Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen vahvistimeen säröpedaali
1
joonatan112233
02.06.2015 16:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta ! Olen aivan amatööri näissä asioissa ja siksi tulen tänne kysymään viisaammilta apua. Olen tässä miettinyt akustisen kitaran vahvistimen ostamista. Soitan lähes täysin nylonkielistä akustista ja tarkoitus olisi myös ostaa teräskielinen kun taas rahaa alkaa tulemaan. Soitan kuitenkin myös joskus sähkökitaraa ja tämänhetkinen vahvistimeni on aivan täysi roska. Vahvistin, johto ja kitara on tälläisestä "aloittelijan pakkauksesta" (kitara ja vahvistin eivät ole koskaan olleet uutenakaan ehjiä ja hyvinpidetty johto katkesi sisältäpäin).
Asiaan ! Tosiaan mietin että voinko kytkeä akustisen vahvistimeen esimerkiksi säröpedaalin niin että voisin soittaa sähkökitaralla silloin kun sille päälle satun ? Tämänhetkiseen budjettiin ei sovi sekä akustisen vahvistimen että perinteisen vahvistimen ostaminen. Vaihtoehtoisesti mietin, saanko akustisesta kitarasta hyviä soundeja esimerkiksi putkivahvistimella ? Huonolla englanninkielentaidolla googletin asiaa ja jotkut puhuivat ettei akustisen vahvistinta ole mitoitettu sähkökitaralla soittoon. Mitä mieltä olette ? sähkökitara ja pedaali akustisen vahvistimen kanssa vai akustinen perinteisen vahvistimen kanssa ? Tosiaan akustista nylonkielistä tulee soitettua enemmän. Akustisen vahvistin mitä olen katsellut on Marshallin AS50D.
Kiitos !
 
blues guitar
02.06.2015 17:50:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olettaisin että jokin mallintava laite toimis paremmin kuin analoginen säröpedaali.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
perttime
02.06.2015 18:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ymmärtämätön spekuloi. Viisaammat vahvistakoon tai kumotkoon:
 
Akustisen kitaran vahvistin on periaatteessa minikokoinen PA-systeemi. Se ei reagoi kuin sähkökitaravahvistin. Luulisi, että saisi aikaan jotain järkevää laittamalla sähkökitaran ja akustisen vahvistimen väliin kitaravahvistinta emuloivan etuvahvistimen. Esim. joku Tech21 Character -loota tai sellaisen halpaklooni (Joyo/Harley Benton), joita VOI käyttää suoraan PA-systeemiin, tietokoneeseen, tms.
 
pappasfin
02.06.2015 20:00:09 (muokattu 02.06.2015 20:21:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on budjetti?
 
Eleven Rackin kautta voit soitella niin sähkikset kuin akkarit sekä bassot.
Mukana tulee Protools.
 
Esim. http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … ot/tuote_id/17239&kategoria_id=1197
 
http://www.thomann.de/fi/avid_eleven_rack_hardware_only.htm (tuossa pelkkä laite).
 
Hinnat muualla olikin pompsahtaneet miltei 900 euron pintaan ja ylikin.
 
Mutta jos sun budjetti antaa periksi tuollaiselle 600 euron hankinnalle niin mieti tätäkin vaihtoehtoa.
 
Jos soitat pelkästään kotona kuulokkeiden varassa tai sulla on monitorikaijuttimet niin saat äänet sen kautta kuuluviin, toki tuon voi yhdistää kitaravahvareihinkin.
 
Tuo myös toimii tietokoneen äänikorttina jos niin haluaa.
 
Soundillisesti yksi vahvari ei ole paras vaihtoehto sekä akkarille että sähkikselle ja jos haluaa tämän puolen olevan paremmassa kuosissaan niin pitäisi ostaa molemmat ja sekin maksaa.
 
Olen minä tosin soittanut akustista sähkisvahvarin läpi mutta ei siitä tule yhtä hyvää kuin jos soittaisi sitä vartavasten akkarivahvarin läpi ja myös toisin päin.
 
Tärkeintä on, että saat sellaisen kokoonpanon jota tarvitset ja josta pidät, tämä munkin kirjoitus on yksi monien joukossa.
 
Toivottavasti löytyy sulle sopiva ratkaisu ja kysyä saa jos tarviit lisää tietoa.
 
PappaSFin
jumara
02.06.2015 22:39:50 (muokattu 02.06.2015 22:43:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisen kitaran vahvarissa on erillinen diskanttielementti ("pilli"), jotta sillä saadaan toistetuksi akustisen kitaran ylä-ääniä eli ns. helinää. Sähkökitaravahvistimen sointi sen sijaan perustuu paljon juuri sen kaiutinelementtien rajoittuneeseen kykyyn tuottaa ylätaajuuksia, taajuusvaste laskee nopeasti noin 3kHz jälkeen.
 
Edellä mainitusta johtuen:
 
a) Säröpedaali akkarivahvistimen läpi kuulostaa lähinnä sirinältä, koska vahvistin tuottaa sellaisia taajuuksia, joita normaalisti suodattuu pois sähköisestä kitarasoundista
b) Ak.vahvistimen diskanttielementti ei välttämättä siedä pitkäaikaista säröä siinä muodossa, mitä säröpedaali tuottaa
 
Olen monesti soittanut hiljaisella voluumilla ak.vahvarin (AER) läpi vanhalla Line6 PODilla. Se kuullostaa ihan siedettävältä esim kahden kitaran duossa pubikeikalla, mutta oikealla bändivoluumilla soittamiseen kyseisestä yhdistelmästä ei ole.
 
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
McLeach
03.06.2015 00:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee myös miettiä tarviiko akkarille vahvistinta? Jos himassa soittelee niin siitä tuskin on paljoa hyötyä. Bändireeneissä/keikalla helpoin ja vähintäänkin hyvä ratkaisu on soittaa vaan PA:sta.
 
JuSu
03.06.2015 07:37:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Kandee myös miettiä tarviiko akkarille vahvistinta? Jos himassa soittelee niin siitä tuskin on paljoa hyötyä. Bändireeneissä/keikalla helpoin ja vähintäänkin hyvä ratkaisu on soittaa vaan PA:sta.
 
Tää on hyvä näkökohta.
 
Ainakin Roland MicroCubessa on myös mahdollisuus kytkeä vahvistinmallinnus pois (siis voi valita 'mic' -asetuksen), jonka kuvittelisin sopivan myös akustiselle... Tämä ei ole suositus hankkia MicroCube, mutta olisikohan jossain paremmassa sama ominaisuus? Eli kääntäsin tuon toisin päin, kannattaisikohan hankkia sellainen sähkisvahvistin, johon voi kytkeä myös akustisen?
 
JuSu
 
Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
JoKo
03.06.2015 12:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten jo mainittiinkin, diskanttipilli ja särö eivät useimmiten sovi yhteen.
 
Itse soitan usein keikoilla sähkökitaraa, akustista ja mandoliinia yms. ja mulla on toiminut hyvin kokoäänikaiutin ilman pilliä (projektorikäyttöön tehty Siemens-Klangfilm) jota ajan 50-luvun yleisputkivahvistimella. Niissä on useimmiten äänikaistaa enemmän kuin perussähkökitaravahvistimissa.
 
azlag
03.06.2015 12:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heräsi kiinnostus aiheeseen jos sitä joskus intoutuisi enemmän tuosta akustisesta puolesta. Mutta, yksi puoltoääni pikkumikserille. Sen voi sitten kytkeä vaikka kotistereoihin kiinni tai hankkia aktiivipömpelin tahi pari. Laulun voi kytkeä samaan jos siitäkin innostuu. Ja jonkinlainen multimuljutin (vahvistinmallinnoksilla, toim. huom) vielä eteen niin toimii täyspäisenä kokoonpanona sähkökitarallekin. Hintaa on muutama kymppi jos erästä saksalais-kiinalaista merkkiä on valmis kokeilemaan.
 
Esmes tuollaisella melkein-jo-lippulaivalla pääsisi varmasti alkuun, miksei loppuunkin: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_802.htm
 
Tosin google antoi optioksi myöskin: http://www.musiciansfriend.com/ampl … -150w-2x8-acoustic-guitar-combo-amp
 
"For acoustic players who double on electric guitar, the Voicing control also has Blackface, tweed, and British amp settings, which makes a second amp just for electric guitar unnecessary."
 
PIM
03.06.2015 13:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin eilen kaverilta juuri tähän käyttöön soveltuvan Zoom MS-50G pedaalin, josta löytyy myös vahvistinmallinnuksia ja kattava lista erilaisia efektejä. Satkun vehje uutena ja yksien treenien perusteella ajaa ihan asiansa vahvistinmallintajana.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_multi_stomp_ms50g.htm
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
PIM
03.06.2015 13:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Kuten jo mainittiinkin, diskanttipilli ja särö eivät useimmiten sovi yhteen.
 
Itse soitan usein keikoilla sähkökitaraa, akustista ja mandoliinia yms. ja mulla on toiminut hyvin kokoäänikaiutin ilman pilliä (projektorikäyttöön tehty Siemens-Klangfilm) jota ajan 50-luvun yleisputkivahvistimella. Niissä on useimmiten äänikaistaa enemmän kuin perussähkökitaravahvistimissa.

 
Mulla on käytännössä vastaava peli kitarakombona, eli vuoden 1950 Victor filmiprojektorin kaiutinkoteloon on ympätty saman ajan filmiprojektorin putkitekniikalla toteutettu äänivahvistinosa.
 
Kombon soundin kuulee vaikka tältä eilen jameissa äänitetyltä pätkältä. Telecaster on suoraan piuhalla kiinni vahvistimessa ja vahvarin vola n. klo 2:ssa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=46McxtK0e_I
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «