Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivikitaran rutinat?
1
hallu
06.06.2015 12:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa kokeneemmat, että jos kitarassa on aktiivinen alektroniikka niin onko se herkempi rutinoille kuin passiivinen kitara? en tarkoita siis maadoitukseen liittyvää hurinaa jota aktiivikitarassa ei käytännössä ole ollenkaan, vaan sellaista rusahtelua risahtelua, joka syntyy vaikkapa potikan likaantuneesta hiiliradasta tai instrumenttikaapelin liikahtelu jakissa toisinaan tekee samaa. Olen ajatellut viedä kitaran huoltoon kyseisen vian takia, mutta olen miettinyt josko olen itse yliherkkä asialle. Mulla on tuossa aktiivibasso joka rusahtelee paljon vähemmän ja siksi olen tuumaillut, että kitarassa on jotakin vikaa mahdollisesti.
 
Lähinnä ajattelin, että kun siellä on ne esivahvistusasteet niin vahvistavatko ne myös mahdollisia häiriöitä? jos siis joku potikan hiilirata rutisee tms.? se maadoitushurina tuosta puuttuu lähes kokonaan, vaikka siinä on passiiviset mikrofonit, koska se signaali esivahvistetaan jo kitarassa.
 
Viimeksi kun huollatin kitaran, niin siihen vaihdettiin jakki ja potikat voideltiin. Nyt ajattelin, että voisin ainakin nuo kaksi rutisevaa potikkaa vaihdattaa kokonaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
06.06.2015 15:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ensin kannattaisi kuitenkin kokeilla sprayta potikoihin... eipä tuo ota jos ei annakaan, jos potikat ovat kuitenkin menossa vaihtoon?
 
Lupaan ihmetellä elleivät rutinat lopu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
06.06.2015 16:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös ensin kannattaisi kuitenkin kokeilla sprayta potikoihin... eipä tuo ota jos ei annakaan, jos potikat ovat kuitenkin menossa vaihtoon?
 
Lupaan ihmetellä elleivät rutinat lopu.

 
Joo mulla taitaa jossakin vielä olla pullollinen PRF:ää. Kokeilen sitä, mutta osaatko sanoa, ottaa aktiivielektroniikka napsua helpommin?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Krice
06.06.2015 17:01:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: mutta osaatko sanoa, ottaa aktiivielektroniikka napsua helpommin?
 
Kyllä passiivikeppikin rutisee herkästi jos joku osa on huonossa kunnossa.
 
hallu
06.06.2015 17:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kyllä passiivikeppikin rutisee herkästi jos joku osa on huonossa kunnossa.
 
Rutisee tietenkin, mutta tarkoitin, että kun kitarassa on vahvistin niin vahvistaako se sitä rutinaa?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ReBeat
06.06.2015 17:34:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko että on Carvinin tapauksessa on merkittävistä eroista kyse, koska aktiivi- ja passiivikitaroiden ulostulotehot on kuitenkin suunnilleen samaa luokkaa. Niissä se aktiiviosasto taitaa tehdä lähinnä impedanssimuunnoksen, koska samoja Carvinin mikkejä voi käyttää sekä passiivisina että aktiivielektroniikan höystämänä. (Vanhemmat mallit, joissa ei ole active/passive-kytkintä, menee melko mykäksi ilman patteria. Niissä se elektroniikka on siis tiellä ja estää signaalin kulkemisen jos virtaa ei ole, mutta niissäkin sais volumen nostettua normaalitasolle, jos pistäis kytkennän suoraan mikiltä jakille.)
 
EMG:n tapauksessa aktiiviosasto varmaan vahvistaakin rutinoita merkittävästi, mikäli on joku rutinaa aiheuttava vika siellä seassa.
 
hallu
06.06.2015 17:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: En usko että on Carvinin tapauksessa on merkittävistä eroista kyse, koska aktiivi- ja passiivikitaroiden ulostulotehot on kuitenkin suunnilleen samaa luokkaa. Niissä se aktiiviosasto taitaa tehdä lähinnä impedanssimuunnoksen, koska samoja Carvinin mikkejä voi käyttää sekä passiivisina että aktiivielektroniikan höystämänä. (Vanhemmat mallit, joissa ei ole active/passive-kytkintä, menee melko mykäksi ilman patteria. Niissä se elektroniikka on siis tiellä ja estää signaalin kulkemisen jos virtaa ei ole, mutta niissäkin sais volumen nostettua normaalitasolle, jos pistäis kytkennän suoraan mikiltä jakille.)
 
EMG:n tapauksessa aktiiviosasto varmaan vahvistaakin rutinoita merkittävästi, mikäli on joku rutinaa aiheuttava vika siellä seassa.

 
Ugh, kiitos täsmävastauksesta, juurikin tätä vastausta hain, että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Mä en tiedä tarkkaan mikä tuossa mun carvinissa rutisee, mutta kokeilen kefiirin ehdottamaa potikoiden putsausta ja myöhemmin kattelen josko soitinkorjaaja hoitaa ongelman. Potikoiden hiiliradat on aika selkeä juttu, mutta se jakki mua ihmetyttää. Eli kitara ei rutise muuten, mutta jos plgi pääsee jotenkin liikahtamaan jakissa niin se sanoo "ruts" tai jotenkin jos se ottaa ihokontaktia tms. Asia ei muuten häiritse mutta se häiritsee sielullisesti. Homma ei korjaantunut jakinvaihdolla jotenka joku mystinen juttu siinä on. Jos se ei vaan ole "herkkä" niin siellä lienee jokin kosketusfiba tms. jos vahvistuspiirit piiputtaisivat niin sen luulisi oireilevan toisella tavalla.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
07.06.2015 11:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eli kitara ei rutise muuten, mutta jos plgi pääsee jotenkin liikahtamaan jakissa niin se sanoo "ruts" tai jotenkin jos se ottaa ihokontaktia tms. Asia ei muuten häiritse mutta se häiritsee sielullisesti.
 
Tuo on kyllä outo juttu. Eihän kitaran pidä rutista. Varmaan kitarakorjaaja osaa paikallistaa pätkivän liitoksen jossain.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
07.06.2015 12:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuo on kyllä outo juttu. Eihän kitaran pidä rutista. Varmaan kitarakorjaaja osaa paikallistaa pätkivän liitoksen jossain.
 
Niin minäkin arvelin. Tuossa plugissahan on samassa se virtakytkin jonka arvelen saattavan olla osallinen tähän "pulmaan", mutt apitäisi varmaan mittaamalla käydä kytkennät läpi eikä omat taitoni siihen riitä. Olen samaa mieltä että sen ei kuuluisi rupsautella, mutta en ollut asiasta varma aktiivikitaran osalta siksi hain teiltä tukea asiaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
kojones
07.06.2015 15:24:18 (muokattu 07.06.2015 15:25:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esiintyykö tuo sama vika useammalla vahvistimella? Voi olla myös viallinen etuasteputki kyseessä. Toki sitten tuota samaa esiintyis muissakin kitaroissa.
 
hallu
07.06.2015 15:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Esiintyykö tuo sama vika useammalla vahvistimella? Voi olla myös viallinen etuasteputki kyseessä. Toki sitten tuota samaa esiintyis muissakin kitaroissa.
 
Esiintyy kyllä ja myös useammalla piuhalla eikä esiinny muilla kitaroilla joten olen vahvasti sillä kannalla, että kyse on tämän kitaran viasta/ominaisuudesta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
07.06.2015 16:10:06 (muokattu 07.06.2015 16:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekana tosiaan tulisi mieleen että ropina liittyy aktiivielektroniikan virransaantiin, mutta on omituista ettei jakin vaihto auttanut.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
07.06.2015 19:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ekana tosiaan tulisi mieleen että ropina liittyy aktiivielektroniikan virransaantiin, mutta on omituista ettei jakin vaihto auttanut.
 
Niinpä, toivottavasti se nyt kuitenkin vaihtoi sen jakin.... ainakin mä maksoin sellaisesta. Hitto kun tuo uusi jakki on ihan samannäköinen kuin se vanhakin niin pirustako sen ihan varmaksi osaa sanoa:-). Olisi se aikamoista jos laskutettaisiin ilman että työ olisi tehty:-D. Mutta joo eipä tässä mitään hätää, antaa seuraavan korjaajan kokeilla josko lähtisi pelittämään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
kojones
07.06.2015 22:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkijakki? Niissä on ominaisuutena tuo rutina, ellei ole Switchcraft.
 
hallu
08.06.2015 00:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Putkijakki? Niissä on ominaisuutena tuo rutina, ellei ole Switchcraft.
 
No piti oikein alkaa tarkistaa mikä se on ja kyllä se näyttää olevan avoin jakki, mutta en tiedä minkä merkkinen. Sen sijaan huomasin, että siitä tekniikkapoteron kupariteippauksesta vedetty maadoitus kulkee sen jakin virtalipukan vierestä niin läheltä, että se lipukka kytkeytyessään osuu siihen majohtoon. Siirsin johtoa siinä määrin kun se antoi myöten ja taivutin pikkuisen sitä lipukkaa sisäänpäin ja nyt vaikuttaa siltä ettei rutise enää:-). en uskalla näin pikaisella testauksella julistaa ongelmaa voitetuksi, mutta vaikuttaa lupaavalta ja nyt ei ainakaan kokeillessa rutissut. Eli se plugi pikkuisen liikkuu siinä jakissa sivusuunnassa ja liikkusessaan osuu tekniikka poteron sisällä kulkevaan maajohtoon eli siinä saattaa olla yhteys tai voi se olla jokin muukin tiedä häntä. Mutta nyt sitä ongelmaa ei ainkaan ilmennyt kun tein tuon edellä mainitun operaation.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «