Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5108 109 110 111 112215 216 217 218 219
Mr. Speed
03.06.2015 17:32:08
Muovinen: Makuasioista voi kiistellä ;D

Toki :) Faktoista ei kannata. Annan sinulle kyllä mahdollisuuden olla väärässä!
winstoni
03.06.2015 17:39:09
Gabe: Mielenkiintoinen huomio, osaatko sanoa että miltä sinusta hyvä vahvistin sitten tulisi näyttää?

Fontista olen sinun kanssa samaa mieltä ja omaani tilatessa kysyin voiko sitä vaihtaa, mutta paja haluaa että heidän kaikki logonsa ovat tuolla valitsemallaan fontilla. Tämän toki ymmärrän koska kyseessä on brändi. Muuten ulkoasu on tehty juuri sellaiseksi kuin olen sen tahtonut.

Mun mielestä ainakin toi sun Bluetonen plexi ja sen alla oleva 2x12" kaappi on just sen näköinen kun noiden pitääkin. Etenkin kaappi on ihan helvetin hieno, juuri oikeat värit, kankaat ja sävyt. Eikä se fonttikaan tuossa kaapissa häiritse.

Voi jospa olis rahaa... :(
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
Jukka Häikiö
03.06.2015 18:22:04

Mr. Speed: Suurkiitokset! Täytyy sanoa, että hinta ja palvelu ovat kaiffarilla todellakin kohdillaan, ja mikä tärkeintä: soundi.

Kaulitaan, käännetään ja kompataan, oma Chief is comin (212 OS black on green levant tolex, med salt`n`pepper grill cloth). Samuli on erittäin asiallinen (ja mukava) kaveri jonka kanssa homma hoituu ja tulee just sitä mitä tilaa (niin kuin BT:nkin pajalta).
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Mr. Speed
03.06.2015 18:28:32
Jukka Häikiö: Kaulitaan, käännetään ja kompataan, oma Chief is comin (212 OS black on green levant tolex, med salt`n`pepper grill cloth). Samuli on erittäin asiallinen (ja mukava) kaveri jonka kanssa homma hoituu ja tulee just sitä mitä tilaa (niin kuin BT:nkin pajalta).

Itellä mennee myöhemmin toinen samanlainen tilaukseen. Kaapin rakenne ja viimeistely todella vakuuttaa ja hinta oli hyvin asiallinen vieläpä reenikselle kannettuna. Myös yhteydenpito on todella asiallista! Homma hoitui todella jouhesta, ja kyllä, Bluetonen kanssa näin on myös ollut aina!
Laulava Kylätohtori
03.06.2015 18:32:15
klobasa: Tarkoitatko Pertti Hemingwayta ja Leena Vonnegutia, niitä suomalaisia muotoilijoita? :)

Mun mielestä jos vahvarimerkillä on soundien yms. lisäksi myös vahva visuaalinen oma lookki antaa se merkin imagolle aivan valtavasti extraa. Kotimaisista esim. Monster on imo loistava esimerkki siitä, että heillä on vuosikymmeniä (?) ollut se sama koteloiden visuaalinen ilme ja se vaan toimii niin, että ei voi kyllä erehtyä merkistä vaikka näkisi vahvarin ilman logoa. Ulkomaisista merkeistä vaikka Divided /13 on sellainen joilla on tosi pieni logo, mutta jonka nupit, kaapit ja kombot tunnistaa kyllä heidän laitteiksi ihan välittömästi. Sit taas maailmaan mahtuvat satojen eri valmistajien Tweed Deluxe kloonit jotka kaikki näyttää samalta...nääh, persoonatonta massaa (PS. itsellä on juuri työn alla Tweed Deluxen ihan perinteinen kotelo, eli en tarkoita että tuossa silti olisi itseisarvoisesti mitään väärää. Persoonatonta se kyllä on.).

Jos Bluetone onnistuisi löytämään oman signature lookin vahvareilleen niin, että vahvarin tunnistaa Bluetoneksi _ilman logoakin_ siitä ei taatusti olisi merkille ainakaan haittaa...tai no voi tietty olla haittaa jos se lookki ei ole hieno! (comic sans yms. :)

Sen verran kirjavaa Bluetonen tuotanto on ulkonäöllisesti, että mahdotontahan se olisi kaikkia miellyttää vain yhdellä designilla. Ja täysin mahdotontahan se on kehittää ulkonäkö, joka miellyttäisi kaikkien silmää, eli se on luonnonlaki, että osa kritisoi, osa kehuu. Eikä se enää olisi custom, jos tarjolla olisi vain tietty ennalta määritelty design.

Ja on sillä omaleimaisuudella kääntöpuolensakin. Toisaalta se lisää tunnettavuutta, mutta esim. itseäni ei Monsterit miellytä, joten se on yksi syy, ettei niitä ole koskaan tullut vilkuiltua sillä silmällä.

Ei sillä, että olisit väärässä tuon tunnistettavuuden suhteen, mutta jos ideana on tehdä custom vahvistimia, joissa asiakas saa päättää ulkonäön, niin aika vaikeaahan se olisi. Helposti siitä tulisi väkisin väännetyn oloinen, jos jokin tietty juttu sisällytettäisi aina väkisin jokaiseen vahvariin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
sustain65
03.06.2015 18:56:30
Mr. Speed: Saa niistä komeitakin jos tilaajalla vaan on näkemystä! :D

https://www.dropbox.com/s/3plyze7g7 … hoto%202.6.2015%2021.44.57.jpg?dl=0

No juu, etenkin tuo kaappi on kyllä tyylikäs!
sustain65
03.06.2015 19:15:08
Laulava Kylätohtori:
Ei sillä, että olisit väärässä tuon tunnistettavuuden suhteen, mutta jos ideana on tehdä custom vahvistimia, joissa asiakas saa päättää ulkonäön, niin aika vaikeaahan se olisi. Helposti siitä tulisi väkisin väännetyn oloinen, jos jokin tietty juttu sisällytettäisi aina väkisin jokaiseen vahvariin...

Tuohan se varmasti on se homman vaikeus, mutta mielestäni Bluetonen kannattaisi kuitenkin yrittää kehitellä jotakin pientä helposti tunnistettavaa juttua tai parin pienen tunnistettavan jutun yhdistelmää, sellaista mikä erottuu esiintymislavalta yleisölle ja kameroiden välityksellä videoklippien ja TV:n katsojille. Minä näen että korkea tekninen laatu täytyisi saada yhdistettyä johonkin ulkonäölliseen myös. Kitarakamojen myyntityöhän on erittäin suuressa määrin tunteisiin vetoamista. Ja on oleellista, siis jos tavoitellaan suurta liikevaihtoa, että suuret massat tietävät brändin ja pitävät sitä tavoiteltavana juttuna, vaikka tuote ei edes olisi massoille suunnattu hintansa puolesta.

Ei sillä, noita asioita on varmasti yrityksessä pohdittu jo vaikka kuinka. Ja voihan se vaikka olla niin, että se logo kaameine fontteineen on tulevaisuudessa yhtä tunnettu kuin "Marshall". Kyllähän sillä ainakin erottuu.
Gabe
03.06.2015 19:28:24 (muokattu 03.06.2015 19:29:40)
winstoni: Mun mielestä ainakin toi sun Bluetonen plexi ja sen alla oleva 2x12" kaappi on just sen näköinen kun noiden pitääkin. Etenkin kaappi on ihan helvetin hieno, juuri oikeat värit, kankaat ja sävyt. Eikä se fonttikaan tuossa kaapissa häiritse.

Voi jospa olis rahaa... :(

Kiitti! Kelpaa nuo ainakin mulle. :) Siitä kun alkaa vielä tweed rähjääntymään niin täydellistä. :D

sustain65: Tuohan se varmasti on se homman vaikeus, mutta mielestäni Bluetonen kannattaisi kuitenkin yrittää kehitellä jotakin pientä helposti tunnistettavaa juttua tai parin pienen tunnistettavan jutun yhdistelmää, sellaista mikä erottuu esiintymislavalta yleisölle ja kameroiden välityksellä videoklippien ja TV:n katsojille. Minä näen että korkea tekninen laatu täytyisi saada yhdistettyä johonkin ulkonäölliseen myös. Kitarakamojen myyntityöhän on erittäin suuressa määrin tunteisiin vetoamista. Ja on oleellista, siis jos tavoitellaan suurta liikevaihtoa, että suuret massat tietävät brändin ja pitävät sitä tavoiteltavana juttuna, vaikka tuote ei edes olisi massoille suunnattu hintansa puolesta.

Ei sillä, noita asioita on varmasti yrityksessä pohdittu jo vaikka kuinka. Ja voihan se vaikka olla niin, että se logo kaameine fontteineen on tulevaisuudessa yhtä tunnettu kuin "Marshall". Kyllähän sillä ainakin erottuu.

Kyllä sulla hyvä pointti on tässä, ei sitä käy kieltäminen. Siinä on yrityksellä pohtimista mihin suuntaan milloinkin mennään, kummassakin on etunsa. Bad Cat on esimerkiksi hyvin tarkka siitä että ne tekee juuri sen näköisiä koteloita kuin tekee. Muut eivät onnistu edes pyydettäessä ja tolexin vaihto mustasta muun väriseenkin maksaa useita satasia lisää. Se että Bluetone tarjoaa käytännössä liki vapaat kädet ideoida kone esteettisesti viehättää ainakin itseäni suuresti. Toisaalta Monster Ampsin desing on hyvin tunnistettava, vaikkakaan en itse liiemmin pidä siitä salmiakkikuviosta kaiutinkaapissa, mutta heti ne tunnistaa. Tuossa Stalker nupissa on muutamia hauskoja yksityiskohtia mitkä käsittääkseni tulee olemaan kaikissa Stalker nupeissa.
jumara
03.06.2015 20:03:01
Gabe: Kyllä sulla hyvä pointti on tässä, ei sitä käy kieltäminen. Siinä on yrityksellä pohtimista mihin suuntaan milloinkin mennään, kummassakin on etunsa. Bad Cat on esimerkiksi hyvin tarkka siitä että ne tekee juuri sen näköisiä koteloita kuin tekee. Muut eivät onnistu edes pyydettäessä ja tolexin vaihto mustasta muun väriseenkin maksaa useita satasia lisää. Se että Bluetone tarjoaa käytännössä liki vapaat kädet ideoida kone esteettisesti viehättää ainakin itseäni suuresti.

Mielestäni on valmistajalta nimenomaan huonoa product managementia, jos tuotteen saa minkänäköisenä tahansa. Sitä paitsi, jos valmistajan kaikki tuotteet on specialia niin onko mikään sitten specialia?
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
Laulava Kylätohtori
03.06.2015 20:28:45 (muokattu 03.06.2015 20:29:54)
jumara: Mielestäni on valmistajalta nimenomaan huonoa product managementia, jos tuotteen saa minkänäköisenä tahansa. Sitä paitsi, jos valmistajan kaikki tuotteet on specialia niin onko mikään sitten specialia?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka niin? Sehän on tämän ketjunkin perusteella ostajille (itse mukaan luettuna)iso plussa, että saa mieleisensä ulkonäön. Enemmänkin se tuntuu haittaavan niitä, jotka eivät ole ostamassa. Vai onko täällä joku, joka ei nyt osta Bluetonea, koska kaikki ovat erilaisia ja olisi heti ostamassa, jos kaikki olisivat samanlaisia?

Minusta tämä nyt riippuu täysin siitä, mitä haetaan. Jos haetaan maailmanlaajuisia markkinoita ja halutaan, että kaikki tuntee vahvistimen, vaikka logo olisi pudonnut, niin silloin toki pitäisi ulkonäön olla samanlainen ja helposti tunnistettavissa. Jos taas tarkoitus on pitää toiminta suhteellisen pienenä ja tehdä asiakkaille sellaisia vahvistimia, joita nämä haluavat, niin silloin jokainen kannattaa tehdä juuri asiakkaan specseillä. Eihän tässä ole absoluuttisesti oikeaa tai väärää tapaa toimia, vaan kyse on puhtaasti siitä, mikä firman strategia on...

Jos kaikki on specialia, niin eikö silloin juurikin kaikki ole specialia? Silloin mikään ei ole specialia, jos kaikki ovat samanlaisia...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
harryk
03.06.2015 20:34:44

jumara: Mielestäni on valmistajalta nimenomaan huonoa product managementia, jos tuotteen saa minkänäköisenä tahansa. Sitä paitsi, jos valmistajan kaikki tuotteet on specialia niin onko mikään sitten specialia?

Näiden asioiden vastuullisena ihmisenä otan mielelläni asiallista ja rakentavaa palautetta vastaan oman toimintamme kehittämiseksi. Kun perustin tämän Bluetone-jutun harrastuspohjalta joskus 10 vuotta sitten, pääajatus oli tehdä itselleni sellainen putkivahvistin, jollaista kaupasta ei saa valmiina. Pikkuhiljaa joku muukin kiinnostui tästä tavasta rakentaa putkivahvareita ja homma on nykyään täysipäiväistä. Meidän kotisivuillamme on toivottavasti aika selvästi viestitty, että haluamme olla kitaristeille ja basisteille paikka, jossa he voivat toteuttaa omia visioitaan heidän unelmiensa vahvarista tai kaiutinkaapista. Tällöin ei ole kysymys perinteisiin tuotteisiin perustuvasta teollisuudesta, vaan enemmänkin räätälöityjen ratkaisujen rakentelusta asiakastarpeiden mukaisesti. Olemme tehneet tähän mennessä satoja erilaisia Bluetone vahvistimia+kaiutinkaappeja, eikä näistä taida yksikään olla täysin samanlainen teknisesti tai ulkonäöllisesti jonkun muun kanssa. Se onko tässä tavassa toimia mitään järkeä vai ei, sen päättävät meidän maksavat asiakkaamme.

Olen ollut jo kymmeniä vuosia erilaisissa liiketoiminnan johtotehtävissä kotimaassa ja ulkomailla. Sinä aikana itselleni on vahvistunut se käsitys, että asiakas on se joka sen meidän palkan maksaa. Jos asiakas on tyytyväinen, hän voi tulla takaisin joskus uudestaankin toteuttamaan meidän pajallemme omia toiveitaan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Mr. Speed
03.06.2015 20:35:53
Gabe: Eipä tuo ajattelumalli eroa millään tavalla vaikkapa Custom kitaroista. Saahan niitäkin ihan minkä värisenä asiakas vain ikinä haluaa. Geneeristä liukuhihnakamaa ja custom tilauksesta valmsitettavaa käsityötä on vähän hankala verrata keskenään. Kummallekin on käyttäjänsä ja kannattajansa. Sitähän se custom on parhaimmillaan, yksilöllistä ja uniikkia.

Tossa vois periaatteessa olla fiksuin veto tehdä Amfisoundit, eli laittaa ns. listakamat tietyn näkösiksi tietyillä customointiominaisuuksilla. Sitten erikoisemmat one-offit olis asia erikseen. Itte tosin rakastan juuri tota valinnan vapautta.
sustain65
03.06.2015 20:57:26
harryk:
Olen ollut jo kymmeniä vuosia erilaisissa liiketoiminnan johtotehtävissä kotimaassa ja ulkomailla. Sinä aikana itselleni on vahvistunut se käsitys, että asiakas on se joka sen meidän palkan maksaa. Jos asiakas on tyytyväinen, hän voi tulla takaisin joskus uudestaankin toteuttamaan meidän pajallemme omia toiveitaan.

Tuo on tärkeä ajatus, siis että kuinka suuri osa asiakkaista on tyytyväisiä ja sitä myöten uskollisia niin, että ostaisi yrityksen tuotteen myöhemminkin.
jumara
03.06.2015 21:44:54 (muokattu 03.06.2015 21:45:52)
harryk: Tällöin ei ole kysymys perinteisiin tuotteisiin perustuvasta teollisuudesta, vaan enemmänkin räätälöityjen ratkaisujen rakentelusta asiakastarpeiden mukaisesti.

Ensinnäkin: chapeau Bluetonen veljille, on aivan upeaa, että Suomesta löytyy tuollaista osaamista. Piste.

Yllä mainittu strateginen rajanveto on kieltämättä kunnioitettava tämän päivän aggressiivisessa businesskulttuurissa, jossa minuakin on eittämättä marinoitu big time. Nyt kun olen tämän lukenut, mun ei enää tarvitse kyseenalaistaa tätä valintaa. Aggressiivisemman kasvustrategian valinneessa yhtiössä tämä toimintamalli voisi olla äärimmäisen vaikeasti skaalautettavissa, jolloin asiakaskokemuksen heikentyminen jossain kohtaa olisi väistämätöntä (vrt. tiettyjen amerikkalaisten custom-pajojen tarina). Jos tarkoitus on pitää toiminta kohtuullisen pienenä ja toimia enemmänkin yrittäjäpohjalta, niin tämä on fine.

Myös tämä foorumeille avoimesti jalkautuminen on hienoa, olette selvästi lukeneet läksynne! :-)

Kaikkea hyvää liiketoiminnallenne, ties vaikka tämä jämähtänyt Marsu-mieskin joskus vielä heltyy kaupoille!
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
klobasa
03.06.2015 21:54:09
Ihan hyviä pointteja tosta ulkonäköseikasta. Itse tosin ajattelen asian niin päin, että haluan ostaa suoraan vahvarin joka miellyttää silmääkin viimeisen päälle ilman, että itse täytyy tehdä sitä suunnittelutyötä :) Jos koko vahvarin ulkoasu on kokonaan ostajan ideoima, niin haluaisin siitä (ehkä vaativastakin) työstä alennusta vahvarin hinnasta, heh! Ostin muuten vuosi pari sitten eräältä valmistajalta omien speksien mukaan tehdyn pelkän vahvariosan ja tein kotelon logoja myöden itse juurikin sen vuoksi, että silloin sain siitä juuri sellaisen kuin halusin ja tavallaan ulkonäöstä tuli kaikki krediitti itselleni. Ja tietty siksi koska koteloiden tekeminen on kivaa. Pöljää ehkä, mutta so not.
Gabe
03.06.2015 21:55:12
jumara: Aggressiivisemman kasvustrategian valinneessa yhtiössä tämä toimintamalli voisi olla äärimmäisen vaikeasti skaalautettavissa, jolloin asiakaskokemuksen heikentyminen jossain kohtaa olisi väistämätöntä (vrt. tiettyjen amerikkalaisten custom-pajojen tarina). Jos tarkoitus on pitää toiminta kohtuullisen pienenä ja toimia enemmänkin yrittäjäpohjalta, niin tämä on fine.

Tämä on täyttä totta. Kaikkea ei taida valitettavasti saada, itse henkilökohtaisesti toivon että tällaisia pienempiä asiakaslähtöisiä pajoja on jatkossakin saatavilla. Esim. aiemmin mainitsemani Bad Cat on hyvä esimerkki tällaisesta kuvailemastasi isomman kasvon perässä olevasta laatumerkistä. Helvetin hyviä koneita mutta minkäänlainen, pienikään customointi ei onnistu ja yksittäisen asiakkaan sähköpostiin vastataan (jos vastataan) keskimäärin 3-6kk viiveellä, helpointa asiointi on jälleenmyyjäliikkeen välityksellä.
Mr. Speed
03.06.2015 22:10:38
klobasa: Ihan hyviä pointteja tosta ulkonäköseikasta. Itse tosin ajattelen asian niin päin, että haluan ostaa suoraan vahvarin joka miellyttää silmääkin viimeisen päälle ilman, että itse täytyy tehdä sitä suunnittelutyötä :) Jos koko vahvarin ulkoasu on kokonaan ostajan ideoima, niin haluaisin siitä (ehkä vaativastakin) työstä alennusta vahvarin hinnasta, heh! Ostin muuten vuosi pari sitten eräältä valmistajalta omien speksien mukaan tehdyn pelkän vahvariosan ja tein kotelon logoja myöden itse juurikin sen vuoksi, että silloin sain siitä juuri sellaisen kuin halusin ja tavallaan ulkonäöstä tuli kaikki krediitti itselleni. Ja tietty siksi koska koteloiden tekeminen on kivaa. Pöljää ehkä, mutta so not.

Toi on sinänsä hyvä pointti, mutta eiköhän sen tehdaskotelonkin tilaus onnistu kun vaan kaivaa kuvan malliksi. Logo toki sitten BT:n oma.
Mr. Speed
03.06.2015 22:11:25
harryk: Olen ollut jo kymmeniä vuosia erilaisissa liiketoiminnan johtotehtävissä kotimaassa ja ulkomailla. Sinä aikana itselleni on vahvistunut se käsitys, että asiakas on se joka sen meidän palkan maksaa. Jos asiakas on tyytyväinen, hän voi tulla takaisin joskus uudestaankin toteuttamaan meidän pajallemme omia toiveitaan.

Nostaisin hattua jos moinen olisi nyt päässä.
harryk
03.06.2015 22:13:34

klobasa: Ihan hyviä pointteja tosta ulkonäköseikasta. Itse tosin ajattelen asian niin päin, että haluan ostaa suoraan vahvarin joka miellyttää silmääkin viimeisen päälle ilman, että itse täytyy tehdä sitä suunnittelutyötä :) Jos koko vahvarin ulkoasu on kokonaan ostajan ideoima, niin haluaisin siitä (ehkä vaativastakin) työstä alennusta vahvarin hinnasta, heh! Ostin muuten vuosi pari sitten eräältä valmistajalta omien speksien mukaan tehdyn pelkän vahvariosan ja tein kotelon logoja myöden itse juurikin sen vuoksi, että silloin sain siitä juuri sellaisen kuin halusin ja tavallaan ulkonäöstä tuli kaikki krediitti itselleni. Ja tietty siksi koska koteloiden tekeminen on kivaa. Pöljää ehkä, mutta so not.

Annamme kaikille meidän vahvistimillemme 10 vuoden Bluetone-takuun. Tämä poissulkee sen vaihtoehdon, että osa kokonaisuutta olisi jonkun muun tekemä. Sellaisessa tapauksessa emme voi vastata takuusta jos esim. asiakas tekee itse kotelon ja sattuu poraamaan sen kiinnityksen vahvistimen alustan läpi. Tällöin voi syntyä vaaratilanne esim. oikosulun kautta. Tämä on tietysti vähän kaukaa haettua, mutta elävässä elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Edellisen lisäksi Suomessa ja muualla Euroopassa sähkölaitteilta ja niiden myyjältä vaaditaan myös CE-hyväksyntä, jossa laitteen valmistaja vakuuttaa sen täyttävän kaikki tarvittavat turvallisuus- ja muut määräykset.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)