Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lindy Fralin Blues Special
1
Rämppy
14.09.2005 15:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista straton mikkisettiä tarjotaan meikäläiselle sopuhintaan. Sattuuko kellään olemaan omakohtaista kokemusta ko. mikkien hyvyydestä vai olenko lankeamassa pelkkään hypeen? Käsittääkseni vintagesoundinen mikki hieman Texas Special -henkeen.
Kalliitahan nuo kaupassa näyttävät olevan. Ja maailmalla arvostettuja.
 
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
svilo
14.09.2005 15:58:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista straton mikkisettiä tarjotaan meikäläiselle sopuhintaan. Sattuuko kellään olemaan omakohtaista kokemusta ko. mikkien hyvyydestä vai olenko lankeamassa pelkkään hypeen? Käsittääkseni vintagesoundinen mikki hieman Texas Special -henkeen.
Kalliitahan nuo kaupassa näyttävät olevan. Ja maailmalla arvostettuja.

 
Osta pois, älä emmi !! Anna mennä !!
 
-sv
 
"Jim Marshall = Mr Loud"
-One mans junk is another mans gold-
Laulava Kylätohtori
07.06.2015 17:19:16 (muokattu 07.06.2015 17:20:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 3553 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Pistin nämä nyt stratoon ja totesin, että kaulamikissä on ripaus "tumppuutta" (paremman sanan puutteessa). Mittailin ohmeja ja totesin, että kaulamikki (paikallaan mitattuna, en tiedä, miten paljon vääristää tulosta) antaa tulokseksi 6,9 kohmia. Keskimikki (siinä on enemmän sellaista soundia kuin voi olettaakin) on 6,1 ja tallamikki, jossa on base plate (tämä on irti koska pistin tallaan little '59:n) näyttää myös 6,1.
 
Olisikohan tässä joku pistänyt nyt vahingossa tai tahallaan tallamikin kaulaan ja vise versa? Aavistuksen kaipaisin kaulamikkiin helkkyvämpää stratomaisuutta, mahtaisiko löytyä, jos vaihtaisi tallamikin kaulaan (ottaisi tietysti base platen pois)?
 
http://www.fralinpickups.com/stratstyleBS.asp
 
e. oho, onpas setillä hintaa. :O
 
http://www.thomann.de/fi/lindy_fralin_blues_special_stset.htm
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
antnis
07.06.2015 18:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Pistin nämä nyt stratoon ja totesin, että kaulamikissä on ripaus "tumppuutta" (paremman sanan puutteessa). Mittailin ohmeja ja totesin, että kaulamikki (paikallaan mitattuna, en tiedä, miten paljon vääristää tulosta) antaa tulokseksi 6,9 kohmia. Keskimikki (siinä on enemmän sellaista soundia kuin voi olettaakin) on 6,1 ja tallamikki, jossa on base plate (tämä on irti koska pistin tallaan little '59:n) näyttää myös 6,1.
 
Olisikohan tässä joku pistänyt nyt vahingossa tai tahallaan tallamikin kaulaan ja vise versa? Aavistuksen kaipaisin kaulamikkiin helkkyvämpää stratomaisuutta, mahtaisiko löytyä, jos vaihtaisi tallamikin kaulaan (ottaisi tietysti base platen pois)?
 
http://www.fralinpickups.com/stratstyleBS.asp
 
e. oho, onpas setillä hintaa. :O
 
http://www.thomann.de/fi/lindy_fralin_blues_special_stset.htm

 
Mitennii hintaa, en mä saanu tuolla rahalla edes kahta telen mikkiä Bardenilta .D
 
Rämppy
07.06.2015 18:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tämä ketju nousi 10 vuoden unhosta, kirjoitetaan aloittamaani tarinaan jännittävä loppuratkaisu: todellakin ostin noi pluus-spesiaalit ja ne olivat stratossa varmaan vuoden-pari. Mutta jotenkin ne eivät erityisesti sytyttäneet meikäläistä, vaikka oli tallamikissä baseplate. Olivatpa vain kelpo vintage-stratomikit, eivät muuta. Mun mielestä Fenderin Texas Specialeissa oli enemmän luonnetta ja rokkaavuutta. Tosin tästä episodista on jo vuosia aikaa, joten nämä ovat tuon ajan tunnelmia. Tämän hetken fiiliksistä en ossoo sannoo.
 
Saahan sitä sanoa.
juki
07.06.2015 18:40:54 (muokattu 07.06.2015 18:42:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
 
Olisikohan tässä joku pistänyt nyt vahingossa tai tahallaan tallamikin kaulaan ja vise versa? Aavistuksen kaipaisin kaulamikkiin helkkyvämpää stratomaisuutta, mahtaisiko löytyä, jos vaihtaisi tallamikin kaulaan (ottaisi tietysti base platen pois)?

 
Siltä kuulostaa, että jollain käyny käpy asennellessa (mitään järkisyytä en moiseen keksi). Lisäkäämityksellä noista talloista tehdään kuumemmat, joten kyllä noi heikkotehoisemmat myös kirkaammat on, mutta yleisesti ottaen Bluesit on kyllä tummasointisia puikuloita. Omaan makuun jopa liian, kun niissä on sellainen pyöreys, joka vaatii tuntuvan kompensaationpakittelun muualta signaaliketjussa; muut skitat ei toimi enää suoraan samoilla leveleillä tai sitten vahvarit ei enää soi pakiteltuina parhaimmillaan. Mulla oli stratossa samainen setti, mutta siitä jäi em. syystä enää tallamikki käyttöön, jossa taas tykkään tuon läskisyydestä. Jos nyt pitäisi johonkin skittaan ottaa koko sarja Fralineita niin menisin varmaan Vintage Hoteilla, mutta eipä tarvi enää miettiä, kun löyty niin hyvät korvaajat, että mikinvaihtorumba stoppasi.
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Laulava Kylätohtori
08.06.2015 19:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Mitennii hintaa, en mä saanu tuolla rahalla edes kahta telen mikkiä Bardenilta .D
 
No, ei se vielä paljon tee käämilankametrille hintaa kuitenkaan. :)
 
Rämppy: Nyt kun tämä ketju nousi 10 vuoden unhosta, kirjoitetaan aloittamaani tarinaan jännittävä loppuratkaisu: todellakin ostin noi pluus-spesiaalit ja ne olivat stratossa varmaan vuoden-pari. Mutta jotenkin ne eivät erityisesti sytyttäneet meikäläistä, vaikka oli tallamikissä baseplate. Olivatpa vain kelpo vintage-stratomikit, eivät muuta. Mun mielestä Fenderin Texas Specialeissa oli enemmän luonnetta ja rokkaavuutta. Tosin tästä episodista on jo vuosia aikaa, joten nämä ovat tuon ajan tunnelmia. Tämän hetken fiiliksistä en ossoo sannoo.
 
Itse koin, että Lollarin Blackface-setti oli liian "hygieninen" ja "kliini". Hyväthän ne oli ilman muuta, mutta jotenkaan vaan iskeneet meikäläiselle. En osaa sanoa, mistä johtui, mutta jonkinlaista "luonnetta" olisin ehkä itsekin kaivannut enemmän. Nyt ne toistivat liian hyvin kielen värähtelyn. :)
 
Miten muuten Texas Specialeilta onnistuu kaulamikillä kuulaat kliinit? Onko enemmän rock-henkiset mikit? Jostain syystä TS:t jääneet kokeilematta, vaikka aikomus on aina ollut...
 
juki: Siltä kuulostaa, että jollain käyny käpy asennellessa (mitään järkisyytä en moiseen keksi). Lisäkäämityksellä noista talloista tehdään kuumemmat, joten kyllä noi heikkotehoisemmat myös kirkaammat on, mutta yleisesti ottaen Bluesit on kyllä tummasointisia puikuloita. Omaan makuun jopa liian, kun niissä on sellainen pyöreys, joka vaatii tuntuvan kompensaationpakittelun muualta signaaliketjussa; muut skitat ei toimi enää suoraan samoilla leveleillä tai sitten vahvarit ei enää soi pakiteltuina parhaimmillaan. Mulla oli stratossa samainen setti, mutta siitä jäi em. syystä enää tallamikki käyttöön, jossa taas tykkään tuon läskisyydestä. Jos nyt pitäisi johonkin skittaan ottaa koko sarja Fralineita niin menisin varmaan Vintage Hoteilla, mutta eipä tarvi enää miettiä, kun löyty niin hyvät korvaajat, että mikinvaihtorumba stoppasi.
 
Eli kannattaa pidentää nykyiseen tallamikkiin piuhat ja kokeilla sitä kaulassa. Tuota samaa 'ongelmaa' on nyt itsellä kaulassa, mutta keskimikki vaikuttaa hyvältä. Ehkä sitä pitäisi kokeilla.
 
Itse pidän kyllä kuulaista puhtaista - varsinkin kaulamikillä - mutta liiallinen 'twängi' ei taida olla meikäläisen juttu - vaikka tosin joskus sellaistakin erehdyin kuvittelemaan...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Arms
08.06.2015 19:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
 
Miten muuten Texas Specialeilta onnistuu kaulamikillä kuulaat kliinit? Onko enemmän rock-henkiset mikit? Jostain syystä TS:t jääneet kokeilematta, vaikka aikomus on aina ollut...

 
En ole mikki asiantuntija mutta Texas Specialeilla irtoaa ainakin omalla soittotaidollani vain räyhäkkäät rokit, melkeinpä millä valitsimen asennolla vain :)
 
Itse en lopulta tullut Texas Specialien kanssa toimeen, koska kielien sointi balanssi oli minulle haasteellinen, varsinkin G-kielen osalta. Noissa G-kielen napapala on hyvin korkealla ja punomattomalla kielellä G-kieli tuntui aina dominoivan sointia. Tämä korostui nimenomaan puhtailla soitettaessa. Soitan pääasiassa puhtailla.
 
Laitoin tilalle Lollarin Special S - mikit, joissa kaikki napapalat ovat samalla tasolla. Soundi on hyvin samankaltainen kuin Texas Specialien mutta tasapainoisempi ja ainakin itseäni miellyttävämpi.
 
Tietysti kaikki on kiinni soittotatsista ja vahvistimesta ja sen säädöistä, mutta näin minulla :)
 
ja nimenselvennys
Rämppy
08.06.2015 20:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
Miten muuten Texas Specialeilta onnistuu kaulamikillä kuulaat kliinit? ...

Ainakin mulla nuo toimi mainiosti puhtaillakin soundeilla. Eiväthän nuo mikit kuitenkaan ole kuin hieman normi-vintagemikkejä kuumemmat. Nuo tehtiin alunperin SRV-signature stratoa varten, ja kyllähän Stevie Ray paljon kliineillä soundeilla soitteli.
 
Saahan sitä sanoa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «