onkin tosi tärkeä bassossa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
08.06.2015 12:45:16 (muokattu 08.06.2015 13:00:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdoton ei Ibanez SR-sarjalle, ne kuulostavat ihan Ibanezin SR-sarjalle!
 
Hieman tympii muutenkin tällä hetkellä nuo aktiivibassot. Passiiviksi tuli muokattua tuo omakin aktiivi, toki aktiivipiiri on käytössä jos niin haluan, mutta erillisenä pedaalina.
 
Joku tuossa SR sarjassa vaan tökkii, ei tuo oma SR missään nimessä huono ole, mutta onko sitten ohuen kaulan syytä että mun mielestä se saundi on jotenkin ei niin täyteläinen kuin mitä haluaisin.
 
edit: Mutta oikeastihan sillä soittaa ja tekee kaiken sen mitä bassolla täytyy tehdä. Jos vain osaa.
silhouette
08.06.2015 13:13:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vinkeistä, mun mielestä joku tällainen voisi olla minulle aika hyvä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_505_twh.htm
 
Tai tällainen:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_jazz_bass_rw_bsb_2011.htm
 
Aina voi yrittää.
Vessajono
08.06.2015 13:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ehdoton kyllä Ibanez SR-sarjalle, ne kuulostavat ihan Ibanezin SR-sarjalle!
 
Joku tuossa SR sarjassa vaan tökkii, ei tuo oma SR missään nimessä huono ole, mutta onko sitten ohuen kaulan syytä että mun mielestä se saundi on jotenkin ei niin täyteläinen kuin mitä haluaisin.
 
Se kaulahan on aivan ihana kun on helppoa tiluttaa ihan saatanasti.
 
Mut joo, eihän ne silleen kauhean perinnehenkisiä laitteita oo ja jossain tylymmässä jyräämisessä on joskus tullut presaria ikävä, mut on ne munsta silleen ihan ok yleiskoneita. Mitään niillä ei tee tosi hyvin mut useimmat asiat ihan kelvollisesti.
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
J.Nikkanen
08.06.2015 13:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: kyllä
 
Se kaulahan on aivan ihana kun on helppoa tiluttaa ihan saatanasti.
 
Mut joo, eihän ne silleen kauhean perinnehenkisiä laitteita oo ja jossain tylymmässä jyräämisessä on joskus tullut presaria ikävä, mut on ne munsta silleen ihan ok yleiskoneita. Mitään niillä ei tee tosi hyvin mut useimmat asiat ihan kelvollisesti.

 
En ihan yhdy tuohon tilukaula-näkemykseen. Mulla on aika pitkät ja hoikat sormet joten tuntuu lähinnä että sormet menee solmuun jos yrittää räpeltää jotain tiluleita sen kanssa. Onneksi en kuitenkaan yleensä niin tee, mutta kun teen, on paksumpaa kaulaa ikävä.
 
Saundejahan tuosta toki löytyy ihan kelvollisia useampi, vaikkakin muokkaan saundin lähinnä mikkien balanssilla pelaamalla, en niinkään aktiivipiiristä.
 
Ei tuo varmaankaan mun paras Ibanez ole mitä on ollut, muut on vain tullut hävitettyä koska en oikeasti tarvitse sen seitsemää bassoa. Tuota on hankala myydä kun olen siihen niin kovin kiintynyt. Reilusti yli kymmenen vuotta tuo basso mulla ollut, ostin uutena ja maksoin itseni kipeäksi. Siltä pohjalta uskallan olla suosittelematta, parempiakin vehkeitä on olemassa. Jokainen toki arvostaa eri asioita, tuossa on hyvää paljon, ja eiköhän tuo basso lähde keikallekkin heinäkuussa soiteltavaksi. Ristiriitainen luottopeli!
hallu
08.06.2015 14:39:25 (muokattu 08.06.2015 14:43:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kiitos paljon vinkeistä, mun mielestä joku tällainen voisi olla minulle aika hyvä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_505_twh.htm
 
Tai tällainen:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_jazz_bass_rw_bsb_2011.htm

 
Okei sä painit edelleen viisi ja neljäkielisenkin välillä :-). Itse kävin muutama kuukausi sitten ihan samoja pohdintoja ja päädyin viisikieliseen. Viisikielisyyden etuna on että se menee kvartin alemmas kuin neljäkielinen eli saat ne viisi puoliaskelta sinne E:n alapuolelle ja itse tykkään myös viisikielisen leveämmästä kaulatuntumasta. Viisikielisessä voi käyttää vähän erilaisia "kitaramaisempia" sormituksia eli soittaa vähän enemmän "boksissa" jos sellaisesta tykkää. Toisaalta neljäkielisessä on vähän kapeampi kaulatuntuma jos siitä tykkää ja hiukna harvempi kielijako jättää pikkuisen enemmän tilaa molemmille käsille (isommat liikeradat ja sitäkautta vähän enemmän dynaamisuutta siihen soittoon) ja neljä kieltä vie vähän "bassomaisempaan" sormituksiin eli liikutaan hiukan enemmän kaulaa ylös ja alas. Viisikielisessä ja se B-kieli eli matalin kieli on helposti vähän lörppä joten se kannattaa säätää kunnolla ettei rämise ja itse olen harkinnut vaihtavani b-kieleksi vähän paksumman kielen eli kaksi kielisettiä yhtä kielten vaihtoa kohti tuo lisää kuluja. Joka tapauksessa neljäkielinen on yksinkertaisempi säädöiltään. Sitten Yamahabassoista sellainen huomio (en tiedä koskeeko muita merkkejä), mutta BB-bassossa se kaulapainoisuus korostuu viisikielisessä versiossa kun on vähän järeämpi kaula ja lavassa yksi viritin enemmän. Kaulapainoisuus itsessään johtunee tuossa bassomallissa tuosta lyhyemmästä yläsakarasta johon etummainen hihnatappi tulee. TRBX bassot ja ibanezin SR bassot eivät ole kaulapainoisia tai ainakaan samassa määrin. Muuten tuossa Yamaha TRBX505 bassossa saat seka aktiivi että passiivibasson kun siinä on se kytkin millä voit vaihtaa sen halutessasi aktiiviseksi tai passiiviseksi.
 
Sitten huomiona tuon aktiivi ja passiivielektroniikan ero. Aktiivibassot vaikuttavat kolmikaistaisine eqineen kovin monipuolisilta laitoksilta, mutta älä suotta vierasta passiivielektroniikkaa ne ovat oivallisia pelejä nekin ja pelkällä tonella tekee ihmeitä välillä (oikeastaan sen saman jutun mitä eq:lakin). Jazzbasso on kyllä mielestäni hyvä valinta ja se on monipuolinen ja ilmaisuvoimainen laitos. Itseäni kutkutteli pitkään juurikin jazzbasso, mutta päädyin sitten JP mikitykseen saadakseni vielä sen presrifunkyjynkän mukaan. Kuuntele Jaco Pastoriusta niin kuulet missä jazzbasso on ihan omimmillaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sepisti
08.06.2015 15:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ei voi ostaa irtokieliä, jos haluaa yksittäisen kielen vaihtaa paksummaksi?
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
hallu
08.06.2015 15:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miksi ei voi ostaa irtokieliä, jos haluaa yksittäisen kielen vaihtaa paksummaksi?
 
Myydäänkö niitä??? hitto paljon havemmaksihan se varmasti tulisi:-). Pitääkin kysyä tuolta fasulta kun seuraavan kerran käyn. Kiitos tästä vinkistä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tlintu
08.06.2015 16:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leon viimeisin luomus kanssa oikein mainio hinta-laatusuhteeltaan, eli G&L tributet L-2000 (aktiivinen/passiivinen) tai sen päivitetyllä elektorniikalla varustettu perillinen M-2000 (aktiivinen). Molemmista saatavana 5-kieliset versiot L-2500 ja M-2500.
 
Noissa on hieman paksumpi kaula, johon itse tykästyin, kun on pitkät sormet ja peukalo hassun mallinen kiemura.
 
G&L L-2000
http://www.thomann.de/fi/gl_tribute_l_2000_black.htm
 
G&L M-2000
http://www.thomann.de/fi/gl_tribute_m_2000_gts_tb.htm
 
karkki
08.06.2015 17:00:29 (muokattu 08.06.2015 17:03:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Myydäänkö niitä??? hitto paljon havemmaksihan se varmasti tulisi:-). Pitääkin kysyä tuolta fasulta kun seuraavan kerran käyn. Kiitos tästä vinkistä.
 
Toki. Just äsken tilasin Levytukusta 5-kieliseeni D'addarion 4-kielisen balanced-setin ja siihen jatkoksi sopivan yksittäisen B-kielen. Irtokieliä niillä ei nettikaupan sivulla muutama viikko sitten vielä ollut, mutta kysymällä löytyi. Hyvää ja nopeaa asiakaspalvelua, suosittelen.
Kuten myös Iban SR-sarjaa. Mun mielestä nappivalinta sekä kitaraa että bassoa pelaavalle kaulansa takia. Keveys myös iso plussa.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Progbass
08.06.2015 17:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kiitos paljon vinkeistä, mun mielestä joku tällainen voisi olla minulle aika hyvä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_505_twh.htm
 
Itsellä on juurikin tuo Yahama. Kaikinpuolin hyvä soitin.
 
Mikit on hyvät, kaula helpposoittonen, ei paina paljoa ja on hyvässä balanssissa.
 
Progbass
08.06.2015 17:56:38 (muokattu 09.06.2015 10:27:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progbass: silhouette: Kiitos paljon vinkeistä, mun mielestä joku tällainen voisi olla minulle aika hyvä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_505_twh.htm

 
Itsellä on juurikin tuo Yamaha. Kaikinpuolin hyvä soitin.
 
Mikit on hyvät, kaula helpposoittonen, ei paina paljoa ja on hyvässä balanssissa.
 
nisumaka
09.06.2015 07:54:07 (muokattu 09.06.2015 08:22:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en edes vertailisi tuota Yamahaa ja Fenkkua siitä syystä, että ne ovat mielestäni niin erilaisia soittimia. Vähintäänkin varmaan ollaan kaikki siitä yhtä mieltä, että erot ovat merkittävät. Jazzari on "vanha standardi", johon perustuu suurin osa sähköbassottelusta. Molemmat ovat varmasti ihan laadukkaita pelejä, siinä ei mitään.
 
Palaan alkuperäiseen kirjotukseeni ja suosin sinulle erittäin yleistä versiota. Kaikki kirjallisuus yms., josta nyt lähdet liikkeelle, perustuu 4-kieliseen bassoon. Varmasti löytyy myös matskua 5- ja 6-kielisille, mutta ei nyt mennä siihen. Kun nyt pitäisi saada kuntoon äänen muodostus, rytmiikka ja taju sille, mitä basso itse asiassa on musiikissa (ei siis soitin basso vaan "bassoklaavi"), niin keskittyisin perusasioihin = perusmalliin.
 
Siis aloittelijan basso on mielestäni mahdolisimman standardi ja 4-kielinen on vallan hyvä. Jos joskus sitten kehityt pitkälle omassa tyylissäsi, mieti sitten 5- tai 6-kielisiä bassoja, mutta vasta sitten. Nyt 2 - 3 vuotta menee perusasioiden harjoittelemisessa.
 
Itse teen just 3/3 4-kielisellä bassolla, ja kaikki matsku perustuu esim. "Jazz bassoon". Vaatimukset on "kaikki kahteen oktaaviin kaikki sävelläjit prima vista mukaan lukien". En ole bassottelujeni puitteissa koskaan löytänyt mitään hyötyä useammasta, kuin neljästä kielestä. Mulla on precision, mutta toi on ihan mieltymyskysymys (painotan jazzia, soulia, gospelia, iskelmää jne. tyylissäni ei siis heavy). Äärimmäisen harvoin mennään alemmas E-kieltä (suuri E sävelenä), ja tällöin ne soitetaan aina oktaavia korkeammalta, mikä ei ole ongelma. Toivottavasti kirjoituksestani käy ilmi sanomani, bassokitara ei ole "kitaran alajaos" vaan täysin oma soittimensa, ja alussa tietty kannattaa kiinnittää mahdollisimman paljon huomiota perusasioihin, ja neljällä kielellä saa kyllä suoritettua ihan kohtuullisen opintosuorituksenkin. Esim. tolla jazzarilla, mikä sulla on mielessä.
 
EDIT: Tuli muutoin mieleen, että jazzarihan kehitettiin aikoinaan kapeakaulaiseksi bassoksi, jotta bassossa voisi käyttää kitaran sormitusta. Tämän voisinkin jättää jonku 5-kielisellä bassolla soittavan kommentoitavaksi/täydennettäväksi, sillä eikö 5-kielisyys ala edellyttää kaulan leveyden vuoksi 3-sormijärjestelmää vasemmalla kädellä? Mielenkiintoista kuulla kokemuksia.
 
sepisti
09.06.2015 11:53:37 (muokattu 09.06.2015 12:05:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran sormitukset ja kolmisormijärjestelmä? Mulla on viisikielinen jazzari, eikä hajuakaan siitä mitä tarkoitat.
Mä soitan neli- ja viisikielisiä bassoja samalla tavalla ja samoilla sormituksilla. Viidellä kielellä vaan pääsee alemmas ja siihen sitä tulee hyödynnettyä biisistä riippuen. Toki viidellä kielellä olisi helppoa soittaa yhdestä asemasta lähes kokoajan, mutta minusta esim. H-kieleltä otetussa g-sävelessä on liikaa meisseliä soundissa, joten periaatteessa kyseinen kieli toimii enemmän mausteena.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
jukkajylli
09.06.2015 12:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ehkäpä Fenkun presari tai jazz basso olisi fiksu aloitus.
 
Ehkä, ehkä ei.
 
Stidi alla.
nisumaka
09.06.2015 12:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran sormitukset ja kolmisormijärjestelmä
 
Joo vähän epäselvästi sanottu. Kitarassahan käytetään aina neljää sormea vasemmassa kädessä (tässä ei nyt peukkua oteta huomioon). Eli jos soitat kronologisesti, niin eiköhän yleisin tapa olisi e (vapaa), f (etu), fis (keski), g(nimetön), gis (pikkurilli), a (seuraava kieli siis vapaa) jne. jne.
 
Bassossahan monet soittavat E (vapaa), F (etu), Fis (keski) G (keskisormi ja pikkurilli), Gis (keskisormi ja pikkurilli, siis vaihdat asemaa). Tätä tarkoitin "kolmisormijärjestelmällä". Itse käytän basson soitossa sekä neli- että kolmisormijärjestelmää vähän tilanteesta riippuen. En kuitenkaan siten, että samassa biisissä vaihtelisin tekniikkaa. Kontrassa varmaan kaikki käyttävät kolmisormitekniikkaa. Ajattelin, että viides kieli leventää kaulaa sen verran, että ainakin alimmissa asemissa kolmisormitekniikka tulee kyseeseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «