Aihe: Uusia nimiä Erikoistuotteen artistisivulle
1 2 3
PIM
05.06.2015 10:17:42
Laulava Kylätohtori: Jep. Ja jos tähtäimessä on laatuosista kasattu palacaster, niin miksi pitää ensin hankkia joku halvempi kitara ja vaihtaa siihen kaikki osat? Eikö kannattaisi jättää se halpis hankkimatta ja ostaa suoraan laadukkaat osat ja kasata niistä se palacaster.

No samahan se on sitten ihan minkä tahansa kitaran kanssa, vaihtaa siihen sitten pelkät mikit tai koko paskan pikkuhiljaa. Tuon opin mukaan "järkevintä" on ostaa aina sellainen kitara mitä ei tarvitse tuunata, mutta käsittääkseni itsekin harrastat tätä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
PIM
05.06.2015 10:26:11
Krice: Täytyy sanoa, että ainakaan yrittämisen puutteesta ei voi haukkua tätä firmaa. Varmaan monikin olisi antanut periksi sellaiselle yritysidealle, että tehdään tolkuttoman kalliita osia kitaroihin, koska eihän kukaan sellaisia osta, paitsi ehkä pahimmat kama.. harrastajat.

Juu kyllä siinä pohjalaisella hulluudella on ollut varmasti paljon tekemistä asian kanssa. Neljä vuotta Jani on jaksanut päivätöiden ohessa kehittää uusia tuotteita ja viedä asiaa eteenpäin ja nyt alkaa kovan työn tulokset näkymään. Monelta olisi usko loppunut matkan varrella, etenkin kun palaute on tähän saakka ollut lähinnä pelkkää paskaa niskaan. Tonnin verran mulla on itelläni nyt palanut rahaa näihin EKT osiin, muttei kaduta kyllä pätkääkään, että olen näin omalta osaltani tukenut suomalaista ennakkoluulotonta yrittämistä.
Laulava Kylätohtori
05.06.2015 10:47:06
PIM: No samahan se on sitten ihan minkä tahansa kitaran kanssa, vaihtaa siihen sitten pelkät mikit tai koko paskan pikkuhiljaa. Tuon opin mukaan "järkevintä" on ostaa aina sellainen kitara mitä ei tarvitse tuunata, mutta käsittääkseni itsekin harrastat tätä.

No, kuten totesin, niin en ole täällä opettamassa oikeaa tapaa harrastaa, mutta minusta se on vaan hassua ostaa kitara ja vaihtaa siihen kaikki osat. Jos kuitenkin ostaa kaikki uudet osat, niin mihin sitä halpista siinä tarvitaan? Suoraan laatuosista kasatussa palacasterissa taitaa hintakin säilyä paremmin kuin halpiksessa, johon on osia päivitetty.

Hölmö poika maaseudulta ei vaan tajua, mutta ei suuri maailma siihen pysähdy. :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
PIM
05.06.2015 10:57:56
No on siinä sekin juttu, että kun olet vaihtanut kaikki osat niin sulla on kaksi kitaraa, joista voi toisen vaikka myydä. ;)

Näin kaupunkilaisena minä en taas ymmärrä, että miksi tuunauksessa olisi muka joku raja, jonka jälkeen hommassa ei enää olisi "järkeä".
Laulava Kylätohtori
05.06.2015 11:08:02
PIM: No on siinä sekin juttu, että kun olet vaihtanut kaikki osat niin sulla on kaksi kitaraa, joista voi toisen vaikka myydä. ;)

Näin kaupunkilaisena minä en taas ymmärrä, että miksi tuunauksessa olisi muka joku raja, jonka jälkeen hommassa ei enää olisi "järkeä".

Kyllä nyt pitäisi ottaa autoilun maailmasta mallia ja laatia jokin prosentti, jonka yli osia vaihtamalla joutuisi maksamaan alvin uudestaan.
Gabe
05.06.2015 11:24:48
PIM: No samahan se on sitten ihan minkä tahansa kitaran kanssa, vaihtaa siihen sitten pelkät mikit tai koko paskan pikkuhiljaa. Tuon opin mukaan "järkevintä" on ostaa aina sellainen kitara mitä ei tarvitse tuunata, mutta käsittääkseni itsekin harrastat tätä.

Jos jonkun mikin vaihtaa niin minusta se nyt on lähinnä hienosäätöä. Taas jos runko tai etenkin kaula vaihtuu niin kyllähän se jo muuttuu täysin eri kitaraksi. Lähinnä tässä on nähdekseni se ongelma että se joka on ostaessa panostanut niin laadukkaaseen kitaraan että siinä on teräsblokki ei ehkä koe mielekkääksi alkaa panostamaan noin kalliiseen varaosaan, varsinkin jos ei voi olla ihan varma saako siitä mitään varsinaista lisähyötyä. Toisaalta edullisen kitaran ostaja varmasti kallistuu muihin merkkituotteisiin, jotka ovat huomattavasti edullisempia vaikka ne ostaisi rapakon takaa veroineen ja tulleineen. Vilkaistuisiko myynti jos hintaa laskisi? Voisihan sitä testata jonkun alennus tempauksen merkeissä. Mutta kaikkea hyvää vain jatkoon, hienoa että suomessa jaksetaa yrittää. Kannatan kotimaista käsityötä ja varmaan mielenkiinnosta kokeilisin tuollaista blokkia jos hinta olisi vaikkapa 30% pienempi.

PIM: Monelta olisi usko loppunut matkan varrella, etenkin kun palaute on tähän saakka ollut lähinnä pelkkää paskaa niskaan. Tonnin verran mulla on itelläni nyt palanut rahaa näihin EKT osiin

Rakentavaa palautettahan tässä on tullut. Hemmetin hyvä liikeidea ja laadukkaat tuotteet, ainoastaan hinta mättää. Tietty sen hinnan kanssa pitäisi ottaa huomioon minkä hintaisia vastaat muut samantasoiset tuotteet ovat. Varsinkin jos mielii laajentaa kotimaan ulkopuolelle niin voi kysyntä olla aika vähäistä kun muut vastaavat tuotteet ovat puolet edullisempia.
PIM
05.06.2015 12:13:33
Rakentavaa palautetta? Sun mielestä suomalaisen yrittäjän pitäisi luopua katteestaan ja vähän ylikin, että tavara olisi sulle tarpeeksi halpaa? Eli toisin sanoen väität, että suomalainen yrittäjä pyytää 50% liikaa hintaa, ja tämä on sun mielestäsi rakentavaa palautetta?
Laulava Kylätohtori
05.06.2015 12:21:49 (muokattu 05.06.2015 12:27:50)
PIM: Rakentavaa palautetta? Sun mielestä suomalaisen yrittäjän pitäisi luopua katteestaan ja vähän ylikin, että tavara olisi sulle tarpeeksi halpaa? Eli toisin sanoen väität, että suomalainen yrittäjä pyytää 50% liikaa hintaa, ja tämä on sun mielestäsi rakentavaa palautetta?

Jos markkinoilla on vastaavia tuotteita myynnissä huomattavasti halvemmalla, niin yrittäjän on joko laskettava hintaa tai todettava, että myynti ei käy ja pistettävä lappu luukulle.

Jos firma ei pysty tuottamaan hyödykkeitä alle sen hinnan, joka tuotteesta on reaalisesti saatavissa, niin yrityksellä on edessä konkurssi. Ei siinä auta sanoa, että mutku näiden valmistus maksaa mulle niin ja niin paljon. Ei se kiinnosta asiakasta, eikä asiakas ole valmis maksamaan puolitoista kertaista hintaa siksi, ettei yrittäjä kykene tuottamaan tavaraansa kilpailukykyiseen hintaan.

Ei millään pahalla, enkä ainakaan itse ole sanonut, mihin hintaan pitäisi myydä. Mutta jos pyydetty hinta ylittää selvästi markkinoilta saatavan hinnan, ainut vaihtoehto on laskea hintaa. Joissain tapauksesissa katteesta tinkiminen riittää, mutta kuten ilmeisesti tässä tapauksessa se ei riitä, niin silloin pitää tuotantoa järkeistää. Jos sekään ei onnistu, ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin lopetus tai jatkaa tuotteiden myyntiä erikoisluksuksena hintaan. Mutta silloin ei kannata odottaa kovin merkittäviä kasvu- tai myyntilukemia...

On vähän hölmöä sättiä asiakkaita siitä, ettei itse pysty tuottamaan hyödykkeitä kilpailukykyiseen hintaan. :)

e. kyllähän sitä kuraakin silloin aluksi tuli. Toisaalta kritiikki kohdistui näihin blokkien optimointivirityksiin, joille ei annettu mitään perusteita, niin onhan se ymmärrettävää, että sellainen herättää kysymyksiä. Tosin asia olisi voitu monen taholta esittää hieman toisenlaisin sanankääntein...

Toivotan onnea ja menestystä Erikoistuotteelle, mutta kyllä talouden ja markkinoinnin realiteetit kannattaa pitää mielessä, ettei tule pettymyksiä...
PIM
05.06.2015 12:26:00
Laulava Kylätohtori: Jos markkinoilla on vastaavia tuotteita myynnissä huomattavasti halvemmalla, niin yrittäjän on joko laskettava hintaa tai todettava, että myynti ei käy ja pistettävä lappu luukulle.

Markkinoilla ei ole vastaavia tuotteita tarjolla. Tai jos tiedät jonkun, joka tekee kitaraosia piensarjatuotantona käsipelillä niin laita vaikka linkki.
Laulava Kylätohtori
05.06.2015 12:35:59 (muokattu 05.06.2015 12:39:34)
PIM: Markkinoilla ei ole vastaavia tuotteita tarjolla. Tai jos tiedät jonkun, joka tekee kitaraosia piensarjatuotantona käsipelillä niin laita vaikka linkki.

Ok, itsellä ei ole vastaavista tietoa. Mutta pitää myös muistaa, että jos tuotteelle ei ole markkinoilla kysyntää, niin se ei tule menestymään. Kysyntä syntyy tarpeesta, ei siitä, että joku tekee jotain, mitä kukaan muu ei tee. Se ei ole vielä itseisarvo, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan...

Ehkä kannattaisi kokeilla saada vähän jalansijaa markkinoilla laskemalla hintoja tai tarjous- / tutustumiskampanjoilla, niin olisi hetken päästä helpompi pitää hinnat korkealla. Kun noita nyt alkuun saisi menemään vähän enemmän, niin tieto niiden hyvyydestä leviää kyllä, jolloin myyntikin voisi lähteä nousuun. Siis jos ihmiset kokevat saavansa riittävästi lisäarvoa verrattuna kilpailijoiden tuotteisiin.

Ei sillä, itse en ostaisi Callahamiakaan koskaan uutena. Ei tämä henkilökohtainen hintapolitiikka koske pelkästään Erikoistuotteen hintoja...

e. ja asiakkaalle se ei-käsipelillä tehty tuote on vastaava tuote, jos ei koe saavansa siitä käsillä tekemisestä mitään lisähyötä. Jos joku tekisi käsiviilalla lusikoita lattaraudasta, niin varmaan mieltäisit ne vastaaviksi tuotteiksi kuin Ikean lusikat. Tuskinpa olisit valmis maksamaan siitä uudenlaisesta tuotantotavasta ylimääräistä, jos se lusikoitava puuro kuitenkin maistuu samalta kuin ennenkin. :)
PIM
05.06.2015 12:55:45
Ainoat joka on hinnoista (tai tavaran menekistä) valittaneet on henkilöitä, jotka eivät ole ikinä edes nähneet livenä kyseistä tuotetta saatika kokeilleet sitä. Tällöin on vaikea puhua rakentavasta palautteesta, tai palautteesta ylipäätään, koska palaute edellyttää edes tuotteen kokeilua. Ilman kokemusta tuotteesta kyseessä on vain henk. koht. mielipide, jonka painoarvo on pyöreä nolla.
Gabe
05.06.2015 14:00:23 (muokattu 05.06.2015 14:03:48)
PIM: Rakentavaa palautetta? Sun mielestä suomalaisen yrittäjän pitäisi luopua katteestaan ja vähän ylikin, että tavara olisi sulle tarpeeksi halpaa? Eli toisin sanoen väität, että suomalainen yrittäjä pyytää 50% liikaa hintaa, ja tämä on sun mielestäsi rakentavaa palautetta?

Kyllä minä valitettavasti yrittäjän karun arjen tiedän. Mutta siinä kohtaa kun oma tuote on yleiseen hintatasoon nähden huomattavan kallis ja siitä mainitaan jokaisessa aihetta koskevassa keskustelussa useamman eri henkilön toimesta voidaan vetää kyllä jotain johtopäätöksiä. Miten sinusta alennuskamppanjan ja näkyvyyden lisäämisen ehdottaminen ei ole rakentavaa palautetta? Siinäpä sen näkisi meneekö niitä vilkkaammin edullisempaan hintaan. Itse ainakin ostaisin. Yrittäjänä kannattaa myös miettiä onko kannattavaa tehdä 1kpl hintaan 100e vai 15kpl hintaan 75e..

Mutta aika näyttää onko EKT:n tuotteille kysyntää pidemmällä tähtäimellä. Alkuun niitä ostaa innokkaimmat kannattajat ja lähipiiri mutta jos siitä haluaa oikeasti brändin ja pitkäaikaisen tulonlähteen pitäisi saada asiakkaita myös piirien ulkopuolelta.

PIM: Markkinoilla ei ole vastaavia tuotteita tarjolla. Tai jos tiedät jonkun, joka tekee kitaraosia piensarjatuotantona käsipelillä niin laita vaikka linkki.

PIM: kyseessä on vain henk. koht. mielipide, jonka painoarvo on pyöreä nolla.

Onhan noita ainakin ollut. Taipan Tone Engineering, Rutters ja yksi toinen pikkulafka jonka nimeä en saa nyt päähäni rapakon takana teki juuri tähän tyyliin käsin. Mutta viimeisimmän tietoni mukaan Ruttersia lukuun ottamatta nuo kummatkin ovat tainneet jo laittaa pillit pussiin, vaikka hintataso oli huomattavasti alhaisempi kuin EKT:llä. Sitten on tietty vanhemmat laatumerkit kuten Glendale, Callaham, Armadillo tai vaikkapa perinteisemmät Gotoh ja Hipshot. Olisi kiinnostavaa kuulla vertailua miten EKT eroaa näistä muuten kuin hurjemman hintansa puolesta.

Yksi seikka missä EKT on mielestäni myös epäonnistunut, on sen seikan selittäminen että miksi se käsintehty kitaran rautaosa on parempi kuin vastaavasta materiaalista valmistettu koneen tekemä? Tuoko käsityö tässä tapauksessa mitään muuta kuin lisää hintaa tuotteelle? Hintaa on kuitenkin niin ronskisti kaikkiin kilpailijoihin nähden että luulisi valmistajalla olevan jotain oikeaa näyttöäkin siitä miksi tuotteet kannattaa valmistaa näin hintavalla tavalla. Kotimaan markkinoilla tuskin on montaa sellaista jotka lyövät tonnin kitaran rautaosiin. Ja jos mielii ulkomaan markkinoille niin kilpailijoita on paljon ja kaikki tekevät edullisemmin samoista materiaaleista.

Toinen mihin teidän kannattaisi panostaa on asiakkaan kohtaaminen. Jokaisessa ketjussa kohtaat palautteen antajat todella aggressiivisesti ja ketjut menee ainoastaan EKT:n markkinamiehen ja yleisön riitelyksi. Omalla kohdallani tämäkin syö vähän mielenkiintoa koko brändiä kohtaan. Tässäkin ketjussa on mielestäni tullut esiin hyviä pointteja ja näkökulmia joita itse valmistajana ainakin miettisin, jos asiallisetkin huomiot potintiaalisilta asiakkailta kuitataan "paskaa niskaan, ei tartte välittää"- asenteella niin en ennusta kovin pitkää menestystä vaikka itse tuote olisi hyvä. Itse kuulun aika vahvasti EKT:n kohderyhmään ja olen tuotteita selannutkin kiinnostuneena, tässä kohtaa kuitenkin jos minulle sanotaan että minun mielipiteelläni on painoarvoa pyöreät 0% tulee väkisinkin vähän sellainen fiilis että no pitäkää sitten blokkinne. Sellaisiakin valmistajia kuitenkin on jotka vastaavat höpötyksiini ystävällisesti. En tiedä onko sinun roolisi lafkassa muu kuin markkinointi, mutta toisenlainen lähestymistapa voisi tuoda kaivatunlaisia tuloksia. Itse olen yrittänyt antaa huomioni juuri kannustavaan sävyyn, mutta minkäs teet.
mpekkanen
05.06.2015 14:35:06
Laulava Kylätohtori: No, kuten totesin, niin en ole täällä opettamassa oikeaa tapaa harrastaa, mutta minusta se on vaan hassua ostaa kitara ja vaihtaa siihen kaikki osat. Jos kuitenkin ostaa kaikki uudet osat, niin mihin sitä halpista siinä tarvitaan? Suoraan laatuosista kasatussa palacasterissa taitaa hintakin säilyä paremmin kuin halpiksessa, johon on osia päivitetty.

Hölmö poika maaseudulta ei vaan tajua, mutta ei suuri maailma siihen pysähdy. :)

Vaikka tämä ei ole minulle vastattu. Eikä kirjoitukseni koske muutenkaan juuri näitä metaliosia....

Jos halpaan/edulliseen kitaraan vaihtaa hiljakseltaan osia paremmiksi niin en olisi siitä ihan niin varma säilyykö hinta kalliimmista osista tehdyssä palacasterissa arvo yhtään sen paremmin?

Warmoth kaulaa ja bodyä, siihen laatu mikit ja metalliosat, laukku--->ollaan helposti jo hinnoissa joilla voi teettää vaikka kitaran Aurora Guitarsilla tai ostaa Fender AM Standard strato tai tele. Se on sitten eri juttu onko se Fender tarpeeksi laadukas.
Tällaisen custom kitaran kun myy, niin siitä tuskin saa edes sitä 70% takaisin vaikka se olisi Warmothin osista teetetty laatu soitin. Jos taas kitaran teettää vaikka Auroralla niin sitä soitinta kun pitää tarpeeksi kauan ja huoltaa niin saattaa saada jopa omansa takaisin, mutta silloin sen pitää olla aika perinteinen malli. Se saattaa tulla myös halvemmaksi kuin Warmoth tai muista hyvistä osista tehty palacaster. Se saattaa tulla myös halvemmaksi kuin ihan alkuperäinen Fender, jos haluaa hiemankin paremman kitaran kuin mitä Fenderin edullisemmat USA mallit ovat.
Kotimaassa teetetty soitin voi olla myös laadullisesti paljon parempi kuin jenkeistä ostettu kitara tai laatuosista tehty palacaster.
Soittimen kun teettää niistä itse hommatuista laatuosista, niin jos sitä hommaa ei osaa itse tehdä, niin sekin maksaa jo muutamia satasia ja siihen hintaan ei vielä kauhean kummallisia pintakäsittelyjä saa.
Hyvistäkin osista saa helposti huonon soittimen jos ei ole tarvittavaa tieto/taitoa hallussa.

Jos taas Meksikon stratoon vaihtaa mikit ja ehkä tallan tulee senkin hinta jo lähelle jenkkikitaran hintaa. Riippuu tietysti mihin malliin niitä modauksia alkaa tekemään. Joissakin tapauksissa voi tämä vaihtoehto olla myydessä jopa sellainen, ettei siinä tule ihan niin paljoa takkiin.
Jos näihin edullisempiin kitaroihin pitää myös puuuosia vaihdella, niin sitten ollaan taatusti miinuksella.

Tietenkin jos näitä vaihtoehtoja miettii, niin silläkin on todella suuri merkitys millainen se kitara on mitä halutaan. Mitä erikoisempi kitara on ulkoiselta olemukseltaan, niin sitä hankalampi se on lähes aina myydä. Jos puhutaan ihan perinteisistä strato/tele tyylin kitaroista.

Paras varmaan olisi kun ostaisi sellaisen soittimen jossa on kaikki jo kerralla hyvin. Sitten jos joku joskus hajoaa tai "löytyy" sellainen ominaisuus jota tarvitsee, niin hommaa sitten sen. Laatusoittimessa varmasti kaikki soundiin vaikuttavat modaukset toimivat muutenkin paremmin. Tosin jos kitaran pleksin väri on sellainen, että sen vaihdon jälkeen sillä tulee enemmän soitettua ja se istuu omaan silmään on se varmasti hyvä ostos sekin. Soundissa ja soitettavuudessa on myös paljon psykologisia juttuja, vaikka niitä ei aina haluaisi myöntää.
Jii-Gee
05.06.2015 14:49:50

Mitä kaikkee kotimaista käsintehtyä erikoisrautaa saa stratoon ?

Ja paljoks tulee hinnaksi jos pistää ne kaikki ??
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
PIM
05.06.2015 14:51:24
Yhden Auroran perusteella pikkasen epäilen, että saako siitäkään koskaan omiaan pois. Itse en jaksanut odottaa niin kauaa vaan laitoin yhdessä vaihtokaupassa käytettynä tulleen Auroran tappiolla eteenpäin.
mpekkanen
05.06.2015 14:58:34
PIM: Yhden Auroran perusteella pikkasen epäilen, että saako siitäkään koskaan omiaan pois. Itse en jaksanut odottaa niin kauaa vaan laitoin yhdessä vaihtokaupassa käytettynä tulleen Auroran tappiolla eteenpäin.

Joo, ei se varmaan ihan muutamassa vuodessa maksa itseään takaisin. 10 tai 20 vuotta kun pitää niin sitten on asia toinen. Näin se tahtoo olla monella muullakin merkillä.
Tosin jos Custom soitinta on ostamassa/tilaamassa, niin sitä ei kannata hommata jos sen mahdollinen myyntiarvoa on ihan tärkeimpiä asioita.
Eri juttu tietysti jos sellainen on tullut vaihdossa.
Laulava Kylätohtori
05.06.2015 15:01:28 (muokattu 05.06.2015 15:03:50)
mpekkanen: Joo, ei se varmaan ihan muutamassa vuodessa maksa itseään takaisin. 10 tai 20 vuotta kun pitää niin sitten on asia toinen. Näin se tahtoo olla monella muullakin merkillä.
Tosin jos Custom soitinta on ostamassa/tilaamassa, niin sitä ei kannata hommata jos sen mahdollinen myyntiarvoa on ihan tärkeimpiä asioita.
Eri juttu tietysti jos sellainen on tullut vaihdossa.

En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla itsensä takaisin maksamisella? Lasketko jotain poistoja vuosittain vai mitä ihmettä?

Tuskin yhdestäkään kitarasta saa omiaan pois, jos sen ostaa uutena. Ei ainakaan 10-20 vuodessa. '59 Les Paulista saisi nyt, mutta tuskinpa nykykitaroista on yhdellekään vastaavaa tulevaisuutta edessä?

e. itse väitän mutuna, että jos haluaa maksimoida jälleenmyynnistä saadut rahat, niin silloin mikään custom ei ole paras valinta, vaan joku tunnettu iso merkki, kuten Fender tai Gibson ym....
JaaGeRMaisTeR
05.06.2015 15:12:29
PIM: Yhden Auroran perusteella pikkasen epäilen, että saako siitäkään koskaan omiaan pois. Itse en jaksanut odottaa niin kauaa vaan laitoin yhdessä vaihtokaupassa käytettynä tulleen Auroran tappiolla eteenpäin.

Et tule omiasi näkemään.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
mpekkanen
05.06.2015 15:40:54
Laulava Kylätohtori:
Tuskin yhdestäkään kitarasta saa omiaan pois, jos sen ostaa uutena. Ei ainakaan 10-20 vuodessa. '59 Les Paulista saisi nyt, mutta tuskinpa nykykitaroista on yhdellekään vastaavaa tulevaisuutta edessä?

e. itse väitän mutuna, että jos haluaa maksimoida jälleenmyynnistä saadut rahat, niin silloin mikään custom ei ole paras valinta, vaan joku tunnettu iso merkki, kuten Fender tai Gibson ym....

Tarkoitinkin juuri tuota, että 80-luvun lopun ja 90-luvulla ostetut uudet Fender ja Gibson kitarat ovat tänä päivänä sellaisissa hinnoissa, että niistä saa sen pois mitä on maksanutkin.
Varmasti F ja G ovat merkeiltään sellaisia joiden arvo säilyy kohtuullisen hyvin ja joidenkin mallien arvo voi jopa nousta. Ei kuitenkaan ihan muutamassa vuodessa.

Kitaramarkkinat ovat kyllä muuttuneet niin paljon 20-30 vuoden aikana, ettei kovinkaan monesta tämän päivän uudesta kitarasta ole välttämättä ihan kauhean hyväksi sijoituskohteeksi. Tällä tarkoita lähinnä, että saisi edes omansa pois. Hinnathan nousevat kaikessa muussakin, että se ostovoima ei kuitenkaan ole sama vaikka saman hinnan saisi joskus 15 vuoden päästä.

Lähinnä tuon Auroran valitsin esimerkiksi, jos haluaa vaikka paksumpi kaulaisen telen jollain ihan perusvärillä. Sellaisen myyminen saattaa olla helpompaa kuin laadukkaista osista ihan ammattimiehellä kasattu palacaster. Ihan yhtä hyviä voivat molemmat olla.

Parempia soittimia kun hommaa, niin mielestäni silloin ne pitäisi kuitenkin ostaa itselle ja käyttöön. Onhan se tietysti hyvä jos siinä arvo säilyy, mutta käyttöön se kitara kannattaa kuitenkin hommata jos sellaista on muutenkaan ostamassa.
Jos kitaralla soittaa paljon ja keikkailee niin kyllähän sillekkin voi laskea jotain arvoa, vaikka siitä soittimesta ei ihan sitä kaikkea saisikaan takaisin mitä on siitä maksanut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)