Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5106 107 108 109 110215 216 217 218 219
Gabe
01.06.2015 18:40:39
Juzpe: Mun tarttis testata toi. Satukko oleen tossa perjantaina/ lauantaina himassa? Jos oot niin pikistä sais laittaa, ois pikku muuttuja siinä kans...

Olen kotona kyllä, mutta pitää selvittää pääseekö treenikselle. Alakerran naapureiden kanssa on niin tulehtuneet välit että en ole viitsinyt soitella kotosalla.
Juzpe
01.06.2015 18:49:17

Gabe: Olen kotona kyllä, mutta pitää selvittää pääseekö treenikselle. Alakerran naapureiden kanssa on niin tulehtuneet välit että en ole viitsinyt soitella kotosalla.

Panin pikistä. Tässä on tämmöne... tilanne.
Gabe
01.06.2015 20:56:19
harryk: Bluetone Stalker perustuu täysin meidän pajan omaan suunnitteluun. Tavoite oli saada aikaan dynaaminen, hyvin soittoon reagoiva kevyt ja pieni (n. 15 W 2x6v6GT) vahvari, joka sopii parhaiten puhtaille, pikkurosoille ja toimii lead-osastolla säröpedaalien kanssa hyvin. Combo versio 1x10 kajarilla painaa n. 9 kg ja vastaavasti nuppi n. 7 kg. Suurin haaste tällaisen vahvarin kanssa on se, että säröosasto pysyy kuosissa ilman, että koneen "iso" clean-saundi ja dynamiikka häviävät.

Dynamiikkaa tuossa kyllä piisaa! Reagoi oikein hienosti soittoon ja kitaran säätimiin. Pitää tosiaan raahata tuo toinen kaappikin sinne treenikselle, vähän luulen etten yritäkään saada tuosta mitään isompia säröjä. Mulla on siihen hommaan toiset välineet. Puhtaat tuossa on mielettömät ja säröosastokin oikein mallikas.
Laulava Kylätohtori
02.06.2015 15:02:11
Pakko hehkuttaa Bluetonen palvelua täälläkin. Dusty on nyt jo valmis. Eipä siinä kauaa mennyt...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
TTV
02.06.2015 21:21:24 (muokattu 02.06.2015 21:34:05)
Bugaboolle uutta klippiä:
http://www.bluetone.fi/bugaboo/

https://youtu.be/cEPjWx1oqEE

1x12" Bluetone kaapin kautta.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
dfloreno
02.06.2015 23:47:03

En oo pitkään aikaan käynyt täällä kuikuilemassa m.netin kitarakamat osiolla, mutta oli kiva huomata, että tällä Bluetone säikeellä mennään jo reiliusti yli 100:nen sivun. Mahtavaa hommaa... Ainoo harmi on tietenkin se, että kauheasti on sitä liibalaabaa, mikä vähän (mua ainakin) häiritsee tässä kamarunkkauksessa; soundit lähtee sormista (lähteehän se, mutta kitarakamojen kanssa on nastaa säätää), vahvistin X on parempi kuin Y (asia, joka riippuu täysin tilanteesta jne). Luulis, että Bluetone-säikeessä nimenomaan asianomistajat kerääntyy ja viahtaa fiiliksiä. Jos joku on tyytyväisempi jollain muulla, niin more power to you! Mutta tekeekö se silloin toisesta merkistä paremman, niin se on musta ihan dorkaa ihmettelyä. Mutta onneksi sitä asiaakin on paljon ja jengin hyviä käyttäjäkokemuksia, joita musta on kiva lukea ja varmaan sen takia täällä ollaan :).

Mulla itelläni ei oo muuta suhdetta Bluetoneen kuin että olen noi muutamat youtube-videot tehnyt; lähinnä varmaan siksi, että studio on lähellä Bluetonen pajaa :). Mulla itselläni on tosin siunaantunut jonkun verran vahvistimia, ja mulla on myös 2 Bluetonea: Princetone Reverb+ ja Express-nuppi, sekä Bluetonen 1x12" kaappi.

Yksi seikka mikä musta ainakin tuntuu todella epäreilulta näistä styrkkareista puhuttaessa on tää ns. makuuhuone-volume. Noin sivuhuomautuksena, viimeinen asia mitä mä tekisin makuuhouneessa on kitaran soittaminen, mutta makunsa kullakin :). Mutta noin ylipäätään toi on sellainen ilmiö, mikä asettaa noi vahvistimet täysin luonnottomaan tilanteeseen; joka-ikinen tietää, että putkistyrkkaria kun huudattaa niin se vaan kuulostaa paremmalta. Siihen ultimaattiseen toneen kun vaikuttaa muukin kuin se etuaste, tone-stacki, pääteaste jne... siinä on kartiot, kotelot ja ehkä suurimpana itse tila. Montaa asiaa pitää saada 'simuloitua', että immeiset saa sen soundin jonka 'kuulevat' päässä toimimaan noin hiljaisilla volumeilla. Ja mä sain ihan real-life opetuksen tossa kun TTV kävi mun luona tekemässä ton Bogaboo-klipin. Silloin kun teininä oli styrkkari himassa (Fenkun '65 RI Twin, juuri markkinoille tullut) niin mä soittelin ihan nätisti mitä nykyään pidettäisiin pizzeria-volumena :). Mutta nyt jouduin toteamaan, että se bedroom-level on oikeasti siis todella hlijainen. Mulle se oli järkyytys, miten hiljainen - ihan hyvin pystyy puhumaan siinä. Mutta helvetin hyvin se Bogaboo-nuppi soi. En tiedä toista tollaista über high-gain konetta missä on oikeasti tollainen määrä munaa, ja vieläpä volumella kuin volumella. Mutta noin ilmiönä, musta toi on ihan järjetön vaatimus vahvistimelta, jonka idea on siis saada se ääni kantamaan. Kandee muistaa, että nää styrkkarit ylipäätään on keksintöjä ajalta enne PA:ta ym. Ja sen voin kyllä ihan surutta sanoa, että nää Bluetonen vehkeet on ehdottomasti ainoat jotka oikeasti soi jo pienellä volalla. Mä kierrän ammatikseni soittamassa tuolla ympäri ämpäri ja kaikenlaista laatikkoa on tullut kuritettua ajan saatossa. Liian monia tuhansia euroja on myös tullut hukattua kaikenmaailman äärimmäisen epäluotettaviin re-issue virityksiin. Jotenkin Harry ja Matti on saanut ton homman kyllä haltuun, mikä mun mielestä ei oo toiminut missään muussa vahvistimessa/merkissä mikä on tullut vastaan. Eli jos toi on jollekkin iso juttu, niin tossa se on kyllä tehty hyvin.

Se, mikä tekee siitä epäreilun, niin samalla se sama styrkkari pitäis soida myös tuolla keikoilla. Eli aikamoinen skaala saa olla, että pysyy näiden vaatimusten perässä. Paljon on hyviä vahvistimia maailmalla, mutta enemmän tai vähemmän niissä on se yks oma juttu ja sillä mennään. Mä soitan nykyään keikat melkein aina SF Twinillä. Se on tietty kompromissi, jonka joutuu tekemään, koska aina ei voi olla omaa backlineä mukana ja yleensä helpoin on saada vuokrattua juurikin tuollaisen SF Twinin. Eli silloin mun mielestä on helpointa rakentaa se koko paletti sen ympärille, niin ei tarvii sitten hikoilla kun se oma unelmasoundi ei oo mahdollista saada messiin. Mutta Twini on aina sellainen enemmän tai vähemmän ns. 'clean canvas' ja iso osa siitä kaikesta tehdään sitten pedaaleilla. Täydellisessä maailmassa säröt tulis vain ja ainoastaan Expressistä. Siinä on toinen mestari-näyte, miten särösoundi tehdään; tollaisesta blues-honotuksesta sellaiseen todella tykkiin rokki-gainiin. Ei kohise eikä hurise, vaikka gainia on aivan perkeleesti. Ja se on toinen iso juttu, sama mikä tossa Bogaboossa, että miten paljon yhteen vahvistimeen saa tuupattua gainia, siten että se oikeasti kuulostaa vielä hyvältä, eikä pelkältä etuasteen sirinältä. Vaikka gainia on jo naurettavuuteen asti, niin silti se kitara kuulostaa vielä kitarlta. Musta toi on ollut kova saavutus näissä.

En tiedä mihin tää mun sepustus pitäis johtaa, mutta lähinnä yritän sanoa, että tuskin on yhtä ainoata oikeata ja 'parasta' merkkiä. Kuten vaikea sanoa yhtä ainoa 'parasta' kitarasoundia. Niitähän on miljoonia, ja niitä on kaikki tehty eri tyyleillä ja kamoilla. Mutta se, että nykyään pystyy tällei todella iisisti ja pienellä rahalla suomessa tekee täysin custom-asiaa on musta aika kova juttu. Suomessa tehdään muitakin hyviä styrkkareita (Monster, Mad Proffat... kaiketi ei suomessa enää, mutta design kuitennii), ja mustaon loistava että on vielä yks peluri joka nimenomaan tulee omalla kulmalla (ja asiakaspalvelu ei tosiaan ole se vähäisin) ja ottaa skeneä haltuun. AIkamoista juhlaa. Muistaako kukaan enään sitä ysärin loppua kun alko tulee nää putki-vehkeet takas? Kamat makso vitusti ja laatu oli ihan täyttä paskaa (Fenkut, Crate, Laney jne)... Silti niistä maksettiin ihan oikeata hintaa. Jos silloin ois voinut upottaa sen 1700€ tollaiseen custom-koneeseen, arvatkaapa kumman oisin ottanut???? :)
God made me funky
jumara
03.06.2015 00:43:07
dfloreno: Luulis, että Bluetone-säikeessä nimenomaan asianomistajat kerääntyy ja viahtaa fiiliksiä. Jos joku on tyytyväisempi jollain muulla, niin more power to you! Mutta tekeekö se silloin toisesta merkistä paremman, niin se on musta ihan dorkaa ihmettelyä. Mutta onneksi sitä asiaakin on paljon ja jengin hyviä käyttäjäkokemuksia, joita musta on kiva lukea ja varmaan sen takia täällä ollaan :).

No mutta tämähän se on se suurin ongelma tässä ketjussa ja suuremmissa silmänaloissa koko kitarakamat-osiossa! Tästä yhteisöstä on tulossa kovaa vauhtia banaali sopulilauma, jossa poikkeavia mielipiteitä esittävistä tulee helposti ei-toivottuja henkilöitä. Kun kehut Bluetonea ja Strymonia, olet hyvä jätkä. Jos poikkeat tästä linjasta saatikka kehut esim. jotain bulkkituotetta, niin saat lokaa tai kommenttisi vähintään ignoorataan.

Mitä keskustelua se on kun kriittinen aines tapetaan heti alkuunsa rölöttämisenä? Sivistyneessä yhteisössä paras keskustelu syntyy, kun joukossa on sopiva määrä poikittaisajatteluun kykeneviä yksilöitä. Joskus tunteet kuumenee ja hyvä niin. Eri asia on vain, kuinka tämä intohimo viedään monitorille sanoiksi ja lauseiksi. Tässä monella on kehitettävää.

Sinänsä kyllä pidän merkillisenä täällä nykyään vallitsevaa - anteeksi vain - snobistista henkeä. Hassua, että miljoonaluokan artistit kiertävät stadioneita keskiluokan Marshalleilla ja Bossin pedaaleilla, mutta suomalainen coverbändin kitaristi tarvitsee Two Rockin ja pienen henkilöauton hintaisen boutique-pedalboardin, jotta kehtaa mennä vetämään Mustang Sallyä hääkeikalle.

- - - - - - - - -

Ja jottei tämä menisi ihan offtopiciksi, niin onnittelut ilmeisen hyvän tuoteperheen rakentamisesta Bluetonen kundeille!

Mutta jos haluatte saada tulevaisuudessa enemmän jalantilaa kansainvälisillä markkinoilla, tulisi teidän mielestäni keskittää lisääntyvää huomiota tuotteiden ulkonäköön ja siitä syntyvään mielikuvaan. Mielestäni Bluetonen tämänhetkinen look and feel on tavattoman hajuton ja mauton, perinteinen suomalainen insinöörituote. Ilmeisen laadukas, mutta steriili ja hengetön.

Tsemppiä!
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
sustain65
03.06.2015 07:09:34
jumara:
Ja jottei tämä menisi ihan offtopiciksi, niin onnittelut ilmeisen hyvän tuoteperheen rakentamisesta Bluetonen kundeille!

Mutta jos haluatte saada tulevaisuudessa enemmän jalantilaa kansainvälisillä markkinoilla, tulisi teidän mielestäni keskittää lisääntyvää huomiota tuotteiden ulkonäköön ja siitä syntyvään mielikuvaan. Mielestäni Bluetonen tämänhetkinen look and feel on tavattoman hajuton ja mauton, perinteinen suomalainen insinöörituote. Ilmeisen laadukas, mutta steriili ja hengetön.

Tsemppiä!

Juuri noin minäkin näen Bluetonen tuotteet. Olen ollut pitkään teknisten tuotteiden tuotekehityshommissa ja vaikutelmani on, että Bluetone on teknisesti aivan huippua, mutta tuotteiden ulkonäkö mättää usein. Toki välillä voi olla kyse asiakkaiden tekemistä huonoista valinnoista värien tai pintamateriaalien suhteen. Mielestäni brändille olisi eduksi, jos löytyisi jotakin linjakkuutta tuotteiden muotoiluun ja ulkonäköön. Siis muutakin kuin se kaamealla fontilla tehty logo.
Tympee Huttunen
03.06.2015 07:37:12
Kritisoin myös joskus Bluetonen vahvareiden ulkonäköä, mutta ei siinä "sopulilaumat" tai muut varsinaisesti hyökänneet:) Mutta myös mun mielestä ei kannata luottaa pelkkään tekniikkaan. Ulkoasu määrittelee hyvin pitkälti ostopäätöksiä. Muotoilijoita on poljettu maahan jo pitkään, mutta niiden panos on valtava. "Insinöörimäinen muotoilu" ei toki ole vain suomalaista visiota ja syntiä, samaan sortuu mm. saksalaiset H&K:n teknovaloilla ja vaikka Warwick Comic Sans-fonteillaan. Toki merkit ovat luoneet omaa persoonaansa, mutta mun mielestä siinä epäonnistuen. Pahin esimerkki varmaan Randall, jolla yksinkertaisesti rumia laitteita.

Fontit yms on myös pirun vaikeita. Liian iso fontti tekee rauhattoman ja ahtaan ja väärä fonttityyli tiputtaa heti pohjan. Useita fontteja ei myöskään tulisi käyttää.

Värit on oma lukunsa, mutta jos tekee customia, niin asiakkaalla (joskus ikävä kyllä) on täysi päätäntävalta niiden suhteen. Sama koskee toki koko ulkoasua, pajalla on vain epäkiitollinen tehtävä lyödä se logonsa siihen. Mä luulen, että joiden custom-pajojen "rajallisuus" on perua tuosta. Ei haluta tarjota täyttä päätäntavaltaa kaiken suhteen.

Ja joo, kyllä mä luulen et mullekin tulee vielä Bluetone. En vain tähän päivään mennessä tiedä, mitä soundia ja mitä ominaisuuksia mä haluaisin. Joko koitan sitä itelleni selvittää, tai aloitan kamarumban. Jälkimmäinen olisi paljon hauskempi vaihtoehto. En mä custom-kitaraakaan voisi vielä tilata.
Juzpe
03.06.2015 08:34:24 (muokattu 03.06.2015 08:35:03)

Mutta jos haluatte saada tulevaisuudessa enemmän jalantilaa kansainvälisillä markkinoilla,

Itse olen käsittänyt asian niin, että Harry ja Matti duunailee nupit ja kioskit sen näköisinä kuin asiakas haluaa. Näin ainakin mun kohdalla on toimineet. Tosin mä oon varmaan sillä lailla helppo noiden ulkonäkövaatimusten suhteen, että klassiset Marsu-mallit (lähinnä neljäfemma) ovat minusta ajattoman tyylikkäitä ja siihen kun lisää hassun värisen toleksin niin mun ulkonäkötarpeet on tyydytetty.

Vaikka suhtaudunkin kalustooni melkoisella intohimolla ja tykkään skittakamojan kanssa värkkäämisestä, kuitenkin mulle se tärkein juttu on aina ollut bändin kanssa soittaminen ja sellainen meninki, että tekee mieli naputella bootsinpohjalla lattiaa. Hyvät työkalut, joista saan mieleiseni soundin toki ovat tärkeä tekijä kokonaisuudessa. Osin ihan periaatteestakin arvostan suomalaista käsityötä ja henkilökohtaista kontaktia soitin-/ pedaali-/ vahvistinrakentajiin ja sen takia pyrinkin aina kun mahdollista hankkimaan/ teettämään soittokamani paikallisilla. Uudet keikkasaappaatkin on suomalaista käsityötä... kelpaa naputella sitä lattiaa. :D
Hynkel
03.06.2015 08:46:53
Aika vähän täällä minusta toisinajattelijoita dumataan, jos se poikkeava ajatus tuodaan asiallisesti ja perustellen esiin. Jos "kritiikki" kuitenkin puetaan sanaleikkihassutuksiin ja hieman vielä kärjistetään, syntyy varmasti kalabaliikkia, koska sellainen viesti on niin helppo ymmärtää vittuiluna.
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Shredator
03.06.2015 09:08:41 (muokattu 03.06.2015 09:09:16)

Laulava Kylätohtori: ...vaikka se ehkä muiden mielestä ruma olisikin...

Minusta Bluetonen logo on ihan hieno ja ulkonäkö on ollut mieleeni. Visuaalinen anti on tärkeä osa ainakin itselleni. Ainoa nipotukseni tulee siitä tolexin saumasta, jota ei pitäisi taittaa siten, että se näkyy siinä edessä, vaan laittaa se saumakohta esim kulmaan jossa se peittyy kulmaraudan alle. Ehkä omaa nipotusta, mutta itseäni se häiritsi :)
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
winstoni
03.06.2015 09:11:32 (muokattu 03.06.2015 09:30:15)
TTV: Bugaboolle uutta klippiä:
http://www.bluetone.fi/bugaboo/

https://youtu.be/cEPjWx1oqEE

1x12" Bluetone kaapin kautta.

Vaikka Bugaboo ei olekaan soundimaailmaltaan ihan mun juttu, niin erittäin hyvä video, jonkalaisia toivoisin muistakin malleista. Lisäksi olisi kiva nähdä videoklipeiltä miten soundi reagoi, kun käytetään PPMV:tä ja VVR:ää. Ainakin mun näkökulmasta noi on tärkeimpiä syitä ihan customoinnin lisäksi, miksi harkitsen Bluetonen hankkimista.

Myös Bluetonen sivuilla olevista ääninäytteistä toivoisin myös enemmän humbucker-versioita straton sijaan.

Kyllähän Bluetone kuumottaa, myönnän.
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
hallu
03.06.2015 09:13:49
Lastinen: .....................

Värit on oma lukunsa, mutta jos tekee customia, niin asiakkaalla (joskus ikävä kyllä) on täysi päätäntävalta niiden suhteen. Sama koskee toki koko ulkoasua, pajalla on vain epäkiitollinen tehtävä lyödä se logonsa siihen. Mä luulen, että joiden custom-pajojen "rajallisuus" on perua tuosta. Ei haluta tarjota täyttä päätäntavaltaa kaiken suhteen.

Ja joo, kyllä mä luulen et mullekin tulee vielä Bluetone. En vain tähän päivään mennessä tiedä, mitä soundia ja mitä ominaisuuksia mä haluaisin. Joko koitan sitä itelleni selvittää, tai aloitan kamarumban. Jälkimmäinen olisi paljon hauskempi vaihtoehto. En mä custom-kitaraakaan voisi vielä tilata.

Minä vähän vastustan tai vierastan tuota "asiakkaalla on täysi päätäntävalta" ajatusta. Minun mielestä menee mieluummin niin, että asiakas esittää toiveita joihin valmistaja vastaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hyvä custompaja tarjoaa asiakkaalleen mitä tämä tarvitsee, vaikka asiakas ei tajuaisikaan sitä toivoa. Toisaalta jos asiakas toivoo ihan mitä sattuu, niin hyvä custompaja ei lähde kaikenmaailman hullutuksiin mukaan, vaan neuvoo asiakastaan kun tämä on eksyksissä. Jos asiakkaan toiveet ovat adekvaatteja, niin miksipä niitä ei voisi sellaisenaankin toteuttaa. Tietenkin asiakkaalla on täysi päätäntävalta siitä mille pajalle rahansa vie, mutta itse en ehkä haluaisi viedä rahojani niin epätoivoiselle tekijälle, joka suostuu mihin tahansa saadakseen asiakkaita. Kaikkein kovimmat tekijät on aina vähän omapäisempiä (vahva näkemys) eivätkä he ole kannuksiaan ansainneet asiakkaan persettä nuolemalla.

Pointtini siis on, että kun valmistaja kuitenkin nimensä siihen laittaa (siis allekirjoittaa työnsä) niin ilman muuta hän myös sanoo viimeisen sanan siitä mihin sen laittaa ja mitä tekee. Asiakas on kuitenkin hemmoteltu kakara (ei semmoisesta pidä kuningasta tehdä), kuninkaaksi kelpaa vain aito aatelinen ja joskus asiakas voi sellainenkin olla.

Mitä Bluetone vahvistimien ulkonäköön tulee, niin minusta ne näyttävät sinnäästi juuri siltä mitä ne ovatkin.... siis vahvistimia ja kaappeja. Minusta ne eivät häpeä muiden valmistajien laitteiden rinnalla, tuollaisia laatikoitahan ne on kaikki.
Olisipa jo kevät
Tympee Huttunen
03.06.2015 09:31:26
hallu: Minä vähän vastustan tai vierastan tuota "asiakkaalla on täysi päätäntävalta" ajatusta. Minun mielestä menee mieluummin niin, että asiakas esittää toiveita joihin valmistaja vastaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hyvä custompaja tarjoaa asiakkaalleen mitä tämä tarvitsee, vaikka asiakas ei tajuaisikaan sitä toivoa. Toisaalta jos asiakas toivoo ihan mitä sattuu, niin hyvä custompaja ei lähde kaikenmaailman hullutuksiin mukaan, vaan neuvoo asiakastaan kun tämä on eksyksissä. Jos asiakkaan toiveet ovat adekvaatteja, niin miksipä niitä ei voisi sellaisenaankin toteuttaa. Tietenkin asiakkaalla on täysi päätäntävalta siitä mille pajalle rahansa vie, mutta itse en ehkä haluaisi viedä rahojani niin epätoivoiselle tekijälle, joka suostuu mihin tahansa saadakseen asiakkaita. Kaikkein kovimmat tekijät on aina vähän omapäisempiä (vahva näkemys) eivätkä he ole kannuksiaan ansainneet asiakkaan persettä nuolemalla.

Pointtini siis on, että kun valmistaja kuitenkin nimensä siihen laittaa (siis allekirjoittaa työnsä) niin ilman muuta hän myös sanoo viimeisen sanan siitä mihin sen laittaa ja mitä tekee. Asiakas on kuitenkin hemmoteltu kakara (ei semmoisesta pidä kuningasta tehdä), kuninkaaksi kelpaa vain aito aatelinen ja joskus asiakas voi sellainenkin olla.

Mitä Bluetone vahvistimien ulkonäköön tulee, niin minusta ne näyttävät sinnäästi juuri siltä mitä ne ovatkin.... siis vahvistimia ja kaappeja. Minusta ne eivät häpeä muiden valmistajien laitteiden rinnalla, tuollaisia laatikoitahan ne on kaikki.

Näin juuri. Periaatteessa ihanteellista olisi tarjota jotain ylimääräistä, mitä asiakas ei edes halua ja koittaa hillitä "vääriä" toiveita. Toki toi on helpommin sanottu kuin tehty ja taiteilua sen suhteen, onko tuote enää custom vai ei. Muistaakseni Jacksonin custompaja sai moitteita, kun oli melko rajattua se, miten paljon pääsi vaikuttamaan.

Parhaimpia designeja vahvistinpuolelta on mun mielestä ainakin Marshall ja Orange. Liekö sattumaa, että ovat myös niin menestyneitä?
Laulava Kylätohtori
03.06.2015 09:34:26
hallu: Minä vähän vastustan tai vierastan tuota "asiakkaalla on täysi päätäntävalta" ajatusta...

Hyvä pointti sinänsä, mutta minusta tämä on vähän kaksiteräinen miekka. Järjettömyyksiin tietysti kannata välttämättä suostua, mutta toisaalta, ei sekään pidemmän päälle toimi, että custom valmistaja tekee mieleisiään vahvareita asiakkaan toiveet sivuttaen. Tulee ongelmia, jos asiakas tietää, mitä tahtoo ja tilaa siksi hintavan customin, mutta tekijä onkin sitä mieltä, että asiakas on väärässä ja tekee jotain muuta.

En tiedä, millaisia kokemuksia sinulla on Bluetonen tilauksesta/asiakaspalvelusta, mutta minusta se puoli hoidetaan todella hienosti ja se on yksi syy, miksi olen Bluetonen faniboy. Harry ei koskaan tyrmää mitään ideaa, mutta jos kokee sen huonoksi tai tietää paremman tavan, niin ehdottaa muutoksia perustellen ne. Kuitenkaan mitään ei runnota väkisin läpi, vaan asiakkaan tahtoa kunnioitetaan. Minusta se on juuri ainut ja oikea tapa toimia, eikä se, että valmistaja on kuningas, joka sanelee, mitä asiakas "oikeasti" tahtoo.

Kyllähän pitkän linjan ammattilaisilla on enemmän näkemystä ja tietoa sekä ymmärrystä, miten homma kannattaa tehdä. Mutta pointti on siinä, että valmistaja osaa tuoda ne omat näkemyksensä asiakkaalle asiakasta ja tämän toiveita kunnioittaen. Kyllä minäkin muutin jotain toiveitani, koska niille esitettiin parempi vaihtoehto perusteluineen. Kuitenkin halutessani olisin saanut toteutettua hommat myös oman pääni mukaan. Se on mielestäni juuri oikea tapa toimia tekipä vahvareita, kitaroita tai jotain muuta...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
03.06.2015 10:02:31 (muokattu 03.06.2015 10:13:24)
Lastinen: Näin juuri. Periaatteessa ihanteellista olisi tarjota jotain ylimääräistä, mitä asiakas ei edes halua ja koittaa hillitä "vääriä" toiveita. Toki toi on helpommin sanottu kuin tehty ja taiteilua sen suhteen, onko tuote enää custom vai ei. Muistaakseni Jacksonin custompaja sai moitteita, kun oli melko rajattua se, miten paljon pääsi vaikuttamaan.

Parhaimpia designeja vahvistinpuolelta on mun mielestä ainakin Marshall ja Orange. Liekö sattumaa, että ovat myös niin menestyneitä?

totta joo, esimerkiksi Carvinin customlinja jossa käytännössä voi vain valita parista valmiista sabluunasta, ei ole oikein enää mielestäni customia. Joo Marshall ja Orange on hienoja ja itse tykkään erityisesti Orangen ulkonäöstä erikokoisine nappuloineen ja retrotyylisesti symboleilla korvatuista teksteistä nappuloiden yhteydessä. Lisäisin tuohon vielä Fenderin, josta erityisesti Silverface on oma suosikkini ulkonäöltään, mutta myös tweedit on ihan mageita. Kasarin lopun punanupit oli mielestäni Fenderiltä rohkea veto lähteä uudistamaan disigniä niissähän oli myös logoa ja sitä etukangasta uudistettu ja nappulat kytkimiä myöten oli erilaisia siis moderneja. Fender joutui sitten palaamaan perinteisempään muotoiluun ja muistaakseni se toikin seuraavaan malleihinsa tweedin takasain eli ihan kunnollisen takapakin otti suoraan. Sitten ysärin lopussa alkoi niitä uudelleen julkaisuja tippumaan enkä tiedä onko Fender tuonut yhtään uutta vahvistinmallia sitten yheksänkytluvun HotRod Devillen jälkeen.

E: pari typoa ja yksi idioottimaisuus korjattu.
Olisipa jo kevät
hallu
03.06.2015 10:08:38
Laulava Kylätohtori: Hyvä pointti sinänsä, mutta minusta tämä on vähän kaksiteräinen miekka. Järjettömyyksiin tietysti kannata välttämättä suostua, mutta toisaalta, ei sekään pidemmän päälle toimi, että custom valmistaja tekee mieleisiään vahvareita asiakkaan toiveet sivuttaen. Tulee ongelmia, jos asiakas tietää, mitä tahtoo ja tilaa siksi hintavan customin, mutta tekijä onkin sitä mieltä, että asiakas on väärässä ja tekee jotain muuta.

En tiedä, millaisia kokemuksia sinulla on Bluetonen tilauksesta/asiakaspalvelusta, mutta minusta se puoli hoidetaan todella hienosti ja se on yksi syy, miksi olen Bluetonen faniboy. Harry ei koskaan tyrmää mitään ideaa, mutta jos kokee sen huonoksi tai tietää paremman tavan, niin ehdottaa muutoksia perustellen ne. Kuitenkaan mitään ei runnota väkisin läpi, vaan asiakkaan tahtoa kunnioitetaan. Minusta se on juuri ainut ja oikea tapa toimia, eikä se, että valmistaja on kuningas, joka sanelee, mitä asiakas "oikeasti" tahtoo.

Kyllähän pitkän linjan ammattilaisilla on enemmän näkemystä ja tietoa sekä ymmärrystä, miten homma kannattaa tehdä. Mutta pointti on siinä, että valmistaja osaa tuoda ne omat näkemyksensä asiakkaalle asiakasta ja tämän toiveita kunnioittaen. Kyllä minäkin muutin jotain toiveitani, koska niille esitettiin parempi vaihtoehto perusteluineen. Kuitenkin halutessani olisin saanut toteutettua hommat myös oman pääni mukaan. Se on mielestäni juuri oikea tapa toimia tekipä vahvareita, kitaroita tai jotain muuta...

Ei tietenkään, eihän se sitten enää olisi custom:-). Mun kokemukset Bluetonesta on vielä aika niukat Harry esitteli mulle yhtä vahvistinta (käsittääkseni sama malli, minkä Gabe osti) ja kertoili ideoistaan ja ajatuksistaan vahvistimista ja kyllä minä vakuutuin paitsi tuotteiden laadusta, niin myös tekijöidensä asenteesta. Ja jos tialisuus tulee, niin ilman muuta minusta tulee heidän asiakkaansa. Tällä hektellä näyttää siltä, että multa lähtee sinne taholle tilaus kaappiratkaisusta tuohon vibrochampiin mahdollinen modaustilaus voi tulla kyseeseen myös, mutta vielä on harkinnassa josko ostaisin kokonaisen vahvistimenkin. Ajattelin asiaa tässä rauhassa kesän mittaan harkita. Harry teki tuosta mun Vibrosta niin hyvän, että olen ollut ihan äimänä sen kanssa:-D. Tosin jos Bluetonelta kokonaisen vahvistimen ostan, niin sitten joudun tuon vibron myymään ja se on vähän semmoinen homma, että pitää tosissaan miettiä tää juttu.
Olisipa jo kevät
Karhukoira74
03.06.2015 10:21:10

Sinänsä kyllä pidän merkillisenä täällä nykyään vallitsevaa - anteeksi vain - snobistista henkeä. Hassua, että miljoonaluokan artistit kiertävät stadioneita keskiluokan Marshalleilla ja Bossin pedaaleilla, mutta suomalainen coverbändin kitaristi tarvitsee Two Rockin ja pienen henkilöauton hintaisen boutique-pedalboardin, jotta kehtaa mennä vetämään Mustang Sallyä hääkeikalle.

- - - - - - - - -

Tässä olen kyllä samaa mieltä...ehkä syy tuohon ekaan kohtaan on että keskiverto suomalaisella harrastajalla vaan on enemmän aikaa kamarunkkaukselle. Maailmanluokan artisti ei vapaallaan viitti kamoja hiplailla jos on pitkä soittorundi takana. Plus nämä backline-asiat...aika harvalla vuokraajalla on näitä boutiquevahvaimia listoissaan, ja kuitenkin nämä maailmankitarasankarit ovat varmaan tarkempia siitä omasta soundistaan. Ja onhan se Marshall kuitenkin styrkkareiden ikoni joka kelpaa lähes kaikille (en oo muuten ite ikinä testannu...eikun olenpas, Joensuussa aikoinaan 410 nuppia ja tykkäsin). Mutta tällä hetkellä mnetin buumi on Bluetonet ja Strymonit. Viime vuonna hypetettiin Auroraa ja Mad Proffia...nää on vähän laimentuneet. Vuosia seuranneena näitä keskusteluja, aina joku merkki saa mnet-hyväksynnän joka saa arvonnousua ja aiheuttaa keskustelua. Samoin yleensä ottaen fuzzeista on nyt kova buumi.

Mutta joo...ohan se jännää että harrastelijalla on heittämällä yli 10k kamat vaikkei välttämättä bändiäkään ja maailmaa kiertää bändit 2-3k kamoilla. Eikä siinä mitään. Itse asiassa mullakin on takapiruna ajatus, että ois aika siistiä jos kaikki kamat olis Made in Finland. Vielä siistimpää valmistajille ja suomalaiselle soitin/pedaali/vahvistinvalmistukselle ois jos joku suomalainen näkyvyyttä saava kitarasankari toteuttais tän ajatuksen. Emppu Vuorinen vaikka, Amfisoundin tai Ruokankaat soimaan Bogaboon kautta ja mausteita Jaskan ja Proffan polkimista. Mutta, sitten tulee ne realiteetit...endorsmentit, backline-rental ja Kemper.

Itekin haluun kokeilla kaikenlaisia vehkeitä vaikka sen oman soundini tällä hetkellä tiedän. Ongelmani on kuten monella että ostamatta ei testata =D Ja jos tota rahaa ois niin varmaan mullakin ois Proffia ja ainakin pari Bluetoneakin, ihan klippien perusteella.

Mitä tulee ulkonäölliseen tuotekehitykseen Bluetoneissa, niin MUN MIELESTÄ ne on pääosin aika järkyttävän näköisiä laitoksia. Noh, ehkä ne on enemmän suunnattukin vintagejutuista diggaaville jo ihan soundimaailmoiltaan, mutta silti. Bogaboo pitäs näyttää MIELESTÄNI myös high-gain vahvarilta. Joku tyylikäs oikea logo ois jo kova askel oikeaan suuntaan. Ja siihen custompajan perusominaisuus että mitä asiakas haluaa niin sitä saa. Heh, tai ehkä ne siks on niin susirumia jotku että huh huh. Joskus kysyin pajalta Bluetonea, ja vähän sain närkästyneen oloisen kommentin "ai sä haluut siitä Mesan näköisen"..närkästyin vähän itekin mutta en sanonu omaa mielipidettäni kuitenkaan laitteiden ulkonäöstä. Jos "joku" haluaa vahvarin eteen diamondplaten sen makkaranpaistoverkon sijaan niin khyl se vaan pitäs siihen laittaa. Ainahan työn voi hinnoitella jos se aikaa enemmän vie.

Ei siinä, tuotteet houkuttaa ja hienoa että osaamista Suomesta löytyy, ja myös ostavaa markkinaa joka mahdollistaa toiminnan jatkumisen ja kehittämisen!
-So many assholes, so few bullets-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)