Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5107 108 109 110 111215 216 217 218 219
Rämppy
03.06.2015 11:03:00
Mä annan arvoa lähituotannolle, käsityölle ja laadulle. Sekä sille, että tavarat ei ole kertakäyttökamaa, jotka vikaannuttuaan muuttuu elektroniikkaromuksi.
Näillä kriteereillä viikon testirupeaman päätteeksi päätin tilata Stalker-combon.
Saahan sitä sanoa.
antnis
03.06.2015 11:37:16
Ei Bluetonet mitenkään erityisen rumia ole, ihan peruskamaa. Paitsi tuo torilla oleva violetti...:)
Juzpe
03.06.2015 13:29:09

antnis: Ei Bluetonet mitenkään erityisen rumia ole, ihan peruskamaa. Paitsi tuo torilla oleva violetti...:)

Nimenomaan. Se ainsaitsee erityishuomion koska on ihan helvetin hieno.
madu
03.06.2015 13:35:50
Mä nimenomaan tykkään Bluetonejen särmikkään simppelistä, perinteisestä ja vintagehenkisestä ulkoasusta ja varsinkin oman dustyn ulkoasusta :)
(Jota alkuperäinen omistaja kai modannut vielä parempaan suuntaan)
steelduck
03.06.2015 14:16:48

Mun tweed-wizard II:nen on ainakin hienoin ikinä. :)
dfloreno
03.06.2015 14:31:49

Karhukoira74: Tässä olen kyllä samaa mieltä...ehkä syy tuohon ekaan kohtaan on että keskiverto suomalaisella harrastajalla vaan on enemmän aikaa kamarunkkaukselle. Maailmanluokan artisti ei vapaallaan viitti kamoja hiplailla jos on pitkä soittorundi takana. Plus nämä backline-asiat...aika harvalla vuokraajalla on näitä boutiquevahvaimia listoissaan, ja kuitenkin nämä maailmankitarasankarit ovat varmaan tarkempia siitä omasta soundistaan.

Pakko puuttua tähän. En ole maailmanartisti, mutta usein noiden vuokrakamojen armoilla. Ei ole väldee siitä kiinni mikä kelpaa, vaan siitä, että se on joka ilta sama. Pahimmillaan tullaan lentokentälle, joku vapaa-ehtoinen kesä-esa hakee Dacia Dusterilla 4-hekisen bändin, jolla on mukana soittimiet ja matkalaukut. Kun vihdoinkin ollaan sullouduttu siihen 'city-maasturiin', niin umitetaan ruuhkassa tunti kaksi ja päästään nipinnapin ajoissa linja-checkkin. Niille, jotka ei tiedä, niin linja-checki tartkoittaa sitä, että käydään lavalla kaikki soittimet läpi, mutta periaattessa ääntä ei sais tulla. Ainakaan pitkään. Eli sound-chekissä on aikaa käydä läpi, soittaa biisi tai kaksi ja sitten keikka. Usein esim. just festareilla, jossa on monta esiintyjää, käytännössä noi on melkein poikkeuksetta linja-checkejä. Ja palatakseni tuohon edelliseen esimerkkiin, kun vaihto-aika on se 15min, niin siinä ei aleta mitään ruuvailee. Katotaa, että se mylly vastaa sitä mitä on pyydetty (joskus vastaa, joskus ei) ja sitten, että se myös toimii. Sitten huomio onkin jo monitori-kuuntelussa. Se 15 min on monesti yllättävän lyhyt aika. Keikka pitäis kuitenkin alkaa ajoissa, ei ketään kiinnosta jonkun kitarastyrkkarin salat. Ja ainakin mun kohdalla tähän perustuu se SF Twinin houkuttelevuus. Ne on totakai yksilöitä, mutta riittävän lähellä toisiaan. 1 kanava, ei turhia nippeleitä. Pedaalilla loput. Eli ei oo siitä kiinni mikä kelpaa, vaan mikä on käytännössä järkevää tehdä.

Ja onhan se Marshall kuitenkin styrkkareiden ikoni joka kelpaa lähes kaikille (en oo muuten ite ikinä testannu...eikun olenpas, Joensuussa aikoinaan 410 nuppia ja tykkäsin). Mutta tällä hetkellä mnetin buumi on Bluetonet ja Strymonit. Viime vuonna hypetettiin Auroraa ja Mad Proffia...nää on vähän laimentuneet. Vuosia seuranneena näitä keskusteluja, aina joku merkki saa mnet-hyväksynnän joka saa arvonnousua ja aiheuttaa keskustelua. Samoin yleensä ottaen fuzzeista on nyt kova buumi.

Sen takia tätä sanotaan kamarunkkaamiseksi. Maut muuttuu, tulee uusia, jotkut poistuu jne. Mutta ei se, että joku on nyt pinnalla tee edellisistä huonoja? Tässä Bluetonen tapauksessa musta on hyvä, että sitä kohistaan edes täällä. Merkki saanäkyvyyttä ja asioita voi tässä ruotia porukalla. Varmasti valmistajankin mielenkiintoista lukea miten eri jutut otetaan vastaan - varsinkin näiden tilanteessa, jossa tosiaan voi pyytää melkein mitä vaan ja melkein aina saakin sen. Tee Marsun kaa sama :)

Mutta joo...ohan se jännää että harrastelijalla on heittämällä yli 10k kamat vaikkei välttämättä bändiäkään ja maailmaa kiertää bändit 2-3k kamoilla. Eikä siinä

Edelleen, osalle se on harrastus, osalle ammatti. Joillekkin, esim mulle, kumpikin :)

Ruokankaat soimaan Bogaboon kautta ja mausteita Jaskan ja Proffan polkimista. Mutta, sitten tulee ne realiteetit...endorsmentit, backline-rental ja Kemper.

Niin tulee. Mutta ne on aina kompromisseja. Ne joilla on varaa, tai ne joiden ei tarvii (vaikkpa just se harrastelija) ne voi tehdä ihan mitä lystää.

Mitä tulee ulkonäölliseen tuotekehitykseen Bluetoneissa, niin MUN MIELESTÄ ne on pääosin aika järkyttävän näköisiä laitoksia. Noh, ehkä ne on enemmän suunnattukin vintagejutuista diggaaville jo ihan soundimaailmoiltaan, mutta silti. Bogaboo pitäs näyttää MIELESTÄNI myös high-gain vahvarilta. Joku tyylikäs oikea

Tästä olen täysin eri mieltä. Se, että tuolla liikkuu noita F-variantteja Bluetonen tekemänä ei kerro koko totuutta. Mainitsemasi Bogaboo onmusta ihan helvetin hyvä vahvistin ja mä väitän, että jos sitä pääsis oikeet hahmot soittaa toi on ihan maailman hitti. Ei oo toista tollaista gaini-monsteria tullut vastaan mistä vielä erottaa, että siellä on kitara soimassa. Toi Youtube-maailma on vain murto-osa siitä koko jutusta. Siellä on nää tietyt standardit - 1 dynaaminen mikki, ei prosessointia, ei sitä ei tätä (jotka toki helpottaa vertailua), mutta käytännössä
kaventavat sitä kuvaa mihin noilla pystyy. Hyvä esimerkki tosta on myös se Express. Gaini on gaini joo, mutta tota kun kokeilin ekan kerran niin tuli sellainen "Mitä v*ttua visailu" ahaa-elämys. Monet puhuu dynamiikasta jne, mutta tossa se on ihan eri levelillä.

logo ois jo kova askel oikeaan suuntaan. Ja siihen custompajan perusominaisuus että mitä asiakas haluaa niin sitä saa. Heh, tai ehkä ne siks on niin susirumia jotku että huh huh. Joskus kysyin pajalta Bluetonea, ja vähän sain närkästyneen oloisen kommentin "ai sä haluut siitä Mesan näköisen"..närkästyin vähän itekin mutta en sanonu omaa mielipidettäni kuitenkaan laitteiden ulkonäöstä. Jos "joku" haluaa vahvarin eteen diamondplaten sen makkaranpaistoverkon sijaan niin khyl se vaan pitäs siihen laittaa. Ainahan työn voi hinnoitella jos se aikaa enemmän vie.

Itse henk- koht olen ihan tarpeeksi monta kertaa erehtynyt ostamaan sen ulkonäön perusteella. Mä oon onneksi päässyt sen yli, että miltä näyttää. Ja kamaakin on kertynyt häpeällinen määrä. Jos se ei oikeasti oo hyvä, niin sitä on vaikeaa edes itselle perusteella enään, miksi se pitäisi ostaa. :)
God made me funky
JaaGeRMaisTeR
03.06.2015 14:37:13
Karhukoira74 viime kesän hype oli Simble, bad cat, Flint ja Nos putket. Nouseva kuumotus syksyä kohden meni AVRI-CS-joku Custom skeba :D

Pitäisi melkein pistää hypelistaus jonnekkin. Sieltä lukea, kuin LP junior on niin vuotta 2012 ja viimeisin villitys on nut sauce tahna sekä katalyyttifilmikonkat.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Karhukoira74
03.06.2015 14:39:27

JaaGeRMaisTeR: Karhukoira74 viime kesän hype oli Simble, bad cat, Flint ja Nos putket. Nouseva kuumotus syksyä kohden meni AVRI-CS-joku Custom skeba :D

Pitäisi melkein pistää hypelistaus jonnekkin. Sieltä lukea, kuin LP junior on niin vuotta 2012 ja viimeisin villitys on nut sauce tahna sekä katalyyttifilmikonkat.

Toi ois hyvä =D Sieltä vois tarkistella sitten omia kamojaan kuinka jäljessä tulee tai edellä menee =D

Oma kommenttini oli ihan komppausta ja tsemppausta Bluetonelle, en mie niitä ole monttuun kaivamassa =) Samanlainen kamarunkkari tässä on mitä muutkin, maut ja mielipiteet on vaan erilaiset. Kuten persereikä, jokaisella oma.
-So many assholes, so few bullets-
dfloreno
03.06.2015 14:45:39

Lastinen: Kritisoin myös joskus Bluetonen vahvareiden ulkonäköä, mutta ei siinä "sopulilaumat" tai muut varsinaisesti hyökänneet:) Mutta myös mun mielestä ei kannata luottaa pelkkään tekniikkaan. Ulkoasu määrittelee hyvin pitkälti ostopäätöksiä. Muotoilijoita on poljettu maahan jo pitkään, mutta niiden panos on valtava. "Insinöörimäinen muotoilu" ei toki ole vain suomalaista visiota ja syntiä, samaan sortuu mm. saksalaiset H&K:n teknovaloilla ja vaikka Warwick Comic Sans-fonteillaan. Toki merkit ovat luoneet omaa persoonaansa, mutta mun mielestä siinä epäonnistuen. Pahin esimerkki varmaan Randall, jolla yksinkertaisesti rumia laitteita.

Fontit yms on myös pirun vaikeita. Liian iso fontti tekee rauhattoman ja ahtaan ja väärä fonttityyli tiputtaa heti pohjan. Useita fontteja ei myöskään tulisi käyttää.

Värit on oma lukunsa, mutta jos tekee customia, niin asiakkaalla (joskus ikävä kyllä) on täysi päätäntävalta niiden suhteen. Sama koskee toki koko ulkoasua, pajalla on vain epäkiitollinen tehtävä lyödä se logonsa siihen. Mä luulen, että joiden custom-pajojen "rajallisuus" on perua tuosta. Ei haluta tarjota täyttä päätäntavaltaa kaiken suhteen.

Tässä on muuten erittäin ansioitunutta pohdintaa, ja varmasti asioita joita tuolla ovat pohtineet. Mutta samalla mä peräänkuuluttaisin näiden tosi-maailman realitettien perään. Varsinkin kitara-styrkkareissa on pitkään myyty sutta näteissä kuorissa. Heti ekana tulee mieleen maailman suurin synti, Peaveyn Classic 30, joka on siis mun maailmassa pahin syöpä ikinä. Sehän näyttää ihan siistiltä, mutta käytännössä käyttökelvoton peli. (Disclaimeri vielä: Peavey on musta hyvä merkki, toi uus tuleminen noiden classic-juttujen kanssa vaan ei toimi. nimim. trankku Bandit 65 on imo yksiä parhaita ikinä :). Jos hinnan pitää pysyä samana, niin mielummin keskitytään siihen vahvistimen funktionaalisuuteen (soundi, toiminta jne) kuin siihen ulkonäköön.
God made me funky
dfloreno
03.06.2015 14:48:24

JaaGeRMaisTeR: Karhukoira74 viime kesän hype oli Simble, bad cat, Flint ja Nos putket. Nouseva kuumotus syksyä kohden meni AVRI-CS-joku Custom skeba :D

Nut saucea olen käyttänyt muistaakseni jo vuodesta 2010 tai 09, koska se tuli myyntiin tossa muodossa? Mulla on ekoja Simblejä mitä on tehty, vieläkin jatkuvasti käytössä... oisko se 09 tai 10. Kyllä ne hyvät jutut säilyy. Ei taida Flintillekään olla vielä voittajaa löytynyt?
God made me funky
JaaGeRMaisTeR
03.06.2015 14:56:10
Karhukoira74: Toi ois hyvä =D Sieltä vois tarkistella sitten omia kamojaan kuinka jäljessä tulee tai edellä menee =D

Selvää idean tynkää havaittavissa. Olisihan tuo hauska seurata, kun täällä selvästi aina tietty hype käy ja samat vermeet pitää olla kaikilla. Eipä sillä, etteikö bluetonen vahvistimet kummittele omassakin mielessä :D

Oma kommenttini oli ihan komppausta ja tsemppausta Bluetonelle, en mie niitä ole monttuun kaivamassa =) Samanlainen kamarunkkari tässä on mitä muutkin, maut ja mielipiteet on vaan erilaiset. Kuten persereikä, jokaisella oma.

Hyvähän se on, että täälläkin on paja joka tekee mieleisiä vahvistimia kohtuu hintaan. Nyt kun aika ei välttämättä ole suotuisin, niin hyvää tekee kotimaisuus hypetys :)
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Laulava Kylätohtori
03.06.2015 15:20:13
Ja jos Bluetone nyt kuumottelee jota kuta, joka pitää niitä rumina, niin kannattaa muistaa, että se on custom peli, kyllä Harry tekee juuri sellaisen kotelon kuin haluaa.

Ne makkaran grillausverkot ym. (joista en itsekään välitä) ovat asiakkaan toiveita, ei siitä oikein kannata valmistajaa syyttää - tai asiakastakaan, kuka nyt mistäkin tykkää. Pääasiahan on, että juuri asiakas tykkää. Ja muutenkin se, että tuodaan oma mielipide absoluuttisena totuuna asiassa, joka on täysin subjektiivinen, on aika hassua. Pitäisikö asiakkaan tilata itselleen epämieluisa, mutta taiteellisesti oikeaoppinen kotelo vain siksi, että nettikansan esteettiset mielihalut saavat tyydytyksensä.

Jääkermaister: ...

Miks sulla pitää olla niin vaikea nimmari? :( Mutta nuo hypet on kyllä hauskoja. Eikös Simblen pitänyt olla se Graalin Malja, joka ratkaisee kaikki ongelmat. Varmasti hyvä pedaali, eikä hassut mainospuheet ole pedaalin vika, mutta itse jätin tuon suosiolla väliin.

Ja eikös Mad Professorkin ollut joskus hypetyksen kohde (vai joko se mainittiin). Ainakin itse niitä testailin, mutta ei vaan toiminut omassa signaaliketjussa, vaikka huikeita pelejä sinänsä ovatkin. Jos siis ovat Made in Finland. ;)

Ja kannattaa muistaa Jaska, vaikkei hypeä olisikaan. Se on ainakin kotimainen - ja hyvä...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Muovinen
03.06.2015 15:34:40

Pedaalihypet tulee ja menee mutta aika moni niistä hypetetyistä on jääny käyttöön myös - Proffan SHOD, Fulltonen 69 Fuzz, Stone Deafin PDF-1, CC Hybrid ja Carbon Copy ainakin. On niitä toisaalta myös ihan pirusti lähtenyt kiertoonkin. Flint ja EP Booster vielä koevaiheessa. Kitaroissa ei ole mitään haikuja suurten Äffien ja Geen perään. Keikkakitaraksi ottaisin mieluummin jonkun kotimaisen jos ois oikeasti tarve ja resurssit.

Kyllähän kotimaisilla vehkeillä soittais aivan mieluusti ja Bluetone kelpais vahvariosastolle sellaiseksi käyttökoneeksi enemmän ku hyvin. Seksiä ja mojoa en niissä vielä näe mutta monia muita hienoja arvoja kummiskin. Seksikkyysastekin varmaan paranis, ku pääsis ite päättämään hepeneet ;)
Gabe
03.06.2015 16:25:02
sustain65: Juuri noin minäkin näen Bluetonen tuotteet. Olen ollut pitkään teknisten tuotteiden tuotekehityshommissa ja vaikutelmani on, että Bluetone on teknisesti aivan huippua, mutta tuotteiden ulkonäkö mättää usein. Toki välillä voi olla kyse asiakkaiden tekemistä huonoista valinnoista värien tai pintamateriaalien suhteen. Mielestäni brändille olisi eduksi, jos löytyisi jotakin linjakkuutta tuotteiden muotoiluun ja ulkonäköön. Siis muutakin kuin se kaamealla fontilla tehty logo.

Mielenkiintoinen huomio, osaatko sanoa että miltä sinusta hyvä vahvistin sitten tulisi näyttää?

Se on kyllä totta että eiväthän Bluetonet millään tavalla hyppää silmille ulkoasunsa kautta. Vastaavia vahvistimen ja kaiutinkaappien näköisiä vahvistimia ja kaiutinkaappeja on mm. Marshall ja Fender tehnyt aina. Nykyäänkin valtaosa ns. putiikkikamastakin näyttää ihan tuolta samalta. Jos katsoo vaikka Clark, Fargen, Bad Cat ym. kumppaneiden tuotoksia niin samanlaisia koteloita niillä on kaikilla. Itse onneksi ihan tykkään perinteisten vahvistimien ulkoasusta ja sillä mennään. Yleensä kaikki muutokset erilaisempaan suuntaan ovat lähinnä huonoja. Esimerkiksi seuraavana ostoslistalla olevan Kemperin leivänpaahdin kuosi on ihan järkyttävä. Kitaroiden kohdalla kiinnitän kyllä enemmän huomiota myös ulkoasuun, vahvistimessa on tärkeintä soundi ja sisuskalut. Esimerkiksi suomessa vähän tuntemattomampi Gordon Smith merkkinen maila jäi valitettavasti hankkimatta sen jälkeen kun pääsin sitä itse kokeilemaan. Se oli kyllä ihan hyvä soittaa ja noin teknisesti se oli oikein hyvin rakennettu. Mutta viimeistely oli kiltisti sanottuna auttavaa ja se häiristi jo testivaiheessa sen verran etten uskaltanut. Kuitenkin, näillekin kitaroille on käyttäjänsä.

Fontista olen sinun kanssa samaa mieltä ja omaani tilatessa kysyin voiko sitä vaihtaa, mutta paja haluaa että heidän kaikki logonsa ovat tuolla valitsemallaan fontilla. Tämän toki ymmärrän koska kyseessä on brändi. Muuten ulkoasu on tehty juuri sellaiseksi kuin olen sen tahtonut.
Juzpe
03.06.2015 16:40:47

Gabe: Fontista olen sinun kanssa samaa mieltä ja omaani tilatessa kysyin voiko sitä vaihtaa, mutta paja haluaa että heidän kaikki logonsa ovat tuolla valitsemallaan fontilla. Tämän toki ymmärrän koska kyseessä on brändi. Muuten ulkoasu on tehty juuri sellaiseksi kuin olen sen tahtonut.

Kyllä se Hemingway ois ihan yhtä hyvin vetäny comic sansilla... ja Vonnegut kans.

Mä oon varmaan tunteeton funktionalisti, mutta mulle vahvareissa kyllä merkkaa ihan muut seikat ku ulkonäkö. Jos mä valkkaan naista, sohvaa tai Corvettea (dream on..) niin ulkonäkö, muodot ja ajomukavuus on tärkeitä. Kitaravahvistimessa soundi, riittävät (muttei ylimääräiset "ihan kiva") ominaisuudet, tukeva rakenne että kestää roudausta, helppo huollettavuus tien päällä ja luotettava toiminta. Sen vahvarin kotelon tarkotus on suojata sitä soundin tuottavaa koneistoa ja helpottaa näin ollen roudausta. Sen logon on tarkotus on kertoa mikä paja sen on tehny. Simple as that.

Customvahvareissa sen pajan on tarkotus kuunnella minkälaisen vahvarin haluan, kertoa mulle parannusideat ja omat visiot asiasta, ilmottaa asiallinen hinta ja kolvata komootti kasaan.

Nää kaikki on Bluetonella osattu toteuttaa hyvin. Lisäks niide styrkkarit on ihan kivan näkösiäkin. Mulla on kyllä melko paha visuaalinen tweed-allergia...
klobasa
03.06.2015 17:17:47
Juzpe: Kyllä se Hemingway ois ihan yhtä hyvin vetäny comic sansilla... ja Vonnegut kans.

Tarkoitatko Pertti Hemingwayta ja Leena Vonnegutia, niitä suomalaisia muotoilijoita? :)

Mun mielestä jos vahvarimerkillä on soundien yms. lisäksi myös vahva visuaalinen oma lookki antaa se merkin imagolle aivan valtavasti extraa. Kotimaisista esim. Monster on imo loistava esimerkki siitä, että heillä on vuosikymmeniä (?) ollut se sama koteloiden visuaalinen ilme ja se vaan toimii niin, että ei voi kyllä erehtyä merkistä vaikka näkisi vahvarin ilman logoa. Ulkomaisista merkeistä vaikka Divided /13 on sellainen joilla on tosi pieni logo, mutta jonka nupit, kaapit ja kombot tunnistaa kyllä heidän laitteiksi ihan välittömästi. Sit taas maailmaan mahtuvat satojen eri valmistajien Tweed Deluxe kloonit jotka kaikki näyttää samalta...nääh, persoonatonta massaa (PS. itsellä on juuri työn alla Tweed Deluxen ihan perinteinen kotelo, eli en tarkoita että tuossa silti olisi itseisarvoisesti mitään väärää. Persoonatonta se kyllä on.).

Jos Bluetone onnistuisi löytämään oman signature lookin vahvareilleen niin, että vahvarin tunnistaa Bluetoneksi _ilman logoakin_ siitä ei taatusti olisi merkille ainakaan haittaa...tai no voi tietty olla haittaa jos se lookki ei ole hieno! (comic sans yms. :)
Mr. Speed
03.06.2015 17:23:22
Saa niistä komeitakin jos tilaajalla vaan on näkemystä! :D

https://www.dropbox.com/s/3plyze7g7 … hoto%202.6.2015%2021.44.57.jpg?dl=0
Shredator
03.06.2015 17:29:50

Mr. Speed: Saa niistä komeitakin jos tilaajalla vaan on näkemystä! :D

Offtopic: Hieno kaappi, tervetuloa Chief-omistajien joukkoon :)
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Muovinen
03.06.2015 17:30:08

Mr. Speed: Saa niistä komeitakin jos tilaajalla vaan on näkemystä! :D

Makuasioista voi kiistellä ;D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)